HBO brengt tweede seizoen The Last of Us in 2025 uit

HBO bevestigt in een trailer voor streamingdienst Max dat het tweede seizoen van The Last of Us ergens in 2025 uitkomt. Uit de trailer zijn geen verdere inhoudelijke details over de serie op te maken.

Omdat de productie van het betreffende seizoen pas begin 2024 van start gaat, zijn er in de trailer geen nieuwe beelden van de televisieserie te zien, maar alleen enkele shots uit het eerste seizoen. Eerder liet showrunner Craig Mazin weten dat het tweede seizoen een deel van het verhaal van The Last of Us: Part II gaat bevatten. Het verhaal van de tweede game wordt dus over meerdere seizoenen verdeeld.

In dezelfde trailer laat HBO Max, de bundelstreamingdienst van Warner Bros. Discovery, die buiten de Benelux in de meeste landen tot Max werd omgedoopt, onder meer weten dat het derde seizoen van The White Lotus en de IT-prequel Welcome to Derry ook ergens in 2025 uitkomen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

07-12-2023 • 14:34

59

Submitter: Xtuv

Reacties (59)

59
59
36
1
0
15
Wijzig sortering
Even een welgemeende dan pas? We keken (ondanks alle kritiek) al uit naar het nieuwe seizoen. Ik snap dat corona en stakingen wat vertraging hebben opgelopen, en dat de settings en locaties ook niet zo 1,2,3 zijn opgezet, maar ik had op zn laatst mid 2024 verwacht.

Nouja, helaas. Er zijn gelukkig nog genoeg andere series te bekijken.
Zoals ik het begrepen heb is Pedro Pascal te populair en heeft een te druk schema.

https://trendydigests.com...-the-last-of-us-season-2/
Snap ik wel. Hij is ook een van mijn huidige favorieten. Ben ook een groot fan van Pedro als de Mandalorian. Geweldige acteur.
Voor Mandalorian doet hij toch ook weinig meer behalve de stem (en de zeldzame scene waar mando z'n helm af doet?). Voor de rest schijnen de 2 stuntmannen permanent in het pak te zitten...
is ook vanwege de staking uitgelopen toch?
Ik ben deze week begonnen aan The Last of Us. Hele toffe serie en ik snap niet waarom aflevering 3 zulke controverse oproept. Ik vind die aflevering juist één van de beste afleveringen die ik die ik de afgelopen jaren heb gezien.
Hele toffe serie en ik snap niet waarom aflevering 3 zulke controverse oproept.
2 redenen, relevantie en homofobie.

Het was zeker een fantastische aflevering met een prachtig uitgewerkt liefdesverhaal. Maar eigenlijk is de hele aflevering niet relevant voor het hoofdverhaal, het voelt als een filler. Mijn eigen mening is dat als dit filler is dat vaker gebruikt mag worden, een stuk mooi TV.

De andere reden is dat het 2 mannen zijn die van elkaar houden, dat roept veel angst op bij andere.
Ik begrijp het commentaar dat het af en toe geforceerd voelt maar dat was bij deze aflevering totaal niet het geval.
Ik ben ook wel erg rechts, maar ik vond het een prachtige aflevering. Er is in die aflevering niet een of andere woke agenda doorgedrukt, maar gewoon een mooi verhaal over de liefde voor 2 mensen verteld. Samen leven en samen sterven.
Ik denk dat die aflevering juist heel relevant was, om te laten zien dat mensen gewoon kunnen doorleven, ondanks alle post-apocalyptische horror en ellende. Ondanks dat zelfs grouperingen tegen elkaar in opstand komen en een organisatie zoals FEDRA de bevolking onderdrukt, kan er toch nog iets als liefde ontstaan. Het geeft een extra dimensie aan het verhaal.

Verder 100% eens met je mening over de relatie tussen deze 2 mannen. Het voelde heel natuurlijk en ongeforceerd (iets dat helaas in andere series wel voorkomt, waarbij je dan afvraagt of het alleen maar erin zit om "wokies" tevreden te houden)
dat roept veel angst op bij andere
Het heeft niks met angst te maken. Het is in min- of meerdere mate een aversie tegen iets dat onnatuurlijk voelt.
Ik begrijp het commentaar dat het af en toe geforceerd voelt maar dat was bij deze aflevering totaal niet het geval.
Nee een volledige aflevering besteden aan 2 mensen die verder totaal niet relevant zijn voor het verhaal van Ellie en Joel, waar je de eerste twee afleveringen mee op stoom gekomen bent voelt helemaal niet geforceerd. /S
Maar goed, aflevering 4, 5, 6 gaan weer gewoon verder met het verhaal en jawel, aflevering 7 doen ze het weer. Misschien iets relevanter omdat het over Ellie ging, maar moest die flashback nou echt een hele aflevering duren? Er gebeurde amper iets in die aflevering en het einde was ook nog eens vreselijk voorspelbaar.
Ik ben daarna gestopt met kijken en heb tot nu toe aflevering 8 en 9 nooit gezien en zal ze waarschijnlijk ook nooit kijken.

