HBO Max wijzigt in Nederland naam toch niet vanwege publieke omroep Max

HBO Max gaat in Nederland toch niet de naam Max voeren. Dat heeft Warner Bros. bekendgemaakt. In Nederland is een publieke omroep die ook Max heet, waardoor de naam verwarring zou kunnen veroorzaken.

De naam in Nederland en België blijft HBO Max, zo schrijft het AD. In andere landen heet de streamingdienst wel Max of gaat die nog zo heten; het gaat om een uitzondering alleen in de Benelux. Het terugdraaien van de aangekondigde naamsverandering volgt op gesprekken tussen Warner Bros./Discovery en de omroep Max uit Nederland.

HBO Max zou volgend jaar de naam veranderen, zo kondigde het bedrijf eerder aan. Omroep Max zegt tegen het AD geen moeite te hebben met de toevoeging Max aan de naam of met bedrijven die actief zijn in een andere sector. HBO Max en omroep Max zitten beide in de markt voor audiovisuele producties. De Nederlandse omroep Max bestaat sinds 2005 en richt zich voornamelijk op een oudere doelgroep. Warner Bros./Discovery zegt niet waarom het in België de naam ook niet wijzigt. Dat is vermoedelijk vanwege het bestaan van VRT Max.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-10-2023 • 08:08

98

Submitter: ajbu

Reacties (98)

98
98
50
3
0
37
Wijzig sortering
Warner Bros/Discovery zegt niet waarom het in België de naam ook niet wijzigt. Dat is vermoedelijk vanwege het bestaan van VRT Max.
Volgens het AD is dit omdat Omroep Max de naam "Max" in de gehele Benelux heeft gedeponeerd. De Nederlandse publieke omroep wordt ook in België uitgezonden, dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.
Volgens het AD is dit omdat Omroep Max de naam "Max" in de gehele Benelux heeft gedeponeerd.
Precies. En het is zelfs niet eens mogelijk een merk alleen voor Nederland te deponeren, dus het is niet zo dat de omroep het te ruim heeft gedeponeerd of zo. Een merk dat je deponeert in een van de Benelux-landen geldt voor alle Benelux-landen. Dat is op grond van het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom (voorheen de Eenvormige Beneluxwet op de warenmerken).
Misschien speelt vanaf HBO ook mee dat het met Nederland en Vlaanderen zo ongeveer het hele Nederlandse taal gebied bestrijkt. Dan is het vanuit hun organisatie toch als 1 te benaderen.

Al moet ik wel zeggen dat ze het hier over België hebben en niet over Vlaanderen. Dat maakt het aan de Waalse kant weer apart.
Hoewel VRT Max ook in Wallonië beschikbaar is. Denk dat het aantal gebruikers wel laag zal liggen, maar toch.
HBO Max is enkel in Nederland te verkrijgen.
In Vlaanderen worden we weer genaaid doordat ze HBO MAX content in Streamz hebben gestoken waardoor we wederom het dubbele van Nederland betalen.
Maar de VRT gebruikt wel "VRT MAX" voor hun app
Omroep Max zegt tegen het AD geen moeite te hebben met de toevoeging Max aan de naam of met bedrijven die actief zijn in een andere sector.
Dat vind Omroep Max prima.
Het heeft niet enkel met de naam te maken. Het heeft hiermee te maken:
HBO Max en omroep Max zitten beide in de markt voor audiovisuele producties.
Dan telt jou omvang als bedrijf ook mee. HBO en Omroep Max zijn grote partijen en die moeten met elkaar eerst om de tafel. Daarna kan je het altijd nog via de rechter laten bepalen als je er niet uitkomt. De markt waar je je in bevindt is ook waar je recht op hebt zeg maar. Kijk bijvoorbeeld naar Ajax. Je hebt het wasmiddel merk, het brandjes-blus merk en de voetbalclub. Dit zorgt niet voor verwarring.

