Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

T-Mobile Nederland verwierf in 2015 meer vaste abonnementhouders, maar verloor 135.000 klanten ten opzichte van 2014. De omzet daalde met 10 procent naar 1,4 miljard euro en de winst viel 20,6 procent lager uit dan in 2014.

De provider kon 40.000 nieuwe vaste abonnementen bijschrijven aan zijn klantenbestand, waardoor de verliezen enigszins gecompenseerd worden, schrijft T-Mobile in zijn presentatie. De brutowinst kwam uit op 500 miljoen euro, in 2014 bedroeg dat 630 miljoen euro.

T-Mobile schrijft de lagere winst toe aan de investeringen die het deed aan het nieuwe 4g-netwerk omdat het gros van de nieuwe aanwas van vaste abonnementen zich in de laatste twee kwartalen van het jaar bij de provider aansloot. Budgetmerk Ben was een van de grote stijgers voor het aantal klanten bij T-Mobile. Ben droeg 'flink bij' aan het aantal vaste abonnementen, aldus de provider.

T-Mobile heeft nu in totaal 3,67 miljoen klanten. Vorig jaar waren dat er nog 3,9 miljoen. Daarmee lijkt het verlies groter dan de gemelde 135.000 klanten, maar dat komt doordat T-Mobile in maart 2015 Bliep* verkocht en daarmee 88.000 klanten verloor en het die cijfers niet meerekent in zijn klantenverlies.

Het dataverbruik nam afgelopen jaar toe met 62 procent, een kleinere toenamen dan vorig jaar toen de toename nog 128 procent bedroeg. Ook het gemiddeld aantal minuten dat gebruikers aan de telefoon zaten, nam toe met 16 procent. De slechte resultaten wijdt Mark Klein, ceo van T-Mobile, aan de invloed van de sterke concurrentie en dalende marktprijzen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Tsja, ik vind ze juist erg vernieuwend met hun eerste stappen om roaming te doen verdwijnen, een (inmiddels, dat wel) erg goed dekkend 4G netwerk, leuke initiatieven als de T-Mobile bonuspunten, 'T-Mobile samen' of onlangs gentroduceerde mogelijkheid om zonder terugkerende kosten een extra simkaart voor je abonnement aan te vragen.

Ze zijn inventief bezig met 4G voor thuis en zijn in vergelijking met Vodafone en KPN een stuk goedkoper. Tele2 is ng goedkoper, maar daar schort het m.i. nog aan netwerkkwaliteit.

Ik heb al veel providers gehad, maar T-Mobile is de eerste die me voor langere tijd vast weet te houden.
Tja, wat mij betreft too little too late.

De late uitrol van 4G zie ik als een teken van een management probleem bij T-Mobile. Blijkbaar zagen ze niet op tijd het belang er van in. Ik blijf dan als klant niet hangen want met zo'n instelling kan je verwachten dat andere nieuwe ontwikkelingen ook lang op zich laten wachten.
Maar nu doe je alsof je er 5 jaar aan vast zit wanneer je besluit een T-Mobile abonnement te nemen. Als men het nu goed voor elkaar heeft dan is er toch geen probleem? T-Mobile heeft best aantrekkelijke prijzen als je op zoek bent naar veel data en belminuten. Veelal goedkoper dan de concurrentie. Het (bereik van het) 4G netwerk is nu ook goed te noemen. Je bent haast een dief van je portemonnee als je koppig bij T-Mobile vandaan blijft zou ik haast zeggen ;) Het is alleen jammer dat je voor de aantrekkelijkste prijzen 2 jaar moet vastzitten aan een abonnement. Uiteraard is KPN nog aantrekkelijker als je een Compleet klant bent.

Ja ik weet dat Tele2 sinds gisteren ng aantrekkelijkere sim-only abonnementen biedt maar hun zie ik nog niet als een goede concurrent. Je betaalt minder, en krijgt er momenteel ook een nog onvolledig 4G netwerk voor terug. Dat hoeft niet voor iedereen een issue te zijn natuurlijk :) Wel vind ik het een goede zaak dat je voor een euro meer een maandelijks opzegbaar abonnement kunt afsluiten. Ik zou graag zien dat de andere aanbieders dat ook zo gaan overnemen. Ik ben er een beetje klaar mee om 2 jaar aan een abonnement vast te zitten vanwege de centen helaas.
Maar nu doe je alsof je er 5 jaar aan vast zit wanneer je besluit een T-Mobile abonnement te nemen.
Nee, maar wel minimaal 1 jaar, en 1 jaar is in de mobiele markt een eeuwigheid.
Als men het nu goed voor elkaar heeft dan is er toch geen probleem?
Toen de iPhone 6S uitkwam, had T-Mobile geen 4G netwerk, of iig niet landelijk dekkend. Welke operator ik bij zit maakt me op zich niet uit, het gaat me er om dat ik zo mogelijk alle features die de iPhone bied kan gebruiken, daarom zat ik ook nog bij T-Mobile, vanwege visual-voicemail. Alleen nu was de afweging 4G of visual-voicemail, en dan is 4G een feature die ik veel meer gebruik (want wie belt er tegenwoordig nog met een mobiele telefoon?).

Wanneer de iPhone 7 uitkomt kijken we opnieuw welk netwerk de beste support bied voor de features van de iPhone 7.
>> Maar nu doe je alsof je er 5 jaar aan vast zit wanneer je besluit een T-Mobile abonnement te nemen.
> Nee, maar wel minimaal 1 jaar, en 1 jaar is in de mobiele markt een eeuwigheid.

Binnen een jaar verandert er meestal maar weinig. Abonnementsvormen, prijzen, netwerken worden in de regel niet meerdere keren per jaar aangepast, prijzen eerder jaarlijks of abonnementen eerder eens in de 1,5 jaar, netwerk-updates duren nog langer. Echt grote veranderingen zie je al ver van tevoren aankomen. Over updates als 4G doet men vaak jaren, waarbij de dichtstbevolkte gebieden altijd eerst aan de beurt komen. Het is allemaal nogal log en zeker niet zo dat, als je even niet oplet, er ineens een paar nieuwe netwerken zijn of zo.
want wie belt er tegenwoordig nog met een mobiele telefoon?
Ik...
Beetje raar argument. De markt bestaat niet alleen uit Whatsappers... En bovendien moet je altijd kijken wat voor jezelf het beste is. Als dat voor jou 4G is, prima, dan ga je naar iemand dat dat (toen) wel goed in orde heeft. Maar om nou alle klanten over n kam te scheren...
Ik heb me ook een tijd geergerd aan T-mobile omdat ik maar bleef wachten op 4G. Maar nu ik het ook heb, is het beter dan de concurentie. En het gaat om nu, niet twee jaar geleden.

Maar goed, je bent in ieder geval bereid om opnieuw te inventariseren als je voor een nieuwe foon gaat... :)

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 25 februari 2016 18:41]

