Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Er zijn foto's verschenen die de printplaat van de Nvidia GeForce GTX 1080 tonen. Ook is de exacte naam van de gpu op de videokaart te zien: het gaat om de GP104-400-A1. Het pcb heeft 5+1 fases en lijkt te zijn voorzien van pinnen voor een extra 8pins-stekker.

Hoewel Nvidia de GeForce GTX 1080 heeft onthuld, heeft de fabrikant nog niet alle details bekendgemaakt. Zo was officieel het exacte typenummer van de gpu nog niet bekend. Foto's van de chip, gepubliceerd door Videocardz, bewijzen nu dat het inderdaad om de GP104 gaat, of GP104-400-A1 om volledig te zijn.

Er zijn ook foto's verschenen die de hele printplaat van het referentieontwerp tonen. Daarop is te zien dat de GTX 1080 5+1 fases heeft, vijf voor de gpu en één voor het geheugen. Dat is meer dan de GTX 980, die 4+1 fases heeft, maar minder dan de GeForce GTX 980 Ti met 6+2 fases. Het pcb is wat layout betreft vergelijkbaar met dat van de GTX 980, met acht geheugenmodules aan iedere zijde van de printplaat.

Nvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcbNvidia GeForce GTX 1080 pcb

Nvidia gebruikt één 8pins-connector op zijn Founders Edition, ofwel het referentieontwerp. Die aansluiting is goed voor 150 watt en uit het pcie-slot kan nog eens 75 watt getrokken worden. De videokaart heeft een tdp van 180 watt. Op de printplaat zijn extra pinnen aanwezig, mogelijk een tweede 8pins-connector. Die staat echter haaks op de andere connector, of deze pinnen bedoeld zijn voor het toevoegen van een tweede stroomconnector is niet geheel duidelijk. Fabrikanten zouden een extra stroomaansluiting toe kunnen voegen aan GTX 1080-videokaarten die van een flinke overklok zijn voorzien.

Ook zijn de eerste foto's van den GeForce GTX 1080 met een custom design opgedoken. Het gaat om een videokaart van Galax, die op het oog met een eenvoudige en goedkope blower-koeler wordt uitgerust. Waarschijnlijk zullen andere fabrikanten kiezen voor koelers met meerdere fans, net zoals bij de huidige GTX 980- en 980 Ti-kaarten.

Galax GeForce GTX 1080Galax GeForce GTX 1080Galax GeForce GTX 1080

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Is er al wat informatie uit over de 1070? Ik hoor eigenlijk alleen maar nieuws over de 1080
Meer dan wat op deze slide staat: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2001073397.png is niet bekend. Tegen de releasedatum aan zal Nvidia meer bekendmaken.
Is het achter houden van info een sales tactiek van Nivida? Is dat om meer pre-orders voor de 1080 te trekken inplaats van de 1070?
Je kunt de GTX 1080 nog nergens pre-orderen en ik denk/hoop dat de meeste hardwareliefhebbers inmiddels wel doorhebben dat je beter na release kunt kijken waar voorraad is, dan alvast bestellen als men nog geen idee heeft wanneer/of een bepaalde winkel voorraad krijgt. De lancering van de GTX 1070 vindt simpelweg later plaats, dus wordt de informatie ook later vrijgegeven. Dat men eerst met het topmodel komt is in zekere zin standaard afroming van de markt, dat is vrij standaard.
Wordt na de release tijd de gtx 980 ti te kopen 8-)
Dat is wel de slimste zet ja. 150-200 euro besparen op een GPU die zo'n 10% langzamer zal zijn, een betere deal heb je niet totdat AMD wat in stelling brengt.

Zo doe ik het ook, alleen zit ik momenteel op een 780ti :) Lukt nog prima.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2016 15:17]

Ik zit ook een beetje met een "dilemma"
Ik heb atm ook een 780ti en ik twijfel over het volgende:
nog een 780ti bijkopen of gewoon niks doen en afwachten op de 1080ti.
Ik speel geen echt zware games dus het is niet echt nodig :p
Als je merkt dat je videokaart het niet meer trekt, dan is mijn mening om een betere videokaart te kopen en niet crossfire of sli te doen. Ook wegens het energieverbruik.

