Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Activision brengt het nog te verschijnen Call of Duty: Black Ops III ook uit voor de oudere consoles Xbox 360 en PlayStation 3. De uitgever werkt daarvoor samen met ontwikkelaars Beenox en Mercenary Technology. Een Wii U-versie komt er niet.

Aanvankelijk meldde Activision dat het spel alleen verschijnt voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc, maar het bedrijf komt hier dus op terug. "We weten dat er nog steeds fans zijn die de overgang naar nieuwere hardware nog niet hebben gemaakt. Daarom zijn we blij te melden dat we met Beenox en Mercenary Technologie aan Call of Duty: Black Ops III voor de Xbox 360 en PlayStation 3 werken", schrijft het dinsdag.

Overigens zijn er wel beperkingen aan de versies voor oudere consoles. Zo kunnen Xbox 360- en PS3-spelers alleen met z'n tweeën de campaign mode voltooien, terwijl bij de nieuwere generaties dat vier onlineplayers tegelijkertijd kunnen zijn. Meer details over de beperkingen maakt Activision op 6 november bekend, als Call of Duty: Black Ops III moet verschijnen.

Activision gaf bijna twee maanden terug een eerste indruk van de nieuwe editie van Call of Duty. Tweakers stond uitgebreid stil bij zowel de singleplayer als de multiplayer. Opvallend is dat spelers in het multiplayergedeelte van Black Ops III langs muren kunnen rennen, net als in Titanfall uit 2014. Bovendien kunnen spelers in de campagne van de game kiezen voor een vrouwelijke hoofdpersoon.

Het verhaal zou voor alle geslachten moeten zijn, wat betekent dat het spel dus zowel vanuit mannelijk als vrouwelijk perspectief kan worden gespeeld. Het is niet de eerste keer dat spelers met een vrouwelijk karakter op stap kunnen. Dat kon ook in Call of Duty: Ghosts, al was die optie er daar enkel in multiplayer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik vraag met het wel af, als je een game zo ver moet terugschalen dat het op apparaten met 256MB werkgeheugen en 256MB videogeheugen verbonden aan een GPU met prestatie level 7800GTX nog moet werkend zien te krijgen of dat de game niet heel erg limiteert op de PC en de nieuwe consoles?
Als ik dit zo lees staat de game eigenlijk los van de PS4/X1 versie. Activision heeft ontwikkelaars gevonden die de game gaan porten naar de PS3/X360.

Maar, het staat mijns inziens niet heel duidelijk in het artikel.
Welja ze mogen van mij alle games porten naar 360/PS3 op één voorwaarde :

Dat ze de game niet opbouwen van het standpunt van 360/PS3 maar downscalen van PS4/X1/PC
Anders benadeel je vooral de PC wereld.

Maar idd ik kan opmaken uit het artikel dat er een aparte studio de port voor 360/PS3 gaat verzorgen en dat lijkt mij wel een slimme zet :)

Voor mij mogen ze dat veel meer doen :

Maken voor PC met alle mogelijke pracht en praal die een menig GTX 980 op z'n knieën krijgt.
En dan er veel tijd is stoppen om dit op de consoles speelbaar te krijgen.
Dat een aparte studio aan de port werkt is niets nieuws of unieks. Gebeurt al tijden en het is zeer zéker geen garantie voor een goede port.

Sterker nog, dat zijn vaak kleinere, minder ervaren studio's die met een kleiner budget aan de slag mogen. Het is niet meer dan een kosten/baten afweging, en de focus ligt op minimale kosten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 juni 2015 09:18]

Nee, dat zal erg meevallen.

Je ziet nu dat Activision voor diens COD ports ontwikkelstudios aan stelt die, ondanks hun uiteraard harde werk om deze ports mogelijk te maken, nu niet echt bij het publiek bekend staan als zijnde studios waar je je game door geport zou willen worden. Nu Infinity Ward, Treyarch en Sledgehammer de current-gen consoles aan doen, en Activision ook nog centjes wilt verdienen over de nog steeds aanzienelijke last-gen userbase, stellen zij kleinere port studios aan om deze ports voor weinig geld te laten maken.

Voordeel is dat ook last-gen console gebruikers ook dit jaar niet in de steek worden gelaten.
Nadeel is dat er hoogstwaarschijnlijk de game visueel zoveel zal worden teruggeschaald dat de game bijna een andere look krijgt. In mijn andere reactie hier verwijs ik naar een link over hoe Advanced Warfare eruit ziet op last-gen.
Dat is wat we al lang gewent zijn met Battle Field 3 & 4.
Een veel zwaarder concept. Ook op kleiner schaal op vorige gen volledig op huidige gen. En op Pc kan je helemaal wilt gaan.

Heb BF3 op PS3 en PC
BF4 op PS3 en PS4

Hardline heb ik eigenlijk niks mee.

Ons online clubje hebben er nog veel een PS3 dus wacht toch even af op reviews wat COD op PS3 wordt.
hoezo limiteert op de PC? dat is helemaal niet nodig als je een beetje fatsoenlijk downscaled..
Ja je moet op de PS3/xbox360 niet verwachten dat het er net zo mooi uit ziet als op een goede PC of nieuwe generatie consoles.. Maar terugbrengen van detail etc is niets nieuws, en zul je ook moeten doen als je dus de pc versie hebt maar met bagger hardware...
EA wist Titanfall eigenlijk ook best goed te porten naar de 360 nog.
Goede vraag, ze slaan Wii U over die 2gb ram heeft.

Echter en dat is mijn mening, 1 flut spel voor de Wii U minder, dus maar beter ook.

En wat PS3 en X360 variant betreft, mijden is het goede woord, niet omdat het spel in mijn ogen slecht is (ik haat CoD en Battlefield games) maar omdat de spel niet voor die specs gemaakt is, terugschalen kan, maar zelfs dan voorspel ik veel performance issues.
de reden dat men de Wii U overslaat is waarschijnlijk omdat A, hun engine niet geport is naar de Wii U, en B (de belangrijkste), er maar in verhouding weinig Wii U consoles verkocht zijn, en daarvan zullen ook nog maar eens weinig mensen dit spel kopen.. dus waarom al die moeite stoppen in een verloren console..
Ik verwacht juist dat het spel prima zou verkopen op de WiiU, er zijn er immers 10 miljoen van verkocht.
Het is echter het imago van de WiiU en Nintendo die ervoor hebben gezorgd dat er weinig third party games uitkomen. Gelukkig hebben ze hele goede first party support.

Verkoop aantallen van Blops2 in 2012 (vs. aantal consoles verkocht):

X360: 10.400K (80.000K)
PS3: 8.800K (79.000K
Wii U: 300K (2.200K)
PC: 800K
Bron

De attach rate voor de Wii U lag voor dit spel zelfs hoger dan de X360 en de PS3! :o

En laten we het maar niet over de PC versie hebben..... ;)

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 10 juni 2015 09:56]

Een flut spel minder op de WiiU? Ik vind het alleen maar goed als ze zo'n geflopte flut console aan de kant laten liggen die toch al sterven na dood is. En dus meer tijd aan andere apparaten spenderen dan aan dat onding.
Er ligt hier sowieso een X360, PS3 en een Wii U, qua games hapt de X360 stof, PS3 wordt regelmatig gebruikt en Wii U ook.

Wii U is niet flut, het spreekt net als bijna alle Nintendo consoles gewoon een andere groep aan, niet iedereen is dol op games die uit komen op PS of Xbox, en dat geldt ook andersom (vooral en onterecht vanwege de kiddy imago).

Ik laat even mijn haat voor CoD en Battlefield weg, CoD op Wii U zou geen nut hebben, mensen die een Wii U hebben spelen veelal geen games als CoD en als ze dat wel doen dan gebeurt dat op een PS, Xbox of een PC.

Dat terzijde, Wii U verkoopt inderdaad slecht, maar is niet voor iedereen qua games weggelegd, de games die onder de Wii U groep vallen zijn super en kunnen alleen op een Wii U zo zijn, ja je hebt games als Watchdogs of Ninja Gaiden maar dat werkt gewoon niet op een Wii U (vind ik) daar heb je PS, Xbox en PC voor.

En dat geldt ook voor PS en Xbox, games daarop werken daar perfect en niet op een Wii U, simpel gezegd Wii U onderscheidt zich omdat het anders is, en anders is niet meteen slecht.

En verder, CoD: BO3 wordt gemaakt voor PS4 en Xbox One, om goedkoper uit te komen porten ze het naar PC en omdat de huidige Gen PS en Xbox een x86 CPU hebben zal dat nog makkelijker zijn om een game te poorten.

