Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 350 reacties

Maandagmiddag om 12:00 uur wordt er opnieuw landelijk een controlebericht verstuurd via het waarschuwingssysteem NL-Alert. De overheid hoopt dat deze test succesvoller zal verlopen dan de vorige, toen veel Nederlanders het bericht niet of te laat ontvingen.

nl-alertBij de vorige proef ontvingen 3,9 miljoen Nederlanders een NL-Alert, terwijl bij de eerste proef 1,4 miljoen Nederlanders werden bereikt. Inmiddels ondersteunen alle providers op alle netwerken NL-Alert, terwijl vrijwel alle nieuwe smartphones die momenteel te koop zijn, de cell broadcast-technologie ondersteunen. Hierdoor is de verwachting dat het controlebericht van maandag, dat tegelijk met de maandelijkse sirenetest wordt getest, een nog grotere groep zal bereiken.

NL-Alert, dat een bereik heeft van 10km rond een zendmast, is actief sinds 2012 en wordt vooral door politie en brandweer ingezet bij crisissituaties. Tot nu toe is het systeem dertigmaal ingezet, onder andere bij grote branden. Daarbij worden omwonenden via het systeem op hun mobieltje gewaarschuwd om bijvoorbeeld ramen en deuren gesloten te houden. Ook bij naderend noodweer is het systeem ingezet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (350)

1 2 3 ... 18
Misschien is het al vermeld maar volgens NL Alert is het testbericht van vandaag alleen uitgezonden op het 2G en 3G netwerk. Toestellen die zich op het 4G netwerk bevonden hebben het bericht dus niet (kunnen) ontvangen.

Weet iemand of dit bewust is gedaan of werkt deze technologie simpelweg niet via het 4G netwerk?
Alleen 2G/3G dus. Vandaar dat ik niks heb ontvangen. Communiceer dat dan ook duidelijk naar de burgers overheid! Plaats een duidelijke melding op de website of iets dergelijks dat het systeem NIET op 4G werkt.

En dit is inderdaad bewust gedaan omdat (na wat rondneuzen):
Alle aanbieders van mobiele telefonie in Nederland verzenden NL-Alert via hun 2G- en 3G-netwerk. In de toekomst zullen zij NL-Alert ook via het 4G-netwerk uitzenden.
Bron: Website NL-Alert

Op dit moment dus eigenlijk weer een beetje halfbakken systeem van de overheid? Meerendeel van het mobiele netwerk (KPN/Vodafone) werkt nu met 4G, dus de meeste 4G enabled mobieltjes zullen het bericht dan ook niet ontvangen?

Denk dat ik de moord had gestoken, aangezien ik dus *en* geen alert-bericht kan ontvangen (want Vodafone 4G), *en* de sirenes niet zijn afgegaan... Geweldig :)

[Reactie gewijzigd door ironx op 2 juni 2014 14:05]

Als je 4G hebt heb je toch ook 2G en 3G antennes in je apparaaat? Of staan die uit bij (goede) 4G ontvangst?
Je mobiel selecteer vanzelf de 'beste' netwerk modus. In mijn geval dus 4G (en schakelt indien het signaal dit niet meer goed genoeg is vanzelf over naar 3G of 2G en weer terug).

Ik kan de netwerk mode dat ik wil gebruiken wel handmatig aanpassen, maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op. Dan zou ik alleen al *voor het geval dat* er een NL-alert melding zou *kunnen* komen geen 4G meer kunnen gebruiken...

[Reactie gewijzigd door ironx op 2 juni 2014 15:04]

Maar 5 jaar geleden was er niemand die een NL-Alert ontving (omdat het niet bestond), en nu toch wel een aantal miljoen. Tsja, beetje jammer dat jij het niet ontvangt (en een hoop meer daarbij), maar probeer jij maar eens zonder problemen een systeem te implementeren om 16+ miljoen te bereiken binnen een halve minuut. Ik wens je er veel success mee. :Y)

Ik vind dat ze het nog best goed doen. De sirenes zijn er nog, en samen met de NL-Alert hebben een hoop extra mensen nu toch meer informatie over wat er aan de hand is. Bij mij op kantoor kregen ook 2 collega's de NL-Alert niet, maar 5 wel. Die 5 konden de andere 2 wel vertellen wat er aan de hand was.
Volgens de website van NL Alert is het niet mogelijk op een Nokia Lumia 520. Echter ging mijn telefoon trillen (omdat hij op stil staat) om 11:59. Ik dacht dat ik gebeld werd, maar zag vervolgens alleen een wit scherm met tekst en uitleg van NL Alert. Nu tijdens het typen van deze reactie kreeg ik hem op 12:08 op mijn telefoon nogmaals binnen. Bijzonder dat het niet mogelijk is volgens NL Alert zelf, en dat ik hem fijn twee keer binnen krijg. Zou het iets te maken kunnen hebben met de developer preview van Windows Phone 8.1 waardoor het wel kan? Voorheen heb ik namelijk nooit een NL Alert ontvangen.
Same here met Windows Phone Developer Preview. Drie keer twee meldingen ontvangen:
  • 12:00 → twee keer
  • 12:01 → twee keer
  • 12:02 → twee keer
Als je het bericht niet leest, krijg je deze alsnog bij het unlocken te zien.
Bij mij ook beide keren twee keer het bericht. Wat mij verder opvalt is dat de berichten enorm veel whitespace hebben onderaan waardoor ik eerst een stuk moet scrollen voor ik de tekst zie. Staat jouw telefoon ook op de lijst die het niet zou moeten doen volgens NL Alert?
Nee, geen enkele whitespace, zie deze schermafbeelding.
Is softwarematig dus dat zou de reden kunnen zijn.