[Reactie gewijzigd door djartistic op 11 mei 2016 21:45]

Gewoon nog een 780 kopen en sli draaien;)
Vooral als de games die je wel doet goed schalen met sli..
Als je erop kunt wachten zou ik zeker wachten tot de 1080ti ipv nu investeren in SLI.

Best kans dat de 780ti in SLI niet eens sneller is dan een 1080ti namelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2016 16:09]

Ja, dit gebeurt iedere nieuwe model reeks.
Toch denk ik dat ik in vergelijking liever een 1070 heb dan een 1080 gezien het grootte prijsverschil
naast deze slide las ik ook dat de 1080 gddr5x gebruikt en de 1070 gddr5 non-x
Dat had nvidia al bekend gemaakt tijdens de aankondiging
Dat staat op de slide: 'G5'. Daarmee doelt Nvidia op gddr5.
AdoreTV geeft hier meer uitleg over in volgende video. Nvidia Pascal GTX 1080 & GTX 1070 - Maxwell on Speed

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 12 mei 2016 00:07]

Zou ik ook graag willen weten. Aangezien de x80 voor mij altijd wat te prijzig is, ga ik doorgaans voor de x70 versie. Nu wil ik graag weten wat mijn prestatie winst is om van een 970 naar een 1070 te gaan.
Reken maar op +30%, dan zul je er niet meer dan 2-5% naast zitten.

Dit is elke nieuwe release namelijk zo.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2016 15:18]

Dat lijkt me wel erg optimistisch.
En toch is het 'Standard operating procedure' voor elke generatie die uitkomt.

Ga de benches maar na... Een GPU release is niet zo spannend meer, of eigenlijk is het dat nooit echt geweest, als je naar de harde cijfers kijkt en de marketing links laat liggen. Wat er elke keer gebeurt is dat de high end van vorig jaar wordt vervangen door een mid range van gelijke prestatie. Oftewel, de kaarten (chips) schuiven eigenlijk een trede naar beneden. Kijk maar naar de typenummering van AMD toen ze van 2xx naar 3xx gingen. Letterlijk dezelfde SKU's hebben ze een trapje omlaag gegeven, en presto, nieuwe line up - Fury X erboven positioneren en klaar. Als je dan weet dat een Gx100 SKU (de grote chip voor de Titan varianten) ten opzichte van de Gx104 SKU (de performance chip voor de x70 en x80) van Nvidia altijd zo'n 30% van elkaar af liggen, is er maar één conclusie mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2016 15:26]

Het grote verschil van deze generatie is dat ze toch een pak zuiniger zijn. Als je een beetje oude doos hebt dan is het goed mogelijk dat je er een psu in hebt zitten van 500 watt,
de standaard doosjes van tegenwoordig zitten maar 250watt in.


Een mid-range kaart die waarschijnlijk rond 125 watt zal uitkomen heb je veel meer lol aan dan een oude 970/980 die misschien net iets meer presteert maar je systeem onstabiel maakt.
Als je een discrete GPU op een 'standaard doosje' met een OEM voeding erin gaat draaien heb je het sowieso al niet begrepen. Dat is zo ongeveer doodsoorzaak nummertje één onder prebuilt systemen.

Bovendien zullen de AIB partners sowieso gewoon 1080 en 1070 uitbrengen met een hoger TDP. De 1080 heeft dan wel een TDP van 180w maar wil je een OC, dan is 225w eerder regel dan uitzondering.

Dat was overigens bij de 'zuinige' Maxwell kaarten ook al zo, en bij Kepler idem. Alle AIB kaarten met OC hebben zo'n beetje een extra 6 of 8 pins, of gaan van een 6 naar een 8 pins PCIE plugje.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2016 16:11]

Dat is precies mijn gedachte. En aangezien ik nog op een 780 ligt, dus het word maar eens voor een nieuwe
970 = 780 dus daar geldt precies hetzelfde :)
Ik vond zelf het verschil tussen de 780 en de 970 niet groot genoeg om een nieuwe te kopen, hopelijk is de 1070 een stuk krachtiger
Op 17 mei vervalt het embargo, tegen die tijd kun je een hoop meer informatie verwachten.
Ben ook benieuwd hoe de verschillen zullen zijn van de 1070 en de 1080.
Niet zo erg veel bekend.
Onderstaande info komt van de conculega:

