Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties
Submitter: 4WardNL

Apples nieuwste mobiele besturingssysteem, iOS 9, kan ervoor zorgen dat de iPhone mobiel internet blokkeert. Dat meldt onder meer Ziggo donderdagavond. Oorzaak is het feit dat de installatie van iOS 9 ervoor zorgt dat private apn's worden overschreven.

Ziggo maakt het probleem wereldkundig via Twitter. Daarnaast stuurt het sms-berichten naar klanten waarin het meldt dat iOS 9 voor connectiviteitsproblemen kan zorgen. IPhone-gebruikers tipten Tweakers al dat zij problemen ondervinden met mobiel internet sinds het updaten van hun toestel naar de laatste iOS-versie.

Hoewel Ziggo meldt dat klanten van andere providers ook met de bug kampen, is dat de vraag. Ziggo opereert op het Vodafone-netwerk, maar Vodafone geeft tegenover Tweakers aan dat er bij de provider geen signalen van klanten over het probleem zijn binnengekomen.

Wel zegt Vodafone dat Apple het heeft geïnformeerd over het feit dat bij het installeren van iOS 9 private apn's kunnen worden overschreven. Met name bedrijven gebruiken die. Door het overschrijven kan de toegang tot mobiel internet inderdaad worden geblokkeerd, bevestigt Vodafone.

Vodafone informeert zakelijke klanten en hun eindgebruikers die dit mogelijk raakt rechtstreeks via een sms-bericht. "Reguliere zakelijke klanten en consumenten maken gebruik van een standaard apn en kunnen zonder problemen iOS 9 downloaden", aldus Vodafone.

Apple heeft aan Ziggo en Vodafone laten weten aan een oplossing te werken. Het overschrijven van private apn's is de tweede hobbel in korte tijd sinds de release van Apples besturingssysteem. De eerste vond plaats toen iOS woensdagavond verscheen. Door de drukte op de servers kon er een foutmelding optreden, waardoor de upgrade niet kon worden uitgevoerd.

IOS 9 bevat onder andere de Apple Proactive Assistent voor Siri. Die geeft automatisch suggesties aan gebruikers en herinnert ze aan afspraken. Daarnaast kan de assistent uitnodigingen in e-mails automatisch in de agenda zetten. Nieuw is verder de News-app, die berichten en artikelen van nieuwsorganisaties samenvoegt.

Update, 22.00 uur - Vodafone bevestigt dat het geen signalen van klanten heeft ontvangen over het probleem. Het artikel is hierop aangepast.

Heb jij problemen met mobiel internet sinds het installeren van iOS 9?

Nee, ik heb wel iOS 9 maar geen problemen
35,3%
Nee, ik heb geen iPhone
31,9%
Nee, ik heb iOS 9 nog niet geïnstalleerd
17,0%
Ja
15,7%

Aantal stemmen: 12.756. Deelname gesloten op 08-10-2015 21:13. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

1 2 3 ... 6
Volgens onderzoek bij de leverancierketen van oa Limesco blijkt dat iOS9 alleen nog maar MNO-pushed APN-instellingen accepteert. Apple's MDM (mobile device management) zou dit mogen overrulen. Maar ja, dan zit je al in een bedrijfscontext en zit je niet met 'losse klanten'. TalkTalk (zie $zoekmachine icm 'apple' of 'ios9') kan, schijnbaar, met een signed MobileConfig.xml de juiste APN-instellingen doorvoeren. Exacte details durf ik niet te geven.

Wat MNO's verder kunnen pushen naar iOS9-apparaten is dat handmatige APN-aanpassingen niet mogelijk zijn. Ik weet niet of dit al kon pre-iOS9. De Grote DrieTM kunnen dus hun standaard APN-instellingen pushen, terwijl (specifiekere) instellingen vanuit MVNE's niet vanzelf gaan. Of dat je ze *zelf* kan/mag instellen.

Je moet je voorstellen dat een MVNE (ik zag Teleena al voorbijkomen) een groot aantal virtuele operators onder zich heeft (noem een Ziggo, Hyves Mobiel, etc.) met elk (waarschijnlijk om billingredenen) een aparte APN voor mobiel internet. Idealiter gaat de provisioning hiervan per sms (TalkTalk hanteert een dergelijke constructie), maar MVN{E,O}'s kunnen die sms-mogelijkheid wel eens niet hebben. Handige feature van Apple: een MobileConfig.xml, wat je als iOS-gebruiker kan downloaden en installeren. Veel, zo niet alle, MVNO's werkten volgens deze constructie. De MNO tikt in bulk data af, de MVNE's en MVNO's zien maar hoe ze dat factureren. Met een aparte APN waar ze de MNO niet mee lastigvallen. Je zet je instellingen in je XML-bestand en laat gebruikers dat (over WiFi met internettoegang) installeren. Simpel, niet?

Ergo, het zijn niet alleen de Ziggoklanten, maar mogelijk alle klanten onder een MVNE van De Grote DrieTM, simpelweg omdat de MNO's sommige features aan hun aangesloten MVNE's overlaten. Noem een SMSC, pushberichten met willekeurige APN-instellingen, etc.
Dat is nu eens een verhelderende post 😊. Lijkt ook te verklaren waarom het een lokaal Nederlands probleem (bij enkele virtuele operators) lijkt te zijn.
Thanks! :) Een nieuwsbericht als dit verdient toch meer dan alleen geklaag over Ziggo of Apple. Zeker met wat achtergrondkennis hoopte ik wat bij te kunnen dragen.

Wat ik me kan voorstellen is dat de MNO/MVNE/MVNO-structuur in andere landen anders is geregeld. Dat bijvoorbeeld de MVNE (al dan niet verzocht door de MVNO) dit soort APN-instellingen fatsoenlijk pusht. Of je nou bij $telcoA of $telcoB zit (beide MVNO onder $MVNE), je krijgt de relevante APN-instellingen. Dit is slechts speculatie, waarvan ik stiekem hoop dat het daar (beter?) geregeld is dan wat we nu ervaren in Nederland. Handmatig instellen zie je eigenlijk alleen bij MVNO's. Zelf zit ik direct bij Voda (ja, storing vandaag, eigenlijk geen last van gehad O-) ) en daar kan je via een sms naar $nummer je APN gepusht krijgen. Hetzelfde voor Hi, back in the days. Waarom dat bij MVNO's beperkt/nauwelijks/niet kan; tja, mogelijk kost dat extra geld en levert dat zich niet op als je je klanten ook een simpele handleiding kan laten doorlopen.
Kijk dat is nog eens dik onderzoek werk en een verhelderende post! Denk dat je hier een hoop mensen en providers blij mee maakt. Denk dat jij een goede job kan krijgen bij een provider :).
De providers weten zelf natuurlijk ook hoe het allemaal werkt. ;)
(Niet dat ik iets wil afdoen aan de post trouwens! Hartstikke mooie post met veel info. :))

Zo te zien gaat het bij alle MVNO's op andere operators wel prima, zo zie ik dat Ben, Telfort, Simyo, Simpel, et cetera allemaal naar wens blijken te werken na de upgrade naar iOS 9.
Het lijkt dus toch ergens mis te gaan met het overpompen van instellingen voor Ziggeau... Waarvan ik het sowieso raar vindt dat ze niet eerder een oplossing hebben verzonnen daar.

Of Apple heeft het op het allerlaatste moment nog iets gewijzigd, of Ziggo heeft gewoon die hele GM Release van iOS 9 (die geloof ik sinds 2 weken geleden oid beschikbaar was) genegeerd en niet gekeken of er problemen zouden ontstaan; waardoor ze nu te laat zijn omdat de release al plaatsvindt. ... En het probleem bij Apple dumpen.

En dat kan nog best een probleem zijn, want Apple kennende gaan die het echt niet oplossen.
Providers hebben maar te testen en daar zijn al die beta en RC releases voor; moet je niet achteraf gaan miepen. :P Dus moet een oplossing vanuit Ziggo komen, maar iets zegt me dat als die oplossing is "elke klant moet handmatig ff z'n APN aanpassen" dat er dan heul veul klanten zijn die behoorlijk pissig zullen worden.

... Maar zoals gezegd, op afstand kunnen die instellingen wel verzonden worden.
De providers weten zelf natuurlijk ook hoe het allemaal werkt. ;)
(Niet dat ik iets wil afdoen aan de post trouwens! Hartstikke mooie post met veel info. :))
Uiteraard. Wil niet zeggen dat ze zelf ook tegen problemen aan kunnen lopen die ze niet in een handomdraai kunnen repareren. Bedankt voor het compliment!
Zo te zien gaat het bij alle MVNO's op andere operators wel prima, zo zie ik dat Ben, Telfort, Simyo, Simpel, et cetera allemaal naar wens blijken te werken na de upgrade naar iOS 9.
Hier noem je toevallig(?) een heel rijtje wat, voor zover ik weet, directe KPN-dochters zijn. Daar zit dus geen extra (MVNE-)laag tussen. Juist providers* die via een MVNE zijn aangesloten lijken de problemen te ondervinden. Hollandsnieuwe is ook zo'n partij die direct onder Vodafone zit. `srakkars` had voor die partij al een fix in de comments achtergelaten. Blijft gissen waarom die fix werkte ;-)

* ik zet hier meervoud omdat meerdere mensen met verschillende providers problemen ondervinden. Soms is een reboot voldoende (helpt verrassend vaak bij problemen met het mobiele netwerk), maar als de uiteindelijke MNO de 'niet-aanpasbare APN-instelllingen '-bit aanzet kan je vrij weinig.
Hier noem je toevallig(?) een heel rijtje wat, voor zover ik weet, directe KPN-dochters zijn. Daar zit dus geen extra (MVNE-)laag tussen
Nee Ben is van T-Mobile. Maar als je even Telfort als voorbeeld neemt, die is wel iets anders dan andere dochterondernemingen. Heeft hoe dan ook een andere APN ook om te kunnen internetten, dat staat los van het "normale" KPN. Toch heeft niemand er problemen mee.

