Stadia-speler Red Dead Redemption 2 dreigt 5.900 uur aan voortgang te verliezen

De YouTuber Colour heeft ruim 5.900 uur besteed aan het spelen van de cowboygame Red Dead Redemption 2 op Stadia. Nu de gamestreamingservice gaat stoppen in januari 2023, dreigt hij al zijn gemaakte voortgang in de online multiplayermodus van het spel te verliezen, zegt Colour.

De YouTuber schrijft donderdag in een tweet dat men 'geen idee heeft hoe pissig hij is' en deelt een screenshot van de uren die hij in de Stadia-versie van RDR2 heeft zitten. Het gaat om 5.907 uur, wat gelijkstaat aan 246 dagen. Het grootste deel van die uren heeft Colour besteed in Red Dead Redemption 2 Online.

In een vervolg op zijn originele bericht vraagt Colour aan ontwikkelaar Rockstar Games of hij een eenmalige overdracht kan doen van zijn personage in Red Dead Online naar een andere versie van de game. De online multiplayermodus ondersteunt namelijk geen cross platform progression, legt de YouTuber uit in een video. Als Colour zijn voortgang in Red Dead Online niet kan meenemen, dan moet hij helemaal opnieuw beginnen in een andere versie van Red Dead Redemption 2. Het betekent tevens dat hij geen toegang meer heeft tot alle verkregen items, zoals cosmetics, en in-game-geld uit de Stadia-versie. Zowel Rockstar Games als Google hebben nog niet gereageerd op de situatie van Colour.

Op 18 januari 2023 houdt Stadia op met bestaan. Eerder dit jaar zei Google nog dat de dienst beschikbaar zou blijven. Stadia-gebruikers krijgen wel al het geld terug dat ze in de dienst hebben gestoken. Het gaat om zowel alle gekochte games en add-ons als om hardware, zolang die in de Google Store zijn gekocht. Tweakers heeft vrijdag een achtergrondartikel gepubliceerd over de dienst.

Door Loïs Franx

Redacteur

02-10-2022 • 11:45

180 Linkedin

Reacties (180)

Wijzig sortering
Je kan je data op de Google Cloud downloaden en daar zitten ook stadia savegames tussen. Waarom zou dit niet voor hem kunnen werken, zodat hij op de pc verder kan?
Zie: https://9to5google.com/20...wnload-game-saves-stadia/

[Reactie gewijzigd door Mr.Snow op 2 oktober 2022 11:55]

Omdat het gaat om zijn multiplayer profiel. Die wordt, i.t.t. je singleplayer save, niet lokaal opgeslagen maar bewaard op de servers van Rockstar. Hij kan dus wel z'n singleplayer save redden, maar niet zijn multiplayer profiel (en dat is waar het gros van zijn tijd in zit).
Maar als dat profiel bij Rockstar op de servers staat, dan zou het toch niet moeten uitmaken dat Stadia stopt ? Even op een andere machine inloggen op dat profiel en je kan door.
Rockstar biedt geen cross-platform progression (m.a.w. de servers van Stadia draaien los van die van PC/PS/XBOX). De youtuber in kwestie vraagt daarom aan Rockstar of een eenmalige overzetting naar een ander platform mogelijk gemaakt kan worden.

Waarom Rockstar er voor gekozen heeft om geen cross-platform progression aan te bieden is mij verder ook een raadsel, ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.
Dat doen ze omdat spellen makers doorgaans (micro)transacties in zo'n online component stoppen.
Die (micro)transacties worden vervolgens grotendeels of exclusief aangekocht op het platform waar het spel verkocht en gespeeld wordt.
Van al die (micro)transacties roomt het platform vervolgens een deel af en zo wil ieder platform dat men uitsluitend die transacties bij hun doet.

Dus veel geld uitgeven op je pc en vervolgens verder spelen met je gekochte spulletjes op de Xbox of PlayStation is eerder een uitzondering dan de norm voor zover ik weet.
Maar het moet technisch toch prima mogelijk zijn om de onderdelen van de save die van transacties afhankelijk zijn niet migreerbaar te maken, maar de rest wel? Of door een transfer fee te vragen dat een percentage is van het aantal transacties dat al op een save is gedaan? Dan krijgt corporate nog steeds zijn zin maar kunnen mensen als Colour nog steeds hun voortgang behouden.
Natuurlijk is dat technisch mogelijk, maar daar is ongetwijfeld geen business case voor.
O? Wat dacht je van negatief in het nieuws komen omdat je het niet waard vindt? dat zal de sales niet helpen, anderzijds wel misschien.
Misschien maar dat lost de afdeling marketing wel op. Weekje alles in de aanbieding voor -5% en de markt is het alweer vergeten.
Helaas is dit wel de werkelijkheid inderdaad
Alles in de aanbieding betekend alsnog verdorven inkomsten.
Dat Google ergens de stekker uit trekt wegens gebrek aan 'succes' is een terugkerend fenomeen. Ze beginnen al een aardige reputatie te krijgen op dit vlak en de vraag is of het geheugen van mensen die hiermee geconfronteerd worden echt zo kort is als je suggereert.
Hoe is dit negatief voor red dead redemption. Alle pijlen wijzen gewoon naar google,

Elke game title in stadia heeft hier last van niet alleen RDR2,

Welke voordeel hebben zij er bij om een migratie uit te gaan voeren met kosten.

BTW de safes worden vaak opgeslagen in het platform niet in de servers van RDR2,

Steam slaat op steamclound, EGS slaat op op EGS servers, dus stadia zal wel opslaan in google cloud, dus weinig dat rockstart hier tegen kan doen,
Als ze de migratie niet aanbieden dan verliezen ze veel spelers waarbij velen niet terug zouden keren. Die spelers hebben bij elkaar ook veel uit gegeven aan het spel (online). Dit lijkt me juist geen goede zakelijke zet om die spelers dan nee te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 3 oktober 2022 13:02]

ja alleen die uitgaven hebben ze al innen en worden nu door google vergoed , ideaal,

Kan de speler het nl opnieuw RDR 2 spelen op een andere manier met andere keuzes en het geld aan upgrades nogmaals uitgeven,

Betere business case kun je niet hebben
De fabrikant beslist.
Net zoals het cross-platform gebeuren, zit google voor niks tussen
Rockstar had al 5 jaar lang een load bug in GTA5 online (supertrage XML parsing). Gingen ze ook wat aan doen toen iemand het zelf maar had gepatched. Dus Rockstar is niet zo klantgericht als je wellicht denkt. Wel spreadsheet gericht als ik zo om me heen luister.
Platformen dwingen af dat aankopen die bij hun staan worden gekocht via hun systeem en eventueel dat je niet laat weten dat het elders goedkoper kan.

Take Two kan op deze manier natuurlijk mensen twee keer hetzelfde ding laten kopen als ze van platform wisselen dus ze hebben een reden om dit rare systeem zo te houden, maar dat is eigenlijk nergens voor nodig.
Klopt, in Fortnite is het mogelijk op alle platformen alle cosmetische items die je hebt vrijgespeeld/gekocht met v-bucks te gebruiken, maar de v-bucks kun je enkel op het gekochte platform zien/gebruiken.
Tja ze kunnen zoveel willen. Andere spellen hebben laten zien dat het wel mogelijk is. Cross platform progressie en cross platform met en tegen elkaar spelen is onderhand best gangbaar aan het worden. Dit is in ieder geval iets waarbij ze niet aan de spelers hebben gedacht. In mijn optiek is dat gewoon gebruikers onvriendelijk. Als platforms dat willen afdwingen, kan je je als ontwikkelaar ook harder maken voor je playerbase.
Dat lost destiny 2 op door je savegame wel platform onafhankelijk te maken maar je aankopen niet. Zo heb ik dus door niet op te letten op stadia 2 uitbreidingen en op epic een andere uitbreiding. Terwijl mn savegame lekker in sync is.

Super irritant, maar ik kan het oplossen door straks met het teruggegeven geld de uitbreiding te kopen op de het goede platform.
Lees het artikel anders even, daar staat dit gewoon in uitgelegd.
Het stipt eigenlijk een groter probleem aan, game progress wordt over het algemeen niet cross platform bijgehouden.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 2 oktober 2022 13:09]

En dat komt weer omdat ze via pc/website vaak genoeg die 30% tax kunnen ontlopen en dat vinden MS/Sony niet zo leuk.