Vroeger was hetzelfde aan de hand met Q-Dance en Q-Music. Ook met Tomorrowland (event) in de benelux en Tomorrowland (film) van Disney. Het is altijd wel interessant maar niet elke zaak is gelijk gewonnen als je een naam claimd. Daar hangt best veel mee samen.
De omvang doet er nauwelijks toe. Zie het bekende voorbeeld van een enkele snackbar in Goes die al jaren de komst van de Amerikaanse gigant Wendy's tegenhoudt - https://www.rtlnieuws.nl/...snackbar-wendys-uitspraak
Maar dan klopt het dus niet dat HBO in België geen Max zou voeren vanwege de VRT. En heeft de VRT dan ook een probleem met Omroep Max?
Ben vooral benieuwd hoe de huidige abonnees worden behandeld. De meeste hebben nog de 50% korting van de actieperiode. Ben ook benieuwd of een samenvoeging en naamswijziging (m.u.v. Benelux natuurlijk) voldoende is om een overeenkomst te wijzigen. De deal was duidelijk, levenslang korting.

Optie A
HBO Max 2.0 Wordt gezien als een andere dienst, dus je overeenkomst met HBO Max 1.0 is daardoor niet meer geldig en je afspraken vervallen.

Optie B
HBO Max 2.0 is niet voldoende een wijziging dat de dienst HBO Max 1.0 stopt, weliswaar gaan de prijzen omhoog en betaal je daardoor meer. Echter, de huidige abonnees blijven de 50% levenslang korting behouden.

In de VS hebben ze 3 tiers.
  • Ad-Lite à $9.99 (met advertenties)
  • Ad-free à $14.99 (zonder advertenties)
  • Ad-free ultimate à $19.99 (zonder advertenties, 4K en multi-screens)
Bij Optie A, van uitgaande dat de prijzen 1-op-1 worden overgenomen, betaal je als huidige klant levenslang €7,50 voor advertentievrij streamen. Netto ga je er dus op achteruit, van €3,99 naar €5,00 + advertenties of €7,50 en dan behoud je je huidige aanbod + Discovery aanbod.

Lijkt me dat huidige klanten vanaf het eerste uur hoe dan ook verliezen hier.
Een simpele naamswijziging is in Nederland en de wijde EU echt niet genoeg om een overeenkomst op te zeggen of ingrijpend te wijzigen. Dan moet de hele service ophouden te bestaan, er een nieuwe holding worden opgericht voor een nieuwe service, en je account getransferred worden van een service naar de andere.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 22 juli 2024 16:29]

Precies. Mijn abonnementen bij T-Mobile zijn ook zonder wijzigingen naar Odido gegaan. Geen gedoe over kortingen...
Ik weet niet in hoeverre dat dezelfde situatie is, omdat T-Mobile al in handen was van de investeringsmaatschappij die nu de naam heeft verandert. Je hebt in feite dus de overeenkomst al gesloten met Odido, nog voor het Odido heette. Overigens ga ik ervanuit dat ik mijn levenslange korting op HBO behoud en dat ze die gewoon meenemen naar welke naam ze er ook aan gaan koppelen. Het zou marketing-wise namelijk een blamage zijn als ze die via dit kunstje omzeilen.
Hier veranderd er geloof ik ook niets aan de eigenaar toch? Ik ga er ook vanuit dat mijn korting blijft.
Er is wel het nodige achter de schermen veranderd.

Vorig jaar is er een fusie geweest tussen Warner Bros en Discovery, Warner had HBO Max, en Discovery had Discovery+.
Ipv 2 diensten wilde ze er 1 dienst van maken, namelijk Max, waar de content van beide opstaat.
Hiervan gaven zij aan dat dit wel degelijk een echt verandering is, en de oude HBO Max niet meer bestaat. Tevens bestaat Discovery+ nog wel, vermoedelijk omdat ze bang waren al die klanten te verliezen.

Persoonlijk vind ik het een onzin verhaal, ik kan me nog iets voorstellen dat ze de prijs iets omhoog schroeven (al zou ik Discovery+ liever zien als extra abonnement binnen Max waarvoor jezelf kan kiezen), maar onze deals te willen breken met als argumentatie dat dit een nieuwe dienst is, dus is het contract niet meer geldig, maar tegelijkertijd wel de abonnementen ook nog te willen laten doorlopen, is volstrekte onzin.

