Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Ouya, het bedrijf achter de gelijknamige kubusvormige console met Android, zit in financiŽle problemen. Dat meldt Fortune op basis van een e-mail die het blad in handen kreeg. Nog voor het einde van de maand zou het bedrijf een potentiŽle koper gevonden willen hebben.

Fortune baseert zich op een vertrouwelijke e-mail die Ouya-ceo Julie Uhrman zou hebben verzonden naar investeerders en adviseurs. In 2013 haalde Ouya 15 miljoen dollar, omgerekend 13,7 miljoen euro, op van investeerders. Daarnaast leende het geld van TriplePoint Capital. Volgens Fortune zou Ouya nu problemen hebben om die lening af te betalen, ondanks de recente investering van 10 miljoen dollar van de Chinese internetgigant Alibaba.

Uhrman schrijft volgens Fortune in de mail dat onderhandelingen om de schulden van het bedrijf te herstructureren niet succesvol waren. Om niet aan de betalingsverplichtingen ten onder te gaan, zou het bedrijf vlug moeten worden verkocht. "We zoeken voor het einde van de maand interesse", schrijft Uhrman volgens Fortune.

Ouya startte in 2012 een Kickstartercampagne om de gelijknamige spelcomputer op de markt te brengen. Die was al snel succesvol. De initiatiefnemers, waaronder een aantal grote namen uit de industrie, haalden ruim 8,5 miljoen dollar op; het initiële streefbedrag was 950.000 dollar. De console kost 99 dollar. Oorspronkelijk waren alle spellen verplicht gratis speelbaar, maar daar stapte Ouya vorig jaar vanaf. Binnenin zit een Tegra 3-processor, 1GB ram en 8GB geheugen. Het apparaatje draait een aangepaste versie van Android.

De initiatiefnemers wilden met Ouya een open platform creëren. Zo kan iedereen een spel maken en is de software opensource. Dat moet het makkelijk maken voor ontwikkelaars om spellen uit te brengen. Hoewel inmiddels zo'n 1100 spellen in Ouya's collectie beschikbaar zijn, bleek de kleine console zelf minder succesvol. Daarom breidde Ouya zichzelf uit als platform. Vorig jaar tekende het bedrijf een overeenkomst om de spelcollectie ook uit te brengen op settopboxen van Xiaomi. Als onderdeel van de investering van Alibaba zouden Ouya-spellen ook op apparaten van dat bedrijf verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Het grote probleem wat de OUYA had is in mijn ogen te wijten aan een ding; marketing en PR na afloop van de OUYA kickstarter.

Groots begonnen, maar daarna is er vrijwel niets meer gedaan om het ding een goede presentatie te geven. Het lijkt precies op wat SEGA in de jaren '90 deed met hun MegaCD/32X/Saturn/Dreamcast fiasco's.

Ikzelf heb ook een OUYA en ik moet zeggen; ik heb er nog steeds geen spijt van (ik gebruik de OUYA voor Kodi + emulators) Ik ben later ingesprongen met de OUYA na het Kickstarter project en heb ook alle kinderziektes meegemaakt van het apparaat. Vooral de GUI is een door in het oog; traag en haperend. Wat je niet zou verwachten met zo'n CPU.

Ook het feit dat games ineens van hun trial versie afstapten en volle pond gingen vragen vond ik niet kunnen. Waarom niet? Omdat sommige games makkelijk USD 24.99 vragen, zonder enige vorm van presentatie; geen trailer + screenshots. Dat heeft mij op den duur weerhouden om aankopen te doen in de OUYA store.

Dat terwijl ik in het begin wel wat geld heb neergelegd in de store toen de presentaties van trial games beter werden ingericht. Nu lijkt de OUYA store meer een cash-grab geworden en vermijd ik de store compleet.

Daarnaast zie je dat meerdere Android based consoles het ook niet denderend doen, de MadCatz console breekt geen eieren, de Razer Tablet/Console boekt geen immens succes..

