Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Nederland en BelgiŽ zitten beide in de top van Europa als het gaat om toegang tot breedbandverbindingen. In beide landen heeft meer dan 95 procent van de huishoudens toegang tot deze diensten. Alleen Malta en Litouwen zitten ook boven dit percentage.

desiGemiddeld heeft slechts 28 procent van de woningen in landelijke gebieden toegang tot breedband, staat in het Europe Digital Progress Report of EDPR dat maandag is vrijgegeven. Over het geheel wordt zo'n 71 procent van de huishoudens bereikt met breedband in de 28 lidstaten.

Het rapport wordt samengesteld uit informatie ingewonnen via de Digital Economy and Society Index of desi. Desi kijkt naar vijf verschillende hoofdgebieden. Bij verbindingen gaat het om de verspreiding van en de kosten van breedband, bij human capital gaat het om hoe digitaal bekwaam de bevolking is, het gebruik van internet kijkt naar het gebruik van online diensten zoals bankieren of winkelen. Het onderdeel dat kijkt naar integratie van digitale technologie onderzoekt hoe bedrijven belangrijke digitale technieken in hun bedrijfsprocessen integreren en als laatste wordt er gekeken naar het gebruik van digitale diensten door de overheid en gezondheidszorg.

Nederland en België presteren allebei goed. België staat op de vijfde plaats en Nederland op twee en moet daarmee alleen Denemarken voor zich dulden. Als Noorwegen tot de EU had behoord, was Nederland derde geweest. Omdat Nederland het afgelopen jaar sneller vooruitgang wist te boeken dan de EU als geheel, staat het land in de groep koplopers. België wist zijn verbeteringen niet meer zo rap door te voeren, waardoor het in de subtop staat.

België is wel een van de best presterende landen als het gaat om connectiviteit en staat op de tweede plaats, al is er wel kritiek: het land moet mobiel breedband verder uitbreiden en het moet ultrasnelle breedbandverbindingen van boven de 100Mbit/s stimuleren. Nederland loopt in de EU voor met praktisch honderd procent 4g-dekking, maar zit met een aantal van 80 van de honderd mensen met een mobiel breedbandabonnement nipt boven het EU-gemiddelde.

Voor beide landen blijkt uit het rapport dat het aantal afgestudeerden in wetenschap en technologie aan de lage kant is, in Nederland zelfs de helft lager dan het EU-gemiddelde. De angst bestaat dat het tekort aan ict-professionals 56.000 mensen bedraagt in 2020. België heeft in dat jaar vermoedelijk een tekort aan 30.000 ict'ers.

Nederlandse bedrijven presteren het best als het gaat om gebruik van sociale media en zeer goed op het gebied van delen van informatie, al schort er volgens het rapport nog wel het een en ander aan het toepassen van identificatietechnologieën voor bijvoorbeeld identificatie van personen, tracking van goederen en voorraadbeheer. Van het mkb in België verkoopt zo'n 13 procent producten over de grens, wat veel is. Nederlandse bedrijven zouden daar meer gebruik van moeten maken. Om Nederlandse ondernemers meer gebruik te laten maken van alle mogelijkheden die digitale diensten kunnen bieden, legt het Nederlandse overheidsprogramma de Digitale Agenda 2016-2017 een sterke focus op 'digitalisering van ondernemers'.

Nederland moet zorgen voor meer acceptatie 'e-health' bij publiekHet rapport wijst ook op de uitdaging waar Nederland de komende vijf jaar voor staat als het gaat om digitale overheid en 'e-health'. Nederland moet zorgen voor meer acceptatie bij het publiek van e-health. Andere overheidsdiensten doen het goed. In België is onlangs Recip-e gestart voor digitale recepten voor medicijnen. Dit kan rekenen op goedkeuring van de rapporteurs, vooral omdat al meer dan 90 procent van de huisartsen van dit systeem gebruikmaakt.

Een algemene noot uit het rapport is dat mensen niet veel buiten hun eigen land online winkelen. Slechts 16 procent koopt goederen uit andere landen terwijl van alle inwoners van de EU 53 procent online aankopen doet. Gemiddeld verkoopt van de kleinere winkeliers slechts 7,5 procent buiten zijn eigen land, terwijl de EU juist een digitale interne markt wil opzetten waar geen grenzen bestaan.

De hoofdreden voor het niet doen van online aankopen door burgers, is dat mensen nog steeds naar een fysieke winkel willen. Slechts een kwart is bang voor veiligheidsvraagstukken van online aankopen doen. Ook zijn de meeste EU-inwoners niet bekend met goede manieren om zichzelf online te beschermen en heeft 35 procent bijvoorbeeld nooit van cookies gehoord.

Alle rapporten zijn te vinden op de Digital Single Market-pagina van de EU. De EU heeft ook geprobeerd een vergelijking met de rest van de wereld te maken. Dit bleek lastig, omdat vergelijkbare gegevens vaak schaars zijn. Een vergelijking met 15 andere landen liet zien dat de EU lidstaten die hoog op de desi-scorelijst staan, ook wereldwijd bovenaan staan. De best presterende landen in dat rapport zijn Zweden, Denemarken en Finland, gevolgd door Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Japan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

En toch zijn er nog grote gebieden met dsl internet waar geen vdsl mogelijk is. Metname in de plattenlandgebieden waar de boeren steeds meer belang hebben aan snel internet ivm met melkrobots oid.
Toch is er in de NOP (Noordoostpolder in Flevoland) een initiatief aan de gang waarbij Solcon glasvezel aan gaat bieden. Echter moeten hierbij wel aanlsuitkosten worden betaald en moet 60% van de huishoudens in het buitengebied zich opgeven. Wat eigenlijk ook best logisch is, omdat het anders voor een bedrijf helemaal niet uit kan.

Maar waar een wil is, is dus een weg! Glasvezel in de buitengebieden zou een zeer grote uitkomst zijn en dan zijn meteen alle problemen wat betreft internet voor velen weg. En zou er wat mij betreft meer van dit soort initiatieven opgezet moeten worden.

Echter zoals dit rapport aankaart wat eigenlijk een veel groter probleem is, is dat er dus te weinig technici opgeleid worden. In een wereld waarin alles digitaliseert, waarbij contact met internet of elektronica niet meer weg te denken is vind ik het zeker apart dat er niet meer gedaan wordt om het te stimuleren dat meer mensen voor een technische opleiding kiezen.

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 23 mei 2016 19:07]

Niet alleen in Flevoland is een dergelijk iniatief gestart. Ook in het oosten van het land (de Achterhoek, Twente en Salland) zijn dergelijke initiatieven gestart door de CIF. (een organisatie opgezet door de pensioenfondsen) Zie glasvezelbuitenaf.nl
Ook in deze gebieden dient minstens 50% van de bevolking mee te doen voordat de schop de grond in gaat.

Het is belangrijk dat er organisaties zijn die hierin willen investeren, want als het nu niet gebeurd, komt het er misschien nooit...

[Reactie gewijzigd door Robin-Wolters op 23 mei 2016 19:50]

Bijna overal lopen / liepen deze initiatieven. Maar deze stranden vaak door de (te) hoge inschrijf percentages.

Meestal ligt dat rond de 50%, waarbij ze dat vaak niet halen omdat glasvezel bedrijven vaak aan de dure kant zijn. En amper op prijs concurreren, maar vaak op emoties.

In het buitengebied wordt het vaak wel gehaald tot 80% ofzo, maar binnen de bebouwde komt werkt het niet.

Zonder support van de gemeente gaat zoiets vaak niet door ( helaas ).

