Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Noord-Korea zit vrijwel zeker achter de omvangrijke hack bij Sony Pictures. Dat zegt de FBI vrijdag in een verklaring. De dienst baseert zich onder meer op een analyse van de malware, die overeenkomsten vertoont met andere Koreaanse code.

HackerSony schakelde de FBI meteen in nadat het de hack bij zijn interne systemen ontdekte. Daarbij maakten kwaadwillenden de computers van duizenden medewerkers ontoegankelijk door het wissen van gegevens. Bovendien stalen en publiceerden ze de data van 47.000 Sony-medewerkers en voormalige medewerkers, waaronder salarisgegevens.

De FBI deed met andere diensten onderzoek naar de hack. De dienst voerde onder andere een technische analyse uit van de malware. Daaruit kwam naar voren dat de malware dezelfde regels code bevat als andere software, die Noord-Korea eerder gebruikte. Daarnaast ontdekte de FBI dat de malware dezelfde infrastructuur gebruikt die eerder werden ingezet bij Koreaanse aanvallen. Zo komen de ip-adressen in de code overeen met Koreaanse adressen, aldus de dienst.

Verder gebruikten de kwaadwillenden volgens de FBI dezelfde tools als de criminelen die eerder dit jaar betrokken waren bij een grootschalige hackoperatie in Zuid-Korea. Daarbij legden zij door middel van malware computersystemen bij banken en tv-stations in het land plat. Destijds beschuldigden diverse landen ook al Noord-Korea, maar er waren toen geen aanwijzingen die daarop wezen.

De FBI zegt erg ongerust te zijn over de 'vernietigende aanval' op de private sector en de medewerkers die daarin werken. Bovendien zou de aanval van Noord-Korea op Sony benadrukken dat cybercriminaliteit een van de grootste nationale gevaren voor de Verenigde Staten is. "Zulke intimidaties vallen buiten acceptabel gedrag", aldus de dienst.

De beschuldiging van de Amerikanen is opmerkelijk, omdat Noord-Korea in een officiële verklaring zei niets te weten van de aanval. Een van de theorieën was al vrij snel dat het land achter de aanval zat uit wraak op de komedie The Interview die Sony maakte over de liquidatie van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un. De release van die film blies Sony al af vanwege de cyberaanval.

Update, 21.40 uur - President Barack Obama liet tijdens een persconferentie vrijdagavond weten dat de Verenigde Staten de aanval 'proportioneel' zullen beantwoorden. Hoe en wanneer dat gebeurt, bepaalt het land wat hem betreft op een geschikt moment.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

Als dit inderdaad het werk is van Noord-Korea, dan is dit niet alleen een waarschuwing naar critici toe, maar ook een knap staaltje machtsvertoon van dat regime. Ze laten de wereld even weten dat ze niet achterlijk zijn en zeker niet achter lopen met de rest.

Was het vroeger een wapenwedloop, toen een atoomwapenwedloop, nu is het een Cybertech(wapen)wedloop en Noord-Korea staat niet aan de zijlijn.
Sterker nog, de rest van de wereld maakt het erger. Als sony zich niet zo had aangesteld en gewoon door was gegaan met de film had er niemand zo naar gekeken. Nu wordt het overal opgeblazen door de media en gaan mensen nog denken dat noord korea echt heel gevaarlijk is.
Nou ja wil noord korea ook niet bestempelen als niet gevaarlijk. Die dictator is zo gek als een deur en heeft genoeg kernwapens om het hele universum weg te blazen.( oke niet helemaal). Maar het gevaar ligt hem in die dictator. En iedereen staat achter hem
Dat is waar, maar om nou iedereen meteen bang ervoor te maken zonder echt bewijs klinkt niet echt als een eerlijk of goed plan vind ik.
Nee dat klopt. We moeten niet bang voor ze worden en moeten best een film er over kunnen maken. En noord korea zelf laten beslissen of hij daar wordt uitgebracht.
Nou ja wil noord korea ook niet bestempelen als niet gevaarlijk. Die dictator is zo gek als een deur en heeft genoeg kernwapens om het hele universum weg te blazen.( oke niet helemaal). Maar het gevaar ligt hem in die dictator. En iedereen staat achter hem
De huidige "Kim" heeft gewoon in het westen gestudeerd en is ws helemaal zo "gek" nog niet. Het is een uit de hand gelopen verheerlijking van leiderschap in dat land waar hij ws ook niet onderuit komt zonder een politieke aardverschuiving te veroorzaken.

