Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

Het Noord-Koreaanse regime beschuldigt de Verenigde Staten ervan het internet te hebben platgelegd in het stalinistische land. Beide landen zijn verwikkeld in een hoogoplopende ruzie die begon toen de systemen van Sony werden gehackt naar aanleiding van een 'beledigende' film.

In een reactie heeft het regime verklaard dat de Verenigde Staten verantwoordelijk zijn voor de uitval waar Noord-Korea eerder deze week mee te maken kreeg. Op maandag ging het Aziatische land helemaal offline. "De Verenigde Staten [...] is begonnen met het verstoren van de internetbezigheden van onze republiek", aldus een woordvoerder in een verklaring die Reuters heeft opgetekend. Verder werden er geen details gegeven over de mogelijke betrokkenheid van de Verenigde Staten.

Kort nadat het internet op maandag plat ging in Noord-Korea werd al naar de Verenigde Staten gewezen als mogelijke dader. Beide landen zijn namelijk al enige tijd aan het ruziën. Het Witte Huis ontkende echter iets te maken te hebben met de internetproblemen in Noord-Korea. Na een verstoring van ongeveer 9 uur werd het internet weer hersteld. Het Chinese persbureau Xinhua meldt echter dat het internet in Noord-Korea inmiddels weer is verstoord.

Het hoogoplopende conflict tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea begon nadat hackers onder de naam GOP inbraken op de servers van Sony en bedrijfsgegevens stalen. De hackers eisten dat Sony een 'beledigende' film waarin een moordcomplot op dictator Kim Jong-un werd beraamd niet uitbracht. De film is echter op Eerste Kerstdag uitgekomen. Volgens de Verenigde Staten is er bewijs dat Noord-Korea achter de hack zit. President Obama liet weten op gepaste wijze te zullen reageren, maar liet in het midden wat het land in petto heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

En weer gaan ze vingertjes wijzen naar een ander. Het feit is gewoon dat Noord Korea achter die hack zat, was wel heel toevallig dat ze eerst klaagde over die film "the interview" en daarna is ineens Sony gehackt.


Offtopic: Dat Noord Korea Obama een aap in het bos noemt is geen belediging maar zwaar racistisch, ben benieuwd hoe hij daarop gaat reageren.


Edit: Sorry maar is dit echt een -1 post? Dit is geen FiPo en ook geen flame of wat dan ook.

***EDIT 2***
Ik zal even uitleggen waarom ik het in mijn ogen een feit vind dat noord korea schuldig is aan die hack.

Ze gaven al aan dat er consequenties komen indien The Interview in de bioscoop zou draaien. Ja ik denk persoonlijk dat amerika achter de aanval zat waardoor het internet van noord korea er ruim 9 uur uit lag, maar waarom zou bijvoorbeeld Rusland Sony willen hacken? Wat schieten ze ermee op? Noord Korea heeft veel meer redenen dan Rusland.

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 27 december 2014 14:40]

Er wordt heel veel geroepen over die hack, maar er zijn nog steeds maar bar weinig echte bewijzen getoond. Zo las ik gisteren over een theorie dat het een "inside job" geweest moet zijn. Maar het kan net zo goed Noord-Korea geweest zijn ... of toch ook weer niet.

Kortom: een grondige analyse is nodig voordat je gefundeerde beschuldigingen kunt uiten. Zoals dit artikel ook al mooi stelt: "Attribution is hard."

(Trouwens, zo zagen de afgelopen weken eruit voor een Sony medewerker)
Nou, het is helemaal geen feit dat Noord Korea achter de hack van Sony zit. Heel veel security engineers en professionals zijn het helemaal oneens.

Ik ga mee met de theorie dat het een groepje boze oud medewerkers was. Toen de media begon over Noord Korea en The Interview zijn ze gewoon gaan meespelen.

Sony is ook meegegaan in de Noord Korea hack om gezichtsverlies te voorkomen en als marketing voor de film. Gehackt worden door een communistisch land laat Sony veel zieliger overkomen dan boze oud medewerkers, waardeloze security en een krimpend budget ervoor.