En er wordt niet echt iets vanuit de overheid gedaan om dit meer te simuleren.
Voor buitengebieden verwacht ik persoonlijk veel meer van draadloze technologie. Daarmee zijn ondertussen zeer mooie snelheden te halen en heb je een veel lagere investeringskost omdat je niet zoveel kabels in de grond moet plaatsen.
Helaas zijn mobiele technieken totaal geen alternatief voor fiber en vdsl zo lang er nog steeds uitermate restrictieve datalimieten opzitten en zeer hoge latency variabelen naarmate je verder bij infrastructuur vandaan zit. Het word vaak genoemd als alternatief voor fiber maar het is geen appels met appels vergelijken. Helaas gaat dit dilemma zich zometeen met 5G wederom herhalen. Er moet geÔnvesteerd worden in het netwerk en capaciteit kost geld dus beginnen we weer met restrictieve datalimieten terwijl 3G gaat worden uitgefaseerd. Hier zijn mensen in buitengebieden echt niet mee geholpen naarmate steeds meer media meer data gebruikt en het lastiger word om dat te controleren. Denk aan automatisch updates van apps (een paar smartphones en tablets en een gezin gaat zo door 20-30G aan updates heen), een streaming client die naar de hoogste snelheid schaalt omdat de 4G connectie wel rap is en niet weet dat er een datalimiet aan vast zit etc. Leuk en aardig dat mobiele internet om op vakantie de mail en het nieuws te lezen maar niet als vervanging van regulier internet thuis zolang er datalimieten en waardeloze latencies bij horen.

Ook in buitengebieden moeten we gewoon fiber uitrollen. Het is een techniek die de komende 20-40 jaar gaat voldoen als vervanging van het kopernetwerk. Het probleem waar internet providers echt tegenaan lopen is niet de investering maar de terugverdientijd (return of investment) waar zeker beursgenoteerde bedrijven niet aan willen. De overheid kan daar een rol in spelen, niet eens specifiek in de vorm van een vlakke subsidie maar simpelweg door de ROI te mitigeren met tijdelijke financiering zodat het voor alle commerciŽle spelers interessant is om naar ieder adres in Nederland fiber uit te rollen.

Fiber zou eigenlijk als NUTS-voorziening moeten worden aangelegd zodat iedereen toegang heeft, net als met energie.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 23 mei 2016 20:12]

Juist ja, maar KPN draait de duimschroeven bij Reggefiber aan, c.q. productie komt aardig stil te liggen zo lijkt op de eigen site van Reggefiber. https://www.eindelijkglas...aneous/3-hp15q4dutch.ashx

En van Ziggo hoeven we al helemaal geen glasvezel te verwachten natuurlijk. Buitengebieden daarentegen wel een gigantische inzet van het CIF / Caiway / Cogas geweld, die zie ik in Overijssel al meerdere buitengebieden aanleggen. Gebieden waar kpn zijn 100%~~ marktaandeel zal gaan verliezen dus.

Helemaal mee eens dat het als nuts voorziening aangelegd zou moeten worden, net als koper destijds. Als Nederland als kennisland verder wil komen moeten we in ieder geval zorgen dat de voedingsbodem er is, dwz geen limieten van data, snelheden, ping etc. Gewoon glashard internet ;)

[Reactie gewijzigd door Timberly2 op 23 mei 2016 23:06]

Ik denk inderdaad dat dit een realistischer idee is. In de iets grotere dorpen kan best glasvezel aangelegd worden i.v.m. de hogere bevolkingsdichtheid. Maar glasvezel graven is best duur, en als je dan enkele kilometers moet graven voor een handje vol mensen kan dat amper uit. In die gevallen is voorlopig een draadloze oplossing nog beter, tenzij we met de huidige infrastructuur nog iets hogere snelheden kunnen pushen
Hmm.. Ja, achteraf zou dat misschien zelfs wel de titel geweest hebben moeten zijn... Misschien dat ik dat nog omwerk.

Daar staat het nu toch al te lang zo voor online. Ik zal het iig. zo twitteren, dat is dan iets!

[Reactie gewijzigd door letatcest op 23 mei 2016 19:16]

Het is nu wel zo dat het artikel een positieve toon heeft met een positieve titel dus daar heb ik iig geen problemen mee ;).