Jouw opmerking dat NK veel kernwapens heeft raakt kant nog wal.
NK is net in staat geweest een mislukte ondergrondse kernexplosie te forceren.
Het zou mij verbazen wanneer NK 1 goed werkend en betrouwbaar kernwapen heeft.
Of ze hebben gewoon een paar chinese hackers ingehuurd voor een paar miljoen
Het bewijs dat Noord Korea erachter zit is wel flinderdun: "de code lijkt op code waarvan we vorige keer dachten dat het uit Noord-Korea kwam, maar we konden het niet bewijzen." Dus omdat de code er nu op lijkt kunnen ze het opeens wel bewijzen? :?
Zolang die film niet in Noord Korea verspreid wordt, kan het hun volgens mij echt niet schelen wat er in de rest van de wereld gebeurd. Dit lijkt veel meer op een machtspelletje van een of andere groep die meer controle op het internet wil.
Hebben de Amerikanen meer nodig dan flinderdun bewijs?

/ontopic
Wat de hackers gedaan hebben is geheel fout, maar wat Sony niet gedaan heeft is misschien nog wel erger en had deze hack kunnen beperken.

kwaadwillenden??
Ik vind het nogal kwalijk dat Sony keer op keer dit soort zaken in de doofpot probeert te stoppen en er nog mee weg komt ook (tenzij het uitlekt, natuurlijk).

Hoe kun je keer op keer ongestraft je klanten de leugen verkopen dat hun data veilig is, terwijl er 0 komma nul ondernomen wordt om dat ook daadwerkelijk waar te maken?
Een aanname gebaseerd op een aanname dus.

Ja wie weet zijn het gewoon weer chinesen "ingehuurd door de CIA" geweest....hehe
FBI is een interne VS politie organisatie.
Vanuit hun functie horen ze geen informatie te hebben over niet-Amerikaanse aangelegenheden.
Dus hun opmerkingen over een conflict tussen een Japans bedrijf en een Noord-Koreaanse regering zijn volstrekt irrelevant.

Sony schakelde de FBI meteen in
Dat kan Sony helemaal niet.

De FBI deed met andere diensten onderzoek naar de hack.
Welke diensten en wat deden die?

analyse van de malware, die overeenkomsten vertoont met andere Koreaanse code
de malware dezelfde regels code bevat als andere software, die Noord-Korea eerder gebruikte
de ip-adressen in de code overeen met Koreaanse adressen
ook al Noord-Korea, maar er waren toen geen aanwijzingen die daarop wezen.


Bladiebladiebla.
Journalisten moeten er voor waken zich niet voor een propagandakarretje te laten spannen.

edit: onaardige slotzin veralgemeniseerd

[Reactie gewijzigd door Kalief op 20 december 2014 03:23]

De FBI is een interne VS politieorganisatie? Klopt niet.

'We work literally around the globe. Along with our Headquarters in Washington, D.C., we have 56 field offices located in major cities throughout the U.S., approximately 380 smaller offices called resident agencies in cities and towns across the nation, and more than 60 international offices called “legal attachés” in U.S. embassies worldwide.'
Bron: http://www.fbi.gov/about-us/quick-facts/quickfacts

Het verbaasd me hoevaak mensen iets plaatsen zonder eerst onderzoek te doen of het wel klopt wat ze zeggen.
Het verbaasd me hoevaak mensen iets plaatsen zonder eerst onderzoek te doen of het wel klopt wat ze zeggen.
Meld dat ook even aan de FBI.