EDIT:
Het feit is gewoon dat Noord Korea achter die hack zat, was wel heel toevallig dat ze eerst klaagde over die film "the interview" en daarna is ineens Sony gehackt.
Kan je niet hetzelfde zeggen over de VS? De VS kondigt aan dat er sancties zullen komen, en plots ligt Noord Korea van het internet. Hier kom je nergens mee. Ik zou graag het bewijs van de VS willen zien dat Noord-Korea schuldig maakt, maar dat kun je vergeten.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 27 december 2014 11:55]

Daar sluit ik mijzelf helemaal bij aan.

Ook al zou Noord Korea GigaBytes aan logfiles openbaar maken met keihard bewijs omtrent hun onschuld & dat de VS achter het platleggen van hun internet zou zitten, dan zou dit hoogst waarschijnlijk worden afgedaan onder het mom van bewijsmanipulatie.

Het is ook zo'n simpele zondebok, omdat het natuurlijk te verwachten was dat ze op een achterlijke manier op hun achterste poten gingen staan.
Ik denk dat niet de VS maar China gewoon internet even geknepen heeft in de vorm van geen geklier in onze achtertuin. Ze waren de blaffende honden al meer dan zat na hun militaire oefeningen bij de Chinese grens en toen ze met oorlog gingen dreigen richting de VS was het al gauw klaar. De VS heeft China verzocht de stekker er effe uit te halen. En al het verkeer loopt via China. Maar Noord Korea weet wel beter: De VS valt niet 1,2 ,3 aan na een beetje treiteren (daar was de vorige Iraanse President goed in en die heeft ook nooit echt oorlog met ze gehad)

Alleen ga je China vals beschuldigen en treiteren dan weet je het maar nooit! :9~
Het is ook zo'n simpele zondebok, omdat het natuurlijk te verwachten was dat ze op een achterlijke manier op hun achterste poten gingen staan.
Tja, daar hebben ze het met hun ongeloofwaardige uitspraken en "dreigementen" in het verleden ook wel een beetje naar gemaakt.
Ik heb van beide kampen nog nul komma nul bewijzen gezien, alleen maar modder gooien....
Zoals standaard met de VS. Ze zeggen altijd overal bewijs van te hebben maar tonen het niet, hebben het niet of ze vervalsen het. Erg ongeloofwaardig voor een staat die altijd zo bezig is met 'de democratie' te brengen.
"Het feit is gewoon dat Noord Korea achter die hack zat"

Kom maar met de feiten dan ?
Of ben je nu mensen als schuldige aan het neerzetten zonder dit bewezen is ? , dat zou een kwalijke zaak zijn.

Ik geloof nog altijd dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is, tot nu toe heb ik nog geen hard bewijs gezien voor deze claim.
-Don't believe the hype!

Waarschijnlijk komen ze dadelijk naar buiten met claims van één of andere organisatie/groepering!

Lijkt me lachen voor al die mensen die meteen naar de eerste beste beschuldiging kijken en vervolgens blind hun volgen en hetzelfde doen!
Ik volg bewust geen nieuws. Vaak gaat het over doden, armoede / crisis / (burger)oorlogen en weet ik niet wat voor ellende. Door er alsmaar over te blijven schrijven of via de televisie / radio uit te zenden vorm je (deels) bij de mensen een beeld die geregeld niet strookt met de werkelijkheid. Een gevalletje van beste stuurlui staan aan wal. Iedereen weet het wel beter maar uiteindelijk kun je zelf als individu er niets aan doen. De burgers of omgeving in desbetreffende land of regio moeten de ontstane problemen zelf oplossen. Als een bevolking massaal in opstand komt of iets onderneemt dan is er kans van slagen ( voorbeeld onderdrukking en facebook opstand van 2 a 3 jaar terug op Tahir plein en ook in andere landen).

Op het nieuws of in de krant is zelden positief nieuws.
Daarom vind ik media / nieuws een bron van haatzaaing. Tweakers daarentegen brengt nieuws uit wat vaak gaat over vooruitgang. Te denken aan nieuwe computer onderdelen of wat er ons te wachten staat komende jaar aan innovatie. Deden meer sites dit maar dan was er minder haat op de wereld.