Jij neemt dus alleen maandelijks opzegbare abonnementen als een jaar al te lang is?
Nee, ik neem een jaar abonnement en daarom ben ik ook zorgvuldig met het kiezen van welke operator ik voor ga.
Je doet er zeker goed aan jaarlijks te kijken wat voor jou de beste opties zijn :) Jij gaf alleen aan dat je door mismanagement van T-Mobile in het verleden er nu wellicht met een grote boog omheen zou lopen. En nu ik het zo lees wellicht bij het kopen van de iPhone 7. Echter heeft geen enkele provider schone handen en hoewel er genoeg fout ging bij T-Mobile hebben ze nu gewoon een echt goed 4G netwerk. Vandaar mijn opmerking. Je hoeft voorlopig geen baanbrekende netwerkinnovaties te verwachten. Je krijgt hooguit wat getrouwtrek tussen de andere providers wie het snelste netwerk gaat hebben. Dus van max naar 225 Mbit naar 300 Mbit bijvoorbeeld. Hartstikke leuk natuurlijk, maar voorlopig zijn alle 4G netwerken toereikend en kan je als consument eindelijk kiezen voor lagere prijzen n een goed netwerk verwachten. Dus ondanks mismanagement zou ik persoonlijk zo een abonnement bij T-Mobile af durven te sluiten. Ware het niet dat ik een beetje aan KPN gebonden zit met twee abonnementen en daardoor maandelijks 10 euro korting.
Maar wat is dan de reden van hun verlies? Hoe jij het verteld zou t-mobile zo'n beetje het beste zijn vergeleken de rest, maar waarom dan zo'n klein klantenbestand vergeleken de rest? Mensen zijn anno 2016 niet bang om van KPN naar t-mobile te gaan of van Vodafone naar t-mobile.
Ik zit al jaren lang bij KPN met mijn mobiel en jaren lang bij Ziggo met de overige diensten. Ik betaal misschien iets meer maar ik heb echt nooit dekking problemen gehad. Overal goed bereik, binnen buiten, aan de grens, in de randstad. En inderdaad ik liep ook nog eens als 1 van de eerste met 4G rond. Waarschijnlijk tijdens de opmars met 4G zullen genoeg klanten weggegaan zijn omdat t-mobile hun klanten liet wachten terwijl de rest scherpe aanbiedingen had en al 4G konden aanbieden..

Ik weet het niet, mijn ervaringen met t-mobile zijn in ieder geval slecht, ongeveer 6 jaar geleden van t-mobile naar KPN gegaan en nooit geen spijt gehad. (natuurlijk zal in de afgelopen 6 jaar genoeg verandert zijn daar, maar ik heb geen reden om terug te gaan naar t-mobile..)

Wellicht leuk indien ik wekelijks naar het buitenland zou gaan, maar dat doe ik niet ( ja tanken + boodschappen in Duitsland maar daar ga ik geen t-mobile abonnement voor afnemen )

Ziggo mobiel is maandelijks opzegbaar, geeft je een x aantal minuten voor in het buitenland en is volgens mij nog voordeliger ook. Ziggo zit op het Vodafone (4G)netwerk.
T-Mobile rolt een compleet nieuw netwerk uti, future proof.
Waar KPN en Voda hier en daar een cell upgraden of wat bij plaatsen.
Ik kan me goed voorstellend dat optie 1 wat tijds en arbeidsintensiever is. Maar in de toekomst zijn vruchten afwerpt voor T-Mob.

Verbinding is fantastisch nu, heb mijn Voda sim eruit gegooid wat is echt om te huilen. Als je aan het reizen bent zoveel wegvallende verbindingen. Lijkt te komen door de handover die voda niet goed voor elkaar heeft maar daar kan ik ook naast zitten. Sinds er een T-mob sim in dat toestel zit helemaal geen last van dekkingsissues.
Het 4G netwerk van KPN en Vodafone is toch echt gloednieuw... Of dacht je dat de oude hardware op magische wijze spontaan 4G kon ondersteunen? :P
Die netwerken zijn allemaal stuk voor stuk compleet vernieuwd.
Je zegt het goed 4G netwerk is bij iedereen nieuw
Maar bij T-Mobile ook 2G en 3G, dat was ook wel hard nodig, maar nu het bijna af is staat er wel wat. Datzelfde kan je ook zeggen van KPN maar niet bij Vodafone.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 25 februari 2016 18:21]

Dat ben ik geheel met je eens, het 3G netwerk van T-Mobile was ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Hier hoor ik van meerdere mensen dat ze de laatste tijd flink wat stabiliteit erbij hebben gekregen sinds ze bezig zijn geweest hardware te vervangen, en dat is goed nieuws natuurlijk. :)

2G schakelen mensen niet zo vaak meer op, en is sowieso rete traag en altijd frustrerend, dus daar hoor je dan weer helemaal niemand meer of minder over klagen. :P
Klopt ik heb bij mijn telefoon alleen WCDMA/LTE aangezet zodat hij geen verbinding maakt met 2G, want die heeft minder bereik dan 3G op 900MHz. In mijn woning scheelt dat twee streepjes met 2G.
Je snapt zelf ook wel dat een upgrade of wezenlijk een nieuw werk bouwen een groot verschil is. Zeker als je ziet dat T-mobile in het nieuwe netwerk ook nog een flink aantal nieuwe sites geopend heeft.
... Ja, en dat zeg ik toch?
Maar niet enkel T-Mobile heeft een gloednieuw netwerk uit de grond gestampt en is niet de enige die nieuwe sites heeft toegevoegd.

Ik weet dus niet wat nou precies je punt is. :)
T-Mobile rolt een compleet nieuw netwerk uti, future proof.
Waar KPN en Voda hier en daar een cell upgraden of wat bij plaatsen.
Voor zover mij bekend hebben alle operators bij de uitrol van 4G hun apparatuur vervangen door single-ran apparatuur (basically, 1 base station die 2G/3G/4G doet d.m.b. SDR).

Even gegoogled, en dan kom je weer terug bij een Tweakers.net artikel hierover: nieuws: KPN vernieuwt alle antennes in 2g- en 3g-netwerk
Ik ben het met je eens. En dan is het ironische dat ik Freddy Dijkman van T-mobile net het volgende hoor verklaren: "Wij focussen ons nu helemaal op mobile. Met focus zorgje voor specialisatie en snelheid." Lolwut? :')

Nou, dat hebben we gezien Freddy! Als allerlaatste begonnen met de uitrol van 4G, nog steeds niet af en nog altijd gatenkaas; de concurrentie is al bezig met de 2e versie van hun netwerken met zelfs T-CCA d'r in verwerkt... En ga zo maar door. Nee die specialisatie en snelheid is echt te merken bij T-Mobile. :')

KPN heeft die "focus" niet en richt zich ook gewoon op de vaste markt ipv enkel mobiel, maar heeft wel gewoon het beste mobiele netwerk met de beste prestaties. Leg dat maar eens uit, meneer Dijkman...
T-Mobile werkt ook al met de volgende versie van 4G, alleen zij hebben het in 3 dagen gedaan vanaf afstand. De andere partijen moesten opnieuw hun masten bezoeken voor de aanpassing, dus het is een andere keuze geweest qua uitrol. Of die goed of slecht is dat laat ik in het midden.
Ja ik weet het. Op selecte locaties heeft T-Mobile ook LTE-A ondersteuning; en dat is maar goed ook; als ze daar nog langer mee gewacht hadden (wat in eerste instantie het plan was) dan waren ze nog verder achter komen te lopen op de concurrenten.
Dat ze het vanaf afstand doen of niet maakt daarin nogal weinig verschil, imho. :)

Ik snap die hele strategie van T-Mobile sowieso niet, ze dachten het gouden ei in handen te hebben door als eerste met 125MBit/sec 4G te adverteren, waar KPN bijvoorbeeld enkel "tot 50" aanbood. Het enige verschilletje was dat je met KPN die 50MBit wel in 95% van het land kon halen, en die 125 van T-Mobile in ongeveer 15%. :P En goh, wat vreemd... Toen KPN al lang en breed klaar was met de uitrol van het 800 netwerk (en T-mobile nog altijd bezig was met de 1800 uitrol (nu nog trouwens!)), ging het verder met de uitrol van 1800 waardoor de snelheid op het KPN netwerk in n klap omhoog ging naar 150MBit zonder CA, en 225MBit/sec met CA. Sindsdien zijn ook meteen die spotjes van T-Mobile van de buis gehaald over het "snelste 4G netwerk" enzo.
Keer op keer bepalen ze een strategie, en ontploft die strategie recht in hun gezicht... Maken ze steeds inschattingsfouten? Dan wordt het toch tijd eens wat incompetente mensen eruit te trappen, lijkt me. Of komt het door invloed vanuit Duitsland waardoor ze niet snel genoeg kunnen reageren op de Nederlandse markt?

Bij T-Mobile heb je trouwens ook nog steeds geen locaties met drie componenten, voor zover mij bekend is. Het netwerk loopt hoe dan ook achter; qua dekking, qua snelheid en qua latest technology.

