Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Tele2 begint over drie weken met het aanbieden van 4g in Nederland. Dat heeft de provider bekendgemaakt. Daarmee hebben Nederlanders meer dan zes jaar na de fusie van Orange en T-Mobile weer de keuze uit vier providers met een eigen netwerk.

In maart begint Tele2 bestaande klanten als eerste over te zetten naar 4g, zonder extra kosten. Wie een 4g-toestel bezit kan er dan gebruik van maken 'op plaatsen waar dat beschikbaar is'. Begin 2015 zal Tele2 dekking bieden in het gebied van Amsterdam tot Rotterdam. Nadat eerst de dekking in een groot deel van de Randstad is gerealiseerd hoopt de provider vanaf maart 2016 landelijke dekking te bieden, hoewel het onbekend is of daarmee echt 99 procent of meer van het land wordt bereikt. Nieuwe klanten worden begin 2015 eerst nog aangesloten op het 2/3g-netwerk. Na maximaal twee maanden worden ze automatisch overgezet naar het 4g-netwerk, belooft Tele2.

De provider maakt nog niets bekend over de prijzen van de abonnementen van 4g, maar de provider hint er sterk op dat die lager zullen liggen dan bij de huidige providers. De Zweedse provider claimt dat Nederlandse consumenten 4g zien als 'premium service' en zegt dat de prijzen voor mobiele data tot de hoogste van Europa behoren. "Tele2 is in de best mogelijke positie om de huidige Nederlandse providers uit te dagen."

De provider begint gelijk met lte-advanced, iets wat KPN en Vodafone aanbieden onder de naam 4g+. Daarmee zijn snelheden tot 225Mbit/s mogelijk. Ook begint Tele2 gelijk met spraak over 4g, een technologie die als VoLTE bekendstaat.

Tele2 kocht bij de veiling, die twee jaar geleden afliep, frequentieruimte in de 800MHz-ruimte, naast de frequenties die het al had gekocht in de 2600MHz-band. Dat zal de basis worden van het netwerk. De aankondiging van de start van diensten over het 4g-netwerk komt niet als een verrassing. De provider moet namelijk met diensten komen, omdat dit in de regels van de 4g-veiling stond.

Dekkingskaart Tele2 4g

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Maar Tele2 gebruikt het netwerk van T-mobile? Waarom gebruiken ze dat dan niet gewoon.. Ook staat er niet of de huidige abonnementen overgezet gaan worden naar 4g
Ik vermoed dat Tele2 vrij snel naar 4g over wil. De 3g en 2g is t-mobile.

Als de capaciteit het aan kan is het natuurlijk gunstig om te bellen en internetten over 4g. Immers hebben ze dan minder met T-Mobile te maken.

edit: van de tele2 website:

Bestaande klanten krijgen als eerste toegang

Bestaande klanten krijgen als allereerste toegang tot ons eigen 4G. En nog beter, daar gaan ze niets extra’s voor betalen. Vanaf maart starten wij met het overzetten van al onze bestaande mobiele klanten. Met een 4G-toestel schakel je automatisch over op ons 4G-netwerk, op plaatsen waar dat beschikbaar is.

De uitrol start met medewerkers in januari en met klanten in maart.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 12 december 2014 15:06]

Jeej :D dan heb ik eindelijk snel internet met Tele2! Ookal duurt het nog wel even tot het hier in 't oosten is :c
Ik weet niet in hoeverre het stukje wat hier staat klopt.

Op de tele2 website wordt aar niks over gezegd.

https://www.4gmasten.nl/2...gelijke-tele2-4g-locaties

hier staan toch ook in het oosten wel veel masten.

edit op de site staat inderdaad dat de randstad als eerste aan gaat.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 12 december 2014 15:47]

Ja, als ik een netwerkscan uitvoer dan zie ik in Arnhem ook de LTE netwerk van Tele2. Waarschijnlijk worden ze nu getest :D .
Ook staat er niet of de huidige abonnementen overgezet gaan worden naar 4g
Heb net een email gekregen van Tele2 dat alle klanten gratis overgezet worden op 4G! Best wel mooie actie moet ik zeggen.

De email:
Natuurlijk krijg jij als vaste klant van Tele2 voorrang op het nieuwe netwerk. En nog beter, daar ga je niets extra’s voor betalen. In het nieuwe jaar zetten we onze klanten over naar ons eigen nieuwe 4G‑netwerk. Niet allemaal tegelijk, maar in fases. We beginnen in maart. En ondertussen breiden we ons netwerk verder uit, binnen een jaar hebben we dan landelijke dekking.

[Reactie gewijzigd door badflower op 12 december 2014 17:44]

Dat gratis overzetten is vooral eigen belang van Tele2. het zal voor hen goedkoper zijn om iedereen via het eigen netwerk te bedienen dan nog langer gebruik te blijven maken van T-mobile.
dat boeit mij als tele2 gebruiker natuurlijk geen hol. Ik vind het een leuke actie dat ik gratis met mij 1gb bundel een upgrade krijg naar het 4g netwerk, waar je bij de meeste providers toch meer betaal om van 4g te mogen snoepen.
Raar dat ze net doen alsof er alleen nog maar dekking is in een gebied van Amsterdam tot Rotterdam. Inmiddels staan door heel Nederland al Tele2 zendmasten voor 4g.
Nee, er staan momenteel nog géén/amper zendmasten van Tele2, Hooguit in de randstad.
Je verward Tele2 met T-mobile denk ik?


Edit:
Zo, word ik even op mijn plek gezet hier beneden.. Voor mij onverwacht dus toch al masten in Nederland :) In dat geval sluit ik me aan bij anderen hier; ik snap niet waarom het voltooien van dat cluster dan nog 2 jaar moet duren.. Dat doet T-mobile volgens mij een stuk sneller dan, of heb ik dat mis?

En daarnaast; waarom zou Tele2 voor deze oplossing kiezen (verstrooid niet werkende/incomplete masten plaatsen) in plaats van zoals de andere providers als een olievlek uitbreiden vanuit de Randstad? :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 12 december 2014 15:52]

Het 4G netwerk van Tele2 is wel degelijk al redelijk gevorderd.
Sterker nog, Het derde kaartje van links bovenaan in het artikel (Q2-Q4) komt al zo goed als overeen met het gebied waarin Tele2's 4G netwerk nú al te ontvangen is.
Of het buiten de Randstad ook daadwerkelijk al bruikbaar is, is een apart verhaal.
4gmasten.nl houdt al sinds een tijdje een kaartje bij met de actuele opstelpunten van Tele2.

https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kHd6s6iKM7FQ
Amper? Eigen onderzoek en diverse dekkingskaartjes op internet geven een heel ander beeld. Zelfs in mijn woonplaats (Tilburg) duikt het netwerk op onder een andere naam (providercode) https://www.4gmasten.nl/2...-provider-2-december-2014
Onjuist, zie deze dekkingskaart.

Masten worden in clusters gebouwd, en als je geen cluster hebt in een bepaalde regio, heeft het ook geen nut om er klanten toegang toe te geven, omdat je ze dan alleen maar een slechte ervaring geeft.
Beetje achterhaalde kaart :D
Er zijn er namelijk véél meer..
Achterhaalde kaart? Dit is de stand van zaken zoals het Antenneregister aangeeft.
Ik heb een kaart die heel wat actueler is ;) Vooral in het oosten en noorden staan er heel wat meer masten waar Tele2 al in zit (ook Rooftops, Silo's en Windmolens)

Kaart delen mag en kan ik niet, dus je zal me op m'n woord moeten geloven

Bron: ikzelf, teken namelijk zelf een groot deel van de Tele2 sites ;)
Zou je deze kaart heel misschien met ons willen delen? :)
Er zijn namelijk, samen met jou, nog een hoop meer mensen enorm geïnteresseerd in de stand van zaken omtrent de uitrol van Tele2's 4G netwerk.
Er is zelfs een mooi topic over op GoT. ;)

zou je het hier met ons willen delen?

Bij voorbaat dank!