Zo betaalt Epic geld aan Sony om Cross-Play te kunnen blijven aanbieden.
https://nl.ign.com/fortni...-voor-fortnite-cross-play
Ondanks dat het een prima oplossing is, is dat niet voor iedereen zo. Als de beste man geen pc heeft, houdt het al snel op.

Daarnaast is het een online deel van het spel, als de stadia servers ophouden, zal door data vast niet zomaar op andere servers gezet kunnen worden, iig niet door de man in kwestie.
Als hij geen PC heeft dan wordt het sowieso een lastig verhaal om zijn voortgang over te zetten, lijkt mij, Stadia is een PC formaat en dat gaat denkelijk niet werken op een PS of Xbox.
Aangezien het server side wordt bijgehouden (en rockstar games ook niet van gisteren zijn) gok ik dat het wel meevalt en het gewoon allemaal in dezelfde DB staat.

Game progressie is geen ding wat nou echt in verschillende formaten opgeslagen hoeft te worden.
sterker nog meestal standaard call voor de engine, Get all objects by tag safestate en save .

Probleem zal meer zijn dat de meeste platforms cloud saves aan bieden die op het platform staan, ik weet niet of het hier dan ook zo werkt of dat het toch een single database bij rockstar is.
Niet waar. Stadia draait bijvoorbeeld ook op de nvidia shield. En waarom zou je een gamesave niet kunnen importere op een PS of Xbox?
Zoals ik al eerder zei:
Maar goed, het is niet de hardware die hier heel relevant is, maar het feit dat je meestal per platform een aparte build maakt. Daardoor kunnen id's van objecten bijvoorbeeld verschillend zijn per platform (en als die id's in de savegame worden gebruikt zijn ze dus niet compatible), of je zit met het feit dat memory layout van structs niet strict gedefinieerd zijn in C en C++, waardoor die dus kunnen verschillen per compiler en per platform.
Over het algemeen moet je actief moeite doen om ze compatible te maken. Voor een scenario dat vrijwel nooit voorkomt doe je dat dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 oktober 2022 02:49]

Het is geen prima oplossing want Google Takeout neemt geen data van derde partijen mee; de online saves van Red Dead Online staan gewoon op de servers van Rockstar en daar kan Google niet bij. Oplossing is dus dat Rockstar het mogelijk moet maken om die save op een ander platform over te nemen.
Omdat het om online gaat. Online progressie is meestal niet lokaal opgeslagen maar op de server. Dat zegt hij ook in de video.
Even rockstar mailen zou ik zeggen. Er is vast wel wat mogelijk.
Gezien de manier waarop rockstar met RDR2 omgaat denk ik dat dit heel eeg tegenvalt.
Ik wil ruilen voor een persoon die zijn gans leven een avatar ligt te grinden in een mmorpg. Vandaag of morgen trekken ze de stekker er uit of ze vernieuwen het spel nog maar eens dat je het einde nooit zult zien. Of nog erger dat je een ban op je account krijgt. Dat heb je als je the digital life leeft. Voor mij is een game in mijn vrije uren tijdverdrijf. Niemand verplicht jou om je leven weg te gamen. Die keuze maak je toch eigenlijk zelf. En we nu al lang YouTube hebben kan je het einde van iedere tijd slokkende game toch gewoon opvragen en bekijken in een filmpje. En als het niet een game was zat meneer op Facebook zijn leven weg te swipen op zijn smartphone. Is idem hetzelfde. Hij is eigen schuld dat m zoveel schermtijd heeft. Waarom doe je het als je er geen plezier uithaalt. Die uren zouden nu leuk moeten zijn om aan het volgende te beginnen. Tijd om je dag eens met andere niet tech zaken te vullen lijkt mij. Een goede detox op schermpjes turen voor deze gozer.
Ach wat is er wel nuttig in het leven? Het is allemaal zo relatief als je het vanaf buitenaf kijkt. Het is filosofisch maar in het grote geheel doet niets er echt toe. Het gaat er gewoon om dat je de tijd op deze wereld een beetje leuk door komt op een manier die waar anderen in je omgeving geen last van hebben. Verder maakt het allemaal niet uit het eindigt allemaal op dezelfde manier. Dus of je die tijd nou in een spel steekt en een simpel leven leid of alles in zet op een baan en groot huis verkrijgen in the end its all the same. Dus zorg vooral dat je lol hebt met wat je kiest te doen met de tijd die je hebt. Dit klinkt misschien allemaal depressief maar zo is het niet bedoeld het is gewoon wat er bij bij naar boven komt als mensen het hebben over Gamen of dingen online doen is niet nuttig. Dan denk ik wat wel. Het is allemaal relatief en wat de een nuttig vind vind de ander nutteloos.
gewoon om je punt even wat duidelijker te maken hier wat voorbeelden van totaal nutteloze beroepen.

