T-Mobile activeert 4g+ op netwerk

De Nederlandse provider T-Mobile zal komende dagen 4g+ activeren op zijn netwerk. De provider laat weten dat het vanaf maandag 4g+ aanzet waar dat kan en dat het woensdag overal moet zijn gebeurd. Aan het einde van de zomer moet het 4g+-netwerk landelijk dekkend zijn.

T-Mobile activeert 4g+ nu op plekken waar het 4g aanbiedt op zowel de 900MHz- als de 1800MHz-band. Omdat de provider op steeds meer plekken de frequentieruimte voor 2g vermindert in de 900MHz-band ten gunste van 4g, denkt het tegen het einde van de zomer op alle plekken waar het 4g biedt ook 4g+ aan te kunnen bieden.

Met 4g+, een onderdeel van netwerktechnologie lte-advanced, stijgt de maximale theoretische downloadsnelheid van 150Mbit/s naar 225Mbit/s, een maximale snelheid die concurrenten KPN en Vodafone al aanbieden op veel plekken. De praktische snelheid ligt steevast veel lager dan het theoretische maximum, maar 4g+ zorgt wel voor hogere snelheden, zo bleek eerder uit metingen van Tweakers.

Voor 4g+ hebben gebruikers een compatibele telefoon nodig. Vooral goedkopere toestellen ondersteunen 4g+ niet, maar ook bij de iPhone 6-serie en de OnePlus One ontbreekt de benodigde hardware. De iPhone 6s-serie ondersteunt 4g+ wel, net als veel high-end toestellen op Android en Windows Phone.

KPN en Vodafone begonnen in 2014 met 4g+. Tele2 heeft beperkte mogelijkheden voor die technologie. Omdat het 4g vereist op meerdere frequentiebanden, zal Tele2 zijn 800MHz-band moeten combineren met de 2600MHz-band, die veel minder dekking heeft dan de 1800MHz-frequentie die de andere providers kunnen benutten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-01-2016 • 09:55

101

Reacties (101)

101
97
33
1
0
32
Wijzig sortering
Op Telecompaper staat dat T-Mobile klanten een snelheidsverhoging van gemiddeld 50% kunnen verwachten. Momenteel is de maximum snelheid 120 Mbit/s, dat zou dan 180 Mbit/s worden. http://www.telecompaper.c...kingsgraad-op-76--1122136
Ik ben wel benieuwd waar die gemiddelde snelheidsverhoging op gebaseerd is. Iemand ideeën? Ik neem aan dat de maximum theoretische snelheid gewoon 225 Mbit/s is net als bij KPN en Vodafone.

"Per 13 januari heeft T-Mobile een 4G+ populatiedekking van 76 procent"

Wellicht een toevoeging voor het artikel om het bovenstaande mee te nemen :)
Op Telecompaper staat dat T-Mobile klanten een snelheidsverhoging van gemiddeld 50% kunnen verwachten. Momenteel is de maximum snelheid 120 Mbit/s, dat zou dan 180 Mbit/s worden. http://www.telecompaper.c...kingsgraad-op-76--1122136
Ik ben wel benieuwd waar die gemiddelde snelheidsverhoging op gebaseerd is. Iemand ideeën? Ik neem aan dat de maximum theoretische snelheid gewoon 225 Mbit/s is net als bij KPN en Vodafone.

"Per 13 januari heeft T-Mobile een 4G+ populatiedekking van 76 procent"

Wellicht een toevoeging voor het artikel om het bovenstaande mee te nemen :)
Het zou wel fijn zijn als T-mobile een uitspraak doet over wat we minimaal van ze mogen verwachten.

Bij Hollandsnieuwe zeggen ze het zo:
internetsnelheid
De maximale downloadsnelheid van ons netwerk is verhoogd van 14,4 naar 25 Mbps, de praktische downloadsnelheid van ons netwerk ligt tussen 2 en 4 Mbps. De maximale uploadsnelheid van ons netwerk is 3,6 Mbps, de praktische uploadsnelheid ligt tussen 0,7 en 1,1 Mbps.

