Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Contact opnemen met ontwikkelaars van mobiele apps en games, bijvoorbeeld als kopers problemen ondervinden, is nog te moeilijk. Dat vindt de Nederlandse markttoezichthouder ACM. Europese toezichthouders zullen dit probleem aankaarten bij Google en Apple.

De contactgegevens van ontwikkelaars van apps en games zijn te lastig te vinden, zo heeft de ACM opgemerkt in een onderzoek in samenwerking met de toezichthouders van Noorwegen en Denemarken. De kans lijkt aanwezig dat Google en Apple wijzigingen aanbrengen naar aanleiding van het advies. Dat deden ze eerder ook na kritiek van Europese toezichthouders. De toezichthouders voerden de controle uit na afspraken die ze vorig jaar met Google en Apple hadden gemaakt.

Google en Apple bieden apps met in-app-aankopen niet langer aan als gratis en ook is het zichtbaar wat voor in-app-aankopen er in de app zullen zitten. Bovendien kunnen gebruikers nu beter instellen wanneer een wachtwoord is vereist voor een in-app-aankoop, waardoor de kans kleiner is dat ontwikkelaars kinderen tijdens het spelen van spelletjes op de smartphone of tablet van hun ouders kunnen verleiden tot het uitgeven van geld. Volgens ACM is het risico daarop nu minder groot.

Apple begon vorig jaar al met het niet langer noemen van gratis apps als 'gratis' en Google begon daarvoor al met het tonen van informatie over in-app-aankopen. ACM wijst er verder op dat veel gratis apps geld verdienen met de verkoop van gebruikersgegevens, waardoor informatie van gebruikers in feite de manier is om voor de app te betalen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dit voelt voor mij een beetje aan als 'dweilen met de kraan open'. Toezichthouders/autoriteiten die nu pas reageren op dit, en ontelbare andere, digitale problemen. Wanneer de markt zich allang om de nieuwe situatie heen heeft geëvolueerd.

Het wilde westen van de moderne wereld waar bedrijven en naties met software, diensten, websites en apps zichzelf bedienen met Data/Advertising en hun goddelijke gang kunnen gaan, omdat er simpelweg geen regels definieerd zijn of gehandhaafd worden. Iets waar ik ook zo snel geen oplossing voor zie in een wereld die de menselijke maat steeds sneller voorbij raast, met alle voorspelbare én onvoorziene problematiek die dat met zich mee brengt.

Waarom zijn er geen algemene juridische regels op te stellen (over bijvoorbeeld de mate van transparantie of het beschermen van de eigen bevolking tegen zichzelf en anderen) die in ieder geval wat kaders kunnen creëren en de grootste uitschieters kunnen voorkomen? Ik heb het vermoeden dat marktwerking/innovatie (onder het mom van 'voorruitgang' en 'economische groei') géén tegenspraak dult tegen beter weten in.

Natuurlijk is niet alles zwart/wit te bepalen, maar er moet toch wel een middenweg mogelijk zijn, een gezonde balans tussen claustofobische reguleringen en een survival-of the fittest arena waarin de burgers het onderspit delven? Waar is uiteindelijk die 'voorruitgang' en 'economische groei' voor?


Edit:
- Laatste 2 paragrafen aangevuld/toegevoegd
- Grammatica

[Reactie gewijzigd door Mative op 3 november 2015 13:50]

Ik heb het vermoeden dat marktwerking/innovatie (onder het mom van 'voorruitgang' en 'economische groei') géén tegenspraak dult tegen beter weten in.
De marktwerking zit zo in elkaar, dat als de klant zijn ei niet kwijt kan bij partij A, dan gaat hij wel naar partij X. Het regelt zichzelf en uiteindelijk komt het wel goed. Op die manier ontstaan er kwalitatief goede mobiele games en apps.
Marktwerking zit inderdaad zo in elkaar. Ik ben echter van mening niet alles altijd uiteindelijk 'wel goed' komt. Zelfregulering is vaak een 'contradicteo in terminis', waarin het korte termijn of persoonlijk gewin de boventoon voert (het meest evidente voorbeeld op het moment is de financiële sektor). Natuurlijk kan de competitie met elkaar de kwaliteit van een product of dienst verbeteren, maar de markt houdt niet altijd rekening met de lange termijn of bredere maatschappeljke gevolgen van de burger (dus niet alleen in de rol van 'consument'). Daar heb je andere partijen voor nodig.
Zelfregulering is vaak een 'contradicteo in terminis', waarin het korte termijn of persoonlijk gewin de boventoon voert (het meest evidente voorbeeld op het moment is de financiële sektor).
Niet alleen de financiele sektor, maar veel van datgene waar private partijen bij zijn betrokken (semi-privatisering) zoals NS, pensioen, zorg etc.
Overigens, je slaat de spijker op z'n kop.
Ikzelf zet de wachtwoord beveiliging uit, ik vind het heel irritant dat ik om de haverklap m'n wachtwoord moet invullen.

Kunnen Apple/Microsoft/Google niet een speciale type account erbij zetten speciaal voor kinderen en dat er alleen apps in de appstore/Google Play opkomen die gewoon gratis zijn zonder poespas? Zodat de ouders van account kunnen wisselen als hun kinderen erop komen?

Als volwassene geld willen uitgeven aan power-ups/ boosts enz, dan is dat hun keuze en verantwoordelijkheid, maar als kinderen het doen weten ze niet eens wat ze doen. Vroeger had je de welbekende reclame's op tv voor een nieuwe ringtone, daar zat je dan vast aan en betaalde je een x bedrag om het te gebruiken.

