Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Nvidia heeft de whql-versie vrijgeven van zijn driver met versienummer 364.51. Bij deze driver zijn aanpassingen doorgevoerd die voorkomen dat gebruikers tegen grote problemen aanlopen. Bij de vorige driverversie ondervonden veel gebruikers problemen.

Nvidia gaf driver 364.51 al woensdag vrij maar de software had toen nog niet het whql-stempel, oftewel de goedkeuring van Microsofts Windows Hardware Quality Labs. Inmiddels is die er wel en is 364.51 whql uitgekomen.

De driver is vrijwel identiek aan Geforce/Ion-driver 364.47 whql, op een belangrijk punt na: bij de software is bug 1738926 verholpen. Deze bug zorgde in de woorden van Nvidia voor blue-screen crashes en tdr-errors bij een Express-installatie.

Gebruikers wereldwijd hadden begin deze week met grote problemen te maken door de driver. Naast bsod's spraken ze van knipperende schermen en problemen met opstellingen van meerdere monitoren. Nvidia gaf toen al snel aan dat er een update op komst was.

De driver staat ook bij Tweakers Downloads.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Is er bij diegene die afgelopen tijd problemen hadden met de driver een oplossing geboden met deze driver?

Ik geef diegene die klaagde ook gelijk. Er mag beter getest worden op stabiliteit. Er zijn veel multi-monitor setups voor games, maar ook voor op werk. Ik ben werkzaam op verschillende locaties waar iedereen met minstens 2 schermen werkt. Mail rechts, links werkzaamheden bijvoorbeeld.

Daarnaast is het belachelijk dat er zoveel blue-screen crashes waren. Dit is nˇg makkelijker te testen.

Laten we hopen dat dit niet voort mag gaan.. al hoewel dat misschien ook al vaak genoeg gezegd is.
Wat eigenlijk nog verrassender is, is dat de driver blue screens kan veroorzaken.
In de tijd van Vista crashde de driver ook veel, maar veroorzaakte hij geen blue screens (hooguit ff zwart scherm dat weer terug kwam).

Dus de vraag is waarom de driver van nvidia zich ineens weer in de kernel bevind en vanuit daar blue screens kan veroorzaken. Dat is het meest zorgwekkende van dit alles.
Daarnaast is het belachelijk dat er zoveel blue-screen crashes waren. Dit is nˇg makkelijker te testen
Staat ertussen haha.

Ik heb geen ervaring (gelukkig) met Vista, maar van horen is dat geen pretje geweest.

Het is gewoon instabiel geweest en net als de games de laatste jaren een beetje "afgeraffeld". Alles wordt achteraf gefixt, maar vaak heb je zoiets van.. had die fout er wel mogen wezen?

Reden dat ik vraag of mensen er nog last van hebben is omdat ik graag eigen ervaring na testen horen, niet dat ze beweren dat het nu verdwenen is.. want die geloofwaardigheid is inmiddels wel weg.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 10 maart 2016 20:44]

In de tijd van Vista kreeg nVidia zijn drivers niet voor elkaar. Dat hadden ze onder XP ook al niet. Microsoft zei dat een niet nader genoemde grote videokaart fabrikant de meeste bluescreens van XP veroorzaakte. Daarom was de grafische driver uit de kernel gehaald in Vista.
Gezien nVidia ook die driver niet stabiel kreeg (zie ook http://www.engadget.com/2...0-of-vista-crashes-in-20/ ) heeft Microsoft uiteindelijk maar meegeholpen met hem stabiel krijgen.
Wel grappig dat ik daarom niks tegen Vista had. Had in die tijd nog een AMD kaart en geen NVidia. Vista heb ik nooit instabiel gevonden, maar blijkbaar hier door dus.
Het hele "Vista is ruk" was sowieso zwaar overtrokken, Microsoft had allerlei fancy UI aanpassingen gedaan, die rekenkracht kosten, ja, als je dan een PC al sinds windows ME gebruikt en dan probeert te updaten naar Vista, natuurlijk dat het voor geen meter meer draait.

