Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties
Submitter: wwwhizz

De nieuwste stabiele GeForce-drivers van Nvidia, met versienummer WHQL 364.47, hebben bij diverse gebruikers voor problemen gezorgd. Nvidia zegt op de hoogte te zijn en heeft een nieuwe driver klaarstaan, die nog door Microsoft gecertificeerd moet worden.

Nvidia bracht de WHQL-driver voor GeForce-videokaarten op maandag uit en al snel volgden onder andere op Tweakers berichten van gebruikers die te maken kregen met bsod's na de installatie van de nieuwe drivers. Andere berichten spreken van knipperende schermen en problemen met opstellingen van meerdere monitoren. Nvidia erkent dat er problemen zijn en zegt dat een eerste onderzoek erop wijst dat de problemen te maken kunnen hebben met het uitvoeren van een 'Express'-installatie.

De videokaartenfabrikant heeft inmiddels een nieuwe driver uitbracht met versienummer 364.51 die als bèta is te downloaden. De driver ligt nog ter controle bij Microsoft en zodra deze het WHQL-certificaat heeft ontvangen zal Nvidia de nieuwe versie vrijgeven en verspreiden via de GeForce Experience-software.

Gebruikers die de 364.47-drivers gedownload, maar nog niet geïnstalleerd hebben, wordt geadviseerd om de bètadrivers te installeren of te wachten totdat de nieuwe WHQL-drivers uitkomen. Als de driver al geïnstalleerd is, zijn de problemen volgens sommigen op te lossen door Windows in de veilige modus op te starten en via hardwarebeheer de vorige versie van de driver terug te zetten. Ook het terugzetten van een herstelpunt in Windows kan uitkomst bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Op mijn notebook met optimus geen problemen maar heb dan ook een schone installatie gedaan.
Een laptop heeft maar 1 scherm. Het probleem trad alleen op bij multi-monitor setups. Of je moet je laptop aan een extern beeldscherm hebben hangen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 8 maart 2016 20:04]

Aha, gotcha.
Vervelend idd. Hoop dat ze dit gauw patchen
Het probleem is al verholpen. Met een hotfix. Maar dat is een beta.
Optimus is niet GeForce voor zover ik weet, GeForce is gaming terwijl Optimus meer zakelijk is (haalt nog steeds goede FPS in games maar op lagere settings)
Optimus is een technologie waarmee gewisseld werd tussen de iGPU en de eGPU in een laptop met support.
Tegenwoordig is dit natuurlijk zeer normaal maar toen werd er een hypewoord van gemaakt ;)

Ik denk dat je Quadro bedoelt en dat parryfiend gewoon een geforce in zijn laptop heeft die door middel van optimus in-/uitgeschakeld word
Quadro inderdaad.

was er even mee in de war omdat optirun [command] in Linux van de grafische kaart gebruik maakt
Haha, klopt ja.
In Linux kan je met optirun in terminal een (optimus) nvidia gpu manueel benaderen voor oa games op steam.

In windows gebeurt dat natuurlijk automatisch met de standaard geforce driver.
Yup, dat is optimus. Discrete GPU gtm555 icm een intel hd 3000 voor het lichtere werk. Gebruikt gewoon geforce drivers, optimus is al een tijdje geleden standaard opgenomen in geforce.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 8 maart 2016 21:47]

Bij mij heeft zelfs nooit de installatie gewerkt vanuit de Geforce Experience.
Ook niet met clean install of met DDU te gebruiken. En ook al Geforce Experience verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Ik moet altijd manueel de driver afhalen en installeren en dat werkt altijd zonder problemen.