Ik ben van mening dat het grote publiek Android based consoles gewoon links heeft laten liggen en hun heil ergens anders heeft gezocht; nog steeds mobile gaming (portable) of fixed gaming, maar dan met goede rekenkracht (current gen consoles)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 29 april 2015 11:08]

het grote probleem van de Ouya (en andere) is eenvoudig:
- de gamers met wat meer geld kopen een PS4 of X1
- de gamers met wat minder geld kopen een PS3 of X360: redelijk goedkoop en zeer veel games (2de hands) te krijgen

waarom zou je dus een Ouya kopen?
misschien is het voor een publiek dat graag iets "anders" heeft, maar echt meerwaarde biedt het niet
het bewijs: de zeer goede verkoop van de PS2 toen de PS3 al jaren op de markt was en de nog steeds goede verkoop van de PS3 nu de PS4 uit is (en dan vergeet je nog de 2de hands markt)
Dat, en als je een beetje een knappen telefoon hebt kan je die games ook daar op spelen. En als je dan echt met controller wilt spelen koop je die voor je telefoon. Het enige is dan dat je het niet op je tv hebt. Maar dan komt jouw verhaal weer te pas.
Waar ik het dan weer wel op de TV kan spelen, omdat ik een smart TV heb, en gewoon screen mirroring aan kan zetten. Controller erbij, en gaan met die banaan.
Als je je telefoon verbind met een Chromecast (§35,-) kan je gewoon je spelletjes van je telefoon met controller spelen op de TV.
Ik had een OUYA, PS4, PC en X360 naast elkaar staan. Alle vier hadden ze iets wat mij trok/trekt.

Maar dat ben ik. En ik ben de niche.

Als ik rond vraag aan mensen op straat over de OUYA krijg ik waarschijnlijk 95% een ontkennend antwoord. Zul je mensen vragen op straat een spelcomputer op te noemen, dan zul je waarschijnlijk horen (ook van ouderen) 'Nintendo, Playstation, Xbox' en in mindere mate 'iPhone, iPad'.

Marketing. Zeer belangrijk.
Het grootste probleem van Android en alle consoles/handhelds die er voor gemaakt worden is de gigantische hoeveelheid shovelware in de Play store. Het aantal games dat echt de moeite waard is zou je haast op 2 handen kunnen tellen. Het overgrote deel is allemaal freemium, facebook games en pay2win rotzooi. Heel af en toe zie je een goede game voorbij komen (zoals Wayward Souls of Shadowrun) maar ook hier geld vaak dat er op een console/gaming pc/handheld betere games of dezelfde te krijgen zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de overzichtelijkheid van de Play store, die lijkt namelijk echt helemaal nergens op. Als ik even op de eerste pagina kijk bij games dan zie ik voor het overgrote deel de freemium rotzooi die ik juist niet wil zien, triple A titles vind je eigenlijk alleen maar als je er goed op zoekt of als je reviewwebsites (android police etc.) afgaat.

Het idee van android based consoles is heel goed, vooral omdat je er ook een hele rits aan leuke multimedia functies bijkrijgt. Maar zolang Google niet wat meer aan kwaliteitscontrole gaat doen en de Play store een onoverzichtlijk zooitje blijft zal het voor devs en consumenten nooit aantrekkelijk worden om games uit te brengen of te gamen op Android.
De OUYA store is inderdaad een rommeltje, vanaf het begin af aan. Voor developers is het een chaos om daar je game in te plaatsen.

Toch heb ik aardig wat free games gevonden die mij hebben getrokken. Jammer genoeg worden er premium bedragen gevraagd voor games als Final Fantasy 3, die er, best goed uitziet, maar ten tijde dat hij uitkwam iets van §20 kostte.

En dat ging mij echt wel te ver. Games als Ittle Dew, Whispering Willows, Big Action Megafight, maar zelfs een game als Get on Top zijn geweldige games. Maar als je als developer ook geen marketing(steun) krijgt vanaf diegene die het apparaat hebben gemaakt, zakt de moed wel in je schoenen en schuif je door naar andere platformen waar het wel rendabel is.

Opvallend is ook nog dat OUYA de laatste weken wel elke vorm van aandacht aangreep om de OUYA te promoten. Zo heb ik voor de bedenkers van de OUYA, mijn eigen OUYA gecustomized (tweet van 29-03) en dat aan hun laten zien; binnen no time stond hun social media pagina's vol met mijn werk.

Het zegt wel wat over hun marketing; zelf doen zij er niet niet actief aan, maar wachten op anderen die creatief met hun hardware iets doen. Helaas werkt het niet zo.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 29 april 2015 13:51]

De Ouya was een leuk idee, maar is natuurlijk al lang en breed ingehaald door (veel goedkopere) boxjes die als mediaspeler in de markt worden gezet. Vaak kachtiger en als je weet wat je koopt (en de juiste kanalen aanspreekt) ook veel goedkoper.

Edit: om een echte succevolle console te zijn moeten er natuurlijk aansprekende exclusive titels zijn. De games voor Ouya zitten, helaas, toch nauwelijks boven het niveau van wat er op de Playstore al te koop is voor je tablet.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 29 april 2015 10:28]

Probleem is dat geen enkele spelletjesboer echt ingespeeld lijkt te hebben op de OUYA.

Er zijn wel games met mooie graphics (voor smartphones), maar deze hebben allemaal beperkte touch controls. Weinig spellen lijken echt geoptimaliseerd voor gebruik met de OUYA controller. Misschien een gebrek aan marketing? Want buiten de kickstarter zie of hoor je eigenlijk niets over de OUYA.

Het idee is niet bijzonder slecht, maar wat je zegt er zijn betere alternatieven die meer doen dan alleen spelletjes spelen. OUYA is gewoon een nichť apparaat, dat niet echt een doel heeft in de huidige consumenten markt.
Volgens mijn kan je met diverse apps net als Nvidia shield zowat elke touchscreen interface game prima zelf koppelen aan de gamecontroller, dat is volgens mijn niet zo probleem, wellicht bij enkele titels het niet goed werkt. Ik heb daar alleen ervaring mee met normale android tablet, en archos gamepad van tijd terug, neefje had die, op de archos zat er al app bij die werkte behoorlijk goed.
Ik had ook zo'n app op me toenmalig gejailbreakte ipad. Werkt erg goed, vaak alleen irritant dat die knoppen wel in je scherm zichtbaar blijven. Gelukkig hebben de meeste games de optie om deze knoppen te schalen/verplaatsen, of zelfs 100% transparant te maken.
De games voor Ouya zitten, helaas, toch nauwelijks boven het niveau van wat er op de Playstore al te koop is voor je tablet.
Ik wilde dit net aanhalen. Al met al is Ouya natuurlijk een veredelde Android smartphone met mogelijkheid tot aansluiten van controllers. De Android markt in het algemeen ontwikkelt zich echt heel snel, het was dus een kwestie van maanden voordat tablets en telefoons deze console voorbij gingen. In mijn omgeving ken ik niet heel veel mensen die er een gekocht hebben, de paar die er wel een in bezit hebben gebruiken 'm voornamelijk als mediacenter.
En ook als dedicated mediacenter zijn er betere alternatieven gezien 24p volgens mij nog steeds een issue is voor de ouya.
Wat betreft die vergelijking met mobiele games, je doet alsof er alleen maar slechte games in de playstore/appstore staan. Dit terwijl er toch echt wel wat pareltjes tussenstaan. Ik betrap me er zelf dan ook met regelmaat op dat ik periodes meer game op de tablet, dan op de xbox.

Alleen zijn de games over het algemeen meer gericht op de casual markt. Andere doelgroep, maakt de games niet minder.

Die exclusieve titels maakt niet zo veel uit in dit geval. Dat de mainstream titels nagenoeg niet beschikbaar zijn is eerder de doodsteek.
Nee, niet alleen slechte games, maar het is wel een bepaald 'niveau' en type game. Er zitten echt wel spellen tussen voor tablet en telefoon met een hoge amusementswaarde. Maar op een console verwacht ik toch wel iets meer dan Clash of Clans of Bejeweled.

Dan zijn er een paar racegames voor Android, maar die komen qua gameplay natuurlijk totaal niet in de buurt van de consoleracers.
Volgens mij was het echte grote probleem met de Ouya dat de meeste goede games op Android toch voornamelijk touchscreen based spellen. Ook: de games die je op de Ouya speelt kunnen ook prima op je veel snellere smartphone draaien. Over het algemeen heeft iedereen een smartphone, dus is de Ouya een extraatje.
Wat ook niet geholpen heeft is dat het idee na de officiŽle launch nog maanden nodig had om goed en wel van de grond te komen, zo waren er nauwelijks games, er waren serieuze problemen met creditcard betalingen (geen certificering!) een behoorlijke tijd werden er geen eens prijzen in de store getoond, en er was vervolgens ook geen manier voor ouders om aankopen aan banden te leggen, vervolgens was het nog zo dat volgens mij zo'n 80% van de kopers 'stiekem' XMBC als een van de belangrijkste redenen had om een OUYA te kopen, en dat draaide ontzettend slecht (nog steeds, terwijl XMBC ondertussen weer veel lichter draait)

Al met al behoorlijk gefaald dus, vind het nog knap dat ze zo lang overeind hebben weten te blijven.
De Ouya is dan ook ťťn van de schoolvoorbeelden van een Kickstarter product wat uiteindelijk toch een grote teleurstelling bleek te zijn.

Mede door zwaar verouderde hardware ten tijde van de release, is het apparaatje nooit echt goed van de grond kunnen komen.
Iets wat toch van te voren vrij duidelijk was. Ik begreep destijds al niet wat de hype was, een tablet/telefoon in een vierkant doosje wat je aan de TV kunt hangen.

En dan zit je voor 90% vast aan spellen gemaakt voor touchscreens en een paar spellen die dan echt voor de Ouya ontwikkeld worden. Vervolgens moet je ze verplicht gratis aanbieden, dat schrikt ook een hoop makers af. Niet iedereen zit immers te wachten op inkomsten via via.

Het was gewoon gedoemd te mislukken en zwaar overhyped. Het hielp natuurlijk ook niet dat er grotere bedrijven in de zelfde (volgens mij compleet ingestorte) markt zijn gesprongen. Volgens mij is de NVidia Shield nog het meest levensvatbare product in deze groep.
Dat was inderdaad het, en misschien enige, probleem. Het idee van een open source, goedkope mini-console is leuk, maar als je er dan vervolgens alleen simplistische games die iedere recente smartphone en tablet ook kan draaien zit je mijns inziens gewoon op een geglorificeerde vierkante tablet te spelen.

Waren ze meer de kant van bijvoorbeeld een Steam Box opgegaan was dit misschien nog een succes geworden.
Het grootste probleem is denk ik nog dat het systeem niet vergrendeld is. Doorgaans verdienen consolebouwers op het verkopen van software, en dat lukt niet als bijna iedereen dat ding gebruikt voor het spelen van Play Store games en emulators.
Zonde! Hoge entertainment waarde heeft een ouya! PS3 en XBOX-360 controllers super makkelijk aan te sluiten. Met 10 man bombsquad is gewoon amazing...
Hmm. Ik mis zelf enorm de tijd van de N64 waar het eerder regel dan uitzondering was wanneer je met 4 man op de bank kon samen spelen.

Zijn er veel local multiplayer games op de Ouya? Anders is dat misschien wel een console voor mij :)
Op zich jammer, ik denk dat een ander investeerder hier nog wel wat mee kan.

Ouya, een leuk idee, maar imo slecht gepromoot. Voor minder dan 100 euro een leuke console kopen met een aantal leuke spellen is op zich aantrekkelijk. Maar ik wil dat niet online bestellen, ik wil het juist live zien bij een winkel en dan kunnen kopen. Voor mijn kids zou het leuk zijn geweest, geen cd's die na wat krassen niet meer werken en daarnasst relatief goedkoop.
Maar naast hardware heb je ook een serieuze platform nodig voor het kopen van spellen, zoals een iTunes of Play Store en moet de hardware een dusdanige specs hebben dat je op z'n minst een paar jaar mee vooruit kan.
Verder kan het ook cool zijn om zo een box om te bouwen tot een domotica systeem of een carputer of iets dergelijks. De mogelijheden zijn onbeperkt.

Edit: Ik las op wikipedia dat je 'm al kon modden en dat het al een eigen game store heeft. Dan ontbreekt er toch aan goede promotie denk ik. Met een tablet/smartphone kun je namelijk niet multi-player spelen (tenzij je via netwerk verbonden bent). En je kunt 'm nog modden ook, echt een Tweakers ding ;)

[Reactie gewijzigd door Andaluz op 29 april 2015 11:26]

Ouya, een leuk idee, maar imo slecht gepromoot.
vooral slecht uitgevoerd denk ik. De spelletjesmarkt was niet aantrekkelijk, en een perfecte mediaspeler bleek het ook niet.
Toen het concept van Ouya uit kwam leek het mij al geen lang leven te hebben. Feitelijk was het Android voor de TV met de nadruk op games voor Android. Het concept werd succesvol omdat investeerders hoopte op een extreem goedkope gameconsole gebaseerd op een bastaand O.S. met lage hardware eisen.

De redenen waarom het geen succes werd was enerzijds omdat Android vaak Touchscreen gebruikt in zijn games. maar ook odmat veel Android spellen vaak gebaseerd zijn op 'betaal X voor dit' of 'Nodig Y andere gebruikers uit voor dat'. Gelijktijdig was en soms is de gameplay erg simpel zoals Farmville van vroeger.
Ook is het concept Ouya ingehaald links en rechts op verschillende manieren. Veel Android Smartphones en tablets hebben een HDMI poort bijvoorbeeld.
Voor degenen die het hele Ouya verhaal gemist hebben: deze video is een goede representatie van de reactie van de backers toen het uitkwam. ;)

Een wat serieuzere introducerende video is ook beschikbaar. De omschrijving van die video geeft ook aan waarom je wellicht beter voor een Shield kan gaan, als dit gebied je interesse heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 april 2015 11:00]

Noem me gek, maar ik zag dit al aankomen toen dit ding nog op Kickstarter stond.
Ik weet niet hoeveel mensen hier zelf deze console hebben staan maar het gene wat voor mij de OUYA heeft genekt is de controller lag. Ik heb er zelf een gekocht en toen ik op een gegeven moment met meerdere controllers wilde gaan spelen kwam ik er achter dat er lag optreed in de controller wanneer er meerdere gokoppeld zijn waardoor samen met je vrienden spelen niet te doen is. Oh en de hardware is inderdaad ruk.
Het grootste probleem met de Ouya was dat het op kickstarter (afgeleid uit de commentaar op de pagina zelf) grotendeels gekocht werd om als mediaspeler te dienen en niet als gameconsole. Dit wil natuurlijk ook zeggen dat de mensen die het hiervoor hebben gekocht (waaronder ikzelf) geen uitgaven zullen doen in de store... en dat zorgt er natuurlijk voor dat het goed gaat in het begin. Maar na een jaar begin je het als bedrijf te voelen dat er niet genoeg gekocht wordt om het product te ondersteunen.

Er is nu teveel concurrentie op de Android mediaspelers markt, zeker omdat je de Raspberry PI perfect kan gebruiken als media center en die dan ook veel minder kost.

Het is jammer dat het niet goed gaat, maar dit is iets wat heel veel backers denkelijk al op voorhand wisten. Ikzelf wou er gewoon snel XMBC op gooien en als het vlot werkte moest ik zelfs geen updates meer hebben van het Ouya OS zelf.

[Reactie gewijzigd door taurgis op 29 april 2015 11:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True