Ik heb verder niets op die aflevering 3 aan te merken. Het was een mooi verhaal. Maar het was ook een mooi verhaal geweest als het achteraan de serie was gekomen. Als een soort bonusaflevering of zo.
Ik had ook wel een aflevering willen zien over wat er met de broer van Joel is gebeurd nadat ze in het begin van elkaar gescheiden waren.
Of een aflevering over dat oudere echtpaar dat Ellie en Joel onderweg tegen komen.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar de game onderbreekt het verhaal niet op zo'n manier en geen enkele fatsoenlijke serie heeft opeens vlak nadat je met de hoofpersonen bekend bent gemaakt opeens een aflevering over 2 compleet andere personen die ook nog eens helemaal niet meer terug komen in de rest van het verhaal.
Als het iets is dan is het wel geforceerd.
Dat is dus precies wat ik bedoel met "relevantie".

Al je commentaar is nog steeds van toepassing als hier een heteroseksuele relatie was getoond. Met dat geforceerd bedoel ik de keuze tussen heteroseksueel en homoseksueel, dat voelde gewoon natuurlijk in de aflevering.

Maar inderdaad, ik snap waar je vandaan komt dat deze aflevering je een beetje uit het verhaal trekt.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Al je commentaar is nog steeds van toepassing als hier een heteroseksuele relatie was getoond.
Klopt. Maar als het Bill en Francesca waren geweest, was het dan zo getoond?
Met dat geforceerd bedoel ik de keuze tussen heteroseksueel en homoseksueel, dat voelde gewoon natuurlijk in de aflevering.
Ik begrijp dan niet wat je bedoelt.
Want de enige reden dat dit verhaal bijzonder is is het gegeven dat Bill is wie hij is. Als Bill hetero en Frank een vrouw was geweest had het hele verhaal in de verste verte niet dezelfde lading gehad. Het was gewoon niet bijzonder geweest en het was zeker niet een complete aflevering geworden.

Ik noem daarom ook de broer van Joel en dat oudere echtpaar in dat huisje. Beiden prima geschikt om een aflevering over te maken. Beiden meer relevant dan Bill en Frank en wat het dan ook was waar aflevering 7 over ging, omdat Ellie en Joel daadwerkelijk interactie met die mensen hebben. Beiden echter heteroseksueel.
dat deze aflevering je een beetje uit het verhaal trekt
Zoals ik al zei; geen enkele serie doet dit. Zelfs de langlopende series met 24 afleveringen per seizoen, waarin weleens een zijsprong gemaakt werd om een spin-off o.i.d. te promoten of als filler, gingen nooit zo ver van het pad af.
En dit verhaal had zeker geen filler nodig.
Het punt is dat het een bewuste keuze is geweest het lopende verhaal 2 keer te onderbreken met een complete, 1 uur durende aflevering die minieme raakvlakken heeft met, maar amper iets toevoegt aan dat verhaal die niet toevallig ook een niet-heteroseksueel verhaalelement heeft.
Die afleveringen hadden makkelijk als flashback van max een half uur verwerkt kunnen worden of eventueel als extra afleveringen. Misschien zelfs wel als verassing een paar maanden later ter overbrugging naar het volgende seizoen.
Het punt is dat de schrijvers en producers van deze serie niet achterlijk zijn. Ze wisten op voorhand dat Ellie lesbisch is en dat ze te maken zouden krijgen met LGBT+-activisten. Ze wisten ook dat er 'controverse' zou komen over de Bill en Frank aflevering, die in media vaak homofobisch werd genoemd maar meer ging over het feit dat het verhaal tot dusver het bronmateriaal had gevolgd en dit daar simpelweg een afwijking op was.
De game was enorm populair en het verhaal ervan werd door iedereen als enorm goed genoemd. Het boeide vrijwel niemand iets dat Ellie niet heteroseksueel was.
Terwijl aflevering 7 nog een dlc-toevoeging op de game zelf was, was aflevering 3 compleet geschreven voor precies hetgeen wat het opgeleverd heeft.
Want de enige reden dat dit verhaal bijzonder is is het gegeven dat Bill is wie hij is. Als Bill hetero en Frank een vrouw was geweest had het hele verhaal in de verste verte niet dezelfde lading gehad. Het was gewoon niet bijzonder geweest en het was zeker niet een complete aflevering geworden.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het was een mooi liefdesverhaal, ongeacht het geslacht van de betrokkenen. Als Frank (of Bill) hier een vrouw was geweest was er inhoudelijk niks aan de aflevering veranderd. Bill is nog steeds de paranoïde, halve autist die verliefd wordt, Frank is nog steeds de man/vrouw die, tot in het naïeve, het goede in Bill ziet. De relatie groeit nog steeds uit tot iets moois.