Zelf ook nooit problemen gehad met Vista, op Nvidia hardware, gewoon omdat ik niet op jaren oude hardware zat.
Dit is toch iets te kort door de bocht hoor. :')
Windows Vista is gewoon bijzonder slecht geoptimaliseerd. Ik had er ook allerhande performance issues mee die ik het liefst vergelijk met Windows ME, vooral merkbaar na een tijdje gebruik. Ik heb altijd gewoon een redelijk courante PC gehad geconfigureerd voor gamen, in de periode van Vista was dat niet anders, dus aan hardware performance lag het echt niet zondermeer.
Ik had de zelfde ervaringen als Olivierh,

ik had een redelijke snelle pc met genoeg geheugen (ook voor Gaming) en nooit merkbare problemen gehad met Vista het liep allemaal prima

Ik had toen der tijd grotere problemen met de overstap van Windows 98 naar XP
Ik had toen der tijd grotere problemen met de overstap van Windows 98 naar XP
Dat was dan ook een vrij heftige omschakeling technisch gezien... je ging van een verkapte DOS naar NT maar Windows XP was wel technisch gewoon een juist OS. Dus toen eenmaal de fabrikanten uit de winterslaap ontwaakten en hun drivers op orde hadden was Windows XP een super platform.
Dat kan je van Vista m.i. gewoon niet zeggen.

Vista had ten opzichte van XP voor veel mensen niet veel meer te bieden dan een (toen) fancy UI, en het mag niet zo zijn dat een UI alleen je performance om zeep helpt.
Een feit dat onderkent wordt door Microsoft zelf gezien Windows 7 in alle opzichten een betere ervaring is (incl UI) dan Vista en draait ook gewoon glashard beter dan Vista op machines die oorspronkelijk met Vista geleverd werden zonder aanpassingen in de hardware.
Veel duidelijker worden optimalisatie issues niet als je met mij vraagt...
Oke oke het was misschien iets te kort door de bocht, SP1 heeft veel verbeterd, maar toch, zoals je ziet zijn er meer hier met diezelfde ervaring
Ooo maar een driver van een videokaart was niet Vista's downfall hoor! Denk meer aan:

- slecht omgaan met oude hardware
- veels te veel RAM gebruik (maakte Vista traaag
- XP was nog veels te populair en nieuwe pc's werden met Vista geshipped terwijl ze XP wilde
- programma's kregen en hadden bijna nooit support. Weinig werkte. XP draaide het als een zonnetje terwijl de RAM slurpende Vista alles traag en ondraagbaar maakte.
-achtergrond processen blijven maar draaien waar laptops op accu onder leden.. waren heel snel leeg
- bij installatie Vista waren regelmatig verkeerde of missende drivers die soms niet eens te fixen waren.

Dit is hoofdzakelijk waarom Vista failed. Ik zag Vista herhaaldelijk terugkomen in de discussie, maar hoofdzakelijk waren dit de problemen en was Nvidia absoluut niet de enige met een driver probleem, want AMD had daar net zo goed last van.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 11 maart 2016 00:32]

Dat Vista traag was kwam door de OEMs die MS een hoek ingedrukt hebben met eisen van die "Vista Ready" certificering. Natuurlijk draait Vista niet lekker als je het absolute minimale aan hardware geeft. Probeer anders XP SP3 met 256mb ram ;)
Vista 64bit met 3 a 4 gb ram en al een redelijk dual coretje draaide als een zonnetje. Maar die hardware zat natuurlijk niet in de laptopjes die iedereen kreeg bij een pak waspoeder.(werden echt veel laptops uitgedeeld die tijd)

Persoonlijk snap ik dat "maar ik wil oude versie houden" nooit zo, men is bang voor verandering? Maar goed zit momenteel veel volk op W7 want W10 blablablabla. Idiote persoonlijke redeneringen is wat mij betreft geen argument. Outdated software moet gewoon zsm vervangen worden. If it aint broke, dont fix it heef absoluut geen betrekking op software.

Snelle lege accus was niet alleen door "zoveel services" (welke, als die niets te doen hebben -wat meestal zo is-, geen resources opslurpen). Maar Vista's NT kernel kan b.v. zijn cpu ticks niet stilzetten. Tevens is de hardware acceleratie redelijk zwaar met wat overhead wat ook niet helpt(classic thema is stuk zuiniger bv).