En het stomme is... Ze hebben hele goede staff in huis. Hun netwerk engineers weten waar ze over praten en wat ze moeten doen. Heb er vorig jaar een paar mogen ontmoeten, en dat bleken stuk voor stuk goede experts te zijn. Maar op de een of andere manier worden ze blijkbaar tegengewerkt, of moeten ze een achterlijke strategie uitvoeren waardoor T-Mobile hopeloos achterblijft; een van de twee...

P.S.
KPN heeft ook gewoon Single-RAN waarbij ze op afstand het netwerk aanpassen hoor. ;) T-Mobile is niet de enige die op afstand netwerkinstellingen en (aangeboden) frequenties kan wijzigen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 februari 2016 16:04]

Van afstand frequenties activeren maakt nogal uit. Afgelopen maand op 250 sites 4G900 geactiveerd bijvoorbeeld. Probeer dat maar eens te doen door naar elke locatie te gaan. Het huidige 4G netwerk is nog maar het begin. T-Mobile gaat na de 900MHz de 2100Mhz activeren en als dat kan op zoveel locaties per maand op afstand, dan hebben ze binnen paar maanden een landelijke netwerk met 300Mbps bijvoorbeeld.

En waarop is gebaseerd dat ze niet de laatste technologie gebruiken? Dat is juist wel het geval.

KPN heeft op veel plekken ook nog geen 4G+ op dat vlak kan je T-Mobile niet afrekenen.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 25 februari 2016 18:18]

Ja maar nogmaals: T-Mobile is niet de enige die dat kan.
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat T-Mobile de enige is met Single-RAN technologie die op afstand af te stellen valt. KPN werkt daar ook mee, zelfs met dezelfde netwerk vendors (Huawei en Ericsson). Hoe het met Vodafone zit durf ik niet te zeggen...

Het is leuk dat T-Mobile daarmee een keer gaat beginnen, maar KPN biedt op dit moment al 800 + 1800 + 2600 aan tot 300MBit/sec; granted niet overal omdat de meeste plekken 800 + 1800 zijn, maar de uitrol is in volle gang. Ook Vodafone is sterk in de weer met het uitbreiden tot three-component carrier aggregation. T-Mobile loopt dus constant achter. Uiteindelijk komen ze natuurlijk wel op dezelfde theoretische netwerksnelheden uit, al heeft T-Mobile buiten steden een groot nadeel met antenne locaties, maar het feit blijft dat T-Mobile er veel en veel langer over doet dan de rest.

Nu hebben ze ook meer masten te vervangen, maar als ze waren begonnen op 900 en dit strategisch hadden geplaatst (minder masten nodig voor bereik), dan hadden ze in ieder geval al een goed landelijk dekkend 4G netwerk gehad; en hadden ze daarna voor de snelheid meer 1800 locaties kunnen activeren; ipv precies andersom hoe ze het nu gedaan hebben...
De meeste plekken zijn bij KPN nog 800
http://4gmasten.nl/dekkin...s-kpn-update-januari-2016

Paar met drie banden, maar dat stelt nog weinig voor.

T-Mobile heeft op iets minder dan 3300 masten 900+1800 veel meer dan KPN.
http://4gmasten.nl/nieuws...bile-update-februari-2016

Op basis daarvan loopt T-Mobile voor op Vodafone en KPN qua 4G+ uitrol.

En als ze klaar zijn met de 900MHz nog zo'n 1000 locaties te gaan komt daar dus nog 2100MHz bij wat een stuk beter bereik heeft dan 2600MHz.

Klopt KPN gebruikt ook nieuwe apparatuur.

Qua strategie is het achteraf gezien niet handig geweest om op de 1800MHz te beginnen. Maar nu is dat niet meer zo relevant, maar dat zal zeker van invloed geweest zijn op het klant verlies.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 25 februari 2016 18:51]

Dat klopt, KPN gebruikt nog altijd voornamelijk 800 om ervoor te zorgen dat er overal stabiel bereik is. T-Mobile geeft de voorkeur aan 1800/1900 en heeft daardoor wel op meer locaties 1800 staan, maar is het bereik overall gezien toch slechter/minder stabiel. Per saldo heb je met KPN dus sowieso vaker bereik, en ook meteen stabieler bereik, maar op de noodzakelijke locaties netjes 4G+ en meteen een hogere snelheid met 4G+ dan bij T-Mobile; puur door de manier waarop uitgerold wordt. Vanuit dat oogpunt vind ik dus dat T-Mobile nog altijd achterloopt op de rest. Eigenlijk is KPN nu dus bezig met wat T-Mobile vanaf het begin heeft gedaan, maar heeft KPN in tegenstelling tot T-Mobile wl reeds overal 4G bereik; enkel niet op de hoogste snelheid.

De reden is dat ze voor 900 natuurlijk lang niet zoveel antennes nodig hebben als 1800 waar ze van origine op gebouwd zijn, en daardoor wel op die locaties een fijnmaziger netwerk hebben, maar omdat ze zoveel 1800 locaties nodig hebben er ook in de meeste gevallen meteen 900 aan gekoppeld zit; maar dat zegt vrij weinig over prestaties van het netwerk an sich. (Die komen in de test namelijk slechter uit de bus dan KPN) Je kan wel op 12 locaties 1800 + 900 hebben, maar als je hetzelfde kan bereiken met 3 locaties 800 en 5 1800 (8 locaties totaal, 33% minder) omdat 800 helemaal niet zoveel masten nodig heeft, dan zegt het aantal masten dus heel weinig over wat het werkelijke bereik en de prestaties zijn.
Snap je wat ik bedoel? :) T-mobile lijkt meer 900 plekken te hebben dan noodzakelijk (doordat ze veel 1800 locaties hebben) waardoor dat aantal masten statistisch gezien door het dak schiet, maar het netwerk overall zich toch niet kan meten met dat van KPN. Hun eigen bereik "overlapt" zichzelf als het ware bij T-Mobile, dat is dus fijnmaziger maar levert in "the grand scheme" dus alsnog minder ver/sterk 4G bereik op dan bij KPN omdat het bij T-Mobile heel geconcentreerd op specifieke locaties zit; in plaats van losser verspreid waardoor je een veel groter gebied gedekt hebt.

Je hebt gelijk dat op de plekken waar stabiel en volbereik T-Mobile is met CA, T-Mobile daarop iets voorloopt op de rest door net iets meer locaties te hebben met 1800.
Echter, qua stabiliteit en strategisch bereik lopen ze ondanks die locaties dus nog altijd achter op KPN. KPN doet met minder antennes hetzelfde, en heeft op de plekken waar het dat activeert veelal een stuk betere prestaties dan T-Mobile.

Het is een lastig vraagstuk en complexe materie, maar alles bij elkaar opgesomd vind ik, ondanks de antennelocaties waar T-Mobile over beschikt, het netwerk nog steeds achterlopen op de concurrentie. Dat KPN langs buitengebieden nog niet heel druk bezig is met 1800 uitrol, is de tegenovergestelde strategie van T-Mobile; maar werpt wel z'n vruchten af.

Het ligt er dus aan hoe je het bekijkt, de uiteindelijke conclusie zal waarschijnlijk ergens in het midden van beiden onze interpraties liggen; en dan komt het aan op voorkeur welke van de twee strategien je verkiest. Gezien de uitloop van klanten bij T-Mobile, lijkt het erop dat de meeste mensen toch de strategie van KPN prefereren.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 februari 2016 19:01]

De strategie van KPN is achteraf gezien ook beter en algehele bereik daardoor ook op dit moment. T-Mobile is nog niet klaar met de 900MHz het is afwachten welke nou uiteindelijk het beste netwerk heeft, dat kunnen wij volgend jaar echt zeggen. Op dit moment is KPN vooral in het Noorden beter.