De dienst blijft gewoon bestaan, er wordt wat aan toegevoegd, willen ze de prijs verhogen dan kunnen we daar weinig aan doen, maar tenzij ze hun hele dienst willen stopzetten, dan moeten ze gewoon de deal honoreren.
Wow ok, dat heb ik helemaal gemist. Dat is een andere zaak... Worst case zeg ik het gewoon op... Doen we idem ook met Netflix en dergelijke. We rouleren. Netflix in 4k is inmiddels ook erg duur geworden de afgelopen jaren.
Als je het allemaal optelt, krijg je de volgende rekensom. Van uitgaande dat je met je hele gezin wil kijken.
  • Netflix: €15,99
  • Spotify: €17,99
  • Disney+: €9,99
  • Max (HBO Max + Discovery+): €19,99
  • Prime Video: €2,99
  • Viaplay: €13,99
  • YouTube Premium: €17,99
  • Videoland: €11,99
Dit zijn een beetje de behoeften van mijn familie en we zijn met 5 personen. Je betaalt dus ongeveer 111 euro per maand. Daarbij ga ik vanuit dat Prime en Disney+ in de toekomst duurder zullen worden. Normaal gesproken kom je uit op €23 per persoon, maar aangezien iedereen op verschillende adressen woont, word je geacht een eigen abonnement te nemen.

Kortom, het rendeert niet meer. Ik zal niet zeggen hoe of verwijzen naar, maar ik heb een server hier opgezet waar de hele familie kan streamen wat ze maar willen. Het weegt gewoon niet meer op tegen alle kosten en nadelen.
Precies. We was een moment waarop een eigen servertje draaien niet meer interessant was, zowel ethisch als economisch. Helaas is dat moment voorbij.

Wij hebben
Netlix
Prime (meer vanwege de goede aanbiedingen op groot verbruik spullen)
HBO (dankzij die 3,99 aanbieding)
Disney (voor de kids in de familie)

Zodra HBO en Disney niet meer goedkoop zijn gaan ze de deur uit of wisselen we ze af met Netflix.

Wanneer ze praten over inflatie correctie voor bijv energie ga ik lachen. Uit werkervaringen weet ik dat een hoop grote bedrijven en multinationals gewoon langdurige 5-10 jaar contracten hebben. De meeste hebben geen last van de afgelopen paar jaar. Enkele wel waarbij het toevalig afliep maar dan nog krijgen ze mega kortingen in vergelijking met de consument...
Ik ben wel benieuwd waardoor je zowel YT Premium hebt als Spotify. Ik weet dat men vaak de voorkeur heeft voor Spotify, en dat Spotify veel meer qua podcasts biedt, maar ik zou dan toch echter YT Music gebruiken en dan gratis Spotify voor podcasts.
Of je zat zelfs daarvoor al bij T-Mobile met nog steeds hetzelfde doorlopende voordeligere contract ;) (zó lang is het overigens ook weer niet dat ze in andere handen zijn)

[Reactie gewijzigd door apis29 op 22 juli 2024 16:29]