Oh en laten we niet vergeten dat rond Vista pas iedereen een "eigen" laptop in huis haalde. Daarvoor was het vooral zakelijk of ITers, de rest had net een PC in huis. XP era laptops waren kwa accuduur ook om te huilen. En performance was er niet te vinden.
Persoonlijk snap ik dat "maar ik wil oude versie houden" nooit zo, men is bang voor verandering? Maar goed zit momenteel veel volk op W7 want W10 blablablabla. Idiote persoonlijke redeneringen is wat mij betreft geen argument. Outdated software moet gewoon zsm vervangen worden. If it aint broke, dont fix it heef absoluut geen betrekking op software.
W7 is dan een verkeerd voorbeeld, aangezien dat not nog supported is tot ergens in 2020, dus verre van 'outdated'.

Bovendien heb je wat mij betreft ongelijk dat 'if it ain't broken don't try to fix it' niet van toepassing is op software.
Of dacht je dat iedereen zomaar al zijn oude programma's, drivers en data naadloos (en werkend!) overgezet krijgt?

Nee, dat vereist - zeker in een zakelijke of semi-zakelijke omgeving - testen, tijd en op zijn minst een klein beetje kennis terzake.

Bij gebrek daaraan geldt wat mij betreft: "don't try to fix it"

EDIT: 'not supported' moest uiteraard 'nog supported' zijn :)

[Reactie gewijzigd door tc-t op 11 maart 2016 14:15]

Geheel mee eens: de nieuwste software hebben is op zich goed, maar geen tijd en energie te hoeven besteden aan het overzetten en configureren een werkend krijgen van dingen is ˇˇk een groot voordeel. Iedereen moet zijn eigen afweging maken.

De laatste jaren heb ik soms het idee dat snel updaten een beetje gehyped wordt. De nieuwste update heeft best vaak problemen (zoals hier). En malware slaat in de praktijk ook heel vaak toe op geŘpdate systemen, terwijl dat vaak als argument wordt gebruikt.
Op extended support leven vind ik niet hetzelfde. Of zijn we XP nu al vergeten. 4 jaar is zo voorbij. Natuurlijk zal je altijd uitzonderingen hebben, dat is het probleem niet, maaar daar had ik het ook niet over.

De if it aint broke dont fix it mentaliteit zorgt meer voor botnets dan wat anders.

Migratie naar een volgend platform moet op tijd begonnen worden, nu kan het nog wel, maar als over 1 of 2 jaar bedrijven pas eens gaan kijken naar een migratie zijn ze al aan de late kant.

In veel gevallen wordt er niet geupgrade om bladiebla persoonlijke redenen, de gemiddelde consument (en wij ook) is beter af door op een zo recent mogelijk OS te zitten.
de gemiddelde consument (en wij ook) is beter af door op een zo recent mogelijk OS te zitten.
Enkel als de software en hardware die voor die consument belangrijk is op dat recente OS ook werkt.
Anders blijft hij beter waar hij is.
De if it aint broke dont fix it mentaliteit zorgt meer voor botnets dan wat anders.
Botnets dmv ongepatchte bugs? Dan is het per definitie broken.
Dat is met Win 7 of 8 nu niet het geval. Misschien binnen een kleine 4 jaar (win 7) of een kleine 7 jaar (win 8)
De driver veroorzaakt geen blue screens, de Installer veroorzaakt ze door de driver onjuist te installeren. Wanneer met de 364.47 een custom installatie uitgevoerd wordt is er niets aan de hand, het gaat fout bij een Express Installatie. De reden waarom is afvragen, maar het zal mij niets verbazen wanneer 364.51 gewoon een 364.47 is met een aangepaste installatie die wel de nodige componenten bijwerkt.
De hele installer van Nvidia is een ramp.
Geregeld virusscanners die dingen gaan blokkeren tijdens nvidia installaties waardoor deze faalt.
Komt meer voor dan je denkt.