Praktisch dus 15-30 % van het maximaal haalbare.
Ik heb trouwens onlangs even een speedtest gedaan die op 1600kByte/s (ca 13 Mbps) uit kwam.
Dat is 150% van wat ik over mijn vaste (10Mbps) LAN-internetverbinding haal, welke ik overigens al snel genoeg vind.

Het heeft dus niet zoveel zin om met die theoretische maxima te schermen. T-mobile zet je wellicht op het verkeerde been als ze helemaal geen praktisch bruikbare waarden durven noemen.
Het zou wel fijn zijn als T-mobile een uitspraak doet over wat we minimaal van ze mogen verwachten.
Minimaal? 0% verbetering, zoals altijd: als jij in een flat met erg veel gewapend beton woont, komt er quasie niets van ontvangst door, en mag je dus niets verwachten, en dar kan de provider niets aan doen. Ik vind het vreemd dat mensen gaan verwachten dat draadloze providers beloftes gaan doen voor ALLE situaties, wat onmogelijk is.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 15:24]

[...]


Minimaal? 0% verbetering, zoals altijd: als jij in een flat met erg veel gewapend beton woont, komt er quasie niets van ontvangst door, en mag je dus niets verwachten, en dar kan de provider niets aan doen. Ik vind het vreemd dat mensen gaan verwachten dat draadloze providers beloftes gaan doen voor ALLE situaties, wat onmogelijk is.
Voor de situaties die woningafhankelijk zijn ga ik even buiten staan, en dan wil ik toch wel graag een redelijke, gegarandeerde, minimale snelheid hebben.
T-mobile belooft niets concreets. Helaas.

Bij Hollandsnieuwe/Vodafone beloven ze zo'n 15% van het maximale. Daar heb ik wat aan.
Op dit moment presteert hun netwerk hier 10x beter (het is nagenoeg topsnelheid) dan mijn eigen Wifi (die niet geweldig is op de plaats waar ik zit). Ik was daar toch wel zeer verrast over!

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 15:24]

Ze kunnen wel van alles garanderen, maar daar hebben ze alleen zichzelf mee. Daarnaast bied het niet echt iets wat als meerwaarde gezien kan worden. Hun marktaandeel is groot en de diensten en service is over het algemeen erg goed te noemen. Daar win je meer klanten mee dan, `Wij garanderen dat we 15% van de snelheid kunnen leveren`.
een redelijke, gegarandeerde, minimale snelheid hebben.
En dat kan net niet, garanties. Jij zegt dat snelheid binnen gebouwen erbuiten vallen, maar wat met snelheid in de auto, in de trein, in een voetbalstadion waar een topmatch bezig is? En wat in dat kleine steegje in een stad vol hoogbouw? Dan ben je weliswaar buiten, maar de isolatie is net zo slecht als wanneer je in een van die gebouwen staat. Om maar te zwijgen van mensen met een goedkoop toestel, dat weliswaar 4G+ ondersteunt, maar een brakke antenne heeft.

Als jij gaat eisen dat er een garantie van minimale snelheid wordt gegeven, gaan er altijd mensen zijn die in bepaalde omstandigheden dit niet halen, en niet omdat de provider slechte service levert, maar omdat dit nu eenmaal de aard is van draadloze service: het is redelijk onbetrouwbaar, vergeleken met een vaste lijn.

De enige garantie die ze echt kunnen geven, is dan met een sterretje: (*) garantie enkel geldig wanneer het mooi weer is, u zich binnen 1km van een zendmast begeeft, zonder hoogbouw, zonder overdreven netwerkbelasting, u een van onze geteste toestellen gebruikt, u stilstaat, en er geen bewegende objecten tussen u en de zendmast komen.

Dat, en de garantie is onrealistisch laag, zoals de door jou genoemde 15%. Die 15% komt niet van de genialiteit bij Vodafone of KPN, dat is puur de aard van draadloze service: dat, of meer, kan je verwachten in de meeste, niet al te moeilijke scenario's. Net zoals bij WiFi. Dus, bij T-Mobile kn je dat verwchten.