muziekant, kunstenaar, schilder, (wat voor nut hebben mooie dingen, boven nuttige dingen)..
belegger, verzekeraar, bankier (waarom zou je moeten willen verdienen aan het ongeluk van anderen).
ITer, techneut, (automatiseren is alleen maar luiheid).
Piloot (vliegen is voor vogels, niet voor mensen).

en misschien wat minder evident:
Denk aan tandarts; als iedereen gewoon netjes elke dag z'n tanden zou poetsen en niet zoveel suikers en zuren zou eten... en oncologen; we hebben 6 miljard mensen op aarde dus wat minder roken, en wat minder zwaar vervuilende industrie en een groot deel van die ziekte blijft uit voor de rest geldt: bad luck, genoeg mensen op deze aarde...


PS: nu wil ik niet zeggen dat ik een voorstander heb van zo'n rigide wereldbeeld, maar als je @Meiklokje 's redeneringen volgt, zijn er redelijk veel (en idiote) bedenkingen te plaatsen bij het leven of bij hoe mensen dat willen invullen. Ik vraag me dan ook af of dit "moet je maar niet zo verslaafd zijn", niet gewoon een vorm van jalousie is

[Reactie gewijzigd door i-chat op 2 oktober 2022 12:57]

Zoveel gamen is gewoon zinloos en inhoudsloos. Ik kan niet geloven dat de persoon in kwestie echt happy is. Het is iemand met zeer ernstige verslavingsproblematiek. Dat zou inderdaad ook kunnen met andere zaken. Maar mensen die iets maken leveren tenminste nog iets op waar andere van kunnen genieten. Met een spel geniet echt niemand. Ja misschien de devs van het spel.
Je zal maar je hele leven aan huis gekluisterd zijn vanwege een ernstige ziekte en gamen en films zijn nog zo’n beetje je enige tijdverdrijf waar je nog plezier uit kan halen…
Maar dat zijn grote uitzonderingen. Maar je hebt daar wel gelijk in.
Het is raar dat mensen nu blijkbaar al vergeten zijn dat er in de afgelopen 2 jaar miljoenen mensen aan huis gekluisterd waren door een virus.
Ernstige ziektes zijn misschien een grote uitzondering (hoewel het er waarschijnlijk meer zijn dan jij denkt) maar er is een groeiende groep van zo goed als onzichtbare mensen die om verschillende redenen niet mee kunnen of willen in de huidige maatschappij en hun escapisme zoeken in online bezigheden.
Het aantal alleenstaanden blijft groeien en daarmee neemt ook de vereenzaming toe. Daarbovenop dragen verslechterende economische omstandigheden er aan bij dat veel mensen simpelweg geen geld over hebben voor sociale bezigheden.

De enorme bakken met geld waar gamesontwikkelaars op azen komen niet van de jeugd of enkel de ernstig zieken of gameverslaafden.
En daar heb jij weer gelijk in… ;)
Zoveel gamen is gewoon zinloos en inhoudsloos.
Jouw mening. Hij vind het leuk om te doen en hij verdiend er een zakcentje mee. Hoeveel banen zijn er wel niet met een compleet doelloos bestaan waar mensen zichzelf elke dag naartoe slepen om maar een paar cent te verdienen en er soms mentaal en fysiek helemaal aan onderdoor gaan?
Met een spel geniet echt niemand.
Ah daarom doen zoveel mensen het vrijwillig als hobby... omdat ze er niet van genieten. Man man man wat een pessimistische kijk hou jij er op na zeg.
Wat wil ik nu duidelijk maken met mijn post, vrij simpel.

Voor spijt is het nu wel echt te laat, de dagen die je in zon game gestoken hebt zijn voorbijgevlogen.
Waarom kan hij gewoon niet genieten van het leven en zon dingen niet zo zwaar opnemen, het is een virtuele omgeving waar je je tijd in verdoet. Mensen zouden gelukkig moeten zijn met hun bezigheden en voorruit kijken naar het volgende wat komt. Dat spelletje is dan een hoofdstuk om af te sluiten. Kijk eens naar de positieve momenten wat RDR2 gebracht heeft. Als dat niet zo is maakt hij in zijn leven weer dezelfde fout. Kan hij beter stoppen met gamen. Die depressieve gevoelens van hem begrijp ik echt niet. Gamen is niet levensnoodzakelijk en je kan er in en uitstappen wanneer je wil. Je kan je ook met andere dingen je leven vullen dan computers.
Ik zal zelfs verder gaan: voor zo iemand is dit misschien een wake up call: waarom verdoe ik mijn leven met zoveel te gamen?

Gamen is allemaal goed en wel, maar ik kan me inbeelden dat dit in dit geval ten koste gaat van andere dingen, zoals een vaste baan, een relatie, of vrienden of familie. Op lange termijn zal je daar niet gelukkiger van worden denk ik.
virtuele omgeving is de toekomst :)
Rekenend houdend met het eindresultaat: de dood. Is praktisch niks nuttig. Maar om daar nou op te zitten wachten en in de tussentijd geen plezier beleven lijkt me vrij onlogisch.
Mooie comment! Kan aan de muur wat mij betreft op een tegeltje. Thanks
Ik vind jouw reactie mooi om te lezen. Zo is het maar net. Wat is belangrijk, wat is nuttig? Dat is voor iedereen anders. Ik hoef geen miljoenenbaan, dikke auto's, dik huis etc. Ik heb wel een gezin, dus dat vind ik belangrijk. Wij moeten samen het mooiste van maken, want voor je het weet ben je de pijp uit.

Niemand zegt op z'n sterfbed: had ik maar meer gewerkt.
Maarja, dit is waarschijnlijk voor hem gewoon zijn baan/inkomsten. Maargoed, dan kan die nog steeds gewoon op een ander platform opnieuw beginnen, overigens ook bij bv PC is er altijd de kans dat Rockstar de stekker uit de online modus trekt.
Ik zie mensen in het midden van de nacht uren lang "chillen" in een boshokje.
Of knetter stoned op een barstoel uren lang naar een schilderij staren.
Of die mensen die elk concert van Frans Bauer bezoeken en uren lang in de kou staan bij de artiesten uitgang in de hoop dat ze z'n gezicht kunnen zien.
Weet het niet... "de-techno-toxen" in de echte wereld is soms echt een vraag of je niet van de regen in de drup zal belanden.
Dat geld niet voor iedereen wat jij typt.
Jij weet toch niet wat er aan de hand is ?
Of hij kan niet naar buiten { gezondheidsredenen }

Er kunnen zoveel mogelijkheden zijn dat iemand zoveel tijd spendeert achter de pc/console.
Misschien geeft hij niet om geld, en al helmaal niet er 5900 uur voor te werken. Ga lekker ergens anders je Andrew Tate propaganda uitspuwen :*)
Point taken. Ik kende hem niet, maar wat een walgelijk mannetje die Tate..
Ik tel maar 5k volgers op Youtube, dus naast emotionele argument is economische impact klein gok ik. Wat zijn je rechten als consument dan vraag ik mij af?
0 denk ik, je neemt een dienst af die dienst kan zomaar worden afgebroken
De enige kleine kans in de rechtbank die ik zie is voor misleiding, gezien Google tot op het laatst bleef volhouden dat Stadia toekomstbestendig was en zelfs uitgevers bleef overtuigen van de toekomstbestendigheid. Maar goed, of je daar als consument veel schade op kan verhalen betwijfel ik (wellicht dat de uitgevers een sterkere zaak hebben).
Google betaald de kosten die gemaakt zijn voor de aanschaf al terug. Wat valt er nog meer te claimen, verloren tijd? Daar heeft hij toch echt zelf voor gekozen.
Daarom zei ik ook dat ik betwijfel of hij de schade zou kunnen verhalen.
Juridisch is het ook zeker geen verloren tijd en is er geen sprake van schade. Hij heeft 5900 speluren plezier gehad van een entertainment product. En zoals met zoveel spellen: het naar een doel toe spelen is wat leuk is; als je met een bonus code alle unlockables in 1x krijgt is het na een uurtje uitproberen niets meer aan.