Geen idee waarom, maar dit probleem wordt steeds erger.
ik vraag me af hoe Microsoft dan eigenlijk hun WHQL test
oftewel de goedkeuring van Microsofts Windows Hardware Quality Labs
Blijkbaar is het niet meer dan een labeltje anders zouden ze dit toch gezien moeten hebben
Schijnbaar wordt een kort proces doorlopen.
"Testing the driver package with the Windows HCK to verify that the driver package is compatible with Microsoft Windows. Once the HCK is installed, the Driver Test Manager (DTM) is run to test and verify the driver package"

En vervolgens "Submitting DTM test logs to the Windows Quality Online Services to obtain a WHQL release signature for the driver package. "

Je zou zeggen als ze compatibiliteit moeten checken en ook logs mee moeten sturen dat zoiets al wel naar voren gekomen zou zijn. Al zou het natuurlijk kunnen dat ze de driver direct (via device manager ingeschoten o.i.d.) instellen en niet de 'express installer' doorlopen.

bron:https://msdn.microsoft.com/nl-nl/library/windows/hardware/ff553976(v=vs.85).aspx

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 11 maart 2016 11:38]

Ik heb hier anders nooit last van (Avast Free Antivirus) ;)
Best knap, ik installeer altijd mijn nvidia drivers in custom mode ... dus ook de 364.47 drivers en alsnog kreeg ik de gemelde bluescreens ... ik wacht dus nog even met 364.51 ...

Misschien wel interessant om te vermelden inderdaad, ook hier is sprake van een multi-monitor setup.

970 - 1 monitor
660 - 3 monitoren

Tevens audio via hdmi van de 660 naar versterker.

[Reactie gewijzigd door Tac op 11 maart 2016 19:07]

Zelfde hier.
Ik heb hem ook in custom mode ge´nstalleerd en ik kreeg ook de genoemde problemen.
Custom install is een (goeie) gewoonte geworden, is de enige manier om min of meer te checken wat voor troep je 'gratis' bij de installer krijgt.

Ik viel dan wel niet in de groep 'express install', ik heb wel een dual-monitor setup, wat blijkbaar ook de oorzaak van de problemen kon zijn.
Dan is het probleem anders dan in eerste instantie door NVidia was medegedeeld. Overigens hier geen enkele probleem met de driver gehad, maar geen dual screen setup. Overigens is mijn huidige NVidia kaart de laatste, stap weer eens over op AMD binnenkort, want hardware betrouwbaarheid is ver te zoeken bij Nvida, na 2 debacles had ik na mijn GTX260 weer goede hoop, maar van mijn 2 660Ti's is zonder over te clocken er al weer 1 overleden binnen 3,5 jaar.
Ikzelf had gewoon het probleem dat de driver niet meer reageerde en heropgestart werd, laatste beta ook
Is het erg dan? dat de driver daar toegang tot heeft? of haal ik driver met een api door de war?
Nee, dat klopt niet. Graphics drivers hebben altijd een gedeelte in kernel mode draaien. Sinds het Vista driver model is er wel een groter stuk naar user mode verplaatst dan voor die tijd (XP en ouder), maar er blijft altijd een kernel gedeelte over. (Zie https://msdn.microsoft.co...255&MSPPError=-2147217396) In de kern is een driver per definitie ook iets wat juist in kernel mode draait. Dat geeft namelijk de mogelijkheid om rechtstreeks met hardware te communiceren en is dus noodzakelijk voor een driver. Wat ze sinds Vista hebben gedaan is echter allerlei meer "high level" zaken, die niet rechtstreeks met de hardware te maken hebben, verplaatsen naar een user-mode deel wat onderling weer communiceert met het kernel-mode deel van de driver.

Het is dus zeker niet gek/zorgwekkend dat een driver een BSOD kan veroorzaken. Dat is simpleweg iets wat inherent is aan het (huidige) design van Windows (en waarschijnlijk alle besturingssystemen).
Volgens mij wel. Ze zijn met een HotFix gekomen als tijdelijke oplossing. Daarna hebben ze een nieuwe driver uitgebracht die deze fix bevatte.
Over het algemeen doet nvidia het best goed met updates dus vind het een beetje flauw om te klagen dat iets een keer niet naar wens gaat. Ook bij nvidia zijn het mensen die werken en waar mensen werken gaat ooit wat fout. Buiten dat om is het voor devs moeilijk om stabiliteit te testen met zo ontzettend veel verschillende besturingssystemen en hardware en die software moet dan naar miljoenen apparaten gaan. Dat ze er in zo'n korte tijd weer een oplossing voor bieden is eerder lof dan klacht naar nvidia toe.