Het voordeel van meer masten is dat als elke mast glasvezel heeft je veel meer capaciteit hebt dan paar masten. Ook valt dat qua overlapping wel mee, ze reduceren gewoon het zendvermogen, want harder zenden dan nodig kost ook extra stroom. Daarnaast wil T-Mobile ook nog landelijke dekkend zijn op de 2G1800 waardoor al die locaties wel noodzakelijk zijn.

Maar qua 4G netwerk moet ik wel zeggen dat KPN en T-Mobile Vodafone voorbij lijken zijn. En zeker op 3G omdat KPN en T-Mobile beiden 3G900 hebben. Ze houden elkaar aan het werk en dat is goed voor ons.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 25 februari 2016 19:17]

Maar op de een of andere manier worden ze blijkbaar tegengewerkt, of moeten ze een achterlijke strategie uitvoeren waardoor T-Mobile hopeloos achterblijft; een van de twee...
Gewoon puur budget limitaties, als ze al het geld in de wereld hadden...
Als je kijkt naar de prijzen die ze hanteren, die gewoon vergelijkbaar zijn met KPN en Vodafone; en verre van altijd goedkoper (soms zelfs duurder), lijkt het me niet dat dit een groot probleem hoeft te vormen.

Ze hebben wel meer masten te vervangen, maar om daar de kosten te drukken hadden ze ook net als de rest kunnen beginnen met uitrol op 800 ipv 1800. Maar T-Mobile wilde het perse andersom doen.

Dat heeft ze per saldo dus juist *meer* geld gekost, niet minder.
Met de prijzen die ze vragen, vind ik "geen geld" absoluut geen excuus.
Als ze een budget netwerk willen draaien, dan moeten ze ook maar budget prijzen bieden. Premium prijzen vragen, maar dan investeringen in het netwerk op een budget niveau houden kan natuurlijk niet.

Ik denk dat het wel meevalt dus. ;)
Maar T-Mobile heeft helemaal geen licenties op de 800 band toch?
Nee, maar wel op 900.
Dat is nagenoeg hetzelfde, tussen 800 en 900 merk je in de praktijk geen verschil.

4G 900 is derhalve intussen ook al actief op het T-Mobile netwerk.
Dus "uitrol op 800 ipv 1800" slaat op andere providers, in het geval van T-Mobile moet ik dan zeggen "uitrol op 900 ipv 1800". :)
Beetje rare reden om niet NU te kiezen voor het beste netwerk
Probleem is dat ze HEUL erg lang hebben achtergelegen met 3g en 4g. Dat ze nu zowat het snelste netwerk hebben en de meeste capaciteit zijn vijgen na pasen. De imagoschade is gedaan. Ik ben een tijdje geleden bij hun op bureau geweest en heb de technische plannen ingekeken. Het is allemaal heel erg ambitieus, heeft heel veel geld gekost... maar de afrondperiode is nu pas bezig. Dit had veel eerder moeten gebeuren.

Die opmerking heb ik hun ook meegegeven, maar hun verklaring is natuurlijk erg marketinggericht: Ze wilden wachten tot de technologie echt rijp was.
KPN heeft dat goed in de gaten gehad en is jaren geleden begonnen met combi voordeel, omdat ik glasvezel van telfort had kreeg ik mijn mobiel abo voor de helft van de prijs, dat
kon ik niet laten liggen.
Vorige maand weer een nieuwe abo afgesloten, werd netjes gebeld, bij t-mobile en vodofone ben ik nog nooit gebeld omdat ik een sim only had, anderen die er een telefoon bij hadden werden wel gebeld en kregen ook een nieuw toestel erbij.
Tja, wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
Het is maar wat je voorkeur is. Ik vind het alleen maar irritant als ik gebeld wordt door een provider met een 'fantastische aanbieding' want de enige manier om daar zeker van te zijn is gaan controleren wat anderen aanbieden en dan blijkt meestal dat de aanbieding niet zo fantastisch is.

KPN die een leuke korting geeft ;( op het moment dat je glasvezel hebt, is alleen maar bezig om de concurrentie financieel kapot te krijgen. Het is leuk voor jou op korte termijn, maar Telfort verliest een glasvezel-klant -> Het wordt daardoor minder interessant voor hen om glasvezel aan te bieden en KPN blijft n van de twee aanbieders in plaats van n van de drie of meer. Uiteindelijk wordt jij er ook niet beter van want de prijzen zullen op lange termijn uiteraard hoger zijn bij minder aanbidders. Mooi voorbeeld van https://nl.wikipedia.org/wiki/Tragedie_van_de_meent
Kijk naar tele2, die kan toch hele leuke abo's op 4g aanbieden?
In mijn ogen hebben kpn en tele2 veel beter aangevoeld wat de markt wil
en zijn daar het snelst ingesprongen.

Vergeet ook niet dat kpn geen concurrentie kan aangaan met ziggo omdat ze
hun glasvezel netwerk open moeten houden voor derden.

Ziggo heeft ook mobiel via 4g en wifi spots exclusief voor ziggo abonnees.
Waarom zou het openstellen van KPN's netwerk concurrentie met Ziggo onmogelijk maken?

Dit is juist gedaan in de hoop een oligarchie van Ziggo/KPN te beperken.

Uiteindelijk heeft het leeuwedeel van de klanten een 3-in-1 pakket. Nu 4-in-1 de trend is, wordt het financile belang voor andere aanbieders ook zo'n pakket aan te bieden nog groter.

Aanbieders zijn daarvoor nu afhankelijk van KPN of Ziggo.

De opmerking dat KPN klanten beter aanvoelt neem ik met een korreltje zout aangezien ik te vaak te maken heb gehad met belachelijk slechte dienstverlening van KPN. Overal gaat wel eens wat mis maar KPN is echt schaamteloos, zowel bij priv als zakelijke abonnementen.
Als ziggo gebruik wil maken van het glasvezel netwerk van kpn dan mag kpn dat niet weigeren en mogen ze zelf geen prijs bepalen dat doet acm voor kpn, hoe kan kpn nu concurreren met ziggo?
Waarom denk je dat de uitrol van glasvezel in nederland momenteel op een laag pitje ligt.

De cijfers zeggen toch wat anders, kpn en tele2 groeien nog steeds maar ziggo, t-mobile en vodafone krimpen.

Trouwens sinds ziggo en upc samen zijn gegaan is de dienst verlening van ziggo ook hard achteruit gegaan.

ps ik ben geen kpn fanboy hoor, heb internet van telfort en TV van ziggo
Ik ben ook geen Ziggo fan. Wel is het nu eenmaal zo, dat wat ik met KPN mee heb gemaakt veel gortiger is, maar goed, daar gaat de discussie nu niet om.

Iedereen kan wel begrijpen waarom het afgelopen jaar het aantal Ziggo-klanten is afgenomen: Ziggo heeft, als ik het goed begrijp, de zender-indeling gelijkgetrokken voor heel Nederland en daardoor zitten zenders nu vaak op frequenties die onderling veel interferentie geven. Dit hangt waarschijnlijk ook weer af van welke frequenties al in gebruik zijn door anderen, want waar ik zit heb ik nergens last van, maar dat kan voor iedereen weer anders uitpakken. Dus ja, als je ineens een aantal zenders niet meer fatsoenlijk kunt bekijken, begrijp ik klanten weglopen.

Terug naar de lange termijn / 'grote plaatje'
Als ziggo gebruik wil maken van het glasvezel netwerk van kan dan mag kpn dat niet weigeren en mogen ze zelf geen prijs bepalen dat doet acm voor kpn, hoe kan kpn nu concurreren met ziggo?
KPN heeft een bijna niet in te halen voorsprong. Hun kopernetwerk ligt werkelijk overal en is aangelegd met in feite publiek geld in een tijd dat het een staatsbedrijf was. Zeker, het is al jaren geprivatiseerd, maar die voorsprong is goud waard. Met name op het platteland en op industrieterreinen heb je vaak geen andere keuze. Daarnaast is hun positie in de zakelijke markt nog altijd sterk en dat is deels alleen historisch te verklaren.