[Reactie gewijzigd door AlesT op 12 december 2014 17:49]

Haha, dat wil ik wel maar dat mag ik simpelweg niet
Klinkt raar, maar ik heb een geheimhoudingsplicht helaas

Ik wil best even in dat topic reageren, die kende ik nog niet :)
Ah ik zie het in je reactie nu staan, had d'r even overheen gelezen ;p

Dat veranderd de zaak en dan begrijp ik wel waarom je dat niet zult/kunt delen. :)

Wel cool, lijkt me heel erg leuk om in zo'n positie te zitten.
Nog leuker als je al sinds Maart op het Tele2 4G netwerk zit.... :o :o
Nu wij het er allemaal over eens zijn dat Tele2's netwerk toch wel een stuk groter is dan dat Tele2 zich nu voor laat doen, kunnen jullie toevallig misschien 'hinten' naar een reden waarom deze aankondiging en ook de openstelling, relatief lang op zich liet wachten?

Natuurlijk begrijp ik dat zo'n netwerk niet van de ene op de andere dag is aangelegd, dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat Tele2 gewoon het LTE netwerk optimaal wilt hebben voordat het opengesteld wordt.
Het ziet er voor ons (de buitenwereld) alleen uit alsof het netwerk al maanden 'up & running' is in een groot deel van Nederland, terwijl er eigenlijk niets mee wordt gedaan.

Het lijkt nu bijna net op 't nieuwe vliegveld van Berlijn, het duurt nog jaren (letterlijk) voordat het open gaat, maar de verlichting & airco draaien al 24/7 omdat anders het systeem vastloopt o.i.d.

Zou je als Tele2 zijnde je klanten niet zo snel als mogelijk over willen zetten op 4G?
De kosten lijken mij (zoals ook al aangegeven door Tele2;85%) namelijk een stuk lager dan 'roamen' op T-Mobile.
Laat Tele2 nu net een provider zijn die zoveel mogelijk op de kosten let. :p

Daarnaast, volgens mij kunnen wij allemaal wel concluderen dat Tele2's netwerk al veel meer van Nederland dekt dat het deel wat ze openstellen aan klanten per maart 2015.
Waarom zal het duurt het dan nog even voordat ze een groter deel openstellen?

Nu meen ik iets gelezen te hebben in de zin dat ze het in 'clusters' willen lanceren, anders zijn het alleen maar nadelige ervaringen voor klanten, maar waarom kan Vodafone dan wel een soort 'dartbord' methode gebruiken, vooral in de beginperiode van de uitrol van hun 4G netwerk?

Sorry voor deze berg aan vragen/informatie, maar dit soort vragen branden nu eenmaal bij mij (en ook een aantal anderen in het Tele2 4G topic). :P

[Reactie gewijzigd door AlesT op 12 december 2014 20:42]

