Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

De nieuwste GeForce-driver van Nvidia zet door een fout de geheugensnelheid van sommige Pascal-videokaarten vast op 810MHz. Daardoor kampen gebruikers met slechte prestaties in games. Volgens Nvidia komt het voor bij videokaarten die door de fabrikanten al zijn overgeklokt.

Nvidia zegt woensdag op zijn forum dat het aan een hotfix werkt, maar vermeldt niets over het tijdstip waarop die beschikbaar moet komen. Het probleem doet zich voor bij versies van de GTX 1080, 1070 en 1060 die vanuit de fabriek zijn voorzien van geheugen dat is overgeklokt.

Hoeveel mensen er kampen met de problemen en welke videokaarten specifiek worden getroffen, is niet duidelijk. Sommige videokaarten met overklok hebben geen last van het probleem. Hoewel Nvidia zegt dat alleen de GTX 10-kaarten er last van hebben, melden zich in het forumtopic op de Nvidia-website mensen met andere gpu's zoals de GTX 970, die problemen ondervinden.

Dinsdag bracht Nvidia zijn nieuwste GeForce-drivers uit met versienummer 375.57 WHQL. De drivers bevatten optimalisaties die voor betere prestaties in games als Battlefield 1, de open bèta van Steep en Civilization VI zouden moeten zorgen. Al snel bleek dat veel gebruikers de prestaties in games zagen instorten. Diverse tweakers maken melding van de problemen in de reacties onder de aankondiging van de update.

De driver-update is nog altijd beschikbaar. Nvidia heeft ervoor gekozen om deze niet terug te trekken. Gebruikers die hinder ondervinden van het probleem kunnen in afwachting van de hotfix de vorige driverversie opnieuw installeren.

Ook in maart kampten Nvidia-gebruikers na een driver-update met problemen. Toen zorgde een bug in de driver voor blue screens of death, knipperende schermen en problemen met opstellingen van meerdere monitoren. Nvidia wist die problemen na drie dagen met een nieuwe driver op te lossen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

De Hot Fix driver is nu beschikbaar: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4260

GeForce HotFix driver version 375.95
This is GeForce Hot Fix driver version 375.95 that addresses the following:

- Low memory clocks on certain factory-overclocked Pascal cards.
Kan iemand mij eens uitleggen, waarom moet Nvidia zijn drivers altijd aanpassen / optimaliseren aan de spelletjes? Ik zie zo vaak een nieuwe driver voorbij komen die is geoptimaliseerd aan een spel wat nieuw is uitgekomen. Is het niet de taak van de spel ontwikkelaar het spel te optimaliseren aan de videokaart? En wat valt er te optimaliseren aan een videokaart. Ik neem aan dat er aan de spelkant ook code geschreven moet worden als er nieuwe functies beschikbaar komen in de videokaart driver.
Dat is inderdaad de taak van de ontwikkelaar, maar 9 van 10x gebeurt dat simpelweg niet. Game developers zijn lang niet allemaal kwalitatief even goed en de fouten die gemaakt worden variëren van relatief klein/minimaal tot ronduit absurd.

In plaats van de gamedevelopers opleiden lijkt het rendabeler om het toch iedere keer maar in de driver te fixen.

Ook AMD moet dit doen overigens; die hebben hier net zo goed last van.
Rendabel voor de game developers, want anderen fixen hun bugs dan toch maar. Eerst door Nvidia met drivers, dan eventueel door AMD met drivers (AMD doet er niet altijd aan mee en is meestal toch een stuk trager, wellicht door veel kleiner team), en soms zelfs door mensen die mods maken in hun vrije tijd.
Dit kweekt gewoon luiheid in de developers, waarom zou je zelf iets fixen als je kopers of fabrikanten van hardware het gaan fixen voor je? Vooral AMD heeft hier problemen door want ze hebben al niet veel resources (thanks Nvidia, Intel, shady business tactics) en moeten dan nog een aantal extra mensen op de drivers loslaten om incompetente of luie game developers hun bugs te gaan omzeilen of fixen.

