Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

De Nederlandse tak van Amber Alert, een initiatief om vermiste kinderen op te speuren, heeft een applicatie voor iOS uitgebracht. Met de app kunnen gebruikers op de hoogte gehouden worden van meldingen die de organisatie uitgeeft.

De app is gratis te downloaden in iTunes, en is geschikt voor iPod, iPhone en iPad. Naast het ontvangen van meldingen over vermissingen, kunnen ouders informatie over hun eigen kinderen opslaan: zo is het mogelijk om zaken zoals foto's, lengte, gewicht en andere lichamelijke kenmerken direct door te sturen naar de politie in het geval van een vermissing.

Momenteel is er alleen een applicatie beschikbaar voor Apples iOS. Wanneer er software voor andere mobiele besturingssystemen komt is onbekend. Tegenover Nu.nl liet directeur Frank Hoen weten dat een app voor Android in ontwikkeling is.

Het Amber Alert is een waarschuwingssysteem dat wordt ingezet door de politie om mensen op de hoogte te brengen van vermissingen, om zo de kans dat een kind wordt teruggevonden te vergroten. Er wordt een melding gegeven via sms als er gevaar dreigt voor het vermiste kind. Ook worden meldingen via de website en sociale-netwerksites verspreid.

Amber Alert app

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Toch leuk dat elk bericht met Android/Apple/Samsung/Google altijd weer op een flamewar uitdraait. Niveau daalt met de week hier.. Lekker boeiend of iemand android of ios gebruikt |:(
Zo, leuke discussie hier over een gratis app. Niemand van de betweters die even om de tafel gaat zitten met Amber Alert NL om "even" de port naar Android te doen ?
Topinitiatief, al zouden ze t eerst op Symbian uitgebracht hebben.
Ik lees hier niet 1 reactie op de app zelf.
Alleen weer ios vs Android,
lekker belangrijk... stelletje |:(
Waarom worden er constant als eerste apps gemaakt voor IOS en later pas voor Android? Android is allang geen kleintje meer...
Ja dat vraag ik me ook vaak af. Als WP7 gebruiker ga ik nu nog niet roepen dat WP7 ook voor alle apps moet worden meegenomen, daarvoor is dat nog wel een te klein OS. Maar bijvoorbeeld de EHBO app in NL is was wel meteen bij release voor WP7 beschikbaar. Voor dit soort kritische diensten moeten gewoon gelijk 5 apps komen. iOS, Bada, WP7, Symbian en Android. Alsof het veel moeite is om die dingen te crosscomplilen. Pfft.
Cross compileren tussen iOS en andere devices is zeker wel moeilijk, zo niet onmogelijk.

iOS gebruikt Objective C terwijl Android en WP7 andere talen gebruiken. Dan heb je natuurlijk ook dat push notificaties anders werken per platform.

Naar mijn inziens zal het voorlopig een onmogelijke taak worden om applicaties cross-to compileren.

Natuurlijk komt Adobe eraan met een (dacht ik) flex tool waarbij je een runtime kunt genereren voor mobile apparaten en het is dus even afwachten hoe goed dat gaat worden, of al is, ikzelf heb daar nog geen ervaring me.
Gezien de app, kunnen ze html5 library gebruiken zoals Sencha Touch, jQuery mobile etc. i.c.m. PhoneGap.

Enige wat ze alleen appart voor elke device moesten programmeren is push notification. Maar dat is niet zoveel werk, max 2 weken werk voor 5 platformen exclusief testen en doorlooptijd.

Dat scheelt enorm veel tijd en geld.
Sencha Touch, Jquery Mobile en anderen zijn geen native applicaties en zijn veredelde icoontjes die vervolgens in een safari chrome-less venster word ingeladen. Deze mogen geen push notificaties opvragen, naar mijn weten is alleen GPS beschikbaar.

Er zijn wel een paar cross-platform punten waar je vervolgens weer je content in html5+js kan schrijven maar hoe die werken en hoe cross-platform die zijn is mij onbekend.
Je kan de library van PhoneGap zodanig aanvullen zodat deze ook push notifcaties kan vangen zowel in Android als iOS, BlackBerry, WP7. Deze kan je vervolgens weer met een .js bestand benaderen in je Sencha Touch en jQuery mobile app.