Echter, niet alleen hebben Xbox 360 en PS3 eigen type CPU, ook zijn ze veel zwakker en daarom bestaat de kans dat zelfs met verlagen van de details en ga zo door, de games gewoon niet lekker lopen omdat 1. de consoles zijn gewoon oud (Xbox 360 is al 10 jaar oud en PS3 bijna ook) en 2. te zwak.

Daarbovenop, de game wordt niet gemaakt met PS3 en XBox 360 in gedachte, het wordt gepoort van de betere versies.

PS. De PS VIta verkoopt slechter dan Wii U en ook daar heb je het probleem van te weinig goede games (indies tel ik niet mee, al zijn die soms ook erg goed).

Beide Wii U en PS Vita hebben veel games in hun thuisland, echter stuk minder hier, verder is het allang bekend dat Nintendo meer focus legt op de 3DS omdat deze beter verkoopt en meer populair is dan de Wii U.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 juni 2015 02:31]

Moet dat nou? Ik ben ook geen fan van de Wii-U, maar om het nou zo te gaan afkraken. Veel mensen hebben er zeer veel plezier aan en er zijn genoeg Nintendo IP's.

Maar als jij het moeilijk hebt, dan heb je ook liever dat je werkgever je er gelijk uit zet i.p.v. je ondersteuning te geven?

Anyway, ik snap de beslissing wel om de game niet naar de Wii-U te porten, maar dan vind ik nog dat het beter voor de industrie is om het wel te doen.
Het feit dat de core game nihil is veranderd ten opzichte van COD4 helpt wel. Het is praktisch hetzelfde spel elk jaar
Dat vond ik van CoD: AW juist niet, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat er een compleet nieuwe studio op zat (Sledgehammer). Was zelf ook absoluut geen fan van CoD games maar moet zeggen dat AW toch wel aardig vermakelijk was en toch ook wel eens wat anders dan Blackops en MW (die allemaal elke release vrijwel hetzelfde zijn).

Het enige waar ik mij wel aan erger is hoe snel en hoe veel DLC er constant gereleased word. Maar goed het spel is nu eenmaal een cashcow van Activision, dus het is logisch dat ze zo veel mogelijk uitbrengen (mensen kopen het toch wel). Kan daarom ook heel goed begrijpen dat ze nog een Xbox360 en PS3 versie uitbrengen, er zijn nog erg veel mensen die zo'n console hebben staan en die zullen vast wel weer aan wat nieuws toe zijn (gezien er vrij weinig nog gereleased word voor die consoles). Zo spelen ze dus in op de mensen die nog net niet over de streep zijn om een nieuwe console (of PC) te kopen, best slim.
Vroeger was het nog een mooie tijd. Toen ze kwamen met bijv. Modern Warfare, helemaal grijs gespeeld (naast deeltje 1 en 2 uiteraard)
Stiekem vind ik dit een beetje pijn doen. Ik ben namelijk bang dat dit de grafische kwaliteit van het spel niet ten goede zal komen (en eerlijk gezegd vond ik dat deze de afgelopen jaren al best tegenviel, hoewel ik AW daar buiten moet laten gezien ik hier geen nadere kijk op heb gehad).

Achja, wie weet... :9
Precies wat ik dacht. AW zag er ok uit voor een 'launch' game, maar als ze BO3 ook naar PS3/360 brengen dan betekent dat ze de X1/PS4 versies echt niet heel erg zullen poetsen. En, looks terzijde, betekend ook dat het echt niet meer dan 8v8 wordt want een PS3/360 kan echt niet meer handelen.

Oh lordy, wanneer komt die WW2 shooter nu eens met 24v24 en smart AI support aan beide teams? Titanfall heeft al bewezen dat AI controlled units te doen is en geen afbraak doet.
Hm maar let op, BO3 word geen xbox360/ps3 spel die geport word naar de xbox one / ps4 he, het is andersom. Spel word dus ontwikkelt voor de xbox one / ps4, en geport/opgepoetst voor de xbox360/ps3. Het port gedeelte van xbox one -> xbox 360 word zelfs door een andere studio gedaan.

