Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Ontwikkelaar Treyarch bevestigt dat bij de Windows-versie van Call of Duty: Black Ops III gebruik wordt gemaakt van dedicated servers voor alle ranked matches. De game krijgt bovendien een slider waarmee de field of view, ofwel het gezichtsveld, ingesteld kan worden.

Dit heeft Cesar ‘pcdev' Stastny, die als director of development bij Treyarch aan Call of Duty: Black Ops III werkt, bevestigd. De dedicated servers en de field of view-slider voor het instellen van het gezichtsveld zijn niet nieuw; op verzoek van fans nam Treyarch ondersteuning voor dedicated servers op in Call of Duty: Black Ops uit 2010 en in opvolger Black Ops II.

Uitgever Activision gaf eerder deze maand een eerste indruk van de nieuwe editie van Call of Duty. Opvallend is dat spelers in het multiplayergedeelte van Black Ops III langs muren kunnen rennen, net als in Titanfall uit 2014. Bovendien kunnen spelers in de campagne van de game kiezen voor een vrouwelijke hoofdpersoon. Het verhaal is volgens Treyarch 'gender neutraal' en kan dus zowel uit mannelijk als vrouwelijk perspectief gespeeld worden. Het is niet de eerste keer dat spelers met een vrouwelijk karakter op stap kunnen. Dat kon ook in Call of Duty: Ghosts, al was die optie er daar enkel in multiplayer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Hier moet wel bij gezegd worden dat dit niet zal betekenen dat we een server browser zullen gaan zien zoals we gewend zijn bij Call of Duty 4, of de titels daar voor. maar enkel dat er vanuit de matchmaking servers zullen draaien die niet op basis van Peer-to-peer werken, maar vanuit een dedicated server park.
Wat op zich een zeer goede zaak is. Ik kan me de potjes nog herinneren (CoD: MW2) waarin je een ontzettend brakke host had en je of erg traag verbinding maakte, soms überhaupt geen verbinding maakte, enorme lag had of waarbij de host oneerlijk voordeel had, omdat hij de host was en daarmee nagenoeg geen ping had.. Oh de horror... :/

Edit: CoD: MW2 toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 29 april 2015 10:48]

Je kiest toch echt zelf de server uit waar je op gaat spelen, als je er dan een aanklikt met een ping van 400ms dan ligt dat niet aan de afwezigheid van een matchmaker.
Uhhmm.. Nee? (Heb er nu voor het gemak bij gezet dat ik het over CoD: MW2 heb). Maar in die tijd kon je nog niks kiezen. Je kwam in een pre-game lobby waarbij iemand geselecteerd werd als host (tenzij die persoon de vorige game al host was geloof ik, dan bleef hij/zij host). Daarna kwam je in game en zag je als je op TAB drukte (default in Windows) achteraan de lijst bij elke speler zijn verbinding staan. Kijkdit filmpje eens,, de speler kijkt daar af en toe eens naar en dan zie je de groene, oranje en rode streepjes wel ;).
Ah, ging er van uit dat de serverlijst uit CoD4 toch wel de voorkeur had over matchmaking.
CoD4 heb ik (helaas) nooit gespeeld... WaW ook niet en ben pas ingestapt bij CoD: MW2. Dat vond ik toen nog leuk, Black Ops ook, maar daarna ging het alleen maar bergaf.. Veruit meeste plezier heb ik uit CoD: Mw2 gehaald en daar heb ik dan ook behoorlijk wat uren in zitten volgens Steam (600+ uren alleen al in de Multiplayer).
CoD4 heeft nog steeds een active community hoor. Vooral als e-sport is het nog erg populair. Zoek maar eens een goede CoD4 Promod server ( normal mode ). Dat is pas écht hardcore :D

Promod zorgt ervoor dat de game gebalanced wordt voor competitie. Alle perks en overpowered wapens eruit, sprint snelheid hoger, verdere jump en wapens getweaked. Het sloopt alles eruit zodat het een rauwere en snellere game kan zijn ( ik vond CoD4 Promod erg dicht bij Counter-Strike 1.5 in de buurt komen ).

