Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Apple heeft iOS 7 standaard ondersteuning voor gamecontrollers gegeven. Dit betekent dat fabrikanten van de game-accessoires niet meer afhankelijk zijn van app-ontwikkelaars voor ondersteuning. Controllers die aan Apples eisen voldoen, werken op alle iOS-apparaten.

Tijdens de keynote die Apple maandagavond gaf was al even de term 'MFi game controllers' op een slide over de sdk van iOS 7 te zien. MFi is Apples licentieprogramma voor hardware van derde partijen met ondersteuning voor iOS. Licentiehouders kunnen bijvoorbeeld de logo's 'Made for iPhone' of 'Made for iPad' voeren en ook voor de gamecontrollers zal dat het geval zijn, claimt Touch Arcade.

De site toont een afbeelding van het type controllers waar Apple aan denkt. Dat zijn gebruikelijke gamepads met gekleurde y-,b-,a-,x-knoppen, joysticks en shoulder-knoppen. Een van de modellen lijkt echter ook een eigen scherm te hebben of is een case waar een iPhone in kan. Een van de eisen die Apple stelt aan ontwikkelaars van games, zou zijn dat het spel ook zonder controller, met touchscreen, te bedienen blijft.

Sinds iOS 5 heeft de Apple TV ondersteuning voor AirPlay-mirroring, meldt The Verge, waardoor die mediaspeler met ondersteuning voor gamecontrollers te gebruiken zal zijn als een homeconsole. Voor Android  zijn er ook steeds meer thuisconsoles voor games, zoals die van Ouya, BlueStacks en Mad Catz.

iOS 7 game controllersiOS 7 game controllers 2

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Het "eigen scherm" op de afbeelding interpreteer ik meer als een soort van case waarbij de knoppen aam de zijkanten komen van je iPhone. Dit lijkt me een redelijk chille oplossing
Dat dacht ik ook al, en dit lijkt ook in het artikel van The Verge te staan:
One style of controller exposes the screen of your device, while the second looks like a typical Bluetooth controller, coupling dual analog sticks with the other controller’s D-pad and face buttons.
Ook Touch Arcade meent te weten dat het gebruikt maakt van het scherm van je iPhone:
So here we have what appears to be a style of game controller that allows you to see the screen of your phone, ...
Mooi dat dat nu ook ondersteund wordt en helemaal mooi dat het ook meteen gestandaardiseerd is voor alle iOS devices. Op deze manier kunnen allerlei partijen een controller maken die op het op alle games doet.

Tuurlijk de games moeten de API events implementeren maar ze hoeven dat nu maar 1 keer te doen, hierdoor is de kans groot dat de frameworks zoals Unity het out of the box gaan ondersteunen wat weer veel voordelen opleverd en de adoptie graat hoog maakt.
Unity3D is een hele mooie oplossing en RAD, maar, aansturing via additionele controllers dient de ontwikkelaar per OS zelf te ondersteunen! Die functionaliteit is nog niet optimaal in Unity. Zo heb ik mij laten informeren door ontwikkelaars van Forced en OstrichIsland
Mischien niet optimaal, maar door dit soort API's aan te bieden kan de ondersteuning wel veel beter worden. Zo is de touch api een standaard en die werkt gewoon prima onder Unity (die gebruik ik zelf ook). Zelfde geld voor toestenbord en muis, worden prima ondersteund onder Unity juist omdat er een API voor is.
wie heeft het over keyboard/muis?

betreft game-controllers; joystick / gamepad / stuurwiel etc.
*Kuch* SpriteKit *kuch*
Inderdaad een mooie oplossing waardoor er hopelijk meer compatible games komen die met controllers werken.
Nu nog wachten tot windows phone dit ook implementeerd. :)
Gekleurde knoppen doen wel een beetje af aan het design.
Gekleurde knoppen passen perfect in iOS7, kijk naar de foto applicatie of het gamecenter.
Wit met heel veel kleur.
We hebben het hier over de hardware ;)
Dit is duidelijk maar een referentieontwerp, een voorbeeld. Men heeft niet eens gezegd dat de controller in deze vorm überhaupt op de markt komt.
@Umbrah

Het is maar wat je gewoon bent. Ik kan de analog stick plaatsing van de 360 niet uitstaan omdat ik al sinds de Playstation 1 de symmetrische plaatsing van de analoge sticks gewoon ben.

Het meest gehoorde argument van asymmetrische analog stick plaatsing is dat de linker stick en action buttons (rechts) op dezelfde hoogte staan zo. De primaire buttons + primare analog stick dus. Maar als je shooters speelt dan zijn de analog sticks constant in gebruik en dan vind ik het minder krampachtig als mijn duimen naar dezelfde richting wijzen.

Bvb als je shooters speelt dan is het toch handig dat je analog sticks symmetrisch staan? Linker stick voor movement, rechter stick voor richten en dan de shoulder buttons voor te schieten.

Maar het lijkt erop dat de DS toch een aantal dingen gaan verbeteren: concave analog sticks, de sticks wat verder uit elkaar, dikkere rondere handvaten, betere grip door een andere textuur, R2 en L2 buttons zijn nu afgebogen, ...
Super..
Mooi nieuws zo in de ochtend.
Heb een aantal hele gave games gehad op mijn ipad/iphone die grafisch al zo mooi waren en het er allemaal zo goed uitzag.
Alleen spelen op een touchscreen vind ik met bijv. een Fifa verchrikkelijk..of bepaalde shooters.
Dus zag wel hele gave games voorbij komen in de appstore..maar liet ze links liggen omdat ik weet dat dat soort games bagger zijn met een touchscreen.

Sommige games werden wel ondersteund met die controller..en sommige met die..da's ook niks.
Dus mooi dat Apple dit nu zo doet..brengt het gamen op een iPad/iPhone weer een stapje omhoog.
Een van de modellen lijkt echter ook een eigen scherm te hebben of is een case waar een iPhone in kan.
De bron zegt echter iets heel anders:
On that note, Touch Arcade has posted images from an Apple developer guide (pictured top) that reveal what the company has in mind. One style of controller exposes the screen of your device, while the second looks like a typical Bluetooth controller, coupling dual analog sticks with the other controller’s D-pad and face buttons.
m.a.w. "your device" waarmee dus je ipad of iphone bedoeld word
Hmmm, jammer dat de analogs op gelijke hoogte zitten, je zou verwachten dat voor ergonomie dat de linker analog (movement) horizontaal even hoog hoort als de main buttons die altijd gebruikt worden. Sony heeft die fout ook gebruikt, alsof we constant door alleen die tweede analog gebruiken. Microsoft en Ninty hebben in hun controllers (bij Nintendo dan de pro controller, niet dat touchscreen hoewel dat ook wel meevalt qua knoppen) die fout NIET gemaakt en hebben gewoon erg ergonomische controllers.
Dit zijn geen ontwerpen, dit zijn gewoon mockups van het soort controllers dat ondersteunt wordt door de API.
apple gaming pad?

gewoon een woord waar je over kan nadenken.
Apple Gameconsole incoming in 3... 2.... 1....
En dat niet alleen…
Indeed, Sprite Kit – which, in Apple's words, "combines everything you need to animate sprites, simulate physics and create beautiful particle systems all in one easy-to-use set of APIs" - could put Apple in direct competition with one of its biggest supporters: Unity.

"It provides basic rendering, layout, and animation capabilities, as well as more advanced features such as physics and particle engines," added Ballenegger on the framework.

"Sprite Kit will be capable of powering 2D games ranging from Cut the Rope to Jetpack Joyride and more. We think that this framework could become a major contender in a space currently dominated by Cocos2D and Unity."
http://www.pocketgamer.bi...p?c=51539&comments=oldest

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 juni 2013 10:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True