Ouya-console werkt samen met draadloze Xbox 360- en PS3-controllers

De op Android 4.1 draaiende Ouya-console kan met zowel bedrade als draadloze Xbox 360-controllers overweg. Ook kunnen PS3- en Wii-controllers gebruikt worden met de console, terwijl de ontwikkelaars tevens zelf controllers zullen ontwerpen voor de spelcomputer.

De Ouya-console, voortgekomen uit een Kickstarter-project, is volgens de makers standaard al compatibel met allerhande bedrade controllers die via de usb-aansluitingen aan de console kunnen worden gekoppeld. Daarmee wordt het mogelijk om niet alleen bedrade pc-controllers maar ook diverse gamepads van consoles te gebruiken. Door verbeterde software zal het echter ook mogelijk worden om draadloze controllers van een aantal populaire consoles te koppelen aan de op Android 4.1 draaiende Ouya.

Volgens Pocket-Lint zal de Ouya onder andere compatibel zijn met draadloze Xbox 360-controllers. Ook andere console-controllers die via bluetooth communiceren, zouden compatibel zijn, waaronder DualShock-controllers voor de PS3 en de Wiimotes voor Nintendo's Wii-console. Verder zouden een bluetooth-toetsenbord van Apple en een Logitech G25 stuurwiel met succes zijn getest.

Ouya-controllerDe mogelijkheid om 'vreemde' controllers te gebruiken met de Ouya is mogelijk geworden door het toevoegen van nieuwe code aan de Linux-kernel. Android-games op het Ouya-platform ondersteunen tot elf toetsen en de spelcomputer kan tot vier spelers ondersteunen. De developers van de goedkope console - een prijskaartje van rond de 100 euro wordt verwacht - werken ook zelf aan een controllerontwerp.

De Ouya beschikt over een quadcore-Tegra 3-soc, 1GB werkgeheugen en 8GB flashopslag. De console heeft wifi, bluetooth 4.0, een netwerkpoort en usb-poort, en een hdmi-uitgang. Naar verwachting zal de Ouya in maart op de markt komen.

Ouya

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

27-01-2013 • 11:19

110

Lees meer

Reacties (110)

110
107
65
5
0
1
Wijzig sortering
Also April worden ze verkocht en in maart krijgen de kickstarters hun pre order binnen
Na het aansluiten van zo'n dongle neem ik aan?

De Ouya heeft verder toch geen hardwarematige mogelijkheden om het signaal van de Xbox 360 controllers te ontvangen?
Dat klopt, daar heb je inderdaad zo'n dongle voor nodig. Voor de PS3 controller zal je dat wel niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 20:15]

PS3 en Wii controller doen gewoon 'plain' bluetooth en zullen dus zeker zonder dongle kunnen werken (sterker nog, deze 2 werken op dit moment al (met wat software) op je android telefoon)
360 controllers werken niet op bluetooth.
360 controllers werken met de 2,4 GHz-band via een protocool van Microsoft. Het lijkt mij ook sterk als dit standaard zit ingebouwd.
Daarom dat het er ook niet standaard in zit (mag niet zomaar) maar als een 'verborgen optie' (lees; gebouwd maar niet afgebouwd/weggehaald)
USB..., zoek het eens niet zo ver ;-)
Werkt ook zonder draadje ;)
Anoniem: 384777 @lasharor28 januari 2013 10:16
de PC versie heeft gewoon een dongle, aansluiten en klaar!
Xbox360 controllers gebruiken een eigen protocol om te communiceren met een xbox of zo'n dongle.

Ze gebruiken geen infrarood of bluetooth voor zover ik weet.
USB?

Las met m'n neus...

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 22 juli 2024 20:15]

Er staat toch "draadloze" controllers. Daarna wekt het artikel de suggestie dat ook 360 controllers met dezelfde techniek als ps3/wii controllers werken.
Verkeerd. PS3 en Wii : Bluetooth
X360 = dezelfde technologie als in muizen, tobos, ..., RF dus.
Bluetooth is ook RF.............