Dus ik wacht effe tot de nieuwe drivers :)
Dus als ik het goed begrijp, heeft Geforce Experience nog nooit bij jou gewerkt? Wat voor een foutmelding krijg je? Als je je probleem graag opgelost wilt hebben, kun je het beste je probleem voorleggen op het forum. :)
hier ook hoor.. gf experience werkt niet op mijn gamepc... als ik het installeer lijkt alles goed tot je het opent... ook crasht het control panel altijd bij bepaalde instellingen aan te passen... dit is ondertussen al twee jaar en vele updates lang so...

tot over enkele maanden had in nog gdata internet security geinstalleerd op de gamepc, op m'n tweede pc staat bullguard. (op de gamepc staat nu géén antivirus voorlopig, tenzij je defender meetelt als antivirus)

ik heb ook al zoveel dingen geprobeerd om het in orde te krijgen, niets lukte tot hiertoe succesvol... ook de fora's afgegaan naar topic van mensen met dezelfde issues en ook daar bijna nooit een succesvol einde gevonden (zowel voor de topicstarter als mezelf)

op m'n tweede pc 'werkt' gfexperience wel, maar updaten doet hij dan weer niet automatisch.. ik installeer ondertusen daar ook gewoon de manuele driver; dan heb je tenminste nog het voordeel dat je dingen zoals 3D Vision kan wegllaten; dat is toch maar verspilling van bronnen waar ik niets aan heb.

nu moet ik wel zeggen dat de laatste tijd mijn gamepc vaker crasht (w10pro by-the-way) tijdens het gamen dan voordien. meestal is dat dan een vastloper tijdens een spel (freeze) of een bsod zonder dat er een code of statement wordt gegeven behalve dat de pc is vastgelopen... De gpu is nog vrij recent (gtx960 van enkele maanden oud, niets oc'd)
Typisch NVidia. Had zelfde orobleem, na terugklokken van core en mem was het opgelost. Google is je vriend hiermee, Het problem is met 660, 760, 860 en 960 en de Ti uitvoeringen. Met name de OC varianten hebben er veel last van.

Overigens, bij installatie vanuit Geforce Experience moet je nooit "Express installatie" kiezen, dan kan je gewoon alles selecteren wat je wil, of juist niet wil. En het voordeel is, vanuit Geforce Experience kan je het vinkje "Schone Installatie" aanzetten wat GB's aan diskruimte scheelt.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 9 maart 2016 05:59]

Wel bijzonder, want je leest eigenlijk qua horror-verhalen-op-videokaart-driver-vlak over het algemeen eigenlijk alleen maar ellende met AMD. Sterker nog, een hoop mensen van kamp groen geven vaak af op kamp rood vanwege de gebrekkige drivers vanuit AMD. Ergens dus wel "aardig" om te lezen dat het gras bij Nivdia gebruikers ook niet altijd groener is en de geforce drivers tegenwoordig ook niet altijd vlekkeloos werken. Je zou haast denken dat het best lastig is om goeie graka drivers te schrijven voor hele ladingen verschillende hardware en ze vervolgens op een goeie manier te onderhouden
Mijn ervaringen met AMD en NVidia zijn natuurlijk niet representatief. Maar in de tijd dat ik een PC heb heb ik met beide ervaringen. In totaal vanaf 1996 4x een Nvidia en 4 x een AMD kaart. Ervaring is dat qua software NVidia beter was dan AMD en AMD heel veel heeft ingehaald. Qua hardware echter heb ik nog nooit een kapotte AMD kaart gehad maar van de 4 NVidia's zijn er 2 overleden (fysiek kapot) en moet ik er 1 terugklokken na 2 jaar gebruik (langzaam dood aan het gaan). Alleen mijn GTX260 doet het nog zoals dag 1.

Wat ik wel zie is dat op software niveau er heel veel issues zijn die ik zelf nooit ervaar en als ik het ervaar is de oorzaak ergens anders te zoeken. Voornamelijk hardware issues en compatibiliteit of OS tweaks die onderhuids verkeerd uitpakken.