Als een ander het dan toch moet doen, waarom niet de fixes overnemen in de games zelf? Dan is het voor iedereen/meesten gefixed en ben je niet zo hard afhankelijk van specifieke drivers (wat vooral AMD gebruiekers ten goede zou komen).
Dit is misschien niet zo simpel omdat anderen geen toegang hebben tot de source code, maar er moet toch iets uit te vinden zijn waardoor derden kunnen meehelpen met het fixen van de games aan de games zelf, ipv hun eigen software of mods.
Wil hier toch wel even op inhaken.

AMD loopt de laatste maanden hooguit enkele dagen achter op nVidia met het uitbrengen van geoptimaliseerde drivers. Heb ze tevens ook zelfs drivers eerder zien releasen.

Hun team is wellicht kleiner, maar ze timmeren echt goed aan de weg!
Waarom hebben ze nog altijd zoveel achterstand in OGL games? Het gebrek aan optimalisaties is hier stuitend.
Zullen we voor de verandering eens een positieve insteek in de nVidia vs AMD discussie houden? We waren zo lekker op weg. Ik snap dat ECP0WERS zijn reactie de jouwe misschien heeft uitgelokt, maar zijn reactie heeft een positieve insteek, terwijl de jouwe vrij aanvallend van karakter is.
Als we enkel positieve dingen uiten dan tekenen we een te rooskleurig beeld van hoe de werkelijkheid is.
In de zelfde zin dat een kind dat goed doet beloont word en enkel genegeerd word wanneer het iets fout doet géén goede manier van opvoeding is.
Ja heel fijn, maar dat eeuwige gezeik kennen we ondertussen wel. Het zou leuk zijn om eens dat niet te doen. Dat is het hele punt. Niemand die ineens gaat denken dat nVidia en AMD perfecte bedrijven zijn.
Uiteraard is geen enkel bedrijf perfect. Maar in een discussie is het niet meer dan normaal dat tegenwicht gegeven word.

ECP0WERS maakt de statement dat AMD goed aan de weg timmert, dat is prima.
aval0ne reageert hierop met een tegenargument dat AMD op het gebied van OGL games een significante achterstand heeft, dat is ook prima.

Ik snap niet dat hij een -1 moderatie krijgt terwijl ECP0WERS een +2 heeft... slaat totaal nergens op. Die getalletjes horen NIET een weergave te zijn van hoe 'positief' een reactie is. Erg verontrustend vind ik dit...
Het moderatiesysteem is op Tweakers ook al veel besproken en als ze een poll zouden houden denk ik dat het mogelijk is dat de meerderheid van de mensen zou aangeven het huidige systeem niet naar wens is. Als je wat bij een bericht zet waar veel fanboys bij komen kijken en je plaatst niet ook een bericht wat met hun visie overeen komt (zelfs als het een neutraal bericht is) dan kan je de -1 regen verwachten. Ik merk ook vaak dat als iemand een reactie geeft dat die persoon dan een -1 of een 0 geeft aan de persoon waar die een reactie op geeft.

Ik heb zelf dan ook aan staan dat -1 reacties worden weergegeven. Ga na hoe stom/kinderachtig de gemiddelde Nederlander is, bedenk dan dat de helft van NL dommer/kinderachtiger is en dat je ook nog eens op het internet zit. Het enige wat je aan moderaties hebt is dat de -1 berichten en de +2/+3 berichten een grotere kans hebben iets te melden met toegevoegde waarde. Wat niet wilt zeggen dat een 0 of een +1 niet in een "vuurgevecht" zit van -1 en +3 gevende mensen zoals bij Nha het geval is. Een like en rapporteer systeem zoals op het forum is imo een betere oplossing om iets aandacht te geven.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 18 november 2016 13:49]

Waarom zou je nog veel resource steken in iets ouds als opengl met vulkan om de hoek?
Ik denk persoonlijk dat dat is omdat er bar weinig AAA OGL Games zijn. Met een klein team moet je immers keuzes maken, en ik zou persoonlijk dan ook naar het gros toe trekken.