Het is niet meer dan redelijk dat dit 'koperkapitaal', wat in feite door het publiek is betaald, niet alleen beschikbaar is voor KPN wat nu een puur commercieel bedrijf is. Dit is overigens niet voor eeuwig, maar wordt eens in de drie jaar opnieuw bekeken.

Het meeste is nog steeds koper, geen glasvezel.

Overigens is het (in theorie althans) minstens zo belangrijk voor andere partijen, niet zozeer voor Ziggo dat dit opengesteld is omdat die anders al helemaal geen voet tussen de deur krijgen.
Waarom denk je dat de uitrol van glasvezel in nederland momenteel op een laag pitje ligt.
Dat ligt voor een deel, zoals in m'n eerste reactie al gezegd, aan het feit dat KPN op alle mogelijke manieren initiatiefnemers van glasvezel financieel de wind uit de zeilen neemt door kortingen of door gewoon het glasvezelnetwerk op te kopen. Voor een op dit moment waarschijnlijk veel belangrijker deel komt dat doordat een heel groot deel van de mensen geen behoefte heeft aan glasvezel.

Uit cijfers blijkt namelijk dat van het deel van de klanten dat glasvezel kan krijgen, maar een derde dat ook echt afneemt. Op die manier verdien je het niet zo makkelijk terug. Glasvezel kan vast in veel gevallen een snellere verbinding geven maar veel mensen hebben zulke snelheden blijkbaar niet nodig.

De ironie is natuurlijk dat glasvezel nu meestal wordt aangelegd waar al (KPN n) Ziggo koper ligt, niet bij de mensen die supertraag 'moet van ver komen' KPN ADSL hebben of nog erger.
Ja, heel lang achtergelegen, daarom ben ik een aantal jaren geleden ook bij ze weggegaan (lees: hard bij ze weggerend) en overgestapt naar Vodafone. Nu blijkt Vodafone vooral in mijn omgeving de investeringen 'on hold' gezet te hebben, beloftes niet waar te maken, zodanig dat ik mijn contract zelfs voortijdig en zonder kosten mocht stoppen. Gebruik gemaakt van de maand test van T-Mobile, beviel goed en nu dus weer T-Mobile klant met heel scherp tarief waar KPN niet aan kan tippen, dan maar incidenteel een dekking-gat.
Dat dekkingat gaat heel snel heel veel kleiner worden. Ze gaan vodafone, kpn en tele2 overschaduwen qua dekking. De capaciteit zou uiteindelijk ook 2,5 keer hoger moeten liggen als voorgenoemde. Alleen, dat is niet snel genoeg geweest. Had veel eerder moeten gebeuren als je de grootste wilt zijn.
(..), een (inmiddels, dat wel) erg goed dekkend 4G netwerk, (...)
Totdat je in de Provincie Groningen komt. Op enkel plekken hebben ze een antenne midden in een weiland waarbij het signaal amper tot een dorp komt
Ik kom regelmatig in Groningen op verschillende locaties. Slochteren, Noordbroek, Winschoten, Ganzedijk en zelfs gehuchten als Hongerige Wolf maar heb nooit last van een slecht signaal. Als je maar goed genoeg probeert zal je met elke provider (ja ook KPN) wel deadspots vinden.

Dat T Mobile slecht ontvangst heeft is gemiddeld genomen al lang niet meer zo. Ik heb vaak ook het idee dat er bij dit soort nieuwsberichten veel papagaai reacties bij zitten.
En een stukje hoger zoals Winsum, Middelstum, Uithuizen, Appingedam en zo
Ik heb ook met 3G vrijwel nooit last van slechte verbindingen gehad en zit al zeker twaalf jaar bij TMobile of Ben.
Precies. Ik snap het wel: Als op je werk of thuis toevallig de dekking bij provider A zuigt, baal je als een stekker. Je vergeet dan dat provider B ook dode plekken kent. Zit je dus op een klein aantal locaties, dan heeft het zin om een eenvoudige enqute te houden hou de ontvangst is bij de verschillende netwerken.

De paar adressen waar ik 95% van de tijd zit heeft Ben (dus netwerk van T-Mobile) als enige goede dekking en mensen met andere providers juist niet, dus ja, dan is de keuze niet moeilijk.
Goedkoper dan KPN en Vodafone...?
Dat lijkt me niet. Toen ik voor een nieuw abo aan t shoppen was vorig jaar was T-mobile een stuk duurder dan KPN. En natuurlijk nog duurder als je ook nog even gaat bekijken wat je krijgt voor je geld; waar je bij KPN dus geniaal bereik krijgt en 24/7 service, maar bij T-Mobile een gatenkaas netwerk en gelimiteerde klantenservice.
Dus bij KPN was ik goedkoper uit per maand, op een veel beter netwerk en met betere service. :P

Dat netwek/die service van Tmobile is niet perse slecht, want er is markt voor. Maar dan niet tegen de hoofdprijs die T-mobile vraagt... Premium prijzen voor een budget netwerk en service, dat is bijna onethisch; maar we noemen het even zakelijk. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 februari 2016 14:36]

Ik ben het met je eens. T-Mobile is met een aantal zaken vooruitstrevend en erg klantgericht. Zo maak ik gebruk van hun "basis internet", wat gratis bij mijn abbonement zit inbegrepen. Ik heb dan geen internet (abbonement!) op mijn telefoon, maar ik ben wel altijd verbonden en kan gebruik maken van lichte diensten zoals Skype, whatsapp, Telegram en dat soort dingen. zelfs plaatjes versturen gaat daarmee nog prima zonder dat je een limiet hebt, je zorgen hoeft te maken over onbedoelde kosten of andere ellende. Heerlijk om als je geen internet nodig hebt op je Phone hierover te beschikken.
Heel mijn familie is klaar met T-mobile na 10 jaar T-mobile only, hadden simpel weg de beste prijzen, uitstekende service en je krijgt niet gelijk 84 deurwaarder brieven als de betaal rekening per ongeluk leeg is. Ik boek namelijk exact het bedrag naar een rekening voor betalingen per maand, gaat soms mis omdat ik daar ook mijn online betalingen doe.

Maarja!, sim only wint gewoon, toen ik mijn abbo had opgezegd probeerden ze me nog te behouden maar 35 cent per minuut bij hun op prepaid.... 10 cent bij simyo, wordt per seconde nog is berekend geloof ik ook. Internet niet nodig, buiten huis ben ik bezig / werk ik, dus tjah.

Daarbij komt ook nog is het feit dat goedkope telefoons rete snel zijn geworden tegewoordig, ik zie weinig rede om te upgraden of een nieuwe te halen. Heb nu een android telefoon van 15 euro van marktplaats, doet het prima. Is keer wat anders dan 50 per maand en de nieuwste telefoon. Je hebt echt niks aan een octo-core, zoveel kracht om spelletjes te spelen waarbij je muntjes moet ophalen.... de vraag is, hoe vaak kan je dit doen tot het is een keer gaat vervelen.

Ik denk dat meer mensen zichzelf moeten afvragen: Wat doe ik precies met mijn telefoon, waarom zou ik 50 per maand betalen?.

Vroeger was het gewoon super spannend om te upgraden, het verschil tussen windows mobile 1.5 en 2.0 maakte het verschil of je kon MSNen / iets downloaden of niet.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 26 februari 2016 15:24]

Gaan al die klanten naar goedkopere mvno's?
Ik was klant bij T-Mobile maar ben overgestapt naar KPN omdat T-Mobile hopeloos achterliep met het uitrollen van hun 4G netwerk.
exact het zelfde. En dat weten ze, want hun marketing strategie is totaal gericht op hun "verbetering" in de infrastructuur. Klaarblijkelik zijn ze dus ook duurder geworden. :P
En nog een keer hetzelfde : ) en dat in combinatie met KPN Compleet is dat een zeer goede deal.
Ik reis elke dag van Den Haag naar Amsterdam en gebruik een dual sim telefoon.

De dataverbinding van KPN is echt waardeloos tijdens de spits. Video's afspelen is al helemaal een illusie. Maar via T-Mobile altijd verbinding en altijd snel.

