Android-gameconsole Ouya krijgt concurrentie van GameStick

PlayJam werkt aan de GameStick, een op Android draaiende gameconsole die past in een usb-stick. De GameStick draait Jelly Bean, kan bediend worden met elke bluetooth-hid-controller en verschijnt in april. Dan verschijnt ook de Ouya, een gelijksoortig platform.

PlayJam, een bedrijf dat zich richt op social games, kondigt de GameStick aan. Het apparaat past in een usb-stick. In de minibehuizing is een Amlogic 8726-MX processor verwerkt, aangevuld met 1GB ddr3-ram en 8GB flashgeheugen.

De stick draait Android 4.1 Jelly Bean, en kan verder overweg met wifi en bluetooth, wat wil zeggen dat muis en toetsenbord gebruikt kunnen worden om de GameStick te bedienen. Voor het besturen van games maakt PlayJam een eigen controller, al kan het apparaat ook overweg met andere hid-compatible controllers. Als de eigen controller van de GameStick gebruikt wordt, kan de stick zelf in de controller geplaatst worden, waarna het apparaat via bluetooth gekoppeld kan worden aan een beeldscherm. Er zouden al 200 games beschikbaar zijn die werken op de GameStick en PlayJam heeft contact met ruim 200 ontwikkelaars die games willen maken voor Android-platforms als GameStick.

GameStick

De GameStick lijkt in zijn opzet erg op de Ouya, een apparaat dat in 2012 verscheen en in april 2013 op de markt komt. Dan hoopt PlayJam ook de GameStick te kunnen leveren. Waar de Ouya voor 99 dollar over de toonbank gaat, wil PlayJam de GameStick voor 79 dollar gaan leveren. Net als bij de Ouya hoopt PlayJam via Kickstarter geld en aandacht voor zijn miniconsole te krijgen. Het bedrijf hoopt in een maand tijd 100.000 dollar op te halen voor de ontwikkeling van de GameStick.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Kickstarter-video van de GameStick

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

02-01-2013 • 17:01

73

Reacties (73)

73
70
50
2
0
11
Wijzig sortering
Ik kan begrijpen van critici dat ze de Ouya een beetje een zinloos product vinden. Want in feite hebben ze gelijk dat het eigenlijk niets meer is dan een Android device (tablet/telefoon) in een andere behuizing en dat het inderdaad met MHL en een bluetooth controller je min of meer dezelfde ervaring hebt.

Maar ik heb die besteld omdat die:
1) Een erg grote support gaat krijgen.
2) XBMC ontwikkelaars zijn er mee bezig, evenals andere programma's.
3) Kleine console die je niet steeds hoeft los te pluggen (zoals met een telefoon/tablet) van de tv.

Maar ik vind dit toch wel een raar product. Dit is in feite een standaard Android stick waar ze een skin over maken (de UI) en dat ze er een aparte controller voor ontwikkelen. (Welke er overigens niet echt comfortabel uit ziet :/ ).

Dus een hierboven genoemde kritiek dat zij dit nooit in 4 maanden kunnen uitbrengen (tussen Kickstarter en April 2013) is dus maar deels waar. Die ontwikkeling is IMHO puur voor de controller en de UI. Opzich nog wel knap natuurlijk; want zo'n controller en UI spuug je er ook niet in een paar weken uit...
Dit spul bestaat in principe al een tijdje, een android stick + controller en je hebt hetzelfde. Ik hoop dat deze publiciteit ervoor zorgt dat er meer (serieuze) games op android komen.
Anoniem: 174991 @Jarrean2 januari 2013 18:17
Ja. maar deze zal pas over een tijdje bestaan. Als je nu via Kickstarter de funding probeert te regelen en je (eerste) pre-production sample is nog niet klaar, dan is verschepen in April een illusie. Ook al zet je die datum in een tabelletje.

edit: als ik ernaast zit verander ik mijn profielfoto in een pasfoto van Steve Ballmer. Ik heb weleens een score gezien van hoeveel projecten er daadwerkelijk opgeleverd werden en dat is bedroevend. Je bent feitelijk een donateur en geen klant en zeker geen investeerder. Je krijgt de boekhouding niet de zien en je hebt geen garantie van levering. Prima als je dat wilt, maar het is wel van belang je dit te beseffen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 174991 op 23 juli 2024 15:03]

Ja, ik zou zo een tabelletje willen zien van kickstarter. Waar producten hun geschat lever datum niet halen. Ik denk dat meer dan de helft, het niet na kan komen door technische / ontwerp fouten / fabrikant fouten... enzo
Ja, ik zou zo een tabelletje willen zien van kickstarter. Waar producten hun geschat lever datum niet halen.
84% Zie http://www.theverge.com/2...-projects-shipped-on-time
There is a caveat to CNN Money's research: most of Kickstarter's top-funded projects fall into the technology, video game, or design categories, while the majority of the site's projects are artistic projects that don't attract nearly as much attention or money.
Kijk met zulke mensen gaan we de oorlog wel winnen. Bedankt beantherio

En de beste wensen :)
Inderdaad, aan iedereen die een 'goedkopere OUYA' zoekt, kijk eens op dealextreme zou ik zeggen. Deze heeft wel wat lagere specs en missende features dan de OUYA trouwens (cpu/gpu minder krachtig, trekt stroom uit je tv's usb poort, geen rj45 connector en meer)

Ben ook erg benieuwd hoe ze deze in april willen gaan uitbrengen, lijkt me dat ze dan wel erg 'kort door de bocht' een bestaand product hebben gepakt en een mooi hoesje voor gemaakt. (want laten we eerlijk zijn, dat doet OUYA ook, maar daar zie je ook wel dat er echt nagedacht en getweakd is)
Als ik me niet vergis, heb je van OUYA ook direct 2 controllers erbij, voor die 20 euro extra ...
Bij deze moet je nog eens een extra controller kopen (vast ook niet goedkoop) + een usb powerbrick als je TV geen usb heeft of niet genoeg power kan leveren via de usb ...

[Reactie gewijzigd door psycho202 op 23 juli 2024 15:03]

Werkt gewoon via HDMI, de USB is alleen voor de power.

Dus het is gewoon een OUYA, het enige verschil is dat de OUYA nog niet leverbaar is en die Android-sticks wel. En die heb je voor elk budget, met bijbehorende specs. Maar voor een paar tientjes heb je al Android op je TV en een dual-core ARM is nu nog steeds sneller dan de gemiddelde smartphone die in gebruik is, dus de meeste Apps draaien er prima op.
Weet het niet meer zeker (ook alweer paar maanden geleden dat ik de OUYA had 'gebacked') maar moest volgens mij wel iets van $15 bijbetalen voor een 2e controller.

Verder helemaal gelijk, mijn tv heeft geen usb (een van de 10tallen redenen dat ik zon OUYA best zag & zie zitten) dus dat zou bij mij al niet handig werken.
Waarvoor zou je usb nodig hebben? Het wordt allemaal aangesloten via HDMI op te tv. De gamesticks maken wireless verbinding met de console
En vergeet niet dat je een duurdere stick moet kopen omdat er bluetooth in moet zitten.
Inderdaad, het is eigenlijk gewoon een Android stick die je in je tv steekt(al verkrijgbaar), met een apart ontworpen controller.

Ik vraag me af of er genoeg vraag is naar simpele touch based games op het grote scherm.
Anoniem: 133816 @Jarrean2 januari 2013 18:27
Ja, dit spul bestaat al een tijdje. Wat zij moeten doen is het volgende stap.

Het stickje waar al het hardware in zit, upgraden naar een nextgen hardware.
Amlogic 8726-MX processor vervangen door een Intels Merrifield-chip of Tegra 4-soc of een Snapdragon S4 Plus-soc, misschien zijn deze soc's niet zo 1..2...3 compatibel, maar hopelijk zie je mijn punt :)

Dan zullen ze echt het markt open breken. Stiekem hoop ik dat Ouya ook een soort gelijk soc heeft of een meer power beestje :o
De Ouya heeft een Tegra 3 als ik het mij goed herriner :D
En ik haal denk ik toch liever de Ouya dan deze
Wat ik niet snap ik dat ze met dergelijke hardware toch een beetje serieuze games kunnen maken. Dat het geen PS/Xbox moet worden is me duidelijk, maar zit je niet heel snel tegen een performance plafond als je een beetje serieus games wil maken voor deze apparaten?
Kijk maar naar GTA Vice City op android, ziet er prima uit en is ook degelijk geen complete port van vroeger, toevoegingen van meer details zoals handen en dergelijke, en als je telefoon/tablet wat dan ook er moeite mee heeft stel je de resolutie of details in op wat minder.. Zelfde voor max payne, ziet er voor een android game zeer netjes uit op alle details maximaal.
Dit zijn alleen de echte ports nog maar, gezien we steeds verder gaan (vooral full hd schermen in telefoons) kunnen de games niet achterblijven waardoor de games ook steeds mooier/beter worden. Zolang de details en dergelijke maar aangepast kunnen worden aan de hardware is het geen probleem, dan kan men zelf aanpassen wat het beste loopt.

Wel is het een eigenlijk gewoon een android stick met een controller.. Die heb ik ook in samenwerking met een 360 controller, speel ik ook GTA3 en Vice City op, is gewoon support voor door Rockstar ingebouwd maar dat is dus omdat rockstar de functionaliteit er van in ziet.
Dat is dus ook mooi met de Ouya en de 'Gamestick', het zal er voor zorgen dat de controller support vaker wordt ingebouwd zodat het touchscreen niet altijd nodig zal zijn en het beter speelbaar wordt in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 23 juli 2024 15:03]

nou, tegenwoordig hebben we enorm veel rekenkracht in enorm kleine chips, dat je hier dus games op kunt maken die vergelijkbaar zijn met de (behoorlijk oude) PS3 en Xbox360 zou best kunnen, ze kunnen iig behoorlijk dichtbij komen
Nee hoor valt best mee, daarbij zal ook 2d gaming op dit soort consoles heel normaal zijn, wat weer veel minder resources trekt.

Moet er wel gezegd worden dat de cpu van deze nou niet echt een geweldige keuze is, de Tegra3 in de OUYA is duidelijk wat krachtiger, en daar is natuurlijk bewust voor gekozen (want ja, de snelste/hoogste resolutie android telefoons hebben een tegra3, dus dan wil je die ook in je 1080p console)
Maar je kunt toch al praktisch elke moderne telefoon gewoon draadloos aan je TV koppelen? Dan heb je toch precies hetzelfde? iOS kan dit, ik neem aan Android ook.

Iedereen heeft tegenwoordig wel een Android of iOS telefoon/device.

Dit ding is eigenlijk alleen interessant als het maximaal 5 tientjes kost ofzo.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 15:03]

Zo'n stick daar doe je meer mee dan alleen gamen, kan ook als videospeler of browser dienen. Zelf ook een MX1 android stick die gewoon achter de tv geplakt zit, is sneller opgestart dan de PC en kan er alles mee wat ik ook op mijn telefoon mee kan doen. Je moet er van houden, maar de mogelijkheden zijn echt ideaal gezien je elke tv/monitor of wat dan ook kunt voorzien van een 'casual' gaming functionaliteit of wat je er dan ook mee wilt doen. :)
dat is ook zo ongeveer de prijs; 79 dollar gaat hij kosten, inclusief controller
op dit moment is dat net geen 60 euro

en ja, elke android telefoon kan het, maar dan moet die wel een uitgang hebben voor de TV
en je moet nog een controller regelen, maar dat is niet zo'n probleem lijkt me

6 tientjes is niet veel, en het bespaart je elke keer je telefoon aan de TV/oplader te moeten koppelen enzo
Hehe, het viel me op dat knopjes op de controller PLAY vormen, maar dat ie op de foto anders is geplaatst dan op het filmpje.

Wel een gaaf product, maar kan je dat gewoon op elk TV scherm afspelen met USB ondersteuning, of moet er nog een speciaal protocol aan gekoppeld zijn (welke ik dan in de specs van mijn TV moet nakijken).

