Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

De verschillende partners van Nvidia hebben hun eigen ontwerpen van de GeForce GTX 1080 aangekondigd. De Founder's Editions van die kaart met stockkoelers waren al aangekondigd, maar nu verschijnen ook de versies met eigen koelers.

Asus trapt af met zijn ROG Strix GTX 1080 en ROG Strix GTX 1080 OC Edition. Aanwezig is de DirectCU III-koeler met drie fans en de coreclocksnelheid bedraagt 1898MHz in gamingmodus en 1936MHz in de OC-stand. De standaardversie van de ROG Strix GTX 1080 heeft dezelfde clocksnelheid als de Founder's Edition: 1607MHz base en 1733MHz boost. Deze variant staat op dit moment nog niet op de site van de fabrikant. Asus voorziet de kaarten van twee keer hdmi en twee keer displayport. De ROG Strix GTX 1080 is vanaf volgende week beschikbaar in de Benelux maar Asus wist nog niet voor welke prijs en in welke hoeveelheden.

Asus ROG Strix GTX 1080Asus ROG Strix GTX 1080Asus ROG Strix GTX 1080Asus ROG Strix GTX 1080Asus ROG Strix GTX 1080

MSI komt met vier versies: de Gaming X, de Sea Hawk, de Armor en de Aero. Twee van die vier versies hebben ook weer een overgeklokte variant: de Aero OC en de Armor OC. De Gaming X heeft een Twin Frozr VI-koeler met twee fans, dubbele kogellagers en koperen 8mm-heatpipes die gekoppeld zijn aan een flink koelblok. Deze kaart heeft een twaalffasige stroomvoorziening en 8+6pins-aansluitingen. MSI heeft de Sea Hawk van een Corsair Hydro voor vloeibare koeling voorzien en de Armor heeft een Twin Frozr-koeler van de vijfde generatie. MSI voorziet deze kaarten van drie keer displayport, hdmi en dvi. De Aero is een traditioneler model met enkele koeler.

MSI GTX 1080 AeroMSI GTX 1080 Armor MSI GTX 1080 Armor MSI GTX 1080 Armor MSI GTX 1080 Sea HawkMSI GTX 1080 Sea HawkMSI GTX 1080 Gaming XMSI GTX 1080 Gaming XMSI GTX 1080 Gaming XMSI GTX 1080 Gaming XMSI GTX 1080 Gaming X

Zotac verdeelt zijn aanbod onder in een AMP- en een AMP Extreme-versie. De AMP Edition is een dualslotmodel met IceStorm-koeler die uit twee fans bestaat. De AMP Extreme beschikt eveneens over de IceStorm-koeler maar dan met drie ventilators. Beide kaarten beschikken over de instelbare Spectral-verlichting en meer details maakt Zotac tijdens Computex bekend.

Zotac GTX 1080 AMP + AMP ExtremeZotac GTX 1080 AMP + AMP ExtremeZotac GTX 1080 AMP + AMP ExtremeZotac GTX 1080 AMP + AMP Extreme

Inno3D brengt zijn iChiLL-versie van de GTX 1080 in een X3- en een X4-versie op de markt. De iChill X3 heeft drie fans in een relatief traditionele opstelling. De X4-versie voegt een vierde 50mm-fan aan de drie 92mm-ventilators toe. Twee heatpipes transporteren de warmte naar de vierde fan aan de zijkant, die voor de verdere afvoer zorgt. Aan de zijkant geven leds aan in welke modus de kaart opereert: rood is voor full gear gaming, groen voor de zuinige game-stand en blauw voor de low power application-modus.

Inno3D GTX 1080 iChill X3 X4 Inno3D GTX 1080 iChill X3 X4 Inno3D GTX 1080 iChill X3 X4

Gainward GTX 1080 PhoenixGainward houdt het bij drie versies van de kaart met elk een nieuwe Phoenix-koeler met twee fans. De krachtigste kaart beschikt over een coreclocksnelheid van 1708MHz en boost naar 1857MHz, de langzaamste over respectievelijk 1607MHz en 1733MHz. Deze laatste heeft dan ook een tdp van 180W in plaats van 200W. Alle kaarten beschikken over drie displayports, hdmi en dvi.