De reden dat je OGL aanhaalt lijkt me dat je zelf onder Linux werkt? Laten we hopen dat Vulkan hier echt verandering in gaat brengen.
Fair enough, ik had de laatste 2 jaar niet zo'n zin in constant drivers updaten dus deed ik het ook niet :) Geregeld blijkt dat het de situatie erger maakt net voor dat game waarvoor het geoptimaliseerd zou zijn. So why bother eh.
Nu heb ik een Nvidia kaart zitten en ik vind het nog altijd niet nodig om per nieuw spel mijn driver te moeten gaan updaten (maar goed ook want blijkt dat het weer niet goed verloopt, nu in het andere kamp (maw ze hebben er allebei last van)). Scheelt wel dat er geen dingen in de nieuwere driver(s) zitten waar ik nut aan heb (speel die specifieke games toevallig niet).

Ik heb eerder zo'n "if it ain't broke, don't fix it" attitude wann het op drivers aankomt. Verder enkel als het alweer lang genoeg geleden is dat ik eens een driver geupdate heb. Of als er door de gebruikers "erkende" fixes of performance improvements zijn, dus meestal nadat ze toch al een tijdje in real world scenarios gebruikt geweest zijn.

Anders wel goed om te horen dat ze tegenwoordig blijkbaar niet meer zo ver achterlopen op game support. Ik had verder ook zelden iets te klagen over AMD hun drivers, deden voor mij altijd behoorlijk hun werk. (een crash waar de driver zichzelf gaat recoveren gebeurde soms wel, maar het was niet storend imo)
>Rendabel voor de game developers, want anderen fixen hun bugs dan toch maar.
Het gaat vaak niet eens om bugs, maar een team van specialisten bij NVidia/AMD die precies weten hoe hun driver werkt en dus de shaders daarop kan aanpassen om net wat meer performance te hebben...

NVidia doet dit zeer zeker niet uit de goedheid van hun hart, maar puur uit eigen interesse : "Kijk eens, onze videokaarten zijn sneller als die van AMD".

Lees je eens in over Vulkan, een initiatief van AMD (via de omweg "Mantle" )... Dat was heel slim gespeeld van AMD omdat het in principe de basis heeft gelegd voor het eindigen van deze "driver-optimalisatie" strategie.

>Als een ander het dan toch moet doen, waarom niet de fixes overnemen in de games zelf?

Heel simpel... dan zou AMD ook potentieel ook voordeel uithalen... en dat is niet in de interesse van NVidia.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 17 november 2016 15:59]

Of de gamedevelopers zijn wel competent en gebruiken zaken die in de drivers niet goed werken.
Dat is inderdaad de taak van de ontwikkelaar, maar 9 van 10x gebeurt dat simpelweg niet
Dit is echt zo'n complete nonsens. In de regel gebeurt dat juist wél, alleen werkt de driver niet goed samen met dergelijke optimalisaties, omdat het ook zijn eigen optimalisaties doet. En bovendien zijn de optimalisaties ook weer verschillend voor AMD hardware. En ze kunnen zelfs verschillend zijn tussen verschillende klassen van hardware.

Serieus, dat nVidia er zo bovenop moet zitten is echt een situatie die ze zelf hebben gecreëerd, omdat ze altijd een voordeel willen behalen door bochten af te snijden. En soms (vaak) pakt dat verkeerd uit bij nieuwe titels die dingen net weer anders aanpakken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2016 16:39]

Gaan we echt iedere keer opnieuw die discussie hebben? Voel je toch niet zo aangevallen iedere keer man.
Dus dingen die feitelijk onjuist zijn mogen niet verbeterd worden? Het heeft er geen drol mee te maken dat ik me aangevallen zou voelen (want dat is niet zo) :).