Je telefoon streamen naar het beeldscherm, of/en je telefoon als keyboard/controller gebruiken is eigenlijk wel een dingetje wat met stip op mijn verlanglijstje voor zoiets staat. Kan dat nou al?
Anoniem: 133816 @Westbam2 januari 2013 17:41
Het is niet een USB connectie maar een HDMI 8-)
maar kan je dat gewoon op elk TV scherm afspelen met USB ondersteuning, of moet er nog een speciaal protocol aan gekoppeld zijn
Nope het is een kwestie van in een HDMI poort en usb poort prikken en klaar, zolang je tv HDMI heeft, en je ergens vlakbij (vanuit de tv, of een oplader ofzo) usb stroom hebt, heb je alles wat je nodig hebt.
Je telefoon streamen naar het beeldscherm, of/en je telefoon als keyboard/controller gebruiken is eigenlijk wel een dingetje wat met stip op mijn verlanglijstje voor zoiets staat. Kan dat nou al?
Nee eigenlijk niet, er zijn misschien wel een paar telefoons die dit doen, maar (van de laatste 2 jaar) op 1 hand te tellen, dit soort consoles zijn indirect het antwoord daarop.
Dit word wel een beetje het doel van Microsoft Surface, en andere partijen zijn hier ook druk mee, maar de focus ligt bij telefoonmakers blijkbaar ergens anders (1080p schermpjes op mobiel, want dat verschil zie je zo goed..)

[Reactie gewijzigd door 434365 op 23 juli 2024 15:03]

Dit is dus echt niet te vergelijken met de Ouya. meer met de goedkopere tv stickjes met een game controller erbij.

De Ouya heeft een Tegra3 die is vele malen sneller dan die amlogic. Net zoals vele andere chinezen proberen ze hier ook mee te liften op een goed initiatief. Ouya is helemaal open je mag ermee doen wat je wil.

Zelfs rooten en je garantie vervalt niet. Ook XBMC maakt een versie voor op de Ouya.
Anoniem: 133816 @Btje2 januari 2013 21:55
Ik hoop dat Ouya zich gaat bedenken en toch maar voor de Tegra 4-soc gaat O+
Dat gaat niet gebeuren. Te kort dag en de dev-units zijn al de deur uit. Zou knap l*llig zijn als zij dus nu met een verouderde Ouya zitten die uiteindelijk niet de consument krijgt.
Best een leuk ding maar wat mij altijd blijft opvallen is dat je verplicht moet ontwikkelen voor Android en die er vast in zit. Als ze dat nou eens optioneel maken, wat mij betreft een Android als default erop zetten en iets anders booten mogelijk houden. Dan koop je teminste een computer en niet verplicht een voorgekauwd platform dat aan een app-store is gekoppeld. Alsof dat het beste is wat computers kunnen draaien.
maar dat kan ook 9 van de 10 keer, net zoals je dat ook kan bij een gemiddelde androidtelefoon...
Valt het niemand op dat die interface zeer sterk lijkt op die van de Xbox360 sinds de Metro-update? Wil niet verkondigen dat MS die uitgevonden heeft, maar lijkt er toch in elk geval enorm op. Ik neem aan dat dat hun eigen downloadwinkel is, gaan ze dan wel de Google Play Store mee leveren vraag ik me af.
Vind het wat dat betreft ook wel op de PSN winkel op de PS3 lijken...
persoonlijk vind ik het jammer dat er voor asynchrone pookjes is gekozen. Vind dit zelf namelijk niet echt lekker werken.
ik vind dat juist relaxter; bij de PS3 heb ik wel eens dat als de pookjes naar elkaar wijzen m'n duimen tegen elkaar stoten waardoor je wat minder accuraat bent op dat moment
bij de Xbox heb je dat probleem niet dankzij dezelfde asynchrone pookjes

trouwens, je kan elke HID controller erop aansluiten

[Reactie gewijzigd door godofal op 23 juli 2024 15:03]

Misschien staat deze reactie er al maar, is dit product niet precies hetzelfde als een Android smartphone die connect is met een HDMI kabel met je TV in combinatie met een (xbox) controller?

Daarom snap ik niet waarom dit zou moeten gaan werken als het toch op android draait en dus dezelfde games kan afspelen...
- Dat je kinderen ook kunnen spelen als jij niet thuis bent
- Je niet hoeft te betalen voor een scherm en 3g functionaliteit
- Standaardisatie, net als bij andere consoles: Telefoons zijn zo verschillend waardoor games lang niet op elke telefoon soepel loopt.

Al moet ik wel zeggen dat ik de Ouya vind tegenvallen qua kracht, want nu moeten ze volgend jaar alweer de Ouya II uitbrengen om bij te benen.
Als de eerste Ouya een succes blijft zullen ze dat zeker doen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.