Edit: blijkbaar is fouten maken in een bedrijf een downvote waard, ach ja he klagen zit in de aard van de mens zal ik maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 10 maart 2016 22:29]

Tuurlijk mogen er fouten gemaakt worden. Dat is erg menselijk.

Echter is een videokaart een essentiŰel onderdeel van een computer. Die moet gewoon werken.
Het is slordig dat er dus veel problemen zijn geweest met deze driver. Dat hadden ze beter moeten testen. Daar kun je het alleen maar mee eens zijn.

Dat ze al snel het probleem hebben kunnen traceren en oplossen is absoluut lovenswaardig.
Maar strikt genomen had het niet mogen gebeuren.
If it aint broken dont fix it. Zeker op de werkvloer...
ik heb de nieuwste driver nu ook gedownload, ge´nstalleerd en het geeft nog steeds hetzelfde probleem.
als ik de internet kabel in mijn computer druk dan krijg ik een blue screen.
Ik dacht dus dat het aan mijn netwerkkaart lag dus een nieuwe gemonteerd, maar het probleem bleef.
na veel gezoek kwam ik terecht bij de gtx 780 ti die in mijn computer zit na een blue screen test.
vervolgens heb ik alle drivers van Nvidia gedeinstalleerd en daarna de computer weer opgestart.
nu zit alleen de standaard driver er nog in en het probleem is weg, ik durf dus nu de driver niet meer te updaten, naar dat experience gedoe van nvidia waar je je spelletjes mee kan optimaliseren en je de 3D instellingen kan configureren en dat vindt ik erg jammer want het heeft altijd goed gewerkt.
moet zelfs maar eens gaan overwegen om een schade claim in te dienen bij Nvidia wegens het overbodig aanschaffen van een netwerk kaart.
Niet echt een oplossing wat mij betreft. Ben nu (via teamviewer) bezig met PC van iemand waar met deze versie nog steeds problemen optreden:

Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld.
Beeldstuurprogramma NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 364.51 Reageert niet meer en is hersteld.

Na melding reageert PC vaak erg traag en vliegt mijn teamviewer eruit. Het installeren van versie 364.51 maakte de PC wel weer iets stabieler, maar nog steeds geen acceptabele oplossing.

Iemand hiervoor een oplossing gevonden? Ik hou me aanbevolen.
364.51 schijnt ook niet helemaal kosjer te zijn als ik onderstaande moet geloven.

http://wccftech.com/nvidi...latest-drivers-damage-pc/

Ik blijf nog ff bij 362.00.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 10 maart 2016 21:33]

Wccftech is een grote clickbait, en imo niet echt geloofwaardig als bron.
Hopelijk zullen andere, meer professionele sites de nieuwe drivers testen.

[Reactie gewijzigd door ColinZ op 10 maart 2016 22:13]

Dat bericht is deels gebaseerd op wat comments @ reddit: https://www.reddit.com/r/...iver_to_solve_yesterdays/

Wat ik zo snel lees is dat er nog wat problemen (minder grote dan een BSOD) zijn met o.a.:
- een SLI setup
- gebruik van meerdere monitoren

Wat ik mij nog kan voorstellen is dat mensen hun oude driver niet hebben verwijderd / opgeschoond. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een whql driver super veel problemen heeft. De whql tag heeft altijd een aardige waarde gehad. In feite word er zo uitvoerig getest (en dat duurt ook lang) dat veel 'uitgevers' meestal non-whql drivers pushen en eens in de zoveel tijd een major releasen met whql..