Ik snap niet waarom mensen denken dat HBO dit niet allang al wist. De leger juristen hebben elke scenario echt wel bedacht voordat ze 50% levenslange korting zouden geven. Het is een afweging die ze gemaakt hebben.
Als ze het dusdanig veranderen dat zij van mening zijn dat de korting niet meer geldig is (ben benieuwd naar de eerste rechtszaak hierover) lijkt het mij dan ook dat ze niet je abonnement mogen over zetten naar ‘een nieuwe’ dienst. Lijkt mij sterk dat ze dat willen riskeren. Ik vermoed dat men gewoon die 50% gaat houden.
Als ze het dusdanig veranderen dat zij van mening zijn dat de korting niet meer geldig is (ben benieuwd naar de eerste rechtszaak hierover) lijkt het mij dan ook dat ze niet je abonnement mogen over zetten naar ‘een nieuwe’ dienst. Lijkt mij sterk dat ze dat willen riskeren. Ik vermoed dat men gewoon die 50% gaat houden.
Ga jij een rechtszaak starten om een prijsverschil van enkele euro's per maand? Zelfs bij een collectieve claim acht ik de kans vrij groot dat de kosten niet tegen de baten zullen opwegen.
Ik ga het zeker niet doen, heb niet eens een abonnement op HBO. Maar er zijn vaak wel mensen die dit soort discussies (rechtszaken) aan gaan omdat ze meer geven om 'het recht' dan het geld dat het kost.
andersom: ... acht ik de kans vrij groot dat de baten niet tegen de kosten zullen opwegen. ;)
Omdat het om een klein bedrag gaat kun je het bij de kantonrechter doen zonder advocaat.
Het is maar € 4 per maand, maar per jaar is het al € 48. Aangezien mensen vaak jaren lid blijven, gaat het al gauw om honderden euro’s per lidmaatschap. Zeker nu je met een paar klikken aan collectieve claims door de Consumentenbond en anderen kunt doen, lijkt me de kans op een rechtszaak juist heel groot. Er is ervaring mee, het is laagdrempelig en zelfs als maar een deel van de zaken slaagt, voelt het voor deelnemers goed dat bedrijven niet automatisch overal mee weg komen.
Ik heb HBO Max én Discovery+, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken
Ik heb HBO Max én Discovery+, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken
Ja zelfde hier. HBO met 50% korting + discovery. Neem aan dat mijn discovery straks automatisch word stop gezet maar het zou me niets verbazen als je straks 2 x HBO max hebt xD
Exact dat, beide hun eigen front-end, maar voor de rest dezelfde achterkant
Zover ik heb begrepen wordt het Optie A en moet je dus weer opnieuw een lidmaatschap en dus account aangaan en dus ben je alle voorwaarden kwijt idd
Waarom halen ze het merk 'HBO' überhaupt weg? Het is immers nog altijd een sterk merk die voor veel mensen voor kwaliteit staat. Dat ze ook niet-HBO-content willen voeren zou niets moeten uitmaken. Alle andere streamingdiensten (buiten Apple op het moment misschien) voeren ook content die niet door hen geproduceerd is.
Ongetwijfeld om straks meerdere streamingdiensten te kunnen consolideren om zo de prijs omhoog te drijven.

Ikzelf heb een Discovery+ abo voor €4 per maand. Er schijnen plannen in de kast te liggen deze dienst samen te voegen met HBO. Never nooit niet dat ik straks €18 ga betalen voor de Discovery+ content "maar dan wel met de HBO content erbij die ik toch nooit ga kijken".
Andere reden is de 'levenslange' 50% korting voor de mensen die heel vroeg hebben ingeschreven bij HBO. Als HBO Max ophoudt, kun je die korting ook in de prullenbak gooien. Ben benieuwd of met de nieuwe dienst met dezelfde naam wel de korting in stand blijft.

Ben overigens ook benieuwd hoe ze dat met de app gaan doen. Komt er dan een speciale app alleen voor de Benelux waar ze alle verwijzingen en logo's van MAX veranderen naar HBO Max?
Wij hebben die korting en ik kan je vertellen als de korting vervalt dan gaat HBO of de opvolger ervan er ook uit. Reden hiervoor is toch wel dat wij er niet vaak gebruik van maken het is net zoiets als Prime voor de 3 a 4 euro per maand is het leuk om het erbij te hebben.