Het protocol is anders en mogelijk de gebruikte frequentie, maar toetsenborden muizen bluetooth, wifi, 3G het is allemaal RF
Had de Tegra 3 geen ondersteuning voor een xbox controllers(via usb) built in ?
De tegra 3 is een soc, dat heeft niks met ondersteuning voor gamepads te maken.
Maar inderdaad, android ondersteunt standaard bedrade xbox-controllers. Met een usb receiver werken draadloze xbox-controllers ook. De Ouya heeft dit dus al ingebouwd.
Eigenlijk heeft djneo-nl wel gelijk. Nvidia levert hier de juiste drivers voor en adverteert de support van game controllers zelf ook als feature van de Tegra 3. Zie de afbeelding bij de tekst "Gamers and 3D junkies will also be happy to hear the Tegra 3 supports game controller support for PS3, XBOX 360, Wii, Logitech and more, meaning you can plug your Android device directly into your TV or monitor and control the game on your big screen with the traditional game controller you so dearly love." op deze pagina: http://phandroid.com/2011...egra-3-explored-in-depth/

Ik snap daarom niet waarom jullie djneo-nl downvoten. :)

[Reactie gewijzigd door GebakkePizza op 22 juli 2024 20:15]

De website die je als bron geeft is niet van Nvidia dus dat zegt op zich niet zo veel. Volgens deze link is het in ieder geval standaard in Android aanwezig vanaf ICS.

De wired XBox controller is een standaard USB device dus ik kan me niet indenken waarom de Tegra 3 daarvoor specifieke support/aanpassingen zou moeten hebben. Gebruik van de XBox 360 controller lijkt dan ook niet voorbehouden te zijn aan de Ouya. Youtube bevat ook filmpjes van de controller in combinatie met een Galaxy S3 en een MK808. Tweede fimpje toont een wireless controller in combinatie met de wireless gaming receiver, dus eigenlijk ook gewoon USB en geen direct contact met de wireless controller vanaf Android.

De XBox 360 wireless controller gebruikt volgens mij een security chip die het onmogelijk maakt om er direct mee te commnuniceren. Het zou mij verbazen als de Ouya dat wel zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 22 juli 2024 20:15]

Nee, de draadloze xbox-controllers werken niet. Bedraad wel.
Hardware Requirements:

NVIDIA® Tegra® 3 mobile device
For all controllers, your Tegra 3 mobile device will need a full-size USB host port. If it does not have a full-size USB host port, then you'll need to get an adapter or docking station that has a full-size USB host port. The adapter is typically called a "camera kit" or a "USB connection kit".
One of the following controllers (though others are likely to work, these are examples)
Logitech® Wireless Gamepad F710
Microsoft® Xbox® 360 and compatible Wired Controllers (Microsoft Xbox 360 Wireless Controller is not supported)
Bron: http://www.tegrazone.com/support/game-controller-support
Er komen een aantal games aan die voor ouya/android ontwikkeld worden, daar zitten wel een aantal stevige studios tussen. Daarnaast kun je ook nu al redelijk leuke games spelen en zijn alle genres wel vertegenwoordigt.
Ik zit het ding stevig te overwegen, heb niet zo veel tijd om te gamen, maar als ik games doe ik het via een android-device. Als ik die games nu via de ouya kan spelen + iets als plex kan installeren op het ding dan heb je voor 110-150 euro een spel console met 2 controllers die ook nog eens als mediaclient kan dienen.
Zat hem ook te overwegen, maar het nadeel vind ik dat (voor mijn gevoel) de Tegra 3 alweer behoorlijk achterhaald is op het moment dat ie uitkomt. Nu weet ik dat de ontwikkelingen snel gaan, maar ik zou het mooi vinden als er een upgrade of versie 2 zou komen met een Tegra 4. Dan heb je volgens mij (zowiezo) al een erg leuke mediaspeler voor aan je tv (XMBC) maar met de Tegra 4 kan je ook echt de wat zwaardere console games spelen.
Ik denk nog steeds dat er tegen de tijd dat hij uit komt nog steeds geen device is wat echt 100% de Tegra 3 zo benut als de Ouya. Alle mobiele apparaten moeten toch ook rekening houden met ruimte, warmte en stroomverbruik. Ze hadden nooit in zo'n korte tijd hetzelfde kunnen doen met een Tegra 4. Ik hoop wel dat ze later aan de slag gaan om een krachtigere opvolger te maken, maar niet voordat de eerste Ouya gewoon helemaal af is, ook na de release.
Hier heb je wel een punt, maar besef ook dat het geen 'vanilla' Tegra3 is, het is een versie die in samenwerking met Nvidia overclocked is om beter te draaien.