GTX 1080
CUDA Cores : 2560
Texture Units; 160?
ROPs: 64
Core Clock: 1607MHz
Boost Clock: 1733MHz
TFLOPs (FMA): 9 TFLOPs
Memory Clock: 10Gbps GDDR5X
Memory Bus Width: 256-bit
VRAM: 8GB
FP64: ?
TDP: 180W
GPU: "GP104"
Transistor Count: 7.2B
Manufacturing Process: TSMC 16nm
Launch Date: 05/27/2016
Launch Price: MSRP: $599, Founders $699

GTX 1070
CUDA Cores : (Fewer)
Texture Units: (How many?)
ROPs: (Good question)
Core Clock: (Slower)
Boost Clock: (Again)
TFLOPs (FMA): 6.5 TFLOPs
Memory Clock: GDDR5
Memory Bus Width: 256-bit
VRAM: 8GB
FP64: ?
TDP: 180W
GPU: "GP104"
Transistor Count: 7.2B
Manufacturing Process: TSMC 16nm
Launch Date: 06/10/2016
Launch Price: MSRP:$379, Founders: $449
Die komt ook een maand later uit. Zal wel de reden wezen dat er zo weinig info over is
Wacht tot amd, amd heeft veel meer performance/money en ja directx 12 is veell beter bij amd.
Dus in de toekomst heb je meer bij amd dan bij nvidia en amd heeft beter drivers dan nvidia.
Ik snap niet dat je gedownmod wordt maar je hebt wel gelijk op de betere drivers na dan. Ik vind de 1070 ook het interessantst, ik ga echt niet zoveel geld uitgeven aan de 1080. Heb ik nog nooit tedaan trouwens voor een videokaart. Maar het blijft wel jammer dat de 1070 geen gddr5x geheugen heeft.
De amd r9 480 zal waarschijnlijk wel gddr5X krijgen en de drivers zijn nu wel VEEL beer dan nvidia ik krijg elke 2/3 dagen update O_O
100 dollar extra vragen voor een reference card. Wegens schaarste en de hoge vraag zullen ze er waarschijnlijk mee weg komen. Maar ik zou mensen aanraden om niet in de flitsende marketing titel te trappen. Beter eventjes wachten op aftermarket kaarten met betere koeling en in dit geval waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Dat is ook precies de bedoeling. Het idee achter de Founders Edition is dat NVidia garandeert dat je altijd de kaart zoals zij hem hebben ontworpen direct bij hen kunt kopen. Dit in tegenstelling tot het vroegere "reference model", dat slecht te verkrijgen was nadat de partners hun eigen modellen introduceerden.

Qua prijs heeft NVidia helemaal niet de intentie om te concurreren met hun partners, de Founders Edition is bedoeld voor fanboys en mensen die op dag 1 een benchmark willen publiceren.
Je doet nu net alsof Nvidia de consument een gunst doet door de kaart voor 100 euro meer te verkopen.

In realiteit is het natuurlijk gewoon een klassiek voorbeeld van de markt afromen voor early adopters. Early adopters zijn bereid een premium op de normale prijs te betalen en die pak je nu handig mee voordat de aftermarket kaarten met hoogstwaarschijnlijk betere prestaties op de markt komen.

Het hele argument van niet willen concurreren vind ik raar. Een aftermarket kaart die wordt verkocht verdient Nvidia ook gewoon aan. Die moeten de chip inkopen bij nvidia.
Met niet willen concurreren bedoelde ik dat ze zich er niet genoodzaakt toe voelen. Het is een "take it or leave it" deal. NVidia vind dat hun kaart dit waard is, als anderen een kaart met dezelfde chip goedkoper aanbieden is dat leuk maar het is niet iets waar NVidia rekening mee houdt. Er is inderdaad zeker geen sprake van een gunst. Het is eerder een manier die NVidia gebruikt om controle op de markt te houden. Nu ze hebben aangekondigd om de Founders Edition op de markt te houden kunnen ze die ineens sterk in prijs laten dalen en dan zullen andere aanbieders van NVidia kaarten mee moeten om te kunnen blijven concurreren.

Zoals je zelf al stelt, als je er als eerste bij wilt zijn betaal je eigenlijk altijd de hoofdprijs, dat is in dit geval niet anders. Ik kan dan ook iedereen aanraden jouw suggestie te volgen om te wachten tot de partners met hun kaarten op de markt komen. Je opmerking over schaarste snapte ik alleen niet. Ik neem aan dat NVidia hun nieuwe chip gewoon volop in productie heeft. Het duurt alleen even voordat al hun hardware partners er ook een kaart omheen gebouwd hebben. Dat is geen schaarste maar gewoon benodigde ontwikkeltijd.
Met schaarste bedoel ik yields die in het begin lager zullen zijn omdat het een nieuw procede betreft. En het gddrx geheugen wat (tot vandaag) niet in massaproductie was en dus in beperkte oplage beschikbaar was. Voor de eerste batch met kaarten gok ik dat dus de vraag veel hoger zal zijn dan het aanbod en dat er dus schaarste zal zijn. Dan kan je een hogere prijs vragen.
wat betreft schaarste is natuurlijk een aanname, dat weet je niet. Het heeft ook een tijd op zich laten wachten, dus wie weet hebben ze er voor gezorgd dat er weinig schaarste is dit keer.

En het gaat niet om het verdienen aan die kaart door 100 euro meer te vragen. Ze willen juist aanmoedigen om niet bij hen te kopen, maar mensen wel de mogelijkheid geven. En tegelijkertijd zichzelf de mogelijkheid geven om de kaart te kunnen blijven produceren in de toekomst. Want aan andere partijen leveren ze alleen de chips en de ontwerpen met randvoorwaarden. De rest moeten de fabrikanten zelf doen. Als niemand meer van Nvidia direct koopt kunnen ze zelf niet meer gaan fabriceren, maar als te veel mensen kopen dan krijg je dat gedoe met schaarste. Zo vat ik het op.
Het is geen aanname, het is een inschatting gebaseerd op een aantal feiten (lagere yields bij een onvolwassen productieproces in dit geval 16nm en het pas heel recentelijk in massaproductie gaan van gddrx).

De rest van je verhaal vind ik maar apart. Zoals ik al zei ze verdienen prima aan aftermarket kaarten. Jij ziet er een soort van nobel streven in dat ze kaarten met met lagere prestaties en koeling op dag 1 tegen een hogere prijs aanbieden. Ik zie er gewoon een bepaalde prijsstrategie in die enorm vaak wordt toegepast bij nieuwe technologie. (Afromen van de markt voor early adopters).

Nogmaals ik raad mensen aan om te wachten je krijgt dan een wellicht goedkopere kaart met betere koeling en misschien ook zelfs hoger clockbaar geheugen vanwege massaproductie.
Er is al meerdere keren aangegeven dat Nvidia niet wilt concurreren met andere kaarten. Dus het klopt dat de prijs hoger is dan aftermarket kaarten. Doen ze met een reden, niet om de consument te flessen met hogere prijzen. Inderdaad wachten tot de aftermarket kaarten. :)
ze willen mischien de consument niet flessen maar toch doen ze het wel..