Daarbij komt ook dat die tekorten eigenlijk al jarenlang bekent zijn, niet alleen in de ICT maar ook technici in het algemeen. Alleen zijn er nu dus weer concrete cijfers aan verbonden waardoor het probleem goed duidelijk wordt.
Ik weet niet over welke plattelandsgebieden jij praat maar er worden op dit moment bij mij in de buurt heel veel straatkasten geplaatst om overal Vectoring VDSL beschikbaar te krijgen, en KPN heeft hun doel op 85% met 100Mbit staan voor eind dit jaar
Ik zal dan wel bij de 15% zitten in Gouda, meer dan 17mbps is er niet uit te krijgen, en dat terwijl de wijkkast al meer dan een jaar Vectoring VDSL zou moeten snappen.
Hier is het nog erger. Wij krijgen hier in Friesland met moeite 800 kilobyte per seconde. Daarnaast dondert het internet er ook telkens uit. Alleen tsja, glasvezel komt hier natuurlijk nooit op deze manier.
Dan heb ik het over bepaalde gebieden in Friesland waar ze niet de moeite willen doen omdat er te weinig animo voor is
Er zijn nog altijd gebieden in de randstad waar snelheden rond 2mbit een luxe zijn. Dit zijn adressen die nog geen twee kilometer van Rotterdam liggen.

Het wordt nog wel eens onderschat hoeveel adressen in Nederland geen internet boven 10mbit o.i.d. kunnen krijgen.
ivm met melkrobots oid.
Kun je hier wat verder op ingaan? Ik denk zelf aan updates, maar daarvoor boeit internetsnelheid niet veel.
Runnen van webwinkels, of digitaal contact maken met school, huisarts, vakbladen, voerleverancier en afnemers. Maar ook melkrobots zijn aangesloten op internet. (Gekopieerd van internet), wat ik hiermee wil zeggen is dat hier steedsmeer gebruik van word gebruikt en er steeds meer activiteiten boederijen ontstaan of webwinkels aan huis. Denk bij zo'n activiteiten boederij aan 50-100 man op een 8Mbit lijtje.. Dan nog te bedenken dat je een fatsoenlijk mailtje wil sturen of een youtube filmpje wil laten zien
Denk bij zo'n activiteiten boederij aan 50-100 man op een 8Mbit lijtje.
Met 50 tot 100 man is het geen boerderij maar een bedrijf, en kun je best wel wat neerleggen om een zakelijke glaslijn aan te laten leggen.
Ja, want een paar ton verdien je natuurlijk zo terug.
Het is voor de telco's ook niet interessant om daar nieuwe kabels te leggen. Het kost wat per meter en dan heb je in een groot gebied maar heel weining aansluitingen. Dat halen ze er in jaren niet uit. De boeren zullen het vast zelf kunnen laten aanleggen maar dan zullen ze dus zelf diep in de buidel moeten tasten.
En toch zijn er nog grote gebieden met dsl internet waar geen vdsl mogelijk is. Metname in de plattenlandgebieden waar de boeren steeds meer belang hebben aan snel internet ivm met melkrobots oid.
DSL is breedband, dat het niet snel ( genoeg ) is, doet niet af aan de term.

Ik ben ook ooit begonnen met breedband internet Š 256kb download.
Nederland moet zorgen voor meer acceptatie bij het publiek van e-health.
Die acceptatie is er nog lang niet, doordat gezondheidsdossiers nog steeds heel erg privacygevoelig liggen. Zeker nu artsen en verzorgend personeel via Whatsapp persoonlijke foto's willen gaan versturen (omdat het zogenaamd e2e beveiliging heeft nu), doet niet veel goeds aan het imago van digitale gezondheidszorg. En zoals elk ICT project van de overheid, hopeloos duur en omslachtig en gedoemd om min of meer te mislukken.
Want Capgemeni is zo'n lekker integer en eerlijk bedrijf 8)7
omdat het zogenaamd e2e beveiliging heeft nu
Hebben we die discussie nou nog steeds? WhatsApp is volledig geencrypt, end to end, zonder dat Facebook de berichten kan lezen. Je mag er wat van vinden dat artsen het naar elkaar sturen, maar WhatsApp is het probleem niet.