Ik ben oprecht benieuwd. Een whql die van geen meter werkt zou killing zijn voor de naam.
Deze driver geeft nog steeds problemen met Flight Simulator X. AA wordt niet ondersteund (alleen door in-game te forceren). De 362.00 driver werkte prima, ik sla deze versie maar even over.
Ze hebben met deze driver ook alleen een hotfix uitgebracht en de verdere optimalisaties achterwege gelaten. Dus dat er verder niets verandert is voor jou klopt. Maar staat in de tekst.

Daarbij voeg ik toe dat het probleem nog niet volledig bij iedereen verholpen is. WHQL behaald, MS die meehelpt en gewoon in het nieuws brengen van de fix.. maar vervolgens een 2e maal falen. http://wccftech.com/nvidi...latest-drivers-damage-pc/
Het verrast mij hoe snel Nvidia door de WHQL keuring komt. Kan natuurlijk normaal zijn, maar ik had verwacht dat het allemaal wat langer zou duren. Op basis van dezelfde (foutieve) aanname vermoedde ik dat die tijd de reden was dat AMD niet zo vaak met WHQL komt. Blijkbaar moet daarvoor toch een andere oorzaak worden gezocht. Kosten kunnen het ook niet zijn:
Microsoft no longer requires a WHQL testing fee,[4] which used to be USD $250 per operating system family.[5] This fee covers both 32-bit (x86) and 64-bit (x64) versions, if submitted simultaneously, and is non-refundable. The fee does not include other expenses, such as a Windows Server 2008 x64 license, necessary for running WHQL tests, and a VeriSign certificate, necessary for submitting test results.[6]
Maar goed "fijn" dat het zo snel is opgleost. Wel schandalig dat het in de eerste plaats Řberhaupt zo mis kan gaan. Ze zullen voortaan de "express" optie ook wel meenemen met de WHQL test :P . (Persoonlijk ga ik nooit voor Express omdat je dan ook zit met de overbodige audio en 3d driver).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 10 maart 2016 20:54]

Waarschijnlijk omdat nvidia bijna 2.5 keer zo groot budget als AMD heeft voor driver ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door madcow22 op 11 maart 2016 00:40]

Nvidia en Nvidia?
En hoe ze in de DirectX laag mogen zitten met hun GameWorks. :(

MS en Nvidia zullen wel een deal hebben.
Ik gok dat Nvidia wat druk heeft gezet om een fix in MS update te krijgen ;)
Ik kan me zo voorstellen dat ze haast hadden nu, en dan liever een paar centen extra betalen voor een spoedprocedure. BSODs zijn niet echt lief, straks gaan mensen nog overstappen op die andere fabrikant omdat die (oh joy) betere drivers heeft ;)
Twee dingen, als je het nieuws volgt dan weet je dat het al een tijd niet meer Catalyst drivers zijn maar Crimson drivers.
Als tweede, gaat er niet om of je wel of niet gelijk hebt (het is jouw mening in dit geval). Het gaat om de manier waarop je het zegt.

Ontopic
Wordt zo meteen een feest als Geforce Experience verplicht gaat worden om je drivers te updaten....., die troep komt er bij mijn laptop niet op. Niet elk bedrijf koopt laptops met een Quadro kaart, en als je in een zakelijk omgeving verplicht wordt om via GFE te updaten en dit levert onstabiele drivers op dan verlies je klanten.

Over het algemeen is het ook beter om je drivers pas te updaten als je merkt dat een programma/spel niet stabiel is, slechte performance heeft of een nieuwe feature komt uit. Eerder updaten is wat mij betreft vragen om problemen, ik laat de massa wel beta testen :D.
Ontopic
Wordt zo meteen een feest als Geforce Experience verplicht gaat worden om je drivers te updaten....., die troep komt er bij mijn laptop niet op. Niet elk bedrijf koopt laptops met een Quadro kaart, en als je in een zakelijk omgeving verplicht wordt om via GFE te updaten en dit levert onstabiele drivers op dan verlies je klanten.

