Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: Devin19

Gigabyte heeft de GeForce GTX 1080 Xtreme Gaming-videokaart aangekondigd. De Taiwanese fabrikant voorziet de GTX 1080 met een 'vr-link', die bestaat uit twee aanvullende hdmi-poorten aan de 'binnenkant' van de kaart in combinatie met een frontpaneel en een bracket.

De coreclock-snelheden van de kaart noemt Gigabyte niet, maar het gddr5x-geheugen is met 10.010MHz een fractie sneller dan bij de Founder's Edition van de kaart. Gigabyte plaatst de WindForce Stack 3X-koeler op de GTX 1080 Xtreme Gaming. Deze koeler bestaat uit drie 100mm-fans waarvan de middelste deels onder de overige twee ligt en in tegenovergestelde richting roteert. Dit zou de airflow optimaliseren en voor efficiëntere warmtedissipatie zorgen.

De fabrikant levert de kaart in een Premium Pack met de Xtreme VR Link-accessoire. Dit maakt gebruik van het feit dat de kaart los van de reguliere aansluitingen aan de achterkant van de kast ook nog over twee hdmi-aansluitingen aan de binnenkant beschikt, die op een speciaal frontpaneel of een bracket aan de achterkant van de kast kunnen worden aangesloten. Zo kan een gebruiker kiezen om een vr-bril aan de voorkant of aan de achterkant van de kast aan te sluiten. In totaal heeft de kaart drie displayports, drie keer hdmi en een dvi-d-poort. De Xtreme Gaming-kaart is verder van aan te passen led-verlichting voorzien.

De prijzen en de datum van beschikbaarheid heeft Gigabyte nog niet bekendgemaakt. In de video noemt Gigabyte ook de GTX 1070. Op zijn website staat nog geen GTX 1070 Xtreme Gaming, maar deze variant lijkt er dus ook te komen.

Gigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme GamingGigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme GamingGigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme Gaming

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het was mij al opgevallen dat Gigabyte nog geen kaart had uitgebracht toen andere kaartenbouwers al met hun GTX 1080 kaarten kwamen (nieuws: Fabrikanten kondigen GTX 1080-kaarten met eigen koelers aan). Dat Gigabyte hierdoor ook automatisch een betere kaart uitbrengt is daarmee nog niet gezegd.

Wel is het de eerste bouwer die deze inwendige aansluitingen aanbiedt. Op zich zijn die aansluitingen geen wereldinnovatie. Eigenlijk zie ik het eerder als een vanzelfsprekende evolutie en ben ik verbaast dat de andere kaartenmerken dit nog niet hebben opgepakt. Als iets een gedoodverfde VR GPU is dan is het die 1080 GTX wel.

Achter die tegen elkaar draaiende ventilatoren krijg ik mijn vinger nog niet. Als Gigabyte beoogt door die tegen elkaar draaiende ventilatoren luchtwervelingen te veroorzaken, die onder omstandigheden soms meer warmte kunnen afvoeren, dan kan ik mij daar iets bij voorstellen. Al zie ik daar graag de toelichting of argumentatie van Gigabyte bij. Een van de fans een andere richting op later draaien doet mij wel verwachten dat de afvoer van de warme lucht via het bracket minder effectief kan verlopen. Aan de keuze van draairichting zitten meerdere aspecten.
De draairichting omkeren is echt geniaal. Kijk maar. :)

Plaatje heb ik snel in elkaar gebeund, maar als je iets van airflow snapt zie je dat dit heel goed gaat werken. Je wilt namelijk geen extra wervelingen (extra geluid, minder koelvermogen), maar juist een constante stroom koude lucht. En dat creŽer je op deze manier.

[Reactie gewijzigd door Balance op 7 juni 2016 16:52]

Dit is hoe het werkt met de fans op deze kaart aldus Gigabyte

Verder is er hier ook wat duidelijker te zien wat alle features zijn van deze kaart inclusief alle accessoires. :Y)

Overigens is deze VR Link niet helemaal uniek/nieuw aangezien EVGA al eerder een 980Ti VR Edition heeft uitgebracht. De kans schat ik dan ook redelijk groot dat ze ook nog wel met een 1080 VR Edition uitvoering gaan komen.

[Reactie gewijzigd door R0KH op 8 juni 2016 23:50]

Draaien die fans niet juist de andere kant op? Maar inderdaad, dit is juist wel effectief, als ze allemaal de zelfde kant op zouden draaien dan zouden ze tegen elkaar indraaien op de overlappende stukken.
Mooi stukje huisvlijt :P !