Maar een garantie is het niet (lees de kleine lettertjes bij Vodafone maar: het is geen garantie, eerder een schepping van verwachting, die vooral niet legaal bindend is), want dat kan gewoon niet: al heb je het allerbeste netwerk, dan nog ga je die 15% snelheid niet halen, als je bvb in een vol voetbalstadion zit en je ploeg net scoorde: elk netwerk bezwijkt dan.

edit: als jij geen garantie, maar een gewone verwachting wil hebben (want dat is watVodafone/hollandsnieuwe doet: ze beloven helemaal niets), ga er dan maar vanuit dat je makkelijk meer dan 15Mb haalt op 4G, dat is mijn ervaring op het platteland en in de randstand, en ook op de trein. Meestal haal ik trouwens gewoon meer dan 50Mbps. Maar zoals altijd: geen beloftes, er zijn vast momenten waar je dat haalt. Garanties, dat bestaat niet bij draadloze netwerken.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 15:24]

Als ik hier regelmatig nog niet eens 2 tot 4 Mbps zou halen kan ik bij Hollandsnieuwe ze daar op aanspreken. Het is dan minder dan de verwachting die ze hebben gewekt. Het lijkt me dat ze dan aansprakelijk zijn.

Bij T-mobile weet je alleen dat het tegen kan vallen. Ze doen geen enkele uitspraak over wat ze al of niet acceptabel vinden... zelfs als ze buitenshuis minder dan 0,1 Mbps leveren heb je nog geen enkele garantie.
Feiteijk verkopen ze kletspraatjes.
Ik zal binnenkort weer eens proberen te bellen met mijn vriendinnetje. Ze heeft een T-mobile abo. Onze relatie is bijna doodgebloed omdat gesprekken steeds uitvallen.

T-mobile schermt overal met 4G. 4G is bij hun een inhoudsloze kreet. Het schijnt bij T-mobile voor de snelheid nogal verschil te maken of je een groot of klein 4G abo hebt.
En waar je woont ook. T-mobile doet aan locatiediscriminatie.
Bellen heeft niets met 4g te maken, tenzij je belt met Whatsapp of Skype oid. En als dat niet goed werkt hoeft dat lang niet altijd aan het internet te liggen.

Ik heb trouwens altijd 4g, zelfs binnen in mijn flatwoning of op mijn werk in een hoog kantoorgebouw.

Locatiediscriminatie heeft er niets mee te maken, wat dat ook mag betekenen. Feit is gewoon dat er alternatieven te bedenken zijn waarmee je prima uit de voeten kan. Bellen met Skype kan via kabel- of sattelietinternet, of je kan bellen met een landlijn. Internet op je mobiel kan beter werken met een goede antenne. Zo heeft bv. de blackberry Z10 een erg sterke antenne als ik het me goed herinner, misschien heeft de Z30 nog een betere.
Euh, wat? Hij zegt constant 'T-Mobile doet het slecht, ik wil garanties, Hollands Nieuwe doet het goed!'

Maar ze doen exact hetzelfde: geen garantie, wel een inschatting. Ze hebben het ook allebei over 'praktische snelheid'.

Dus ik geef twee dingen aan: dat garanties niet kunnen, en dat T-Mobile wel doet wat HN doet.

Maar goed. Blijkbaar is het aanwijzen van zulke dubbele standaarden fanboyisme van mijn kant...
Anoniem: 406468 @kiang11 januari 2016 15:26
Het heeft niets met dubbele standaarden, fanboyisme of astroturfing te maken.

En zoals hij al eerder aangaf, zijn bepaalde garanties - of op zijn minst indicaties - wél mogelijk. Maar jij vind het dus prima dat T-mobile met 4G kan gaan zwaaien wanneer hun dekking absoluut bagger is en de consument er de dupe van wordt dat ze niet daadwerkelijk 4G-snelheden krijgen?
Sorry, maar onderzoek van de Consumentenbond heeft al aangetoond dat van de drie providers Vodafone het minste tegemoet komt aan zijn 4G beloften. Dus Hollandsnieuwe ook.
Anoniem: 406468 @pa2ra12 januari 2016 07:12
Wat heeft dat ermee te maken? We hebben het hier over T-mobile. Het maakt niet echt uit of anderen het nog slechter doen, laat staan dat dat geen rechtvaardiging is.
Helemaal mee eens. Daarom reageer ik op diegene die het de hele tijd over dat 'geweldige' Hollandsnieuwe heeft...
als jij in een flat met erg veel gewapend beton woont, komt er quasie niets van ontvangst door, en mag je dus niets verwachten, en dar kan de provider niets aan doen
Daarom is het jammer dat de uitrol van WiFi Calling bij de Nederlandse providers zo lang duurt, dat is de oplossing voor iedereen met veel beton in huis.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 15:24]