Maar, 'als het goed is' (benieuwd of dit nog steeds zo is, hebben ze iig maanden geroepen) heb je het volledige recht om je OUYA open te schroeven en zelf een Tegra4 erin te hangen, de hardware word/is opensource, en je verliest geen garantie (op de standaard hardware) als je de hardware gaat tweaken (zal vast met een korreltje zout genomen moeten worden, maar toch, interessante uitspraken van paar maanden geleden)
plex en xbmc komen naar de ouya
Dit is wel mooi nieuws! Dit scheelt weer een extra controller/toetsenbord in de woonkamer. Omdat bluetooth 4.0 gebruikt wordt vraag ik me af of je controller (met lagere bluetooth versie) minder energie gaat verbruiken. Weet iemand dit?
Ik denk niet dat die ballon opgaat! De hardware / software van de Bluetooth module zal onveranderd blijven.
Bluetooth 4 gebruikt minder engergie dan 3, maar dit zal je verder niet echt merken in de batterijduur van je controller, is verwaarloosbaar voor die paar uur gamen.
Best knap dat de 360 controller ondersteund wordt, voor zover mij bekend gebruikt deze een propietry protocol van Microsoft, in tegenstelling tot de PS3 en Wii controllers die via Bluetooth met de console verbonden zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Microsoft dit bedrijf een licentie zal geven om hardware te maken dat met de 360 controller kan communiceren.


Het enige dat ik me wel kan voorstellen is dat de Ouya overweg kan met de "Xbox 360 wireless controller for Windows", hier zit een extra USB dongle bij die de communicatie met de controller verzorgt. Om je x360 controller te gebruiken zal je dus de Xbox 360 Wireless Gaming Receiver moeten kopen die zo goed als niet los leverbaar is (en in Nederland al helemaal niet te krijgen is).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juli 2024 20:15]