In de eerste post dacht ik wat meer aan een stroming in de langsrichting van de kaart, door de grille aan het uiteinde. Maar zoals Watercoolertje al aangaf zal die stroming eerder verticaal zijn. Zoals je het tekent versterken de ventilatoren elkaar, en zullen luchtwervelingen minder snel optreden. Vanuit het geluid zijn luchtwervelingen inderdaad minder wenselijk. In sommige warmtewisselaars worden luchtwervelingen juist nadrukkelijk geintroduceerd om het koelvermogen te vergroten, de keerzijde is dan dat vanwege het geluid de snelheid van de luchtstroming minder hoog kan zijn. Een voordeel van turbulente stroming is dat de stroming wat minder last heeft van de grenslaageffecten die bij laminaire stromingen de warmteoverdracht remmen.

Je plaatje geeft mij trouwens wel de indruk dat rond de kaart bepaalde zones zullen bestaan waar de luchtstroming met name uittreedt (ter hoogte van buitenste helft diameters van de ventilatorschoepen, en natuurlijk het overlapgebied).

[Reactie gewijzigd door teacup op 7 juni 2016 17:25]

ah op die fiets, nu is het duidelijk voor mij. dacht even ( en ik denk meer mensen dan ik ) niet links recht maar onder boven omgekeerd. daar kon ik even niet bijkomen :)
Ik ben geen werktuigbouwkundige maar ik denk dat als je naar de statische druk van de ventilators kijkt deze veel groter zal zijn als de fans tegen elkaar in draaien.

Overigens draaien de ventilators in precies de tegenovergestelde richting als de blauwe pijltjes die je getekend hebt. ;)
Een van de fans een andere richting op later draaien doet mij wel verwachten dat de afvoer van de warme lucht via het bracket minder effectief kan verlopen. Aan de keuze van draairichting zitten meerdere aspecten.
Denk dat het heel weinig uit maakt en gewoon voro de show is, daarnaast zitten de alu plaatjes toch in de verkeerde richting, deze kaart blaast alles gewoon je kast in. Maargoed dit had ik met mijn HD7970's van Gigabyte ook en die koelde koeler dan de 3 slots Asus die ik had.
Je hebt helemaal gelijk. De koelribben van de radiator staan verticaal. De kaart blaast dus naar boven, maar ook naar beneden uit. Dit maakt de koelopeningen in de bracket een beetje kosmetische. Die doen zo weinig, verwacht ik. De luchtstroom naar boven gaat het nog je kast in en kan worden afgevoerd als je voldoende laag in je kast een case fan aan de voorkant hebt. De warme lucht komt er echter ook aan de onderkant uit. Dit lijkt me minder handig, omdat dan je moederbord wordt opgestookt.

De ventilatoren draaien natuurlijk ook achter elkaars vlak, waardoor de wederzijdse invloed die de stromingen op elkaar uitvoeren mogelijk nog beperkt blijft. De middelste fan bevindt zich het dichtst boven de kaart. Dit houdt in dat de warmtewisselaar onder deze ventilator lager is zodat warmte een kortere weg kan aflegt totdat ze door de ventilator wordt afgevoerd.
Gave ontwikkeling om te zien dat steeds meer vendors mogelijkheden geeft om vanuit de case zelf bepaalde elementen aan te sturen. Nu gaat het hier natuurlijk om een front bay zodat je aan de voorkant van je case HDMI hebt om snel te kunnen swappen.

Andere gave ontwikkeling vond ik 2 fan headers aan de 'binnenkant' op ongeveer dezelfde positie als deze HDMI poorten, hiermee kan je dus casefans aansluiten en op het GPU hitte-profiel harder en zachter laten draaien. In mijn ogen veel effectiever dan aansluiten op het profiel van de tegenwoordig vaak closed loop waterkoeling van je CPU.

http://pcdiy.asus.com/201...-pascal-on-another-level/

"... the Strix GeForce GTX 1080 has dual 4-pin fan headers controlled by the GPU temperature. Plug standard case fans into the card, and ASUS FanConnect technology will adjust their speed based on the graphics load."

