Door , , reacties: 89, views: 79.956 •

Aliens vallen aan

De opzet is dus gelijk gebleven, en daarmee is ook aan het verhaal eigenlijk helemaal niets veranderd. Het stelt nog steeds niet zo heel veel voor, en dat is jammer. Het is niet veel meer dan een setting, namelijk die van de bedreigde aarde. Ontwikkeling is er nauwelijks. Daarbij helpt het ook niet dat de dialogen weinig overtuigend zijn. Het minimale verhaal dat er in het spel zit, is eigenlijk niet meer dan een middel om bepaalde punten in je ontwikkeling te markeren. Op die momenten krijg je een wat groter level voorgeschoteld en een missie die langer is dan de rest. Met die missies is niets mis, het is alleen maar spannend om je soldaten door zo’n lange missie te loodsen, maar het verhaal is te mager. Daar had de ontwikkelaar meer mee moeten doen, zonder afbreuk te doen aan de strategische diepgang van de game.

Geen paniek

Die langere missies zijn de enige die vastliggen. De rest van de missies - en daarmee het overgrote deel van het spel - krijg je random voorgeschoteld. De maps waarop je speelt zijn echter niet random gegenereerd zoals in het origineel. In plaats daarvan heeft Firaxis 80 maps gemaakt waarvan je er random een voor je kiezen krijgt. Dat kan op twee manieren. Een van je satellieten ontdekt een buitenaardse ufo en weet die neer te halen. Daar kun je met een squad op af gaan om de neergestorte aliens - ze overleven de crash altijd - uit te schakelen. Het kan ook gebeuren dat je om hulp wordt gevraagd door een van de landen die lid zijn van Xcom. Een dergelijke hulpvraag komt meestal in drievoud. Er zijn steeds drie landen tegelijk die om je hulp vragen. Dan is het dus kiezen welk land je te hulp schiet. Dat zullen de andere twee je niet in dank afnemen. Er zijn daarbij twee factoren om je keuze op te baseren. Het is goed om te letten op de hoeveelheid paniek die er in de drie landen heerst. Als die in een van de landen al heel groot is, kan het slim zijn om daar op af te gaan en te voorkomen dat het zich uit Xcom terugtrekt en de financiële steun intrekt. Een andere reden kan de beloning zijn die je krijgt. Die varieert van geld tot nieuwe wetenschappers of constructeurs voor je basis.

De makers vertellen over het uitbouwen van je basis.

In de praktijk zul je niet merken dat er een pool van 80 maps is in plaats van random gegenereerde missies. Toch is het jammer dat ze niet random worden samengesteld. Het is een nadeel dat pas na afloop gaat spelen, als je de campagne hebt uitgespeeld. Als je klaar bent en de game nog een keer gaat spelen, bijvoorbeeld op een hogere moeilijkheidsgraad, zul je opeens veel maps herkennen. Dat is een groot tactisch voordeel, maar het haalt de verrassing een beetje weg. Juist dat verrassingselement maakte de maps in het origineel zo spannend. Het is ook vreemd dat Firaxis ervoor heeft gekozen om de maps voor te bakken, omdat uitgerekend deze studio veel ervaring heeft met random gegenereerde maps. Bij de diverse Civilization-games doet de studio niet anders en daar werkt het prima. Zelfs in de versie Civilization Revolution voor de Nintendo DS of iOS worden de maps nog random gegenereerd. Het is ook precies de reden waarom de Civ-games zo lang houdbaar zijn. In Xcom: EU zijn de maps dus niet random en dat is zonde.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8