Microsoft brengt vanaf 13 december zesdelige documentaire over Xbox uit

Microsoft werkt aan een zesdelige documentaire over de Xbox-consoles. Power On: The Story of Xbox gaat voornamelijk over de eerste console, maar bijvoorbeeld ook de Red Ring of Death van de Xbox 360 wordt besproken. De serie verschijnt onder meer op YouTube.

Met Power On: The Story of Xbox wil Microsoft het verhaal over de oorsprong van de consoles vertellen en hoe vier gamers binnen Microsoft dit voor elkaar hebben gekregen. Uit onderstaande trailer blijkt al dat dit geen eenvoudige opdracht was; het bedrijf was toen vooral bekend van Windows en Office, al publiceerde het bedrijf toen ook al games. Ondanks de succesvolle gamingtak, werd het maken en verkopen van een console niet per se gezien als een logische stap.

Vier werknemers binnen het DirectX-team, Otto Berkes, Ted Hase, Seamus Blackley en Kevin Bachus, wilden echter wel een console maken en probeerden hiervoor meetings te crashen om zo aandacht voor hun project te krijgen. Toenmalig ceo Steve Ballmer vond het project 'krankzinnig' en vroeg zich vooral af wat het allemaal zou kosten. Hoe het viertal hem uiteindelijk zover kreeg, wordt in de trailer nog niet verklapt.

In de docuserie komt niet alleen de console zelf voorbij. Ook 'randzaken' als games en controllers worden besproken. Specifiek de totstandkoming van klassiekers als de Halo-, Gears of War- en Forza-serie, en de Duke-controller 'waar gorillahanden voor nodig waren'. In Power On: The Story of Xbox komt aandacht voor meer zaken die wat minder goed gingen, zoals presentaties met falende consoles en de beruchte RROD van de Xbox 360.

Microsoft kondigde de documentaire aan in het kader van de originele Xbox' twintigste verjaardag. De serie verschijnt vanaf 13 december; het is niet duidelijk of alle afleveringen in één keer verschijnen en of deze geld zal kosten. De serie zal via IMDbTV, Microsoft, Redbox, Roku en YouTube te zien zijn.

Door Hayte Hugo

Redacteur

16-11-2021 • 15:02

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Er is een tweedelige podcast van Darknet Diaries over de underground van Xbox.
Hoe de Xbox is 'gehackt' maar voornamelijk de scene er om heen. Bijvoorbeeld dat er dev kits in handen zijn gekomen nadat deze waren gedumpt door Microsoft.
Ben zelf geen Xbox fan, maar vondt de podcast zeer interessant. https://darknetdiaries.com/episode/45/
Die podcast is ZEER ZEKER een aanrader. Heb zelden zo aandachtig naar een podcast geluisterd. Wat een verhaal is dat zeg.
Even voor de duidelijkheid, dit gaat om het hacken van de Xbox 360. De Xbox werd gehackt zonder dat daarvoor een development kit nodig was.
Deze podcast is sowieso een aanrader, maar deze afleveringen zijn echt fantastisch.
Microsoft maakt Docu over Microsoft

Pro: veel inside info, belangrijke spelers werken mee met interviews
Con: bias?
Zo ver ik heb gelezen is er een externe docu maker langs geweest die bijna onbeperkt toegang kreeg tot documenten en behind the scenes informatie.

Dus het is niet gemaakt door medewerkers van Microsoft

Of er bias in voorkomt? Dat gok ik wel maar niet zo hoog alsof ze alles zelf geregisseerd hebben, ze praten anders ook over de RRoD, Xbox One launch en andere dieptepunten
Niet gemaakt door, maar wel gekeurd door. Dus nog steeds kans op bias.
Klopt. Verder ook niets mis mee.
Ze bespreken ook de RROD, dus ze gaan dat niet uit de weg. Hoe dat ze het bespreken zal afwachten zijn, al verwacht ik niet dat ze al te veel naar het negatieve zullen neigen.
*mompelt iets over een wc-eend*
Zouden ze de xbox2 developer machines in beeld brengen ? Ben benieuwd hoe ze inleiden dat ze daarvoor apple mac g5's gebruikten. Aangezien geschiedenis wordt beschreven door de overwinnaars van een veldslag, niet alle betrokkenen, vermoed ik dat ze die pagina per ongeluk overslaan...
Hier ben ik wel heel benieuwd naar. Altijd leuk dit soort docu's.

Ik weet nog goed dat ik de 360 op de dag van release op ging halen bij Dixons. Voelde mij als tiener helemaal het mannetje.
Na een paar RRODs een Xbox 360 slim gekregen van Microsoft, daarna de Xbox One gekocht, opgevolgd door de One S en later de One X om nu veel plezier te beleven aan de Series X.
Dynabyte verkochten wij de Xbox 1 en niet kwijt te raken... niemand kocht dat ding.
Uiteindelijk net geen 25 miljoen. Voor een nieuwkomer toch best een behoorlijk aantal.
Had er destijds twee gekocht om lekker LAN games te spelen.
Gewoon bij de Bart Smiecht gehaald destijds...
Gaaf, altijd leuk een beetje makkelijk te verteren background info over een console reeks die al 20 jaar mee gaat.
Kocht een 360 vlak na de launch omdat 'het niet kon' want ze waren destijds overal uitverkocht
Kon dus wel: en man: Wat een lol gehad met COD2 en ( hoewel korter) King Kong en later Burnout Paradise (nu zelfs nog, maar dan de remastered versie)
Inmiddels via een slim (of elite?) en een One S uitgekomen bij een One X. Voldoet voor mij prima als casual gamer die maar af en toe (eens per maand?) een keer een uur een spelletje speelt.
Grote plus is de UHD bluray speler, die vindt ik belangrijker dan de spelletjes :-)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 16 november 2021 15:22]

Zo'n lijstje kan ik ook wel maken voor de PlayStation, en met nog veel ergere problemen. En alle mensen die zo gretig naar het RROD probleem van de Xbox 360 verwijzen, die vergeten daarbij even de meer dan prima herstel service van Microsoft te vermelden. Ik heb ook de RROD gehad, heb de console opgestuurd ter reparatie, en had hem na ruim een week terug, en heb er nooit meer last van gehad.