[Reactie gewijzigd door infernal_nl op 7 juni 2016 15:32]

In mijn ogen veel effectiever dan aansluiten op het profiel van de tegenwoordig vaak closed loop waterkoeling van je CPU.
Met wat software zou je fans aangesloten op het moederbord toch ook op basis van de GPU (en/of CPU) moeten kunnen laten draaien. Waarom dat via de videokaart zou moeten zou ik niet weten.
Omdat software de potentie heeft om te crashen, en dan zouden je fans kunnen stoppen met draaien.

Ik gebruikte als voorbeeld de software CAM van NZXT om mijn fans aan te sturen, af en toe kwam het voor dat CAM ermee kapte, en dan stopten de fans. Dit kan overhitting als gevolg hebben als je het niet snel genoeg door hebt.

(Het ging hier trouwens om een NZXT Grid+ fan controller die hierom bekend stond, de Grid+ v2 is een stuk stabieler)

[Reactie gewijzigd door frenkieh op 7 juni 2016 16:43]

Als fans worden aangestuurd is dat vrijwel altijd op basis van software.. dus dat software kan crashen is eigenlijk nietszeggend.

Dat fans stoppen als de controller crasht is natuurlijk wel een erg slecht design maar de fans op CPU en GPU zullen dan aardig loeien en als het echt te heet wordt zal de computer uitgaan.
Dit zou ook gecontroleerd kunnen worden door een waarde uit te rekenen in je loop van je software.
Crasht je loop. Dan klopt die waarde niet meer en betekent dat fan op 100%.

Zelfde geld voor hardware. Gebeurt er iets raars op de controller ? Forseer dan dan je mosfett volledig open wordt gestuurd
Rls pricing zat rond 480 dacht ik. dus hangt er van af. Ik zou zeggen tussen 450 en 520 ergens. Dan maandje of 4-5 wachten en dan zijn de prijzen weer es gezakt. December zou de HBM2 er moeten komen dus dan gaan deze zeker zakken verwacht ik.
In Nederland gaat deze toch echt wel 600+ euro kosten
Idd, ik had het over de 1070, 1080 zal wss zelfs 700+ worden
Dat is de gewone G1 en niet deze Xtreme.
Kan je nagaan wat de Extreme gaat kosten dan... :+
Zonder coreclocks is een custom 1080 weinig interessant. Hoewel het er sterk op lijkt dat de custom kaarten niet zo'n overclock voordeel geven als de vorige generatie. Nvidia heeft zelf de kaarten al op het randje draaien.
De customs zijn goedkoper toch (dat was de bedoeling althans)? Daarnaast koelen ze hoop ik beter waardoor die minder throttled als een nvidia versie en langer in boost blijven draaien (moeten we natuurlijk wel even afwachten).

Lijken me toch 2 voordelen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2016 17:11]

Ja ze zijn wel beter dan de kaarten van nvidia zelf. Maar er is niet zo'n groot voordeel als in de vorige generatie.
Op zich kan het best wel handig zijn om zo HDMI poorten op een andere plek te krijgen. Anders moet je elke keer achter je computer om de bril aan te sluiten.
En het geeft je toch weer een halve meter extra om mee te werken :)

Edit, bedoelde meter

[Reactie gewijzigd door Yariva op 7 juni 2016 17:01]

Hoeveel is een halve ruimte? 8)7
De helft van een hele ruimte, wat anders?

Wat hij bedoelt is natuurlijk dat je de lengte van je computer kast erbij krijgt als bewegingsruimte.
"lengte"
Diepte van de kast ;)

Mierenneuker, i know

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 7 juni 2016 15:45]

Beide goed toch? In termen van lengte x breedte x hoogte is het lengte.
Opzicht is beiden te gebruiken inderdaad, maar diepte is logischer, aangezien je lengte ook als de hoogte van een behuizing kan interpreteren.
En lengte / diepte x breedte x hoogte
Geeft je het volume / inhoud van een behuizing, in hoeveel liter er in past bijvoorbeeld ;)

Voorbeeldje:

Lengte / diepte: 80 cm
Breedte: 15 cm
Hoogte: 60 cm

Maakt samen 72 Liter
=
0,072 Kuub
:)

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 7 juni 2016 18:49]

Dat weet ik ook wel. Stond er alleen een beetje raar. Maar humor is ver te zoeken bij tweakers blijkbaar.(en dan doel ik niet op jou maar op de gene die modden).
Valt mee, maar ja, die rode knop is zo mooi O-)
Bedoelde meter :P
Ik heb iedere kabel die ik nodig heb standaard op de PC aangesloten. Op mijn bureau hangt een bosje kabels voor dingen als tablet, externe HDD's, telefoon en USB sticks. Compleet met adapters die nodig zijn voor de externe HDD's. 1x alles aansluiten en hoef daarna nooit meer aan de achterkant van de PC te zijn.
Tja, dat snap ik ook wel.. klinkt ook wel logisch... maar feit blijft dat ik TOCH dit een goed iets vind. Het is in ieders geval iets.