Over het algemeen is het ook beter om je drivers pas te updaten als je merkt dat een programma/spel niet stabiel is, slechte performance heeft of een nieuwe feature komt uit. Eerder updaten is wat mij betreft vragen om problemen, ik laat de massa wel beta testen :D.
De Geforce Experience doet niet zo veel bijzonders met je driver. Hij download gewoon de laatste driver naar een tijdelijk mapje. Voorlopig kun je deze drivers nog gewoon los downloaden. Dat kan overigens wel een rommetlje worden. Zie deze guide: Cleaning up old NVIDIA driver files to save disk space (updated)

Gelukkig bevat de Geforce Experience een vinkje waarmee je het automatisch downloaden van updates uitschakelt.

Het is in ieder geval niet zo (wat jij net impliceert) dat de nieuwste driver door je strot wordt geduwd. Ook niet met de standaard instellingen. Installeren gaat handmatig.

Persoonlijk gebruik ik de Geforce Experience alleen voor Shadowplay.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 10 maart 2016 23:54]

Gelukkig dat het snel opgelost is maar daar koop je dus ook een nvidia voor, de beste kaarten met de beste drivers.
Ook nu het een keer misgegaan is en gelukkig erg snel opgelost wordt bewijst maar weer eens dat nvidia met recht op nr 1 staat onder de videokaarten. :)
Mijn ervaring is toch anders. ATI is niet kapot te krijgen, NVidia kaarten gaan snel kapot. Van de 4 ATI kaarten die ik had zijn de kaarten nog goed, van de 4 Nvidia kaarten is er 1 kapot gegaan (zonder OC) na 2,5 jaar, 1 is er gewoon van laptop MB afgefikt na 2 jaar, 1 moet ik na 2,5 jaar terug klokken anders niet stabiel te krijgen (2e 660Ti inmiddels gisteren met een sisser overleden..... letterlijk een sisser want dat geluid kwam uit de kast). Alleen mijn GTX 260 en 660Ti is nog heel.

Voordeel van Nvidia is dat de software en drivers zo goed zijn t.o.v. ATI. Aan de andere kant, in iedere server zit/zat een ATI kaart en nooit een NVidia.......

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 11 maart 2016 22:05]

Op mijn vorige werk heb ik wel iets gelijkaardig moeten constateren ivm laptops. Dell laptops met nvidia quadro gfx chipsets gaan snellers defect (overheaten en dan failure) dan laptops met een intel gfx chipset. Heb zelf een gtx 770 momenteel, draait nog prima.

[Reactie gewijzigd door Prijzenslag op 11 maart 2016 06:18]

Helemaal mee eens. De gebruikers van het AMD kamp mogen nu dan wel gaan zeggen: "ja maar AMD heeft ook goeie drivers hoor! Dat was alleen vroeger zo, dat ze slecht waren", maar ik vind zelf Nvidia het fijnst qua software (GeForce Experience. Nee, ik gebruik GeForce Experience puur om te updaten en voor Shadowplay). Ook is er bijna nooit iets met de drivers van Nvidia.

Ik ben niet echt bepaald een Nvidia fanboy, want ik heb ook gewoon een HTPC met een AMD APU er in, waar ik ook met de software van AMD te maken krijg.
Toch moet ik zeggen dat AMD met de crimson drivers de achterstand met Nvidia totaal heeft ingehaald. Het werkt snel, overzichtelijk en ziet er naar mijn mening beter uit dan het Nvidia configuratiescherm (wat sneller opgestart was dan CCC maar nog trager reageerde bij wijzigingen).

En ja ik heb een GTX 970 gehad en ik had ook zeer vaak crashes ten tijde van The Witcher 3 (iets met agressieve spanningsregeling waardoor de spanning niet snel genoeg wijzigde wanneer de kloks omhoog gingen). Nvidia had alles weer opgelost gelukkig en daarna werkte alles weer prima.

Met AMD heb ik tot nu toe nog helemaal geen last van ook maar iets gehad (behalve overklok instellingen die eerst iedere keer half werden teruggezet maar Nvidia heeft dan helemaal geen overklok menu).

Maar ik vind het alleen maar mooi, AMD heeft de driver achterstand weer ingehaald (sinds de Crimson drivers) en beide spelers zijn nu weer gewaagd aan elkaar. Dit is alleen maar weer goed voor de consument omdat concurrentie zorgt voor lagere prijzen :).