Palit plakt de namen GameRock en Super JetStream op zijn GTX 1080-kaarten, beide uitgerust met een koelsysteem met twee fans. De GameRock heeft rgb-leds voor aan te passen verlichting en een kloksnelheid van 1645MHz met Boost Clock van 1784MHz. Bij de JetStream zijn deze kloksnelheden achtereenvolgens 1607MHz en 1733MHz, maar er is ook een Super-versie waarbij dit respectievelijk 1645MHz en 1784MHz is.

Palit GTX 1080 GameRockPalit GTX 1080 JetStream

Naast de bovengenoemde fabrikanten, komt EVGA met vier verschillende versies van de GTX 1080. Gigabyte komt met een enkele, genaamd de GTX 1080 G1 Gaming, die nog niet op zijn site staat. Galax komt tot slot met drie versies: de iGame, de Hall of Fame en de Gamer. Ook die zijn nog niet vermeld op de officiële site.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Gigabyte komt ook nog met een XTREME Gaming uitvoering van de 1080, dus niet alleen de G1 Gaming. Deze uitvoering krijgt ook hogere clocks dan de G1 Gaming variant zoals dit nu ook al het geval is met de huidige series van Gigabyte. De G1 Gaming heeft overigens maar 1x een 8-pin power aansluiting.

De XTREME Gaming uitvoering wordt tijdens de Computex verder uit de doeken gedaan. :Y)

Tevens lijkt er nog een 3e variant te bestaan, namelijk de WindForce 3X OC (GV-N108WF3OC-8GD5).
(Zo te zien staat deze er niet meer tussen)

[Reactie gewijzigd door R0KH op 29 mei 2016 14:18]

ik mis ook de zotac pgf kaart met plexiglas backplate en rgb verlichting
Klopt, dat is deze. Het is alleen nog de vraag of deze op de Europese markt beschikbaar komt. :/

En nog een mooi overzichtje van wat er tot nu toe aangekondigd/bekend is van de custom GTX1080 kaarten. :9

[Reactie gewijzigd door R0KH op 28 mei 2016 15:24]

https://www.youtube.com/watch?v=rHUSODt8CoU

Deze benchmark resultaten zijn de reden dat mensen hem willen hebben. Wel ben ik het met je eens dat het afknijpen van geheugenbussen en meer van die fratsen erg jammer is inderdaad, maar dat is simpelweg een gevolg van investeringskosten en kapitalisme.
Ik zie alleen maar links naar mensen die ook van niks weten en dezelfde vraag stellen over hetzelfde gerucht dat ze 'ergens' gelezen of gehoord hebben.,. En dan zou omdat al die mensen het vragen het gerucht dus wel waar moeten zijn? Aparte logica is dat..
ok koopt ie lekker een 780ti, zijn keus. Gaat price/performance wel het raam uit.
Vreemd dat NVIDIA kaarten het wel altijd beter doen in game benchmarks, vreemd om dat te zeggen dat AMD meer performance levert en NVIDIA minder, volgens mij draai je de boel om.
https://www.youtube.com/watch?v=rHUSODt8CoU

Deze benchmark resultaten zijn de reden dat mensen hem willen hebben. Wel ben ik het met je eens dat het afknijpen van geheugenbussen en meer van die fratsen erg jammer is inderdaad, maar dat is simpelweg een gevolg van investeringskosten en kapitalisme.
Dat zijn geen fratsen, dat is een design doelstelling. Ooit heeft Nvidia besloten af te willen komen van het imago dat Nvidia stroomslurpende kaarten maakt. Dat hebben ze gedaan door de bussen zo smal mogelijk te houden. Hoe smaller de bus, des te zuiniger de kaart. Deze strategie heeft goed uitgepakt. Ondertussen is het Radeon die als onzuinig te boek staat. In de Pascal GTX 1080 presentatie werd dit nog eens benadrukt, volgens de CEO staat performance per watt tegenwoordig gelijk aan performance.