Hier heb je plugin voor PhoneGap waarmee je in iOS en Android push notificatie kan ontvangen: https://support.urbanairs...mplementing-with-phonegap
en geeft over het algemeen ook de minste ervaring in elke app op de diverse platformen
mbt pushnotificaties, je moet de serverkant ook niet vergeten - dat kan (en ja ik spreek uit ervaring) best wel een complexe en makkelijk te onderschatten taak worden, zeker als je het voor meerdere devices wilt doen, zeker als het zodanig performant moet zijn dat het tien, zo niet honderdduizenden devices binnen niet al te lange tijd moet voorzien van notificaties.

Waarschijnlijk is er wel een plugin voor phonegap mbt het ontvangen en verwerken van push notificaties.
iOS en Android kunnen beiden met C++ omgaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 11 februari 2012 02:13]

Wat denk je hoe ze games als angry birds maken? Echt niet dubbel op hoor. Beide devices ondersteunen gewoon native c++ waardoor ze 90% het zelfde zijn.
Als jij wil dat er direct 5 apps uit komen betekent het dus dat er vier die al klaar zijn zullen moeten wachten tot de 5e ook klaar is. En als die vijfde dus om n of andere reden een maand vertraging oploopt loopt de rest dus ook onnodig vertraging op.

Onzin dus, gewoon ieder platform uitbrengen wanneer het klaar is.
Aangezien de API verschil kan ik me voorstellen dat dit nog best veel werk kan zijn.
Je gaat ook niet zomaar 'effe' een windows applicatie naar linux compilen.

edit:
En dat is dan zelfs ook nog op hetzelfde apparaat

[Reactie gewijzigd door SwiftPengu op 10 februari 2012 20:10]

Je gaat ook niet zomaar 'effe' een windows applicatie naar linux compilen.
Jazeker wel! Als je met dit doel begint aan je ontwikkeling kost het waarschijnlijk minder dan een uurtje om het product tussen Windows, Linux en Mac OS X te porten....

[Reactie gewijzigd door marking op 10 februari 2012 23:38]

Heb nog een keer in 5 minuten een game naar OS-X geport van ongeveer 20 classes.
De engine was gewoon gebouwd met cross platform in mind.
Als je een beetje slim bent dan zorg je ervoor dat je met dezelfde source meteen meerdere apps kan compileren. Misschien voor WP7 niet (want dat ondersteund bijna niets), maar voor iOS en Android moet echt wel lukken.
http://www.google.nl/sear...ross+platform+mobile+apps
Dus jij wil met Obj-C source een app maken die toevallig ook gecompiled kan worden alsof je direct Java of XNA aan het compilen was?

Obj-C compilen naar Dalvik-compatible binary gaat niet werken om dat daar gewoon geen compiler voor is. Andersom hetzelfde. En XNA al helemaal!
Leuk afstudeer project voor een HIO zou ik zeggen, Maak een crosscompiler om Obj-C direct in Dalvik om te zetten :P

Omzetten naar Java is trouwens redelijk peanuts. Het enige waar je tegen aan zult lopen is dat bepaalde libs niet compatible zijn maar daar is een oplossing voor te maken m.b.t. het Adapter-pattern of het Obviscate pattern.
Dat is een optie, echter sluit je daarmee platform specifieke zaken uit en draait het mogelijk niet op de meest efficiente manier op ieder platform.
D'r zijn idd ontwikkelomgevingen waarmee je crossplatform apps kunt schrijven (volgens mij is PhoneGap daarvan de bekendste). Echter: device-specifieke zaken zul je nog steeds native (obj-c / android) moeten uitprogrammeren. Dat niet alleen, maar je moet ook HTML5 / Javascript leren / kennen. En natuurlijk: HTML5 heeft gewoon niet dezelfde gebruikerservaring (qua snelheid, responsiveness) als native.
Is java native? Nee. Het probleem zit het in de browsers niet html5. Als je kijkt naar chrome beta voor android en de laatste safari op iOS is webgl/canvas echt net zo smooth als je "native". Zelfde geld voor de laatste browsers op desktops.