En daarnaast heeft het ook mee te maken dat velen internetbankieren ook via hun telefoon doen, zo kunnen de kinderen nog sneller een aankoop doen. Een appje die ¤0,99 vind ik nog wel kunnen, maar boosts van ¤20,- of hoger vind ik echt niet kunnen, bijna alle games zijn gebaseerd op P2W en dat is juist het vervelende. Reclames oké maar ik wil niet betalen om verder te kunnen.
Wachtwoord? Niks wachtwoord! Gewoon dat ding na een uur in de kast en hop buiten spelen jij.
Zijn deze afspraken dan ook met partijen als Amazon, Microsoft en BlackBerry gemaakt?
De contactgegevens van ontwikkelaars van apps en games zijn te lastig te vinden, zo heeft de ACM opgemerkt...
Kopen van mobiele games gaat makkelijk: gewoon geld overmaken.
Klagen, eventueel geld terugvragen, gaat moeilijk.
Waarom hebben ze in al die jaren niet gewoon ff contactgegevens op de website gezet. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Als ze bereikbaar zijn voor aankopen, dan kunnen ze ook bereikbaar zijn voor klachten, lijkt me.
Waarom moet het zo ver komen dat een externe partij (ACM) moet afdwingen dat ze makkelijk te bereiken zijn bij klachten?
Het hangt van enkele factoren af geloof ik.
Bijvoorbeeld de developer zelf: als hij/zij een contact/support email heeft en daar nooit op kijkt of vragen beantwoord, ja dan zit je inderdaad vast.
Daarnaast zijn er ook zat applicaties die wel support genoeg hebben en waarmee je makkelijk in contact komt door gewoon een review te plaatsen, te klagen en soms krijg je wel antwoord :)

Nu kunnen Google en Apple wel gaan eisen dat er support komt maar volgens mij is het extreem lastig dit te controleren/managen vanuit hun kant.
Mobiele games.Sinds de doorbraak van de smartphone een beetje overhyped. Leuk voor 5 min als je niks te doen hebt. Verder redelijk kansloos en overrated. Zie het zelf ook niet als echte games, net zoals een telefoon in een bril geen echte VR is.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 november 2015 18:59]

Op android, je kinderen enkel op hun eigen account op een tablet laten, en daar geen creditcard gegevens oid instellen. Probleem opgelost.

Of je kind naar buiten schoppen en lekker laten spelen, dat kan natuurlijk ook.
En op iOS: gewoon instellen dat je altijd je password moet geven als je je kinderen niet hebt opgevoed.
Ja het probleem is alleen dat als ze een nieuwe app willen downloaden ze dit wachtwoord ook nodig hebben.
Dat is toch juist goed? Zo kunnen die kinderen niet elk stuk malafide software installeren. Om maar te zwijgen over content waar ze nog niet oud genoeg voor zijn.
Ja maar als ze dan een nieuwe App willen moeten ze weer naar mij komen terwijl ik juist rust wil als ik ze achter de tablet laat.
Inderdaad, je kind zal maar eens een keer aandacht vragen. Onbegrijpelijk! Laat ze maar lekker op die tablet spelen, strak plan. 8)7
JA ik vind dat je ook een stukje vertrouwen moet hebben in kinderen.
Maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn ouders ook vertrouwen in mij hadden toen ik klein was. Ik vind het niet erg als een kind even komt vragen "ik snap het niet kan je even helpen" maar als ze alleen komt vragen "wil je het wachtwoord even invullen"
Ligt natuurlijk ook aan de leeftijd en verantwoordelijkheidszin van het kind in kwestie.

Maar aan de andere kant: hoe vaak installeren ze nu een app? Toch ook geen 10 per dag? Zoveel werk is het dan ook niet en zoals Pizza Calzone al aangaf kun je dan ook even controleren wat voor app het is die ze installeren. Kost je een minuutje van je aandacht.
En je kunt je kind(eren) natuurlijk ook goed uitleggen dat ze nu even geen apps kunnen installeren. Als ze er wel een willen, moeten ze dat even onthouden totdat jij tijd hebt en zich ondertussen vermaken met de apps die al geïnstalleerd zijn.
Wat is daar mis mee? Moest mij vroeger vaak zat zelf vermaken waarbij ik mijn ouders niet mocht/kon storen. Had geen tablet maar ander speelgoed...
Die goede oude tijd
Je kunt tegenwoordig ook aangeven dat je op je telefoon een push notificatie krijgt en dan toestemming moet geven. Is onderdeel van family sharing in iOS 8.
Dit kan op android natuurlijk ook gewoon. Bij mij vraagt hij ook altijd om een wachtwoord als ik iets wil kopen, gewoon omdat ik dat zelf veiliger vind, niet omdat ik kinderen heb :+
werkt helaas alleen met de nieuwste android versies.
Vanaf android 5 lollipop is het standaard. Op android 4.4 was het via omweg mogelijk door telefoon/tablet te rooten.
En hoe ga je de niet gratis games kopen? en als je meerdere kinder heb kan je het dus 2x kopen.
nee laat maar op mijn account spelen. ik heb het zo ingesteld dat je elke keer weer je wachtwoord moet gebruiken, nu krijg je ook per direct een melding dat er iets wordt afgeschreven. als dat niet de bedoeling is kan je dat gewoon weer terug draaien ook voor in app aankopen (dat is dan wel weer wat moeilijker) wat ze ook weer aangeven in dit artiekel.

[Reactie gewijzigd door Master_duck op 3 november 2015 10:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True