Overigens valt me op hoe veel mensen last van deze bug hadden. Want een echte tweaker doet nooit een Express installatie.
ik heb al vele kaarten gehad van zowat alle kampen (voodoo, nvidia, kyro chipset, ati/amd kaarten...)

ik moet eerlijk zeggen dat ik vaker problemen heb gehad met nvidia kaarten dan ati kaarten (nu amd kaarten)...
de nvidia's hadden de laatste generaties vaak last van uitvallers; zo plots dood net nadat de garantie verlopen was; dat heb ik 2x meegemaakt vrij snel achter elkaar (een 6600gt en een 8800 gtx); met ati heb ik nooit problemen gehad, zelfs niet met overgeklokte kaarten (een 9500 non pro naar 9700 p^ro gehacked + overclock op de stock cooling; die kaart heeft 3 jaar in m'n pc gezeten zonder 1 artifact of wat dan ook, die kaart ligt nu nog steeds in m'n schuif omdat ze gewoon werkt)
mijn vorige kaart was een amd hd6850, zeer goede kaart voor het geld, maar begon toch wat achter te lopen, dus onlangs een 960gtx gekocht; ik wou eerst een amd kaart kopen maar ik vind ook dat kaarten zuinig moeten zijn en kunnen draaien op mijn 420 watt voeding (dus max 1x 6P connector) en helaas heeft amd momenteel geen zuinige kaarten want ze worden allemaal veel warmer en verstoken meer energie dan de nvidia's... mijn volgende kaart wordt wellicht terug een amd kaartje, als ze tenminste hun energieverbruik op orde hebben... (helaas loopt amd vaak achter op nvidia als het gaat over het overschakelen op nieuwe lithografie technologie (kleinere transistors dus minder energieverbruik + kleinere core waardoor er meer uit een wafer kunnen & minder warmte-opbrengst) waardoor ze dus meestal warmer worden.

ten tijde van m'n 9500/9700pro kaart maakte ik wel altijd gebruik van de alternatieve "omega"-drivers (nu noemen de gewone drivers om een of andere reden zo) omdat je daarmee geen extra software of hacks hoefde uit te voeren om je gpu te unlocken en bovendien leverde de driver mooiere plaatjes op door tweaks die waren toegevoegd. ze was wel een paar % trager dan de originele driver (minder dan 5%) omwille van die tweaks die een beter beeld opleverden.
Bovendien vind ik ook dat je bij amd meer waar voor je geld kan krijgen; mijn hd6850 kostte me redelijk wat minder dan m'n gtx960; terwijl ze eigenlijk in dezelfe klasse vallen en de hd6850 eigenlijk nog een tikkeltje hoger was dan de gtx960 nu (je kan het eerder vergelijken met de gtx970 nu; en die is meer dan 100¤ duurder dan mijn hd6850)
Ja ik ken het , ook alles al geprobeerd. Ik werk ook met Windows 10 , zal daaraan wel liggen want onder Windows 7 had ik nooit problemen.

Ook de automatische instellingen voor games werken niet altijd, maar dat zal dan aan wijzigingen in de game liggen denk ik. Elite Dangerous heeft een tijd gewerkt en dan opeens niet meer. Heb ondertussen zelfs al niet meer geprobeerd het werkend te krijgen.

Als de nieuwe drivers er zijn zal ik nog eens alles clean installeren en zien daarna.
Bij mij was dat ook in het begin, maar met een clean install was alles opgelost, heb die clean install wel een paar keer moeten doen voor het deftig werkte, ik kreeg geen error. Ik klikte op update en het scherm was volledig weg. Kon het niet meer openen tenzij ik de PC herstart
Een klein vraagje.
Je hebt toevallig geen Comodo geinstalleerd staan als virusscan, firewall ofzoiets?
Had je ook geprobeerd te installeren terwijl maar een enkele monitor was aangesloten (ervan uit gaande dat je meerdere schermen hebt) ?
Wat heeft WHQL voor nut als het dit soort (grootschalige) problemen niet detecteert maar wel extra tijd kost voor de release.?
Geldklopperij. Die driver signing werd verplicht voor x64 Windows versies. Kleinere ontwikkelaars destijds konden hun software niet aanbieden op het x64 platform omdat de kosten erg hoog waren. Microsoft test volgens mij meer hoe het zit met de software kwaliteit dan met de feitelijke backend ofwel de hardware. En dan kan dus een heel goed geschreven driver toch voor dikke instabiliteit zorgen.
Je weet dat Deelname aan WHQL in het begin slechts $250 dollar per OS familie kostte en nu volledig gratis is? Geldklopperij of zelfs hoge kosten kan je dat niet echt echt noemen, dat is eerder tegen kostprijs. Dat een kleine ontwikkelaar de $1500 duur vond bij certificatie voor Desktop en Server OSén in een N-2 situatie kan natuurlijk best, maar over het algemeen gezien kan je toch echt niet spreken van een duur certificeringsprogramma.
Microsoft no longer requires a WHQL testing fee, which used to be USD $250 per operating system family This fee covers both 32-bit (x86) and 64-bit (x64) versions, if submitted simultaneously, and is non-refundable.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 9 maart 2016 07:36]