Zonder bewijs hebben we hier toch mooi maar weer een discussie over zo´n zelfde feit. Beschuldigingen zonder overtuigend bewijs. Een land de zwartepiet toespelen omdat het regime jou niet aanstaat is niet bepaald netjes van de VS.
Dat was mijn punt niet. Overigens ben ik het er wel mee eens dat je zonder bewijs gezien te hebben niet kunt oordelen. Overigens wordt het Noord-Koreaanse regime beschuldigd, niet Noord-Korea, een een land is iets meer dan alleen die corrupte bende die daar aan de macht is. Wat mij betreft mogen ze die Kim Jong-Un wel echt vermoorden, en vervangen door een look-a-like die het land dan omvormt tot een vrij land. Wat daar nu gebeurd kan echt niet, enorme concentratiekampen, je wordt daar al gestraft als je ook maar iets negatiefs over de leider zegt. Dus de die dictator straffen... Ik juich het alleen maar toe, zolang de bevolking er maar niet onder hoeft te lijden uiteraard.
60 international offices called “legal attachés” in U.S. embassies worldwide
Dat is dus nog steeds een binnenlandse aangelegenheid.
FBI is geen internationale organisatie en al helemaal geen multinationale.
Ook kijken ze uitsluitend naar het Amerikaanse belang en houden ze zich alleen aan Amerikaanse wetten.
Ze werken heel vaak samen met andere landen. Dat is dus (deels) geen interne organisatie meer.

'We work literally around the globe.'
En: http://www.fbi.gov/about-us/international_operations

De cognitieve dissonantie zit er diep in bij jou.

[Reactie gewijzigd door Tom99 op 20 december 2014 12:51]

Ja maar officieel zijn ze van internal affairs. Maar tegenwoordig netjes in "onofficieel" dienst voor het humanistisch waardige mensheid dienende CIA.
De redacteur in kwestie kan ook bewust gekozen hebben voor het publiceren (en óp deze manier publiceren) van dit nieuws.
Feit is wel dat er een discussie ontstaat, wat denk ik alleen al positief is.
In het algemeen denken mensen toch al niet erg kritisch over aspecten die hun leven niet direct beïnvloeden / aangaan. Laat staan dat hier over gediscusieerd wordt.

Waarom jij de Persgroep aanvalt weet ik daarom niet. Draagt die aanval bij tot een constructieve discussie?
Ik ben het wel met je eens dat er best wat meer diepgang en achtergrond in artikelen mag staan. Vaak komt die diepgang en achtergrond informatie gelukkig in de reacties wel naar boven, zonder dat hierbij dingen gecensureerd worden door Tweakers (mag ik hopen van harte).
Het gaat hier toch om Sony Pictures, wat een Amerikaans bedrijf is (hernoemd van Columbia Pictures na overname in '89) ,wel in handen van Sony.

Dus wel een Amerikaanse aangelegenheid.

Lees maar, gewoon op Wikipedia: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sony_Pictures_Entertainment

[Reactie gewijzigd door Lothiriel op 20 december 2014 10:26]

Maakt ook niet uit sinds ww2 zijn japan en amerika de 2 grootste vriendjes op deze aarde heden ten dage.
Dus goed kopieren en de originele maker krijgt de schuld, moeten ze vaker doen.

Het is wel erg makkelijk Noord Korea erachter te zetten, gaat immers om die film, maar ik blijf me toch verbazen hoe ze op basis van een paar bitjes en bytes tot op detail weten wie en waar deze afkomstig is. De grootste criminelen ter wereld kunnen ze niet vinden, maar random code en ze hebben meteen land van afkomst..

Alu hoedje, FBI had de vorige malware al in handen, dus even cheapy kopieren, zelf erop gooien en vervolgens wijzen naar Noord Korea.. win/win zeker voor 'protective US' om hero of the day te spelen?>

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 december 2014 20:06]

Als Sony hier nou een film over maakt.. }>
Laatste paar maanden opvallend veel "nieuws" over dreigingen uit Rusland, Noord Korea, Iran ezv en heel weinig over daadwerkelijke problemen die vanuit de VS komen en die ons allemaal veel meer schade toebrengen.
En zo krijg je (mijn inziens) (nog meer) problemen id wereld. Het is niet prettig dat Sony gehackt is. En dat Noord Korea daar achter zou-kunnen-zitten, idd, dat kan. Maar ... Noord Korea heeft de hack officieel ontkend. De FBI zegt "vrijwel zeker" te weten "dat". "Vrijwel zeker" is echter geen 100%. Dus ik zie (zelf) een nieuw internationaal probleem.