Wel hoop ik dat het grafische een stuk beter gaat worden dan de voorgangers, zoals AW ziet er al een stuk beter uit alleen totaal niet meer mijn type game ( unreal / quake..achtig ), ditzelfde wens ik voor BF ook toe.. Ik heb hardline op de xbox one, maar grafische moa..
Toch zal het veel uitmaken voor de X1/PS4 versies. Ze gaan bij Activision echt geen BO3 uitbrengen voor X1/PS4 met 12v12 en voor de 360/PS3 8v8. Ze kunnen niet verkopen aan hun 13-jarige playerbase dat de 360/PS3 versie uitgekleed wordt en dus moeten ze de X1/PS4 versie aanpassen op maximaal vermogen van de 360/PS3.
Ze moeten gewoon het hele concept CoD los laten en met iets nieuws komen.
Laat ze eerst maar eens games op 1080P 60hz gemiddeld uitbrengen. Voorlopig vind ik de huidige generatie consoles erg tegenvallen. Ergens hoop ik dat de life-cycle van deze consoles kort is.
grafische kwaliteit is sinds Modern warfare 1 niet veel verbeterd dus zal vrijwel geen impact hebben
Is de rek er niet een beetje uit.. Zeg 4 versies geleden..?
Na mw2 ben er mee gestopt, elke keer hetzelfde spel met andere mappen..
Ook een versie voor psbox zegt me eigenlijk al genoeg.
Geen nieuwe nextgen engine dus wederom hetzelfde spel met nieuwe mappen.. Je kan alleen tegen de muren lopen..

Ik was helemaal gehypt toen nog niet duidelijk was of het blackops of world at war zou worden, ik hoopte op die laatste maar helaas..
Weer een futuristische schooter, die nog futuristischer is..

Geef mij maar weer de mp40, stg44, greasegun, thomson en dat soort..
Duidelijk. Ik vond world at war echt leuk.
Daarvan mag wat mij betreft een vervolg op komen.

Na dit filmpje gezien te hebben daarintegen is dit weer een cod waarvoor ik niet naar de winkel ga. Zie toch weer een combo van crysis (het pak wat hij heb, zit een gun in maar toch, doet me denken), titanfall (ik zag drones en grote robots ofzo) en het rushen van cod (wat ik wel leuk vind, lekker rondjes rennen).

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 10 juni 2015 00:02]

Dus als paar dozijn titels dezelfde Unreal engine gebruiken vind je dat een ramp. De Engine maakt niet de game maar is de fundament. Wat studio doet is itereerd hun engine de eisen zijn lag dus ze hoeven niet de engine te pushen dus gewoon een total conversion in dezelfde IP.Genre en concept. Dat is nu eenmal een sequel.
en Tier1 game richt zig op de hele grote massa. De reden dat ze vorige gen toch ook mee pakken.
Weinig verrassend te noemen. Immers, er is nog een dermate grote userbase, die kan je niet laten liggen.

Zon port zal overigens nogal waardeloos worden als ik naar COD: AW kijk. Die titel was echt gebouwd voor next-gen, en High Moon (Niet echt een geweldige port studio als je het mij vraagt) heeft de titel echt zwaar moeten downgraden, tot het punt dat het qua visuals een andere game bijna was. Zie ook - http://www.eurogamer.net/...arfare-last-gen-revisited - Daar moet wel overigens van worden gezegd dat de titel wel grotendeels 60 fps was.

Overigens ook een kleine loftrompet voor de Xbox 360 - Sinds 2005 vrijwel alle COD titels zijn op dat ding verschenen, van Call of Duty 2 uit 2005, tot nu dus Call of Duty: Black Ops 3, 10 jaar later. Als je nu nog een launch X360 hebt, dan heb je qua COD titels een zeer omvangrijke collectie die je kan verzamelen.

Als ik kijk naar wie het zal gaan porten (Beenox, Mercerenary Technology) dan belooft het een zelfde verhaal als AW: Beenox staat niet bekend om zijn kwaliteits ports en Merc Tech heeft vooralsnog alleen de volgende titels gemaakt/geport:
- Chivalry: Medieval Warfare
- Deadpool
- Deadpool: Merc with a Map Pack DLC
- Transformers: Fall of Cybertron

(Bron - http://www.mobygames.com/...mercenary-technology-llc/ - )

Wat mij niet echt hoopvol stemt. Wat ik verwacht is de COD-eigen resolutie van 1024x600 met 2xAA, rond een fluctuerende 60 fps.
Rare keus 1024x600 met 2xAA trouwens, geen AA met 720p lijkt me beter.

Ze kunnen hem beter grafisch flink terugzetten dan dat je een sub 30fps lagfest krijgt denk ik, dus dat het er zo slechts uit ziet op die oude hardware is te verwachten.