Het versmallen van de bus resulteert in lagere bandbreedte, echter deze wordt door nieuwere versies van de zogenaamde delta color compression gecompenseerd. De effectieve bandbreedte is door deze techniek veel hoger.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 mei 2016 00:41]

256bit geheugenbus x 7000mhz kloksnelheid geheugen = pak m beet 224Mb/s doorvoersnelheid dus met 8Gb geheugen op die kaart heb je in 36 seconden dat hele ding vol/leeg gepompt. Ik denk dat dat snel genoeg is. :+
je snapt de geheugen techniek gewoon niet, maar door gddr5x te gebruiken hebben ze een minder grote bus nodig om dezelfde bandbreedte te bereiken, ook kunnen ze een kleinere geheugen controller gebruiken wat de prijs weer drukt
Huilen in 4K? Dat lijkt mij sterk. Net zoals downgraden van oudere generaties. Waar baseer je dat op? Of komt het gewoon uit de dikke duim? Daar lijkt het wel op.
Downgraden?!? Ik heb nu al een aantal generaties videokaarten van Nvidia in mijn PC zitten, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze na verloop van tijd slechter gingen presteren in dezelfde games.. In tegendeel zelfs, driver-updates zorgen ook bij oudere GPU's bijna altijd nog voor prestatiewinsten al is het soms maar heel marginaal.. Complete onzin dus dat downgraden..

Dat oudere GPU's mogelijk relatief minder gaan presteren t.o.v. nieuwere GPU's in nieuwere games omdat ze logischerwijs niet zo goed met sommige nieuwere technieken in die games kunnen omgaan en dat Nvidia veel van dat soort nieuwe technieken pusht via hun Gameworks programma etc (en AMD niet) is wat anders dan downgraden..

Video over hoe b.v. een GTX 480 presteert over de jaren met verschillende drivers: https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 28 mei 2016 01:19]

Ja dus? Dat fanboys zo reageren op een video waar hun anti-gedachtes over het 'andere' merk ontkracht worden en 'hun' merk genegeerd kijk ik niet van op hoor.. Ik kan er alleen maar om lachen, zoveel onnozelheid.. Het internet staat er (helaas) vol mee..

Mij interesseert het echt geen drol wat voor merk videokaart ik in mijn PC heb zitten, ik koop altijd wat op dat moment het beste is.. Sinds begin jaren 90 heb ik denk ik zo'n beetje bijna alles wel gehad, van 3DFX, ATI, AMD en Nvidia.. Ik pretendeer echt niet alles te weten, maar veel maakt men mij niet meer wijs over wat wel of geen goede videokaarten zijn.. Belangrijkste bron van informatie blijven gewoon de echte benchmarks in games, want daar koop je zulke kaarten voor en niet al het domme gelul er omheen.. En het is lullig voor AMD, maar de laatste jaren is Nvidia dus gewoon beter wat betreft de highend kaarten.. Als AMD echter weer beter wordt koop ik die weer, zo simpel is het..
Goed punt,
Ik heb nu AMD maar al had ik een de laatste 2 jaar een nieuwe gekocht dan weet ik bijna zeker dat het een nvidia was geworden.

Alleen de 380 vond ik interessant tegenover wat Nvidia te bieden had.

Dat terwijl terwijl ik toch echt 2 keer amd heb gekocht.

5850 en de 7870
Volgens alternate BE
Is die van EVGA 779 euro
Helaas

https://www.alternate.be/...uct/1277622?tk=7&lk=13616
Veelste hoge prijs. Maar ja, is nog de enigste aanbieder of niet dan?
Vind het best meevallen voor de snelste videokaart van dit moment, die ook nog eens net uitkomt. Binnen 3-5 maanden wordt dan de 1080 TI op de markt gebracht en zakt de prijs van deze naar rond de 600 euro.
Je moet ook nagaan dat het waarschijnlijk heel erg duur is om op dit procedé te fabriceren.
Vind het best meevallen voor de snelste videokaart van dit moment, die ook nog eens net uitkomt. Binnen 3-5 maanden wordt dan de 1080 TI op de markt gebracht en zakt de prijs van deze naar rond de 600 euro.
Je moet ook nagaan dat het waarschijnlijk heel erg duur is om op dit procedé te fabriceren.
Ik snap je beredenering, echter klopt het niet.
Deze chip is een stuk goedkoper voor Nvidia dan bijv een gtx 980, want hij heeft een vergelijkbaar hoeveelheid transistors, maar deze chips is echter op 16 ( eigenlijk 20) nm geproduceerd. De GP104 chip ( gtx 1070/ 1080 ) is 314 vierkante millimeters,in vergelijking met de GM200 chip welke 601 mm2 is , is deze chip erg klein !
En een kleine chip betekend meer chips uit 1 wafel, en dat betekend minder kosten, een stuk minder. Nu is de "yield" van de 16nm chips waarschijnlijk wel een stukje slechter , dus zullen er wat meer chips verloren gaan, maar dit gaat nooit opwegen tegen het verschil in grote !
Mede dankzij gddr5x kan nVidia nu ook nog voor een kleinere bus kiezen, 256 ipv 384 ( op de GTX 980ti) en alsnog een vergelijkbare bandbrede hebben. Hierdoor kan de pcb wat goedkoper gemaakt worden, en de geheugen controller wat kleiner zijn, welke allebei ook de kosten nog iets extra drukken.
Gelukkig voor Nvidia kunnen ze hun kaarten met gemak voor de zelfde prijs als de gtx 980TI verkopen en wat extra winst maken :X