Verder ben ik het er wel mee eens dat ik dit nogal raar vind om te pushen. Online aankopen snap ik nog wel een beetje, maar e-health staat nog in de kinderschoenen, dus om dat gelijk te pushen vind ik nog wel een beetje ver gaan.
[...]


Hebben we die discussie nou nog steeds? WhatsApp is volledig geencrypt, end to end, zonder dat Facebook de berichten kan lezen. Je mag er wat van vinden dat artsen het naar elkaar sturen, maar WhatsApp is het probleem niet.
Het is jouw dossier. Artsen mogen niet zomaar data versturen, versleuteld of niet, en je moet kunnen kunnen volgen wie jouw data heeft ingezien en waarom.
Die Whatsapp data vliegt ook weer onversleuteld de cloud in bij een backup, daar heb je lek nummer 1.
Daarnaast trek ik sterk in twijfel of die Whatsapp accounts van de instelling zijn, dat zal eerder het persoonlijke account van de dokter zijn. En ook daar heb ik bezwaar tegen, fuctioneel mag een arts het inzien (eventueel na mijn toestemming), privť gewoon niet.
Onversleuteld de cloud in bij een backup? De backup files zijn zeker niet zomaar te openen. Die zijn zeker weten versleuteld.
Daar is hier een hoop discussie over geweest, met als uitkomst dat het niet anders kan dan onversleuteld.
Kijk eens rond op de fora of frontpage over e2e van Whatsapp en backup en je krijgt minimaal twijfel. Met gevoelige informatie, zoals medische info, vind ik twijfel al genoeg om te zeggen dat je het niet moet gebruiken.
En daarnaast weet je wie de eigenaar is van WA, Facebook, dus gaan je haren nog verder omhoog staan. FB gebruikt alles, is geen EU bedrijf dus je data vliegt gelijk de grenzen over.

Bij twijfel kies je altijd de veilige kant dus je verstuurd geen privacygevoelige gegevens via Whatsapp.
Je bevestigt mijn punt alleen maar, WhatsApp is het probleem niet, maar je kan genoeg vinden van het feit dat artsen foto's met elkaar delen.
WhatsApp is volledig geencrypt, end to end, zonder dat Facebook de berichten kan lezen.
Kan jij mij de link geven van het auditrapport van een gerenommeerd onafhankelijk ICT-beveiligingsbedrijf? Een slager die zijn eigen vlees keurt vertrouw ik niet.

Ik vind het pushen van online aankopen misschien nog wel vreemder. Is dat niet de rede dat de hele retailwereld over 10 jaar werkeloos is? De marktwerking houdt je toch niet tegen, maar het pushen hiervan vind ik onnodig en verachtelijk.

[Reactie gewijzigd door ikwilwp8 op 23 mei 2016 19:34]