( ik reageer nu als mijzelf, voor vragen aan Tele2 moet je de bij de perswoordvoerder zijn) Je geeft zelf al het antwoord op keer meeste vragen. Tele2 wil de beste ervaring bieden voor de laagst mogelijke prijs. Dat betekend dat er niet alleen op lage kosten/snel geld verdienen wordt ingezet, maar op een zeer goede klantervaring, voor minder geld dan bij de concurrenten.
Dat telt uiteraard niet :). 4G Masten.nl maakt gebruik van de openbare data die aangeleverd is bij het Antenneregister.
Klopt inderdaad, maar je snapt mijn punt wel denk ik. :)
Sneller? Vorig jaar deed T-Mobile mij een 4g abbo aanbod, terwijl ik niet eens 4g ontvangst kreeg in mijn abbonementsperiode.
T-Mobile heeft abonnementen gratis geupgrade naar 4G, dus op wat voor aanbod doel je? :) T-mobile heeft al een functionerend 4G netwerk, dus is in die zin zeker sneller dan Tele2 :)
Ik bedoelde qua telefoonkeuze.. Ik moest bijbetalen voor een smartphone omdat ze alleen de 4g-versie wilden leveren bij het verlengen van mijn abonnement, maar in Limburg was 4g pas in november 2015 gepland, en dat was het einde van mijn abbo-periode. Ik had geen zin om voor een overbodige functie te betalen.
Begrijp ik goed, als ik de specificaties van LTE en de OnePlus One vergelijk, dat die telefoon alleen op de 800Mhz-band 4G van Tele2 zal ondersteunen, dat is LTE band 20?
Zie: https://oneplus.net/nl/one#specifications en http://en.wikipedia.org/w...ds_and_channel_bandwidths
De Oneplus One zal alleen 2600 MHz (band 7) ondersteunen. Band 20 (800 MHz) is niet beschikbaar op het toestel.
Ah ja, ergens anders las ik dat inderdaad en dat klopte niet met mijn conclusie. Wie heeft de (on)logica van die LTE bandnummers eigenlijk verzonnen? Bedankt!
Dat toestel zou ik maar niet gebruiken dan, althans niet als een standaard mobiel. Misschien dat er speciale toepassingen voor zijn.
Dan mogen ze eerst hun 3G wel eens fatsoenlijk in orde maken.
ik heb thuis, en in een straal van 8 km, totaal geen internet bereik.
Dat is T-Mobile niet tele2.
ja en Tele2 zit in de masten van T-Mobile, dus kreeg je een soortgelijke dekking (natuurlijk mede afhankelijk van instellingen/config van hun netwerk en apparatuur)
In de Randstad geen enkel probleem met T-mobile. Haal met gemak 30 Mbit, maar ik weet dat dit in de provincie een heel ander verhaal is. Ze hebben wel beloofd dat dit in de loop van 2015 een stuk beter gaat worden. Nu maar hopen dat het geen loze beloften zijn.
... en omdat T-Mobile de 900 MHz frequenties die momenteel worden ingezet voor 2G gaat ombouwen naar 4G wordt dat niet beter. 4G heeft de toekomst.
Zo ver ik weet bied Tele2 als enige voice over 4g aan, iets wat T-Mobile dan ook moet doen.

Ik weet niet dat T-mobile doet met de 800 mhz bandbreedte die zal wel blijven bestaan voor 2g.
T-Mobile beschikt niet over 800 MHz frequenties. Ik neem aan dat je 1800 MHz bedoelt, die moeten ze inderdaad voor 2G inzetten, althans 10 MHz. Er blijft dan 20 MHz over voor 4G, als het netwerk klaar is en genoeg gebruikers op 3 en 4 G zijn overgestapt.
Ja dat is ook zo! Naja, laat dan maar zitten ;)
Daarvoor moet je bij T-Mobile zijn vrees ik :)

Tele2 heeft geen eigen netwerk behoudens het toekomstige 4g.

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 12 december 2014 15:03]

zo simpel is het volgens mij helaas niet.
Ik ben op vakantie geweest met als enigste tele2 waar ieder ander T-Mobile had en tada ik was de enigste zonder bereik.
Mijn snelheid was letterlijk om te janken. in de test was het 0.004 kbps.
te anderen met T-Mobile hadden gewoon anderhalf mbit.
Nou zal je denken dat is dan je telefoon. NOT kaart in andere telefoon en kaart van andere in die van mij en tada mijn telefoon anderhalf mbit hun telefoon met min kaart niks.
Volgens mij krijgen T-Mobile klanten gewoon voorang op het netwerk en zijn 3rd party providers als tele2 het haasje.

Het zou niet zo mogen zijn maar ik heb er geen andere verklaring voor.
In Nederland heeft Tele2 een contract met T-Mobile om hun netwerk te gebruiken. In ieder land sluit Tele2 een ander contract af. Dat betekent dat wanneer je bijv. met een Nederlands Tele2-abbo naar Duitsland gaat je daar niet op T-mobile terechtkomt maar op E-plus.
was gewoon binen nederland dus was ook gewoon T-Mobile netwerk maar overduidelijk niet 100% werkend.
Met alle respect, maar als je het hebt over "ik was op vakantie" dan is een kleine indicatie van de locatie wel gewenst, of dat nou binnen of buiten NL is.

Overigens zal je, zeker op de meer afgelegen locaties, een beetje hit-and-miss qua dekking hebben met de 3 bekende providers. Er zijn genoeg locaties waar T-Mobile wél dekking heeft en KPN en Vodafone niet - en andersom natuurlijk.
Zeg dan niet dat je op vakantie was. Want dat heeft geen meerwaarde aan de discussie dan. Zolang je in NL bent kun je het hier op Tweakers.net geen vakantie noemen gezien we het hier allemaal hebben over Nederland.