Ik weet overigens niet waaraan je refereert met "iedere keer", maar je opmerking doet vermoeden dat jij het al een keer eerder heb gezegd en dat ik daar ook tegenin ben gegaan. Als je de discussie niet iedere keer wilt voeren, waarom blijf je dan met dezelfde onzinnige argumenten komen?

.edit: doel je op deze discussie: .oisyn in 'nieuws: Rift-versie van Myst-opvolger Obduction ondersteunt Nvidia...?
Grappig dat je in beide gevallen mij beschuldigt van het zich aangevallen voelen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij nochtans degene bent die zich steeds aangevallen voelt als iemand tegen je in gaat. Gooi je het altijd over die boeg? Het is niet bijzonder constructief. Beperk je liever tot de inhoud.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2016 23:19]

Het is een wisselwerking.

Het zou de verantwoordelijkheid moeten zijn van de game ontwikkelaar maar heel simpel gezegd, als een spel uitgebracht is en het crasht op een hoop nVidia- kaarten en niet op die van AMD is het vooral in nVidia's best interest om er zo snel mogelijk voor te zorgen dat het wel weer speelbaar is. Anders krijg je al snel een slechte naam. Het spel krijgt dan ook een slechte naam natuurlijk, maar dat ter zijde.

En zo heb je andersom in sommige spellen wellicht weer code die enkel voor bepaalde kaarten wordt uitgevoerd, maar dat komt in de prakijk gok ik veel minder vaak voor.

Verder heb je ook gewoon bepaalde functionaliteiten die je wil optimaliseren op gebied van performance. Want ook performance is belangrijk vergeleken met je concurrenten. Wellicht is een bepaalde DX call op jouw kaart erg sloom en wordt deze veel aangeroepen in een game waardoor de FPS inzakt. Met wat shortcuts is dat soms goed te op te poetsen.

Zo was er vroeger het verhaal van dat nVidia minder nauwkeurige floating point berekeningen deed dan AMD, en daarmee dus sneller was. In de praktijk zag je niet/nauwelijks verschil maar er was wel voordeel op gebied van FPS.
Hier laatst een post over gelezen, hier een verhaal van een oud driver stagair bij nvidia: http://www.gamedev.net/to...ulkanmantle/#entry5215019

Kortom: gamedevelopers kunnen niet goed programmeren.

*Is zelf gamedeveloper en loopt nu beschaamd weg* 8)7
Dat verhaal is wel enórm eenzijdig. Ik kan me voorstellen dat dat het beeld is dat een stagiair heeft, maar die komt dan ook in de regel niet bij de daadwerkelijke game developer over de vloer.

Mijn ervaring (= 12 jaar bij een bedrijf dat voor hun PC titels nauw contact heeft met zowel AMD als nVidia) is dat het gewoon draait om use cases, en dus niets te maken heeft met *kunnen* programmeren. Geen enkele game is hetzelfde. Vooral nVidia doet heel veel aan driver-optimalisaties, maar al die optimalisaties zijn heel erg use-case afhankelijk. Soms wil je gewoon dingen doen die volgens de speficaties prima zouden moeten werken, maar waarbij het code path in de driver enorm in de weg zit en bijvoorbeeld allerlei stalls veroorzaakt. Dan neem je contact op met nVidia om samen tot een oplossing te komen. Meestal heeft dat als gevolg dat je beide wijzigingen moet aanbrengen, en dat de game dus ook beter draait met een nieuwere driver waarin die wijzigingen verwerkt zijn.
Bedankt voor de reacties (deze en andere, maar kennelijk kan ik niet reageren op mijn eigen bericht). En ik sta met m’n mond open van verbazing dat de fuck-ups van de developers opgelost moeten worden in de driver. AMD en NVidia moeten elkaar op dit gebied misschien elkaar de hand geven en zeggen dat de developers zelf hun zooi moeten fixen. En anders is het misschien nog beter dat NVidia / AMD tegen de game-delevopers meld waar het probleem zit. Als de driver foute aanroepen maar accepteert en zelf oplost zal het in de toekomst echt niet beter worden met de ontwikkelaar.