Inderdaad 1500 dollar was al niet veel maar dat is voor iedereen weer verschillend vooral als het in een community geschreven word. Als je dan precies wil zijn vermeld er dan ook even bij dat er geen verisign certificaat bij inbegrepen is. Dus ook die zul je aan moeten aanschaffen en onderhouden. Voor een commercieel bedrijf allemaal geen echt probleem maar mensen die hobbymatig in hun vrije tijd wat willen schrijven en publiceren een ander verhaal. Wat verwonderlijk is dat voor de whql certificering de feitelijke hardware niet in de WHQL test kit computer hoeft te zitten. Dus hoe wil je dan de kwaliteit testen van de driver die de feitelijke hardware niet kan aansturen, of anders gezegd een niks zeggend keurmerk aan een driver verbinden?

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 10 maart 2016 01:32]

Tja, ze zullen nooit een 100% test kunnen doen. Maar we weten niet hoeveel fouten er wél worden uitgehaald en daardoor niet bij de gebruikers terecht komen. Ik denk best veel eigenlijk, vooral bij de kleinere fabrikanten, die zelf veel minder in staat zullen zijn om met heel veel verschillende combinaties van hardware en software te testen. Uiteraard zullen de test scenarios bij Microsoft nu ook weer worden bijgewerkt, als men in staat om goed te identificeren waarom dit uit de tests niet naar voren is gekomen.

Al met al denk ik dat WHQL een goed iets is, maar niets is perfect...
Sorry hoor, maar als de gemiddelde gebruiker binnen minuten na de update al BSOD's krijgen.... Lekkere Q&A
Houd er wel rekening mee dat whql de driver valideert, niet de installer of upgrade wijze via geforce experience. Dus ja whql heeft wel degelijk zin, je kunt het alleen niet de schuld geven van iets waar het niet voor bedoeld is ;)
Tijdens WHQL testen worden natuurlijk niet alle mogelijke hardware en software configuraties mogelijk binnen de PC wereld getest, dit zou namelijk jaren duren mocht dit wel het geval zijn. Het kan dus goed zijn dat deze tests goed doorlopen worden op de systemen in het lab (die natuurlijk vaak goed onderhouden zijn, waarschijnlijk voor iedere test een schoon image krijgen e.d.) Uiteindelijke betekend WHQL alleen dat die driver in een standaard configuratie geschikt is voor gebruik met de Windows versie waarvoor hij gecertificeerd is, het betekend niet dat het beschikt is voor gebruik met de Windows versie waarvoor deze getest is in combinatie met andere 3rd party software.

Hierdoor kan het goed mogelijk zijn dat wanneer er bijv. een conflict is met een driver van hardware van een andere fabrikant (of tal van andere situaties, vergeet niet dat er binnen de PC wereld miljarden verschillende configuraties mogelijk zijn qua verschillende hardware / software op een systeem)
Laat Nvidia liever eindelijk eens iets doen aan hun Control Panel: Worst piece of crap software dat ik in 10 jaar heb gezien. Vooral als je een multi-monitor configuratie wilt schakelen van extended mode naar Surround (gecombineerd scherm) en terug:
  • Het onthoud de vorige settings niet.
  • Je kunt geen modes/profielen configureren (zoals bij AMD)
  • Je kunt ook geen shortcuts maken (die optie is er wel, maar werk alleen met 2 monitoren)
  • Er is geen toegankelijke API zodat ik zelf iets kan programmeren.
  • De applicatie is niet eens 'toetsable': veel functies kunnen alleen met de muis: dus een script schrijven om dit te doen is ook een pain-in-the-ass...
In de praktijk ben ik nu 2x per dag een minuut aan het klikken om 3 monitors opnieuw te configureren.