Het handt dus enorm af waar je je bevind en waar wat goed werkt voor je.
Maar daar waar T-Mobile een 4G netwerk heeft, is het echt van goede kwaliteit.

(@i-chat, klopt maar zelfs bij omwisselen zelfde verhaal). Er is echt minder capaciteit bij KPN)

[Reactie gewijzigd door procyon op 25 februari 2016 12:30]

Dat klopt en is ook heel logisch te verklaren. KPN maakt namelijk vooral gebruik van 800Mhz 4g en T-Mobile vooral 1800Mhz. 800 heeft een groter bereik, wat een landelijk dekkend netwerk relatief makkelijk maakt, maar het heeft kleinere bandbreedte, wat betekend dat de maximum snelheid en maximum aantal gebruikers lager is. T-Mobile heeft met 1800Mhz dus minder dekking maar als je dekking hebt is het vaak beter.
800 biedt echter ruim voldoende om muziek te luisteren en full-HD video te streamen, ook met heel veel gebruikers tegelijk.

KPN is trouwens heel hard op weg om 4G ook op 1800 uit te rollen, dit heb je op steeds meer locaties en juist in de omgeving randstad heb je bijna overal wel 800 + 1800; ook voor 4G+. Sterker nog: ze zijn intussen zelfs als bezig om ook op nog hogere frequenties uit te rollen voor three-component carrier aggregation, waardoor de snelheid op plekken waar ze dit al hebben geactiveerd oploopt tot 300MBit/sec op geschikte toestellen.

Je uitleg met de verschillen tussen 800 en 1800 kloppen wel, maar die vlieger gaat in veel gevallen niet meer op omdat KPN op heul veul plekken reeds ook 1800 draait. En daarnaast is er geen capaciteitsprobleem op 4G 800... Dat je geen eens muziek zou kunnen streamen bestaat gewoon niet.
Geen eens muziek kunnen streamen kan toch gewoon verklaard worden door slecht signaal? Net als wanneer je telefoon zegt dat hij wifi heeft maar het signaal niet krachtig genoeg is om er daadwerkelijk iets mee te doen. Ik moet bekennen dat ik geen idee heb wat de minimale signaalsterkte is voor telefoons om te proberen alles te doen via 4g.
Je hebt gelijk dat 800 MHz voldoende is om te streamen.

Echter hebben we het daar niet over. KPN heeft echt veel minder zendmasten dan T-Mobile. En de zendmasten die ze hebben zijn in 72% van de gevallen slechts 800 MHz.

800/900Mhz
KPN 3638
T-Mobile 3314

1800Mhz
KPN 1453
T-Mobile 4437

Totaal:
KPN 5119
T-Mobile 7765

Daarom zal je tijdens de spits bij KPN veel lagere snelheden ervaren. (Speedtest maar eens tijdens de spits).

Fijnmazigheid is king. Zeker fijnmazigheid icm hoge frequenties. Dus daar doet T-Mobile het nu gewoon verreweg het beste van de 4.

Dat de algehele netwerk perceptie van het netwerk van KPN beter is komt door de goede dekking. Dat zal niemand ontkennen. Echter piekbelasting (waar ik mee te maken heb) gaat T-Mobile zeer veel beter af.

Voorbeeld. Waar KPN het moeilijk heeft haal ik met T-Mobile in de trein makkelijk 30 Mb/s tijdens de spits in de trein. KPN zit maximaal op 12/16 (maar geeft dikwijls timeouts) In dezelfde trein op hetzelfde tijdstip.

(Ter referentie, thuis overdag haal ik met mijn telefoon maximaal 120Mb/s via T-Mobile)

EDIT: mijn post wat 'opgehard' met wat extra cijfers

[Reactie gewijzigd door procyon op 26 februari 2016 10:03]

Dat T-Mobile verhaal kan ik absoluut bevestigen! Nooit geen gezeur en altijd bijna direct laden op Soundcloud. Het netwerk was niet zo goed, maar ik zou nu niet meer anders willen!
Inderdaad. Ik zit al jaren bij T-mobile. Ik moet zeggen dat het inderdaad even duurde met 4G maar diensten als SoundCloud en Youtube of Netflix laden enorm snel op het netwerk. Het is alleen wel jammer dat ze maar 12 GB als hoogste data bundel hebben.
zou je dat voor de grap nog eens willen testen met je simkaartjes omgewisseld,
heel veel dualsims bieden namelijk geen dual-4g maar bijv 4g op sim1 en 2g op sim2, als je dan kpn over 2g laat lopen is het duidelijk maar zelfs als er wel dual 4g aanwezig is kan het per telefoon verschillen hoe antennes zijn ingericht en of die elkaar niet storen. ik had ooit een dualsim telefoon waar kpn en vodafone op zaten en waar de extra sim altijd meer berijk had dan de main sim, heel vervelend omdat juist die main sim destijds de enige was met 3g ...
Dat kan je (bij mediatek) gewoon softwarematig wisselen.
Maar dat is vanuit de trein neem ik aan? Ik kan me voorstellen dat de ontvangst in zo'n enorme kooi van Faraday nog slechter is dan in een kleine kooi van Faraday (auto). Komt bij dat de trein soms op stukken komt waar geen snelweg ligt en waar providers het wellicht niet de moeite vonden een extra mast voor neer te zetten.
Trein idd.

Maar zolang beide onderhevig zijn aan dezelfde omstandigheden is het vergelijk altijd eerlijk.
Apart van het KPN gedeelte.

Ik reis ook vaak in de spits van Montfoort (Utrecht) naar Houten (of Breda)
Zelf ook KPN maar via 4G(+) kan ik prima in de bus en trein netflixen en spotify draaien. Nergens last van.

'K heb zelf de galaxy S5+. Misschien ligt het aan het toestel die sommige 4G frequenties niet of nauwelijks ondersteund?
Ik heb geen ervaring met een andere provider, maar ik gebruik 4G veel onderweg, ook Netflix streamen etc. Nooit problemen. Niet aan de Den Haag kant, wel Amsterdam en Utrecht.
Zelfde hier, van T-Mobile overgestapt naar KPN. De dekking van T-Mobile is op veel plekken slecht, de klantenservice onbehulpzaam, brutaal en heeft lange wachttijden. Daarnaast is Deutsche Telecom gewoon een afschuwelijk bedrijf wat voornamelijk graag misbruik maakt van haar macht. Iets wat uiteraard in Nederland waar ze alleen een mobiel netwerk hebben gecombineerd met concurrentie op de mobiele markt een vreemde eend voor ze is.

Ik had altijd weinig op met KPN maar het werkt vlekkeloos en echt nog geen enkel probleem gehad. Ze belden eind vorig jaar zelfs met wat advies om de kosten te verlagen dmv een ander abonnement. Erg tevreden en heel gelukkig dat ik bij T-Mobile weg ben.
Daarnaast is Deutsche Telecom gewoon een afschuwelijk bedrijf wat voornamelijk graag misbruik maakt van haar macht.
Daar hebben ze bij KPN inderdaad veel minder last van. 8)7
KPN maakt niet graag misbruik van haar macht want die is nogal beperkt door de overheid.
Misschien wel de boetes omdat zij zaken verkeerd doen .
blijft een feit dat Kpn zijn Netwerk open dient te stellen voor de concurrent .
Maar dat de Kabelboer zijn netwerk niet hoeft open te gooien terwijl je ook via dit netwerk kan bellen en de rest.
Vooralsnog is KPN de enige die alles kan aanbieden. Geen andere partij in Nederland kan dat. Als KPN geen mobiel had, of alleen maar mobiel, was de situatie heel anders. KPN kan bijvoorbeeld hun vaste infrastructuur gebruiken voor hun mobiele netwerk. Andere mobiele providers zijn vaak afhankelijk van KPN omdat ze capaciteit voor de links tussen verschillende sites bij KPN moeten inkopen.
Ja, dat komt dus omdat KPN als enige provider in NL zich moet houden aan hele strenge regels en transparantie. Dit levert, zeker na fusies van andere providers, enorme problemen op voor KPN om gezond en winstgevend te blijven door te kunnen concurreren; waardoor ze zowaar uitsluitend op kwaliteit en service kunnen concurreren; maar nooit op prijsgebied en onderlinge deals. De ACM sloopt KPN's concurrentie mogelijkheden, en als ze nog lang zo doorgaan met deze extreem oneerlijke behandeling van KPN mollen ze wellicht heel KPN, gezien andere (grotere!) providers zich totaal NIET aan regeltjes hoeven te houden.

