Beyond Good & Evil 2 is langer in ontwikkeling dan Duke Nukem Forever

Lange tijd was Duke Nukem Forever de game die het langst in ontwikkeling was voor release, maar inmiddels is Beyond Good & Evil 2 langer in ontwikkeling. Het is 5239 dagen sinds Ubisoft de game aankondigde, terwijl Duke Nukem Forever 'al' na 5156 dagen verscheen.

Ubisoft kondigde Beyond Good & Evil 2 in 2008 aan, maar het is nog steeds onduidelijk wanneer het spel moet verschijnen. In de loop der jaren zijn er meerdere updates van Ubisoft over de game verschenen, maar volgens een gerucht van eerder dit jaar, is het spel nog steeds in preproductie. In deze fase worden concepten en ideeën rondom de game uitgedacht en wordt de ontwikkeling gepland.

Mocht het spel daadwerkelijk uitkomen, dan heeft er meer tijd tussen het verschijnen van het spel en de aankondiging gezeten, dan bij de huidige recordhouder Duke Nukem Forever. Die game verscheen immers in 2011, nadat deze in 1997 was aangekondigd, en bleek het lange wachten overigens niet waard te zijn. Tussen release en aankondiging van de Duke Nukem-game zat 5156 dagen; minder dan de hoeveelheid dagen tussen de aankondiging van Beyond Good & Evil 2 en nu, merkte GamesIndustry.biz-hoofdredacteur Brendan Sinclair op.

Beyond Good & Evil 2 is een thirdperson, openwereldactiegame die zich afspeelt voor de gebeurtenissen van het eerste spel. Die eerste game werd in 2003 uitgebracht. De opvolger moet, mits deze nog verschijnt, een co-opmodus en nieuwe personages krijgen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-10-2022 • 17:16

51

Lees meer

Reacties (51)

51
51
23
0
0
27
Wijzig sortering
Ik verwacht dat dit net als Duke Nukem Forever uiteindelijk een flinke tegenvaller gaat worden als die uit gaat komen.
Ja, net zoals ook het geval was bij Prey en Daikatana. Toch heb ik me met DNF wel kunnen vermaken maar haalde het bij lange na niet bij DN3d.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 23 juli 2024 15:51]

Hoezo Prey? Beide games zijn prima ontvangen.
Ik reageer nooit, maar nu kon ik het niet laten om even te melden dat Prey "remake" een parel van een immersive sim is die ik echt aan iedereen aan kan raden. :D Meesterlijk spel.
Oké, dan vergis ik me in deze.
Als je je verwachting bij de deur zet, is DNF best vermakelijk. Sure het had beter gekund maar heb me met de single player best vermaakt
Exact dit. Nee het was geen ervaring van toen ik 13 was en D3D.exe in mijn command prompt beukte, maar zeker vermakelijk.
Er zijn letterlijk duizenden slechtere games dan DNF, ja het haalde het niet bij de hype die er rond gecreëerd was maar was zeker geen slecht spel.
Wanneer wordt er besloten dat er met dergelijke projecten de stekker er uit moet worden getrokken? 14 jaar in development, hoe gaan ze dat terugverdienen? Ik mis hier de logica om het spel nog verder af te maken. Hebben ze ondertussen de Game Engine geupdate of aangepast waardoor er zoveel tijd in zat, hebben ze onderhand uberhaupt kenbaar gemaakt wat de oorzaak is?
Dat een spel 14 jaar in development is, hoeft niet te betekenen dat er 14 jaar actief aan het spel is gewerkt. Het gebeurd vaak zat dat projecten in "de ijskast" worden gezet omdat andere projecten prioriteit krijgen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik weet niet of dit voor deze titel geldt maar soms kan een nieuwe Engine iets toevoegen wat de makers juist voor ogen hadden en toen technisch niet mogelijk was.


Je weet het niet
In het geval van DNF heeft het herschrijven van de game in een nieuwe engine niet geholpen. Die gingen van de QuakeII engine naar Unreal.
Tja, maar als het zo lang duurt steek je er veel te veel tijd in "de draad weer op te nemen", aan te passen voor nieuwere tools e.d. allemaal "weggegooide" tijd. Ik ken mensen die hun promotie bijna af hebben en dan alvast een baan beginnen ... die laatste 5% duurt dan een jaar of twee in avonden en weekenden en sommigen redden het nooit.
De tijd die je al kwijt bent is niet relevant, die krijg je sowieso niet terug. Het enige dat relevant is voor de keuze om door te gaan is of je de kosten die je nog moet maken terug gaat verdienen. (de zogeheten "sunk cost fallacy")
Is het niet zo dat ze gewoon verschillende keren het hele project rebooted hebben?