On topic:
Blue screens in een driver slaan echt helemaal nergens op en het is inderdaad goed dat ze maar met een snelle oplossing zijn gekomen. Het hoort zeker niet dat een gecertificeerde driver nota bene je hele systeem laat crashen.
Ben ik inderdaad met je eens. Alleen kan ik niks over je resolutie wijzigen vinden in CCC. Enkel instelbaar via het oude maniertje via Windows zelf.

Ik vind wel dat Nvidia zijn instellingen menu/Nvidia-configuratiescherm wel eens mag verbeteren. Windows 2000 stijl...
Die zit er gewoon in onder aanvullende instellingen. Heeft alleen wel oude grafische ui van catalyst.
Bedankt. Zal er binnenkort eens naar kijken.
Ik moet ook zeggen dat ik het er niet helemaal mee eens brn. Ook gaan nvidia kaarten minder lang mee als je ziet hoe de 290x nog steeds goed mee komt tegenover de kaarten van nvidia toen.
Wat is de tegenhanger van de 290x, de 780ti? Die draaid toch ook gewoon nog steeds erg goed. De 760 is ook nog een goede kaart als je kijkt hoe duur die was toen die uitkwam en hoe oud de kaart nu is.

[Reactie gewijzigd door frank_van op 11 maart 2016 03:55]

Ja maar als je verder kijkt wat is daar verder nog voor support voor.
Als je kijkt naar huidige benches ligt de 290 voor en de 390x loopt nog een paar fps achter op sommige games met de 980ti en voor op de 980. Verscheeld weer per benchmark maar jezelf dan afvragen is al dat extra geld het wel waard voor die paar fps meer.
Dat verschilt enorm per game. Ashes of singularity is inderdaad zo, maar op de meeste games loop de 980 ti ruim voor, zelfs op de fury en fury x. Daarnaast lopen die kaarten pas in bij hoge resoluties (die volgens de steam survey maar 3-5% van de markt zijn).
De 290/390 serie doet het goed voor een midrange kaart, net zoals de 970. Maar ze vallen snel door de mand bij de zwaardere games in vergelijking met de fury/nano/980ti ( de 980 is momenteel iets te duur voor wat het levert).

Meer dan een 390/970 is wel gewoon onnodig voor 1080p gaming als je geen 4x msaa of dat soort onzin draaid.
Niet alleen aots maar ook de nieuwe hitman benchmark.De 390(x) kan ook nog wel wat meer aan en ja het verschild enorm per spel.(word ook hoop met dubbele maten gemeten) Maar als je ziet hoeveel duurder het is en dan die heftige overclock op die TI bijvoorbeeld op die benchmark ja dat is leuk maar ze hebben er wel een overclock voor nodig lijkt het ook ben je meteen een deel van die powerefficiency weer kwijt.
Goed dat Nvidia dit doet. Mooi dat ze met een vrij snelle oplossing komen. Gewoon het riedeltje weer overnieuw doen bij een nieuwe driver installatie: DDU downloaden en starten > Safe mode booten > Nvidia GeForce Experience en de driver verwijderen > GeForce Experience installeren met nieuwste beschikbare driver :). Dat is in ieder geval hoe ik het doe. Ik download alleen drivers waar ik mijn voordeel mee heb, anders niet.

Volledige changelog (PDF): http://us.download.nvidia...desktop-release-notes.pdf
MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G

Driver update gedaan, kaart werkt niet meer. Wut?

Bios ge reset, kabels geswitchrd gottegot dit beloofd weinig goeds :O
Hoe bedoel je "kaart werkt niet meer"?

Als je nog beeld hebt, doe dan het volgende: installeer de nieuwste DDU versie > boot in safe mode > open DDU > vink "GeForce Experience verwijderen" aan, mits je GeForce Experience hebt ge´nstalleerd. > verwijder de drivers via DDU.
Er verschijnt niks meer, monitor komt niet meer uit stand by stand. Eens per half uur (give or take) wordt de monitor wakker, maakt ie een halve seconde verbinding. Daarna weer uit.

Safeboot werkt niet, ik kan het bios scherm niet zien omdat de monitor niets toont.