Hier wordt al 5 jaar steen-en-been over geklaagd op de nVidea en hardware forums, maar er wordt niets aan gedaan: de multi-monitor gebruikers zijn gewoon niet belangrijk genoeg om een beetje ontwikkelcapaciteit aan te besteden.

Volgende keer koop ik weer AMD, of ga over naar 1 grote monitor in plaats van 3 normale.

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 8 maart 2016 19:09]

Thnx voor de info : Ik vraag me weleens af hoe nVidia Surround werkt en of het handigere dingen heeft dan Eyefinity, maar als ik het zo lees dan is het alleen maar minder handig :/
I had hiervoor een AMD en Eyefinity is inderdaad beter.
Ik had een Eyefinity6, en de driver crashte wel af en toe bij het schakelen, maar liever af en toe een crash, dan 2x per dag een minuut dom klikken.
Ik draai al een aantal jaren met 3 schermen + Eyefinity zonder enig probleem.

Als je crashes had dan was het waarschijnlijk een probleem met de kaart of de handshake procedure met één van de monitoren denk ik.
Door een schone installatie worden register bestanden opgeschoond.
Daardoor raak je config bestanden kwijt. Dit is eigenlijk met bijna alles zo.
Je frustratie kan ik verder begrijpen.
Ik gebruik multimon hiervoor. Ondersteuning voor profielen en snelkoppelingen. Werkt perfect
Ik gebruik multimon ook, werkt prima voor switchen naar mijn TV en terug, maar het ondersteund geen surround.

Verder prima tip voor nVidea gebruikers

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 9 maart 2016 21:22]

Veel mensen die altijd gelijk updaten zonder reden.

Zeker Geforce Experience? lol

Vooral niet gebruiken. Vaak is er totaal geen winst te behalen met het updaten van Nvidia drivers anders dan dat er nieuwe support of bugfixes zijn voor nieuwe titels.
Veel mensen die altijd gelijk updaten zonder reden.

Zeker Geforce Experience? lol

Vooral niet gebruiken. Vaak is er totaal geen winst te behalen met het updaten van Nvidia drivers anders dan dat er nieuwe support of bugfixes zijn voor nieuwe titels.
Daar hebben ze een super handige optie voor uitgevonden :). Je kunt namelijk in Geforce Experience automatisch updaten uitzetten. Ik zelf gebruik ook Geforce Experience, en ik update altijd handmatig via Geforce Experience.

Voor de rest ben ik het met je eens hoor, dat mensen linea recta gaan updaten zonder te kijken naar de gevolgen.
Nvidia had recent nog plannen om in de toekomst driver updates volledig via Experience te willen laten lopen. Daarom ben ik vooral tegen dat stukje software. Verder ook niet nodig omdat die hele game optimization grote onzin is, allemaal handmatig een stuk beter te tweaken in-game en met Nvidia inspector :)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 8 maart 2016 19:11]

Klopt. Gaan ze ook doen. Maar die knop gaan ze daardoor niet weghalen hoor. Tenminste.. dat hoop ik niet.

Die game optimization gebruik ik zelf ook niet. Ik zelf gebruik het enkel voor game-recording (Shadowplay). Waarom? Erg goede geluids en video -kwaliteit.

Features:
  • GPU accelerated H.264 video encoder
  • Records up to the last 20 minutes of gameplay in Shadow Mode
  • Records unlimited length video in Manual Mode
  • Broadcasts to Twitch
  • Records up to 4K resolution at 130 Mbps
  • Minimal performance impact
  • Full desktop capture (desktop GPUs only)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 8 maart 2016 19:27]

  • Records up to 4K resolution at 130 Mbps
  • Minimal performance impact
Juist, ik krijg maximaal de optie voor 1440P met 30FPS (780ti), en het capturen veroorzaakt lags, volgens mij is het beter geregeld op Maxwell dan Kepler met Shadowplay.
Ook geprobeerd met MSI Afterburner, ook laggy.
Dan gaat er bij jou iets niet helemaal goed. Check de minimum requirements eens van Shadowplay. Ik heb een 970 en merk helemaal niks als er wordt opgenomen. Ook heb ik de optie om in 4K op te nemen.
Zoals ik al zei, dit ligt waarschijnlijk aan de Kepler VS Maxwell architectuur, dit ligt niet alleen bij mij.
Google maar eens "Kepler 1440p 60fps shadowplay"

OBS krijgt het ook niet voor elkaar, 1440P crashed constant ook met 5Mbps bitrate, 720P is wel mogelijk met bijvoorbeeld 100Mbps maar de video voelt als 30FPS met extra lags, de kwaliteit is anders ook niet echt hoogstaand door de compressie.
Knop? Geen woorden in mijn mond duwen :)

Er zijn zat alternatieven voor wat Geforce Experience doet, ook qua record/streaming GPU accelerated, waarschijnlijk nog veel uitgebreider...

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 8 maart 2016 20:47]

Ik gebruik die game optimization ook niet hoor, maar voor iemand die eigenlijk een soort console experience op zijn PC wil kan het best een uitkomst zijn dat Nvidia voor je bepaalt op welke settings de game het best kan staan voor jouw videokaart. Grote onzin lijkt me dan ook lichtelijk overdreven.
Performance vs quality is totaal subjectief. Er is dus helemaal niks het 'beste'.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 8 maart 2016 20:49]

Ja, en dat is de insteek van de typische PC gamer die graag met de settings zit te morrelen. Mijn hele punt is nou juist dat er ook mensen bestaan die daar geen zin in hebben. Vaak kopen die mensen daarom een Console, maar als je wel graag op het beste platform wil spelen (toch in ieder geval qua grafische kracht), maar geen zin hebt in met de settings rommelen, dan kun je de game optimization gebruiken.
Als het kalf verdronken is dempt men de put

Het s nieuw dus zal wel beter zijn is de achterliggende gedachte, helaas heeft de tijd geleerd dat dat bij een hoop zaken totaal niet opgaat.

Pas uit nieuwe auto, wacht een paar maanden je geduld word beloond, nieuwe driver, wacht twee weken en kijk of er klachten komen/zijn , waterverf, lijnzaad basis de oude verf blijkt veel beter etc.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 8 maart 2016 22:41]

Net als AMD Catalyst mist de Geforce Experience suite vreemd genoeg standaard een aantal dependencies. Vorig jaar ging het bij een clean OS in beide gevallen mis. Het overslaan van het GeforceExperience component loste mijn Nvidia probleem op. In het geval van AMD Catalyst heb ik ze ergens uit een (tijdelijke) map kunnen toveren.

Wat later (na je clean install) de Geforce Experience installeren is minder problematisch. Immers nadat je een paar games hebt opgestart dan worden er automatisch wat zaken als vccredist geïnstalleerd (met name vanuit Steam) .
Bij mij blijven de2 core`s van de cpu in full load staan in bepaalde games ,wat ze voorheen niet deden.ligt echt aan de driver.Ik hoop dat deze beta het fixt.
Nu net gedownload maar het blijkt een win10/ beta te zijn .Zo staat het beschreven als je het uitpakt.Dat schiet niet op voor windows 7 gebruikers.Ik ga maar een versie terug dan.
Hoe kan een gpu driver een cpu beïnvloeden dan? De opdrachten voor de cpu komen vanuit windows, programma's en uiteraard stuurt het moederbord de boel aan.
Wat wel kan is dat door een storing van de driver een spel overschakelt naar meer cpu gebruik. Dat dit toevallig 2 cores zijn komt waarschijnlijk doordat het spel dual core gebruikt.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 8 maart 2016 20:40]

Nee ,idd dat kan ook niet .Het kan niet aan de gpu liggen ,dus zal het wel een cpu probleem zijn.Maar ik denk dat de cpu gewoon niet meer sterk genooeg is voor sommig games.
Sommige games willen een 4x core ,en dan kan je de dual core wel over klokken ,het maakt bijna niks uit .Dus vandaar maar een nieuwe cpu gekcoht .Een 4x core.
De driver wel geforce experience gedownload en dan krijg ik wel de windows 7 versie.
En schiet je kaart dan wel in '3D-mode'?
Ik had hetzelfde voor een tijdje terug. Elke game maakte voor zover die kon maximaal gebruik van de CPU (soms maar 1 core, slechte multithreading...) en de GPU clocks bleven in '2D stand' staan.

Een firmware-reflash was de enige oplossing (PCI slot wisselen, driver clean + reinstall, ZELFS EEN FORMAT C:! brachten geen zoden aan de dijk)
Thanx voor de tip :) ,maar bij mij is het een cpu probleem.Ik was zo gefixeerd op de game dat ik dingen aannam die niet logies zijn .Het blijft bij mij gewoon in 3d stand staan ,de nvidia gpu,maar de dual core cpu is te zwak geworden voor de nieuwste games.Sommige willen echt een 4x core .
1 Pc met Gtx 960 en1 scherm een tweede pc met Gtx 960 en 2 schermen. Die met 2 schermen was flink van slag... de ander heeft nergens last van. Wacht de volgende release wel af.
Ik heb ook 1 pc met 2x gtx 970 en 2 schermen 1x 1080p 60hz en 1x 144hz.
Maar heb gelukkig geen problemen ervaren.
Dan moet jij haast wel last hebben van het feit dat jet GPU niet downclocked maar in "3D-mode" blijft hangen wanneer er in een multi-monitor setup een schermt zit die op 144Hz loopt. Oftewel de '144Hz bug'.

Meer hierover kun je hier en hier lezen.

Beschamend want dit probleem speelt al erg lang en in de afgelopen paar versies was er geen bugfix whatsoever. Je kaart staat dus mooi met hoge clocks aan terwijl ie gewoon in idle draait. Dit zorgt voor hoge temps en verbruik en dit tast dus ook de levensverwachting van je kaart aan.

Mijn GTX 970 draait dus in idle rond de 59 graden op een Acer Predator en Samsung SyncMaster monitor.

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 8 maart 2016 18:45]

Dat is al sinds eind december gefixed hoor (361.43), en werkt ook prima bij mij.
144Hz (met G-Sync) @ 135 Mhz (GTX 970).
downloads: Nvidia GeForce/Ion 361.43 WHQL
([GM20x] Clock speeds remain above idle at 144 Hz on desktop. [1631144])


edit: ah, blijkbaar enkel nog in multi-monitor. Dacht dat die driver dat ook gefixed had. Dat is wel slecht, idd.
Een work-around is de refresh rate op 120Hz zetten voor desktop mode (automatisch).

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 maart 2016 19:36]

Wanneer je één monitor gebruikt wel ja. Gebruik je er meer tegelijk dan bestaat het probleem nog steeds. Ik heb het net nog even getest. Ik draai 361.91 en als ik mijn G-Sync monitor op 144Hz zet dan schiet mijn geheugen naar 3506MHz. en temperatuur naar 59 graden.

Volgens mij geldt dit ook wanneer je 1 G-sync monitor gebruikt met een SLI setup. Dan blijft de videokaart op "3D-mode" clocks draaien.

Probleem is nog niet opgelost.
Wat gebeurt er als je de monitor op 120Hz zet en bij games op 144Hz?
(Config panel: "resolutie wijzigen" op 120 Hz en bij "3D instellingen - algemene instellingen" de "voorkeurvernieuwingsfrequentie" op "hoogste beschikbaar" zet/laat staan?)

