Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

Apple heeft een update uitgebracht voor iOS 9 om de problemen met de apn-instellingen van sommige klanten te verhelpen. De update met versienummer iOS 9.0.1 fixt naast de apn-instellingen diverse bugs.

In de release notes staat dat Apple in iOS 9.0.1 een probleem heeft opgelost 'waarbij mobiel dataverkeer niet langer werkte voor sommige gebruikers met een via een profiel aangepaste apn-configuratie', meldt iCulture. Het probleem dook vorige week op, vlak na de release van iOS 9.

Vermoedelijk was het probleem te wijten aan het pushen van apn-instellingen van bepaalde virtuele providers. Het probleem lijkt vooral in Nederland te hebben gespeeld en heeft internationaal weinig aandacht gekregen. Ongeveer 14 procent van de meer dan 12.000 Tweakers-lezers die de poll hebben ingevuld zei problemen te hebben na de update.

Naast de apn-issues heeft Apple nog diverse bugs geplet, waaronder met wekker en timers die niet werden afgespeeld en een probleem waarbij de configuratieassistent niet juist werkte. Het lijkt erop dat bij gebruikers de assistent veel te groot in beeld stond, waardoor knoppen niet klikbaar waren. Dat issue is te verhelpen met een reboot.

De update is vanaf woensdagavond te downloaden voor gebruikers met iPhones met iOS 9. De update is enkele tientallen MB's groot.

IOS 9 bevat onder andere de Apple Proactive Assistant voor Siri. Die geeft automatisch suggesties aan gebruikers en herinnert ze aan afspraken. Daarnaast kan de assistent uitnodigingen in e-mails automatisch in de agenda zetten. Nieuw is verder de News-app, die berichten en artikelen van nieuwsorganisaties samenvoegt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

Heel goed dat Apple zo snel reageert op problemen. Daar mag Google en consorten een voorbeeld aan nemen. Maar het neemt niet weg dat het product met de introductie onvoldoende getest is.

Edit: misschien kan de betreffende "Tweaker" uitleggen waarom dit off-topic zou zijn?

[Reactie gewijzigd door andreetje op 23 september 2015 20:02]

Ik sta wel weer verbaast van de problemen met timers en wekkers. Hoe rudimentair is dat niet? Die dingen bestaan al sinds de jaren tachtig, en nog steeds duiken er in iOS problemen mee op om de zoveel releases.
Zo makkelijk is werken met tijd nou juist niet. Sterker nog, juist mensen die denken dat het makkelijk is maken er gauw fouten mee omdat ze ten onrechte denken dat het simpel in elkaar zit. Denken dat UTC en GMT hetzelfde zijn, denken dat tijdzones altijd hele uren zijn, denken dat het tijdsverschil tussen gebieden altijd constant is, denken dat het weekend altijd op zaterdag en zondag valt, denken dat de week waarin 1 januari valt altijd Week 1 is, denken dat zomer- en wintertijd overal op dezelfde dag beginnen, denken dat plaatsen nooit van datum of tijdzone veranderen, denken dat een jaar een schrikkeljaar is als het deelbaar is door vier behalve als het ook deelbaar is door honderd. Er zijn ontzettend veel fouten die je met tijd kunt maken.

Het is niet voor niets dat alle grote partijen wel eens op hun bek gaan met tijdsaanduidingen, tijdzones, zomer- en wintertijd etc. Van Microsoft tot Google, van IBM tot Apple heb ik ze allemaal fouten zien maken die vervelend uitpakken.

Eigenlijk geldt voor rekenen met tijd hetzelfde als voor encryptie, je moet het nooit zelf doen, altijd overlaten aan bestaande libraries, geschreven door experts, die door vallen en opstaan geperfectioneerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 september 2015 20:35]

Al je punten zijn valide, maar dan blijft het bizar dat zo'n probleem keer op keer terug blijft komen, terwijl juist iets eenvoudigs als een wekker niks met tijdzones te maken heeft. Iemand die een wekker instelt, wil gewoon dat zijn telefoon afgaat als de tijd die ingesteld is als alarmtijd gelijk is aan de tijd die de klok van zijn telefoon aangeeft. Ongeacht de tijdzone is dat altijd de wens van de "wekkerzetter".

Dus ja, je hebt helemaal gelijk dat tijdzones lastig zijn, maar juist met een wekker zou je niet de fout in mogen gaan. De wekker op mijn nachtkastje weet niet eens in welke tijdzone hij zich staat! Dat is geen essentiële informatie ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 september 2015 19:45]

Interessant filmpje. Als iemand die gelukkig nog nooit in zijn schoenen heeft gestaan kan ik mij alleen maar voorstellen hoeveel hoofdpijn het moet kosten dat -iets wat zo simpel lijkt als- het klokje in Windows of op mijn telefoon altijd de juiste tijd aangeeft.
Iets luchtiger; een aantal voorbeelden van bizarre zomertijd regels.
Jouw link gaat wel over een app die uitrekent hoe lang geleden iets is en welke tijd en datum dat dan op verschillende plaatsen was.
Erg lastig als je lang terug werkt blijkt.