De trailer in dit artikel lijkt namelijk ook helemaal niets op de eerste trailers welke we kregen van de zogenaamde opvolger. Het lijkt trouwens ook niets op het originele spel.

Ik neem aan dat ze niet daadwerkelijk 14 jaar actief hebben zitten ontwikkelen aan dat ene spel, zonder wijzigingen.
Helaas wel, het eerste deel eindigde met een open einde, waardoor ik het vervolg graag had willen spelen.

Als er inderdaad andere personages aan hangen, dan voelt het voor mij na al die jaren niet als een “deel 2” maar eerder als een andere game in hetzelfde universum.
Voor mij hoeft de game dan ook niet perser meer.

Het origineel was redelijk goed ingericht zodat het ook nog als kind prima te spelen was. (7+ game)
Door het verhaal zou ik het vervolg nog prima kunnen doen, maar de opvolger moet dan wel aansluiten bij het verhaal.

Persoonlijk denk ik dat ze er goed aan doen door misschien eerst even een remake te maken van het origineel.
Want het gros van de huidige generatie gamers is niet bekend met het origineel.
(Ik zou een echte remake misschien ook nog aanschaffen ook)
He-le-maal hands-down mee eens.

BG&E was echt een episch goed spel voor de casual gamer. Het was niet erg hardcore maar het verhaal was geweldig, de humor was evident en voor de tijd zelf waren de graphics erg gaaf. Ook de combat system en afwisselende elementen waren lekker. Uiteraard ook de dialogen tussen characters wanneer je gewoon rondliep. Liep echt voor op z'n tijd. Je kon actief jagen op alle secrets of ze lekker laten voor wat ze waren, maar werd er wel aan geïntroduceerd via de questline.

Was gewoon een gouden spel en puur om die reden, zou ik ook een remake kopen (mits ze het daarmee niet verkloten met allerlei microtransactions enz)

Ik krijg wel zin om hem te replayen eigenlijk. Ik hou mijn verwachtingen voor deel 2 laag, ivm wat jij ook zegt. Het lijkt geen echt vervolg te zijn.
Heb hem nog staan in me ubisoft client, kan me eerlijk gezegd niet precies meer herinneren waar het om ging, weet dat je foto's moest maken en dat ik het toen echt een geweldige game vond. De trailers voor deel 2 spraken me altijd wel aan al zag ik niet direct een link met deel 1. Ben benieuwd of het ooit nog uitgebracht gaat worden
haha klopt ja. Foto's waren een soort van "secrets", IIRC. Je moest écht zelf bedenken dat je foto's moest nemen van interessante dingen (zoals een DOM monster die op je af kwam vliegen om je op te eten, of een raar dier op een dak) en daar kreeg je dan credits voor. Vervolgens kreeg je ook voor iedere rol welke je volschoot een pearl als reward, waarmee je vervolgens weer coole upgrades kon kopen (welke je verder niet nodig had om de game uit te spelen, maar toch leuk waren)
Precies dit...m'n vriendin vroeg me in de tijd regelmatig of ik BG&E ging spelen omdat ze dat leuk vond om te kijken (als er niets op TV was, lekker BG&E kijken :D )
En de soundtrack was geweldig! Ook goeire voice acting. Game stak goed in elkaar en je kreeg het idee dat het met plezier was gemaakt.
Voice acting in het Nederlands was overigens vreselijk, ik herinner me dat dat varkentje de stem had van Brock van Pokemon. Was niet naar te luisteren. Wilde hem omruilen bij de Intertoys maar ze hadden alleen Nederlandstalige versies liggen. Er was geloof ik zelfs een speciale omruilactie van Ubisoft om toch een Engelstalig exemplaar te krijgen :)
Vond juist de voice acting heel goed. Beter als menig andere game met nederlandse audio.
Vreselijk? Destijds was het juist één van de weinige games waarvan de Nederlandse voice acting juist wèl goed was. Sterker nog: volgens mij hebben ze er zelfs awards of erkenning voor gekregen.

Dit is ook letterlijk de enige game die ik ooit in het Nederlands gespeeld heb.

Overigens was de stem van het "varkentje" (het was gewoon een volwassen kerel in de game, want het was de oom van de hoofdfiguur) helemaal niet dezelfde stem acteur als degene die Brock deed in Pokémon.

Je vindt hier de voornaamste stem acteurs van de Nederlandse versie.