Verschil tussen 120 & 144 Hz zonder gamen, lijkt me moeilijk te zien. Al zal dit wss bij windowed full-screen mode gaming niet naar 144 Hz gaan.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 maart 2016 19:41]

Ik was bekend met die work-around. Hij klokt dan gelijk terug naar 324MHz. Ik ben het met je eens dat het verschil tussen 120 en 144 niet merkbaar is maar dan nog. Videokaart van bijna 400euro, monitor van 800euro... Dan verwacht je natuurlijk wel dat het zonder problemen loopt. Helemaal omdat het probleem al een poos bekend is en er geen gehoor aan gegeven wordt.
Oh zeker. Ze spelen op dat vlak echt met de consument.
Als ze een quick fix vinden, dan gaan ze ervoor en anders is het te veel moeite.. Zeker als dit niet frequent aangehaald wordt door prominente figuren die dit aan de man brengen (youtubers, reviewsites & what not).
Ik heb er nu toevallig geen probleem mee omdat ik m'n 2e scherm niet echt meer nodig heb nu ik op 2560x1440 zit.
Zit op hetzelfde scherm als jou, maar hier ook hoger verbruik met 2 monitoren op 144Hz ingeschakeld, idle 215W AC & 195W DC, dat is toch wat anders dan 145W AC & 125W DC.
Als ik dan met 144Hz ingeschakeld in Nvidia Inspector multi-monitor energy saver de clock naar beneden probeer te forceren wordt het scherm zwart. 8)7

Net zoals je hier kan lezen:

http://www.overclock.net/...r-draw-on-your-nvidia-gpu
Anyways the reason that the cards don't downclock as far under high refresh is because the additional pixel clock that is needed at higher refresh rates. A bit more stressful on the card.

You will see the same thing with multi-monitor setups.
Topic uit 2014 dus ja het speelt al wel een tijdje, maar ik denk niet dat het opgelost gaat worden als ik Jacob van EVGA mag geloven, want het vergt gewoon een hogere pixel clock.
Ik vind het wel grappig.

Veel mensen zeggen dat AMD ( voorheen ATI ) slechte drivers heeft. Maar het is gewon zo dat beide problemen hebben. Beide functioneren normaal goed. Maar hebben soms foutjes.

Tja elke software bevat bugs, dus ook elke encryptie op software gebaseerd.
Met 1 monitor icm met GTX 980Ti geen problemen ervaren. Hoorde net van een PC met 2 monitoren icm een GTX 970 en daar inderdaad de bovenstaande problemen.
Lijkt inderdaad een multi monitor probleem. Geen problemen hier op de systemen met 1 monitor, maar op een systeem met drie monitoren aan een GTX670 begon de displaydriver tijdens installatie al te crashen. Heb uiteindelijk met wat pijn en moeite de driver in safe mode weten te verwijderen.
Ja het is denk ik ook een multi monitor probleem, ik heb de GeForce GTX 960 4GB met 1 monitor en heb ook geen problemen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 maart 2016 01:00]

Ik installeer sowieso geen drivers waar ik geen meerwaarde aan denk te hebben. Enkel drivers die bugs oplossen die ik zelf tegen ben gekomen, óf nieuwe games waar ik de nieuwe drivers voor nodig heb :). Buiten dat bekijk ik eerst de reacties op het forum. :)

Goed dat Nvidia met een vrij snelle oplossing komt. In al die jaren nog nooit echt problemen gehad met Nvidia! :)
Begrijpelijk, alleen kunnen er 1000 verschillende problemen komen. En zoals je hier ook leest heeft de ene met een 980 een probleem en de andere weer niet zoals nu met bsod of muli monitor.

Het gebeurt, in positieve zin, ook wel eens dat een niet genoemde optimalisatie zoals bij een spel er daadwerkelijk wel is. Maar dat is dus ook niet bij iedereen. Blijft lastig.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 8 maart 2016 20:47]

Maar komen die nieuwe drivers ook gewoon op de nvidia site? Want die geforce experience installeer ik liever niet.
Jazeker. Ook de beta kun je er gewoon vinden.