Sowieso belachelijk dat een game niet goed getest wordt op een redelijke line-up van populaire kaarten.
Ho wacht even, sommige dingen krijg je redelijkerwijze zonder support van NVidia helemaal niet aan het werken ( SLI bijvoorbeeld, wat alleen werkt onder belachelijke condities die je gewoon niet kan weten zonder dat NVidia het je verteld ( zoals batchen in groepjes van 68... )...

En andere dingen werken prima van de kant van de gamedevs, maar als NVidia de shaders aanpast/optimalisiert (met hun shader-specialisten, niet iedere firma heeft een team van 50 man klaar staan om dat te doen) in hun driver, dan hebben spelers een betere performance op NVidia... en dat is goed voor, precies, NVidia.

Dus NVidia/AMD hebben er geen interesse bij om de gamedevelopers betere shaders te laten schrijven omdat dat de concurrent ook helpt. Dit is puur eigen interesse om het "te fixen" in de driver... En vaak is dat super-irritant, omdat de driver een grote black-box is... Je weet gewoon niet wat er gebeurt... Vulkan zou hiervoor de oplossing moeten zijn omdat de driver "thin" is en precies gedefinieerd is wat het "snelle pad" is.

En dan leuke geintjes zoals zich niet aan de conventies houden. Bijvoorbeeld houdt AMD zich in een OpenGL shader aan de spec bij bepaald undefined behaviour ( stel delen door 0 = not-a-number )... NVidia doet dat niet en pakt een waarde "die wel leuk is" ( 1 bijvoorbeeld- omdat het dan meestel wel min-of-meer werkt )... En dan ziet het kapot uit op AMD en NVidia strijkt met de eer ( terwijl zij het probleem gewoon maskeren ).

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 17 november 2016 15:50]

Over het gedrag bij undefined behavior: ik moet toegeven dat ik niet precies weet hoe dat in GLSL gedefinieerd is, maar in C is in die gevallen alles geldig. Undefined behavior betekent daar echt dat elk gedrag goed is. Altijd 1 teruggeven is dan dus prima, maar een harde crash, een infinite loop starten, of zelfs een poging doen om je harde schijf te formatteren mogen dan allemaal volgens de standaard.

Voor zowel de oplossing van AMD (fouten zo vroeg mogelijk rapporteren) als die van NVIDIA (iets fouts teruggeven waar wel mee verder gerekend kan worden) is iets te zeggen. Uiteindelijk hoort er gewoon geen deling door 0 plaats te vinden. Ik zou zelf overigens ook kiezen voor het zo vroeg mogelijk rapporteren van fouten.
Het probleem is dat NVidia hier op dit moment juist een voordeel uithaalt. Zij hebben meer mankracht om die problemen in spellen in de driver op te lossen, waardoor de NVidia kaarten vaak beter preseteren dan AMD kaarten met dezelfde rekenkracht.
@ Satoer: "de fuck-ups van de developers opgelost moeten worden in de driver"

Het zijn niet perse fuck-ups, meestal worden de "optimalisaties" alleen aangezet als de driver in (high)performance mode staat, de zogenaamde optimalisaties zijn meestal stukken code in een spel waarvan Nvidia denkt dat ze het met een snellere formule/berekening, het spel er voor 80% net zo kunnen laten uit zien, als met de code in het spel zelf, het valt toch meestal niet op in snel veranderende beelden als bepaalde dingen er net iets minder goed uit zien, maar de extra frame rate valt iedereen wel op.

Een mooi voorbeeld waren de Nvidia drivers die 3Dmark sneller lieten draaien, Nvidia had ontdekt dat bepaalde code heel vaak werd geloept, en de driver zorgde er dan voor dat die loep maar 1x werd gedaan, waardoor Nvidia's kaarten ineens veel sneller leken dan de concurrentie.
Vandaar ook dat benchmarks sommige drivers niet als geldig verklaren.