nog ff een bron : http://www.fool.com/inves...eforce-gtx-1080-chip.aspx

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 27 mei 2016 21:13]

Dat deze chip op een kleiner procedé (als dat de goede term is) gemaakt wordt scheelt uiteraard in materiaal, maar ik kan me goed voorstellen dat er behoorlijk geïnvesteerd moet worden in de machines die weer een stapje kleiner kunnen werken, en dat het ook best eens langer zou kunnen duren om die chip te maken, wat weer resulteert in hogere kosten.

Ik ben echter bij lange na geen expert, dus ik kan net zo dicht bij de waarheid zitten als bij complete onzin.
Ik ben ook geen expert, maar je zit volgens mij helemaal niet ver van de waarheid. Het is m.i. veel te simplistisch om zomaar te zeggen dat lagere materiaalkosten automatisch een lagere verkoopprijs betekenen. Natuurlijk is een kleiner procedé goedkoper qua productie, maar om dat mogelijk te hebben kunnen maken heeft Nvidia moeten investeren in ontwikkeling van de techniek, machines, testfases, training, etc etc etc. Dat moet allemaal gewoon terugverdiend worden.
Her heeft niks te maken met materiaalkosten. Maar met processing kosten. Silicium is best goedkoop. :) :)

Bovendien heb je minder kans op fouten binnen 1 chip en heb je minder yield loss, wat ook scheelt in de kosten.
Als je per chip steeds meer transistors hebt heb je ook meer kans dat een van deze schakelaars het begeeft.. oftewel als een chip ingewikkelder is dan kan er ook meer aan mis gaan.. Hoe kleiner je iets maakt hoe ingewikkelder het productieproces lijkt me.. (of je maakt een chip van 10x10 cm met 1000 transistors er op (lage dichtheid) of een chip van 1x1 cm met een miljard transistors er op (hoge dichtheid), me dunkt dat er toch meer mis kan gaan met de tweede chip). Het stukje materiaal benodigt om een chip te maken zal vast een euro ofzo kosten.. de machines en tijd benodigt om zoiets te maken een hele hoop... Ik begrijp dan ook niet waar het kleine chip= goedkope chip verhaal vandaan komt.
Dat heeft meneer Holhuizen al fijn uitgelegd met de term "yield." Maar eerlijk gezegd, denk ik dat de yield nummers beter zijn. Zo ver ik weet gebruiken ze bij 16nm al EUV en voor EUV is 16nm een makkie.

Ook niet onbelangrijk om te melden is dat de chips zuiniger zijn naarmate de transistors kleiner worden.
En toch vind ik het persoonlijk wel erg duur worden alleemaal.
Vroeger kocht ik altijd een kaart in de 200 gulden/euro prijsklasse en dan had je altijd mooi beeld en 4/5 jaar plezier van de kaart.
Om nu iets op hoog te kunnen spelen ben je gewoon 500 euro kwijt wat toch wel weer een verdubbeling is.

Natuurlijk zoals je zei kost onderzoek ook een hoop geld maar een videokaart van 800,een telefoon van 800 een cpu van 300 het loopt allemaal lekker op zo.
een horloge van hilfiger voor 200 of seiko valt gewoon weg naast mijn telefoon;).

Wel vind ik het heel erg knap wat ze allemaal neer zetten en hoop toch wel 1 van bovenstaande kaarten een keer te kunnen bemachtigen of toch maar voor de 1070 gaan.
Ik heb een HD7850 uit die prijsklasse, en ik kan nog steeds spellen als Fallout 4 of Battlefront op hoge kwaliteit spellen. Echter, mijn monitor is niet zo groot, dat scheelt behoorlijk.
Ik denk dat het eerder andersom is:
Je hebt altijd al de duurste kaarten van ¤500-600 of zelf meer nodig gehad om iets op hoge resolutie op max te spelen.