zit anders tussen het beton nu en haal met t-mobile vrolijk 36.8 mbit down 6.6 mbit up met een pin van 57 ms :) niks te klagen voor prijs die ze vragen :)
Daar hebben providers wel enige invloed op. 900 en 800 frequenties komen beter binnnen in beton. Qua 4g doet iedereen dat, maar heeft T-mobile meer masten. Qua 3G hebben T-Mobile en KPN dat. Terwijl Vodafone/HN in gebouwen of platteland vaak op 2G/E springt hebben zij daar doorgaans H of 3G.
Dat is niet iets waar T-Mobile direct zelf aan kan doen...

Zelfs als jij een steunzender op 100M afstand heb staan zou het nog zo kunnen zijn dat je slecht bereik heb.. Zeker als je de hoogte in gaat en een veel beton met beton ijzer is of zelfs triple glas..

Oplossing is steunzenders binnen het gebouw op elke 3e etage.. Maar wie gaat dat betalen ;)
T-Mobile heeft op hun website wel een pagina over de internetsnelheid staan waarbij de praktische snelheden aangegeven zijn : https://www.t-mobile.nl/netwerk/snelheid/internetsnelheid

Heb je al een Ookla Speedtest geprobeerd? Die website die je nu linkt lijkt een beetje outdated. 1600 kBytes/s is inderdaad aan de langzame kant, welke provider heb je en betreft het een 3G of 4G abonnement?
T-Mobile heeft op hun website wel een pagina over de internetsnelheid staan waarbij de praktische snelheden aangegeven zijn : https://www.t-mobile.nl/netwerk/snelheid/internetsnelheid

Heb je al een Ookla Speedtest geprobeerd? Die website die je nu linkt lijkt een beetje outdated. 1600 kBytes/s is inderdaad aan de langzame kant, welke provider heb je en betreft het een 3G of 4G abonnement?
Ik ben het met je eens: speedtest is een oude vertrouwde voor mij, maar ik had geen zin om de Ookla-app te installeren.

Of het 3G of 4G is? Het is LTE, en daar zijn een paar varianten van.
Mijn telefoon geeft soms H+ aan, maar de snelheid is "volwassen".

Ik zie geen uitspraak bij T-mobile wat zij als praktisch haalbaar "garanderen". Hollandsnieuwe doet dat wel: ze zeggen dat je praktisch (minstens) 2 tot 4 Mbps download moet krijgen, ook al liggen hun maxima zo'n 7x hoger.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 15:24]

H+ is geen LTE, het is HSDPA+, een 3G techniek.
Bijna goed, H+ staat voor HSPA+ aldus mijn telefoon

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door bauke1994 op 24 juli 2024 15:24]

Als we het over downloaden hebben, is het inderdaad HSDPA.
Uploaden is HSUPA. Je telefoon zal het voor het gemak waarschijnlijk HSPA noemen omdat beiden tegelijk actief kunnen zijn; maar bij een download speedtest is HSDPA gewoon de correcte term.
ookla is nu flash free in de beta, je hoeft app niet meer te installeren. Je moet alleen even aanvinken vraag desktop site.
Even een nieuwe reply, want alles wat je zegt wordt vreemder en vreemder.

Hollandsnieuwe garandeert namelijk niets, noch spreken ze van een minimale snelheid,er staat letterlijk::
de praktische downloadsnelheid van ons netwerk ligt tussen 2 en 4 Mbps.
Het woord minimum of garantie valt niet, terwijl je dit eist van T-Mobile... waarom?