Grappig dat juist de kaarten met overgeklokt geheugen, langzamer lopen.
Ik heb met mijn simpelste uitvoering van de GTX 1060 3GB van MSI geen problemen met de 370.28 Linux binary driver, ondanks dat de kaart word verkocht als een 1750Mhz kaart, loopt hij gewoon vrolijk op 1949Mhz.
In mijn goed geventileerde kast throttelt die wel terug naar 1877Mhz bij continue volle belasting, maar dat is nog steeds 127Mhz meer dan er belooft was. Het geheugen loopt netjes op 8000Mhz bij belasting.

[Reactie gewijzigd door Vuurdraak op 18 november 2016 01:55]

Vind dit verhaal onvoorstelbaar. Evenals de werkwijze.

Je hebt dus een driver, een op zich al extreem ingewikkeld stuk programmatuur, en gaat daar ook nog allerlei toevoegingen voor individuele (versies van) games aan toevoegen met workarounds en andere niet-standaard elementen 8)7 ?

Je hoeft toch echt geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat je hele driver dan op een dag krakend tot stilstand dreigt te komen. En het lijkt erop dat dat nu precies is wat er met de Nvidia driver is gebeurd; dat ding is simpelweg te complex geworden om überhaupt nog foutloos te kunnen functioneren.

Oplossing: enkel een 'kale' driver en laat de devs zich aan de standaarden houden. Een soort WHQL certificering van driver-fabrikant richting games.
Dat is toch zeer logisch? De videokaart producent wil dat nieuwe games op hun videokaarten zo goed mogelijk draaien en dus betere performance kunnen bieden dan kaarten van de concurrent. Dit laten ze niet aan het toeval over en dus rekenen ze niet op de optimalisatie door gamedevelopers.
Het probleem is meer dat optimalisaties van de gamedevelopers vaak de optimalisaties in de drivers in de weg zitten.
Wat is eigenlijk de meest stabiele driver voor de GTX 1080 kaarten, op dit moment?
Volgens mij was de 372.54 de laatste waarbij er geen verstoringen in het beeld optreden bij de weergave van video's op webpagina's. Sinds die tijd (half augustus) is het huilen met de pet.
Dus dát is het. Ik zat Chrome al de schuld te geven :X. Het gebeurde ook vrijwel tegelijk op mijn eigen PC als op kantoor. Klopt ook, want op beide PC's heb ik in dezelfde week de nieuwste nVidia driver geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2016 23:22]

Meh. Daarom update ik pas drivers als ik problemen heb. If it works, don't fix it. ;)
Klopt maar toen ik BF1 wou spelen na hun FALL update stond er mooi een melding dat ik men drivers moest updaten, dus daar sta je dan oftwel updaten oftwel niet spelen 8-)
en wat leer je hier dus van.. DAN maar even wachten met spelen.. want het is natuurlijk heel leuk een 1080 in triple SLI draaien OID maar als dan je chip speed/mem speed OID word gelocked op standje 2010 speed.. dan ben je tochwel zuur met je 3000 euro systeem build dacht ik zomaar
Geen idee beste vriend, ik heb nog steeds een GTX980ti golden edition van MSI maar de laatste drivers gaven me vooral lag spikes in overwatch, maar ik zag dat nvidia al weer reeds een update aanbod dezelfde avond en dus die eens geprobeerd en deze loste alles op.