Echter hebben we de voorbije jaren een periode gekent waarbij de consoles (XBOX360 en PS3) op het einde van hun latijn waren de games dus ook veel minder veeleisend waren.

Met de nieuwe generatie consoles kunnen de devs weer meer bewegingsruimte waardoor de systeemeisen terug op het niveau van daarvoor komen. (En uiteraard zijn veel ports ook maar van bedroevende kwaliteit).

Opgelet, ik hou in deze post voor het gemak even geen rekening met inflatie. De high end videokaarten 10 jaar geleden zaten volgens mij ergens meer in de ¤400-¤500 range.
Ik weet dat ik far cry toen gewoon op high en deels ultra kon spelen met een kaart van 160 euro ,call of duty reeks toen ook maar het is allemaal wel veel mooier geworden inderdaad en ik speel nu nog op een full HD resolutie omdat het anders echt te veel gaat kosten .
Heb ook gewoon een gezinnetje en die willen ook wat .
Maar hoop alleen wel dat de verhoudingen weer een beetje terug komen en student of puber kan eigenlijk nooit een spelletje op high ultra zetten omdat de prijzen zo hoog liggen .
Terwijl dat op die leeftijd toch wel een kick geeft iemand van 35 of ouder beleefd het toch weer anders .

Los hiervan vind ik de consoles erg lang mee gaan en kan je voor 100 of 80 euro per jaar veel leuke spellen spelen op best mooie kwaliteit en heeft het hele gezin plezier van zo een uitgaaf .

Ja high end 450 euro of 800 is een hoop en de inflatie is natuurlijk geen 100 procent geweest vergeleken met 10 jaar terug
aha ja, daar had ik niet aan gedacht.
In dat geval is het wel duidelijk dat NVIDIA nu probeert te profiteren van een marktleiderspositie.
Maar de 1080 heeft wel 2 miljard meer transistors dan de 980, dat zou natuurlijk veel meer kunnen zijn, dus het zal in dat opzicht ook wel goedkoper zijn.

Ik hoop echt dat AMD een formidabel antwoord heeft op deze serie, want de positie van NVIDIA is de laatste tijd echt veel te dominant.
Ja ik denk dat dat wel goed komt, maar we zullen moeten wachten op EVGA ben ik bang, welke pas vlak voor de of na de jaarwisseling zal worden gelanceerd.

VEGA****

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 28 mei 2016 00:41]

Op Alternate.de is het 729 euro :)

https://www.alternate.de/...duct/1277622?tk=7&lk=8406

Op de website van EVGA (nu down) stonden ook allerlei prijzen, en die wisselen van 660 tot 760 voor custom modellen. ( http://eu.evga.com/Products/Product.aspx?pn=08G-P4-6183-KR )

Voor de beste prijs zal het nog wel even wachten worden...
De site van EVGA doet het weer, er is nu alleen wel een limiet van 2 per huishouden ingesteld. :+

EDIT: Hij doet het niet echt stabiel, lange laadtijden de ene keer (of je krijgt een foutmelding) en de andere keer meteen geladen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 27 mei 2016 19:39]

Klopt inderdaad. Aps
Je echter de kaart eenmaal
In je 'cart' heb zitten kun je pre orderen. Ik heb een FTW ge pre-ordered. Terwijl op de site toentertijd alleen maar 'notify me' beschikbaar was
In pricewatch staan ze allemaal op 799 (ook allemaal nog founders btw.)

http://tweakers.net/categ...CxLzFGyilaytLA0VIqtra0FAA

Hier een EVGA van 665

https://www.caseking.de/e...2-mb-gddr5x-gcev-259.html

Nog maar even wachten dus...

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 27 mei 2016 19:20]

Dat zijn de Founders Edition kaarten, daarvan was al enigszins bekend dat deze duurder zouden zijn dan de kaarten die de fabrikanten zelf zouden uitbrengen. Dit stond ook in een eerder artikel
De GTX 1080 Founders Edition is vanaf 27 mei beschikbaar en krijgt in Europa een adviesprijs van 789 euro. Later zullen fabrikanten met aangepaste modellen komen, die ook goedkoper zouden moeten zijn. Wanneer deze verschijnen is nog niet bekend.
Echt mooie marketing stunt van Nvidia. Meer vragen voor een reference model dan ooit überhaupt mogelijk was.
De gewone ACX 3.0 versie is voor 665 euro te verkrijgen in Duitsland (leverbaar vanaf 17 juni, 8 euro verzendskosten):
https://www.caseking.de/e...2-mb-gddr5x-gcev-259.html

