Door , , 115 reacties

"... En daarmee rond ik deze presentatie af en wil ik jullie vragen om een van de gamestations achter jullie in te nemen om zelf aan de slag te gaan met de multiplayer-modus van Call of Duty: Black Ops III." Treyarch had een hoop te vertellen, toen we de studio in Los Angeles onlangs bezochten, maar geen van de gesproken woorden maakten zoveel indruk als de uitnodiging van studiobaas Mark Lamia om zelf een goede anderhalf uur aan de slag te gaan met de hagelnieuwe Call of Duty: Black Ops III multiplayer-modus. Verschillende ontwikkelaars van de studio hadden net meer dan een uur van alles verteld over de nieuwe multiplayer, maar om alles echt goed mee te krijgen, moet je de game spelen, meende Treyarch. En wie zijn wij om dat tegen te spreken?

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook in ontwikkeling voor: pc, Xbox One

Laten we echter beginnen bij het begin. Black Ops III is inmiddels al de zesde Call of Duty-titel waar Treyarch aan (mee)werkt, en in de loop der tijd zijn in Santa Monica al veel veranderingen in de franchise doorgevoerd. Zaken als de mogelijkheid om te sprinten of de 'dive to prone'-beweging zijn allemaal bij Treyarch begonnen. In recente jaren was de ontwikkelaar verantwoordelijk voor het Pick 10-systeem, dat door Sledgehammer Games weer als basis werd gebruikt voor het Pick 13-systeem. Omgekeerd gebruikte Treyarch ook vernieuwingen die door andere studio's zijn bedacht. Het progressiesysteem dat door Infinity Ward in Call of Duty 4: Modern Warfare werd geïntroduceerd was bijvoorbeeld revolutionair, en sindsdien is het niet meer weg te denken.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden, maar de overkoepelende boodschap is dat Treyarch in de loop der jaren een eigen stijl heeft ontwikkeld waar een aantal gouden regels bij hoort. Het aanwezige journaille werd in Los Angeles flink bijgespijkerd als het gaat om hoe een ontwikkelaar nadenkt over systemen in gameplay, en hoe die systemen onderhevig zijn aan een bepaalde set 'regels' die bepalen hoe die systemen werken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te sprinten, en aan het feit dat je dat niet oneindig kunt blijven doen. Of denk aan een ander overkoepelend systeem, genaamd 'perks', dat met de perk 'marathon' weer invloed heeft op dat sprintsysteem. Het zijn precies die gameplaymechanieken die door Treyarch voor Black Ops III allemaal uit het raam zijn gegooid.

Alle elementen van de Call of Duty-multiplayer zijn opnieuw gewogen en bekekenDe studio kreeg voor het eerst drie jaar de tijd om een nieuwe Call of Duty te maken, en dat bood mogelijkheden die er eerder niet waren. Alle gameplay-elementen, zelfs elementen die als heilig werden gezien voor de franchise, werden voor even verwijderd en opnieuw gewogen en bekeken. Raak nu niet direct in paniek, want Call of Duty is nog steeds Call of Duty. De meeste basiselementen zijn er gewoon nog. Toch heeft het hele 'afbreken en opnieuw opbouwen'-idee zijn vruchten afgeworpen, zo bleek tijdens de presentatie en speelsessie in Los Angeles. Als je dacht dat Advanced Warfare al aardig verfrissend was voor een franchise die volgens critici op zijn retour is, dan mag je je voorbereiden: wij denken zomaar dat Black Ops III die spelervaring volledig zal wegvagen.

Onthullingstrailer van Call of Duty: Black Ops III.