Ik kan me wel voorstellen dat hij op de PC niet overnieuw wil beginnen, omdat hij dan geen unieke ervaring meer heeft en het alleen herhaling is.

Ik had had wel totaal anders gevonden als hij allerlei versnellers had gekocht: op dat moment zou voortgang een monetaire waarde hebben en zou hij m.i. voor het verlies aan voortgang gecompenseerd moeten worden.
Volgend mij worden zelfs de mtx vergoed. Dus in die zin heeft hij zowel zijn plezier gehad als zijn geld terug.

Dat hij een content creator is voor Stadia games, tja dat is pech hebben.
Het is net als ieder ander spel waarvan de servers uitgezet worden, met als groot verschil dat hij hier zijn geld terug krijgt. Het is heel vervelend voor hem, maar het is nu eenmaal zo. Nu is het een platform dat discontinued wordt, vaak genoeg gaat het om games.
Zolang de beslissing niet definitief genomen is binnen Google moet men ook gewoon verdergaan alsof er niets aan de hand is. Van zodra je gaat melden dat je mogelijks gaat stoppen kan je evengoed zeggen dat je gaat stoppen want dan gooi je je eigen ruiten in.
Maar ze hadden wel minder kunnen pushen. Voor zover ik begreep van uitgevers, werd er tot op het laatst flink gepusht vanuit Google. Als ze al bezig waren met een eventuele beslissing, dan hadden ze ook iets minder agressief kunnen promoten naar uitgevers toe.

Dit is een beetje alsof ik jouw push om samen met mij een achtbaan in te gaan terwijl je wat onzeker bent en op het laatst stap ik uit de rij...
Het kan natuurlijk ook zijn dat uitgevers weinig nieuwe content hebben toegezegd. Was dit meer geweest, zou de dienst misschien blijven bestaan.
De enige kleine kans in de rechtbank die ik zie is voor misleiding, gezien Google tot op het laatst bleef volhouden dat Stadia toekomstbestendig was en zelfs uitgevers bleef overtuigen van de toekomstbestendigheid. Maar goed, of je daar als consument veel schade op kan verhalen betwijfel ik (wellicht dat de uitgevers een sterkere zaak hebben).
Alles is op licentie basis. Niet op contract basis. Er valt dus niets te (ver)halen. Sterker nog; Ubisoft zou zelfs kunnen stellen dat hij inkomsten heeft gegenereerd op basis van hen verdiensten. Deze streamer zou zich theoretisch zelfs zichzelf enorm in de voet kunnen schieten mocht hij er een zaak van maken.
Dit is waarom mensen dit zouden 'moeten' boycotten, bij gaming as a service hoort dit verlies van vrijheid er een 'nou eenmaal' bij. Dat moeten we niet willen.
Niet alleen dat, maar die gast heeft ook al 7 maanden geen video meer gemaakt.

Daarentegen heeft Rockstar al eerder eenmalige overdragen gedaan met GTA 5, van oude naar nieuwe consoles en zelfs een keer naar PC, dus ze kunnen het wel.

Maar ook, Rockstar weet dit nieuws ook pas sinds Google publiekelijk heeft aangekondigd de stekker eruit te trekken (het was vrij duidelijk dat uitgevers dit ook niet wisten). Mensen mogen ook wel wat meer geduld hebben.
Feit is dat deze meneer als hobby veel tijd heeft gestoken in iets en die investering veel sneller dan verwacht kwijt is.

Dit soort acties zijn een wake-up call voor iedereen die gebruik wil maken van game streaming diensten; je bent als consument te kwetsbaar.