En hier de stem acteur van het "varkentje"... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 15:51]

Beyond Good and Evil heerlijk weggespeeld op de gamecube, toen huiswerk maken m'n enige verplichting was in de wereld. De announcement van deel twee kwam tijdens mn studietijd (laten we het zo noemen). Ondertussen zijn we goed op weg naar twee decennia verderop (aangezien t nu nog preproductie is). Ik kan dan meekijken hoe mn eigen kids deel 2 spelen.
*mompelt iets nostalgisch...
lol, ik wacht nog steeds op Beyond Good & Evil 2...
Ik geef wel toe dat ze een flinke fout hebben gemaakt, omdat ze deel 2 heel groot willen maken. Dat gaat heel wat tijd kosten.
Het is bizar. BGE was een onderschat meesterwerk. Ik heb het destijds gespeeld op de PS2. Het spel verdween al snel in opruimingsbak omdat mensen het links lieten liggen. (Vond de Nederlandse stemmen ook supergoed trouwens)
Daarna heeft het nog best de nodige aandacht en credits gekregen als vergeten parel. Dus toen na vele jaren een deel 2 aangekondigd werd hadden ze het juiste momentum, maar nu na 14 jaar is die natuurlijk volledig verdwenen. Ik heb jaren geleden de HD versie op PS3 nog eens gespeeld, maar ik heb de hoop al opgegeven dat er een deel 2 komt, laat staan dat ik er nog op zit te wachten.
Inderdaad een geweldig spel - de hele sfeer er omheen, de constant groter wordende wereld, de muziek, alles klopte er aan. Bizar dat het geen grotere hit is geworden, want het was 1 van de weinige games die mee kon met de Zelda's en Okami's van die tijd. Ik weet nog wel goed dat ik de disc in mijn GameCube stopte en niet wist hoe snel ik 'm er weer uit moest halen: de Cube versie had enkel Frans, Spaans en Nederlands aan boord (als ik me niet vergis, het was een rare combi aan talen), en ik vond dat juist afgrijselijk. Pey'j die dan plotseling naar Jade roept of ze nog kinderpostzegels wil kopen, dat soort rare zaken, het kon mij niet bekoren. Uiteindelijk de game terug gebracht en een maand later op vakantie de Cube versie in Engeland gekocht, stukken beter. Alleen het allerlaatste gevecht was wat zwaar voor die generatie consoles (volgens mij heb ik dat enkel vloeiend zien lopen op een gemodde Xbox), dus de game toen niet uitgespeeld. Inmiddels ruimschoots ingehaald door 2 playthroughs van de HD re-release op de Xbox 360, man wat een fijne game! Maar de vraag blijft of deel 2 nog relevant kan zijn, en überhaupt zal verkopen. Ze lijken met het nu bekende materiaal wel heel ver weg te gaan van de originele game, en afgezien van de muziek (Bloodywood!) ben ik sinds de laatste trailers niet meer geïnteresseerd - ik wil juist meer van Jade, Pey'j en Double H.
Mogelijk heb je de stemmen te weinig kans gegeven. Ik weet dat ik ook erg moest wennen, simpelweg omdat we het niet gewend zijn dat een game Nederlandse stemmen heeft. We associëren het wellicht met kinderachtig en vinden het niet stoer. Maar Ik weet nog goed dat ik het na een half uur oid echt ging waarderen, omdat enerzijds Nederlands onze moedertaal is en dus net wat makkelijker te volgen is en anderzijds omdat de stemmen kwalitatief goed ingesproken waren. Voor mij heeft het echt bijgedragen aan de unieke ervaring van BGE.

[Reactie gewijzigd door davince72 op 23 juli 2024 15:51]

Damn, en DNF voelde gewoon veel langer aan dan BG&E2 nu al.
Zal wel door mijn leeftijd toen en nu komen. 14 jaar is een stuk korter eind 30 dan toen ik half 20 was.
Kan heel goed aan mij liggen maar ik krijg heel erg No Mans Sky vibes van die video. de stijl en vooral de schepen (en dan vooral dat "mother ship") lijken rechtstreeks uit de assets van NMS te komen.

Ik heb de originele game destijds best veel gespeeld en ik was eigenlijk alweer vergeten dat ze met een "opvolger" bezig waren.
Lijkt eerder op Starlink, ook een Ubisoft spel :)
BGE1 Was een heerlijke game. Maar alles wat ik van BGE2 zie stelt teleur en is ver van de vibes die ik van het eerste spel kreeg.
Wacht nog steeds op deel 2, deel 1 was een pareltje.
Anoniem: 1664360 4 oktober 2022 06:30
Mijpat doen ze er nog 2 jaar langer over

Ik heb n goed gevoel over de game

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.