WhatsApp E2EE is gebaseerd op TextSecure van Open Whisper Systems. Hier is een paper over de veiligheid ervan. https://eprint.iacr.org/2014/904.pdf
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar is dit niet precies wat ik zeg?
TextSecure’s protocol has additionally been implemented in WhatsApp’s Android client. While we did not verify this claim, in consequence the protocol’s security would affect several hundred million users. Despite this popularity, the messaging protocol behind TEXTSECURE has not been rigorously reviewed so far. While the developers behind TEXTSECURE have a long history of researchin computer security, a security assessment is needed to carefully review the approach..
[...]
Hebben we die discussie nou nog steeds? WhatsApp is volledig geencrypt, end to end, zonder dat Facebook de berichten kan lezen. Je mag er wat van vinden dat artsen het naar elkaar sturen, maar WhatsApp is het probleem niet.
Maar dan moeten we er wel van uit gaan dat die artsen zorgvuldig met hun telefoon om gaan en er geen andere apps, of mensen meelezen met het WhatsApp gesprek
Je bevestigt mijn punt alleen maar, WhatsApp is het probleem niet, maar je kan genoeg vinden van het feit dat artsen foto's met elkaar delen.
'e-health'. Brrrrr...de rillingen lopen over m'n rug. Zolang dat zowel de overheid als ziekenhuizen keer op keer hun incompetentie blijven aantonen wat betreft ICT en de waarborging van data moeten we e-health echt niet willen.
Psssttt, alle communicatie in ziekenhuizen loopt al digitaal.
'e-health'. Brrrrr...de rillingen lopen over m'n rug. Zolang dat zowel de overheid als ziekenhuizen keer op keer hun incompetentie blijven aantonen wat betreft ICT en de waarborging van data moeten we e-health echt niet willen.
ik zie een kans voor jou.
Ga voor de ziekenhuizen/overheden zoals jij ze noemt aan de slag, en maak het veiliger.
Ohw, wacht .... Je kan het niet, OF verdiend een overheidsbaan niet genoeg, en zit je liever bij de vette salarissen van detacheringsbedrijven .. ?

Ik sprak een paar weken geleden ook zo'n "allesweter"
Volop commentaar op de werking van de gemeentes en hun ICT, maar hij zag geen heil in de overstap, want dan moest hij auto en salaris inleveren.

Nee klagen is makkelijk ..
Een andere goede reden waarom niet vaak buiten de landgrenzen word gekocht is voor mij dat ik nooit met Ideal kan betalen in het buitenland
Tja, daar is een CC heel handig voor. Overigens zie je bij sommige buitenlandse winkels dat je wel degelijk via iDeal kan afrekenen, bijvoorbeeld Banggood, DX, of Nippon-Yasan.
Ja, het enige nadeel is dat sommige webwinkels 1-2§ extra vragen voor creditcard
Waar denk jij dat de CC / Paypal die 'genereuze' beveiliging van betalen ?
De Creditcardmaatschappij doet dit niet uit goed van hart, die wil verdienen.

Webshops die voor gemak kiezen ( online betalen ) betalen een percentage van de verkoopwaarde, en ook die wil dat niet uit eigen zak betalen.
Dus uiteindelijk betaald de klant, wij, die provisie's

Wil je "korting" ga het afhalen, of kies een retailer zoals Bol.com, die de kleine handelaar helemaal kan wegduwen uit het beeld.
Ja maar voor iDeal geldt dit toch ook?
Minder, want met iDeal heb je geen garanties
Je maakt het over, en je geld is 'weg' ( bij misbruik )
Een andere goede reden waarom niet vaak buiten de landgrenzen word gekocht is voor mij dat ik nooit met Ideal kan betalen in het buitenland
Uh het gaat over internet bandbreedte en de kundigheid van de gebruikers, niet over eCommerce. Wellicht reageer je op het verkeerde bericht?
quote Een algemene noot uit het rapport is dat mensen niet veel buiten hun eigen land online winkelen. Slechts 16 procent koopt goederen uit andere landen terwijl van alle inwoners van de EU 53 procent online aankopen doet. Gemiddeld verkoopt van de kleinere winkeliers slechts 7,5 procent buiten zijn eigen land, Ik reageerde op deze zin uit het artikel
Jammer dat hier geen EU of Europese standaard voor is. Alhoewel we wel PayPal en Creditcards hebben maar dit (nog) niet door veel mensen gebruikt en geaccepteerd wordt.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 23 mei 2016 19:42]

Ik accepteer PayPal niet en zal het ook nooit accepteren want ze zijn veel te politiek.
Persoonlijk gebruik ik online banking van KBC en dat werkt goed.
Sprak mijn verwondering over het uitblijven van een internationale versie van Ideal uit aan een vriend die in de financiŽle wereld werkt . Die vertelde me dat Ayden momenteel de markt veroverd voor betalingen. http://overonlinebetalen.nl/adyen/
Dan kun je natuurlijk gewoon Paypal gebruiken welke (wat mij betreft) beter is ook. Paypal ben je meteen "verzekerd" als er niet geleverd wordt etc. Iets wat met iDeal absoluut niet het geval is.