T-Mobile zegt namelijk exact hetzelfde als Hollandsnieuwe:
De gemiddelde download- of uploadsnelheid die we op ons netwerk meten, noemen we de praktische snelheid. Dit cijfer geeft je een indruk van de snelheid die je in de praktijk zal ervaren. In de praktijk zal je een maximale download van 80 Mbps en een upload van 25 Mbps ervaren. T-Mobile levert gemiddeld aan al haar klanten nu een download 37.5 Mbps en upload van 17 Mbps.
Dat is net zoals bij HN geen garantie of een minimum, maar wel gewoon hetzelfde: het vertelt je wat je gemiddeld zal mogen verwachten. Met cijfers die overigens Hollandsnieuwe helemaal van de kaart vegen.

Nu vraag ik me echt af waarom jij doet alsof T-Mobile vaag en onduidelijk doet, en Hollandsnieuwe zo veel beter is, terwijl ze hetzelfde zeggen...

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 15:24]

Het is PR...

Als jij aangeeft.. in 10% van de gevallen haalt u 80Mbps.. maar in 90% van de gevallen haalt u maar 8Mbps dat is een doodsteek van de provider.. Je bent wel eerlijk maar mensen gaan dan naar een concurent ;)

Wat ze nu doen is netjes. Of het eerlijker is daar kan je over betwisten.

Daarnaast geeft T-Mobile aan dat ze een gemidelde snelheid meten van 37Mbps... Terwijl er 80Mbps wordt aangeboden.. Ook zeggen ze dat het vaak voor kan komen dat je boven de 37Mbps kan uitkomen en soms ook lager..

Je kan geen garanties geven... Sterker nog niemand kan jou garantie geven dat je 100% van de tijd internet hebt..
Klopt. Dat is van zo verschrikkelijk veel factoren afhankelijk (netwerkbelasting, bereik, gebouwen/bomen, het toestel zelf, apparaten in de buurt, et cetera.) dat het soms eigenlijk net weersvoorspellingen zijn... "Vandaag kans op ijzel en sneeuw met periodes van zonnig weer, windkracht 3 tot 6.". Je wordt er eigenlijk geen steek wijzer van als je iets op moet plannen, behalve dat het heel misschien kan gaan sneeuwen, maar het ook prima zo kan zijn dat je heerlijk in de zon loopt. :P

Ik vind een gemiddelde van 37 onrealistisch trouwens, maar nu ze 4G+ hebben aangezet kan dat wel een mooi gemiddelde zijn op de plekken waar je CA bereik hebt; en waarschijnlijk vaak veel hoger dan dat. Voorheen was dit echter absoluut niet het gemiddelde, en als je nu een toestel hebt dat niet geschikt is voor 4G+ zal je denk ik nog steeds niet zo'n hoog gemiddelde halen.
Die speedtest.nl website is niet betrouwbaar.
Die site gaf aan dat we thuis 8mbit/s haalde terwijl ik daarna vrolijk mijn games download met 22mBytes/s (176mbits/s).
Ik ben eens benieuwd hoe die snelheid gaat bevallen. Merk eigenlijk nooit meer dat 'mobiel internet' traag aanvoelt zoals dat jaren geleden het geval was. Op de dag af, vandaag dus, switch ik van KPN naar T-Mobile. Ben dus benieuwd of ik het verschil in de praktijk dus ook ga merken.
Heb een Microsoft 640 LTE duosim met KPN en T-Mobile.
In veel gevallen is T-Mobile iets beter.
Ben benieuwd naar jouw ervaring.
KPN was prima in principe, maar aangezien ik veel in het buitenland zit verdwijnen die voordelen als sneeuw voor de zon. Verder viel het me op dat een vriend met Tmobile altijd sneller 4G internet had (regio Eindhoven) dan ik met KPN. Beide natuurlijk wel met de hoogste snelheid in het abonnement.
Dat kan kloppen, gezien T-Mobile in de steden veel meer 1800 inzet dan KPN.
KPN gaat meer voor het bereik+stabiliteit dan de hoogst mogelijke snelheid, omdat dat eerste vele malen belangrijker is voor de meeste klanten. Zodra je buiten de stad komt heb je dan ook al snel problemen met thee mobiel (slecht bereik/haperend 4G), maar binnen de stad is het op veel plekken net een tikje sneller dan KPN. (Maar lang niet overal...)