[Reactie gewijzigd door redslow op 22 juli 2024 16:29]

Het lijkt me niet zo heel moeilijk om een aparte skin te maken voor de klanten in de Benelux. Wellicht neemt HBO Max hier wel het kleurenschema en dergelijke over van Max en wordt enkel het logo aangepast.
cc @ErikT738

Ik weet niet hoe het bij Android werkt maar op iOS / iPad OS wordt er sinds jaar en dag gewerkt met lokalisaties en ‘maatwerk’ afbeeldingen, dus de techniek is het probleem niet. Apple iOS/iPad OS App Stores zijn in principe verschillend per land.
Maar het icoon in de appstore en op je device zitten niet hardcoded in de package maar passen zich aan op locatie?
Ben er al tijdje uit, maar vroeger hield dat toch echt in dat je een aparte built met meta-data richting de appstores moest sturen voor die paar landen.
Daar ontleent bingewatchen toch zijn bestaansrecht aan. Je neemt een abbo voor een maand op een streaming dienst. En na die maand zeg je het op en neem je een andere. Als iedereen dat doet zakt die prijs vanzelf weer naar een normaler niveau.
En daarom is de onderliggende reden om de naam te veranderen; we zijn van alle lopende actie abonnementen af.
Het is vrij normaal dat je een naam wijzigt als een paar streamingsdiensten worden samengevoegd. De oude naam suggereert de oude inhoud. Ik denk ook niet dat men in heel Europa de naam gaat veranderen omdat er in Nederland wat 50%-abonnementen lopen.
Ik andersom.

Heb niets met discovery, maar de HBO content is van ongekende kwaliteit. Zou willen dat de lijn wordt doorgezet, HBO in de naam blijft staan en er hoogstaande nieuwe producties worden toegevoegd.

Disney voor kids, Netflix voor tieners en dames, Amazon is dan ook nog wel tof en dan HBO.
Wow, dat is een sterk staaltje mensen/zaken in een hokje stoppen.
Ik heb helemaal geen abonnement op een streamingdienst, dus volgens IngamerX hoor ik nergens bij :?

Nou ja, de doelgroep van Omroep MAX, misschien.
Hoezo is Netflix voor tieners en dames? Los van dat ze zat content hebben voor kinderen is er ook zat voor volwassenen (en ook volwassen mannen).
HBO ongekende kwaliteit? 20 jaar geleden misschien ja, nu is dat echt niet meer zo vanzelfsprekend.
De enige mogelijke uitleg. Je weet toch... aliens hebben het gebouwd met uitzonderlijke technologie.
Man wat haat ik dat soort meuk. Dat is toch discovery? Vooral als ze beginnen en zich voordoen als als een normale docu over bv Egypte. Nee, zou ik niet kijken voor 16 Euro per maand. (16 Euro die zij aan MIJ betalen elke maand!)
Da's voornamelijk History Channel. Als ik Discovery denk, dan denk ik aan Mythbusters, How do they do it?, Wheeler Dealers, en de Animal Planet catalogus.

Maar ik heb dan ook al 10 jaar geen tv abonnement meer, dus kan best veranderd zijn.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 16:29]

Dank je.
De naam geeft het eigenlijk al aan. :o
Ja, dat was vroeger. Tegenwoordig is het vooral Outback cunts down under o.i.d.

Nou ja, Salvage Hunters en de Repair shop zijn nog wel leuk.
Discovery is diezelfde kant op gegaan. Alles is gescript. er is weinig wetenschappelijks meer aan. Men schrikt niet terug om fake-docu's te maken over zogenaamde geesten.
Ik heb momenteel discovery+ via Prime... heb geen HBO

Ben benieuwd of ze Discovery+ wegtrekken bij Amazon Prime
Max lijkt me ook een veelgebruikte merknaam in andere landen. Voor TV-zenders, online diensten, belbundelpakketten. Ben het met je eens dat 'HBO' een sterk merk is.

Ik woon in Azie, en hier heet het 'HBO Go' - wat zonder HBO weer heel verwarrend zou zijn, want mijn telco heeft ook een streamdienst die 'Go' heet.

Waarom HBO wereldwijd 'Go' en 'Max' als merknamen gebruikt, en dan nu ook 'HBO' wil weghalen is mij een groot raadsel. Ze bieden sowieso al content (films en kinderseries) van andere partijen aan. En Disney+ noemt zich zelf natuurlijk ook naar het sterkste merk, ook al zit bijv. Pixar of National Geographic ook in het pakket.
Ik weet niet hoe het in andere landen is, maar HBO Go was in Nederland een franchise-deal. Veel mensen dachten dat HBO Go echt HBO was, maar in werkelijkheid was het gewoon een zender van Ziggo (wat tegenwoordig iets van 'Films en Series' heet, met iets van L/XL erachter afhankelijk van welke tier je hebt) waarvoor men de rechten voor het gebruik van de naam en bepaalde HBO-content had gekocht. Achter HBO Max zit daadwerkelijk het productiebedrijf HBO.
Ah, dat schept iets van duidelijkheid. Ik herinner me HBO Go nog van Ziggo inderdaad.

Dan lijkt het erop dat HBO in sommige landen (voorheen ook in Nederland) een franchise heeft, onder de naam 'Go'. En als ze zelf aan de knoppen zitten het 'Max' is.

Overigens vond ik HBO Go destijds duidelijk een 'extra zender/pakket' onder Ziggo. Hier krijg ik echt alleen 'HBO Go' als optie via Google en de lokale app-stores. Het zal juridisch wel een franchise zijn, maar de opzet is toch weer net iets anders. Verwarrend.

Want dit verklaart waarom ik recent terug in Nederland geen HBO meer kon kijken, terwijl ik wel Netflix/Disney kon kijken en alleen een kleine pop-up kreeg 'u reist waarschijnlijk, u ziet wellicht andere content'. Als je HBO Max hebt, kun je dit waarschijnlijk alleen op reis in HBO Max landen zien, en niet in de HBO Go landen.
En Disney+ noemt zich zelf natuurlijk ook naar het sterkste merk, ook al zit bijv. Pixar of National Geographic ook in het pakket.
Best wel belangrijk verschil: Disney is ook gewoon het naam van het moederbedrijf. Pixar, Star Wars, Avatar en Predator zijn allemaal Disneyfilms.

HBO is een aparte holding van Warner Discovery, die een betere naam heeft dan menig ander productiehuis in die familie (en industrie).

Het Disney equivalent zou zijn wanneer D+, Lucasfilm+ zou heten of iets dergelijks en hetzelfde content hebben.
Ik snap je punt. Maar nu presenteren ze zichzelf straks via het HBO kanaal als 'HBO en meer".

Ik zou het dan 'goed' doen, en Warner in de markt zetten als duidelijke concurrent van Disney+ - en gooien met hun licenses en merknamen als HBO, Discovery, Harry Potter, DC Comics en Warner Bros films.

Als ik de merknaam 'Max' lees, dan leg ik niet gelijk de link met al die achterliggende sterke merken. HBO/Discovery vind ik ook nog te licht. WarnerBros+ ben ik met je eens, klinkt veel grootser.
Omdat de oude baas van discovery nu aan het roer staatdie is groter fan van de scripted discovery meuk dan van HBO series.
O ja, dit was ik vergeten. Maar dan nog, is het een sterk merk. Ga dan voor een combinatienaam. PR-technisch lijkt het me niet handig om een sterke naam weg te gooien. Ik zou iets met HBO en Discovery doen, zodat mensen denken aan kwaliteitsdrama's én educatieve content (ja, ik weet dat Discovery veel troep maakt dat gewoon gericht is op scoren, maar het heeft nog altijd de naam).
Vraag het de CEO van Discovery die perse de naam "MAX" wilde introduceren na het samenvoegen van Warner Bros., Discovery Channel, HBO, CNN, Cartoon Network, Adult Swim, Animal Planet, Eurosport etc.