Wat betreft die geen geld terug verdient opmerking: ook onzin en uit zijn verband gerukt, want Microsoft maakt NOOIT winst op de verkoop van zijn consoles, dat doen zij nagenoeg uitsluitend op de verkoop van abonnementen, games en services. Dat is gewoon hun business model, dus niets vreemds aan.
Dat console makers hun consoles met verlies verkopen en winst maken via software e.d. is standaard. En in de levensloop vd hardware maken ze er winst op, efficientere productie, dalende hardware kosten e.d.
Alleen dit ging over de gehele xbox afdeling dus ik weet niet precies wat je wil zeggen. Ik heb mijn 360 3x moeten terugsturen, sommigen vaker. Maar ook voor dat grapje hebben ze destijds 3miljard apart moeten leggen (correct me if i'm wrong).
De one is daarna ook "gefaald". Komt er imo op neer dat ze geen plek op de markt konden verdienen en dus maar hebben gekocht. Denk er zelf van wat je wil, maar vraag je af waarom ze er zoveel voor over hadden, en bv waarom MS bij de one zo'n huiskamer control grab probeerde, verkoop op 2e hands zo hard wouden aanpakken.
Maar als 1 schaap over de dam is..niet iets positiefs imo
Simpelweg gewoon een foute aanpak en compleet mismanagement van Don Mattrick, de vorige CEO. Als je ziet wat Phil Spencer inmiddels bereikt heeft en al ten goede heeft veranderd, dan kan je niet anders dan concluderen dat ze het al een stuk beter doen dan voorheen.

Alleen als je blijft focussen op die fouten uit het verleden, doet Microsoft het nog steeds "slecht", maar feitelijk gezien houdt dat totaal geen steek.

Overigens is de reden dat ik het punt aanhaalde dat ze nooit met winst verkopen simpelweg vanwege het feit dat je dat zelf meerdere keren vermeld, als zijnde blijkbaar een belangrijk punt in je betoog. Alsof Sony geen verlies lijdt op console verkopen...

De enige die dat niet doet, is Nintendo. Vandaar de premium prijzen voor hun hardware. ;)
De eerste Xbox blijft toch mijn eerste echte console. Gespaard van mijn bijbaantje op de groente-afdeling van een supermarkt. Geweldig apparaat. Veel te grote controller en, op Halo na, niet echt geweldige exclusives, maar alsnog erg van genoten. De 360 deed ook een hoop goed, maar daarna ben ik toch naar Playstation overgestapt.

Ik ben erg klaar voor het nostalgieshot van deze documentaire.
Zelfde hier. Maar systemlink met Halo maakte dat RUIMSCHOOTS goed.

Op een gegeven moment had m'n broertje de crystal Xbox gehaald en konden we met 4 vs 4 pixel peepen met Halo op onze slaapkamers. _/-\o_
Dus omdat het 2001 is, mag het geen nostalgie zijn? Het is inmiddels al 20 jaar geleden.

Wist je dat er verschillende generaties mensen zijn?
Mensen die geboren zijn in mid-80's & 90's zijn nostalgisch voor dingen uit hun jeugd. voor de meeste is dit eind jaren 90, begin jaren 2000.
Zo zijn de huidige 20jarige nostalgisch over dingen van 2010.
Niet iedereen heeft jou jeugd gehad.
Precies, in 2001 was Atari ook al nostalgie en dat was toen ook 20 jaar oud :)
Klinkt goed, ingeslagen trend van backwards compatible, zelfs system link en prijs kwaliteit kwantiteit (hw/abbo) geeft een aansluitend nostalgisch gevoel😎.
Altijd leuk zo een docu...
Vanaf het begin een XBOX gehad en gelijk XBOX Live genomen toen het de lucht in ging. Nu al een jaar aan het wachten om op een ''normale'' manier een nieuwe XBOX Series X te kopen....maar we hebben geduld... ;)
Ben benieuwd.

Paar jaar geleden heeft IGN een anderhalf uur durende podcast gehost met drie (voormalige) hoofden van Xbox (Phil Spencer, Peter Moore en Seamus Blackley).

Paar interessante onderwerpen als de AMD CPU voor de originele Xbox, RROD, competitie met Sony en Halo komen voorbij. Hopelijk gaat deze zesdelig serie verder/dieper in op sommige onderwerpen maar voor nu is de IGN podcast zeker een aanrader: https://www.youtube.com/watch?v=rUODlNffWmU
Het was een combinatie van karakteristieken van een Pentium III en Celeron op 733 MHz uit die tijd. Met wel 64 MB RAM. :)
Er stond eerst een AMD CPU op de planning daar doelde ik op ;) Pas op het allerlaatste moment is er een Intel CPU in de originele Xbox gebruikt.

AMD heeft een flinke bijdrage gehad aan de ontwikkeling van de eerste Xbox.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 16 november 2021 16:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee