Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: falcon123

De Windows-versie van Call of Duty: Black Ops III krijgt in 2016 moddingtools. Daarmee kunnen gebruikers 'maps, gamemodi en meer' maken voor de multiplayershooter. Het is niet bekend of de singleplayer ook kan worden aangepast.

Cesar Stastny van ontwikkelaar Treyarch maakt het nieuws bekend in een korte update op de communitywebsite. Om de mods verder te ondersteunen creëert Treyarch infrastructuur in de vorm van unranked dedicated server files voor servers die de mods draaien en een bijbehorende unranked server browser om deze servers gemakkelijk te kunnen vinden. Tegelijk stelt Stastny dat spelers zich niet al te veel moeten opwinden. "Dit is softwareontwikkeling. Dingen gaan niet altijd zoals gepland. Sommige features komen er misschien niet in of krijgen een andere vorm, afhankelijk van wat voor beperkingen we tegenkomen."

De gesloten alfatest van de tools moet in maart 2016 gehouden worden. Er komt ook een open bètatest, maar daar is nog geen datum voor. Treyarch zegt dat het spelers op de hoogte gaat houden. Het is niet de eerste Call of Duty-game waarvoor moddingtools uitgebracht zullen worden, maar recente titels als Call of Duty: Ghosts en Advanced Warfare hebben bijvoorbeeld geen officiële moddingtools gekregen.

Call of Duty: Black Ops III is vanaf 6 november verkrijgbaar op de PlayStation 3 en 4, de Xbox 360 en One, en Windows. De PlayStation 3- en Xbox 360-versies hebben geen singleplayercampagne, heeft Treyarch onthuld.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Tegelijk stelt Stastny dat spelers zich niet al te veel moeten opwinden. "Dit is softwareontwikkeling. Dingen gaan niet altijd zoals gepland. Sommige features komen er misschien niet in of krijgen een andere vorm, afhankelijk van wat voor beperkingen we tegenkomen."

Mod-tools worden extreem beperkt, misschien zelfs achter een paywall, en als betalende klant moet je dat slikken. Het is immers software...


Hmm, toch raar dat ik tig jaar geleden in Mario, Simpson, Zombie en weet ik veel maps kon rondlopen, met alle wapens die je als community kon verzinnen in CoD 1 en 2. Dat was ook software, maar blijkbaar kon het toen wel. Maar nu natuurlijk te "ingewikkeld" voor amateurs.

*kijkt naar Skyrim

Oh, wacht.

8)7

De enige beperkingen die ze tegen komen, zijn diegene die ze zichzelf opleggen. FFS, amateurs kunnen hele games porten naar nieuwe engines. GTA V maps in GTA IV laden. Hele car packs releasen.
Hoewel ik het met je eens ben is het begrip "amateur" natuurlijk relatief: veel modders zijn doorgewinterde programmeurs die ook zo professioneel voor een gamebedrijf aan de slag kunnen of dat al zijn.

Neemt niet weg dat een modder als "amateur" beperkte middelen (tijd, geld) heeft waarmee de modders blijkbaar toch mooie content kunnen produceren. Vraag me af waarom dit voor de giganten altijd zo lastig blijft.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door roger128 op 3 november 2015 10:31]

we hebben in verleden een van de succesvolste mods voor UT gemaakt; volledig met amateurs, eigen tijd, niemand als professional werkzaam. Deze mod(s) staan wel tof op je CV, en diverse van ons project zijn bij ontwikkelaars aan de slag gegaan, nadat de mod final was. Ofwel; modding kan net het opstapje zijn naar een baan in de gameindustrie
Hebben vroeger veel voor Call of Duty 4 gemaakt.. Dat was echt geen hogere wiskunde... Een van onze beste modders had nul ict achtergrond
Ik denk dat Treyarch de modtools meer gaat maken voor de map tools zoals die vroeger bij CoD zaten. Hier heb ik het dus over de tool Radiant die heel populair was (en nog steeds is in de CoD4 en 5 community). Zelf ben ik hier ook een hele lange tijd mee bezig geweest.