Ja, platformen als Steam of Origin kunnen ook omvallen. Maar de doorsnee consument (waaronder ik) hecht weinig waarde aan het opnieuw spelen van vele jaren oude games.
feit is...... heb je daar bronnen van ... deze meneer heeft genoeg uren in de game zitten om het voor een heel lange tijd 8uur per dag te doen... en hij is youtuber.... even denken: 8uur slap 8uur gamen... 2 uur eten... ik geloof niet dat ze beste man uberhaubt tijd heeft voor een reguliere baan.... zou gamen dan misschien zijn baan zijn????

Als gamen inderdaad zijn 'werk' is dan is dit gewoon een geval van schenden van zakelijke belangen, en kan ie google gewoon gaan aanklagen wegens het schenden van die belangen.. dan moet de rechter maar gaan uitvogelen of die bepalingen uit het ToS-contract wel fair zijn en gehandhaafd moeten blijven of dat google zijn kapitaalverlies moet gaan vergoeden.
Heel creatief bedacht. Maar het lijkt me een kansloze claim.

Als zo’n claim wordt gehonoreerd wordt er een precedent geschapen met een enorme impact.

Er zou dan nooit meer kunnen worden gestopt met een online dienst en laat Google daar nu net een expert in zijn.
Als gamen inderdaad zijn 'werk' is dan is dit gewoon een geval van schenden van zakelijke belangen, en kan ie google gewoon gaan aanklagen wegens het schenden van die belangen..
Dit is precies de reden waarom zakelijke overeenkomsten vaak afwijkend zijn van consumentenovereenkomsten, om risico's af te dekken. Vaak hangt er ook een ander tarief aan. Nu denk ik niet dat je een game zakelijk kan afnemen, maar de gebruiker moet wel zorgen dat hij zich heeft ingedekt voor dit soort situaties, gezien het belang.
Dan zou ik als ik deze meneer was even zijn verzekering bellen, want als dit je primaire inkomsten is als ZZPer , dan neem ik aan dat je daar een soort verzekering voor afsluit,

Je kunt niet gaan klagen bij google want je hebt gewoon een net contract met ze en iets verteld me dat ind at contract gewoon staat dat google het recht behoud om te beeindigen,

En zelfs als het er neit in staat de verliezer betaald , weet niet hoe diep jouw zakken zijn maar google heeft een redelijk advocaten kantoor met diepe zakken en red tape, een zaak tegen hun starten kan ondanks dat je gelijk hebt uitpakken in een loss met alle kosten van dien.
Het zijn 246 dagen van 24 uur. Het is dus nog een graatje erger.
Dit is dus ook precies de reden dat ik nooit ben ingestapt op Stadia. Ik heb in het verleden wel gebruik gemaakt van andere game streaming diensten, maar dan kwam je na inlog gewoon op een desktop terecht en kon je gewoon Steam, Battle.net, enz downloaden. Als die provider dan stopt ben je niks kwijt, geen aankopen, geen savegames, geen gamedata, niks.

Moet wel zeggen, Google doet het verder best netjes met refunds van software en hardware, maar hier kan Google aan hun kant denk ik ook niets aan doen, omdat ze de MP servers niet in beheer hebben.
Wat vervelend nou toch…

Even realistisch: als het een streamer is heeft hij betaald gekregen dus niet zo zeuren dat je werk de bak in gaat - ik heb genoeg projecten waar jaren werk in zaten moeten afsluiten (aka: de bak in ermee want het is oud/overbodig want vervanger/bedrijf overgenomen en we hoeven dat hier meer/etc), kraait ook geen haan naar maar het voelt hetzelfde. Welcome to the real world - now grow a pair and move on!
Die kerel heeft een paar duizend volgers, als hij wat eraan verdient zal het gaan om apennootjes, niet om serieuze bedragen.
Hij zal er nu wel wat aandacht bijkrijgen met al deze gratis publiciteit… maar even los van stadia (en dat Google nogal graag experimenteert en soms vrij bot ergens de stekker uittrekt): uiteindelijk gaat van bijna alle online games de stekker eruit als de servers ‘te duur’ worden dus misschien een gelukje voor hem dat hij maar 6000 uur kwijt is… m’n oude Diablo 2 karakters heb ik ook honderden uren inzitten - uiteraard niet leuk maar uiteindelijk pech gehad.
En dit is waarom je nooit vertrouwt op online/clouddiensten, altijd een achtervang paraat hebben.
Nouja dat is nogal lastig tegenwoordig.