Zowieo vreemd dat je een trademark kunt krijgen op "Max". Afwachten totdat iemand zich "Plus" noemt bv.
Zowieo vreemd dat je een trademark kunt krijgen op "Max". Afwachten totdat iemand zich "Plus" noemt bv.
Een supermarkt bijvoorbeeld?
Er is een manbaby die een dienst met een zeer populaire naamgeving heeft aangepast in de letter X. Het kan allemaal :-)

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 16:29]

De officiele reden is deze:
We all love HBO, and it’s a brand that has been built over five decades” to stand for “edgy, groundbreaking entertainment for adults,” WBD head of streaming JB Perrette said at the Max launch event in April. “But it’s not exactly where parents would most eagerly drop off their kids… Not surprisingly, the [kids’ content] category has not met his true potential on HBO Max.” The new Max includes a placeholder kids’ profile (which by default allows access only to content with PG and TV-PG ratings or lower) on the start screen for all new subscribers.

bron: https://variety.com/2023/...ax-rebranding-1235626295/
Er gaan ook al vanaf het begin geruchten dat HBO exec’s zelf niet heel blij waren met de naam “HBO Max,” omdat veel content op de service niet van hun afkwam en slecht op hun content reflecteerde. Zeker nu er nog een heleboel low-class reality content en dingen als “Ghost Hunters” en ander dat soort zaken op de service komen, kan ik mij zo voorstellen dat dat alleen maar erger is geworden.
Ah, duidelijk. Dan valt er wel het eea voor te zeggen. Hoewel ik dan nog steeds 'Max' een vrij neutrale, nietszeggende naam vindt. Maar goed, die kan je opbouwen met een sterk logo en promotie.
Omdat ze ook content van Discovery gaan stream dan wel dit al doen.

Dan dekken ze zo beter de hele content of vermoed ik.
Ondanks dat Apple TV+ voornamelijk eigen content produceert hebben ze ook een aantal externe licenties aangeschaft. Dus die zijn ook niet meer 100% zelfgemaakt.
HBO kan als merk toch nog steeds blijven bestaan?

Net zoals dat je bij Disney+ ziet dat de merken naast elkaar betaan als categorien.

Zou me niet verbazen als HBO max enigszins t zelfde gaat doen:

- Discovery
- HBO
- WB
etc.
Lijkt me ook dat tussen de doelgroepen van Omroep Max en HBO Max een leeftijdsverschil van 30-40 jaar zit :+

Is een beetje zoals Bright en Tweakers vergelijken, de een is een stel oude mensen die eigenlijk al in een bejaardetehuis moeten zitten maar nog graag in de spotlight willen staan, de ander een nuttig stukje entertainment.
Kom op, zo oud zijn de founders van Tweakers ook al weer niet. :P
Grap terzijde, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde leeftijd van de Tweakers redactie is..