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 27 mei 2016 19:28]

Oe Twinfrozr 6 :D
Ja, echt een mooie, meteen weer herkenbaar als een MSI :D
Ja omdat hij praktisch onveranderd is van de vorige twin frozr :( wel top dat er een backplate standaard is nu. Hij lijkt ook iets groter dus nog betere koeling performance!
is dit een slecht ding? Op het moment nog een GTX980 en die dingen hoor ik echt bijna niet en ben blij als ze deze lijn doorzetten. Waarom iets veranderen wat goed werkt?

[Reactie gewijzigd door Edwins1984 op 28 mei 2016 10:10]

Performance is echt neusje van de zalm bij de MSI twin frozr dus de heatsink en fans mochten ze gerust onveranderd laten. Maar eens een nieuwe shroud met andere accenten en kleuren mocht wel als we zo lang moeten wachten tussen GPU releases (980ti release niet mee gerekend want die hadden dezelfde koelers dan rest van de 900 series).
Dat gaat hem worden dan! Ik ben altijd al zeer tevreden geweest over de Twin Frozr kaarten van MSI, en deze ziet er ook weer erg puik uit. Alhoewel die Sea Hawk met hybrid cooling ook wel bijzonder aantrekkelijk is.

[Reactie gewijzigd door Devil N op 27 mei 2016 22:13]

Ben benieuwd of er nog een lightning versie komt.
De lightnings waren niet altijd rendabel, kijk naar de 780 lightning. prijs was hetzelfde als de 780ti..
Goed nieuws. Wil ook een GTX 1080 maar vind de koelers van nVidia nogal te veel geluid maken onder idle. Ben benieuwd welke mijn kaart gaat worden, vooral een die heel stil in idle. Als vervanging van mij Radeon R9 290 4GB, deze ga ik door verkopen
Teveel geluid in idle?
De meeste zijn passief tot 50 a 60 graden.. Of bedoel je zo'n blower model?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 28 mei 2016 01:06]

Haha vanaf de 9 serie schakelen de nvidia kaarten flink terug in idle en zetten de fans uit, dus dat zal het probleem niet worden. :)
Voor mij is dat veel te duur, en ik ben niet de doelgroep. Ik wil 1080/1440p op Ultra/High kunnen gamen met mijn pc. Is er al iets bekend over de third party GTX 1070 kaarten?
Hoezo veel te duur..? Jij zegt zelf dat je wilt gamen op 1080/1440p op high of ultra.
Dan moet je toch echt in deze prijsklasse kijken hoor...

[Reactie gewijzigd door Mauminator op 27 mei 2016 23:56]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik kon met mijn GTX970 flink wat games op 1440p High spelen en toch de framerates hoog houden. Dat voor een kaart van ¤350 was zeker niet verkeerd.

Met een GTX1070 moet dat veel makkelijker kunnen, met een GTX1080 zou dat geen probleem meer moeten zijn en kom 4K binnen handbereik.
Sorry hoor maar dat is dus complete onzin.
Als je naar alle benchmarks kijkt van de gtx 970 zie je dus echt wel dat er aardig wat gesleuteld moet worden aan de settings als je 60 FPS wilt halen op 1440p in 90% van de games. Ik heb zelf een GTX 980 op 1440p en zelfs dan kan ik niet eens games op max spelen.

Als je toevallig LOL of Hearthstone speelt ok dan begrijp ik dat je geen problemen ondervind.
Je gaat van high naar max 8)7. En dan zegt je dat hij complete onzin praat? Zeker bij GTA 5 zijn er genoeg sliders die een tikje minder kunnen zonder echt verscheel te maken in je beleving. En ik ben het met tinus eens.
Als je goed kijkt staat er toch echt ( op Ultra/High kunnen gamen )

[Reactie gewijzigd door Shifra op 27 mei 2016 20:13]

Ja 1080p ultra en 1440p op high. Niet 1440p alles op max.
1080 ultra haalt hij ook niet nu net even 4 tal games getest die ik op me bak heb staan. Om stabiel 60fps te draaien moet je toch verschillende settings lager zetten. Zelf wat gespeeld ermee en met Gforce exp.
Overclocked?
De gtx 970 is namelijk flink te OCen. Witcher 3 Max settings minus hairworks op 1080p 60fps is haalbaar.
60FPS is dat ook niet voor iedereen een must en hangt ook erg van het type spel af of het echt nodig is