Je kan zeggen dat ik voor de werkelijkheid vlucht, maar elke dag nieuws kijken geeft mij geen gevoel van blijdschap. Eerder depressieve buien. :'(

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 december 2014 20:56]

Jij wijst ook je vinger naar een ander. En zoals Faeron aanhaalt is het nog helemaal niet zo zeker dat Noord-Korea achter de Sony hack zit.
Als je spreekt over 'feit' dan moet je wel jouw bronnen vermelden. Dat iets heel waarschijnlijk of aannemelijk is maakt het nog niet tot een feit.
NL zit achter de hack, en varkens kunnen vliegen. Heel leuk dat je enkele selectieve artikels voor waarheid aanneemt. Maar kom dan maar op met de bewijzen als je zo zeker bent.

Reeds van toen de hack bekend werd was er sprake van een inside job. Denk je nu echt dat zij mensen hebben in tienduizenden multinationals en daarui data gaan lekken telkens er iets gebeurd dat hen niet aanstaat?

Is het ook niet vreemd dat de link met Noord Korea er pas na enkele weken kwam?

En ja, het is echt -1 waard. Wil je niet overkomen als flame dan moet je je stelling wat beter onderbouwen.
Er even vanuit gaand dat je gelijk hebt dat Noord-Korea achter de Sony Hack zit dan is het naar mijn idee helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat de VS achter platleggen van Noord-Korea zit. De VS verkondigen dat ze met maatregelen komen en vervolgens ligt het internet in heel Noord-Korea een hele tijd stil. Dit is op z'n minst toch wel heel toevallig te noemen. Het kan zo zijn dat het toeval blijkt te zijn, dat de VS er niks mee te maken heeft maar ik kan best begrijpen dat Noord-Korea de VS hiervan verdenkt.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 27 december 2014 14:23]

Dus als iemand een motief heeft is deze persoon gelijk schuldig ?
Hoeveel bewijs heb jij gezien dat Noord Korea schuldig is aan die hack?

Zeggen dat Noord Korea schuldig is aan de hack dan ben je net als Noord Korea die de schuld geeft aan de VS dat hun internet plat heeft gelegen.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 27 december 2014 16:44]

onzin, het was de media die er pas over begonnen NADAT sony al gehackt was.. Er zijn geen concrete bewijzen dat nk er werkelijk achter zat, alleen maar enkele dingen die KUNNEN wijzen dat er koreanen achter de hack zouden kunnen zitten, maar dus geen concrete bewijzen.. Zelfs experts betwijfelen ten zeerste dat nk er achter zou zitten..
Waar is je bron met bewijzen dat het noord Korea is? Is Amerika zo betrouwbaar? Het enige wat ik weet is dat Amerika ZEGT dat het noord Korea is. Waarbij Noord Korea en Rusland boos zijn doordat Amerika 0.0 bewijzen ervoor geleverd heeft.

Nee als er iets onbetrouwbaar is, is dat Amerika wel als je naar nu en het verleden kijkt.

En waar blijft Japan ? Ik dacht dat Sony Japans was. Enige die vol erop gaat is Amerika. Allemaal te toevallig. Amerika moet eens naar hun zelf gaan leren kijken.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 december 2014 23:11]

The US corporate government, for its part, has been on the warpath against North Korea for some mysterious reason. The entire US State Department story about Sony pictures being hacked by North Korea is a case in point. According to IT experts the hacking attack blamed on North Korea could only have been carried out by somebody inside Sony’s US headquarters. As one expert put it, “The Sony breach was an inside job. 100 terabytes is too big to transmit over the Internet. At top broadband speeds it would take 661 days at top US speed and, 2,315 day to transmit to S. Korea (and general Asia Pac Rim) at their top transmission speed.”Now the US is trying to indict North Korea for human rights abuses, possibly to deflect world attention from its own widespread use of torture.