En goed geschreven html5 webapp is op deze browsers net zo snel en responsive.
Wat maakt het nou uit wat eerder komt? Het gaat er om dat het komt, het liefst zo snel mogelijk, zodat iedereen met een smartphone er gebruik van kan maken.
Omdat android een marktaandeel heeft wat twee keer zo groot is, is het puur voor exposure beter om eerst voor dat platform uit te komen.
Het marktaandeel van Android is niet groter in absolute getallen. Android heeft een krappe (ze halen immers in, alleen de afgelopen tijd niet meer zoveel en zo snel als vroeger) 100 miljoen devices minder verkocht tot dusver volgens Google's telling. Daarnaast wordt er volgens onderzoeken in de App Store ruim 10x zoveel aan apps uitgegeven dan binnen de Android Market. Developers zullen eerder geneigd zijn om de 1e app voor het beste verdienmodel te maken. Ook al is dit een gratis app, de tendens van andere developers zal hierin meewegen.

Dat zal beide waarschijnlijk nog wel flink uitmaken (en de komende tijd niet snel veranderen).
Since its inception, Google's (GOOG) Android Market Place has generated about 7% of the gross revenue of Apple's App Store.
Apple (AAPL) has about 85% to 90% market share of the total dollars spent on mobile apps.
http://tech.fortune.cnn.c...-revenue-is-7-of-iphones/

24 januari 2012
"The Mac has outgrown the market for over 20 quarters in a row, but still has a single digit percentage of the worldwide market," Cook said. "iOS, you look at phones, tablets, the iPod touch, we've sold over 350 million iOS devices. Over 62 million of those were done in the last quarter alone."
http://www.appleinsider.c...ead_in_mobile_os_war.html

19 januari 2012
According to Larry Page, Android has now been activated on over 250 million devices. That’s up 50 million since just November of last year.
http://techcrunch.com/201...-billion-apps-downloaded/

@pijltje_hoog Ik zeg ook dat het verdienmodel (en trouwens ook de schijnbaar betere ontwikkeltools voor iOS (dat heb ik van meerdere artikelen die hier inmiddels over zijn verschenen, geen eigen ervaring)) meeweegt in de populariteit onder developers en dat die populariteit bijdraagt aan de keuze. Welke bron kun je noemen waar in staat dat het aantal Androidphones in Nederland hoger is dan het aantal iPhones. Ik denk dat dat nog wel eens vies kon tegenvallen, maar die bron is er gewoonweg niet.
Helemaal mee eens dattie zsm ook op Android moet komen en zsm daarna ook op Blackberry en Windows Phone :)

@knirfie244
1: Klopt, daarbij heeft Google het ook niet louter over telefoons/tablets. Bijvoorbeeld Google TV telt mee en zijn er apparaten als de Galaxy Player (vergelijkbaar segment als een iPod Touch). Maw er zullen vast een stuk meer iPod Touches in dat getal zitten dan Android devices die geen telefoon/tablet zijn, maar er is overlap in wat meegeteld wordt.
2: Klopt vast wel idd, ik heb ook geen idee op wat voor manier die te tellen zijn. Google ook niet, dus ik snap niet echt wat je punt hiermee is mbt de keuze om deze app eerst voor iOS te maken?
3: Klopt ook, maar zonder concrete cijfers moeten we er maar gewoon van uitgaan dat het vervalpercentage ongeveer gelijk is, of gewoon zonder verval rekenen voor de time being.

Ik geef enkel een aantal mogelijkheden aan waarom de keuze gemaakt zou kunnen zijn als dat hij is. De algemene tendens onder developers is gewoon nog steeds dat de iOS-app eerst komt en de Android-app als tweede. Dit zou dat kunnen verklaren, meer bedoel ik er niet mee.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 11 februari 2012 16:22]

Sorry maar in dit geval slaat een hele vergelijk met "verdienmodellen" kant nog wal. Deze app is een publiek domein. Ze willen het liefst dat in Nederland IEDEREEN deze app gebruikt en hij wordt daarom ook niet verkocht, hij is gratis te downloaden.
Het gaat dus niet om OMZET maar om het aantal apps dat je mag verwachten dat in NEDERLAND gedownload gaat worden voor zowel iPhone als Android-phones. En het aantal Android-phones in Nederland ligt hoger dan het aantal iPhones.

Vandaar dat ik het oorspronkelijke postje ook best snap. Waarom nu weer eerst iPhone? Android is toch groter...

Op android (en iPhone) zal ieder wel denkend mens dit ding installeren, baat het niet dan schaad het niet principe. Daarom maakt het uiteindelijk niet uit, laten ze in godes naam dat ding zo snel mogelijk multiplatform uitrollen.

Overigens is het zo dat je op iedere "normale" telefoon al SMS-jes kunt ontvangen. Dit wordt locatie gericht gedaan. Het is dus niet zo dat er nog niets is... maar dit gaat wss beter werken.
1 - IOS devices, dan heb je het bij Apple dus ook over de iPod Touch.

2 - Google Activated devices: hier vallen de goedkope chinese android tablets met <3.0 dus niet onder want die zijn niet te activeren via Google.

3 - Het gaat over totaal aantal verkochte devices, IOS gaat al een stuk langer mee, en veel van de 1e (en misshcien 2e) generatie iPhones zullen al lang niet meer actief zijn. Natuurlijk geldt dat voor Android ook, maar daar zal het aandeel kleiner zijn doordat ze veel minder lang op de markt zijn en Android vooral de laatste 2 jaar pas echt aan het verkopen is.
Wat is dit voor idiote vergelijking? Met deze software wil je zo veel mogelijk mensen bereiken, en heel wat meer mensen hebben Android. Bedragen, omzet en meeste winst is totaal niet interessant voor deze app. Er zijn gewoon meer Android toestellen ACTIEF in nederland, punt.
a) is het marktaandeel echt zoveel groter? bron graag!

b) de ene android is de andere niet. Als je ontwikkelt voor de iPhone heb je meteen alle iPhones, bij Android zijn er veel telefoon/versie-specifieke hordes.
http://www.iphoneclub.nl/...r-android-stijgt-sneller/

41,8% vs 27%
En ik denk dat het verschil in Nederland nog groter is.
Ik ken geen 1/4 van mn vrieden/kennisen/famile die iets van apple hebben.
Zegt meer over jouw familie en vrienden. Mijn familie, vrienden, kennissen en klanten, en de medewerkers van klanten hebben een iPhone.

Gelukkig hebben we de betrouwbare statistieken nog ;)
http://www.onemorething.n...ot-door-android-zwakt-af/

Deze is recenter en laat ook een ander beeld zien:
30% (iOS) vs 46,3% (Android)

En dat jij 'geen 1/4 van mn vrieden/kennisen/famile die iets van apple hebben' kent is natuurlijk totaal niet interessant.
Ja, maar iPhone apps werken gewoon goed voor elk apparaat, zonder dat je apparaat-specifieke wijzigingen hoeft te doen.
Ik gok omdat Apple een simpel distributieplatform heeft. Daardoor bereik je effectief een groter publiek. Ondanks dat er meer Android gebruikers zijn, zullen waarschijnlijk meer mensen de iOS App downloaden. En daardoor geven ze iOS meestal een hogere prioriteit.

Je kan natuurlijk ook wachten totdat de app voor alle platformen ontwikkeld zijn en dan tegelijk uitbrengen. Maar deze apps kun je imo het beste zo snel mogelijk uitbrengen.
Dit is echt de grootste onzin die ik heb gehoord.

De android market is mateloos populair en wordt ook veel voor (gratis) programma's gebruikt.

Dergelijke programma's worden door het grotere publiek dus vaker gedownload bij Android gebruikers. NIet omdat android beter is of iOS slechter. Maar omdat er meer gebruikers zijn.

Zoals ik al eerder aan gaf, het maken van webdata applicaties is in mijn ogen echt stom stommer stomst. Een goede mobile website met een simpele interface naar die website is dan voldoende. Alles gaat dan dus veel makkelijker.

Wanneer de app dan niet af is kan je in ieder geval makkelijk op een mobiele versie komen, en is het dus direct of indirect voor iedereen te gelijk beschikbaar.
Cijfers van 1 jaar oud zijn niet meer representatief te noemen in deze markt.
Als je nieuwere cijfers kan vinden die het tegenspreken, graag, ik ben benieuwd.
Dat zeg ik niet, ik hoopte ze te vinden, ook om je verhaal eventueel te bevestigen. Maar ik kon ze niet vinden. Alleen dat er een steigende lijn in android gebruik is. En dat de afstand steeds groter wordt.

De grootste zijn ze al lang, maar het gebruikt van apps bleef/blijft achter. Dus ik weet niet hoe het er nu voor staat.
De afstand wordt niet bepaald groter.

iOS Market Share Up From 26% In Q3 To 43% In Oct/Nov 2011

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 februari 2012 22:21]

Dergelijke graffieken zijn te verklaren door de introductie van de nieuwe iPhone. Bij de introductie van de SGS III zal de android weer iets oplopen.

Maar ik geef toe dat iOS dichterbij zit dan ik had verwacht. Blijkbaar is er geen recessie in de wereld. Anders hadden goedkopere android phones het dikker gewonnen.
Het punt is ook wel dat de mensen die dergelijke toestellen bezitten een compleet andere doelgroep zijn. Met een iOS toestel heb je een compleet ander ecosysteem met andere gebruikers dan met Android. Bij Android is de groep gebruikers minstens net zo versplinterd als het aantal versies van het systeem zelf. Dat heb je bij iOS dan weer niet. Behalve misschien dat er een klein aandeel fanboys bij zit, maar dat heb je bij Android ook.
Waarom worden er zoveel apps gemaakt, en waarom niet gewoon een HTML 5 site met een klein progje welke naar die site linked. Zo hoef je niet vanalles te onder houden.
De site is er natuurlijk al - maar een site kan geen gegevens 'pushen'.

Aan de andere kant geeft Ambert Alert Nederland je ook al de mogelijkheid om e-mails, twitter berichten, facebook berichten, SMSen en MMsen te ontvangen.
Een app is dan ook zeker niet noodzakelijk.

Het is echter wellicht wel wat gepolijster, mensen zullen het misschien eerder gebruiken, en ach.. zo komen ze in ieder geval weer in het nieuws.
Het is juist verstandig om een dergelijk systeem eerst uit te brengen voor een klein aantal gebruikers. Aangezien er meer Android smartphones zijn dan iOS smartphones is het in dit geval handiger om allereerst de iOS groep te nemen. Problemen met servers e.d. kunnen in dat stadium dan nog worden opgelost alvorens het systeem voor 'de leeuwen' te gooien.
Dit is dus echt onzin. Juist de IOS groep is zeer groot. Voordeel is wel dat de gebruikersgroep uniformer is omdat de iPhones vrijwel gelijk zijn qua hardware/software itt de bonte verzameling aan Android toestellen.
Je hebt gelijk inzake dat ik geen bron heb meegepost, maar Android is dus echt een stuk groter dan iOS!

http://www.iphoneclub.nl/...r-android-stijgt-sneller/
Ik vermoed omdat het makkelijker is om snel voor iOS een App te maken?

Direct alle iPhone's / iPod's en iPad's bereikbaar.

Allen dezelfde beeldverhouding, dus je hoeft geen rekening te houden met een schaalbaarheid van het scherm.

Denk ook dat al met al dat de verzadiging van bovenstaande 3 apparaten in NL hoger ligt dan Andriod?
Omdat de fanboys hier anders geen flamewar meer kunnen houden over welk platform beter is. :Y)

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 10 februari 2012 20:28]

In dit geval nu niet van toepassing, maar apple gebruikers betalen sneller voor een app dan android gebruikers. Daardoor wordt het veel interessanter om eerst op ios te ontwikkelen.
Buiten betaalde / niet-betaalde apps om, iOS gebruikers zijn vaker geneigd om nieuwe apps te bekijken / uit te proberen, en ze praten er meer met elkaar over. Het is (en dit is niet eens flamerig bedoeld) een soort van cultus, fanclub, iets dat je veel minder hebt bij Android.
Omdat Apple gebruikers over het algemeen meer bereid zijn om te betalen voor apps zijn er ook meer ontwikkelaars ermee bezig en zijn bedrijven (die dus geld willen verdienen) meer met Apple bezig als Android.
En toch willen veel bedrijven het liever eerst op iOS uitgebracht hebben.. Waarschijnlijk kijken ze vanuit een commercieel/bedrijfs perspectief. Aangezien ze daar bijna alleen maar een iPhone hebben.
Window7 mango heeft hem al een paar weken :*) nog voor de IOS
Android heeft amper betalende gebruikers in relatie tot iOS. Dit is echter een gratis app, dus dat is niet echt een verklaring. Deze app is trouwens al een paar weken (?) klaar (want hij is al door de app keuring van Apple heen).

[Reactie gewijzigd door klonic op 11 februari 2012 11:22]

Omdat dit toch vaak als standaard wordt gezien.
Dus dit, het marktaandeel van Android is op het moment veel groter dan die van IOS. Apple blijft echter in mijn optiek toch een beetje in trek bij de mensen die dit soort dingen bedenken en maken.

Wat jammer is want ik neem aan dat je bij een app als deze gewoon zoveel mogelijk mensen moet kunnen bereiken. Dan zou je eerder voor android moeten kiezen of helemaal ideaal; beide platformen.

Daarnaast ben ik van mening dat een instantie die toch deels aan de overheid verbonden is (denk ik? die conclussie trek ik nu maar kan dit niet onderbouwen) niet selectief mag zijn in dit soort dingen je als je dit soort apps maakt de mogelijkheid geven aan de gehele bevolking om ze te gebruiken. NIET alleen aan de mensen die even 700 euro uitgeven aan een telefoon.
Man o man, wat maakt het toch uit voor welk platform iets voor het eerst wordt gemaakt?? Het zal ook vast voor Android uitkomen, het kost developers gewoon even wat tijd om dit voor elkaar te krijgen, alsmede ook de nodige kosten om voor andere platforms iets te maken. Buiten dat gaat het hier om een app welke het meest effectief zal zijn door bekendheid en iOS apps hebben daar altijd nog het meeste profijt van (als in het komt sneller in de media).

Het "wanneer komt het uit voor Android" is echt een hangende naald op een plaat aan het worden op welk bericht dan ook.
500 of 600 heb je ook al een iPhone hoor..kan niet wachten tot ik terug kan naar de iPhone.. Zit nu met een galaxy s2, bah..
Het marktaandeel van Android is kleiner dan iOS alle android muziekspelers, smartphones en tablets samen hebben een kleiner marktaandeel dan de ipad, ipod touch en iphone samen welke allemaal op ios draaien.

http://www.loopinsight.co...d-vs-iphone-market-share/

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 februari 2012 20:25]

Als het ergens belangrijk is geen cijfers van bijna een jaar oud te gebruiken is het wel bij deze discussie :) . Hier wat recenters: http://articles.businessi...-iphone-smartphone-market

Eind van het 3e kwartaal 2011 had Android een wereldwijd marktaandeel van 52,3%. Denk dat dit meer is dan IOS ;) .

In Nederland is IOS nog koploper (http://www.techzine.nl/ni...idtablets-nadert-ios.html) maar als je extrapoleert duurt dat niet lang meer.

Ik ken een paar mensen uit het PR/reclamewereldje en kan wat lasharor zegt volledig onderschrijven. Voor al die zelfbenoemde creatievelingen is er maar n Mesias: Steve Jobs met zijn iDingetjes. Al het andere (en dan met name Android) is evil en wordt er bij opdrachtgevers actief uitgeluld als zijnde irrelevant. Pas als er bij de opdrachtgever iemand zit die de markt (of Android) een beetje kent, krijgt zo'n oogklepper tegengas. En dat is helaas niet vaak.
Hier Q4 vorig jaar.

iOS Market Share Up From 26% In Q3 To 43% In Oct/Nov 2011

En als je dit extrapoleert, dan duurt het niet lang meer voordat iOS Android ver voorbij is....
In Nederland is IOS nog koploper (http://www.techzine.nl/ni...idtablets-nadert-ios.html) maar als je extrapoleert duurt dat niet lang meer.
See what I did there? ;)
Die cijfers betreffen het aandeel in de verkopen rond de uitgifte van de nieuwe iPhone, dat is niet hetzelfde als marktaandeel (en omdat het rond de release van een nieuwe iphone is ook nog eens piekverkopen).
Volgens mij gaat het toch echt om totale market share, niet alleen van dat kwartaal. Maar "de huidige stand van zaken". En inderdaad het zijn piekverkopen, maar het is momenteel nek aan nek.
Helaas voor jou, als je het artikel leest gaat het echt over de verkopen in die periode en dus niet cumulatieve verkoopcijfers.

Er staat wel wat vermeld over Android v.s. iPhone/iPads:
We’ve also been watching Android’s steep market share climbs based on activations – Google’s Andy Rubin tweeted in December that there were now more than 700,000 Android phones activated every single day, which is up from 500,000 activations per day last June. Mobile analyst Horace Dediu at Asymco then estimated that the total cumulative number of Android devices activated so far is between 224 million and 253 million. To compare, last October, Apple announced a cumulative total of 250 million iOS devices sold (including iPods and iPads).
Voor zover ik weet gaat het bij activatie van Android Devices echt om telefoons die geactiveerd worden. Maar daar kan ik me uiteraard in vergissen, dat wordt niet duidelijk.
Android had juist iOS tijdelijk ingehaald, maar is eind 2011 weer deels gelijk getrokken. Het is dus nog steeds niet zomaar een gelopen race, welke mij overigens verder weinig interesseert, het is uiteindelijk logisch dat Android wint op dat gebied vanwege de grote mate aan toestellen waar het op uit komt. Mits het populair blijft uiteraard.

En er zullen vast veel super-fanboys rondlopen, maar die heb je op ieder platform. Ik zie ook voldoende plaatsen waar Android je van het is en WP ben ik ook al tegengekomen waar het in een geheel bedrijf is uitgerold. Ik vermoed dat voor ieder platform er zeker niet zuiver technische redenen zijn om ze in te voeren. Uiteindelijk kan je ook voor ieder platform een prima werkende situatie creeeren en is die discussie vrij zinloos.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 10 februari 2012 21:14]

Voor een eerlijke vergelijking zul je alle mp3-spelers (en dus ook de iPods) uit de lijst moeten halen, en je beperken tot enkel apparaten met een 3g functie aan boord. Dan zul je een heel andere verhouding in de verschillende OS'en constateren.

Een app 'eerst voor iOS' vrijgeven is z 2010...
Nee, Android zit ook op tablets en wordt ook meegerekend. iOS zit simpelweg op meerdere apparaten en de marketshare van iOS is daarmee dus beter te berekenen. Anders moet je het hebben over de iPhone marketshare.
De android tablets vertegenwoordigen volgens mij zo'n 3% van de gehele installbase op android.

Dit lijkt me niet het geval bij IOS met de ipads en de ipods.
Klinkt behoorlijk uit de duim gezogen (volgens mij, lijkt) - bronvermelding en onderbouwing is gewenscht.
Een kopie van wat?
Van Ios?
Leer eerst maar eens iets over de basics van de diverse besturingssystemen die in omloop zijn.
Waarom worden er constant als eerste apps gemaakt voor IOS en later pas voor Android? Android is allang geen kleintje meer...
Omdat een goede app ontwikkelen voor alle iOS devices veel makkelijker is. Qua resoluties heb je iPhone, iPhone Retina en iPad (binnenkort ook iPad Retina), en dat is het. Zeker met storyboarding is de ontwikkelomgeving van Apple gewoon ideaal om snel een app neer te zetten.

Verder valt er aan iOS apps natuurlijk meer geld te verdienen, je kan niet ontkennen dat piracy bij het Android platform een groter probleem is dan bij het iOS platform.
Verder valt er aan iOS apps natuurlijk meer geld te verdienen.
Als algemeen statement zal dat best kloppen, maar de context is toch vaak gratis apps. Dus het verdienmodel / de prognoses voor winst doen daar niet zoveel toe.

Qua resolutie maakt het overigens ook niet zoveel uit - gewoon met schalende groottes i.p.v. absolute waarden werken. Als je een titelbalk 10% van de hoogte laat innemen en de tekst daarin 90% van die hoogte laat beslaan, dan werkt dat prima of het nu 240x320, 320x240 of 1920x1080 zou zijn. Als je al tegen iets aan loopt als een bepaald model waarbij er moet worden gescrolled om al je content te laten zien (rare verhoudingen) terwijl dat op 99% van de modellen niet hoeft, dan is dat nog steeds geen ramp (maar als je het aan wil passen dan is dat natuurlijk wel meer werk dan op iOS)

Waar je vaker problemen hebt is met dingen als het al dan niet kunnen aanspreken van sensoren, de 'flitser', etc. Menigeen Android app dat het kompas (magnetometer) gebruit heeft bijvoorbeeld een optie om die met 90 graden te corrigeren omdat sommige mobieltjes de boel blijkbaar verkeerd voorelkaar hebben.
Heb je dat al eens serieus geprobeerd?

Een applicatie zo op de markt zetten zonder dat je gebruikers klagen?

Dat gaat je niet lukken. Je kunt niet gemakkelijk even een percentage nemen. En alhoewel percentages van 2, 10, 5 nog allemaal wel gaat lukken, krijg je met je scherm ook van afrondingen van halve pixels waarbij zaken niet meer goed centreren bijvoorbeeld dan dan zie je applicatie er al snel lelijk uit.
zonder dat je gebruikers klagen
Gebruikers klagen toch wel - je kan het niet iedereen naar het zin maken.
krijg je met je scherm ook van afrondingen van halve pixels waarbij zaken niet meer goed centreren bijvoorbeeld
Als een gebruiker iets niet goed gecentreerd vindt omdat het 1 pixel naar links gaat terwijl zij 'm liever 1 pixel naar rechts zou willen zien, dan heb je te maken met muggezifters.
Anders wordt het als je layout ineens ergens een 1 pixel-wijde lijn laat zien door een afronding, maar dan gaat er al helemaal iets fout ;)
en weer wordt windows phone 7 vergeten ik zal niet veel doen met die app en kan nog wel begrijpen dan wp7 nog niet heel groot is.
maar waarom Android hem niet heeft dat vindt ik wel slecht, iphone heeft alle nieuwe apps van nederland wel het eerste of met Android er bij en daarna komt nog misschien windows phone 7 en blackberry
iphone heeft alle nieuwe apps van nederland
Onwaar; genoeg voorbeelden van apps die eerst uitkomen op Android (of zelfs exclusief) en later pas voor iOS. Het Neerlandsche Layar is hier een bekend voorbeeld van.
Layar was er al voor de Android dus dat lijkt me sterk.
Niet erg handig, op deze manier kan net 10% van nederland meedoen, lijkt me handiger dat je eerst het grootste OS pakt android en daarna de kleintjes.
10%? Waar haal je die cijfer nu weer vandaan? iOS draait niet alleen op iPhone's hoor? Je hebt ook nog de iPad en de iTouch.

Ze zeggen dat ze ook de android in de pijplijn hebben, dat is toch goed? Het ideen gaat erom dat meer mensen amber alert (makkelijker, beter) kunnen gebruiken om zo vermiste kinderen te vinden.

Dus zet de 'ik-en-mijn-mobieltje-zijn-de-beste' gevoel aan de kant endenk aan de mogelijkheden voor Amber Alert! De wereld u namelijk groter dan de eeuwige discussie iOS/Android...
Hmm... Autocorrect xD
Misschien moet je je eens afvragen waarom ze altijd eerst ios doen! Voor de lol denk je?
Misschien gebruiken de meest sociaal bewogen programmeurs IOS? :P
Al met al een hele goede stap in de goede richting.
Voor het overige heeft amber ook een sms dienst.

Maar de vraag rest nu, doet je/men er ook iets mee of is het uit gewone nieuwsgierigheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True