Voor normale zaken merk je heel weinig als de 4G snelheid een paar MBit/sec hoger ligt, zolang de latency maar laag is en je op z'n minst 25MBit/sec haalt zal alles razendsnel laden; hoger merk je dan weinig verschil mee: totdat je iets heel erg groots moet downloaden (eg: 10 sec ipv 30 sec). In de meeste gevallen is KPN dan ook de betere keuze omdat daar de stabiliteit en het bereik vele malen beter is op alle locaties; ipv louter in de randstad.

Al kan ik me voorstellen dat je daar inderdaad niets van merkt als je vooral in het buitenland bent. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 15:24]

Ik weet niet op welke feiten deze mening is gebaseerd.
Ik houd niet van meningen, behalve die van mezelf. Feiten en analyses graag!
Ik heb net 6 maanden met twee simkaarten rondgereden in alle gaten van NL en in de meeste gevallen is T-Mobile sterker, sneller en stabieler.
Vroeger was T-Mobile bagger, maar sinds de grote renovatie zijn ze erg goed.
B.t.w. echt slecht is Vodafone, dit voor dekking geluid en datasnelheid. Daarnaast vaak instabiel bij telefonie en data. Vandaag weer onbereikbare sites, retry en dan wel contact.
Ik heb zelf een KPN abonnement maar denk er over na om dit om te zetten naar T-Mobile dit jaar. Hangt ook sterk af van de roaming tarieven.
Volgens de tekst bood KPN het al aan op veel plekken, dus je zult waarschijnlijk geen verschil in snelheid merken. Dekking wel wellicht.
Vooral goedkopere toestellen ondersteunen 4g+ niet, maar ook bij de iPhone 6-serie en de OnePlus One ontbreekt de benodigde hardware.
Beetje raar dat die laatste specifiek genoemd wordt? De OnePlus One ondersteunt, zoals nagenoeg alle goedkope Chinaphones, LTE banden 8 (900 MHz) en 20 (800 MHz) niet eens, laat staan 4G+.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 15:24]

Is het niet zo dat de Oneplus One het reguliere 4g netwerk van KPN niet ondersteunt, maar het 4G+ netwerk wel weer. Ik kon namelijk geen 4G ontvangen om mijn OPO, maar sinds de uitrol van 4G+ begon, kon ik wel LTE (4G+?) ontvangen.
Dan heeft KPN waarschijnlijk extra zendmasten op LTE band 3 (1800 MHz) of 7 (2100 MHz) neergezet, dat zijn de twee banden die de OnePlus One wel ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 15:24]

KPN heeft al heel lang masten op 1800Mhz uitzenden. Dit is zelfs landelijk dekkend te noemen intussen. 2100 wordt ook rap uitgerold, enkel 2600 blijft behoorlijk achter.

Wat downloads zegt klopt niet helemaal inderdaad, de OPO komt niet op het "4G+" netwerk, de OPO komt gewoon op het 4G netwerk op 1800Mhz (bij elke provider in Nederland, want 8/900Mhz kan ie idd niet -_-)... 4G+ krijg je pas als er meerdere frequenties tegelijk actief zijn op je telefoon, dat wat men carrier aggregation noemt. Al maakt je telefoon enkel verbinding op 2600, dan zit je nog steeds niet op 4G+; je *moet* eerst CA actief hebben voordat je van LTE-A mag spreken.

De OPO kan inderdaad prima overweg met de 1800 banden van KPN, Vodafone en T-Mobile (al heeft 1800 veel slechter bereik dan 800/900); maar zal inderdaad nooit met de 800 band verbinden.

Bij de iPhone 6 bijvoorbeeld is het probleem dat ie of/of wil. Dus OF 8/900Mhz, OF 1800Mhz. Tegelijk weigert ie. De 6S kan dat vermeend wel, maar er is geen enkele mogelijkheid om het te controleren. (Wat trouwens super irritant is.)