The North Koreans have responded by quoting US leading thinkers like Joseph Nye and Richard Haas to note: “the U.S. is being reduced to the dregs of history.”
Dat het een enorm racistische opmerking was had ik ook al door ja. "Aap" zal ook wel met die intentie gezegd zijn.
Racisme lijkt wel een beetje het trend label voor alle belediging in Nederland tegenwoordig. Maar dit in geen racisme. Het is een persoonlijke aanval op Kim Jong-un en is een metafoor voor het feit dat hij onbeschaafd is. Het heeft met racisme niks te maken.
Lijkt mij een zuivere vorm van racisme, zo noemde Korea Obama namelijk in hun reactie! (En is dus geen aanval op "Kim Jong-un", metafoor of wat dan ook).
Wat is er dan precies zo racistisch aan om iemand een "een aap in het bos" te noemen?

(Ik snap wel dat het een belediging is, maar snap niet wat het met ras/geslacht/religie of wat dan ook te maken heeft).
omdat zwarte mensen een aap noemen nogal een textboek voorbeeld is van racisme.

net zoals, jungleman, speerwerper, oegabooga man etc.

[Reactie gewijzigd door dakka op 27 december 2014 13:52]

Maar wat nou als je alle mensen aapjes noemt?
Dat is niet de context waarin het gezegd werd. Ze haalden specifiek zijn uiterlijk erbij, plus zijn gemixte afkomst.

Verder heeft Korea (beiden kanten) een degelijke geschiedenis als het gaat om het voeren van racistische gedachtegoed waarin met gelooft in de eigen superioriteit en men tegen het mixen van mensen is. Dit is overgenomen uit Japan, waar men dergelijke ideeën na de 2e Wereld Oorlog afgezworen heeft.

Verder staat men in Noord Korea nu eenmaal niet boven het roeren van de mediamond om het eigen land als een kracht te presenteren waar rekening mee gehouden moet worden; vooral naar het eigen volk. Of ze het wel of niet achter de hack zitten, het vergooien van je fatsoen is nooit goed te praten, zeker niet als het om dit soort beledigingen gaat die verder gaan dan alleen een persoonlijke richting.

Maar een dergelijke opstelling helpt natuurlijk sowieso niet in het hebben van een redelijke discussie. Als je daadwerkelijk onschuldig bent, moet je je dan zo gedragen en anderen tegen je in het harnas jagen? Komt niet logisch over. Echter is dit niet de eerste keer dat ze dergelijke bewoordingen hanteren, en wellicht dat het gewoon onderdeel van de strategie die ze altijd aangehouden hebben en dat ze deze kwestie in functie daarvan gebruiken; het behoud van de status quo, waarin het een afgesloten natie blijft en men het volk zonder invloed van buitenaf onder de duim kan houden.

Of de VS achter het platleggen van het internet in Noord Korea zit, is ook iets dat je je kan afvragen. Wat hebben ze ermee te winnen? Het laten zien dat ze het kunnen? Aangezien het om zo weinig IP's gaat is het effect zo goed als 0, lijkt me.
dan is hiet niet racistisch .

Zelfde als je flikker tegen iemand zegt, als het gewoon een eikel is dan is het een normaal scheldwoord, als je het tegen een homo zegt dan is het homofobisch
in vlaanderen (zeker in het antwerpse) is het standaard 'racistische' scheldwoord dat vlamingen jegens marokkanen gebruiken 'Vuile Makak'

zoek op wat een makaak is ... da's een witte aap ...
dus ze worden uitgescholden als vuile (niet proper) witte apen...
Olifant in een porseleinkast is een soortgelijke uitdrukking. maar is ineens racistisch als iemand gezet is
Het zijn de mensen die zelf "aap" met "Obama de zwarte man" associeren die racistisch denken. Noord-Korea gebruikt slechts een analogie: "roekeloos als een aap in het bos". Bij een alternatieve analogie "als een race-auto zonder remmen" is Obama toch ook geen race-auto? Jammer dat sommige mensen er een sport van maken om alles toch vooral racistisch uit te leggen.
2 quotes: "Het zijn de mensen die zelf "aap" met "Obama de zwarte man" associeren die racistisch denken." en "Jammer dat sommige mensen er een sport van maken om alles toch vooral racistisch uit te leggen"
Dan ligt er een conclusie voor de hand ..

Misschien is het meer dan jammer dat niet iedereen begrijpt of wil begrijpen dat een vergelijking met een race-auto iets anders is dan met een aap.