Dat maakt jou post voor mij te chaotische en minder betrouwbaar dan je waarschijnlijk had gewild. Wel vind ik het een goeie reactie van bytemaster dat in geval je in de buurt van de grens of erover heen bent je de kans hebt niet meer op het T-mobile netwerk te zitten maar op dat van het in dat land ingestelde netwerk op Tele2.

Maar om verder te gaan op de discussie.
Telefoons ongeacht hun provider raken wel eens verbinding kwijt zelfs als er 10 andere telefoons omheen staan die wel bereik hebben op hetzelfde netwerk. In de praktijk verschilt iedere telefoon altijd van het ander. En het kan zijn dat jij verbinding had met een hele andere antene dan je vrienden. Een telefoon heeft in principe meestal niet meer bereik dan maar 2 antene's. Er zijn enorm veel redenen waarom iets bij jou een keer niet werkt maar bij anderen wel. Maar laten we het er zo op neerzetten. Over het algemeen heeft de massa vaker klachten over T-Mobile dan bij KPN en Vodafone, en gezien Tele2 via T-mobile gaat is dit een klacht naar T-mobile en niet Tele2 gezien Tele2 geen antenne's heeft nog. En op dit moment ben je bij Tele2 ook niet goed gezien zij nog altijd geen 4G hebben terwijl KPN en Vodafone alweer bezig zijn met 4G+ en zelfs een tweede 4G frequentie aan het aanbieden zijn. Tele2 loopt extreem achter.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 13 december 2014 05:49]

Dat klopt, dat werd mij ook vertelddoor een T-Mobile medewerker toen ik mijn T-Mobile over wilde zetten naar Robin mobile. Robin zit op hetzelfde netwerk, maar T-Mobile krijgt bij drukte voorrang.
Dit is met de meeste providers variërend tot regio, in tegendeel ik heb overal waar ik ga en sta internet met mijn TELE2 abonnement.
Alle abo's gaan over op 4g net mail gehad van tele2 , maar voordat mijn regio aan de beurt is ben ik al weg bij tele2
Ik zou nog verder willen gaan door te zeggen dat ze eerst hun 2G maar eens op orde moeten zien te krijgen. Dat is ook niet om over naar huis te bellen...
Kijk maar eens hier als je meer informatie en discussie wilt lezen over Tele2-4G:

http://gathering.tweakers...message/43361707#43361707

Heeft iemand toevallig een link naar grotere versies van de prognose dekkingskaarten zoals die hierboven in het klein staan?

Het verbaast mij trouwens enorm dat Tele2 er niet op uit is een netwerk met volledige landelijke dekking te bouwen. Dat er een gefaseerde uitrol plaatsvindt kan ik prima vatten. Nu heb je echter En een enorme wachttijd gehad voor de start van het netwerk, En een gefaseerde uitrol En dan ook nog eens geen landelijke dekking, maar roaming. Ze hebben hun licentie zo goedkoop te pakken gekregen en ook nog eens een 4G-800 licentie, waardoor minder gebouwd hoeft te worden. Met roaming maak je je lang afhankelijk.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 13 december 2014 16:58]

Tele 2 heeft geen 3G dat is van T-Mobile
Nog ff 'n stukje gequote uit de mail die (wij) Tele2 klanten hebben ontvangen.
Natuurlijk krijg jij als vaste klant van Tele2 voorrang op het nieuwe netwerk. En nog beter, daar ga je niets extra’s voor betalen. In het nieuwe jaar zetten we onze klanten over naar ons eigen nieuwe 4G‑netwerk. Niet allemaal tegelijk, maar in fases. We beginnen in maart. En ondertussen breiden we ons netwerk verder uit, binnen een jaar hebben we dan landelijke dekking.
Niets extra betalen voor het overzetten maar dat zullen we wel terug zien in de abo's waar ik dan ook erg benieuwd naar ben.
De dekking zal vooralsnog (inQ1) in de Randstad zijn, tussen Amsterdam,Utrecht,Den Haag en Rotterdam. Wat gebeurd er als je net even buiten deze (dekking) regio komt (voor m'n werk bijvoorbeeld) Schakelt je foon dan automatisch over op 3G of heb je dan pech gehad en moet je de instellingen handmatig aanpassen (Galaxy Note2) ?