In theorie als de OPO dus 1800 en 2100 of 1800 en 2600 kan ontvangen, dan zou, mits de chip dat aankan, 4G+ in de hoge banden geactiveerd kunnen worden.
Lijkt me stug, maar afijn... Het is een optie. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 15:24]

Mijn telefoon ondersteund alleen geen 900mhz, slechts de 1800mhz dus dit gaat aan mij voorbij.
Is er uberhaupt bekend waar er 900mhz dekking is? Ze kunnen dat op afstand aanzetten per locatie maar dat is lang niet overal gebeurt.
De snelheid en stabiliteit van het 4g netwerk is wel echt heel goed, waar 2/3g het vaak loet afweten. Maar ook dat is met het nieuwe netwerk verbeterd.
http://4gmasten.nl/dekkin...-t-mobile-5-november-2015

Hier zie je een overzicht. Behoorlijk wat locaties met 4G op 900MHz dus.
T-Mobile heeft in een mail vorige maand aangekondigd dat ze in 2016 nog 2000 masten neerzetten voor snelle korte afstand en minder snelle maar langere afstand om betere dekking te kunnen geven. Dus ja, idd ook 900MHz en 1800MHz.
Tenminste in het op hun website aangegeven 4g+gebied.
900 is wel een uitkomst, sindsdien zit mijn telefoon minder dan 1% van plekken nog op 3g/hen nooit meer op 2g/e.
En maar de prijs van de dataabonnementen hoog houden omdat er 'geinvesteerd' wordt in het netwerk... Persoonlijk vind ik dat de grootte van een databundel veel belangrijker dan de snelheidswinsten, 4G is imho voorlopig voldoende snel. Zeker icm de datalimieten...
Ik heb onlangs mijn abonnement verlengd bij T-Mobile en als je meer dan 5 gb per maand gebruikt zijn T-Mobile en Tele2 de goedkopere aanbieders. Dus de prijs van data abonnementen hooghouden valt tegenwoordig best wel mee.
Ik weet zeker dat je geen 14GB voor 20 Euro kan krijgen bij T-mobile of bij Tele2.
De voordelen van je abbo nooit verlengen. FUP - 4G internet bij KPN. En 75 bel/SMS voor €21,20.

Mijn data verbruik ligt tussen de 7-12gb
Same here. KPN Onbeperkt internet op 4G+ en 150 minuten/sms voor 16 euro per maand.
Haal thuis vrijwel altijd tussen de 150 en 180mbit op een Galaxy S6 :D
http://www.speedtest.net/my-result/a/1662583649

[Reactie gewijzigd door Luuk op 24 juli 2024 15:24]

kpn internet compleet

300 min 10gb voor 20 euro
Je bent dus duurder uit dan als je gewoon verlengt had ;-)
Tenzij hij 20GB verbruikt slimmerik. 10GB is echt niks, FUP is mij dan veel meer waard.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 24 juli 2024 15:24]

Als 10 GB niets is moet je thuis misschien eens wat vaker wifi gebruiken.

Ik stream al mijn audio via spotify in de auto en dan nog kom rond de 2gb permaand . Thuis en op kantoor doe ik alles op WiFi.

Welke diensten gebruik jij mobiel waarmee je 10gb permaand weg stookt? Ook als mensen op het vasten net normaal internet gebruiken ( dus niet 10 uur perdag netflixen) maar gewoon beetje surfen, mailen, radio streamen af toe een film kijken gebruiken vaak nog geen 10 GB permaand. Als iemand mobiel meer dan 10GB permaand gebruikt moet je toch eens bij zelf te raden gaan of zoiets wel gezond is. ;-)

120 GB perjaar zijn ongeveer 100 films. Dat zijn 3 werkweken of meer (mischien wel een maand) perjaar dat je verspilt aan aan je telefoon.

Bijna een maand !!! Staren naar je telefoon. ;-)
Ik ben vaak onderweg en tether regelmatig mijn telefoon naar mijn laptop. Heerlijk om dan gewoon alles te kunnen doen wat ik nodig acht. Een filmpje kijken is dan ook niet ongewoon en muziek luister ik eigenlijk constant op 320kb/s. Ik weet niet op welke kwaliteit Spotify is, maar met 320kb/s gaat het er aardig snel doorheen.
Als ik in de trein zit en een filmpje op YouTube bekijk tikt het aardig aan hoor.