[Reactie gewijzigd door quintox op 29 april 2015 14:13]

Hmmmm, klinkt interessant! Denk dat ik daarom en om nostalgische redenen de game maar weer eens installeer ;).
http://www.gametracker.com/search/cod4/?query=promod

Je kan die games zo joinen, de files download de server voor je. Promod is geen standalone mod die je appart hoeft te runnen.
Zal wel even wennen zijn als je gewend bent geraakt aan alle perk/deathstreak/killstreak nonsense :p Skills > Perks
Het idee achter de matchmaker is dat je helemaal niks te kiezen hebt hoor :) Je geeft aan dat je wilt spelen, en de matchmaker kiest spelers uit en plaatst ze bij elkaar in een spel.
In de config kun je ook een max ping waarde zetten waardoor je de risico op een laggy server zeer goed kunt beperken.
Veel succes daarmee op console!
In mijn PS4 kan ik écht niet zomaar even de config aanpassen.
Hoewel het waarschijnlijk wel kan lukken vanaf een PC.
Volgens mij was de stelling van Vickiieee en Gerton juist dat deze keuze er niet door was door automatische matchmaking en je daardoor een erg hoge ping hebt.
Helaas wordt je bij alle CoD games die ik (soms helaas) heb gekocht, gewoon at random in een lobby gegooid.
De config file gaat standaard akkoord met "alles onder de 800ms", wat natuurlijk van de pot gerukt is.
Met CoD Ghosts was het zelfs zo dat je peer-to-peer via nodes moest comminuceren. Uit mijn firewall kon ik dan m'n ping min of meer herlijden, en het kwam helaas meer dan eens voor dat iedereen met een US host moest connecten, maar ik ben ook wel eens met rond de 1200ms bezig geweest met een Japanse / Mexicaanse host.

CoD Ghosts was een grabbelton: zelf host? 20/3 domineren. Pools of Russische hosts waar je rechtstreeks mee verbind? middenmootje. Bizar P2P netwerk lijntje? Vergeet het maar, je hebt een 1 sec TTK nadeel, met een beetje geluk haal je een kill per minuut.

Persoonlijk vind ik voor dit type games 40ms zo'n beetje de bovengrens van een acceptabele ping en tenminste 100 ticks per seconde. Dat is kennelijk teveel gevraagd. Maar als nu ECHT opgelost is (de vorige CoD hadden ook zogenaamd dedicated servers... haha), zou ik misschien deze game nog wel eens op willen vissen voor een redelijke prijs...
In BO2 voegden ze de minimum ping als een ingame optie toe met een patch. Hopelijk in BO3 vanaf launch.
De slechte hosts komen door de ranking automatisch lager te staan.
Verder is het met een goede verbinding niet zo'n issue. Als de host met 1ms spelt en de rest met 20ms, is het niet zo'n enorm verschil :)

Hierbij moet gezegd worden dat je in het CoD4 tijdperk wel hier en daar ranked servers met gemodde server files tegen kon komen. Of met rare administratie-addons.
Dat is inderdaad een nadeel. Wat mij betreft weegt dat niet op tegen de voordelen. De servers met een hoge rank zijn vrijwel allemaal cheater-vrij en is goed op te spelen. Zelfs voor privé gehoste servers.
Daardoor blijf ik nog maar bij CoD4 hangen.
Inderdaad, voor CoD4 was het ook allemaal nog vrij netjes geregeld, maar daarna is het één groot soepzooitje geworden.

Host op 1ms en de rest op <50 is tegenwoordig al niet eens aan de orde; Met Ghosts (CoD 4 netcode nota bene) heb ik vrijwel nooit sub 80ms verbindingen gehad.

De enige matches dat ik met plezier kon spelen was het moment dat ik zelf host was (giga voordeel) vs een aantal Duiters (op 35ms) en Fransen (op 56ms) van, mij, waarbij ik duidelijk 500ms+ voordeel heb op ~30% van de rest van de spelers.

BO2 was daarnaast nog een redelijke titel, BO1 was ook niet heel erg slecht. MW3 en Ghosts... haha, wat een rommel.
Dat is nog steeds dagelijks met bo2, ghosts en AW. Daar join je lobbys waar door alles zo hard lagt dat je gelijk insta leaved. En dat is niet 1x maar meerdere keren als je een lobby joined in een uur. Ze leren het nooit. Laten ze het maar in bo3 servers neerzetten die net zo stabiel zijn als csgo.
64tick servers die ervoor zorgen dat je een rotte netcode krijgt? De servers zijn dan wel stabiel, maar het maakt ze nog niet goed. Vroeger hadden we hoge tickrate servers in degelijke datacentra, nu zijn we terug in de tijd gegaan met crappy servers en beroerde Peer2peer oplossingen. Nee beter is het niet geworden ( als je ranked wil spelen iig ).

Voorbeeld waarom degelijke servers, netcode en hitreg zo belangrijk zijn ( en waarom CSGO nog altijd niet kan tippen aan de GoldSrc engine ).
https://www.youtube.com/watch?v=DrDH8lUNJi0

[Reactie gewijzigd door quintox op 30 april 2015 22:38]

Hetzelfde idee als CSGO waar je valve dedicated servers heeft voor competitive matches?
Ik denk dat het hier inderdaad goed mee te vergelijken is. echter heeft CS:GO naast de matchmaking ook nog private hosted servers via Steamworks. ik ben bang dat dit bij Call of Duty : Black Ops 3 niet het geval zal zijn, echter kan ik dit natuurlijk niet met volle vertrouwen zeggen aangezien hier nog geen informatie over beschikbaar is.
Hmm dat zou echt zonde zijn. Ik heb echt een hekel aan match making, vind het leuk om een aantal goede ranked servers in mijn favorieten te hebben, waar goede eerlijke admins op zitten om cheaters en andere idioten te kicken, en waar ik regelmatig dezelfde mensen zie, zonder iedereen weer als vriendje ergens toe te moeten voegen.
Na twee jaar cod4 eindelijk mw2 te kunnen spelen en geconfronteerd worden met het matchmaking was voor mij echt de grootste desillusie uit mijn game verleden.......
@pcdev heeft kort na deze tweet gezegd dat server browsers misschien ook komen, maar kan die niet veel over zeggen nog!
En toch is dat de beste optie voor gameplay. Je hebt tenminste keuze in de gametypes and match settings, minste lag, echte team wars met gehuurde servers, fatsoenlijke server admins, beste hitreg en ga zo maar even door. Maar uitgevers willen dat kennelijk niet meer, waarhijnlijk om 'cracked' servers te voorkomen?

Toont weer aan dat men alleen nog maar achter geld aan is, gameplay doet er niet meer toe.
Maar kan je dan zelf servers hosten? Vind het onbegrijpelijk dat dit nog in zoveel PC games ontbreekt. Lage ping, <1ms als je lokaal speelt en meer ruimte voor customizen in plaats van alleen de map te kiezen vind ik toch wel erg belangrijk voor elke multiplayer game.

Speelde tot een paar jaar terug veel BF1942 waar dit wél goed geregeld was. Veel playerslots, goede/actieve admins, vaak dezelfde mensen zien en veel variatie qua gameplay omdat de admin veel dingen in kon stellen.
Dezelfde mensen zien is ook echt een voordeel, dat maakt het vaak een stuk gezelliger en de teamplay wordt snel beter omdat je een beetje weet hoe deze bekenden spelen.
De grote vraag is natuurlijk of mensen ZELF deze dedicated servers mogen en kunnen hosten. Aangezien daar met geen woord over gesproken wordt denk ik dat ik het antwoord al weet....
Deze marketing truuk hebben ze toch al eerder gebruikt bij een andere CoD titel (vraag me even niet welke, ik koop het niet) ;er werden dedicated servers aangekondigt, maar daar werd voor het gemak even niet bij verteld dat je deze servers alleen kon huren bij bepaalde voorgeslecteerde hosting providers.. Reken er maar niet op dat je, zoals bij bijvoorbeeld counterstrike even een server client download en deze dan op een eigen server/pc kan installeren..
Deze marketing truuk hebben ze toch al eerder gebruikt bij een andere CoD titel (vraag me even niet welke, ik koop het niet) ;er werden dedicated servers aangekondigt, maar daar werd voor het gemak even niet bij verteld dat je deze servers alleen kon huren bij bepaalde voorgeslecteerde hosting providers.. Reken er maar niet op dat je, zoals bij bijvoorbeeld counterstrike even een server client download en deze dan op een eigen server/pc kan installeren..
Inderdaad, men weet dondersgoed dat dit niet de "dedicated servers" zijn waar de community om vraagt. Maar speelt keihard in op de emoties door zulke bullshit te verkopen.

Ja, het zijn dedicated servers. Maar je kunt er niets mee.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij werden ze bij BO2 gehost door Treyarch zelf. Dus niet a la CoD4 door spelers.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij werden ze bij BO2 gehost door Treyarch zelf. Dus niet a la CoD4 door spelers.
Dat zou heel goed kunnen, ik heb de COD serie niet meer zo gevolgd/gespeeld sinds COD4. Het werd er allemaal niet leuker/beter op :)
De laatste die ik heb gespeeld was BO2, en dat was omdat ie zombies en géén futuristische wapens had. Dat zegt wel genoeg over de CoD franchise denk ik.
Daar is al iets over gezegd, chrck zijn twitter, het kan een mogelijkheid worden
dedicated servers, hadden ze die ook niet beloofd bij advanced warfare ?
precies eerst zien dan geloven.
Mij krijgen ze niet gek :P
Advanced Warfare is gemaakt door Sledgehammer Games en Raven Software.
World at War en Black Ops 1, 2, 3 door Treyarch.

Dus nee, Treyarch heeft dat zeker niet beloofd over Advanced Warfare.

Beste CoDs ooit (naar mijn mening) zijn overigens Call of Duty(:UO) en Call of Duty 2. Beide gemaakt door Infinity Ward.
Kijk, eindelijk! Dit doet het spel America's Army al sinds 1998 en bevald erg goed. hopen dat dit goed geimplementeerd wordt.
Call of Duty deed het ook tot aan MW2 :9
Was dat niet de alteriwnet versie?
Vanaf MW2 was het niet meer mogelijk om echte dedicated servers te gebruiken, via de officiële weg dan.
vanaf mw3 bedoel je ? ik heb met MW3 gewoon nog in dedicated servers lopen gamen en Ja, je kon ook gewoon zelf een server kiezen waar ook gewoon mods aanwezig waren(pc versie).

Het was ook mogelijk om zelf een server te gaan hosten en een totale controlle over te gaan hebben. Helaas is de game niet echt goed aangeslagen. Terwijl der alles in zat wat de community wilde :?

https://www.youtube.com/watch?v=q3seqXzfGbA

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 29 april 2015 15:13]

Dit wist ik niet, excuses!
Niet echt dedicated voor mij en de meeste, als je met je maten ranked wou spelen kon dat niet, wat in MW1 wel kon als je dedicated speelde.

Daarom na MW1 (cod4) geen dedicated meer zoals het altijd was.
Dus juist wat de community wilde was er niet.

Daarom niet goed aangeslagen!
Een klein stapje in de goede richting.. Maar ik wil echter niet alleen een offcieel dedicated serverpark gehost door de developer zelf (of andere commerciele partij), die alleen voor ranked games werken, ik wil ook gewoon mijn eigen dedicated server kunnen draaien om op te spelen met mijn vrienden.. En als het even kan ook gewoon weer modsupport zodat de community b.v. leuke custom MP maps kan maken om de levensduur van de game te verlengen, i.p.v. uitgemolken worden met DLC.. Dan is CoD pas weer terug waar het was met CoD 1 en CoD 2 op de PC, niet eerder..
Precies! :)
Ik weet nog goed dat mijn 24/7 array server op BO1? ook 24/7 vol zat :) BigBrotherBot (b3bot) erop voor het admin gedeelte, XLRStats voor stats en echelon erbij voor ban beheer :) Super geregeld!
Waarom kunnen ze niet gewoon net als bij CoD 4 een server list hebben en mods toestaan. En waarom ook niet op de console. Wat verliest zo'n bedrijf hier nou mee?
Gaat gewoon ordinair om geld.. Ze willen meer verdienen aan de game, dus gaan geen extra geld en development stoppen in dedicated servertools voor de PC dus kopiëren ze het goedkopere P2P systeem van de consoles rechtstreeks over en gaan zeker geen mods toelaten want dan kunnen ze niet meer flink cashen met DLC..

En laat niemand weer met de drogreden komen dat dat tegenwoordig wel moet omdat het maken van games zo duur is geworden.. CoD verkoopt zo enorm goed dat ze meer dan genoeg verdienen aan de verkoop van de game zelf.. Het is daarom gewoon zoveel mogelijk geld uit de game en ons gamers proberen te trekken, niks meer of minder.. Lang leve het kapitalisme!

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 30 april 2015 15:48]

Dit zijn het soort games dat wel echt dedicated servers nodig heeft :-)
goed om te weten dat het er dus (na alle waarschijnlijkheid) in zit.
Ik hoop wel dat er ook een mogelijkheid is om een lokale server te starten. Een ping van <10ms op een LAN-party is toch wel prettig.
Leuk, maar dit zal vast wel weer betekenen dat je het niet zelf kan hosten, en als dat wel kan, waarschijnlijk via een partner van Treyarch die de hosting op zich neemt.

De daadwerkelijke server files zullen wel niet beschikbaar gesteld worden voor de spelers.
Maar goed mijn interesse was toch al weg na COD4.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True