Als ik op Ultra kan spelen en haal een stabiele 40/50 FPS vind ik het prima
Precies. Ik doe altijd het zelfde. 60 fps is fijn als het kan met alles op ultra. Maar liever 40 of soms zelfs 30 fps als ik alles op max kan draaien dan 60 fps en moeten inleveren op graphics. Natuurlijk is dat voor iedereen anders maar ik koop immers een dure kaart voor de graphics. Ligt er ook aan welk spel.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 27 mei 2016 21:53]

Als het om huidige nieuwe games gaat dan is het waarschijnlijk niet te behalen op ultra @60fps. Maar ik speel niet de nieuwste games bij release, ik speel meestal oudere games, en niet altijd op 60fps. Met een gtx 970 speel ik bijna alles op high/ultra, dan bedenk ik me dat het met een 1070 wel moet lukken.
<offtopic>
Max ≠ High.

Onzin? Oke. Leuke benchmark.
1440p @ Medium : 82 fps.
1440p @ Ultra : 29 fps.
Met een beetje tweaken kun je makkelijk een steady 60fps halen op high settings. Mixen van Ultra met Low is natuurlijk handiger: zware settings op Low, nodige settings op High/Ultra.

Ik draai(de) zelf games in alle soorten en maten. Onder andere in Battlefield 3/4/Hardline, Need for Speed 2012/2015, Call of Duty 2012+, PvZ Garden Warfare 1/2, Overwatch heb ik nooit last gehad van lage framerates, terwijl ik genoeg spellen op Medium, High of soms zelfs bijna maxed out kon spelen. Far Cry 4 was het enige spel dat lage framerates (40-50) op Medium/High draaide.
</offtopic>


Met de GTX1070 verwacht ik dat 1440p op (Very) High/Ultra de standaard wordt, de GTX1080 mag 4K en VR verzorgen. Op 1080p zijn er al veel kaarten die tegen de framecaps van de game engine aanlopen.
Of het nou de Founders Edition is of niet, met de GTX1070 en GTX1080 heeft Nvidia mooie kaarten op de markt gebracht. Ik ben benieuwd naar het verschil is koeling en stilte t.o.v. de Founders Edition.
Wat me wel opvalt is dat steeds meer kaarten met meer lichtjes worden uitgerust, een leuke toevoeging aan een build met window. Als ze maar uit te schakelen zijn voor gebruikers die liever een donker/gesloten systeem hebben. :)
Das leuk maar ik game ook op 1440p, echter op 3440 x 1440p. Dat is dus ook een 1440p resolutie, ik kan echter niet zomaar even alles op high/ultra zetten en dan 60fps krijgen. Door Gsync is het nog prima speelbaar maar toch haalde ik vaak geen 60fps met mijn 980ti. Met deze 1080 moet dat beter haalbaar zijn dus ik ben er iig blij mee :)
Kom je met een bench uit 2014 aanzetten niet echt relevant meer.
Sindsdien is er natuurlijk meer geoptimaliseerd in bestaande games.
Even doorklikken en je komt op een bench van alle ooit gebenchmarkte games, dus ook nieuwe.

De gemiddelde scores liggen hier zelfs nog hoger.
2016 - 1440p Ultra: 45,2
2016 - 1440p Medium: 101,9
zelfs met een 980ti kan je ark survival evolved (unreal engine) niet maxen in 1080p, dus het ligt er echt heel erg aan wat voor spellen je speelt
Niet alles moet altijd op ULTRA ! Er is ook nog zoiets als je verstand gebruiken, ipv alleen maar meer geld tegen een probleem aan te gooien ;)
Maar ik speel bijv GTA V op mijn r9 390 op een mix van High / Verry High op 1440P
dan zit ik met mijn fps ongeveer tussen de 35 en 45 fps, wat meer dan genoeg is, want ik heb ook nog het geluk van een Freesync monitor waardoor mijn Frams in sync lopen met mijn monitors refresh rate. Het resultaat, een mooi spel, welke heerlijk soepel speel zonder al te veel geld uit te hoeven geven.
Misschien moest ik erbij vermelden dat ik niet alle nieuwste games (anno 2015/2016) speel en niet hoef te spelen, ik kan wel begrijpen dat huidige games meer eisen.