Veel succes en hopelijk snel een update voor jou ;) ik kijk alvast uit naar de GTX1080ti :P
Klopt, ik speel momenteel TW3 en die draait als een zonnetje op mijn 1070 met driver versie 372.90. Dus ik zou ook niet weten waarom ik de driver zou moeten updaten zolang ik niet met een anders spel begin dat een nieuwere versie nodig heeft.
Veel nieuwe games starten niet eens als je niet over de laatste drivers beschikt in sommige gevallen moet je wel updaten.
1 game is niet veel. Battlefield 1 is de enige nieuwe game in heel wat jaren die dit eisde. En ik koop een hoop games.
Meegemaakt bij meerdere EA games, lijkt vooral alleen bij NVIDIA.
Zie deze reactie voor het omzeilen van de check, dit komt vanuit de game developers, niet Nvidia:

https://tweakers.net/down...eaction=9263363#r_9263363
Bijzonder. Heb nergens last van met mijn EVGA GTX1070FTW. En die is ook stevig overclocked vanuit de fabriek.
Hier ook volgend mij nergens last van MSI 1080 Gaming X kaart, ik geef toe dat ik alleen nog maar arma3 gespeeld heb gisteren.

Ga vanavond toch even gpu-z aanzetten met logfunctie :+

Vraag me af waarom blijkbaar niet alle overgeclockte kaarten er last van hebben, en hoe de 810mhz memory clock regel in een driver is gekomen?
Hier ook nog geen problemen ondervonden (toch al enkele games getest) met de MSI 1080 X kaart.
Nu staat ze wel default in OC mode in de MSI gaming App dus zou het eens moeten afzetten.
woensdagmiddag update? 'ff vlak voor we naar huis gaan doortrappen' mentaliteit?
you name it.. zal niet de eerste x zijn dat er menselijke fouten worden gemaakt 'omdat het af moet/uitgebracht moet worden'
Ik heb de zelfde kaart, gister in Bf1 regelmatig hickups en niet heel lekker speelbaar, oranje waarschuwing voor lage frame rate stond ook continue aan waar ik die voorheen nooit zag.
nVidia heeft hier wel vaker last van. Ik wacht dan ook altijd minstens een maand met updaten van mijn drivers.
Ik normaal ook tot dat BF1 ging zeiken dat ik de nieuwste patch nodig had.
En door de nieuwe patch of driver kan ik ook geen SLI meer draaien in battlefield.
Ik krijg hier geen melding dat Battlefield de nieuwe patch nodig heeft. Heel vreemd?
Ik had de vorige driver overgeslagen ivm slechte verhalen.
Kan nog steeds, zie mijn reactie hier:

https://tweakers.net/down...eaction=9263363#r_9263363

Persoonlijk geen verslechtering gemerkt op 375.57 WHQL (BF1 Launch drivers) met de nieuwe Battlefield 1 patch.

Ze lijken nu bij EA of DICE te vereisen dat zelfs game patches nieuwe drivers nodig hebben in plaats van enkel bij de game release.
Dit probleem ken ik met AMD RX480 ook.

BF1 was bij release goed en destijds de drivers, maar zoals we gewend zijn, ook hier weer problemen na het updaten of zelfs vervangen (D.D.U. laatste versie) van de driver.

Nu moet ik zeggen dat AMD met een rap tempo is gaan werken aan Titanfall 2 en BF2. Beide halen nu betere framerates, maar ik had ook al ergens gelezen dat er enorm veel problemen zijn met 4K, Crossfire en FreeSync.

Dus kortom: Voor ieder een versie, and if it ain't broke don't fix it!
Je hebt met de nieuwe patch van twee dagen terug versie 375.63 WHQL nodig, ouder dan dit wordt niet geaccepteerd.

Dus je bent aangewezen tot 375.63 WHQL of 375.70 WHQL als je de bovenstaande problemen ervaart wil je Battlefield 1 spelen.
Dure kaarten; uitbrengen maar een goed werkende update is nogal moeilijk kenbaar?
Flinke bug voor Nvidia drivers, over het algemeen heb ik weinig te klagen. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste drivers download van G-Xtreme (Tweakforce).... Of deze driver tweaks nu echt helpen, joost mag het weten maar voor mijn gevoel draaien games iets meer smooth! 8)7

[Reactie gewijzigd door Macboe op 17 november 2016 11:13]

Nog een beetje stabiel qua frame-rate, dpc, grafische weergave, stabiliteit en compatibiliteit? Ben best wel geïnteresseerd in custom drivers, maar aan de andere kant best tricky.