Geld overgemaakt met iDeal en om wat voor reden komt je bestelling niet? Dikke vette pech. Met Paypal kun je dit dan gewoon terug claimen.
Ik ben wel eens benieuwd naar de cijfers van Vlaanderen tov Nederland, want het lijkt me dat dat cijfer sterk naar beneden gehaald wordt door de andere gewesten hier.
Statistieken worden meestal per land gedaan. Als men gaat opsplitsen in gebieden, is er kans dat de gegevens gemanipuleerd worden.


We worden altijd naar beneden gehaald in statistiekn door die walen :(
Als Belg vrees ik dat het tekort aan ICT'ers er weer voor gaat zorgen dat alles wat met ICT te maken heeft als "knelpuntberoep" bezien gaat worden bij de VDAB (Vlaamse Dienst voor ArbeidsBemiddeling). Dat is in het verleden ook gebeurd: er was een tekort aan ICT'ers en dan werd opeens alles wat met IT te maken heeft een knelpuntberoep.

Dat klopt natuurlijk niet, want er zijn ook veel IT-functies waar de markt verzadigd is (denk aan webdesigners) terwijl het tekort bij andere functies ligt. Het resultaat hiervan is dat veel mensen verkeerde verwachtingen gaan krijgen (je krijgt bij de VDAB een hoop voordelen als je een opleiding tot een knelpuntberoep volgt).

Dat zorgt dan weer voor veel onbekwame mensen (want die worden meestal gelokt tot die opleidingen) die een nutteloze opleiding gaan volgen die daarna geen werk vinden...

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 23 mei 2016 20:04]

Ik denk zelf dat door het tekort van ICT'ers ook de kwaliteit achteruit gaat. Ik zit zelf in de consultancy waardoor ik vele bedrijven zie. Niet alleen vind ik de lokale ICT'ers soms te onbekwaam maar ook mede consultants. Dit is niet vreemd gezien de vraag zo groot is (merk je vooral aan recruitment activiteiten/ bonussen voor het aandragen van collega's). Het gevolg is dat er wat sneller minder goede mensen aangenomen worden met alle gevolgen van dien.
Voor beide landen blijkt uit het rapport dat het aantal afgestudeerden in wetenschap en technologie aan de lage kant is,
Dat klinkt weer lekker makkelijk, de vraag is welke studies dan precies? Op bepaalde vakgebieden binnen de ICT is er namelijk een overschot aan opgeleiden die moeilijk aan de bak komen. En vaak gaan er ook hoog opgeleide (niet IT-ers) in de IT aan de slag ten koste van lager opgeleide IT-ers.
Snap alleen niet hoe KPN al dat glasnetwerk heeft kunnen graaien en nu de een na de andere prijsverhoging door mag voeren. De leuk is er wel vanaf bij glas. Heb heimwee naar de goede oude tijd dat OnsBrabantNet nog kleine zelfstandige was. Zou graag opnieuw koper in de grond hebben (is er hier bij wijkvernieuwing uitgetrokken, achterbuurman heeft het nog wel). Vind twee tientjes/maand toch wel de max voor barebone internet, zelfde betaal ik voor gas/licht.

[Reactie gewijzigd door blanka op 23 mei 2016 21:57]

Sjonge, Nederland/BelgiŽ moet, moet, moet wel heel veel. Drie keer raden wie er voor de kosten op draait...
En ik altijd maar denken dat Noorwegen gewoon bij Europa hoorde.
Wel bij de Europese Economische Ruimte (net als IJsland & Zwitserland), niet bij de EU. Je hebt daarnaast ook nog het Schengengebied (o.a. paspoort vrij reizen) en de eurozone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True