Racisme volgens van Dale: “het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde.”
Het is mogelijk als je tegen een Afro-Amerikaan zegt dat 'hij voor aap staat' dat ook racistisch kan worden opgevat terwijl het in Nederland een gebruikelijke uitdrukking is ongeacht de huidskleur.
Maar bij de wetenschap (die iedereen met een beetje verstand bezit) dat het tegenover bepaalde bevolkingsgroepen wel wordt gelinkt aan racisme maakt men dus bewust de keuze om juist die woordkeuze te gebruiken tegenover de vele alternatieven. Dat maakt het racisme, omdat het niet de enige uitdrukking is die men kan kiezen. Versprekingen daargelaten, maar dat is in dit geval een doordachte keuze geweest, waar je wel vanuit mag gaan van een nationaal leider die een officiele statement maakt.
Dan blijft nog de vraag of Obama voor aap is uitgescholden om zijn zwart-zijn.

M.i. maakt het niet zo veel uit of het schelden al dan niet racistisch is. Het is in alle gevallen een teken van zwakte en buitengewoon kinderachtig.
Klopt, bij gebrek aan argumenten en dan maar proberen iemand "onder de gordel" te treffen, choqueren etc. etc,
Klopt, bij gebrek aan argumenten en dan maar proberen iemand "onder de gordel" te treffen, choqueren etc. etc,
Hetgeen kennelijk heel goed werkt. Keer op keer.
*sniff, sniff*
Ahhh, I love the smell of racism over the internet!
Dan nog slaat het nergens op, een aap is thuis in het bos, dus roekeloos is dat bepaald niet. M.a.w. ik kan me niet voorstellen dat er zo'n gezegde bestaat in het Koreaans.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 december 2014 02:05]

Dat denk ik ook niet. Maar het lijkt me wel een sterke referentie naar een ander Koreaans spreekwoord: "Even monkeys fall from trees.".

Ik lees de uitspraak van Noord-Korea dan ook vooral als "Obama zou beter moeten weten." en niet als "Obama is een aap."
Ik vind het nogal naief van je als je niet door hebt dat het gewoon racistisch bedoeld is.
Het zijn de mensen die zelf "aap" met "Obama de zwarte man" associeren die racistisch denken. Noord-Korea gebruikt slechts een analogie: "roekeloos als een aap in het bos". Bij een alternatieve analogie "als een race-auto zonder remmen" is Obama toch ook geen race-auto? Jammer dat sommige mensen er een sport van maken om alles toch vooral racistisch uit te leggen.
Wat ben jij heerlijk naïef :') Het is bijna schattig te noemen. Waarom denk je dat ze juist een vergelijking met een aap trekken en niet met een race auto?

Of ben je echt zo dom?

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 29 december 2014 09:45]

Zie mijn bericht hierboven. Het gebruik van een aap in een boom/bos om te verwijzen naar een competent iemand die fouten maakt is gebruikelijk in andere Koreaanse gezegdes.

Waarmee ik niet wil zeggen dat racisme hier geen rol speelt, maar je gaat voorbij aan de kern van de zaak door de uitspraak simpelweg af te doen als racistisch moddergooien.

Vooralsnog wijzen steeds meer pijlen naar een inside job en niet naar Noord-Korea. Dat is iets van Obama in zijn positie had kunnen weten of in elk geval had moeten afwachten.
Gister de film gekeken. Vond hem inderdaad nogal beledigend....maar dan meer het feit dat hij echt vreselijk slecht was.
Eigenlijk is dit hele gedoe de beste marketing die sony had kunnen wensen, want kan me niet voorstellen dat deze film anders het heel goed had gedaan.
Je moet ook gewoon van deze humor houden, ik vond hem erg lachen, net als bijna elke film met Seth en James.