Heb een 1070 als dat nog wat uitmaakt.
Mjah, ik heb er geen problemen mee (GTX 750Ti). Nu speel ik alleen LoL op mijn PC dit is stabiel zonder crashes.
Merk zeker een verschil tussen de drivers 357.70 en 357.86 in GTA V online. Met de eerst genoemde haal ik zo 90 FPS en waarbij de laatst genoemde ik niet hoger kom dan 41 FPS. Ik heb een Zotac GTX 1070.....ik heb de drivers gerollbacked en kan nu mijn settings weer wat hoger zetten, maar ja dit gebeurd soms zowel bij AMD als NVIDIA.
De laatste tijd gebeurt het wel heel erg vaak bij NVIDIA, als AMD met wat beters/gelijk komt dan de GTX1080 dan stap ik weer over ongeacht de kosten.

Heb momenteel 2x GTX1080 maar de problemen/struggles met de drivers en multi-monitor instellingen vind ik toch erger bij Nvidia, voorbeeldje:

Als je multi-monitor wilt inschakelen bij Nvidia dan moet je eerst ongeveer elke applicatie afsluiten (lees hele waslijst) , zelfs de Steelseries drivers voor mijn toetsenbord :X
Bij AMD had ik dit probleem niet als ik Eyefinity inschakelde, hooguit dat je firefox browser crashte maar dat was in 4 seconden weer hersteld.

Zo kan ik nog een legio aan problemen/beperkingen/nadelen opnoemen aan de kant van NVIDIA, het zelfde geld ook voor AMD maar in mijn gebruikers situatie heb ik een stuk minder problemen/hindernissen met AMD dan met NVIDIA.
Helemaal mee eens.

Alhoewel het zo te zien niet meer uitmaakt wat je neemt. Het gaat er gewoon om wil je spelen op 1080p of hoger, dan ben je rond de 500 euro kwijt. Bij release.

Ik ben altijd een AMD gebruiker geweest en zie geen reden om naar het andere kamp te gaan. Ondanks alle snelheidsverschillen, het draait gewoon om software optimalisatie en in dat geval zit je de ene week goed bij AMD en de andere bij NVidia en dan is het ook nog eens TITEL afhankelijk en desbetreffende hardware (lees: Videokaart(en))

Vrienden van mij spelen nog steeds met een XFX 7950 Black Edition met een milde overclock en in crossfir en dat gaat nog steeds prima met BF1, Titanfall 2 en COD:IW.

#ontopic:
Wat ik uiterst vreemd vind is, naar mate van tijd worden de drivers aangepast en telkens bij het minst geringste dat ze aanpassen ontstaan er zo véél problemen met kaarten. Voor dat geld vind ik het een grote schande en de support die gegeven wordt is zéér gering. En zeker als het multi-monitor of Crossfire/SLI betrefd. Ik bedoel maar, dat zijn de minste gebruikers niet en hebben veel geld in hun hardware geinvesteerd, om naar eigen zeggen het maximale eruit te halen en dit wordt met elke release van driver/software weer bidden en hopen.
Écht SLÉCHT!
Laten we de DPC latency bug, die maanden heeft geduurt, niet vergeten...
Heb de afgelopen maanden nergens last van gehad, waar lag dit dan precies aan?

M'n huidige DPC latency zit rond de 40-70µs met 375.57 WHQL op een 780Ti in Windows 7 x64 SP1, dit had ik amper een jaar geleden ook al, check het ook niet zo vaak.
Verder nooit vreemde drop-outs van geluid of video gehad.
Met mijn GTX 980 merk ik ook wel wat framedrops in BF1, met de vorige driver was dit niet. Ik ga dus voorlopig ook terug naar de vorige versie tot het probleem is opgelost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True