Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Logitech heeft zijn PowerShell Controller + Battery uitgebracht. De accessoire biedt ruimte voor een iPhone 5, iPhone 5s of iPod touch met iOS 7, zodat die apparaten gebruikt kunnen worden voor mobiel gamen. Ook verdubbelt de controller de accuduur.

Het is al langer bekend dat iOS 7 een framework voor ondersteuning voor gamecontrollers bevat en ook waren er aanwijzingen voor de komst van de Logitech-accessoire. Woensdag heeft het bedrijf de PowerShell Controller + Battery aangekondigd en ook is de controller al te bestellen voor een adviesprijs van 100 euro. In december start de levering.

Aan de voorkant van de PowerShell Controller + Battery zitten rechts de gekleurde a-, b-, x- en y-knoppen, terwijl links de d-pad zit. Ook zijn er shoulder triggers. De achterkant van de cover bevat een ruwe reliëf goede grip. De Powershell biedt via uitsparingen toegang tot de aan/uit-knop, de volumeregeling, de camera, de speakers en de hoofdtelefoonaansluiting, en ook kan het apparaat worden opgeladen als deze in de game-accessoire zit.

Tenslotte voegt het onderdeel een accucapaciteit van 1500mAh toe, waarmee de accuduur volgens Logitech zal verdubbelen. Games moeten wel ondersteuning voor het gamecontroller-framework van iOS 7 hebben om overweg te kunnen met de controller. Logitech publiceert een lijst van spellen die deze ondersteuning inmiddels hebben.

De verwachting is dat Apple zich steeds meer op gaming gaat richten met zijn iOS-apparaten aangezien het bedrijf bij elke soc-generatie de gpu een aanzienlijke upgrade geeft: de A7-soc van het bedrijf beschikt over een PowerVR Series 6 G6430, die dubbel zo hoge prestaties biedt als de PowerVR SGX 554MP2 van de iPhone 5. 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Gisteren is er wat mij betreft een veel interessantere controller aangekondigd/uitgekomen: de MOGA, deze heeft wél analoge sticks.

Zie bijvoorbeeld TouchArcade voor een review/hands-on: http://toucharcade.com/20...er-ios-7-game-controller/

Adviesprijs is ook ¤100. Lijkt me meer waar voor je geld.
En de MOGA is op meerdere apparaten te gebruiken, waaronder Windows Phones en Android. Dat alleen al maakt de MOGA controller veel interessanter.
Want iedereen heeft meerdere smartphones met verschillende OS'en?
Kan je je geliefde controller ook nog gebruiken mocht je ooit je heilige iPhone of iOS beu zijn. Of willen gamen op een groter schermpje dan 4".
Alleen de reviews melden ook dat het zo'n ontzettend stuk goedkoop plastic is. Het lijkt echt niets op de kwaliteit die je kent van een playstation of xbox controller. En voor 100 euro zou ik echt wel wat meer verwachten.
Ik zal heel erg oppassen met dit soort formfitting accesoires. Als je je telefoon vervangt na 2 jaar, dan zal er vast wel weer een nieuw design zijn waarbij dit soort dingen niet meer passen.
Waarschijnlijk is er met de iPhone 6 al een nieuw design.

Zit je dan, met je joypad van 100 euro.

Besides. Ik dacht dat de control dmv bluetooth afgehandeld kan worden, waarom beperken met lightning connectors? Als ze een bluetooth controller hadden gemaakt, was hun markt veel groter. Alle iOS7 apparaten ondersteunen die API immers.