Overigens zie ik bij de "veelgestelde vragen" dat het kan zijn dat je foon wel geschikt kan zijn voor 4G maar dat het kan dat je een nieuwe sim nodig hebt.
Ja, als je buiten bereik van de 4G mast komt, schakelt het toestel naadloos over op 3G.
Ik ben erg benieuwd of ze ook bijvoorbeeld in de auto VoLTE naadloos naar 3g Voice over laten gaan als je al rijdend aan het bellen bent. Overgang van eigen radionetwerk + voip/volte techniek naar een 3g audio stream op 'extern' radionetwerk... Lijkt me technisch best lastig.
Dat is inderdaad een flinke technische uitdaging. De standaard heet SRVCC, en je gaat dan niet over op een audio stream, maar je gaat dan terug naar (3G) circuit switched voice kanaal.
De waardes zijn duidelijk slechter bij Tele2 dan VF en KPN. 40 tov 54. Staat zeker verder van de mast af of zend Tele2 minder "hard" uit?
en waarom is deze niet "geel" maar "wit/blauw" is dat ivm die lagere waardes?

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 13 december 2014 14:14]

Dat zijn inderdaad de signalen hoe deze zijn te ontvangen in het noorden van Amsterdam.

Hoe harder het signaal, hoe meer rood deze is in de waterval van het programma.
Aan de rechterkant zie je de kleuren legenda.

En zoals je al had afgelezen, hoe hoger de dB waardes naar de 0 toe, hoe beter het signaal.
Het Tele2 signaal is het zachtst hier. Als het "live" gaat, gaan we weer eens kijken.
Tele2: -50 dB
Vodafone: -40 dB
KPN: -40 dB

Maar dat hangt inderdaad maar net af waar de mast staat.
Daar heb ik nog niet naar gekeken.
Vodafone Tele2 enT-Mobile hebben weinig - tot geen bereik buiten de grote(re) steden en/of dorpen Ga maar lekker goedkoop doen . Ik blijf bij het kwalitatief beste netwerk van KPN :)
Vodafone in dezelfde context noemen als tmobile en tele2. Dat is nogal appels met peren. Kijk maar eens naar de dekkingskaarten eerder in de reacties.

En schrijf een mening aub ook als mening en niet als een feit.

OT:

Gratis overzetten naar 4G doet Vodafone ook. Heb al van een paar mensen te horen gekrege dat ze een brief hebben ontvangen om hun abonnement zonder kostenverhoging aan te passen naar een nieuw 4G abonnement.
En dan nu een groter databundel voor dezelfde prijs
beginnen bij 5GB. Youtube/muziek streamen gaat al hard.
Het heeft lang geduurd. Heb ongeveer een jaar geleden een abo afgesloten bij Tele2 in de hoop dat men gratis naar 4G zou worden overgezet. Een gok natuurlijk, maar, nu blijkt, wel de moeite waard. Extra betalen voor 4G doe ik liever niet. Dan blijf ik liever nog even op 3G totdat 4G gewoon de standaard is en geen extra geld meer kost.

Het netwerk van Tele2/T-mo is wel echt bagger. Ikzelf ben meestal in de randstad dus dan is het nog wel te doen, maar daarbuiten kan ik iedereen Vodafone of KPN aanraden.
exact het zelfde gedaan na de veiling van de frequenties ook Tele2 gekozen voor wellicht gratis overstap naar 4g en het feit dat ze de frequenties goedkoop hebben kunnen bemachtigen in vergelijking met wat kpn en vodafone er voor neer hebben gelegd.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 12 december 2014 18:14]

Ik heb ook tele2 en puur omdat de abbo's icm een leuk toestel meestal goedkoper zijn. 3G gebruik ik nauwelijks, want zowel thuis als op het werk heb ik wi-fi. En als ik dan toch 3G gebruik heb ik perfect bereik(Eindhoven en omgeving). Verder gaat bellen ook harstikke goed.

Ben benieuwd naar 4G, alleen begint het in de Randstad, dus weet nog niet wanneer het hier actief zal zijn.