Productie tweede seizoen van The Last of Us gaat begin 2024 van start

De productie van het tweede seizoen van The Last of Us gaat begin 2024 van start. Dat zegt HBO-ceo Casey Bloys. Het is nog niet bekend wanneer het tweede seizoen te zien is, al lijkt het erop dat dit op z'n vroegst in 2025 zal zijn.

Bloys zegt dat de productie moest worden uitgesteld door de stakingen van de schrijvers en acteurs in Hollywood. Doordat de serie niet voorbijkwam in een presentatie over HBO-series die gepland staan voor 2024, is het mogelijk dat het tweede seizoen van de serie op zijn vroegst in 2025 verschijnt, schrijft Variety.

Het stond al sinds afgelopen januari vast dat The Last of Us een tweede seizoen krijgt. Dit wordt gebaseerd op een gedeelte van The Last of Us: Part II. Volgens coregisseur Craig Marzin is dit nodig omdat 'het verhaal van de tweede game een stuk ingewikkelder is dan dat van de eerste'. Het eerste seizoen van The Last of Us was een groot succes voor HBO. Het kreeg 24 nominaties voor de Emmy-televisieprijzen.

The Last of Us serie
Bron: HBO

Door Loïs Franx

Redacteur

03-11-2023 • 14:04

48

Reacties (48)

48
48
18
2
0
27
Wijzig sortering
Waarom filmen ze dat niet wat sneller opvolgend, de tijd staat niet stil. Net als bij Stranger Things, ze moeten nu zelfs filters gaan gebruiken omdat de cast zo veel ouder is geworden. Vooral bij tieners gaat dat snel.
Stakingen.

Maar TLOU 2 is ook fors aantal jaar na TLOU 1, dus dat komt wel goed.
Oh ja, eerst lezen, dan reageren |:(
Ik zit er niet echt op te wachten, omdat ik er een beetje bang voor ben dat ze de verhaallijn van de tweede game trouw gaan volgen. Ik zie verhalen liever op een iets vrolijkere noot eindigen, zelfs in een post-apocalyptische wereld.
Het verhaal van 2 was ook een stuk slechter ontvangen gezien de speler reviews https://www.metacritic.co...s/?platform=playstation-4
User scores ja. Deze kan je niet meer serieus nemen omdat er soms aan reviewbombing gedaan. Dat kan je goed zien bij deze game aangezien deze (met een 5.8) erg afwijkt van de critic score (een 9.3!);

https://www.metacritic.co...s/?platform=playstation-4

Twee aspecten hebben hiervoor gezorgd:

-een wending in het verhaal waar bepaalde mensen het absoluut niet mee eens waren.
-bepaalde homo-erotische inhoud (stel je voor..) en het feit dat een bepaald vrouwelijk personage er wel heel mannelijk uitzag. Toegegeven, dat is ook zo maar geen reden om een spel af te branden.

Kinderlijke reacties naar mijn mening. Hoewel het spel niet meer de impact van het eerste deel had heb ik het met veel plezier uitgespeeld.

Critic scores, ook het gemiddelde wat Meta uitrekent, kunnen zeker afwijken van jouw eigen mening en smaak maar zijn in mijn ervaring over het algemeen behoorlijk betrouwbaar.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 16:44]

Ja maar echt he. Als je de negatieve reacties gaat bekijken dan zijn die echt niet serieus te nemen. Zitten ook aardig wat bij Russische oorsprong lijkt het. Misschien dat ze in de trollenfabriek daar even niks te doen hadden.
Inderdaad. De game was fenomenaal. Ook gewoon GOTY geworden met twee vingers in de neus (naast winst in vrijwel alle categorieën waar het voor genomineerd was)

Daarna ook nog een zeer succesvolle serie waar Neil Druckmann ook nog eens de meest gerenomeerde aflevering even regisseert. Deze man heeft in ieder geval de laatste lach.
Nou nee, zo fenomenaal was die niet. Voor 15 euro uit de digitale budgetbak van de PS store gehaald. Dat was het waard vanwege de gameplay. Het verheel is nog te slecht om te branden. Ik ben gestopt toen ik geforceerd werd met abby te spelen.

Daarbij komt nog een geforceede woke agenda die op een ongeloofwaardige manier door de strot wordt gedrukt.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 16:44]

Critic scores wijken wel vaker erg af, ook bij films. Naar mijn ervaring vind ik consument score meestal representatiever.
Review bombing gaat beiden kanten uit, maar weet niet of het in balans is.
Op PSN (dus mensen die het spel echt hebben) heeft Part II 4,5 / 5 sterren. Overigens wel iets lager dan het origineel, die 4.9 / 5 sterren heeft.
Mijn opmerking had betrekking op de Games sectie van Meta, hier was ik inderdaad niet duidelijk in.

In mijn ervaring wijken de criticscores daar niet veel af van mijn eigen mening, uitzonderingen daarop zijn er uiteraard altijd.

Ik heb critics ook nooit op reviewbombing kunnen betrappen; deze zijn doorgaans ook niet zo kinderlijk als de users die hun gal spuien. Lees voor de aardigheid user comments maar eens. Uiteraard zitten daar ook goed gefundeerde verhalen bij maar ook veel geraaskal dat absoluut niet serieus kan worden genomen.

Uiteraard kan reviewbombing ook de andere kant op gaan maar dat kan per game verschillen en betreft ook enkel de user scores.

Lang verhaal kort: persoonlijk zeggen user scores mij totaal niets.
Critic scores hebben ook een afwijking. Zo worden filmische games zoals The Last of Us het hoogst beoordeeld, terwijl platformers gemiddeld twee punten aftrek krijgen.
Je kunt beter gewoon reviews lezen en niet teveel naar scores kijken.

En ja, Metacritic is een walhalla voor review bombing. IMO kunnen ze beter helemaal stoppen met user reviews. Zolang mensen 50 accounts kunnen aanmaken en games "reviewen" die ze nooit gespeeld hebben zijn die scores helemaal niks waard.
Uiteraard zullen ook critic reviews zelden precies overeenkomen met iemand zijn mening. Dit is logisch.

Deze afwijking is normaliter veel kleiner dan die van de userscores waardoor de cijfers voor mij wel degelijk significant zijn.
Je geeft het zelf ook al aan; je hebt het over een verschil 2 punten. Slechts 2 punten op een score van 0-100..
Kijk eens hoe wild userscores uitschieten.

Tenslotte, je kan wel reviews lezen maar de score die een review op het einde krijgt geeft de uiteindelijke waardering weer. Zeker interessant als je de details wilt weten maar als je geen zin of tijd hebt om meerdere reviews te lezen is de uiteindelijke critic score van Meta, voor mij althans, wel degelijk een goede graadmeter naast mijn persoonlijke voorkeur voor bepaalde genres of game series.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 16:44]

Ik ben benieuwd welk percentage van die reviews daadwerkelijk inhoudelijke negatieve reviews zijn en welk percentage het gevolg is van boze conservatieven die de game die op deze manier hun onvrede uiten over het feit dat Ellie relaties met vrouwen heeft.
Deel 1 was het toch ook al duidelijk dat ze lesbisch is? En die is wel goed ontvangen.

Denk dat er ook veel ontevre is wat ze met de main character (joel) hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 22 juli 2024 16:44]

In deel 1 was ze lesbisch, maar dat kwam op 1 kus in de DLC na nooit ter sprake. Zoals het overigens ook hoort, want dat was totaal niet relevant voor het verhaal.

Deel 2 opent letterlijk met gay drama. Leuk dat Ellie een vriendinnetje krijgt hoor, was helemaal prima geweest, maar de manier waarop ze het aanpakte voelde direct heel geforceerd. En het was niet alleen dat, er zaten wel meer 'woke' (bij gebrek aan een beter woord) invloeden in het spel die te geforceerd aanwezig waren. Abby die onder het mom van body positivity en feminisme zo ongeveer de meeste gespierde persoon in het spel is. En de hele tweede helft die het volkomen nutteloze verhaal van een transgender jongetje blootlegt wat totaal geen plek had in dit verhaal, laat staan in een post apocalyptische setting. Het was allemaal zo geforceerd aanwezig bovenop een al compleet verschrikkelijk slecht geschreven verhaal. Heel Part II zoals het nu bestaat is een belediging aan alles wat Part I geweldig maakte wat mij betreft.
Is het niet juist in een post apocalyptische setting, met een uitzichtloze toekomst en de dood op de loer, logisch dat de karakters hun identiteit niet meer wegstoppen?
Ik denk dat je in een echte post apocalypse wel iets anders aan je hoofd hebt dan je identiteit. Hoe dan ook kan het er wel of niet in zitten, maar is het nog steeds een kwestie van hoe je het presenteert. En TLOU2 presenteerde het op een manier die enorm veel mensen in het verkeerde keelgat schoot. En je hoeft echt geen conservatieve homo hater te zijn om die mening te hebben.
Die zijn deels politiek gemotiveerd, dus daar durf ik niet meer op af te gaan.
TLoU2 was een van de meest impactvolle games die ik ooit heb gespeeld in mijn 30 jaar gamen. De serie gaat dat niet evenaren, maar ik hoop dat ze juist dat ruige randje erin houden.
Het hele verhaal, de hele wereld, speelt zich af in ellende. Dit kent mooie momenten, zoals je ook zag in S1 met Bob, maar nee ik zou niet zo blij zijn als ze dat veranderen. 2 eindigde niet zo dramatisch uiteindelijk, los van de eindeloze trauma? :D
Ik hoop ook dat ze hier en daar een aanpassing maken, maar ik ben er bang voor.
Als ze die net zo goed weten te doen als het eerste seizoen, dan ben ik meer dag gelukkig. Ik vond seizoen 1 erg goed in elkaar gezet, volgende het spel heel goed op, met hier en daar wat aanpassingen die in het algemeen wel goed paste, maar ook door er wat nieuwe dingen eraan toe te voegen, heel leuk gedaan.
ik vond de eerste afleveringen maar wat moeilijk op gang komen, maar zeker de laatste afleveringen waren fantastisch. Dit matched ook wel met de game moet ik zeggen, die komt ook traag op gang. Verhaal wordt wel op momenten anders verteld, zoals het stukje rond Bill (hoewel de game er wel naar hint)
Klopt, en zo waren nog wat dingen anders, meen ook het tijdstip met het ontmoeten van Tommy was anders, en bepaalde personages waren anders van kleur of met een beperking. Maar voor de rest klopte het heel goed.
Ja... maar wel iets te kort. Ik vond de ontwikkelingen in de tv serie te snel. Misschien komt het door budget van Sony. Ik hoop dat tweede seizoen wat langer wordt.
Hij had inderdaad een aflevering of 3 langer mogen, helemaal mee eens.
Ik las elders dat Marvel erop rekent de productie van Deadpool 3 ook begin 2024 te kunnen hervatten. Het lijkt er dus op dat de studio's licht aan het eind van de tunnel zien en verwachten er voor begin 2024 met de acteursvakbond uit te komen voor wat betreft een deal die beide voor partijen acceptabel is.
Zijn de problemen in de pc port van het spel inmiddels verholpen? Dan kan ik die weer een kans geven. De serie vond ik erg goed en daardoor wilde ik het spel gaan spelen.
Ik heb 'm onlangs uitgespeeld met FSR 2 en grafische instellingen tussen high en ultra en ik was eigenlijk positief verrast. Weinig merkbare framedrops, zo goed als geen bugs, één of twee crashes. Niet de beste port aller tijden, maar een stuk beter dan sommige andere ports dit jaar.

Mijn systeem heeft een wat verouderde CPU (Intel i5 6500) en midrange GPU (AMD Radeon 6700) en 16 GB RAM, ter indicatie.
Ik moet wel zeggen, ik denk dat je de game ook moet hebben gespeeld om de TV adoptie te kunnen volgen. Ik heb seizoen 1 geprobeerd te bekijken, maar kwam er eigenlijk nauwelijks doorheen en ben blijven steken bij aflevering 4 of zo, wanneer men een paar afleveringen bij de heren in dat (hoek?)huis volgde of de aflevering er na.. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 16:44]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb eerst de serie gekeken, en ben daarna uit interesse de game gaan spelen. Beide zijn erg goed, en naar mijn mening dus ook prima in die volgorde te consumeren.
Ditto. Het was echt prima te volgend en voor mij was episode 3 met Bill en Frank een van de beste van de serie.
Staat bij mij in de all time top TV afleveringen.
Ben ik het ook niet mee eens, vrijwel iedereen in mijn vriendenkring heeft het gezien en was er erg te spreken over, meerendeel daarvan zijn geen gamers, en de gamers uit die groep die last of us hebben gespeeld zijn op 1 hand te tellen.

Normaal let ik er wel op of de referenties niet te dik zijn zodat een niet-kenner het niet kan volgen (wat je bijv in starwars nogal snel hebt als ze naar clone wars en rebels refereren, wat de meeste mensen in mijn vriendekring niet hebben gezien). Maar daar was mij niets van opgevallen.
Ik was eigenlijk positief verrast hoe goed ze de verhaallijn van de game volgen. Het kan denk ik geen kwaad om de game gespeeld te hebben, maar ik moet zeggen dat mijn vrouw de serie (als zowel zombie als videogame hater) prima kon volgen omdat het vrij rustig gebracht werd.

Dat had ik niet gedacht in eerste instantie want die raakt geen videogame aan en ging er op voorhand al vanuit dat het slecht moest wezen want: op videogame gebaseerd.

Ze kijkt al uit naar seizoen 2.


Misschien is het gewoon niet je ding, dat zou natuurlijk ook kunnen :)

[Reactie gewijzigd door remcheese op 22 juli 2024 16:44]

Zelfde ervaring met mijn vrouw. Ik heb haar eerst goed moeten uitleggen dat de serie helemaal niet over Zombies gaat. Ze vond het uiteindelijk een prachtige serie.
Ik vond de game niet doorheen te komen (na aflevering 2 of zo was de serie al voorbij waar ik gekomen was in de game) maar de serie vond ik juist heel goed.
Maar goed, ik had ook niet zo'n problemen met The Witcher season 1 waar zoveel mensen over klaagden, misschien let ik gewoon beter op dan gemiddeld.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 16:44]

Oneens persoonlijk. Heb de game(s) zelf ook niet gespeeld, maar seizoen 1 wel in één ruk uitgekeken.
Zal dan wel redelijk gelijk lopen met een TLOU2 remaster ergens in 2025. (PC/PS5)
Ik vraag me af in hoeverre dat toeval gaat zijn, omdat deze productie (zover ik weet) later begint dan gepland ivm de staking.
Ik begreep dat het wel de bedoeling was, maar dat ze inderdaad wel eerder met de opnames wouden beginnen zodat Part II deel 1 en deel 2 wel aan een stuk zouden worden opgenomen.
Laat maar komen! Ik vond seizoen 1 echt heel erg goed! :)
De eerste twee afleveringen vond ik wel OK. Pas bij de derde werd ik écht enthousiast -- voor mij zette deze aflevering de verwachtingen erg hoog. Fair enough: dat werd niet altijd ingelost, maar ik heb wel genoten van seizoen één en kijk uit naar seizoen twee.
Die derde was inderdaad echt enorm populair toen, maar zelf vond ik dat juist de minste van alle afleveringen. Haalde me er helemaal uit en was uiteindelijk daarna maar een klein onderdeel van het hoofdverhaal.
Idem, stond te ver van wat ik wilde zien, game niet gespeeld. Vond de aflevering saai en te lang gerokken, was eerder filler voor tussen het hoofdverhaal.

Was een goed verhaal, goed gemaakt maar het breekte de flow van de serie
Gek hoor, dit was namelijk éindelijk een aflevering die gemaakt is omdat ze er moest zijn. Ik kan mij ook geen serie heugen in hetzelfde genre dat zoiets durfde en zo goed heeft uitgevoerd. Het gaf mij een beetje Fallout-vibes en voelde mij echt meteen thuis in het verhaal. Voor mij werkte het, als illustratie dat er geleefde levens bestaan naast de protagonist.

[Reactie gewijzigd door Klauwhamer op 22 juli 2024 16:44]

Grote kans dat Naughty Dog binnenkort wat info over een nieuwe game deel van The Last of Us gaat aankondigen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.