Als je dan een "Xbox 360 wireless controller for Windows" koopt, kun je je andere Xbox controllers er ook op aansluiten, dus dat kan nog best goed uitkomen. (Als je maar 1 controller wil, dan is dat niet ideaal, maar er zit er toch al eentje bij)
de dongle voor xbox controllers zijn gewoon te koop hoor.. en perfect leverbaar
Even in het verlengde hiervan: ik ben in het gelukkige bezit van een 360 controller met zo'n dongle en heb later een xbox gekocht. Nu staan ze beiden in dezelfde ruimte, maar ik heb daar een ellende mee als ik ze beiden aangesloten heb: controller wil zichzelf het liefst bij de Xbox aanmelden, ipv. bij die dongle. Uiteindelijk na enige frustratie die dongle maar weer van mijn pc losgekoppeld.
Ik mag hopen (maar vrees van niet) dat dit met deze Ouya voorkomen wordt!?
Mensen die al een xbox hebben kunnen hun lol dan op!
Anoniem: 498718 27 januari 2013 13:37
Hey ik lees net dat de ouya ondersteuning krijgt voor onlive en indien dat zo is heb ik hier zeker interesse in. Onlive is een cloud based gaming console en diezelfde software komt op de ouya. Dit zou dus betekenen dat er weer 300 games bijkomen! Hierbij komen ook grote titels zoals bijv: ac revelations saints row the third, sleeping dogs, homefront en darksiders2.
Ik vind onlive voor Nederland nog steeds te langzaam. mijn ping is 6 milliseconden en m'n verbinding 120 Mbit en alsnog zijn race en schietspellen niet goed speelbaar.
Anoniem: 55563 27 januari 2013 18:29
Een beetje jammer van die Tegra 3 en 1 GB RAM. Er zijn inmiddels een stuk snellere soc's beschikbaar en de Tegra 4 staat op punt van uitkomen. Maar een Android-console is wel een goed idee. Mensen roepen achter elkaar dat je geen mobiele games op je flatscreen wilt spelen. Game-ontwikkelaars zullen echter vast wel te porren zijn voor Ouya-versies van hun console- en pc-games. 99 dollar is in ieder geval een veel betere prijs dan wat de grote namen voor hun consoles vragen.
Nieuwe hardware instoppen betekent weer delay van het systeem en betekent ook nog dat het veel duurder word om hem te maken.
ik heb de ouya met 2 controllers besteld. zou ik mijn 2 ps3 controllers dan als 3e en 4e controller kunnen linken? iets zegt met dat dit problematisch gaat worden.
Zolang je je PS3 uit laat (zal misschien 'moeten' met de schakelaar achterop) moet het goed gaan. PS3 controllers werken nu ook al met Android telefoons en PCs enzo, zolang je maar zorgt dat ie niet kan proberen te linken met je PS3 zou het goed moeten gaan.
XBMC kan straks ook op deze console, dat alleen is reden voor mij om hem te kopen. De rest is mooi genomen.
Als XBMC het belangrijkste is, dan zou ik een Raspberry Pi overwegen, stuk goedkoper en draait XBMC prima!
Worden er niet betere multimedia presetaties verwacht van de Ouya (vraag; geen stelling ;))?

Al ben ik een GROOT fan van de Rpi - ben eigenaar van 2- heeft deze toch moeite met het afspelen van 1080P (ik kan alleen spreken voor de 256 variant).

[Reactie gewijzigd door Crugster op 22 juli 2024 20:15]

Daar ben ik het niet mee eens, ik heb de 512mb versie en als je hem op een gewone DTS receiver aansluit kan hij met gemak 1080p afspelen. En binnenkort schijnt de DTS licentie ook geregeld te zijn en is dit ook geen probleem meer.

Op Youtube staat overigens een video waarbij een 20GB+ LOTR film zonder problemen afgespeeld wordt. http://www.youtube.com/watch?v=J40BhzdTeMY

[Reactie gewijzigd door tinoz op 22 juli 2024 20:15]

ehm, 1080p loopt toch niet 100% vloeiend lees ik, evenals de menus: die haperen merkbaar. Daarom heb ik mijn oog iig al op de Ouya.
Inderdaad. Zonder de Rpi over te klokken heeft de rpi heel veel moeite met het decoden van de DTS stream aangezien deze geen hardware accel heeft (geen licentie) moet hij het doen met de matige cpu in de Rpi. De Ouya zal dit issue zeer waarschijnlijk niet hebben door de betere hardware.
Sluit hem aan op een dts receiver en het probleem is opgelost.
Moet je wel een receiver hebben met hdmi support en naar blijkt hebben veel mensen dit nog niet.
De betere TVs (die van Panasonic bijvoorbeeld) kunnen gewoon DTS via HDMI afspelen. Mijn 2010 VT20 kan het, ook mijn 2012 budget E35 kan het.

Samsung is nogal zuinig met DTS ondersteuning via HDMI. Let daar dus op bij de keuze van een TV.
Een stuk valt nogal tegen (aparte aanschaf v.w.b. stroomkabel/SDHC kaartje) en 512MB is net wat te weinig
de PI is ook een leuk ding, alleen als je de behuizing en voeding meerekent ben je al een eind in de richting van de verwachte prijs van de Ouya. Als je de controller meerekent (want je moet XBMC ook besturen) ben je minstens op dezelfde prijs.