Ik zou BO3 alleen kopen als dit erin komt in een zelfde vorm. Ik heb namelijk extreem mooie maps gezien die gemaakt zijn door de community van CoD4/5 en ik weet zeker dat deze creatievelingen het in BO3 ook weer voor elkaar gaan krijgen ;)
Nou nou, wat negatief. Veel bij dergelijke tools hangt af van licenties. Licenties met derde partijen die niet overal hun goedkeuring aan geven. En misschien hebben ze dat deze keer beter voor elkaar of meer zelf in elkaar gezet.

Dit is echter niet te vergelijken met een GTA of Skyrim. Die zijn echt helemaal van eigen makelij en kunnen daarvoor veel meer doen. Zijn ook langer in ontwikkeling, waarbij duidelijk is dat die games genoeg tijd krijgen om ook af te maken, daar waar het bij zo'n COD nog veel haast haast werk is zo kort op de launch (een GTA krijgt ook veel meer tijd om te testen waardoor er minder bugs in zitten bijvoorbeeld).

Verder zijn games veel complexer geworden en gaat niet elke developer daar goed mee om. Hoe beter ontwikkeld en gestructureerd, hoe beter je modtools kunt maken. Heeft een dev dus allerlei hacks moeten gebruiken om het boeltje werkend te krijgen, dan zijn modtools lastiger te ontwikkelen.

En daar waar games complexer zijn geworden, verwacht men straks dat de modders op hetzelfde niveau komen te zitten. En dat is natuurlijk belachelijk. Bij Cities Skylines kun je nog aankomen met een ongedetailleerd model omdat de camera er niet op de millimeter op zit. Bij COD is dat wel anders.
die modding tools kunnen ook niet te vroeg gereleased worden. Door de hoge kwaliteit maps en mods die de community kan maken zou dat de DLC-verkoop schaden...
Het was altijd heerlijk om in CoD1 of CoD2 wat custom maps te spelen. Mensen verzonnen de gekste, maar ook vetste dingen. Prachtige maps met bakken sfeer die niet onder doen voor officiële maps. En dan had je nog de pacman levels, de "huge" levels (je spawnt op een keukenaanrecht en alles is 20x groter dan jouzelf).

Ah, good times.
Ja CoD2. Wat een tijd was dat. Kwa multiplayer eigenlijk beter dan CoD:UO. (Hoewel iedereen behalve ik CoD/CoD:UO beter vond)
En inderdaad die custom maps. Was zelfs een map 'Eindhoven' als ik het me goed herinner. Of wat dacht je van die trickjump maps.
Er waren op een gegeven moment zelfs mods gemaakt dat je gebruik kon maken van mortieren die alleen in singleplayer voor kwamen. Ja CoD2 had een geweldige scene kwa maps en mods.
Even als Soldier of Furtune 1 en 2. Maar das weer een ander spel :D
Ik ken de eXtreme mods nog, waarmee je opeens de airstrikes van Modern Warfare had, en napalm, etc. Geweldig wat er allemaal mogelijk was.
Vond Cod2 een leuke verfrissing maar miste de sprint button uit UO , alle eerste delen echt helemaal grijs gespeeld. Het leuke was dat iemand de map Stanjel had gemaakt voor cod1 die beviel blijkbaar zo goed dat ze die als standaard maar in UO hadden gestopt.
Was idd een heerlijke map voor CTF. Wat een tijd was dat, maar nu heel tevreden ondanks de spelers aantallen met Titanfall.
Zou fijn zijn als die tijd terugkeert inderdaad.. Zelf je eigen dedicated server kunnen draaien met custom maps etc, heerlijk..

Blijft triest dat het nu nieuws en bijzonder is terwijl dat vroeger in dit soort games heel normaal was op de PC.. Het is in ieder geval positief dat het misschien weer terugkomt, ik had de hoop wat dat betreft eigenlijk allang opgegeven.. Maar eerst zien en dan geloven.. Zolang dit soort features niet in de game zitten en we het moeten doen met peer to peer online troep etc geef ik geen cent meer uit aan CoD games..
Doom presenteerde een tijdje terug een mooie modtool die zelfs op de console te gebruiken is. En bij de nieuwe Unreal Tournament zit altijd Unreal Editor (Deze gebruiken de developers zelf ook!).

Bij COD zitten ze waarschijnlijk in het nauw, hoe kan je nog met betaalde DLC komen als de concurrenten met geweldige modtools komen? Een beperkte modtool lijkt mij niet voldoende.

[Reactie gewijzigd door CyberFly op 3 november 2015 10:53]

Inderdaad. Als/wanneer modders oude maps zouden uitbrengen/overzetten heeft Activision geen content meer voor DLC. Sta er nog steeds van te kijken dat ze ermee wegkomen. Zelf koop ik al in geen jaren meer een Call of Duty, zijn altijd hetzelfde.
de laatste keer dat Treyarch met modtools kwam (COD: WaW) kwamen ze met de sublieme Radiant, deze wordt blijkbaar nu nog gebruikt. Ik hoop dat ze dezelfde idee hebben als toen :9
mod tools =/= map maker met versimpelde lua achtig scripting en een bak restricties

[Reactie gewijzigd door dakka op 3 november 2015 10:55]

Ik mis de cod2 tijden, een basic Pam mod en de game was klaar om 5v5 te spelen.
Ja of CoD4 met Promod :3

Ik hoop zó erg dat mod tools er GOED door heen komen. Wat hoeft een MOD te kunnen?
- Unbalanced wapens/features uit de game halen (lees bazooka's enzo)
- S&D met 20 of 24 rondes kunnen supporten (eerste team met 13 rondes win, die wint)
- Visuele crap uitzetten die alleen maar fps kosten
- Geen attachments toestaan en eventueel wat sterkte van wapens aanpassen (lees; noobtubes enzo)

Ik begrijp werkelijk niet waarom Treyarch hier zelf niet mee komt, maar oke.
Black Ops 1 zou ook mod tools etc krijgen en daar is nooit veel van terecht gekomen volgens mij. Het duurt veel te lang voor ze uit komen zodat de volgende CoD er al weer is en de player base dood is. Verder geven ze je toch geen map making tools etc want anders kunnen ze geen overpriced map dlc packs meer verkopen...
COD:WaW heeft fantastische modtools, er worden vandaag de dag nog steeds maps uitgebracht.
Ik meende mij te herinneren dat Treyarch dit vaker beloofd heeft bij meerderen versie en nooit over de brug is gekomen, ''modtools'' zullen wel wat extra instellingen zijn voor servers en meer niet , en wel heel fijn om dat te roepen dat het ''misschien'' ''mogelijk'' komt maar pas maanden na de release, dat levert natuurlijk weer wat extra aankopen op en dan einde van het verhaal roepen ''sorry was toch te ingewikkeld toch bedankt voor je aankoop ajuuus want ja we hebben gezegd niet te veel opwinden''

Ik ben persoonlijk dat hele debacle van weken je eigen server niet eens kunnen vinden in BO niet vergeten.
En call of duty Elite wat toen voor de pc zou komen en waar ze het maar een versie hebben overgeslagen ''was allemaal te moeilijk te implementeren''

En zoals ik elk jaar roep COD was leuk tot Call of Duty 4 daarna elk jaar zelfde engine dood gegooid worden met DLC's
DLC's zijn leuk voor 2 weken daarna komen ze amper voor in de rotatie tenzij je alles koopt, de meer waarde verdwijnt binnen no time.


Zo het COD bashen voor 2015 is weer gedaan
met een beetje geluk( en heel veel hoop) komen ze met modtools zoals ze dat bij COD:WaW hadden geleverd. Radiant was een uitermate goede modtool voor mapmakers.
Kijk dat klinkt al gelijk een stuk aantrekkelijker. Eerst even afwachten natuurlijk, maar mocht je de vrijheid hebben om leuke custom maps te maken waar je een beetje gary's mod style aanpassingen kan maken dan zou dit zomaar de eerste COD voor mij worden sinds modern warfare 1.
Het zal me benieuwen, de modding scene binnen COD4 MW en COD 2 was destijds erg groot en nog steeds bezig. Geregeld speel ik nog een spelletje paintbal binnen COD4.
Betekent dit dat we weer oneindig veel door de community gemaakte Zombie maps krijgen zoals bij COD WaW!?
Een positieve stap voorwaarts (of "back to the good ol' days"). Maar wel vreemd dat het pas mogelijk is vér na de release, waarbij de alfa test pas in januari is.

Lijkt op een vrij recent genomen beslissing?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True