Jij houd er niet van, maar genoeg mensen die deze humor prachtig vinden, dus waarschijnlijk had hij het gewoon redelijk goed gedaan
Ik sluit me ook bij Timmmeeehhh aan. en hadden het er ook over gisteren, behalve beledigend naar Kim is hij beledigend naar het publiek, zo slecht.
Ik heb één keer geglimlacht en de film uitgezeten (vanwege de hype, de bioscoop was ik normaalgesproken uitgelopen) in de hoop dat het nog wat werd, niet dus.
Een verhaallijn van nul met wel erg simpele grappen. Te simpel.
En dat voor maar 44 miljoen dollar, zonder hype zou Sony ze allemaal kwijt geweest zijn.
Maar dat ze dit überhaupt gefinancierd hebben. 8)7
Wat voor sukkel geeft daar een fiat aan?
Had de film niet net zo "grappig", zo niet grappiger geweest als ze niet NK en Kim benoemt hadden maar met een fictief landje en dito roerganger geparodieerd, welke overduidelijk naar NK verwijzen? ;)
Dan is Home Alone 3 leuker, waar ook de boeven voor Noord Korea werken.
Inderdaad denk ik niet dat Kim dit soort sh*t waardeert als actiefilm, ik verwacht dat The Hangover 24 leuker gaat worden.

En volgens mij wordt de film dan ook neergesabeld in de media, ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één onafhankelijke recensent is die hem meer dan een 2 voor de moeite geeft.
Zonde van je tijd en zonde van je geld.

Nu een class action tegen Sony om die gestolen twee uur quality time met kerst vergoed te krijgen. :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 december 2014 10:09]

Ik hou erg van flauwe humor, maar dit was gewoon echt te simpel. 13 in een dozijn grappen die ik al 100.000 keer eerder voorbij heb zien komen en karakters die echt gewoon compleet wereldvreemd waren zonder enige diepgang (seth zn karakter was opzich nog wel ok, maar verder...). Als je dan flauw wil gaan doen, kan het ook wel op een iets betere manier.
Is het überhaupt mogelijk dat de VS een land "afsluit" van het internet?
Ik bedoel een geïsoleerd land als Noord Korea zal al snel afhankelijk zijn van een buurland?
Of volstaat een DDOS?

[Reactie gewijzigd door reller op 27 december 2014 13:26]

Nee, NK krijgt het internet sowieso geleverd van China. Misschien met een gerichte aanval op de ISP die de verbinding van NK beheert, maar zoiets zou de VS niet snel doen lijkt me. De VS zou daarvoor namelijk China moeten aanvallen.
Dat is niet per se waar.
Het internet van Noord Korea wordt geleverd via China ja.
En dat is absoluut geen dikke pijp, want NK's burgers mogen enkel op intranet van de overheid komen; en enkel een selecte groep politici in die landen mag daadwerkelijk het www op. Als die verbindingen bekend zijn (bijvoorbeeld door het uitlezen van BGP en/of toegewezen IP's) kan je ervoor kiezen enkel die uplink aan te vallen.

Dat is geen aanval op China. Het is wellicht een aanval op een Chinese telecom provider, maar in principe is het een geleasete lijn. Ik bedoel... Elke keer als een DDoS aanval wordt uitgevoerd op een servertje bij Leaseweb (om maar wat te noemen) is dat ook geen aanval op Leaseweb zelf maar op de eigenaar van de server/een site die op die server draait.

Gezien er op het web dagelijks enorm veel en enorme grote DDoS aanvallen plaatsvinden, vanuit verschillende continenten, denk ik niet dat China er echt wakker van ligt als er een keer getarget aangevallen wordt op een uplink; ik denk zelfs dat het ze een rotzorg zal zijn als wordt bewezen dat de VS achter de aanval zit: het is immers gericht op de verbinding met NK; absoluut niet naar het internet van China zelf...

... En dat weten de VS ook wel. Die liggen niet wakker van wat China er eventueel van te zeggen zou hebben (als ze uberhaupt al reageren), gezien het geen aanval op China zelf is. Dus wat dat betreft vind ik het geen argument om aan te nemen dat de VS er niet achter zouden zitten.
Ik heb wel zat redenen om aan te nemen dat de overheid van de VS er zelf niet achter zit.
Al kan ik me aan de andere kant wel zat redenen bedenken dat ze misschien een paar groepen hebben aangespoord, op verkapte wijze, om die aanval te ondernemen.

In principe is het onmogelijk voor NK om te bewijzen dat de overheid van de VS erachter zit. Misschien dat de aanval uit de VS stamt, maar dat zegt helemaal niets natuurlijk... En ook dat lijkt me stug ;) Zombies zitten over de gehele wereld verspreid bij DDoS aanvallen. Bij DrDoS aanvallen bounced men ook pakketjes af van een groot aantal servers op verschillende continenten, et cetera, et cetera.