ACunity en TW3 draaien bijv. met 22fps ongeveer op Xone en Ps4, een voorbeeld dat ze zich daar teveel gefocused hebben op graphics fidelty. Dus op zich de beslissing dat de Black ops 3 iig op een hogere framerate draait tenkoste van de graphics is alleen maar positief.
Rare keus 1024x600 met 2xAA trouwens, geen AA met 720p lijkt me beter.
Het is een bewuste keuze. Sinds MW1 wordt deze resolutie namelijk gebruikt, alleen Treyarch wijkt daar enigzins vanaf (en is ook sub-720p). De reden dat wordt gedaan is om aan de 60 fps (of wat daar voor doorgaat, want het is geen locked 60 fps) te voldoen waar de serie bekend om staat. Daarom snap ik de downgrade wel bij COD: AW, maar het is visueel vrijwel een andere game te noemen die gewoon frames dropt.

Je kan je dan afvragen hoe lang je dergelijke consoles wilt ondersteunen, maar Activision ziet er nog brood in, dus als het een fatsoenelijke port wordt (Ik weet het, aan de studio te zien is die kans wat kleiner dan normaal) zouden last-gen bezitters ook dit jaar gewoon weer kunnen genieten/getergd (Vul zelf in wat je van COD vind) van COD ;)
Snap heel goed dat ze dit doen, er zal namelijk nog een grote groep "casual gamers" zijn die nog op een PS3 of op een Xbox 360 spelen. Zo ook veel vrienden en kennissen van mij, die tussen al het studeren en werken door nog wel eens een potje willen spelen. Maar zulke gamers halen niet zomaar een Xbox One of een PS4. Simpel omdat ze die te weinig zullen gebruiken voor het geld. En voor hun maakt dat terugscalen niet veel uit.
Ik kan mij heel goed vinden in de situatie die je nu omschrijft. Naast het studeren houd ik niet heel veel tijd over, maar wel genoeg om samen met mijn vriendengroep soms een potje CoD te spelen. Op dit moment hebben we Black Ops II al helemaal uitgespeeld, campaign-wise, multiplayer-wise en zombies ook.

Als Black Ops III nu uitkomt voor de 360, weet ik zeker dat dat genieten wordt voor ons vieren. Alleen, zoals veel andere Tweakers zeggen, ben ik bang dat het spel grafisch heel erg zal tegen vallen. Zelf heb ik ook een prima laptop waarop ik het zou kunnen spelen, maar heb helaas een oververhit-probleem met zo'n beetje elk spel nu ;(
Blijkbaar is er nog genoeg geld te halen uit de oude generatie. Zolang de PC en current gen er niet onder leid zie ik geen kwaad.
+1 voor de muziek, de rest is niet (meer) mijn smaak. Ben benieuwd wanneer ze weer eens terug naar bijv WOII gaan :)
tja het is al 8 jaar dezelfde meuk met af en toe een nieuw elementje dus uitbrengen voor lagere consoles is een eitje lijkt me.
Ja, want de game ziet er hetzelfde uit als 8 jaar geleden .. Grafisch worden ze wel steeds beter en ook qua berekeningen, alleen de gameplay en 'feel' blijven gelijk, maar dat betekend niet dat ze nu dezelfde hardware vereisten hebben als 8 jaar geleden enz .. Zucht.
Aan de ene kant ben ik het met ze eens; zolang de fanbase groot genoeg is zie ik geen reden om de xbox 360 en ps3 niet te ondersteunen.
Aan de andere kant zijn die consoles al weer ong 10 jaar oud en denk ik dat dit besluit alleen maar is genomen om de winst te maximaliseren, en dat is precies wat cod is, een uitgemolken koe, maar blijkbaar werkt de "casual gamer" markt zo.

Paar jaar terug nog wel eens iemand horen beweren dat cod de mooiste graphics van alle games heeft, de xbox360 zo en zo sneller is dan welke pc dan ook en dan een controller sneller is dan een muis.....
Dan begrijp ik wel waarom ze blind cod blijven kopen bij elke release :z
Jammer, maar zolang de PC/PS4/X1 versies er niet onder lijden, lijkt het mij geen probleem.
Ik kan deze beslissing wel begrijpen, er zijn nog genoeg potentiële kopers op de PS3/X360, en dus meer potentiële winst. Laten we alleen wél hopen dat dit de laatste is voor de oude generatie. Dan kan er eindelijk eens worden gefocust op grafische prestatieverbetering voor next-gen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True