Nu gaat niemand zijn wekker zetten op 8 april 1753 in Newyork én op Samoa......
M.i. kan je inmiddels, 9 generaties van je wekker- en tijds/kalender-app verder, je coding wel zo op orde hebben dat je alleen de nieuwe uitzonderingen hoeft in te voeren.
Het is niet dat alle tijden tijdzones elke dag willekeurig van onderling tijdsverschil verspringen.

Het is mooi hoe de moeilijkheid hier wordt overdreven en Apple beschermd, maar je hebt een werkend iets, hoe kan dat nu elke keer weer problemen geven in een nieuw OS?
Dat is imo gewoon een fail, één die al sinds iOS 4.02 steeds terugkomt.

Hoe moeilijk kan een wekker zijn zeg?
Je zet die vooruit en daar kan je prima seconden voor tellen, ongeacht of je tijd, datum en tijdzone klopt, je een seconde voor of achter loopt op de wereld, of dat je geen tijd hebt ingesteld en bent begonnen met de default tijd.

Maar goed, fijn dat Apple het snel opgelost heeft en al die mensen niet langer ruzie hebben met familie, bazen, vrienden en kennissen, waarmee ze (tijds)afspraken hadden gemaakt die met een willekeurig digitaal klokje van een paar euro wel prima bij te houden zijn......... ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 september 2015 22:46]

Dank voor de toelichting. Ik wist in het geval van tijd niet dat het zo complex is. Heb wel eens met tijdzones te maken gehad in databases, maar verder niet. Ik ga er ook ver vandaan blijven ;)
Zo makkelijk is werken met tijd nou juist niet. Sterker nog, juist mensen die denken dat het makkelijk is maken er gauw fouten mee omdat ze ten onrechte denken dat het simpel in elkaar zit. Denken dat UTC en GMT hetzelfde zijn, denken dat tijdzones altijd hele uren zijn, denken dat het tijdsverschil tussen gebieden altijd constant is, denken dat het weekend altijd op zaterdag en zondag valt, denken dat de week waarin 1 januari valt altijd Week 1 is, denken dat zomer- en wintertijd overal op dezelfde dag beginnen, denken dat plaatsen nooit van datum of tijdzone veranderen, denken dat een jaar een schrikkeljaar is als het deelbaar is door vier behalve als het ook deelbaar is door honderd. Er zijn ontzettend veel fouten die je met tijd kunt maken.
Blijkbaar werken die mensen dus bij Apple...
Die mensen werken overal. Met tijdzones rekenen is echt een enorme clusterfuck.
idd. Snap het gezeur niet. Wekkers werkten altijd prima, in prev. iOS's.
Dat iOS9 een major was blijkt dus dat er veel zo niet alles herschreven is geweest om bijv. Siri meer een hoofdrol te geven. Taal en landinstellingen laten samenwerken met voice (Siri) enz.
Ben wel blij dat Apple zijn klanten serieus neemt en zeer snel met een correctie update komt.
Appels en peren, daar ga ik mij niet aan wagen.
Wel zijn fouten menselijk. Dit is er typisch dus zo eentje. Voorheen prima. Major en iets kleins gemist. Kan gebeuren.
Inderdaad, de hele tijdrekening is nodeloos ingewikkeld. En dan heb ik het niet over 7 dagen per week en verder 24/60/60 want daar gaan alle IT systemen goed mee om.

Maar het enorme zooitje met tijdzones, die ook soms niet per heel uur gaan, maar vooral die zomertijden die werkelijk overal verschillend zijn en willekeurig veranderen.

We rekenen allemaal (nou ja 95 % dan, die achterlijke Amerikanen vertikken het) in kiometers, kilo's, graden celsius of Kelvin, liters en zelfs tijdsverschillen in seconden, uren, dagen.etc.
Maar waarom de kloktijd niet overal hetzelfde ?
Te moeilijk ? Schaf dan op zijn minst alle zomertijden af en tijdzones alleen in hele uren.
Toch blijft het schunnig dat na meerdere updates, wekkers gewoon niet af gaan, met alle mogelijke gevolgen van dien.
De gemiddelde beheersing van de Nederlandse taal is eerder het probleem. Waarschijnlijk bedoelt Marktraider wat anders dan hij zegt.
Het is absoluut niet rudimentair. Zo is er in Australie een county welke in tijdszone A valt, maar binnen die county valt de westelijke helft in tijdszone B, waarbinnen een dorpje ligt welke tussen tijdszones A en B ligt, en welke om de 4 jaar besluiten of ze wel of niet aan de zomertijd meedoen.