Of dat liefdesverhaal een plek verdient in de afleveringen is dus wat ik bedoel met relevantie. En ik snap dat een liefdesverhaal van een hele aflevering mensen uit het verhaal kunnen trekken.

Maar dat is dus niet vanwege de homoseksuele relatie maar vanwege de onderbreking in het verhaal.

Er is echter ook een groep die geen problemen heeft met de onderbreking maar wel met het gelijke geslacht van de 2 heren.

Vandaar 2 redenen voor controverse, of de aflevering in het verhaal past en vanwege de homoseksuele relatie.
Bill is nog steeds de paranoïde, halve autist die verliefd wordt,
Dat verklaart het. Je hebt het gewoon niet begrepen.
Als Bill geen homo was geweest dan was hij waarschijnlijk niet zo geworden als hoe we hem zien. Al zijn familie en bekenden moesten letterlijk weg zijn voordat hij zichzelf kon zijn.
Als Frank (of Bill) hier een vrouw was geweest was er inhoudelijk niks aan de aflevering veranderd.
Euh, jawel. Er is namelijk helemaal niets bijzonders aan een relatie tussen een man en een vrouw. Als het een hetero paar was geweest had de aflevering niet bestaan.
Of dat liefdesverhaal een plek verdient in de afleveringen is dus wat ik bedoel met relevantie.
Relevantie is niet de discussie. Daar waren we het over eens.
De discussie ging over of het wel of niet geforceerd was. En dat is overduidelijk zo.

Wat ik aan commentaar op die aflevering heb gezien is veel reacties zoals die van jou. Mensen die verklaren dat er een hoop homohaters en homofoben zijn die de aflevering verschrikkelijk vonden.
Wat ik maar heel erg weinig heb gezien is daadwerkelijke haat jegens of angst voor homo's.
Ik zeg niet dat dat soort mensen er niet zijn, maar wel dat verreweg het meeste commentaar ging over het simpele feit dat ze de game, die al punten scoorde bij de LGBTQ+ community, nog eens lekker hebben aangedikt met race-swaps, een non-binaire actrice en 2 complete afleveringen met non-heteroseksualiteit als onderliggend thema die niet relevant zijn voor het lopende verhaal en daarmee deze serie rustig een politiek correct woke-fest genoemd mag worden.
-- spoiler tags werken hier niet, never mind --

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 22 juli 2024 13:27]

Nee, dit is geen Reddit. Zou wel een handige optie zijn. Anderzijds, als je seizoen 1 nu nog niet gezien hebt moet je wel een beetje voorbereid zijn op spoilers.

[Reactie gewijzigd door Greymane op 22 juli 2024 13:27]

Voornamelijk denk ik dat het nogal wat ongeloofwaardig was, en verder niks met homofobie te maken.
Omdat de rechts-conservatieve bubbels steeds luider worden. Het is gewoon rete goede televisie, helaas zijn er mensen die seksualiteit zo belangrijk vinden dat hun visie daarop elke andere vorm van kritiek overstemt.

[Reactie gewijzigd door Asitis op 22 juli 2024 13:27]

Die 'rechts-conservatieve bubbels' hebben net zo veel bestaansrecht als elke andere 'bubbel'.