Je zou natuurlijk ook een displayport -> HDMI hub of zo kunnen gebruiken maar ja meer opties blijven meer opties en als 'Tweaker' kan ik dat enkel toejuichen.
Als het de kaart prijs opdrijft tja, dan kan je zeggen dat dat jammer is maar bij mijn Asus Rampage Extreme moederbord kwam ook een frontpaneel 'controlhub' ding welke ik niet gebruik maar dat vond ik ook niet erg of zo.
huh je sluit je VRbril toch maar 1 keer aan.....
Is afhankelijk van of je em elke keer weer netjes opbergt...
De toevoeging van een hdmi aan de binnenkant, zodat deze vooraan de kast kan aangesloten worden, is een detail dat voor VR heel attent is.
Ik denk dat ik voor de Radeon RX480 ga, en dan gewoon 2x ;)
Kost me nog geen 400 euro, lever ik ten opzichte van de 1080 misschien 10% a 15% in maar hou daarin tegen wel ruim §400,- in mijn zak :9

http://tweakers.net/nieuw...aart-met-polaris-gpu.html lees hier!
Hopelijk wordt Crossfire (of SLI voor nVidia) dan onderhand wel beter ondersteund dan eerst, dan is het inderdaad een erg interessante deal :)
Ga het zelfde doen als jou.
als je nu kijkt, wat is nu slimmer? 1 gtx 1080 of 1 gtx 1070? of is het slimmer op rx 480 ondersteunen te doen, maar dan zit ik toch met het probleem dat niet alle games crossfire ondersteunen. kan iemand mij helpen? :?
AMD is altijd vrij traag met crossfire ondersteuning. Meestal komt het 1 a 2 weken later dan nvidia, als de engine het uberhaupt ondersteunt. Unreal 4 en Unity 5 ondersteunen het gewoon niet.

De 1070 is prijs/prestatie interessanter dan de 1080. De 480 heeft de meeste bang voor buck, maar ik zou persoonlijk niet voor 2 kaarten gaan.
Die ashes of singularity gebruikte ook geen crossfire maar DX12 multi adapter
Wat zeker wel wordt ondersteunt in unreal engine ;). Elke DX12 game ondersteunt dus multi adapter.
Ik zou nog even wachte wat de 490 gaat doen. Denk ik een mooie alternatief voor waar voor je geld
Iemand een idee hoeveel de GTX1070 zou kosten in BelgiŽ/Nederland?
Waarschijnlijk rond de §400.
Eerder 550. Niet zozeer qua kostprijs, maar meer vanwege vraag aanbod en de gtx 980 die nog altijd rond de 450 zit. De 980 TI zit nog altijd rond de 600 (op uitschieters naar 550 na). Pas na de release van de RX480 en betere beschikbaarheid van GTX 1080/1070 gaan dingen wat verschuiven. Althans zo denk ik erover.
Als de fabrikant de prijzen niet beschikbaar maakt, hoe moeten wij dit dan weten? Gewoon afwachten...
De eerste was al heel even gespot (en inmiddels alweer van de webshop verwijderd) voor § 529,-
Zou uit mijn hoofd omgerekend §402 en §477 euro gaan kosten. Alleen de 1080 is op zijn goedkoopst §150 duurder dan de advies prijs.

nieuws: Nvidia presenteert GeForce GTX 1080 en 1070 met Pascal-gpu

Edit: link toegevoegd en prijs aangepast.

[Reactie gewijzigd door MartijnH333 op 7 juni 2016 15:33]

Volgens dit artikel:

nieuws: GTX 1070 blijkt sneller dan Titan X voor helft van de prijs

gaat de FE (Founder Edition) ongeveer §499,- kosten en de kaarten met alternatieve koelers en pcb hebben een prijs die start bij §430,-.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er gewerkt wordt aan de short form factor versies van de GTX 1070 of 1080 voor in M-ITX systemen. In de 900 reeks had je bijvoorbeeld de pricewatch: Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini, met zijn 170mm lengte in vrijwel elke M-ITX kast te passen. Voor de GTX 1070 of 1080 heb ik echter nog geen aankondigingen gezien.