Maar, sowieso een lang verhaal kort: ik heb er werkelijk niemand over gehoord buiten Ziggo en HollandseNieuwe om. (Beiden toevallig Vodafone; waarbij HollandseNieuwe dacht ik tegenwoordig ook in handen van Vodafone zelf is; net als KPN's Simyo bijvoorbeeld.) Dat vind ik wel apart, to be honest. :)
De oplossing heb ik ook gelezen ja, en die vind ik ook nogal bizar. Ik ben benieuwd of het gewoon openen en weer opslaan van de instellingen ook gewoon het probleem had opgelost... In welk geval er op OS level toch ergens iets behoorlijk fout gaat. :P
Nee Ben is van T-Mobile.
Oops, dat had ik kunnen weten :z
Maar als je even Telfort als voorbeeld neemt, die is wel iets anders dan andere dochterondernemingen. Heeft hoe dan ook een andere APN ook om te kunnen internetten, dat staat los van het "normale" KPN. Toch heeft niemand er problemen mee.
Dan vermoed ik toch dat KPN voor hun directe dochters automagisch de juiste instellingen pusht. Een APN is (zonder al teveel techhnobabble te introduceren) slechts een identifier voor een mobiele telefoon waarmee die in het mobiele netwerk met de juiste router (grofweg) kan communiceren voor internettoegang. De centrale bij KPN kan dus vele APN's hebben (en afdwingen dat bepaalde IMSI's ze slechts kunnen gebruiken) zonder dat die centrale het concept Telfort of Simyo kent.
De oplossing heb ik ook gelezen ja, en die vind ik ook nogal bizar. Ik ben benieuwd of het gewoon openen en weer opslaan van de instellingen ook gewoon het probleem had opgelost... In welk geval er op OS level toch ergens iets behoorlijk fout gaat. :P
Nou ja, fout. Je kan ook zeggen dat iOS nu een (zo je wil) fundamenteel probleem blootlegt in termen van provisioning richting eindgebruikers. Er zitten soms veel lagen tussen mast en eindgebruiker, in termen van organisaties. Juist het afdwingen van bepaalde standaarden (waarmee je het oneens kan zijn, begrijp me niet verkeerd) kan die workarounds breken en vereisen dat er iets fatsoenlijks voor in de plaats komt. Neemt uiteraard niet weg dat een volgende workaround wordt verzonnen en we weer even verder dobberen totdat ook die workaround wordt gesloopt.

offtopic:
Zo staat iOS9 mixed content (resources via http laden als je een https-site bezoekt) niet meer toe. Uitdagende positie om in te nemen, maar wel een mooi voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten. Je fikst je website maar als er mixed content op staat.
Dan vermoed ik toch dat KPN voor hun directe dochters automagisch de juiste instellingen pusht. Een APN is (zonder al teveel techhnobabble te introduceren) slechts een identifier voor een mobiele telefoon waarmee die in het mobiele netwerk met de juiste router (grofweg) kan communiceren voor internettoegang. De centrale bij KPN kan dus vele APN's hebben (en afdwingen dat bepaalde IMSI's ze slechts kunnen gebruiken) zonder dat die centrale het concept Telfort of Simyo kent.
Dat zou goed kunnen, al is het dan wel wat vaag dat Vodafone dat niet zou doen voor netwerken bij hen. Of Ziggo het niet voor hun eigen klanten doet...
Nou ja, fout. Je kan ook zeggen dat iOS nu een (zo je wil) fundamenteel probleem blootlegt in termen van provisioning richting eindgebruikers. Er zitten soms veel lagen tussen mast en eindgebruiker, in termen van organisaties. Juist het afdwingen van bepaalde standaarden (waarmee je het oneens kan zijn, begrijp me niet verkeerd) kan die workarounds breken en vereisen dat er iets fatsoenlijks voor in de plaats komt. Neemt uiteraard niet weg dat een volgende workaround wordt verzonnen en we weer even verder dobberen totdat ook die workaround wordt gesloopt.
Mja, het hele internet hangt in patches aan elkaar; dus dat is niets nieuws.
Toch... Dit is relatief simpel basis werk wat gerealiseerd had moeten zijn.
offtopic:
Zo staat iOS9 mixed content (resources via http laden als je een https-site bezoekt) niet meer toe. Uitdagende positie om in te nemen, maar wel een mooi voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten. Je fikst je website maar als er mixed content op staat.
Dat kan je niet altijd voorkomen. Dat is de pest.
Als jij een plaatje wilt linken die geen https resource heeft dan kan je enkel nog via http linken, OF de content kopieren naar eigen server (mag niet altijd), OF moet je een proxy er tussenin gooien. ... Maar die technische skills hebben lang niet genoeg mensen, en is ook overkill voor veel mensen.

Mixed content zal blijven bestaan zolang niet het hele internet encrypt is, en in lang niet alle gevallen kan je er wat aan doen.
"Fixen" van de site vind ik dan ook niet in alle gevallen de correcte benaming, er zijn zat momenten waar dat inderdaad het geval is; maar ook heel veel waar dat niet zondermeer aan de orde is.

Neem bbcode op de gathering hier. Link je naar een extern plaatje zonder https. Als gathering nu overgaat op HTTPS zouden ze dus de bbcode voor plaatjes uit moeten schakelen of een proxy moeten inbouwen, anders gaat iOS over z'n nek... Dat is een niet bepaald optimale situatie, vind ik.
Wat betreft die mixed content: Firefox blokkeert dat al jaren, en Internet Explorer komt met een waarschuwing. Niks nieuws onder de horizon dus, en websites hadden al lang gefixt moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door SubSpace op 18 september 2015 07:33]

Keine scheisse, maar dat verandert helemaal niets aan het feit dat mixed content niet altijd (zomaar/legaal) tegen te gaan is zolang niet het hele internet encrypt is... Al blokkeren tig browsers het, dat verander niets aan de zaak noch het onderliggende probleem.

Allemaal leuk en aardig dat er waarschuwingen en, enigszins rare, blokkades plaatsvinden; maar de stelling "men moet hun site maar fixen" slaat gewoon in behoorlijk wat gevallen helemaal nergens op, en is gewoon een veels te makkelijke kreet om te schreeuwen.

Die hele SSL implementatie zoals het nu is is sowieso al een lachertje, heel krom allemaal. Wil niet zeggen dat alles wat browsers doen goed is!

Neem een voorbeeldje:
- Een site biedt een login aan via http en https
- De https versie gebruikt een self-signed certificaat
- De http versie probeert je eenmalig eerst door te sturen naar de https versie

Weet je wat er gebeurt?
Firefox geeft een rood scherm met een "BRENG ME NAAR DE VEILIGHEID!!!" zodra je de https versie laadt, en die stuurt je vervolgens terug naar de non-encrypted login page waarbij iedereen met een sniffertje doodleuk je user en pass kan achterhalen, terwijl dat op de https versie met self-signed certificaat niet mogelijk was geweest... Firefox stuurt je dus van een veiligere versie terug naar een super onveilige versie onder het mom "veiligheid". :')

Ze moeten er gewoon maar eens voor gaan zorgen dat er standaard encryptie in zit, en enkel voor belangrijke zaken waarbij je de authenticiteit MOET bevestigen (eg: de bank) er SSL certificaten worden toegepast. Zijn we meteen van al dit domme gedoe met ss-certs en mixed content af.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 september 2015 16:41]

Laat Mozilla nou samen met anderen dat laatste probleem gaan oplossen: https://letsencrypt.org/

Je bent als website eigenaar ook wel een beetje dom als je een self signed cert gebruikt, dat haalt je hele MitM beveiliging weg dus is het bijna nutteloos, tenzij de gebruiker het certificaat al had en het dus kan verifiëren.
Ja, maar ook dat project kent z'n problemen en is ook niet *de* oplossing voor alle problemen. Het probleem wordt pas opgelost als het in het protocol zelf zit *zonder* certificaten, waardoor het hele concept "http" (dus zonder ook maar enige encryptie) niet meer voorkomt... Nu is unencrypted verkeer gewoon gevaarlijk, en absoluut gevaarlijker dan self-signed certs waardoor, als je even m'n voorbeeld bekijkt, het "breng me terug naar de veiligheid!!" natuurlijk gewoon een behoorlijk ironische grap is.

Bijna nutteloos is ook onzin natuurlijk...
Wat is nou veiliger? Helemaal geen encryptie, of encryptie met het probleem dat je de authenticiteit niet per definitie kan vast stellen en er dus een risico bestaat dat er heel misschien iemand tussenzit die meeleest? Bij helemaal geen encryptie hoef je geen eens wat voor aanval dan ook op te zetten en gewoon puur lekker pakketjes sniffen en je bent al klaar.

Ik vind het raar gedachtengoed. Je moet dus kennelijk vertrouwen op totaal geen encryptie en dat om de een of andere vage reden zien als veel veiliger dan encryptie met self-signed certificaat, puur en alleen omdat self-signed met behoorlijk wat meer moeite en toegangsbenodigdheden de boel ook zou *kunnen* ondermijnen...
Hoe je het ook wilt zien, encryptie met self-signed certificaat is toch echt veiliger dan totaal geen encryptie; het limiteert het aantal mensen dat iets zou kunnen doen behoorlijk hard en "what if" scenarios zijn ook relatief zeldzaam.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 september 2015 21:55]

Nou in mijn opinie is het self-signed certificaat iets wat een schijn veiligheid geeft. Die certificaten zijn er niet voor niets. Het gaat er nou juist om of iemand wel is die die zegt dat ie is zodat je je wachtwoord er niet naar toe stuurt.

Self-signed werkt prima in een omgeving waar je en de client en de server controleert want dan kun de certificaten op de een vertrouwen en op de andere installeren. Maar op het internet heeft het gewoon bijna geen zin meer, terwijl het wel veilig "lijkt" en daar zit toch wel het probleem.

Ik bedoel zelfs met iets als fiddler (wat toch wel erg makkelijk installeert) kun je http traffic onderscheppen en een self signed cert kun je makkelijk spoofen door er zelf weer 1 te maken met dezelfde gegevens, niemand die op een website de fingerprint gaat controleren. Terwijl met een CA certificaat je https volledig moet strippen, dus de client krijgt dan nooit het slotje te zien.
Ja, maar als een browser zegt "Breng me naar de veiligheid!", en dan is er juist *nog* minder veiligheid dan *met* die self-signed SSL: dan lijkt totaal geen encryptie opeens ook "veilig". :X
Is dus hetzelfde probleem, maar dan nog erger. ;)

En dat is nou het hele probleem.
Nogmaals: een self-signed SSL geeft nog altijd meer beveiliging dan totaal geen encryptie. Dat er ook mogelijkheden zijn om dit verkeer te achterhalen klopt (al gaat dat niet altijd even makkelijk), maar dat neemt het feit niet weg dat het nog altijd veiliger is dan totaal geen encryptie.

En daarom: het hele internet zou standaard encrypt moeten worden, heel het plain-text gelazer moet weg. En SSL certificaten enkel nog de rol laten vervullen van "praat ik werkelijk met wie ik wil praten?".
Zoals ik net in de update las gaat Apple iets doen voor die virtuele providers omdat ze dus wat instellingen overschrijven. Dit had volgens mij bij het testen met de beta release al naar voren moeten komen. Zoals ik het nu zie lijkt het er dus op dat de ene virtuele provider daar wel op geacteerd heeft en de andere niet. Bij wie nou de schuld ligt durf ik niet te zeggen. Maar hey Apple gaat dus kijken wat ze kunnen doen en de virtuele provider is daar mee bezig. Dus lijkt me dat dit een simpel 1-2tje wordt tussen Apple en de virtuele providers. Hoe dan ook zijn wss binnen een dag de problemen opgelost, anders zie deze geweldige post :) :

MrNGm in 'nieuws: IOS 9 kan mobiel internet op iPhones blokkeren door overschrijven apn - update'
Ik zie inderdaad dat het artikel gewijzigd is. Onverwacht dat Apple er wat mee doet, maar wel mooi.

Toch, dat gaat waarschijnlijk te lang duren om Ziggo klanten vrolijk te houden... Ik gok niet dat er morgen al een update klaar staat, zegmaar. Maar wie weet, wellicht verassen ze nog een keer prettig. :)
Ik denk dat uiteindelijk de oplossing toch vanuit Ziggo verstuurd moet gaan worden naar de klanten. En ik hoop dat ze dan met iets beters komen dan "vul je APN handmatig opnieuw in".
Dit klopt helemaal. Ook wij (ben werkzaam bij een mvno) hebben onze config file moeten aanpassen om te laten werken met ios 9 (nieuwe file werkt overigens ook op lagere versies). Dit is zeker niet alleen iets voor Ziggo klanten, maar voor heel veel klanten van virtuele providers, ook internationaal.
Enige waar wij nog tegenaan lopen is het activeren van de personal hotspot functie, maar verwacht dat ook dat snel opgelost wordt.

Hoe konden Ziggo klanten tot nu de apn instellen? Liet Ziggo hen een profiel installeren? Dan lijkt het me sneller om dat aan te passen ipv op Apple te wachten.
Overigens kwam dit al voor in de eerdere bèta's van ios9.
Alle MVNO's die een eigen APN hebben maar geen eigen Carrier Settings bij Apple zullen hier inderdaad last van hebben.

Als je met iOS 8 de settings hebt gekregen (via OTA-SMS) en nu update naar iOS 9 zullen deze de APN van de MVNE krijgen die de settings van de MVNO overschrijft.

Wij hebben als Full MVNO (Ook werkzaam bij een MVNO (bijna MNO :)) onze eigen Carrier Settings en hebben hier geen last van ondervonden.

*edit*
Ik bedenk me net dat je geen APN's kunt instellen via OTA bij iPhones, dus moeten ze er anders opgekomen zijn.

Waarschijnlijk via MobileConfig idd, wij gebruiken dat om nieuwe functionaliteiten te testen (POC, FUT), bij roll-out komen deze nieuwe settings in de Carrier Settings die dan door Apple gepushed worden naar de phones.

[Reactie gewijzigd door Engineer Stewie op 18 september 2015 10:57]

Ik zit bij Hollandsnieuwe, wat onderdeel uitmaakt van Vodafone. En heb geen internet verbinding sinds de update naar iOS 9.

Toen ik las uit dit artikel dat de private APN overschreven word, heb ik wat zitten klooien in mijn instellingen. En tot mijn eigen verbazing heb ik weer mobiel netwerk!

Omdat ik las dat de APN overschreven word. Heb ik geprobeerd de APN opnieuw te laten overschrijven. Ik heb in mijn Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiele Data: de APN (data.dataxs.mobi) hetzelfde gelaten en bij gebruikersnaam en wachtwoord (die niet ingevuld waren) iets ingevuld. Toen ben ik terug gegaan naar mijn instellingen en vervolgens weer terug om de ingevoerde gebruikersnaam en wachtwoord weg te halen. Hierna had ik weer mobiele netwerkverbinding!

Misschien kunnen mensen die dit probleem ook ondervinden dit proberen en verifiëren of deze oplossing/work-around werkt?

Ik laat nooit berichten achter op Tweakers, maar ik hoop dat dit een nuttige mag zijn. :)

[Reactie gewijzigd door srakkars op 18 september 2015 00:03]

Bedankt voor de oplossing, ik had inderdaad geen internet en na jouw tip werkte alles weer.
Top zeg, bedankt. Had zelf ook wat zitten spelen maar bij mij werkte het nog niet. Nu dus weer wel _/-\o_
_/-\o_

Mobiel internet werkte bij mij al toen ik zomaar wat bij de gebruikersnaam en wachtwoord had ingevuld: weer verwijderen hoefde niet eens. Mijn dank is groot! Had niet verwacht hier snel een oplossing voor te verwachten met die waardeloze service van hollandsnieuwe (ook al heb ik een zakelijk abonnement) ;)

[Reactie gewijzigd door CasaLasse op 18 september 2015 10:04]

Ik zit ook bij hollandsnieuwe en heb direct de update aangezet. iPhone vroeg hierna direct om de nieuwe instellingen bij te werken > geen service meer.
Ik heb in plaats van bovenstaande stappen mijn iPhone opnieuw opgestart en nu werkt alles ook weer. Wellicht heeft hollandsnieuwe tussentijds al iets gewijzigd of heeft opnieuw opstarten hetzelfde effect.
Gisteren ook geupdate naar iOS9 en wist deze oplossing al, maar na een paar x de melding gehad te hebben de update laten installeren en daarna stonden de gegevens er bij mij nog gewoon netjes is. Voorheen gaf dit vaak wel een probleem maar ik heb er dit keer geen last van gehad dus!
Ervaring heeft mij geleerd dat je met dit soort grote nieuwe updates beter kan wachten op versie 9.01. Met zoveel gebruikers en tegenwoordig veel verschillende configuraties is de kans op kinderziektes best aanwezig.
op iPhones zijn juist vele malen minder configuraties mogelijk t.o.v. andere platformen, en deze ondervinden aanzienlijk minder problemen! Vraag elke app maker maar of ze liever android of iOS coderen. iOS heeft heel veel minder variabelen door het beperkte aantal toestellen dat erop draait en omdat het overgrote deel op dezelfde versie draait (rond de 80% met iOS8 als ik mij niet vergis). De overstap zou dus voor 80%(?) van de toestellen (qua software gezien) hetzelfde moeten gaan.

Verder moeten alle apps die draaien op een iPhone ook goedgekeurd zijn door apple, wat volgens apples eigen zeggen de kwaliteit aanzienlijk zou moeten verbeteren (en dus conflicten met het besturingssysteem zou moeten verminderen, zou je denken).

Er gaat dus echt wel iets anders fout dan het aantal gebruikers en configuraties want android en windows kampen met aanzienlijk minder problemen tijdens nieuwe releases. Ik zou het bijna nalatigheid noemen.
Huh. Het lijkt alleen bij ziggo fout te gaan. Dus van wie het nalatigheid is of slordigheid durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen zijn dat ziggo zich niet aan "een" standaard houdt! Anders had ik wel meer problemen verwacht bij meerdere virtuele providers. Aangezien de update meteen wereldwijd is uitgerold en nergens wat lees over internet wat niet werkt behalve bij ziggo! En die maakt notabele gebruik van het Vodafone netwerk wat vandaag een landelijke storing heeft gehad. Als het kwaakt als een eend en het loopt als een eend zal het hoogst waarschijnlijk ook wel een eend zijn!
Ik ben zelf werkzaam bij een mvno en ook onze klanten hadden problemen. Omdat niet altijd handmatig de apn gegevens ingevuld kunnen worden, bieden wij klanten aan om het apn als profiel te installeren dmv een .mobileconfig file. Hierin zit dus de 'fout'. Er is iets vernieuwd waardoor het config bestand dient te worden aangepast. Bij ons succesvol geweest, verwacht dat een bedrijf als Ziggo hier wel snel uit moet komen ;)
Oh ok. Bedankt voor de info. Nou ben ik dan toch benieuwd wie hier rekening mee had moeten houden. Kan jij daar misschien dan licht op kunnen schijnen? is dat Apple of de virtuele provider????
Uiteindelijk de mvno. Onze laatste update van het profiel was bij ios7. Tussen toen en nu zal er wat zijn veranderd, echter werkte alles gewoon t/m iOS 8.4.1. Overigens werkt het voor iOS 99 aangepaste profiel wel op lagere versies. Wij kwamen er via een buitenlandse mvno achter. Het lijkt me trouwens dat sites als APN Changer de profielen ook wel snel zullen bijwerken.
Lijkt me in dat geval een slordigheidje van Ziggo dat ze niet gemerkt hebben dat er al maandenlang een beta beschikbaar is, juist om dit soort dingen voor te zijn :p

Bij mij werkt iOS9 overigens zonder enige problemen, ik zit bij een virtuele provider in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 17 september 2015 23:53]

Goed gedaan bij jullie dus. Alleen schande dat je sinds iOS9 als consument dit niet meer kunt aanpassen en dus afhankelijk bent van de kunde of onkunde van de provider. Blijkbaar komt Ziggo er niet zo snel uit als jullie. Misschien [speculatie] omdat dit soort dingen vanwege de impact over heel veel lagen moet voor het goedgekeurd is.[/speculatie]..

Ik heb ook eens te maken gehad met onkunde bij een provider. Als je na enkele keren precies weet wat ze aan de andere kant moeten doen (om het probleem in ieder geval tijdelijk op te lossen), maar de zoveelste helpdeskmedewerker wil wederom niet van je aannemen dat dat zo is en eerst het script doorlopen (waarmee je er niet uitkomt), dan raak je behoorlijk gefrustreerd. Heb toen het contract maar opgezegd, het was de eerste storing sinds die club het overgenomen had..
De opzet van ziggo vormt zeer zeker een probleem, maar er zijn op internet meer berichten te vinden over internet problemen. Ook met apn resets en het verdwijnen van de mobiele hotspot functie (again, dit laatste probleem was ook een issue bij ios8).
Het komt zeer zeker van 2 kanten
Haha, jouw post is nog geen plusje waard terwijl de reacties die de wereld op hun kop zien en de schuld bij ziggo leggen geplust worden. Sure, ios9 komt uit, werkt niet met ziggo en het is de schuld van ziggo... Nee, ios 9 heeft gewoon een bug!
Ervaring heeft mij geleerd dat je met dit soort grote nieuwe updates beter kan wachten op versie 9.01.
Ik ben nog wat terughoudender. Pas vanaf de x.1.2 versie ben ik bereid te upgraden. Want in de .1 versie zijn alle blunders uit de .0 versie weer teruggedraaid en de kleine storende bugs zijn er bij x.1.2 wel uit. Ik heb gewoon geen zin in beta testen.
Eh.. Ik denk dat de poll aangepast moet worden.

Ja
Nee, ik heb iOS 9 nog niet geinstalleerd
Nee, Ik heb geen iphone

Dus je kunt geen iOS 9 hebben en geen problemen hebben met mobiel internet..
Inderdaad, dus gefikst!
Waarom is er eigenlijk een optie "Nee ik heb geen iPhone?".

Lijkt me niet echt relevant toch. En ook logisch dat die het meest gekozen is.
Omdat ik de mensen zonder iPhone ook ergens op wil laten klikken. Het voegt verder inderdaad weinig toe, maar ach... :)
Het verdraait de percentages van de iPhone bezitters. Eigenlijk moet er alleen staan: 1) iOS9- geen problemen en 2) iOS9 - wel problemen. Hoeveel mensen wel een iPhone hebben maar nog niet geupdate hebben, tja, dat zegt ook meer niet dan wel over dit probleem eigenlijk. Maargoed.
Het verdraait helemaal geen percentages? Als er 40% is die stemt op "ik heb geen iPhone" en 30% zegt problemen te hebben, dan heeft 50% van alle mensen die zeggen een iPhone te hebben problemen. Duidelijk toch? :?
En als je alleen mensen met een iPhone met iOS9 laat stemmen (waar dit artikel over gaat) zie je de percentages meteen.
Alleen de mensen die stemmen zien dat meteen, want zolang je niet stemt zie je geen percentages. Dat lijkt me een nog veel groter probleem dan het "ongemak" waar jij het over hebt.

Bovendien, clickbait. Mensen willen gewoon stemmen. Je moet ze die optie dan ook geven om de overige resultaten niet te verstoren.
Nog naast het feit dat mensen gewoon gaan roepen dat ze die optie willen hebben als hij ontbreekt, en anders wel gewoon op iets randoms klikken. Dan zijn je cijfers écht uit balans.
Het probleem is dat ik als geen iPhone gebruiker dan ook de resultaten van de poll niet meer in kan zien en als ik dan op een andere optie klik dan klopt de poll niet meer..
Ik heb wel problemen met iOS9, maar dan op de iPad :)
Omdat ik wel ios9 draai maar geen iPhone heb?
Ik heb dus een iPad met ios9 maar zonder mobiel internet.

Wel heb ik gemerkt dat de iPad regelmatig de verbinding verliest met mijn mobiele hotspot. Daar waar die eerst wel goed verbinding hield. Op mijn AP in huis geen problemen

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 17 september 2015 21:48]

Omdat ik wel ios9 draai maar geen iPhone heb?
Dan stem je toch gewoon niet?
Omdat het inzicht geeft welke pecentages ingevuld worden!

geen iphone 44,5 %
nee wel ip9 geen probs 32,6 %
niet geinstalleerd 15,1 %
ja 6,8 %

op het moment van schrijven dan.
Als je niets invuld heb je die info niet.
Dus daarom 8-)
Gaat de poll ook om KPN klanten of specifiek Ziggo / Vodafone klanten ?
Het eerste: om alle klanten
Inderdaad last van. Eduroam (wifi) functioneerde niet meer, na het configuratieprofiel op nieuw te installeren wel weer. Maar ook mijn mobiel abbo via Choozze ( via T-Mobile) werkt niet meer met 3G, en opnieuw instellen heeft daar niet geholpen.. Ik heb inmiddels al een support ticket aangemaakt..

[Reactie gewijzigd door BastiaanCM op 17 september 2015 22:13]

Eduroam werkt hier prima op iOS 9, niets aangepast. Misschien oud profiel met te oude tech?
Bij mij is het ook mis in combinatie met Choozze, krijg het ook niet hersteld helaas, hopelijk komt Apple snel met een oplossing!
Ziggo zit wel op het Vodafone radio netwerk maar niet als service provider.

Als er problemen zijn moet je deze na vragen bij Teleena dat is de mvne die voice en internet levert voor ziggo

http://www.teleena.com/about-us/partners-customers
Ziggo is al een tijd geleden gemigreerd naar het UPC netwerk
Dat heeft niets met de mvne van ziggo te maken.
Wat ik daarmee bedoel is dat Ziggo geen MVNE meer heeft, maar een los staande core netwerk heeft... Snap je:)
Nee het vaste core netwerk staat los van het mobiele gedeelte.

Mobiel hebben ziggo en UPC geen eigen core-netwerk maar kopen ze gewoon dient in bij Teleena. Eigenlijk is het net zo als energie. Ziggo factureert terwijl dienst geleverd word door Teleena.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 17 september 2015 22:18]

Nee, UPC heeft altijd een eigen mobiel core netwerk gehad (als MVNO van VF). Sinds de samensmelting van de twee partijen zijn de Ziggo gebruikers gemigreerd naar het UPC netwerk. Ik heb het dus al de hele tijd niet over het fixed netwerk.
Van de mensen die ik ken bij de ziggo klanten service werken ze nog steeds het ow zo mooie blauwe Teleena portal voor mobiele aansluiting.

Dus als dat zo is dan is pas deze maand dat ziggo een eigen mobile core netwerk en imsi reeks heeft?
Nope, een eigen IMSI reeks hebben ze altijd al gehad. Gemigreerd zijn ze na de acquisitie ;)
Raar want UPC gebruikt al jaren het Teleena netwerk. En heeft nooit een eigen mobile core-netwerk werk gehad. Er viel en valt vrij weinig samen toevoegen voor UPC en ziggo op mobiel gebied.

Vodafone besteedt al zijn mvno opdrachten uit aan Teleena zelfs Hollandsnieuwe
Draait op het Teleena platform

http://www.teleena.com/ne...c-mobile-data-proposition

[Reactie gewijzigd door xbeam op 17 september 2015 23:50]

Geloof me, het is zo. ;)

Hollandsnieuwe is direct op VF aangesloten sinds de nieuwe propositie, maar nog niet alle oude klanten zijn gemigreerd. Alle nieuwe klanten en/of klanten die verlengen zitten niet meer op teleena
Ja wil het graag maar heb je een bron dat OinB ook weg is bij Teleena ?
Toch wel grappig, mijn vrouw krijgt 3 sms berichten van ziggo dat er problemen zijn met IOS upgrade naar 9. Uh leuk maar ze heeft nog nooit een Iphone gehad uitsluitend windows phones :) .

Btw wel erg netjes van Ziggo om smsjes te versturen naar klanten om ze op het probleem te wijzen.
Ziggo heeft alle klanten waarvan ze niet weten welk toestel er gebruikt wordt, ook een sms gestuurd.

Dus zowel de klanten met een iPhone, alsmede de klanten met een onbekend toestel.
dan ben ik een van de vele denk ik die geen smsjes heeft gehad ben zelf ook klant van ziggo
Dat zou betekenen, dat bij Ziggo bekend moet zijn dat je geen iphone hebt. Als dit wel zo is, kan je ze misschien beter voor de toekomst inlichten :)
Wat is dat nou voor poll?
Ik heb wél iOS9 maar géén problemen! mag dat niet? :D

En over die "news app": die zit alleen in de Amerikaanse release. Ik heb m in elk geval niet!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 17 september 2015 21:20]

Ik weet niets van een nieuws app, maar je krijgt wel nieuwsberichten te zien als je naar het (teruggekeerde) zoek venster links van je home venster gaat.
Nee gaat om een hele nieuwe app van Apple. Het schijnt een soort flipboard te zijn, maar ik denk iets beter :P
http://www.apple.com/news/
Helaas voorlopig US only

EDIT: Ah, je kunt hem wel tevoorschijn toveren! :D Settings > general > Language & Region: set to United States. Let op: je tel schakelt wel even op zwart ofziets. Ik weet verder niet wat voor consequenties het veranderen van je region heeft :P
Hierna heb je een extra app: News.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 17 september 2015 22:46]

Bijzondere uitspraak van Ziggo, zeker omdat ze nergens een bron vermelden wat het specifieke probleem kan zijn. De vraag is ook hoe ze er achter zijn gekomen, maar helaas weten we dat ook niet. Het gevaar van dit artikel is dat mensen een vinger gaan wijzen naar Apple i.p.v van Ziggo, want de vraag is waarom Ziggo er wel last van heeft en Vodafone niet? Ziggo gebruikt het netwerk van Vodafone, maar Vodafone zegt dat ze nog nergens last van hebben gehad. Vreemde zaak als je het mij vraagt! Persoonlijk denk ik dat de APN instellingen van Ziggo niet correct zijn, waardoor dit voor de nodige problemen veroorzaakt. Nu blijft het gissen wat er aan de hand is...

Update:
De website iCulture heeft wel onderzoek gedaan en volgens hun is dit het probleem:
Vodafone heeft zakelijke klanten gewaarschuwd dat iOS 9 in sommige gevallen private APN’s overschrijft. Hierdoor hebben zakelijke klanten geen toegang meer tot mobiel internet. Vodafone kan het probleem zelf niet herstellen en wacht op een oplossing van Apple. Je kunt controleren of je een private APN gebruikt door naar Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiel datanetwerk te gaan. Als er iets anders staat dan live.vodafone.com gebruik je een private APN.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 17 september 2015 21:54]

Er is zeer zeker een bug in deze versie van iOS waardoor MVNO's en/of gebruikers van Private APN's problemen kunnen ervaren met mobiel data. Dit omdat de huidige APN overschreven wordt op basis van de gebruikte IMSI van de simkaart. Dus een internet.ziggo.nl kan overschreven worden door de live.vodafone.com.
Je heb inderdaad gelijk, ik las het namelijk net op de website iCulture. Ik heb mijn reactie aangepast om eventuele onduidelijkheden te voorkomen.
Nou ja, als Vodafone zelf al aangeeft dat de update mogelijk problemen geeft, Ziggo er daadwerkelijk last van heeft (die zullen ook wel eens wat testen) en Apple een fix maakt dan is dit toch aannemelijk? In Amerika gaan ze echt niet voor de grap een fix bouwen voor het kleine Ziggo. Alle OS'en bevatten bugs, bij een release zijn die vrij obscuur en komen ze niet aan het licht tijdens het testen door de fabrikant.
Ik heb inmiddels mijn reactie gewijzigd, het is inderdaad een probleem bij Apple. Ik denk persoonlijk dat Apple wel snel met een update komt, omdat er redelijk veel virtual providers bestaan op de wereld.
Wat is dat voor een Poll onderaan zonder een optie: Ja, maar ik heb geen problemen ondervonden :-)

Edit: heeey, nu heb ik wel een keuze kunnen maken, het is aangepast :-)

[Reactie gewijzigd door itsRay op 17 september 2015 21:21]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True