×

Call of Duty: Black Ops III Review

Niet heel anders in de toekomst

Door , 293 reacties

Actuele thema's in campagne

Call of Duty: Black Ops III combineert snelheid en een nieuwe, vrijere manier van bewegen met de kenmerkende actie die Call of Duty al jaren biedt. Dat werkt prima in zowel de campagne als in de multiplayer, en levert de lekkerste gameplay op die de serie de laatste jaren heeft gehad: zo vloeiend was Call of Duty misschien nog nooit. Het blijft echter wel herkenbaarheid en herhaling troef: zeker als je de nieuwe opties in het bewegen weinig gebruikt voelt de core gameplay vooral erg hetzelfde aan als in de voorgaande jaren. Daar komt bij dat de game visueel achterloopt op de mooiste games van dit moment, al staat daar tegenover dat alles stabiel op 60fps loopt. Dat gegeven, en de aanwezigheid van een flink aantal extra spelmodi met daarbij Zombies en Freerun, verdient complimenten, maar weet het gevoel van herhaling niet helemaal te laten verdwijnen.

Met Call of Duty: Black Ops III verschijnt het derde deel in de Black Ops-serie van Treyarch. De Amerikaanse ontwikkelstudio heeft niet met zoveel woorden gezegd dat met dit deel een punt achter die serie wordt gezet, maar een niet al te ingewikkelde afweging lijkt daar wel op te duiden. De serie laat immers een vrij logisch verloop zien: van oorlogen en missies in het verleden in de eerste Black Ops, naar hedendaagse actie en de nabije toekomst in Black Ops II, en nu dus de op sci-fi lijkende actie in het derde deel. Het zou kunnen dat Treyarch over drie jaar de sprong naar de ruimte maakt met Black Ops, maar anders zou dit best eens de laatste game met deze naam kunnen zijn.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, pc
Afwijkende versies: PlayStation 3, Xbox 360

Als slotstuk van een trilogie verwacht je een afronding, maar zo'n soort trilogie is Black Ops niet. Het verhaal van Black Ops III speelt zich af binnen dezelfde wereld als de vorige games en er zijn zeker raakvlakken met het plot van vooral Black Ops II, maar van een rechtstreeks vervolg is geen sprake. Wel hebben de gebeurtenissen uit dat spel invloed op de status van de wereld aan het begin van de campagne van Black Ops III. In navolging van de door Menendez opgezette drone-strikes zijn drones nagenoeg afgezworen en wordt er weer veel meer nadruk gelegd op grondsoldaten, met alle gevolgen van dien.

Die grondsoldaten - en veel andere mensen in de samenleving op dat moment - zijn voorzien van een DNI, een Direct Neural Interface. Deze chip zorgt voor allerlei nieuwe mogelijkheden. Mensen kunnen bijvoorbeeld rechtstreeks communiceren met computers, en zelfs de gedachten en herinneringen van andere mensen uitlezen. Daarnaast zijn soldaten in Black Ops III voorzien van Cyber Cores en Cyber Rigs. De cores zorgen voor een set speciale mogelijkheden en aanvallen, terwijl de rigs invloed hebben op wat voor bewegingen de soldaten kunnen maken. Op een gegeven moment, na een bepaalde unlock, kunnen soldaten wallruns, boosted jumps en powerslides uitvoeren.

Deze mogelijkheden in de gameplay houden verband met het thema van de game, dat niet in één woord is te vangen maar verband houdt met diverse actuele thema's. Zo wordt het gebruik van kunstmatige intelligentie en de rol van privacy in de samenleving aan de kaak gesteld. Ook de manier waarop oorlogen tussen grootmachten worden uitgevochten - namelijk via het steunen van partijen in kleinschalige conflicten - heeft raakvlakken met de actualiteit.

AI en privacy

Het zijn vooral de vraagstukken op het gebied van AI en privacy die spelers van de campagne van Call of Duty: Black Ops III uiteindelijk aan het denken zetten. De game schotelt spelers een wereld voor waarin cybernetische aanpassingen realiteit zijn geworden en waarin iedereen het risico loopt dat zijn gedachten geopenbaard worden zonder dat daar per se toestemming voor nodig is. Overigens is dat niet de vraag die de meeste hoofdbrekens oplevert aan het einde van de campagne, maar we geven in een review natuurlijk niet het hele verhaal prijs. Laten we het er op houden dat Black Ops een geschiedenis heeft als het gaat om 'mindfucks', en dat verandert met Black Ops III niet.

Dat is te prijzen, want het levert een verhaal op dat ergens over gaat. De vraag is echter wel of Call of Duty het juiste vehikel is om een dermate ingewikkeld plot op los te laten. De verhalen uit Call of Duty-games hebben als primaire functie om de speler te voorzien van een plausibele reden om miljoenen kogels de wereld in te sturen. Het verhaal van Black Ops III is veel meer dan dat. Hoeveel mensen daar een boodschap aan hebben, valt echter te bezien.

*