En dan vind jw het gek dat KPN de grenzen opzoekt van wat ze onder deze embarmelijke situatie wel en niet mogen? Ja dan krijgen ze wel eens een tik op de vinger, maar ze worden door ACM gedwongen om af en toe de regels te moeten overtreden als KPN wil hopen winst te blijven maken en een gezond bedrijf te zijn.

Je moet die berichten dus wel ff goed in de context zetten!
KPN wordt heel oneerlijk behandeld, en sterk benadeeld ten opzichte van de concurrentie; helaas. Maar dat betekend niet dat ze machtsgeil zijn en zich niets aantrekken van normale regels, ze proberen gewoon af en toe eens uit hun bizarre one-man prison te ontsnappen door de grens op te zoeken. Andere providers die hetzelfde doen als waar KPN boetes voor krijgt, krijgen dus geen boete en die mogen het wel doen... Dat maakt de zaak zo stom.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 februari 2016 14:29]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
4G+ werkt anders prima hoor vandaag de dag bij t-mobile :)
Dat zal best, daar had ik een half jaar geleden echter helemaal niets aan. En gaan ze bij de uitrol van 5G weer als laatste zijn ?
4G+ is snel zat voorlopig ;)
Dat doet er toch niet toe? Het gaat er om dat ik geen features op m'n telefoon wil die niet werken vanwege het netwerk. Als er een iPhone komt met 5G dan wil ik ook 5G kunnen gebruiken, ongeacht of het nuttig is of niet.
Normaal gesproken kan een provider pas iPhones met bepaalde functionaliteit gaan verkopen zodra het netwerk er klaar voor is. Als jij elders een iPhone koopt, kan je uiteraard niet de provider er op aanspreken dat nog niet alles wordt ondersteund.
Normaal gesproken kan een provider pas iPhones met bepaalde functionaliteit gaan verkopen zodra het netwerk er klaar voor is.
Je lult.

T-Mobile verkocht iPhones 5S, 6, en 6S zonder dat ze een 4G netwerk hadden. KPN, Vodafone, etc. verkopen iPhones terwijl alleen T-Mobile Visual Voicemail ondersteund. etc.
Waarom zou je iets willen gebruiken wat niet nuttig is?
Omdat ik me kapot erger aan features die er wel op zitten maar die ik niet kan gebruiken. En omdat ik gewoon het nieuwste van het nieuwste wil.
Als early adopter weet je dat je gewoon de sjaak bent. Je hebt de nieuwste spulletjes maar kunt het maar half gebruiken omdat niks erop gericht is. Maar als je zo'n instelling hebt dan moet het leven best wel frustrerend zijn :+
als je zo'n instelling hebt dan moet het leven best wel frustrerend zijn
Je weet niet half hoe.

Ik kots echt van de middelmatigheid-cultuur die hier er op deze planeet hangt.
Dan verhuis je toch lekker naar een andere planeet als het je hier niet aanstaat? ;)
Was dat maar mogelijk. Laat mij maar in m'n eentje op Mars zitten ofzo.
The troll is real _/-\o_
+1, maar dan naar Telfort, Combivoordeel :)
Pssst, Telfort = KPN :)
Ik zit nog even vast aan mijn contract, maar overweeg dan ook hetzelfde te doen; overstap naar KPN.
Zelfde verhaal, plus dat de dekking van KPN in sommige delen van het land toch net iets beter is dan dat van T-Mobile.
Niet alleen dat, maar het bereik van l hun netwerken (alleen maar 2G en 3G in dit gebied) waren waardeloos! Toegegeven, ik woon aan de grens - maar het bereik van KPN is hier veel beter van T-Mobile.
Hier ook hetzelfde. Zwarte gaten in de dekking op snelwegen. En icm KPN compleet prima deal.
Wel is de dekking van T Mobile beter geworden sinds ze de 900 band op 4G hebben gezet.
Kan, of zijn bereid meer te betalen en denken elders meer voor minder te krijgen.

Heb het hier al eerder geroepen en dit is nog steeds zo; T-Mobile heeft miljoenen uit voor nieuwe klanten maar laat trouwe klanten in de kou staan.
Ik ga ook overstappen, ik ben al 8 jaar klant en ik heb nooit korting of iets dergelijks gekregen. Ook het verlengen 4 maanden van te voren is achterhaald bij T-Mobile.

Bij Vodafone bijvoorbeeld kan je 4 maanden voor het eindigen van je abbo al verlengen maar dan gaat ook meteen je nieuwe 2 jaar in wat feitelijk dus inhoudt dat je 1 jaar en 8 maanden met een abbo+telefoon doet.
Dat is dus niet zo, je verlengd je abo vanaf de einddatum van je contract. Stel: je verlengt vandaag je abo die nu nog 4 maanden loopt tot 25/06/2016 dan gaat je abo verlengt worden naar 25-06-2017/18 en niet 25-02-2017/18.
Dat is wel zo, mijn vriendin heeft al 3x achter elkaar na 1 jaar en 8 maanden een nieuwe telefoon gekregen.

Abbo liep van 20-02-2011 tot 19-02-2013, toen op 19-10-2012 verlengd en daarna heeft ze verlengd op 18-06-2014 en nu heeft ze weer verlengd op 17-02-2016.

In 5 jaar dus 3x verlengd waar je er bij T-Mobile 6 jaar over doet.

Hoe verklaar je dat?

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 25 februari 2016 14:08]

Voorwaarden Vodafone:
Een verlenging van je Vodafone abonnement kun je aanvragen vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige abonnement.

Wanneer wij de verlenging in het systeem hebben verwerkt, start direct uw nieuwe abonnementsvorm. Je profiteert dus direct van de nieuwe voorwaarden en prijs (behalve wanneer je verlengt naar een SIM only abonnement vanuit een ander Vodafone abonnementsvorm). Je nieuwe contractsperiode start wel pas nadat je huidige contractstermijn is afgelopen.

Je nieuwe SMS bundel en Data bundel gaan ook pas in wanneer het nieuwe abonnement in gaat. Vodafone stuurt je een bevestiging van de definitieve datum waarop je nieuwe abonnement van start gaat.
Ja leuk dat dat er staat maar mijn vriending heeft in 5 jaar tijd 3x kunnen verlengen en elke keer gaat de einddatum 4 maanden terug.

Het is echt zo!
Dan heeft je vriendin mazzel gehad :) Nooit verkeerd :P
Wellicht zijn ze voor de beperktere abo's relatief duur, maar voor de grootgebruiker is T-mobile nog wel een van de betere opties. Ik ken geen andere provider waar ik zo goedkoop 8GB per maand met een fatsoenlijke snelheid kan verbruiken. Voorheen has ik Robin Mobile, maar daar ging de muziek nog wel eens haperen als er een update tussendoor kwam.
Tele2? nieuws: Tele2 gaat 4g-abonnementen ook als sim-only aanbieden 24GB voor 35 euro inclusief onbeperkt bellen en sms.
Dat is pas zeer recent, zeker interessant als mijn huidige contract in juli afloopt.
Moeten ze hun klantenservice maar verbeteren. Laatst kreeg ik een maand gratis Deezer van T-mobile om te proberen. Nu stond er op mijn factuur ineens 8 euro aan kosten voor Deezer, terwijl na 1 maand gratis het abonnement niet verlengd werd. Jaja, deze kosten worden op de volgende factuur in mindering gebracht. Ik moet het nog zien.