Ik vond de aflevering vrijwel niets toevoegen aan het verhaal, dat is voor mij de reden om hem een volgende keer te skippen. Cherry-picken, doe ik met elke serie die ik op herhaling kijk.
Ik zeg ook niet dat het geen bestaansrecht kan hebben, ik duid alleen dat het die groep was die moord en brand schreeuwde om aflevering 3, en niet omdat de aflevering niet kwalitatief in elkaar zat, maar om de inhoud ervan. En daar is geen woord van gelogen.
Sja, wat je van de inhoud vindt is persoonlijk, een mening. En niemand heeft het recht daar een ander om af te branden.
En waarom zou je niet het recht mogen hebben iemands mening volledig af te branden?
Een mening is slechts een mening. Iemand mag van mij in zijn bekrompen conservatieve of doorgeslagen woke bubbel blijven hangen, maar respect voor dat soort gedachtegoed hoeven zij van mij echt niet te verwachten.
"bekrompen conservatieve"

Ook dat is slechts een mening.

"respect voor dat soort gedachtegoed hoeven zij van mij echt niet te verwachten."

En dat geldt andersom net zo goed.
Blijf nog harder in je bubbel hangen zou ik zeggen. Je herhaald wat ik zeg waarmee je tevens je eigen verhaal ontkracht. En nog heb je het niet door.
Helemaal mee eens. Ik zat met tranen in de ogen.
zo goed hé
ik het seizoen nu 2x gezien en die aflevering 3x haha.
ik vond hem persoonlijk te langdradig. Maar feit dat Bill & Frank als homo's worden neergezet roept natuurlijk de aloude woke discussie op onder bepaalde groepen ;). Nu moet het voor de doorgewinterde TLOU fan geen verrassing zijn geweest
Is dat de Bill & Frank aflevering? Snap ik ook niet helemaal, vond het misschien wel de beste aflevering van de serie, maar wellicht heeft het iets te maken met je blik op de wereld. Genoeg mensen (ook in mijn omgeving) die bijna letterlijk over hun nek gaan als het over homoseksualiteit gaat. Beetje jammer.
Hoeft natuurlijk niets daarmee te maken te hebben. Ik vond de aflevering in deze serie en dit verhaal gewoon ruk, haalde me er compleet uit en ik vond het ook niet enorm interessant. Terwijl ik zelf tot die groep behoor én regelmatig opzoek ga naar films en series over dat onderwerp en die vaak wél heel goed vind.

Ellie had overigens ook zo'n lijntje in latere afleveringen, dat vond ik veel interessanter omdat het daar om het hoofdpersonage ging en het wel in lijn lag met het verhaal.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 22 juli 2024 13:27]

Mee eens, aflevering 3 was erg mooi en gevoelig. De discussie kwam vooral uit de VS had ik begrepen. De meeste landen zijn homofoob en dit was natuurlijk voor veel mensen te heftig. Het is onderdeel van de toenemende verpreutsing in de maatschappij wat al 15-20 jaar gaande is.
Heb je de game gespeeld? Los van het feit dat er ook gewoon een stel homofobe mensen zijn, is de aflevering t.o.v. de game een grap.
Er was geen controverse, alleen veel clickbait artikelen over tweets van nietszeggende nobodies...

Niks nieuws.
Helemaal mee eens! Enorm goede aflevering en inderdaad een van de beste afleveringen (wat mij betreft in ieder geval) van alle series van de afgelopen jaren.

Liet zo goed de struggle zien en iets positiefs in een gedoemde wereld.
Ik ben benieuwd wat men van seizoen 2 vindt die de games niet gespeeld heeft. Deel 2 was ongekend goed qua storytelling, maar dat vond lang niet iedereen. Toch blijf ik erbij dat die mensen het niet goed begrepen hebben.
Eens het was juist een geweldig verhaal!
Omdat die mensen het niet goed begrepen?
Of is het misschien omdat die mensen het misschien echt niet "ongekend" goed vonden?
Dat idee heb ik ook. In deel 1 leer je Ellie en Joel kennen en sta je aan hun zijde in deel 2. Zij zijn de good guys, ook al zitten daar fouten tussen.

Waar deel 2 heel sterk in is, is het perspectief van ‘de dader/het slachtoffer’ laten zien, waardoor je met twee compleet tegenstrijdige personen speelt en hun meningen en ervaringen ziet. Het voelt als een interne strijd: ben ik voor de ene of voor de andere? En moet ik wel kiezen? En juist die gedachtegang is voor veel mensen lastig in de huidige tijd.
Spoiler reactie!

Ik ben één van die mensen. Ik heb het prima begrepen, maar ik beschouw mezelf ook als schrijver en als verhalen verteller, en vanuit dat perspectief ben ik het gewoon niet eens met de gemaakte keuzes.

Er waren 1001 verhalen te bedenken rondom Ellie en Joel, de twee personages waar iedere TLOU fan juist verliefd op is geworden. Juist na Joel's keuze in deel 1 had dat prachtig verkend kunnen worden. Ellie's immuniteit had verder verkent kunnen worden. Het leven in en rond Jackson had verkent kunnen worden. Ellie's liefdesleven had daar ook prima in gepast. De relatie tussen Ellie en Joel was juist wat TLOU zo iconisch maakte.

Ellie veranderd in dit verhaal van de meest geliefde protagonist, naar de meest gehate antagonist. Ze wordt voor je ogen een psychopathische moordenaar, en dat is zo ver verwijderd van de Ellie die we kennen uit deel 1 dat het voor veel mensen in het verkeerde keelgat schoot.

En ik begrijp wat men wilde doen met het verhaal, en op zichzelf is het een heel sterk en gewaagd verhaal om te vertellen met een hele duidelijke en realistische boodschap over de menselijke conditie. Alleen The Last of Us was niet het universum om het in te doen. Niet als er nog zoveel in die wereld te verkennen is, met personages die zo geliefd zijn. Dit was zo ongeveer het laatste wat fans verwachtte of überhaupt wilde.

En los van dat alles vind ik dat een verhaal structuur nooit alleen maar negatief mag zijn. Er moeten lichtpuntjes in zitten, er moet iets van hoop zijn, je moet aan het eind een gevoel hebben dat, hoe kut het ook was, ergens was het het waard. In TLOU2 was niets het waard. De hele tocht was nutteloos. Er wordt niets gewonnen, er wordt niets geleerd, er wordt niets afgehandeld. Het thema waar ze voor gingen? Briljant. Maar verhaaltechnisch is het gewoon kut en totaal niet bevredigend als speler/kijker.

Tirade voorbij. Ik heb erg veel passie voor TLOU :P
Als schrijver wel op je spelling letten bij je werkwoorden :) :

- had verkent > verkend
- Ellie veranderd > verandert of veranderde
Gelukkig schrijf ik altijd in het Engels :D Heb Nederlandse grammatica altijd zo ongelooflijk dom gevonden 8)7
Matig eerste seizoen. Hopelijk wordt het tweede seizoen een stuk beter. De sfeer die in het spel zo ontzettend goed was miste ik in het eerste seizoen.
Ja same, het was te simpel. Aflevering 3 was heel goed, maar viel totaal buiten de boot. Het enige wat dat toevoegde was gratis supplies. Ik zou dat meer verweven hebben, misschien over 4 afleveringen spreiden. Nu had je zoiets van hele leuke karakters, en ze zijn dood, en we doen er nooit meer iets mee in de rest van de show.

En de rest was vooral, hee we ontmoeten iemand, oh jee, die gaat dood aan het einde van de aflevering. En weer naar het volgende gedeelte.

Ik vond het een zwakke serie. Het concept is wel heel leuk, dus ik vond 't wel jammer.
Ik vond het juist een sterk stukje world building. Zien hoe andere mensen het hele gebeuren meemaken. Dat geeft toch veel meer diepgang, in plaats van het verhaal er doorheen rammen.
Ik heb het spel niet gespeeld en vond (juist daardoor?) het een ontzettende sterke serie. Gelukkig iets heel anders dan alleen maar actie en blood/gore (zoals walking dead).
Ben benieuwd. Vond seizoen 1 erg sterk. Leuk om ook aan mijn vriendin te laten zien die daarna gelijk de game wilde spelen haha.
Dat effect had ik helaas niet, maar wel een leuke serie. Ik ga zeker beginnen aan seizoen 2 als die er is.
Heb het spel nog nooit gezien en na het kijken van de last of us ook niet :+

Terminator daarintegen O+
de IT-prequel Welcome to Derry
Gaat dus om Stephen Kings It, niet om 'aaj tie' :+ Was even in de war wat dit inhield :D
LOL
idd was ook aan het denken welke I.T. series maar het is it :-)
Ah niks voor mij dus. Zo’n hekel aan die clown… :+
Leuk, juist de laatste aflevering van het eerste seizoen gezien vond het een heel goede serie.
2025 is wel laat,dan moet ik het eerste seizoen nog maar een keer kijken waar het over ging.
Damn, dat is lang. Komt dat door die staking? Eind 2024 dan die oude nog maar eens terugkijken.
Welcome to Derry niet te verwarren met een prequel van Derry Girls :+
Ik dacht dus inderdaad aan die, of aan een prequel van The IT Crowd :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.