Noord Korea is al niet het "makkelijkste" land ter wereld om mee te moeten onderhandelen. Nu worden ze leugenaars genoemd. Zou best kunnen dat er gelogen wordt, let's be fair, maar denkt men (US/EU, whoever) écht dat het regime dat zal toegeven? "Losing face" is serieuze business onder Aziaten vaak.

Ik denk zelf dat het beter was geweest om te zeggen: "Okay, we accepteren jullie statement." Op die manier geef je iets van vertrouwen en bouw je iets van een relatie op. Een begin. Nu gaat het alleen maar (nog meer) stuk. Again, mijn inziens.
" Bovendien zou de aanval van Noord-Korea op Sony benadrukken dat cybercriminaliteit een van de grootste nationale gevaren voor de Verenigde Staten is. "Zulke intimidaties vallen buiten acceptabel gedrag", aldus de dienst." "
Dag terrorisme, hallo cybercriminaliteit!

Ongelovelijk, zonder bewijs wordt hier:
1: een land (in dit geval Noord-Korea), als een klein kind op de vingers getikt, of erger. En alweer een etiket opgeplakt.
2: zonder enige uitleg "cybercriminaliteit" het nieuwe excuus, om te interfereren in (interne) zaken van landen én personen.
3: zo te zien de belangen van een (internationaal groot) bedrijf voor de belangen van een land gesteld.

En mensen slikken als zoete koek, met hun ogen wijd open, deze "feiten". Zonder zelf kritisch en logisch na te denken.

Details worden natuurlijk niet gegeven, maar ik kan niet bevestigen noch ontkennen dat een vinger te wijzen is richting Noord-Korea. Als een operatie op een dusdanige omvang plaatsvindt, zal het mij niet verbazen dat gebruik van "Noord-Koreaanse code" een methode is om roet in de ogen te gooien. Dit aandragen als een bewijs dat een land(!!) achter een dergelijke aanval zit.. ik moet er om lachen als een boer met kiespijn.

Wat ik wel zie is dat er weeral een wig geslagen wordt tussen landen, en zeker ook mensen, door dit soort nieuws van de daken te schreeuwen. Kijk naar de discussie alleen al hier op Tweakers. Draagt dit bij tot een oplossing die leidt tot meer vrede en eenheid, op welk niveau dan ook?

Telkens maar weer met dezelfde drogredenen wordt een excuus gebracht om mogelijke interventie (wat voor redenen er ook aan ten grondslag liggen) te rechtvaardigen.
Nu heb ik het niet alleen over de VS, maar veel landen op aarde die dit soort kortzichtige (hoop ik) methoden gebruiken om belangen te behartigen.

[Reactie gewijzigd door Mont2uk op 19 december 2014 21:39]

Ik geloof niemand totdat ik 100% feiten zie.

Voor nu kan het de russen zijn, usa, of iemand vanuit n zolderkamer in timboektoe.

Het feit dat er gedreigt wordt met aanslagen maakt het geheel wat onserieus, het is een hack en nergens uit blijkt dat deze hackers in staat zijn dergelijke aanslagen uit te voeren.

Het kan makkelijk zijn dat ze deze film/NK verhaal gebruiken om daar de schuld naar toe te schuiven.
Heel goed.

Het is (bijvoorbeeld) een truc van de CIA: Het illegaal misbruiken van de infrastructuur die kan worden toegewezen aan een specifieke partij (meestal van kwaadwillenden) om zichzelf vrij te pleiten.

Maar die pakt over het algemeen geen commerciële (in Amerika gevestigde) bedrijven, en als ze een bedrijf al zouden gijzelen, dan zouden ze het veel subtieler aanpakken - met veel minder openbaring.

Ik vind dit bestwel erg trouwens. Spionage tussen landen tot daar aan toe, maar het platleggen van bedrijven gaat wel echt te ver.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True