want alleen de founders edition is verkrijgbaar op release date, dus wil je deze kaart dan moet je wel de premium prijs voor een reference design kaart neerleggen.
toch vind ik maar dat die reference er vetter uitziet dan de aftermarket 8)7
Das wel knap dat je dat al weet aangezien die nog niet uit zijn.
Hoezo? De aftermarket koelers zien er toch steeds hetzelfde uit?
Nee zit best wel weer eens wat nieuws tussen per generatie.
Heel goed plan !
Wat ik me afvraag is wanneer de prijzen van de 9xx series in Nederland gaan dalen, ik zie dat ze in US, etc. al best wel goedkoper aan het worden zijn, met o.a. ook aanbiedingen.
Dat is volgens mij vrij zeldzaam dat ze echt voor een veel lagere prijs over de toonbank gaan. In het beste geval kan je op een prijsdaling rekenen van ~50 euro. van de GTX970-980. En waarschijnlijk wachten ze daar ook nog eens mee tot de release van de GTX1070.
ze worden redelijk krap geproduceerd/geimporteerd.....er zal niet veel uit te verkopen zijn tzt....meer dan 50 euris zal er wel niet afgaan! (behalve bijzondere aanbiedingen natuurlijk!)
Even wachten tot kerst, of een reactie van AMD... dan zakt de prijs vast wel! :)
Kijk eens naar de GTX 970 kaarten, die zijn juist alleen maar duurder geworden na de release!
Ja dat heeft te maken met het feit dat de dollar euro wisselkoers nogal verslechterd is. Dit soort videokaarten dalen normaliter niet zo hard in prijs dus een slechtere wisselkoers leidt tot een prijsverhoging.
kan je nou al onder win10/directX12 2 verschillende videokaarten in SLI krijgen? bijvoorbeeld een GTX970 en een GTX1070?
Ja, bij ashes of the singularity kan je ook amd en nvidia mixen schijnt.

Maar de ontwikkelaar moet dat wel in het spel inbouwen.
Dat is inderdaad een feature van low-level API's zoals Direct3D 12 en Vulkan, en niet iets waar NVidia of AMD hardwarematig iets aan moeten of kunnen doen. Ze moeten alleen de API netjes implementeren in hun drivers.
ben toch wel erg benieuwd naar de 1070, de stap vanaf mijn 770 zal sowieso erg groot zijn, maar vooral het verschil tussen de 980 en de 1070 lijkt me interessant om te zien.
Ik ben ook het meest benieuwdst naar de 1070, ik ben van mijn 660 naar 970 gestapt, ik wil mijn 970 wel aan mijn broer schenken als de 1070 BE/NL prijzen bekend zijn :)

Iemand enig idee wanneer exact de bench's en 1070 detailed reviews uitkomen? Of een gok :D
denk wanneer de nda eraf is en dat is as. dinsdag de 17e.
Dat geldt voor de 1080 als ik het goed heb.
zal misschien een weekje later komen, gezien de releasedate van 10 juli.
Ik vraag me wel af of de 1070 voor een vr rig voldoende future proef zal zijn, of dat een 300 euro meer voor een ddr5x 1080 toch beter is met het oog op de toekomst.
Ik wou dat ik je broer was
De eerste reviews van de GTX10xx mogen vanaf dinsdag worden gepubliceerd...
Ben erg benieuwd naar vergelijkende benchmarks met de huidige GPU's.

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 11 mei 2016 14:32]

Dat geldt enkel voor de GTX 1080 (en dan ook nog enkel het referentiemodel oftewel de Founder's Edition), de GTX 1070 volgt later.
We wachten met smart op de GTX1070 benchmarks
Zouden we eigenlijk nog nieuwe aftermarket coolers gaan zien met deze nieuwe kaarten? Asus had vorig jaar z'n nieuwe STRIX cooler, maar van MSI e.d. verwacht ik eigenlijk toch weer eens iets nieuws. Wat is de kans dat ze de nieuwe kaarten ook met een nieuwe cooler uitrusten?
Vrij groot, nVidia heeft al aangegeven dat de aangepaste PCB's door fabrikanten met eigen koelers later komen. Persoonlijk wacht ik op een MSI variant, ik heb nu een GTX 970 waarvan de koeler onder de 60 graden niet draait. Die referencekoelers zijn net stofzuigers qua geluid en daar pas ik voor.

[Reactie gewijzigd door Dubbeldrank op 11 mei 2016 15:11]

99%? haha duurt ff maar ze komen er wel, ik kijk erg uit naar de versies van gigabyte
Benodigd blijkbaar ook nog veel minder componenten.

https://upload.wikimedia....allel_Printer_Adapter.jpg

Voorbeeld van een van de eerste ISA video kaarten.
Ik denk dat 10.000 kaarten niet eens in de buurt komen van deze nieuwe kaart.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 11 mei 2016 16:37]

Lijkt erop dat een Arctic Cooler daar gewoon op gaat passen, mooi zo!