Maar met het uithalen van zulke geintjes, verlies je inderdaad klanten.
Als je na n foutje al weg wil, zal je binnen enkele jaren bij geen enkele provider meer terecht willen.
Zit er nu bijna 4 jaar bij, dit is niet het enige wat er gebeurt. Dit lijkt me overigens geen foutje, maar bewust gedaan. Ben is trouwens nog veel erger..
Wat te denken over de "diefstal" door T-Mobile eind vorig jaar door het versneld opheffen van de Flexabonnementen.
Gaf ook echt een fijne vertrouwd "mijn provider" gevoel?
Dat zal er zeker ook ingehakt hebben. Spaar je jaren beltegoed op, word het je zomaar allemaal afgepakt :(

Daar word je als klant niet blij van en boze klanten zorgen voor slechte reclame.
Normaal zit ik via het KPN netwerk alleen T-Mobile had in 2015 zo een mooie deal voor de LG G4. Voor 37,50 euro per maand een LG G4 met 3 Gig internet, onbeperkt bellen en sms. 120 EU minuten.

Alleen wat heb ik een spijt zeg. Het 4G netwerk is slecht hier in De lier(Westland). Nu met dat 4G+ is het niet beter geworden. Soms springt hij terug naar 3G(H). De zogenaamde 4G dekking wat ze beweren is naar mijn mening misleiding. Ik heb nu twee abonnementen via T-Mobile en eentje verloopt er over een maand. Deze wordt een sim only van Simpel.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 25 februari 2016 12:56]

Kan zijn omdat hij 4g niet als prioriteit netwerk ziet, en dan sneller omschakelt in 3g, heb gezien dat het met de Nexus p6 wel kon 4g op prioriteit nummer 1 zetten.
Weet niet of dit kan met de g4.
Tja voornamelijk weer veel papegaaien in de comments.
Slecht netwerk, slechte service.... etc etc

Heel vervelend natuurlijk zo'n slechte persoonlijke ervaring maar dat zegt natuurlijk niets over het bedrijf in het algemeen. 4G heeft even op zich laten wachten bij T-mobile maar het werkt nu ook wel verdomd goed en erg snel. Zakelijk gebruik ik vodafone en dat is de helft van de tijd ellende. Ik hoor collega's constant klagen over SMSjes die laat aankomen, slecht verstaanbaar, slechte verbinding etc..

Het geklaag over de zogenaamde "gatenkaas" van T-mobile vind ik ook wat overdreven. Voor zover ik weet hebben alle providers in Nederland een zelfde percentage qua dekking.

Ik heb in ieder geval alleen maar goede dingen te vertellen over T-mobile, altijd goede service gekregen. Enige nadeel wat ik kan noemen is dat de Sim-Only abonnementen te duur zijn.
Inderdaad veel ervaringen zijn ook niet meer zo relevant, omdat die klanten de ervaringen hebben opgedaan met het oude netwerk, dat wel belabberd was. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo.
In mijn optiek heeft T-Mobile zo'n beetje het meest belabberde netwerk in Nederland. Over de klantenservice was ik destijds ook niet te spreken. Nu is het natuurlijk niet zo dat het bij Vodafone enkel regenbogen en zonneschijn is, maar tot nog toe bevalt het me een stuk beter dan T-Mobile.

Afgezien daarvan betaal je bij T-Mobile schandalig veel bij voor een toestel i.c.m. een abonnement. Niet alleen kreeg ik bij hun beduidend minder data (bij vergelijkbare maandlasten), ook moest ik voor mijn Note 4 maar liefst 219 bijbetalen. Dit, terwijl ik dit toestel bij Vodafone zonder bijbetaling kreeg (wel via Student Mobiel).

Ik heb het over een periode van 2 jaar uitgerekend en kwam tot de conclusie dat ik bij T-Mobile bijna 300 meer kwijt was en daar minder data en een slechter netwerk voor terug kreeg. Dus ja, ergens logisch dat ze klanten kwijt raken en de winst verdampt.
In mijn optiek heeft T-Mobile een stuk beter netwerk dan Vodafone, zeker als je kijkt naar het aantal 4G opstelpunten. KPN is de beste, maar daarna heeft T-Mobile het beste 4G netwerk op dit moment, maar dat was eerst niet het geval. Met 3G900 zal het bereik ook beter zijn dan Vodafone met 3G2100. Tele2 is ook op weg om een beter 4G netwerk te krijgen dan Vodafone.
T-mobile heeft ook meer masten (opstelpunten zoals jij ze noemt) nodig. Zij gebruiken namelijk vooral de 1800 MHz band die minder ver reikt en minder goed door obstakels heen dringt. Sinds vorig jaar zijn ze er ook de 900 MHz band bij aan het gebruiken dus wordt het wel beter, maar het feit dat ze meer masten hebben zegt op zich dus echt niet alles. Een 800 MHz mast van Vodafone of KPN kan een veel groter gebied van goede dekking voorzien dan een 1800 MHz mast van T-mobile.
Klopt, ze zijn ook nog niet klaar maar hier in mijn dorp staan vier 1800MHz masten en de ervaring is zeer goed. 900MHz is voor mij niet relevant omdat mijn chinaphone dat toch niet ondersteund. Daarnaast blijft het argument natuurlijk van de 3G900, qua 3G zijn KPN en T-Mobile toch beter dan Vodafone.

Voor de toekomst is T-Mobile de beste keus, omdat ze ook makkelijker frequenties aan kunnen zetten. Zoals ze gaan doen met de 2100MHz en nu doen met de 900MHz.
Misschien dat jouw ervaringen beter zijn omdat er tegenwoordig simpelweg minder klanten op het netwerk van T-Mobile zitten.
Mijn ervaring met T-mobile en Vodafone zijn precies andersom. Toen ik abonnementen ging vergelijken afgelopen jaar kwam Tmobile toch echt als beste & goedkoopste uit de bus. Klantenservice van Vodafone was naar mijn ervaring ook belabberd (Vriendin is ook overgestapt van Vodafone naar T-mobile om die reden).

Het bijbetalen van een toestel zal bij Vodafone misschien lager zijn, maar onder de streep (na 2 jaar) was ik bij vodafone toch echt duurder uit.

Daarnaast ben ik goed te spreken over de dekking van T-mobile. Maar op Vodafone heb ik ook niets aan te merken gehad.
In mijn optiek heeft T-Mobile zo'n beetje het meest belabberde netwerk in Nederland. Over de klantenservice was ik destijds ook niet te spreken. Nu is het natuurlijk niet zo dat het bij Vodafone enkel regenbogen en zonneschijn is, maar tot nog toe bevalt het me een stuk beter dan T-Mobile.

Afgezien daarvan betaal je bij T-Mobile schandalig veel bij voor een toestel i.c.m. een abonnement. Niet alleen kreeg ik bij hun beduidend minder data (bij vergelijkbare maandlasten), ook moest ik voor mijn Note 4 maar liefst 219 bijbetalen. Dit, terwijl ik dit toestel bij Vodafone zonder bijbetaling kreeg (wel via Student Mobiel).

Ik heb het over een periode van 2 jaar uitgerekend en kwam tot de conclusie dat ik bij T-Mobile bijna 300 meer kwijt was en daar minder data en een slechter netwerk voor terug kreeg. Dus ja, ergens logisch dat ze klanten kwijt raken en de winst verdampt.
Toch blijft het vreemd dat men zulke verschillende ervaringen kan hebben. Ik kan mij totaal niet vinden in jou verhaal :) Ik heb vrijwel nooit een situatie waarin ik niet bereikbaar ben. 4G dekking heb ik ook niets over te klagen (en ik ben door werk best wel veel door het land te vinden). Het toestel (iPhone 6s) was toen ik hem kocht het goedkoopste bij T-mobile (tenminste met de de door mij gekozen databundel). Hiervoor had ik Vodafone en dat was weer een heel ander verhaal, man wat een drama was dat.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 25 februari 2016 16:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True