Bij Bright zal de gemiddelde leeftijd rond de 60-70 liggen, maar bij Tweakers zal dat ook geen 25 meer zijn :o
ik weet niet hoe je er bij komt dat ze bij bright over de 60 zouden zijn. ja, erwin is rond de 52, david lemmereis ook zo iets dacht ik, misschien wat ouder, en dan hebben ze op de android afdeling die bram zitten da's een knul van begin/midden 20 ofzo. dus dat valt wel mee
Ik denk dat dat door het eindeloze geklaag, de achterlopende kennis, en de verouderde presentatie komt. Ze komen gewoon meer over als een Omroep Max dan een Tweakers.
Niks mis mee, zal vast matchen met hun doelgroep, maar ik voel me er toch wel te jong voor ondanks dat ik op het internet alweer wat ouder dan gemiddeld begin te raken :+
Ach, echt overstag gaan ze natuurlijk niet. Gewoon hetzelfde logo, groot MAX en daarboven in het klein HBO. Zo omzeil je de wens van Omroep Max. Je hoeft het alleen kort te benoemen in audiocommercials.
Ik denk dat HBO Max volgend jaar wordt gelanceerd in Belgie & dit is waarom:
  • Ik zag via X (Twitter) dat iemand erachter is gekomen dat er nu een account bestaat voor HBO Max België op Instagram die augustus dit jaar is geregisteerd (zie: https://www.instagram.com/hbomaxbe/).
  • Dit, plus nog eens dit artikel en verschillende andere rond HBO Max die gisteren zijn verschenen.
  • Daar komt nog eens bij dat Streamz maar voor dit jaar een deal heeft voor HBO (Max) content (zie: https://tvvisie.be/nieuws...en-hbo-max-verder_119805/).
Daarom zie ik ze echt HBO Max apart starten in België volgend jaar. En dan heeft Streamz een heel dik probleem als de HBO content er niet meer opkomt. Kan natuurlijk nog altijd zijn dat toegang tot HBO Max bijvoorbeeld blijft bij een abonnement via Streamz. Maar zo een deal bestaat bij mijn weten nergens wereldwijd.
Kan natuurlijk nog altijd zijn dat toegang tot HBO Max bijvoorbeeld blijft bij een abonnement via Streamz. Maar zo een deal bestaat bij mijn weten nergens wereldwijd.
Sky in het VK heeft een streaming service now, waarin je dus meerdere pakketten kan kiezen Sky Entertainment, Sky cinema en Sky sport, maar ook Sky Atlantic wat gewoon HBO is. Dus het gebeurt wel.
Hebben ze als ze via Sky een abonnement hebben op de HBO content dan toegang tot een aparte HBO Max app voor die content daar ook te kunnen zien? Hier in België kan je enkel HBO Max content zien via Streamz & heb je geen mogelijkheid om met je abonnement op een aparte HBO Max app in te loggen.
Nee. Alleen via de abonnementprovider. Ofwel je provider of NOW Tv. Ik moet wel zeggen, dat ze onlangs het hebben aangepast zie ik nu: je betaalt £9.99 voor films óf series of £19.98 voor films en series in SD kwaliteit… dus zoals Streams ligt de content exclusief bij een bedrijf.
HBO Max is niet beschikbaar in België omdat Telenet samenwerkt met HBO voor een beperkt aanbod in Streamz.

Zolang Telenet een contract heeft met HBO voor dit beperkte aanbod zal er volgens mij geen HBO MAX in Belgie komen.
Dat weet ik. Maar gelijk ik zei, ze hebben enkel nog voor dit jaar een contract. Als ze dat niet verlengen, kan HBO Max zelf lanceren volgend jaar in België.
HBO doet wel meer vreemde dingen de laatste tijd: mijn Shield wordt ineens niet meer ondersteund door HBO terwijl alle andere diensten prima werken. Als iemand hiervoor een tip heeft, ik hoor het gaarne.
De app downloaden via APKmirror als alternatief
Hbo max is slecht bereikbaar als er iets is. Heb mijn mail account verwijderd en heel veel dingen omgezet naar het nieuwe adres…echter was ik hbo max vergeten mee te nemen hierin en kan het zelf niet meer in de oude mail. Kan wel gewoon kijken, maar als er wijzigingen plaats vinden volgend jaar kan ik niets lezen of misschien selecteren
Email wijziging kan gewoon via je HBO Max profiel....
Nee gaat niet, er word verificatiecode gestuurd naar het oude mail adres en moet dan die code invoeren en dat gaat niet meer aangezien het oude mailadres is opgeheven.
Wat een rommelig artikel. Kop EN inleiding vermelden enkel Nederland, plots spreekt men over Benelux en op het einde de (raar opgebouwde) zin dat België blijkbaar ook niet meedoet.

Als het over de Benelux gaat, waarom wordt die term dan niet gebruikt in de kop ipv enkel Nederland?!

[Reactie gewijzigd door keejoz op 22 juli 2024 16:29]

Luxemburg wordt verder ook niet benoemd, alleen Nederland en België. Dan moet je ook niet de Benelux gebruiken lijkt me.
Gaan zien hoe het uitpakt. Momenteel betaal ik € 1,33 per maand ofzo voor HBO max, doordat iemand zn account deelt en levenslang 50% korting heeft. Ik kijk HBO heel weinig, omdat ik alle toppers al gezien heb/had en omdat er maar heel weinig nieuwe content op uit komt. Af en toe kijk ik eens en dan zie ik nooit nieuwe content. Of kijk ik niet goed? :p

Mocht dit allemaal duurder gaan worden dan is HBO de eerste dienst die ik op zou zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.