Als ik met een gtx 970 bijna alles op 1080p high/ultra kan spelen dan moet dat met een gtx 1070 ook kunnen denk ik dan.
Dat ik een beetje moet sleutelen om de gewenste performance te krijgen vind ik niet erg, ik speel aardig wat spellen op 30 fps.
Waar ik op zit te wachten is de verkrijgbaarheid van een HBM SLI Bridge :(
Kun je wachten tot volgend jaar of op een 1000 euro kostende titanNext :+
Ik denk dat Vlakas doelt op de nieuwe SLI bridge's en niet op HBM memory kaarten.
Zal waarschijnlijk ook alleen maar komen op een titan vervanger (de 1080/1070 zijn geen pro kaarten)
Ik denk dat je het wellicht nog steeds niet begrijpt, maar dat ligt ook een beetje aan mij. Ik bedoel de HB bridge:
http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

Hij staat onder SLI. Ik wil best geld uitgeven aan 2x 1080, maar zonder die bridge (en dus een normale bridge moeten gebruiken) is het een beetje als een Porsche kopen en nog steeds op m'n Vectra wielen moeten rijden... En dat wil ik dan weer niet.
De Nvidia GTX 1080 ondersteunt alleen 2-way SLI-HB, het onbreekt niet.

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 mei 2016 22:39]

Niet officieel ondersteunt door nvidia (zie je eigen video.)
Nee, het ontbreekt niet.... Maar dan moet ik die bridge wel ergens kunnen kopen |:(
De prijs van de MSI twin frozr VI is nu ook bekend, ¤849,- Vind ik eerlijk gezegd wel veel, gezien de prijs van de andere of zelfs de FE kaarten...
Veel? Dit is absurd te noemen. Dit is zelfs meer dan de FE kaarten die rond de 800 euro liggen. Met dit gegeven zal de veel populairdere GTX 1070 vendor-kaarten helaas ook tussen de 400 en 480 euro liggen... misschien wordt het tijd voor mij om naar Amerika te verhuizen. :'(
Gaat natuurlijk allemaal om adviesprijzen welke men waarschijnlijk alleen de eerste (14) dagen zal aanhouden onder het motto wie wil de GTX1080 echt en is bereid daar extra voor te betalen. Een paar dagen later als de hype een beetje is gaan liggen zullen de prijzen gaan zakken en waarschijnlijk zullen de custom pcb kaarten dat tegen 699 euro in de winkel. Is nog steeds een hoop geld, maar je krijgt er natuurlijk ook een hoop voor terug.

Daarnaast is de GTX1080 gemiddeld tweemaal zo snel als de GTX980. En een enkele GTX1080 is goedkoper dan een GTX980 in SLI. Daarnaast is deze kaart nog steeds zo'n 20 tot 30% sneller dan de GTX980Ti kaarten en die hebben ook verkoop prijzen van rond de 599 euro..

Als de AMD Polaris kaarten, welke in juli op de markt zouden moeten komen, enigszins in de buurt van de GTX1080 zitten, heb je kan dat de prijs nog wel wat verder zakt om meer in evenwicht te blijven met AMD. Vraag echte vraag is of je even kunt wachten met het aanschaffen van de kaart. En theoretisch is het zelfs mogelijk (of misschien wel gewenst) dat de Polaris zelfs sneller is dan de GTX1080 en wil je die dan misschien wel aanschaffen..
Daarin heb je gelijk, prijs/performance is goed vergeleken met oudere types. Echter zijn deze kaarten weer 50 tot 100 euro duurder dan toen de GTX 980 en 970 werden gelanceerd. Het zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat AMD niet gelijk het weerwoord kan leveren, waardoor Nvidia's dominantie dus nog enige tijd in stand blijft. AMD was van plan zijn polaris kaarten later te gaan onthullen, nu zijn ze noodgedwongen op 1 juni een sneak-peek te geven. Hopelijk verandert dit de monopoly positie van Nvidia mid/eind juni. Want langer kan ik echt niet wachten...
Ik dacht dat deze kaart 599$ zou worden? Waarom zijn ze tot nu toe allemaal ¤200 duurder in Nederland?
Adviesprijzen...Hypeprijzen..Early adopter prijzen...Zakken vanzelf wel.
+ belasting ten opzichte van USA msrp.