Als je van oudere games houdt (ik ben er daar één van) dan heb je hier natuurlijk minder last van. Immers heb je dan vaak een fysieke kopie van een spel. In het geval van online MP, ben je dan alsnog vaak wel afhankelijk van of het mogelijk is om dat te blijven spelen doordat online communities servers opgetuigd hebben die je op een of andere manier kunt benaderen. SoF2 is daar een voorbeeld van wat ik jaren nog gespeeld heb.

Echter tegenwoordig zijn veel games gewoon volledig afhankelijk van online, servers, DRM, digital only en whatnot.

Zolang er geld te verdienen blijft aan het spel door de makers, blijft het wel werken maar doorgaans gaat na een aantal jaar de stekker eruit.

Het feit dat dit soort cloud only diensten bestaan, geeft al aan dat die trend verder doorzet. Het moet allemaal snel, makkelijk enz enz.

Wij als consumenten gaan hier dus gretig in mee.

De PS5 (als je hem al kunt krijgen), is ook beschikbaar in Digital Only..

Games zijn gewoon steeds meer subscription based. Leer er mee leven. We zijn met z’n allen steeds meer een wegwerp maatschappij (en het daarna fanatiek proberen te recyclen) en games horen daar ook bij.
Games zijn gewoon steeds meer subscription based. Leer er mee leven. We zijn met z’n allen steeds meer een wegwerp maatschappij (en het daarna fanatiek proberen te recyclen) en games horen daar ook bij.
Oftewel: "liggen en laat het gebeuren"? Nee dank je, dan stap ik wel over op indies, open source projecten en oudere games. Daar komt bij dat het gelukkig écht nog niet zo ver is als je tracht voor te doen hier.

Je kan prima zonder Google en cloud diensten, ook vandaag.
Ik zeg toch niet dat je het hoeft te accepteren voor jezelf? Met de "Leer er mee leven" bedoel ik meer dat hoe fanatiek wij ook zijn over dit onderwerp, voor elke enthousiasteling zoals jij en ik, komen er 10 gamers bij die haast niet beter weten dan dit soort subscription modellen en ook niet anders willen want "je zal maar een cartridge of schijfje in je console of computer moeten stoppen, pfff, te veel moeite, of downloaden? Neh, duurt lang en irritant."

Alle koters op het schoolplein willen de nieuwste games tegen elkaar spelen, online, en dan krijg je dit.

En nee, zo erg is het nog niet, gelukkig maar. Het gaat er echter wel steeds meer naartoe. Ook met mobile gaming. Verder ben ik met je eens hoor, liggen en laten gebeuren is geen oplossing, zolang er maar genoeg mensen niet overstappen naar cloud achtige diensten, zal er altijd een markt zijn voor software waarbij het ook echt je digitale eigendom is. Of in elk geval, waar je niet afhankelijk bent van de gratie van de maker die een server in de lucht houdt.
Gaan we nu ieder persoonlijk geval uitlichten die last heeft van het stoppen van Stadia?

Dit was vanaf het begin af aan wel een bekend risico; je zit volledig vast aan de dienstverlening. Iets wat voor menig persoon nogal een deal-breaker was.
Als dit je hele persoonlijkheid is (vanaf het moment van uitkomen gemiddeld ~6-8 uur per dag spelen), ja. :+
Dan ben je dus (denk ik) een serieuze YouTuber en je speelt een game voor de online modus en dan kies je toch nog voor Google Stadia. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Ik had het gesnapt als je het “offline” zou spelen, en ik zie ook wel in dat dit geen counterstrike of COD is, maar toch online gamen via stadia….. klinkt een beetje als clickbait.
Ja hij krijgt zen aandacht nu, all for the views!
Ik dacht dat de Rockstar social club een soort cloud save aanbood?
Alleen een 'conversie', zoals bij old-gen naar last gen, maar bij PC release bv ook nog console->PC, maar dat is een eenmalige actie.
Eh tja, dit zal altijd het geval (kunnen) zijn. Al dan niet nu, dan over 5-10-30 jaar. Of de servers zelf gaan offline etc.
Het probleem dat alles online/multiplayer/server (vooral publisher only) gebonden is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee