NL-Alert waarschijnlijk pas volgend jaar mogelijk op 4g-netwerken

Het wordt op zijn vroegst pas begin volgend jaar mogelijk om via de 4g-netwerken van de Nederlandse providers NL-Alert-berichten te ontvangen. Veel telefoongebruikers zeggen geen of pas veel te te laat het testbericht van maandag te hebben ontvangen.

nl-alertTerwijl KPN al een landelijk 4g-netwerk in de lucht heeft en providers als Vodafone en T-Mobile daar naar toe werken, meldt de website van NL-Alert dat het op moderne smartphones die via 4g communiceren nog niet mogelijk is om de alarmdienst te gebruiken. Woordvoerder Lodewijk Hekking van het ministerie van Veiligheid en Justitie laat weten dat de overheid nog in onderhandeling is met de providers om NL-Alert ook via 4g-netwerken mogelijk te maken. Hij verwacht echter dat dat op zijn vroegst pas begin volgend jaar mogelijk zal zijn, terwijl het systeem al wel in gebruik is.

De providers krijgen volgens de woordvoerder nog geen vergoeding voor de kosten die zij maken voor het alarmeringssysteem; ook daarover is de overheid nog in onderhandeling. Eventueel kan een zogeheten 'nadeelcompensatie' worden uitgekeerd. Wel zou het ministerie van Economische Zaken via een wettelijke aanwijzing providers kunnen dwingen om ook via 4g NL-Alert door te geven.

Maandag verstuurde NL-Alert opnieuw een testbericht. Terwijl smartphonebezitters die al gebruik maken van 4g technisch geen alarmberichten kunnen ontvangen, klagen onder andere op Tweakers veel gebruikers die via 2g of 3g zijn verbonden geen enkel bericht of pas ruim na 12.00 uur een NL-Alert te hebben ontvangen. Anderen kregen juist meerdere berichten binnen.

Volgens Hekking is nog niet vast te stellen of de proef beter is verlopen dan de vorige testronde waarbij naar schatting 3,9 miljoen smartphonebezitters succesvol een controlebericht ontvingen. Met behulp van een onderzoeksbureau zal de overheid dit steekproefsgewijs gaan controleren. Over enkele weken wordt daarvan de uitslag bekend. Wel zou het versturen van het testbericht voor de eerste maal vanuit een centraal punt zijn verstuurd, in dit geval via de landelijke centrale meldkamer in Driebergen. Bij de vorige proef werden de NL-Alerts nog vanuit de verschillende regionale knooppunten verstuurd.

Het ministerie geeft ook aan te gaan bekijken of de informatie over hoe een toestel in te stellen op de NL-Alert-website kan worden verbeterd. Sommige bezitters van een mobieltje klagen erover dat de geboden informatie is verouderd of dat een bepaald type toestel niet is te vinden. Verder laat de woordvoerder weten dat er vermoedelijk later dit jaar wederom een controlebericht verstuurd gaat worden. Er zijn nog geen plannen om dit elke eerste maandag van de maand te gaan doen, zoals met de sirenetests wel gebeurt.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

02-06-2014 • 14:48

176

Lees meer

Reacties (176)

176
169
113
13
0
40
Wijzig sortering
Voor iedereen die hem niet heeft binnengekregen, hebben jullie je telefoon wel opnieuw opgestart?
Dat stond in de instructies voor een Galaxy S4 mini, die ik gevolgd heb om een Chinees toestel in te stellen.
Hij stond al ingesteld toen ik hem kreeg dus neem aan dat de twee keer dat ik hem opnieuw heb opgestart sinds ik hem heb het wel zouden moeten doen.
Met mijn Nexus 5 kreeg ik hem binnen voordat hier in Harderwijk het alarm ging. Wel stom dat je het bericht niet terug kan lezen, en helemaal stom dat het bericht niet op mijn pebble binnen kwam omdat het geen Android Notificatie is...
Anoniem: 582717 2 juni 2014 15:29
Echt raar dat anno 2014 een simpel tekstberichtje waarvan de eerste al in 1992 over de ether ging niet kan worden verzonden via 4G. We kunnen Youtube video`s kijken, we kunnen instel sms`jes krijgen van een provider, de NSA kan je telefoon hijacken, maar een cell broadcast ontvangen kan niet............

Je zou verwachten dat de providers dit als eens service zouden moeten aanbieden en daarna maar eens naar de overheid stappen met een rekening. Want er is natuurlijk geen een provider die over een jaar zegt, dat vind ik teveel kosten, en dus implementeer ik het niet.

Overigens weet ik niet wat het kost, maar als de prijs net als het eerste berekende sms`je wordt berekend, dan zal het wel een heel duur project worden. En dat voor 140 bytes aan info die via broadcast en dus niet server --> client wordt gestuurd.
Vreemd...

Wel zou het versturen van het testbericht voor de eerste maal vanuit een centraal punt zijn verstuurd, in dit geval via de landelijke centrale meldkamer in Driebergen.

Ik kreeg twee verschillende soorten berichten binnen.
HTC One(M7) - KPN -> NL-Alert Controlebericht. Uw telefoon is juist<en nog wat tekst>
LG Nexus4 - Vodafone -> Noodoproep ernstige dreiging <en nog wat tekst>

Schijnbaar toch verschillende testberichten verstuurd?
Toch vreemd dat commerciële bedrijven zoals winkels al lang in staat zijn (of ver in zijn) langslopende mobieltjes te traceren en advertenties te pushen, terwijl zo'n systeem van de overheid aan alle kanten blijft rammelen.

Misschien wat kort door de bocht...
Inderdaad wat kort door de bocht, dat is vrij korte afstand communicatie, terwijl zo'n alert natuurlijk landelijk gepushed moet worden.

Overigens, dat advertenties pushen naar mobieltjes, is ook iets waar de gebruiker eerst toestemming voor moet geven, aan moet zetten, of een app voor moet installeren. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op (al moest ik voor deze alert-dienst ook mn iPhone instellen ... Heb het overigens na de test weer snel uitgezet, want het vreet stroom als een malle).
Idd, jammer dat deze optie extra stroom verbruikt, ik heb het dan ook uitstaan. Stuur gewoon een normaal SMS-bericht, kost het ons niet meer stroom en werkt het op iedereen z'n telefoon...
Totdat je netwerk overbelast raakt; dan werkt je sms opeens niet meer. De truc van cell broadcast is dat het ook werkt als het netwerk overbelast is. Daarnaast kost het nauwelijks capaciteit van de zendmast, die je ten tijde van een ramp liever zo vrij mogelijk houdt.

Los daarvan kost het een flinke bom duiten en moeite om alles werkend te krijgen, dat is inderdaad het nadeel van het systeem.
Het zijn 2 aparte technieken. Neemt niet weg dat een sms vesturen wat elke telefoon aan kan niet gewoon gedaan word, zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met de kosten en overbelasting
Waar ik mij meer aan stoor is dat de overheid er serieus aan het denken is om de providers dit te gaan verplichten zodat de klanten voor de kosten mogen opdraaien. Ik denk dat veel mensen niet echt zitten te wachten op NL-Alert leuke toevoeging maar de overheid faalt er best hard mee ze zijn al een aantal jaren ermee bezig en hebben nog geen werkend systeem
Overheid maakt er echt weer een warboel van. Wederom iets niet helemaal af, en toch al tests uitvoeren. Als ze nou eerst melden dat het nog niet werkt op 4G en dan de test uitvoeren. Dat had een hoop geklaag gescheeld van 4G-bezitters (like me).
Je geeft de overheid de schuld van de luiheid van de Providers? Immers was NL-Alert er al voor er 4G was.
Je geeft de overheid de schuld van de luiheid van de Providers? Immers was NL-Alert er al voor er 4G was.
Ik heb het puur over de manier van communiceren... Die site van NL-alert wordt toch beheerd door de overheid?
Toch apart.. op de website geven ze aan dat het nog niet werkt, en toch lees je dat mensen hem met 4G wel hebben gekregen. Ik heb hem zelf totaal niet ontvangen met 4G (Note 3), wel alle instellingen goed staan volgens de website.
Hoeft op zich niet vreemd te zijn. Wanneer de mensen met 4G op dat moment geen 4G dekking hadden en dus automatisch overschakelen naar 3G, zouden ze het bericht wel gewoon moeten ontvangen. Je zou het eens kunnen proberen om 4G uit te schakelen en kijken of je hem om 3G wel binnenkrijgt.
Ze kunnen beter iedereen een echte sms sturen!
Mee eens. Iedereen kan (als het goed is) sms'jes ontvangen. Voor gebruikers kan het een drempel zijn, omdat ze zelf instellingen op hun telefoon moeten veranderen. Voor een sms'je is daarentegen geen enkele aanpassing nodig.
Nee dat kan niet.

SMS werkt niet meer betrouwbaar als het netwerk overbelast is. Iets dat niet ondenkbaar is bij een ramp waarvoor dit systeem bedoeld is.

Met NL Alert wordt er naar alle telefoons die verbonden zijn met de betreffende mast een enkel broadcast bericht gestuurd worden waardoor men niet afhankelijk is van capaciteiten om duizenden sms'jes te bezorgen.
Anoniem: 463321 @michel25062 juni 2014 16:55
SMS werkt niet meer betrouwbaar als het netwerk overbelast is. Iets dat niet ondenkbaar is bij een ramp waarvoor dit systeem bedoeld is.
NL-alert werkt op dit moment minder betrouwbaar dan het ontvangen van een smsje dus je verhaal gaat niet op.

De vraag is ook of het netwerk overbelast raakt door het versturen van een NL-alert sms naar een grote groep mensen.Het is op dat moment nog eenrichtingsverkeer en geen situatie zoals we kennen van oud en nieuw 2011.

De reacties op zo'n bericht naar mensen onder elkaar gaat tegenwoordig toch via internet in plaats van sms. En mocht het wel via sms gaan dan is dat altijd nog na het versturen van het NL-alert.

Dat de sms-diensten er bij een ramp uit liggen is zeker mogelijk maar hetzelfde geldt voor de NL-alert dienst.
Ik zou niet weten waarom mijn verhaal niet op gaat. De techtniek achter NL Alert is in theorie veel robuuster. Zoals ik al elders schreef is het de gebrekkige implementatie van een standaardtechniek bij providers en telefoonfabrikanten die voor problemen zorgt.

Hier zijn die tests voor, om dit soort problemen boven water te krijgen. Het is nou eenmaal een utopie om in 1x een 100% werkend systeem te hebben.

En een massa sms zoals jij omschrijft is gewoon geen goed idee: Ten eerste omdat SMS niet bedoeld is hiervoor maar juist de NL Alert standaard Cell Broadcasting. Hiernaast kan je met een massa sms niet zomaar een bepaalde regio targeten: Een sms stuur je naar een telefoonnummer, je kan dus hooguit op een sms lijst staan voor je eigen regio maar als je te maken krijgt met een ramp op vakantie in Groningen of waar dan ook en je woont zelf in Maastricht krijg je dus ook nooit een melding.

Ik schrijf ook nergens dat dit systeem op dit moment geweldig werkt en er is zeker nog een hoop werk te doen maar dit is volgens mij gewoon een kwestie van alle partijen met de neus in de zelfde richting krijgen. De achterliggende techniek zit al 20 jaar in de GSM standaard maar men kiest er nu gewoon voor om het niet goed te implementeren of zelfs niet te ondersteunen.
Met NL Alert wordt er naar alle telefoons die verbonden zijn...
*Naar de paar telefoons die een goede combinatie van instellingen en hardware hebben
Flauwe reactie: Ik leg alleen uit hoe het systeem in theorie werkt.

Cell Broadcast is een techniek die al zo oud is als de GSM standaard. Een antieke nokia uit de jaren 90 is perfect geschikt om zo'n bericht te ontvangen.

Dat smartphone OS makers het niet nodig vonden om dit op te nemen in hun software toen zij in opkomst kwamen en providers de functie ook uit hadden staan op hun netwerken staat los van de techniek en beoogde werking.

Nu houdt de nederlandse overheid zich eens aan een officiele standaard ipv miljoenen uit te geven aan een nieuw systeem, is het nog niet goed.
Het nadeel is dan weer dat je niet gericht berichten kan sturen (lijkt mij?);
de bedoeling van de NL-Alert is ook om mensen binnen een bepaalde regio te waarschuwen voor gevaar..
Klopt helemaal, voor SMS'jes zou de overheid dus een database aan moeten leggen met 06 nummers om nartoe te sturen. Hiernaast zal dus ook altijd real time gepijld waar deze nummers zich bevinden want anders kan je geen regionale meldingen ontvangen. Los van het feit dat dit heel inefficient is en dus technisch al niet heel geschikt hoor ik de privacy waakhonden al weer schreeuwen.
Volgens mij kunnen ze specifieke zendmasten gebruiken voor het bericht al weet ik dit niet zeker. Dus als er in Rotterdam wat aan de hand is dat alleen in die regio een melding worden gestuurd (en bv niet in Maastricht).
SMS is niet locatie gebonden
Dom van me. CB belast het netwerk ook niet in tegenstelling tot sms/mms
Het idee hiervan is juist dat dat niet hoeft om overbelasting bij een noodsituatie tegen te gaan.
Ik ben wel verbonden met het 4g netwerk maar kreeg toch om 12:01 een bericht. dat vind ik wel gewoon kunnen.

wat me wel verbaaste is dat me telefoon geen geluid gaf. ik had me telefoon wel op stil maar zou het toch wel fijn vinden als het om zo'n nood situatie gaat dat ze het geluid wel af laten gaan net als je wekker bijvoorbeeld. (iPhone 5S)
Ik vind dit ook een vreemd bericht. In de reacties bij het artikel van vanochtend, zag je juist ook wel mensen met 4G reageren dat ze wel een bericht hadden ontvangen.
Bovendien. Wat is ruim na 12 uur? is dat 12.05 uur of 12.30 uur?
Dan komt het bericht via de 3G mast. 4G heeft dan nog een fallback, net als van 3G naar 2G. Probleem is echter dat ze nu met masten die alleen 4G doen geen bericht kunnen versturen. En om telkens die fallback toe te voegen maakt het duurder.
Ik kreeg m pas binnen toen ik richting de lunchtafel liep, buiten bereik van een 4G mast. Dat was rond 12:30.
Kreeg hem hier iets voor half 1, tegen het einde van de Lunch. Waarbij ik vreemd aangekeken werd door collega's dat ik hem nu pas kreeg. Overigens zit ik hier in Nieuwegein in 4G gebied van T-mobile.

Ik krijg het idee dat het bericht naar alle beschikbare telefoons over 3g/GPRS wordt verstuurd en wanneer hij niet afgeleverd is in de wacht komt te staan. Tot het punt dat er wel een 3g/GPRS verbinding is (4g wegvalt).
Nee, zo werkt het niet. Het bericht wordt gepushed naar alle toestellen binnen een bepaalde cell. De verzender van het bericht kan niet achterhalen of een telefoon 'm wel of niet heeft ontvangen. Dat is juist de kracht van het systeem.
Dan blijft de vraag waarom hij pas een half uur later binnen komt. Loopt de betreffende cell dan achter of zo?
Waarschijnlijk loopt het proces achter welke de zender in de betreffende cell de opdracht geeft een broadcastbericht te verzenden.
Op kpn 4g gewoon een bericht ontvangen maar daar moet ik bij zeggen dat mijn telefoon nog wel eens over wil gaan op 3g als ik bijvoorbeeld in een gebouw ben. Ik vermoed dat ik daarmee niet de enige ben.
Dan zal het wel binnen gekomen zijn met 3g, vandaag hele dag in Utrecht geweest en heb constant 4g gehad, nooit een bericht ontvangen. In eerste instantie vond ik het al gek omdat ik het toch al ingesteld zou moeten hebben, maar dan blijkt 4g nog niet te werken.

Vind het overigens wel verwonderlijk dat het misschien dus tot volgend jaar duurt.

Edit: ik zit ook bij KPN 4G

[Reactie gewijzigd door Metian op 22 juli 2024 14:10]

Ik heb me telefoon ook op 4g.
Ik wacht nog steeds op dat berichtje.
Hier idem - geen bericht. KPN 4G.
Bij ons in de klas ging er een alarm singaal af, net of het brand alarm afging, alleen was dit een telefoon(iets over 12) het werkt dus wel. :)
Leg dat maar uit wanneer je een examen of toets aan het maken bent en je telefoon toch "opeens" afgaat.

Maargoed,
Ik heb een Lumia 925 met Vodafone (op dat moment in DH op 4g) en ik heb niets binnen gekregen. De instelhulp geeft op de website nlalert.nl geeft ook niets aan voor windows phones

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 22 juli 2024 14:10]

Veel Lumia's supporten geen NL-Alert.geen idee of 925 net wel werkt natuurlijk. Maar vermoed van niet.

Er was wel een HTC of zo met WP wat het ondersteunde, dus het is niet het OS.

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 juli 2024 14:10]

Ik heb een HTC 8X (WP) en kreeg idd precies om 12 uur 1x het Alert
Ik met mijn 920 dus geen.
Hieronder lees ik dat de 520 wel schijnt te werken.... wtfnizzle.
Heb ik de high end veelste dure grote broer echt voor jan lul gekocht.
Anoniem: 80466 @batjes2 juni 2014 17:29
Heb ik de high end veelste dure grote broer echt voor jan lul gekocht.
Nieuwere 4G toestellen die nu al weer meer high end zijn dan je 920 kregen ook niks. Maak je niet druk.
De kans dat je tijdens de resterende levensduur van je telefoon uberhaupt een echt NL alert zou kunnen ontvangen is sowieso waarschijnlijk onder de 5%.

Ook verreweg het grootste deel mensen voor wie deze test wel werkte zullen waarschijnlijk in de praktijk nooit een echte alert ontvangen in de komende 2 jaar.
Als het een NL-alert betreft, dan lijkt me daar niks mis mee. Als je nou een kraak wilt plegen, en je ziet de politie aankomen, je schuilt in de struiken, en dan gaat dan ding af terwijl ie op stil stond. Dan is het balen natuurlijk!
Anoniem: 578669 @Mocro_Pimp®3 juni 2014 10:34
Of je doet je telefoon uit, zo simpel.
Als heel de zaal afgaat (en dat is wel de bedoeling ;) ) dan hoef je niks uit te leggen :)
1 minuut na de sirene kreeg ik hem binnen met 3G.
Het vreemde is dat ik het test bericht de vorige keer wel binnen kreeg (na 5-10 minuten), maar dit keer komt er juist niets binnen.

Het is in ieder geval maar goed dat ze het geregeld testen, want als ze het nu serieus wilden gebruiken werkt het blijkbaar nog niet fatsoenlijk.
Heb sinds kort een Nexus 5. De instellingen staan standaard al goed. Kreeg het bericht vrijwel tegelijkertijd met de sirene. Helemaal top dus. Heb ook geen moeilijke codes in hoeven voeren of iets dergelijks. Bij "Cell Broadcasts" gewoon aanvinken dat je waarschuwingen wilt ontvangen. Meer is er niet voor nodig.

Ik kan me wel voorstellen dat het met de versplintering van al die telefoons lastig is om een universele oplossing te verzinnen. Maar als ze van tevoren weten dat 4G niet werkt dan had het handig geweest als ze dat ook even hadden gemeld.
Heb ook een Nexus 5, zit bij KPN (non 3g) en heb er géén ontvangen.

Cell Broadcasts aan, heb zelfs de 'Tsunami mode' aangezet..!
Hier ook dezelfde ervaring. Bij eerdere testen wel minimaal 1 bericht ontvangen maar nu geen enkele.
Ik heb sinds een paar dagen een HTC One M8 en hier stond standaard NL Alert ingesteld op kanaal 4371. (Misschien heeft de Ziggo simkaart dit gedaan zie ik er in heb zitten?) Volgens de instelhulp van NL-Alert moet ik kanaal 919 hebben. Ik heb die er dus maar bijgezet en toen kreeg om 12:02 twee berichten. Eerst een gewoon SMSje van kanaal 919 en daarna een mooie waarschuwing en melding en geluid van kanaal 4371. Ik hou het dus mooi bij kanaal 4371.

Misschien dat voor anderen dit kanaal ook werkt? Of is dit provider afhankelijk? (Dat Ziggo NL-Alert forward naar dit specifieke kanaal?)
Knap, Cell-Broadcast kan alleen 000 tot 999 aan?
Ik weet niet wat wel en niet kan met CB. Ik kan het kanaal ook niet aanpassen, alleen in- en uitschakelen. Hier een screenshot: http://i.imgur.com/eFscQVD.png

Als ik zelf een kanaal toevoeg kan ik trouwens niet meer dan drie cijfers, dus je hebt wel gelijk denk ik.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 22 juli 2024 14:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.