Dat gezegd hebbende ben ik het met je eens dat dit op orde moet zijn. Het is echter een probleem wat 100 keer ingewikkelder is dan de meeste mensen denken.
Ik heb een tijd een klant in Phoenix, Arizona gehad. Het tijdsverschil tussen ons in London en ons sister agency in San Francisco verandert twee keer per jaar. Maar, het tijdsverschil tussen ons en de klant in Arizona verandert vier keer per jaar (waarvan twee keer midden op onze werkdag :X ). Bovendien verandert het tijdsverschil tussen Phoenix en San Francisco maar twee keer per jaar (dat geldt overigens niet voor heel Arizona, bepaalde delen doen wel en bepaalde delen niet aan zomertijd).

Wij hebben op een gegeven moment, na vele dramatische conference call afspraken, de hoop opgegeven dat Exchange Server dat ooit ging begrijpen. Toen zijn we gaan werken met absolute tijden. Gewoon "we bellen over twaalf uur na deze email in" en iedereen kan zelf precies uitrekenen hoe laat dat dan voor hen is.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 september 2015 00:50]

Klinkt als een behoorlijke uitdaging. En als iedereen nu UTC (zulu-time) hanteerd? of denk ik nu te rechtlijnig?
Zo werken wij ook als er meer dan 2 tijdzones betrokken zijn.

Of wij communiceren bv 16:00 CET, en dan mogen ze aan de andere kant van de plas zelf uitzoeken of dat 09:00 of 10:00 of ertussenin of eromheen is. Afspraak accepteren is je doet mee, ook al is het voor jou middernacht.
Je zegt eerst, "zo werken wij ook". Vervolgens een voorbeeld waarin je het tegendeel doet?
Ja, dat klopt.

Er staat een 'of' voor de tweede methode. De eerste methode is de voorkeursmethode.
Dat is inderdaad ook een mooi voorbeeld :)

Een andere die vooral niet-programmeurs niet altijd weten: iedere 4 jaar schrikkeljaar, maar iedere 100 jaar niet, maar iedere 400 jaar weer wel.
En hoezo moet een OS rekening houden met dit soort lokale wispelturigheid?
Nou, bijvoorbeeld om te zorgen dat de lokale tijd klopt?
Grappig typisch gevalletje van half vol en half leeg. Jij ziet dat apple snel reageert(maar eigenlijk weet je niet wanneer apple dit eerste wist en ook niet hoe lang ze hier aan werkte) ik zie dat apple een product uitbracht met een serieus probleem Wetende dat telecom bedrijven apple moeten betalen om iphones op hun netwerken te krijgen is dat een heel slechte service naar hen en redelijk slecht voor de klant .

Waarom offtopic? je vergelijking met google ea is zeker of topic en niet juist zelfs. Denk maar aan heart bleed kwetsbaarheid, gepatched binnen 1/2 weken .
Dat weten we wel, aangezien het geen issue was bij de GM en daarvoor. Pas sinds de release is het bij sommigen een probleem. Ik heb er bijvoorbeeld geen last van en alle wekkers doen het prima. Ook de APN problemen zijn pas na de release bekend geworden en dus is dat nog geen week.
Wetende dat telecom bedrijven apple moeten betalen om iphones op hun netwerken te krijgen
Nee. Ze moeten betalen als ze 100% zeker willen zijn dat de iPhone functioneert binnen het eisenpakket wat ze stellen. Wat vrij logisch is. De Fabrikant zet dan een los test traject op waarbij getest wordt dat alle functies van de iPhone bruikbaar zijn binnen de gestelde eisen van de provider. 4G of geen 4G en dat soort onzin.
Nee dan weet je het nog steeds niet. Apple werkt niet aan releases als die uitkomen, die beginnen maanden/weken daarvoor eraan.

In welke build dus juist die bug erin sloop en hoelang het dus duurde weten ze bij apple maar jij en ik niet. Hell al genoeg gezien dat een bug die opgelost werd in een latere build terugkwam, van buitenaf kan je hierover heel moeilijk uitspraken doen.

En nee telecom providors moeten betalen voor certificering waarna apple updates pusht en je iphone het netwerk aanvaard. In belgie is het lang zo geweest dat 1 provider maar 4g kon aanbieden omdat de andere weigerden te betalen aan apple . Dit is uiteindelijk via een rechtzaak opgelost die vond het onwettig wat apple deed.

Als het dan bij een volgende update niet werkt zelfs na apple betaald te hebben voor een certificering lijkt me dat toch niet echt schitterend.
Google zelf reageert inderdaad over het algemeen snel, maar het model dat voor Android is gekozen zorgt voor problemen. De keten Google -> Device makers -> Netwerkbeheerders (die o.a. in de VS ook modificaties uitvoeren) is lang en sloom, zodat bugfixes laat bij gebruikers komen. Ook worden toestellen sneller end of life waardoor gebruikers opgezadeld zitten met een aantal best pittige vulnerabilities. Heartbleed mag dan snel door Google gepatcht zijn, maar hoeveel Android devices zijn nog vulnerable?

Google zelf laat - net als alle andere (grote) it-bedrijven - ook steken vallen. Recent zag ik deze voorbij komen waar Google PR blijkbaar wat optimistischer is over die andere grote Android bug: Stagefright. Project zero was het daar blijkbaar niet helemaal mee eens:

http://arstechnica.com/se...d-security-talking-point/
Of Apple test hun nieuwe software eens wat beter en langer voor het aan het grote publiek te geven. Verschillende mensen om me heen konden niets meer met hun telefoon na de update!
Precies wat ik zeg. Er wordt vaak gesuggereerd dat alles wat Apple maakt goed is, en dat is gewoon niet zo. Apple maakt ook fouten. Het zijn net mensen.
Na update nog steeds pas by tweede inkomend bericht een geluid
Je reactie is perfect on-topic, alleen "flame" je volgens sommigen Google, wat hier behoorlijk wat min eentjes oplevert.
Ik denk dat mensen tegenwoordig het nieuws niet meer bijhouden, want het is een waarheid als een koe.
Ja klopt, maar op één of andere manier worden Apple en Google posts altijd anders gemodereerd en speelt het "ik ben hiermee niet akkoord"-gevoel een rol bij het modereren. Vreemd dat twee merken die enkel rijk willen worden op de kap van de kuddedieren (ja, ik heb ook een iPhone en een Samsung Galaxy tab) zoveel emotionele reacties teweeg brengen...
Mensen kopen veel te dure meuk als statussymbool, dat symbool moeten ze wel beschermen. Als iemand slechte dingen over Apple zegt, tast dat hun statussymbool aan. Dat vinden ze niet leuk.
Het moet zoiets zijn... vreemd gedrag toch. Nuja, dat lijkt me de maatschappij van tegenwoordig, een kinderachtige maatschappij.
Plus dat gezeur over moderatie een extra punt aftrek oplevert. Waar het eerst een ontopic of offtopic was wordt het daarna dus een offtopic of een min 1.
Google update wel op tijd hoor, vergelijkbaar met Apple. Het probleem zit echter bij de OEM's en de providers. Google pusht vanaf dat de update klaar is dat naar de OEM of provider en het zijn deze die er een hele tijd over doen om het te implementeren in hun eigen Android versie en uit te sturen naar devices. Als je een Nexus apparaat hebt krijg je updates rechtstreeks van Google en die zijn tijdig en veelvuldig hoor.

P.s. voor beveiligingsupdates worden er tegenwoordig aparte maandelijkse updates gepusht en daar doen veel OEM's ook aan mee zoals Samsung, LG, Motorola,... En kan bevestigen dat Samsung dit inderdaad ook doet.
En btw geen negatieve moderatie van mij hoor ;)

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 23 september 2015 20:55]

Mijn moto G (1st gen) heeft nog steeds geen stagefright fix.
Stagefright is een library probleem en dus diepgeworteld in de Android OS (libstagefright was sinds Android 2.2 niet meer aangepast om het maar even duidelijk te maken). Hiervoor is nog steeds een OS update nodig. Deze is door Google reeds gepusht naar OEM's dus hoogstwaarschijnlijk zit die update 'vast' bij Motorola, de OEM.

Edit: Maar via Play Services zouden al wel maatregelen gepusht moeten zijn die de effectieve exploitatie van de kwetsbaarheid moeten onmogelijk maken. Dus hoewel de kwetsbaarheid nog moet gepatcht worden op jouw Moto G zou het niet exploiteerbaar (of toch op zijn minst heel moeilijk) mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 23 september 2015 22:17]

Precies, dat weet ik allemaal wel. Ik weet ook dat sommige toestellen van Motorola in Amerika al de update voor stagefright hebben gekregen...

Het maakt me ook niet uit wie verder de schuldige is, feit is dat ik nu met de gebakken peren zit en ik geen fatsoenlijke updates krijg.

Het is in ieder geval wel iets wat zwaar weegt voor mij. Dit moet echt anders geregeld gaan worden, al deze update meuk met Android. Het is echt iets wat me parten speelt en het zal zeker een belangrijke rol spelen in mijn volgende telefoonaankoop.

Het is 2015 en deze toestanden lijken op hoe Windows het deed in 2001. Het valt wat mij betreft absoluut niet goed te praten. Desktop linux updates worden ook gepusht naar allerlei verschillende distributies die allemaal op verschillende hardware draaien.

En ik vind het ook zeker een voordeel van Apple en Microsoft dat dingen wel fatsoenlijk updates krijgen, dat het universeel is en dat je niet eerst op weet ik wat moet wachten.

[Reactie gewijzigd door a9480944 op 23 september 2015 22:26]

Ben het met jou eens dat het Android update systeem moet aangepakt worden hoor. En volgens mij is Google ook van die mening. Daarom dat je steeds meer een modulaire aanpak ziet door Google. Waar zoveel mogelijk onderdelen gescheiden worden van de core OS. Maar heb de indruk dat dit toch allemaal niet zo gemakkelijk is.
Bij een distro zit er geen 3rd party tussen (de telefoonfabrikant). En wat jij zegt is ook niet altijd waar, een patch uit Debian upstream kan er best een jaar over doen om in Ubuntu te komen.
Belangrijke beveilingsupdates worden per direct doorgevoerd voor de meeste distributies.
Dat klopt, maar niet alle belangrijke updates zijn beveiligingsupdates. Updates voor LO komen relatief laat binnen bij Ubuntu, als ze al binnenkomen.
Google is 100% verantwoordelijk voor hoe de relatie met OEM's is opgezet. Microsoft kan het, waarom kan Google het dan niet?
Omdat Windows nog Windows Phone echt aangepast (mogen) worden door OEM's. Waar dit bij Android (wat fundamenteel open source is, Play Services is dat niet) wel kan. Dat is het grote verschil.
Maar dat is enkel een keuze van Google geweest om de relatie op te zetten zoals die is.

Google had net zo goed Android kunnen opensourcen met een licentie die beperkte veranderingen op telefoons als verplichting aanmerkte, of die een gegarandeerd update-termijn verplichten.

OpenSource zegt alleen maar dat de broncode beschikbaar is, niet dat er dan maar geen verplichtingen aan die broncode hangen, of dat die broncode aan jan & alleman gegeven moet worden, of dat die gratis gegeven moet worden.
Open source betekent juist wel dat je de broncode gratis moet geven. Zo gauw je voor de code moet betalen zit het achter een paywall en is het niet open meer.
Binaries is een ander verhaal, je mag best binaries verkopen. Dan is het aan de klant om ofwel de binaries te kopen of zelf te gaan compileren vanaf de broncode.
Omdat elke fabrikant voor elk toestel een fork maakt van de software?
Of is Debian ook verantwoordelijk voor eventuele problemen bij Ubuntu?
Ben niet echt bekend met het Linux update systeem maar neem aan dat elke distro op zijn minst apart updates moet pushen voor hetgeen het bovenop de kernel bouwt. Maar logischerwijs als Ubuntu bouwt op Debian en in het deel van Debian is een probleem, welk Debian fixt, dan moet Ubuntu dat zelf integreren in hun versie (en gaat dit niet automatisch lijkt mij).

Maar zoals ik al zei Linux is een beetje 'out of my comfort zone'. Je mag mij altijd corrigeren moest ik fout zijn, zo leren we bij eh. :)

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 24 september 2015 00:49]

Linux is net een andere situatie...

Als ik even Debian / Ubuntu pak, dan had debian een werkend update-systeem wat zijn waarde al lang bewezen heeft. Dan kan je als Ubuntu het overnemen of verbeteren, maar weglaten is geen optie meer want het heeft zijn waarde bewezen.

Android is gelanceerd zonder ooit de waarde van het update-systeem bewezen te hebben, dus daar hebben de leveranciers van dag nul niet op geanticipeerd en dus staat er niets.
Ach mijn LG g4 en Nexus 9 zijn al een tijdje gepatcht dus het valt best mee met Google zelf. Sony moet achter zijn broer gezeten worden aangezien zowel mijn z1 als z3c niet gepatcht zijn. Maar aan de andere kant, ik heb weken lang wifi problemen gehad met een iPhone 5. Ik zie het allemaal niet zo zwart wit als de meeste mensen hier. Ik heb nog nooit een foutloze smartphone of tablet gehad. De ipad air 1 misschien wel als beste, maar de LG g4 Is echt een nipte tweede.
offtopic:
Tip, flash de Nordic of de duitse firmware op je Xperia devices via Xperifirm, scheelt echt enorm, ben je veel eerder aan de beurt qua updates. Mijn Z1C draait al een week vrolijk 5.1.1
Ook off-topic maar wel als reactie op jouw bericht... Of draai CyanogenMod, heb ook een z1, ik draai al maanden 5.1.1! O-)

[Reactie gewijzigd door mjf op 23 september 2015 22:11]

Ik denk eerder dat de Tweakers er een beetje moe van worden om steeds maar weer te lezen hoe men continu op de concurrent probeert te wijzen. Steeds maar weer dat vingertje.

Bericht over Google, Nou daar kan MS of Apple nog wat van leren.
Bericht over MS, Nou dat had <insert OS> al veuuuuul langer.

Ik denk dat daar je moderatie in zit bij je post. En terecht :)
Apple heeft klaarblijkelijk die iOS9 toch iets te vroeg willen lanceren - da's zo het gevoel dat ik erbij heb. Jammer ook dat ze dan nog 's die xcode-ellende er boven op gekregen hebben. Onkwetsbare software - is er die nog? Is er die al ooit geweest - niet dat ik weet.
Ik ben zelf behoorlijk anti Apple....maar dit zijn mijn inziens gewoon de kleine uitzonderingen die je bijna niet kan reproduceren met het beta testen.....geen enkele software is 100% werkend op 100% van de devices waar het op uitgerold zal worden.

Dat er maar zo weinig mensen last van lijken te hebben dat er niet eens echt internationaal nieuws aan besteedt wordt, zegt mij dat Apple een prima update heeft gepushed, en als deze patch de problemen daadwerkelijk fixed, ook snel met een olossing komt voor die 0,001% van hun clientele...wat zeer netjes is als je het mij vraagt.
Apple heeft maar heel weinig soorten devices waarop uitgerold hoeft te worden.

Die devices komen allemaal van hen zelf.

Dit is waarschijnlijk geen device afhankelijk probleem.

Het lijkt me dat iedere gebruiker deze bug heeft, en niet een kleine groep. Alleen gebruikt misschien een kleine groep deze functionaliteit.

Het snel oplossen laat Apple boven de rest uitstijgen, maar het is imho niet meer dan normaal dat een bug opgelost wordt.
daar heb je dan ook weer gelijk in :)

maar idd, het staat Apple heel netjes dat ze zo snel met een fix ervoor komen...er vanuitgaande dat die fix het ook daadwerkelijk oplost :P (het is iig geen stagefright bugfix )
Precies. Er zijn altijd wel een paar foutjes die nog niet ontdekt worden in de testfase. Als je die toch zoveel mogelijk wil ontwijken, kun je het beste wachten met updaten tot vlak voor de laatste grote update, maar garanties bestaan niet op dit gebied en je mist in dit geval bijvoorbeeld weer de betere beveiliging van 9 als je met 8 blijft werken.
Hoe vaak hoor je bij bv Samsung dat door een update veel mensen hun telefoon niet meer kunnen opstarten?...... Precies.... Praktisch nooit. Apple: beter en langer testen.
Altijd maar weer roepen dat Apple (of anderen) "te vroeg hebben gelanceerd". Fuck the fact dat ze al MAANDEN met een publieke en private beta test bezig waren. Ook staat er in het nieuwsbericht dat maar weinig mensen er last van hebben gehad. Dit duidt niet op een "te vroege lancering". :|
Dat er weinig mensen last van hebben kan ook komen doordat weinigen de betreffende functionaliteit hebben gebruikt in deze korte periode.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 24 september 2015 07:02]

MAANDEN ergens mee bezig zijn zegt niets als je het niet goed doet.

Dat er überhaupt mensen last van hebben duidt zeker wel op "te vroege lancering"
In elke release duiken er wel problemen op. Van een te vroege release zou ik niet willen spreken. Gegeven het feit dat niet iedereen er last van had. Mijn update is prima verlopen en mijn apn instellingen waren nog in orde.

Dan kan ik mij voorstellen dat dit met testen niet naar boven komt.

De xcode problemen zijn volgens mij niet alleen ios9 dus hebben niks met een te vroege release te maken.
Of er waren gewoon te weinig (of geen) betatesters die via Ziggo of een andere virtuele provider gebruik maakte van internet via een aangepaste APN.
Er staat duidelijk in het artikel dat nagenoeg alleen Nederlandse gebruikers hier last van ondervonden, en dan nog een heel klein deel.

Beetje kort door de bocht om te stellen dat Apple niet goed getest heeft, zeker nu ze ook met public bèta's werken.
Xcode 'probleem' komt natuurlijk alleen maar omdat developers niet even konden wachten op een langzame download en vervolgens een kopie gebruikten. Beetje jammer dat de consument er voor opdraait en Apple er een slechte naam door krijgt.
Gelukkig wel. Alleen jammer dat de NOS er zo snel op in hapt met een verkeerde insteek :) :(
Volgens mij zit in deze release ook een configuratie-assistent voor Siri die intraint op je stem. Hij reageert dan beter op het roepen van "Hey Siri" om een opdracht te geven.
Volgens mij zit die pas in 9.1, daar is net een eerste beta van uit.

Dit is een X.01, zoals wel vaker verschijnt die in de eerste week voor de kleine dingetjes die bij de launch opgemerkt zijn. De X.1 die over een paar weken pas zal komen is een grotere update en daar zal al weken aan gewerkt zijn, voornamelijk aan dingen die al tijdens het ontwikkelen van 9.0 duidelijk waren maar die niet meer op tijd meekonden in de Gold Master.
Hij zit al gewoon in 9.0 !
Zat inderdaad niet in 9.0GM, maar wel in 9.0 final. (Een update van zo'n 40MB.)
Het zit in ieder geval wel op de beta van 9.1, waar hij (bij mij) overigens nog niet werkt, bij het instellen staat de microfoon uit, waardoor hij je stem niet hoort. Bij het oproepen van Siri via de homeknop werkt het als vanouds.
Die zat er al in bij iOS9. Ik heb Siri ingeschakeld en Nederlands (België) als taal genomen en heb verscheidene stappen mogen doorlopen om Siri voor mijn stem te "trainen".
Helaas blijven de updates van een aantal apps zoals Facebook, WhatsApp nog steeds uit..

iOS 9 is absoluut een vooruitgang maar WhatsApp moet wel even gemaakt worden, ben die zwarte schermen bij het openen van de app wel zat.

Facebook is al jaren een drama..

Zou de volgende Major Update iOS X genoemd worden?
Ik kijk er in ieder geval nu al naar uit!
Snap er niks van. Ik heb helemaal geen zwarte schermen. Bij geen enkele app.
Heb het hier op een 5S en 6 sinds iOS 9 als ik whatsapp open heb ik eerst een zwart scherm voordat whatsapp opent.
Alsof de app iedere keer "koud" geopend wordt.

Heb ook een filmpje op YouTube gevonden hiervan: https://youtu.be/y1qlIoe3bks

Edit: Er zijn blijkbaar nog meer klachten over whatsapp sinds de iOS 9 update. Facebook kennende zijn we inderdaad een half jaar verder tot een fatsoenlijke update.
http://ios9news.net/whatsapp-bugs-in-ios-9/

[Reactie gewijzigd door Evernote op 23 september 2015 21:39]

Ik heb een 5S en ik heb dat niet. Bizar. Mijn vrouw heeft een 5C en 5S en heeft het ook niet :?
Heel apart inderdaad 😔 vrij weinig consistentie zo.
Zie je bijvoorbeeld wel het nieuws (via Siri) als je naar naar rechts swiped vanaf je homescreen?
Ja. Ik zie wat artikelen van ad.nl, nu.nl en nos.nl
Raar! Dat werkt wel op m'n iPad en de 5S van m'n vrouw maar niet op m'n iPhone 6. 😱

Misschien omdat ik altijd zo slecht op de hoogte ben en het nieuws niet volg zie ik het niet. 😝
Ik kom zelden tot nooit op ad.nl en nos.nl en toch staan ze er bij.
Raar, ik zal overigens de volgende keer /sarcasm toevoegen aan m'n bericht. 😅
Had gekund toch? Ik volg wel veel nieuws maar niet van elke site :)
Whatsapp is altijd traag met updates. Vorig jaar duurde het ook een tijd voordat er 6/6+ ondersteuning kwam.
Grappig, ik ben met een app bezig die in plaats van mijn Storyboard based Launch Screen een zwart scherm toont. Wellicht dat het het zelfde probleem is.
Jammer dat ik niets lees over de lag problemen. Ik heb op mij 6Plus na versie 9.0 echt merkbaar slechtere performance. Vooral bij het switchen tussen apps is het duidelijk zichtbaar zodra er door de lijst heen wordt geswiped. Mijn collega met hetzelfde toestel heeft nergens last van. Op internet lees ik over meer gebruikers die hier last van hebben.

Helaas mag een herinstallatie niet baten. En om nou te downgraden...

update: de laatste IOS versie lijkt geen verbetering op te leveren.

[Reactie gewijzigd door densoN op 24 september 2015 08:08]

Heb je in de instellingen bij algemeen toegankelijkheid - verminder bewegingen aan staan? Dat helpt.

Heb zelfde toestel als jou.
Het verminderd het probleem in de hoofd navigatie iets, maar de performance is ook met deze instellingen duidelijk merkbaar slechter dan voor de update.
Het heeft ook geen effect op andere problemen zoals meer lag in games of gamecenter dat niet/ heel slecht reageert.
Ik Ben zelf nog niet naar iOS 9 gegaan ivm met jailbreaken. Maar je kan de app "checker " eens proberen te downloaden ? Het fixes ook een hele boel pag op mijn iPad 2. Mits just de cache bestanden laat legen.
Welke app om precies te zijn voor de iphone?
Volgens mij is het deze app, maar het een Android telefoon dus kan het niet testen. De app heet voluit :

Checker - Memory & Disk Space System Checker

http://www.isereenappvoor...&at=11lMpb&uo=8&at=11lMpb
Dat kan wel, Welke informatie zoek je?

edit: Ik heb Memory & Disk scanner Pro gevonden. Dat is de Pro versie met trial periode.

[Reactie gewijzigd door Nukar op 24 september 2015 09:25]

Die is het niet, :) de gene die ik bedoel is gratis.
heb beide varianten. Dus geef maar aan wat je zoekt .
Ja, en nog meer instellingen die ik in een '10 tips to reduce lagg on IOS9' tegen kwam. Helaas wel wat verbetering, maar wel ten koste van functionaliteit / grafische kwaliteit.

Maar bedankt voor je advies :-)

[Reactie gewijzigd door densoN op 23 september 2015 23:13]

Ik heb het zelfde probleem maar dan op de normale Iphone 6

Ook heb ik bij de toegangscode dat die vaak mijn eerste cijfer niet registreert
Ik heb dat ook, het lijkt te zijn doordat het scherm nog niet klaar was met de 'bounce' na de swipe, ik kan pas een cijfer ingeven als het scherm 'stilstaat'.

Heel irritant inderdaad..
Precies dat probleem, met de toegangscode, heb ik ook.. Heel irritant..
Een feature mag ook gewoon werken. Zekers iets simpels als een ontgrendel code.
Ik kan het in elk geval niet reproduceren op 6, 5C, 5S. Dus zo'n simpel probleem is het niet...
Als het een simpel probleem was geweest had hij er niet in gezeten. In zoverre ga ik nog wel uit van de kunde van Apple.
Waarom gebruik je de toegangscode als je je vingerafdruk kunt gebruiken?
Heb hetzelfde probleem gehad (iPhone 6 Plus) en ik las elders dat dit mogelijk te wijten is aan een dynamische achtergrond. Heb deze uitgeschakeld en nu werkt de app switcher een stuk vlotter (nog steeds niet zoals ik het zou willen).
Ik heb er zelf geen last van maar zie dat dit in ios9.1b2 opgelost is:-)
"Zoals niemand wil toegeven; Apple maakt expres hun iOS steeds trager met elke major update, zodat mensen of afhaken of een nieuw apparaat kopen"

Zodat mensen afhaken? Serieus? Apple brengt een nieuw OS uit zodat mensen afhaken?

Ik geloof niet in de conspiracy theory dat Apple bewust apparaten vertraagd. Ik geloof dat niet omdat ik in mijn kringen t/m de iPhone 4S iOS9 geinstalleerd zie staan. Dat performt niet geweldig, maar dan hebben we het inmiddels over 5 generaties terug. Ikzelf draai iOS9 op een iPhone 5, en ook dat werkt prima.

5 generaties in de wervelstorm die smartphones heet, is zeer lang. We hebben het dan over prestatieverbeteringen in hardware van een factor 20 of meer.

Oftewel, te vergelijken met de roerige tijden van de PC industrie van weleer. Toen was iedere 2 jaar je PC te traag. Omdat de nieuwe software gebruik maakt van de enorme sprongen in hardware.
Mijn iPhone6 is in elk geval niet merkbaar trager geworden en ook een iPhone5C is ook nog supervlot. Dus blijkbaar zit de "artificiële delay" niet in alle toestellen ?!
Zitten nog steeds kinderlijke bugs in iOS 9

-Het nieuwe Spotlight gedeelte met nieuws, apps etc links. En klik op "toon meer nieuws'. Het vegen naar onderen kan niet of heel soms. Het extra nieuws wordt terug ingeklapt
-Smartcover over de iPad. Het klikgeluidje doet het soms maar half
-Mail app openen in potret modus: standaard een leeg scherm met postbussen. In landschap modus werkt het wel goed. Zie ik gelijk mijn laatste mail en aan de linkerkant mijn overige mail. (al sinds iOS 7 speelt dit volgens mij)
Bugs die ik in elk geval niet kan reproduceren op een iPhone...
Bugs die ik in elk geval niet kan reproduceren op een iPhone...
Ik wel op een iPad. En meerdere mensen met mij.
Ik kan jouw problemen niet reproduceren op een iPad2 in elk geval (heb wel geen Smart Cover). Waarmee ik niet beweer dat jij die problemen niet hebt en ik beweer ook helemaal niet dat iOS9 bugvrij is - dat is geen enkele software -, maar het is ook niet zo dat het langs alle kanten rammelt en dat er echt "kinderlijke bugs" in zitten.
Ik heb persoonlijk de indruk dat iOS9 een stuk uitgepuurder is dan iOS8 destijds, maar goed, dat blijft een subjectieve indruk.
Betekent dat dan dat er er niet zijn? Ik heb ook wat problemen op een iPhone 5 dus helemaal kinderziekte vrij Is het niet. Toegegeven, het is lang niet zo erg als bij ios 8 of Android 5.0 maar ios 9 is nog niet bug vrij
Heeft iemand met de lag en gamecenter problemen deze al geprobeerd?
Dan graag resultaat even vermelden. Mijn installatie loopt, wordt vermeld.

Helaas..
Hoewel de navigatie tussen de schermen en apps iets soepelerlijktt te gaan zijn de gamecenter issues en de ingame lag niet verbeterd.

Ik ga maar weer verder met wachten op de volgende update 8)7

[Reactie gewijzigd door Nukar op 23 september 2015 20:47]

Is iOS 9.0.1 ook wat smoother? Ook na clean install blijft iOS 9 na paar dagen wat minder snel aanvoelen dan 8.4.1. Hoop van wel!
Natuurlijk zijn er bugs daarom is er ook geen nieuwe jailbreak die komt er pas als ze weten dat die stabiel genoeg is dan pas ga ik upgraden!
De mail app in ios 9 toont herhaaldelijk mails met de bijlagen over de tekst heen. Pas na opnieuw selecteren van de mails is de volgorde weer in orde en staan de bijlagen onderin. Mail app loopt ook vaker vast tijdens versturen van mails.