Maw: Leuk deze beschuldiging van NK richting de VS, maar het is natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen. Ze kunnen *vermoeden* en/of hopen dat de VS erachter zit omdat ze dan lekker door kunnen rellen, maar bewijs? Dat kunnen ze vrijwel onmogelijk in handen hebben.
Feit is dat het 'bewijs' van de FBI dat NK Sony gehacked heeft gebaseerd is op aannames die zelfs door de meeste tweakers wel weerlegd kan worden.
http://www.thedailybeast....rea-didn-t-hack-sony.html

Feit is dat Sony al veel eerder door oa de FBI zelf werd gewaarschuwd voor lekken. Als je daar dan niets aan doet moet je ook niet zeuren.
http://www.engadget.com/2...arned-of-sony-style-hack/
Lees in godsnaam je eigen links!! " So why didn't Sony get the report?........since its voluntary membership left Sony Pictures and other companies out of the loop.".
Gelukkig is het aantal slachtoffers niet heel hoog met ongeveer 1000 ip adressen en 30 websites...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_in_North_Korea

[Reactie gewijzigd door Noisia op 27 december 2014 11:38]

Al die verwijten naar elkaar is zo nutteloos, zeker voor mij en voor de meesten van ons, wij komen er zowieso niet achter wie erachter zit, we lopen mee met wat iemand roept en als je dat aanspreekt loop je daar achteraan. zo gaat dat in het hele leven.
Daarom. We leven in dubbele werelden. De ene wereld die we op TV en internet zien en de andere wereld achter de schermen.
Ik benieuwd wanneer de gemoederen weer een beetje gaan liggen..

Veel goeds zal er overigens niet van overblijven, laat het alleen geen oorlog betekenen..weer zoveel mensen die er niks mee te maken hebben de dupe...

Voor mij is het helaas wel duidelijk: anno 2014 en up is de kans op een fysieke oorlog door toedoen van digitaal gehannes / gezeur / aanvallen, behoorlijk reëel.

(lees de kans erop is reëel, het gebeuren is verre van reëel te noemen..)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 27 december 2014 11:59]

Call me a nutjob maar ik begrijp de Noord-Koreanen wel een beetje. Hun leider is in vele Noord-Koreaanse ogen een legende. Vanaf jongs af aan krijgen ze te horen dat de leider alles is en dat de Amerikanen de boogie-man zijn. Vind je het gek dat ze op hun achterste poten gaan staan als er een stelletje lolbroeken een film gaan maken over het ontvoeren/vermoorden van hun leider. Een vorm van uitdagen op het hoogste niveau. Maar de reacties over en weer raken vaak noch kant noch wal. Laat ze eerst maar met bewijzen komen wie de hack gedaan heeft/wie het internet heeft plat gelegd voordat er verdere escalaties gaan komen.

And correct me if i'm wrong maar naar mijn weten gaat de internet verbinding, die naar de NK gaat, via China. Het grootste probleem vind ik eigenlijk nog dat de toeristen die nu in NK zitten geen internet hebben. Je kan namelijk als toerist bij een enkele hotel in Pyongyang - Yanggakdo Hotel - (http://en.wikipedia.org/wiki/Yanggakdo_International_Hotel) achter een computer kruipen en daar dan het internet opgaan, zij het wel een zwaar gecensureerde versie. Het is niet veel maar het is 1 van de weinige bronnen om contact te maken met het buitenland.
Beide landen zijn verwikkeld in een hoogoplopende ruzie die begon toen de systemen van Sony werden gehackt naar aanleiding van een 'beledigende' film.
Dat is stemmingmakerij; het is helemaal niet bewezen dat dat de reden is. Ik weiger daarin mee te gaan.
Het feit dat de verbinding bij China bleef steken (trace route anyone....), zegt meer dan boekdelen.
Wellicht moet Noord-Korea zijn muil houden en eerst bij de afnemer navragen wat er gaande was.
Ik denk niet dat China USA aanwijst als de schuldige....