Op school gebruik ik geen wifi omdat dat slechter werkt dan mijn 4G.

Het kan heel rap gaan. Zonder dat je er heel veel moeite voor hoef te doen hoor.
Alleen dan is mijn max. 10gb. Terwijl ik nu onbeperkt kan gebruiken. Dat is een groot verschil ;)

Zeker als je bedenkt dat ik dan nog geen €2 euro bespaar.
12GB voor 28,50 per maand bij T-Mobile. Er zit dus zeker vooruitgang in.
Anoniem: 169091 @oXygeN11 januari 2016 10:04
Ik betaal 31,50 voor 12GB en 120 minuten. Ben nog geen andere provider tegengekomen waar ik zo'n hoog datalimiet voor die prijs heb met 4g.
Ik betaal 20 euro voor 14GB en 400 Minuten bij Kpn.
Zakelijk? Speciale aanbieding? De genoemde prijs met die specs kan ik nergens vinden. Sim-only 200min + 5GB kost al 25e als particulier.
KPN compleet Is dat.
Als je ook vast internet hebt dan
Verdubbelt KPN gratis je MB en minuten en krijg je 5 euro korting

Dus je abbo 150 min 5gb 25 euro verandert dan in 300 min 10gb voor 20euro. ;-)

[Reactie gewijzigd door xbeam op 24 juli 2024 15:24]

Oud Hi Abonnoment 3,5GB 30 euro veranderd naar KPN -5 euro +4 Gb = 25 euro KPN Compleet -5 is 20 euro verdubbeling van 7Gb naar 14GB
Anoniem: 642623 @Mir64za11 januari 2016 10:39
ik 20 euro ex btw voor onbeperkt zonder fup en 100minuten ;)
(abbo uit 2006)
Is het dan ook niet zo dat de dekking in z'n algemeenheid beter wordt, omdat ze nu dus ook 4G op de 900mhz band gaan uitzenden?
Dat deden ze al langer, dus nee de dekking wordt niet beter. De banden worden alleen gecombineerd nu in plaats van los gebruikt :)

[Reactie gewijzigd door MensionXL op 24 juli 2024 15:24]

Ik denk dat de dekking zeker wel beter wordt. Want met 4g+ zit je vanaf nu dus altijd op de 900Mhz die betere dekking geeft. Tot vandaag was het zo dat de 1800 Mhz de voorkeur had op 900Mhz en pas overschakelde naar de 900 Mhz als je 0 tot 1 streepje bereik had. Dus je gaat wel degelijk meer streepjes of bolletjes ervaren in het display van je telefoon met 4g+.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 591233 op 24 juli 2024 15:24]

Het wordt inderdaad gecombineerd, maar de hoeveelheid streepjes heb ik bij mij (Vodafone) nog niet zien verbeteren daardoor. Anders gezegd: waarom zou je telefoon de signaalsterkte van 900MHz laten zien in plaats van 1800MHz?
Mooi. Geen idee waarom men mobiel 100mbit of hoger nodig denkt te hebben. Het grootste gedeelte van het land heeft dit soort snelheden vast nog niet eens.

En met de huidige waanzinnige prijzen op de databundels heb je ook gewoon niets aan zulke snelheden. Maar goed, zal wel aan mij liggen.
4G+ zorgt er met name voor dat de capaciteit in de omgeving wordt verbeterd. Met andere woorden, de gemiddelde snelheid van de gebruikers gaat omhoog.
Tele2 heeft overigens ook al vanaf de launch in november 4G+ actief.
De 2600 frequentie is leuk voor de outdoordekking. De indoordekking valt veelal niet mee. Wel biedt de 2600 frequentie enorm veel extra capaciteit/snelheid wat wel weer gaaf is als je er dekking van hebt.
Jammer dat de iPhone 6 het niet ondersteund.. Gelukkig is de normale 4G snelheid normaliter prima voor al mijn taken.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit buiten de grote steden ondersteund gaat worden. ik woon bijvoorbeeld ongeveer 5km van nijmegen. ze zeggen fat het landelijk dekkend word dus ik heb goede hoop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.