Black Ops III - Singleplayer Preview

Verder de toekomst in met de campagne

Meer informatie dan verwacht

De vraag 'wat maakt een goede Call of Duty-game' begint bij 'wie maakt een goede Call of Duty-game'. Sinds een paar jaar is uitgever Activision overgestapt van een schema met twee studio's naar een schema met drie studio's. Beurtelings verzorgen Infinity Ward, Sledgehammer Games en Treyarch de jaarlijkse release in de franchise. Dat leverde in 2013 een teleurstelling op met Call of Duty: Ghosts van Infinity Ward, maar leidde in 2014 met Advanced Warfare van Sledgehammer tot een resultaat dat een stuk beter was. In 2015 is het weer de beurt aan Treyarch, dat een derde deel toevoegt aan zijn eigen Black Ops-reeks.

In ontwikkeling voor: pc, PlayStation 4, Xbox One

Nu is het gebruikelijk dat Activision en de studio van dienst mondjesmaat informatie loslaten over de nieuwste Call of Duty. Een kort stukje gameplay uit de singleplayer in het voorjaar, iets meer singleplayer op de E3, en de onthulling van de multiplayer zo rond de Gamescom in augustus. Aan dat stramien wordt al vastgehouden zo lang als wij ons kunnen herinneren. En dat eindigt nu. Toen Tweakers onlangs op bezoek kwam bij de in Los Angeles gevestigde studio, werden we blij verrast. Waar we het voorheen met een 'simpel gameplayfilmpje' moesten doen, bleek Treyarch dit keer een lange, uitvoerige presentatie te hebben voorbereid waarin alle facetten van Call of Duty: Black Ops III meteen uit de doeken werden gedaan. In een goede twee uur passeerden de singleplayer, multiplayer én Zombies de revue. En om het nog mooier te maken werd die sessie gevolgd door anderhalf uur hands-on-tijd met de multiplayer-modus.

Dat leverde meer informatie over Black Ops III op dan wij ooit hadden verwacht. Het resultaat daarvan heb je wellicht al op de frontpage gezien: niet één, maar twee Call of Duty-previews. Dit om een en ander behapbaar te houden, in plaats van een gigantisch artikel met meer dan vijftien pagina's online te zetten. We horen het studiobaas Mark Lamia bij binnenkomst nog zeggen: we zullen er voor zorgen dat jullie met meer informatie naar huis gaan dan je in staat bent om te onthouden. Een paar uur later bewees de kramp in onze handen - het gevolg van de vele aantekening die we maakten - samen met de ijzersterke indruk die het spel had achtergelaten het gelijk van de Treyarch-directeur.

In dit artikel gaan we voornamelijk in op de campagnemodus van Black Ops III, en op alles dat daar bij komt kijken. Voor meer informatie over de multiplayer-modus kun je dit artikel lezen.

Onthullingstrailer van Call of Duty: Black Ops III.