Nu heb je "slechts" de iPod touch, iPhone5 + 5s als markt. Met bluetooth konden ze iPhone4, 4s, 5, 5s, iPad 3, 4, air, mini, mini retina en een paar generaties iPod touch bedienen..
Besides. Ik dacht dat de control dmv bluetooth afgehandeld kan worden, waarom beperken met lightning connectors? Als ze een bluetooth controller hadden gemaakt, was hun markt veel groter. Alle iOS7 apparaten ondersteunen die API immers.
Bluetooth zou inderdaad fijner werken, maar opladen met de intern bijgeleverde accu wordt dan wat lastig. En die accu is best prettig, zodat je iPhone het net wat langer uithoudt als je zware games als Infinity Blade gaat spelen.
Mja, het voordeel van Apple is dat ze juist niet zoveel veranderen. De iPhone's gaan ook twee generaties mee voordat ze pas van uiterlijk wijzigen, zie de iPhone 5 > 5S + 4 > 4S + 3G > 3GS. De brede connector hebben ze bijvoorbeeld ook na 10jaar vervangen voor de huidige lightning connector.
Ik vind gamen op me iPhone best leuk en spendeer er ook dagelijks wel eventjes aan, maar om nou een controller van 100 euro hiervoor aan te schaffen? Geen denken aan. Echt gamen doe ik wel thuis op me console of PC en tijddoden als ik ergens wacht doe ik wel zonder controller.
maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt of dat er voor deze controller geen markt is. Niet iedereen heeft een console of pc met goede specs.

on: zo maak je van je Iphone toch mooi een soort psp vista. Als je dit in combinatie met appletv gebruikt kun je het ook nog op een groot scherm spelen

[Reactie gewijzigd door Tomvd5 op 20 november 2013 13:47]

Hoe je het ook wendt of keert; ik denk dat Faberge zijn opmerking niet zo heel vreemd is. Want om 100 euro voor een iPhone controller uit te geven, dat gaat mij ook wat te ver, en ik denk dat er zo veel mensen denken.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant speelt een controller wel veel fijner bij bijv. RPG spelletjes.

Ik overweeg zeker wel op termijn een controller aan te schaffen.
Vooral omdat het over een tijd standaard ondersteuning gaat komen voor veel apps/spellen voor zo'n controller.

En natuurlijk zijn er concurrenten voor logitech, maar aan de andere kant ga je wat betreft een logitech controller wel gelijk voor iets goeds.

Misschien dat ik eerst iets goedkoops haal, en vervolgens liever deze neem.
Maar ik ben wel blij dat ze er nu zijn.

Verder heb ik thuis een beamer met apple TV. Dus Airplay sync aan, en ik kan direct gamen via mn beamer als ik thuis ben.

En aangezien ik nog een 4s heb gaat het waarschijnlijk deze worden:
http://dx.com/p/rii-g01-b...s-ipod-touch-black-203177

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 20 november 2013 16:07]

Zo is dat, lekker Angry birds of Real racing op je beamer spelen! Joepie!

Sluit er dan gewoon een console of pc op aan..
Heb een HD beamer staan en het ziet er goed uit, dus?

ps. heb ook een ps3 net wat me uitkomt.

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 20 november 2013 21:26]

bwa ik leg er alvast graag 100 euro voor neer. De iphone5+ mensen zijn geen cheap buyers. Als je 800 euro voor zo een ding hebt neergelegd dan ga je heus niet muggeziften over die 100euro die bovendien de autonomie verlengt. Voor ieder beetje gamer die een iphone heeft is het gewoon een must. Nu hoeven we eindelijk die 3DS en PSVita met al hun prularia mee te zeulen. Bovendien zijn de graphics van de iphone5s al PS3 niveau dis de PS3 kan je zodra het spelbestand goed geupgraded is ook buiten trappen. Natuurlijk heeft dit zoals ALLES even tijd nodig. Maar dat het er komt staat vast.
Ik nam je reactie serieus, tot je nota maakt dat de grafische capaciteiten van een iPhone 5S al van het PS3 niveau zijn. En vervolgens spring je van de hak op de tak om te eindigen dat de iPhone 5S ooit de Playstation 3 kan vervangen. Ik heb begrip voor ieder zijn mening, maar ik kan me simpelweg niet in je opmerkingen vinden.
Ik overwoog ooit een PS Vita ke kopen tot ik bedacht dat ik al zo'n console in mijn zak had en het gewoon te dom is van een Vita te kopen. Eigenlijk vind ik dit wel zijn geld waard dan een Vita die ik toch weinig zou gebruiken omdat de games in vergelijking met de iPhone veel te duur zijn. Dus die ¤100 mag veel lijken maar als ik dan alle games optel die de aanschaf van een Vita zouden verantwoorden dan is het eigenlijk spotgoedkoop.
Daar zou ik me in kunnen vinden, ware het niet dat de spellen die beschikbaar zijn in de Apple Store saai, kort en flets zijn, en de Playstation Vita toch een reeks spellen beschikbaar heeft die een stuk indrukwekkender zijn. Dit is natuurlijk voor een gedeelte subjectief, maar toch lijkt het me dat je dit niet kan ontkennen afgaande op productbeoordelingen.
Ik vind Rayman Fiesta Run er in review toch eigenlijk best wel tof uitzien. Ik zie het nog wel gebeuren dat de telefoon net zo leuke games krijgt als je gewend bent op handhelds als de DS en de vita.
Buiten dit spel ben ik echter niet bekend met andere smartphonegames die eruit springen.
Dan heb jij de goeie spellen in de Apple store nog niet ontdekt denk ik. De betere iOS games zijn gericht op de oeroude regels van de gamification, en die zijn qua entertainment en speelduur stukken beter dan bepaalde games die je kan draaien op een 3DS en een vita.

Het "indrukwekkende" waar je het over hebt gaat dan waarschijnlijk over de echtheid van de graphics. Hoe dicht leunt alles aan tegen de realiteit en knalt het allemaal nog aan 120 frames per seconde over je scherm.

De echte goeie games/apps zijn diegene die een concept hebben die je uit de sokken knallen en door de grafische vertaling errond het verhaal 10 keer sterker maken. Spellen die je maar niet uitgespeeld krijgt omdat je nog de laatste ster probeert te bemachtigen in één van de laatste levels of gewoon geen eind kennen. Dat zijn tenminste echte games. Geen games die je normaal op een 42 inch scherm ziet draaien die dan gepushed worden in een vita-scherm. Op een 42 inch race ik ook eens graag, maar niet op zo'n mini-scherm. Games (van zo'n type) zijn daar niet voor gemaakt.

Dus long story short:

Graphics zijn niet alles. Concept, visuele vertaling, uitwerking en gamification. Dat is belangrijk.

[Reactie gewijzigd door BuzzeW op 20 november 2013 22:01]

Je maakt een hoop veronderstellingen over mijn opmerkingen, visie en kennis van/op gamen. Vrijwel al je veronderstellingen zijn incorrect en het heeft mijn inziens dus ook geen zin om daartegen in verweer te gaan. Dat neemt anderzijds ook niet weg dat ik me wel kan vinden in een deel van jouw opmerking.
Een deel van mijn veronderstellingen zijn dan ook volledig subjectief, en andere zijn gebaseerd op feiten. Aangezien ik er dagelijks mee bezig ben leunen mijn veronderstellingen ook aan tegen de mening van een bepaalde massa mensen. Maar inderdaad, het heeft geen zin om daartegen in te gaan.
In that case, let's agree to disagree :)
Ik weet niet waar je dat haalt, maar inmiddels zijn er toch echt wel goede games voor iOS. Zo is GTA 3 en Vice City er en (dat kon je 20 november nog niet weten) komt de PS2 game GTA San Andreas ook binnenkort uit op iOS en Android.

Verder is de laatste Call Of Duty voor iOS best een knaller en heeft Gameloft een zeer sterke Modern Combat reeks. Verder van diezelfde Gameloft ook Gangstar, wat eigenlijk bijna 1:1 Grand Theft Auto is met andere karakters en een andere spelwereld.

Geen van bovengenoemde games kan ik classificeren als "saai", "kort" of "flets". Verder komen enkele van die games toch écht wel in de buurt van PS3 titels- zeker de ietwat oudere PS3 titels. De iPhone 5S (en nieuwe iPads) kunnen overigens perfect mee met de toch wel verouderde hardware van de PS3- of toch zeker mee met de 3DS/DS/PSP/PS Vita - het is tenslotte nog altijd geen dedicated gaming console.

Het enige echte nadeel bij dit soort games (dus niet het Angry Bird type) is maar juist dat het de batterij in een uur of drie volledig plattrekt en dat je met touch controls zit. Daar komt de Logitech controller perfect als uitbreiding op je -toch al- dure smartphone en iemand die 900 euro neertelt voor een iPhone 5S 64GB kan best nog wel 100¤ kwijt aan een extra batterij (dus x2) én fysieke knopjes.

En wil je van een iPhone een échte handheld maken, dan kan je op Amazon best genoeg batterijen vinden met 10.000mAh+ capaciteiten. Zo kan je dus voor 130 euro perfect van een recente iPhone of iPod Touch een high-end handheld maken.

(en je kan perfect op Marktplaats/2dehands.be/.. een tweedehands iPhone 5/iPod Touch kopen en zo onder de aankoopprijs van een degelijke smartphone+handheld gamedevice blijven.

Denk 130 euro voor de Powershell én een batterij op Amazon en 370 euro voor een iPhone of iPod op 2dehands-sites + 4 van bovenstaande iOS games aan 7 euro per stuk (sommige zijn goedkoper dan dat..) - dan ben je 528 euro kwijt.

of 160+ euro voor een PSvita en 250 euro voor een smartphone, + 4 games voor de PSvita aan 30 euro per stuk - dan ben je 530 euro kwijt. En de meeste PSVita games kosten dan ook nog eens meer dan 30 euro - vaak 40/50 euro (Bron: game mania website).

Verder kan je natuurlijk de smartphonegames blijven spelen op een nieuwe smartphone - de aangekochte PSVita games kan je waarschijnlijk niet meer in de opvolger van de PS vita stoppen.

Natuurlijk is het volledig afhankelijk van persoon tot persoon, ik sleur liever één device en een controller mee dan 2 devices die ik dan ook nog afzonderlijk van stroom moet blijven voorzien. Verder kan je de controller ook gewoon thuis laten en alsnog spelen met touch bediening, iets wat je niet kan als je voor smartphone+psvita kiest - laat de vita thuis en je zit enkel nog met de smartphone waar je geen games op hebt aangekocht als je mijn prijsbepaling volgt.
Nee inderdaad, in plaats van een portable handheld mee te "zeulen" stop je dit ding vast wèl gemakkelijk in je broekzak
offtopic:
Iphone5+ mensen zijn geen cheap buyers. Meh, typical, je ben niet speciaal of rijk als je zon ding heb want je ziet geregeld tiener met zon ding in zn klauwen en die hebben echt niet veel te besteden. Dat deel van je reactie stoorde me mateloos :/ . Apple maakt een telefoon, een telefoon! Al weet ik dat mensen die verzot zijn op hun ''mijn iphone'' (want het is natuurlijk niet zoals bij alle andere ''mijn telefoon'') het behandelen alsof het daarwerkelijk een duur sieraad is.


[ontopic] 100 euro misschien wat aan de prijzige kant maar het lost zeker de punten op die Rubizon aankaart wat betreft andere consoles meenemen naast je telefoon! :)
Iedereen moet natuurlijk z'n mening kunnen uiten en zo ook Faberge. Maar om mobile/portable gaming te vergelijken met PC-gaming is natuurlijk onzin. Zelf vind ik mobiel gamen (voor zo'n beetje alles anders dan puzzeltjes) geen doen, omdat je voor controle op bepaalde delen van het scherm moet drukken, waar de interface knoppen toont. Omdat ik ze niet kan voelen, druk ik regelmatig net mis. Zo'n controller geeft hiervoor net die meerwaarde, zodat je geen psp/ds of andere handheld console hoeft te kopen (tenzij je voor het spel-aanbod gaat).. Wat betreft de hoogte van de prijs... tsja, da's voor de een te veel, voor de ander betaalbaar. Met de feestdagen voor de deur is de timing van de release in ieder geval wel goed.
Ik snap dat sommige mensen hier niet opgewonden van geraken, maar als games als minecraft: pe deze dingen beginnen te ondersteunen, zullen ze eindelijk fatsoenlijk speelbaar zijn.

De controls op touchscreens zijn van ver gekomen en zitten op een redelijk niveau, maar ik vrees ook dat we daarop zullen blijven vastzitten: een redelijk niveau. Controller support lijkt me de eenvoudigste manier om nog vooruitgang te maken. Ik zit per dag twee maal een uur stil op de trein, dus voor mij zit echte gaming er wel in op telefoon/tablet.

De prijs is natuurlijk exuberant, voor 40 euro meer heb je al een 2DS, waar nu ook hele leuke titels op zijn uitgekomen/gaan uitkomen.
Misschien moet je het ook niet zien als een vervanging van "echt gamen", maar als een alternatief voor handheld gaming.

Ik vind het nogal lijken op die draagbare playstation of een geliktere 2DS met 1 scherm. Als ik al een iphone heb, en er komen games op uit die goed met knoppen ipv touch werken, waarom dan niet voor 100 euro een accesoire kopen voor een apparaat dat je al altijd bij je hebt?

zoals het artikel hint, staat of valt dit natuurlijk bij een goed aanbod van games die iOS' gamecontroller framework ondersteunen.

Voor mij persoonlijk is het ook niets, maar ik zie hier echt wel (toekomstige) meerwaarde in. Je telefoon is je camera, je agenda, je weerbericht, je krant, waarom niet je handheld gaming?

[Reactie gewijzigd door Bram S op 20 november 2013 13:23]

Ja ziet er mooi uit, maar probleem dat je het ook nog mee moet nemen. In mijn opzicht is het spelen van games op de telefoon zo voor tussen door en vaak heb ik dan niks bij. En hiermee zou ik het ook nog mee moeten nemen.
Dus extra een tas of ruimte maken voor de controller. Want het ziet er niet uit dat het in je broekzak past.
als ik ergens wacht doe ik wel zonder controller.
I loop al ruim twee jaar met een ipad en een iControlpad op zak.
iPad is jailbroken en heb er emulaters voor GB, GBA, NES, SNES, SEGA Master system, SEGA Genesis en diverse Arcade kasten op geinstalleerd.
Ik kan je zeggen dat ik mij geen moment hoef te vervelen, en toch wel heel blij ben met mijn iControlpad als alternatief voor de touch screen controls.
Ik heb dan niet die rare iPhone mount er op maar gewoon alleen de controler.
Neemt minder ruimte in beslag en werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 20 november 2013 15:36]

De selectie aan games op iOS is niet te evenaren op andere mobiele besturingssystemen. Dus ik verwacht dat game controllers een goede plek zullen krijgen in de iOS accessoire wereld en meer creatieve games zullen stimuleren.
Dat is misschien waar maar ik ben blij dat ik gewoon een Gameboy emulator kan draaien op mijn Android zonder jailbreaking/rooting. En met de huidige Humble Bundle weer een paar mooie games voor mijn persoonlijke keuze van $ 10,- iets wat je niet snel op een iOS device zal zien.

@GeforceAA, dat weet ik zo net nog niet want veel vrienden/familie spelen of gratis spellen op een standaard iPhone of juist allerlei dingen op een jailbroken iPhone. En ik heb meerdere apps gekocht via de website van de maker en toen op mijn Android gezet, 30% voordeel voor mij of meer winst voor de maker als er geen App Store verplicht tussen zit.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 20 november 2013 18:01]

Precies. Daarom is iOS ook meer lucratief voor game-ontwikkelaars dan Android. iOS gebruikers spenderen gemiddeld meer. Misschien ook eerder bereid om te betalen [voor kwaliteit].
...Misschien ook eerder bereid om te betalen [voor kwaliteit].
Anders hadden ze ook geen iPhone ;)

Ontopic: Mooie toevoeging voor de gene die veel reizen met openbaar vervoer of met hun vader/moeder achter het stuur.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 20 november 2013 13:39]

Ik mis een analoge stick? Juist dat lijkt me handig... Nu heb je alleen een D-pad en facebuttons.
Trendy en hip filmpje van Logitech, wat verder helaas niet extreem veel laat zien (stond eerst nog niet bij het artikel): http://www.youtube.com/watch?v=nVfeShqTx-Q

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 20 november 2013 16:18]

Er zijn verschillende mogelijke control schemes opgesteld door apple en de thumbsticks zo optioneel. Er is echter ook pas een gelijkaardige controller met sticks gereleased door moga: de moga ace. Ook 100 euro.

[Reactie gewijzigd door vix-ducis op 20 november 2013 15:19]

Zo valt de N-Gage quad design ineens best wel mee :+
Eigenlijk had de iphone er recht op in moeten staan, dan was het zowat een clone geweest :)

Btw, hoewel het de advies prijs is, ligt de prijs wel erg dichtbij een 2/3 ds, de games voor de ds zijn wel duurder, maar ook een stuk uitgebreider.

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen, ze zouden zo best meer in elkaars vaarwater kunnen komen als de spellen ook steeds beter worden.
Kun je er ook nog mee bellen of moet je de telefoon dan eerst uit de "controller" halen? Op de foto's lijkt mij namelijk de microfoon helemaal afgesloten. Een headset inpluggen lijkt ook moeilijk te gaan..
Denk dat bellen niet zo makkelijk gaat inderdaad, maar volgens het artikel is er nog wel ruimte voor je headphones:
De Powershell biedt via uitsparingen toegang tot de aan/uit-knop, de volumeregeling, de camera, de speakers en de hoofdtelefoonaansluiting
¤100,- 8)7

Snap niet dat er nogsteeds er toestellen (zelfs high-end telefoons) met zo weinig mAh worden uitgebracht terwijl bijv. de external battery accesoires voor iPhones met 20.000mAh een schijntje kosten. }:O
Omdat een grotere accu zwaarder is en het toestel dikker maakt ;)
En het hoesje rond al die iPhones niet?
Welk hoesje? Merendeel van de personen met een iphone om mij heen heeft geen hoesje! En dan nog, hoesje kun je voor kiezen, accu niet
¤ 100,- vind ik erg veel voor een accessoire. Dat het de batterijduur verlengt is eigenlijk een non-argument, want ik zal nooit de hele dag die controller aan m'n iPhone hebben zitten. Tuurlijk, als je speelt is het fijn als de batterij langer meegaat, maar ik heb nog nooit langer dan 15 minuten op m'n iPhone gespeeld.

Heb deze joystick (ook van Logitech) ooit gekocht voor ¤ 2,- en die gebruik ik op m'n iPad af en toe, zeker nu met Oceanhorn is het een zeer welkome toevoeging, want dat spel speel ik toch wel een aantal tientallen minuten achter elkaar.

Gamen op de iPhone is gewoon nog niet genoeg ontwikkeld om een controller van ¤ 100,- te rechtvaardigen. Het zijn voornamelijk spelletjes die je even speelt als je op het toilet zit. De iPad vind ik veel meer geschikt voor de langere speelsessies. Het kan natuurlijk zijn dat de iPhone juist deze controller nodig had om het gamen tot een nieuw level te verheffen, maar tot nu toe heb ik nooit echt lang op m'n iPhone gespeeld.

Edit: Ik voorzie wel een mooie toekomst voor deze controller met iPhone icm een Apple TV! Ik weet niet hoe sterk de Apple TV is qua grafische mogelijkheden, maar daar zou Apple echt een stuk van de markt van consolebouwers over kunnen nemen!

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 20 november 2013 14:16]

100 euro vind je veel? Een iphone dock kost 30 euro, een extra kabel of lader kost al 20 euro, een hoesje 30 euro. Dat is een controller met extra accu voor 100 euro best wel redelijk.
Ik weet niet waar jij je spulletjes koopt, maar voor de prijzen die jij noemt lever ik je er 5, en dan hou ik er nog 5 voor mezelf over ook.
Dat zijn de prijzen van de Apple store, niet van die Chinese namaaktoestanden die maar half werken.
Blijf lekker in die waan ;)
100 euro voor zo'n controller lijkt me een beetje pittig aan de prijs als je kijkt naar de Playstation en XBOX controllers die zo'n 40-70 euro kosten, soms zelfs goedkoper als je een 3rd-party merk neemt. Op zich lijkt zo'n controller me nog best handig voor sommige adventure games en shooters op de iPhone, maar of 't met de huidige prijs echt een succes gaat worden? Ik denk zelf van niet.
Een mogelijke verklaring is dat deze controller ook een extra accu bevat.
Dat doen de draadloze controllers van/voor de Playstation, Wii, Wii U en XBOX toch ook?
Nee, die leveren toch geen stroom aan de console.
Hebben toch ook gewoon een accu nodig..
Qua kosten om te produceren geen verschil, behalve dat die accu wat kleiner is misschien.

edit: Er kan zelfs een 1800 mAh accu in een PS3 controller.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 20 november 2013 16:36]