Ouya en Pi hebben allebei hun eigen unieke voordelen, Maar dat Pi voor XBMC een stuk goedkoper is, denk het niet.
Mwaaaaah, huis is niet nodig en bediening via smartphone (die de meeste Tweakers toch wel hebben). Met50 euro ben je er wel hoor.

Je betaalt waarschijnlijk simpelweg wat meer, en je krijgt daarvoor ook wat meer/krachtigere HW met een Ouya.

Ik hoop dat het voldoende is om 1080P soepeltjes af te spelen (bij voorkeur terwijl er ook gestreamed wordt etc.).
Van wat ik heb gelezen van de eerste reviews, werkt de dev versie perfect voor streamen van 1080p, is dus aan te nemen dat de consumenten versie ook lekker draait.
Als je behuizing en sd kaartje (en usb microvoeding hebben de meesten thuis al liggen) meeneemt dan komt er ongeveer nog e15,- bij en komt je op ongeveer e60,- uit. Nog steeds fors goedkoper.
RaspberryPi (512mb ram): 45 euro
RPi Behuizing (goedkoopste?): 8 euro
Sandisk 8GB SDHC: ~8 euro
Merkloze draadloze Controller: 15,95 euro

Dat lijkt me een eerlijke samenstelling, heb niet de goedkoopste SD kaart genomen want je wil natuurlijk ook een beetje kwaliteit (lees; snelheid) en heb een misschien een wat goedkopere controller gekozen dan de meeste zouden doen, maargoed, hiermee kom ik uit op een totaal van 76,95 euro (zonder verzending)

OUYA (1gb ram, 8gb storage, 1 controller) kost me omgerekend 73 euro (destijds nog zonder verzendkosten) en is al voor me samengesteld/getest & getweakd voor de beste performance.

Daar komt vervolgens nog bij kijken dat een Raspberry Pi, cool als ze zijn, 'maar' 700mhz heeft (single core?? kan ik nergens vinden) en de OUYA een Tegra3 heeft, wat een 1,2ghz quadcore is.

Dus lang verhaaltje kort, het zou je misschien lukken voor hetzelfde/iets minder dan de prijs van een OUYA een Raspberry Pi en toebehoren te kopen, maar de specs (ram, cpu/gpu) zijn dan nog in het voordeel van de OUYA.
De OUYA gaat helaas veel meer kosten dan e73,- Als je hem nu besteld betaal je $120 incl 1 controller, dan komt er nog douaneheffing bij dus reken ook minimaal op €120,-. Maar goed, de OUYA kan meer dan Linux en XBMC en heeft betere specs. Maar voor ALLEEN XBMC en Linux kan je i.m.o. beter een Raspberry Pi nemen, die max 1ghz aan kan.
73 euro is 99 dollar, en heb bewust ook bij de RPi geen verzendkosten meegerekend.
Daarbij is overklokken naar 1ghz natuurlijk heel cool, maar nog steeds minder dan 1,2ghz quad core 'out-of-the-box'

Wederom, ik zeg niet dat je voor een OUYA moet gaan, of de RPi zou moeten ontwijken, maar prijs/specs verhouding is het wel de winnaar van de 2 (als je het zo wilt noemen, beide apparaten hebben natuurlijk een heel andere afzetmarkt)
De Pi ondersteunt CEC via HDMI, je kunt dus gewoon de afstandbediening van de TV gebruiken om XBMC te bedienen. Daarom is de Pi uiteindelijk toch goedkoper.
Absoluut mee eens. Zie het persoonlijk ook als een ontzettend mooi alternatief voor de Apple TV. Klein, krachtig (wat ik graag wil in een mediaspeler) en de mogelijkheid om XBMC te gebruiken wat me bij mijn Apple TV niet lukte. Dat je er daarnaast ook nog spelletjes e.d. op kan spelen is een leuke bonus.

Voor mijn gevoel in ieder geval het media apparaat met de beste prijs / kwaliteit verhouding gezien mijn wensen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.