Als je het meerdere keren ontvangt dan is dat een softwarebug. Heb je hem toevallig verwijderd voordat je hem opnieuw kreeg?

In cell broadcast wordt het bericht namelijk telkens opnieuw verstuurd een bepaalde periode lang, en je mobiel moet herkennen dat het één bericht is en niet telkens een nieuw bericht.
Nee, niet verwijderd. Ik heb ze nu allemaal nog in m'n berichtenbox staan, zie deze schermafbeelding.

Ik kan me voorstellen dat het bericht van meerdere zendmasten komt en daarom meermaals binnenkomt.
Ik heb 6x een bericht gehad (iPhone 5). Zat wel in de auto op de snelweg, maar wel fucking irritant. Het noodalarm heb ik wel maar 1x gehoord omdat deze overal gelijktijdig afgaat. Moet met NLalert ook lukken lijkt mij
De verwoording op NL-Alert is een beetje krom, het is meer dat ze je niet stap voor stap kunnen vertellen wat je moet doen om het in te stellen.

99% van de telefoons vandaag de dag (in nederland) ondersteunen cell broadcast berichten, dus als je telefoon niet op de NL-Alert site staat moet je gewoon ff googlen.
Veel mensen die niets hebben ontvangen, erg vreemd dat er dan wordt gezegd dat de test geslaagd is. Ik weet niet welk percentage zij als succesvol beschouwen? Maar als ik het me goed herinner waren de vorige keren ook geen succes.. En als ik lees dat mensen een half uur later pas een bericht krijgen, zijn ze in een echt noodgeval wellicht al besmet met een bio-aanval-virus ;)

Gelukkig hebben we de sirenes nog, die maakten als vanouds weer een hoop herrie :)
Herrie zat zeg je, maar hier in de loodsen van het bedrijfsterrein waar ik werk te Numansdorp niets maar dan ook niets te horen. Zelfs niet met de roldeuren open!
Precies, met de sirenes heb je ook "dead spots". Op mijn vorige werk kon je ze horen als je goed luisterde. Daarom is het ook belangrijk dat het NL Alert *goed* gaat werken om een zo groot mogelijk bereik te maken. Nu is het natuurlijk de vraag of je een telefoon bij je hebt (en hoort) als je in een loods werkt.

Ik zie het bijvoorbeeld niet gebeuren dat landelijke radiostations de uitzending onderbreken voor een noodmelding. Althans, niet als de ramp lokaal is (bijvoorbeeld brand in Chemiebedrijf oid). Of de overheid moet alle radiofrequenties lokaal kunnen overrulen ;)

Nu is NL Alert nog vrij nieuw, maar hoe moeilijk kan het zijn om iedereen (evt in een regio) een berichtje te sturen? Veel providers kunnen al bulk-berichten sturen naar alle gebruikers, dus de techniek lijkt me nou niet heel erg onbekend.
Operatie geslaagd, patiënt overleden. :+
Ja precies. Het is waarschijnlijk gekscherend bedoeld, maar het klopt wel wat je zegt. Als de uitspraken van de woordvoerder kloppen is de operatie wel geslaagd.
...lijkt het erop dat het controlebericht overal goed is verzonden...
Alleen is het bericht blijkbaar in veel gevallen niet, of te laat, aangekomen. Dus de patient inderdaad overleden :)

Maar ik vraag me dan af waar het fout is gegaan. Zoals ik het begrijp is dit provider onafhankelijk, in die zin, dat een provider hier alleen in betrokken is via hun zendmast. Maar zo'n bericht wordt verstuurd per zendmast in een bepaald gebied.

Kan het zijn dat er zendmasten zijn overgeslagen, vallen er telefoons buiten het bereik van dit bericht (zwakker dan 2G/3G signaal?), verkeerde frequentie? Maar dat zullen we binnenkort wel horen.
Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat we bijvoorbeeld 5 jaar geleden uberhaupt geen NL-Alert hadden (en dus iedereen al besmet was geweest, volgens jou logica)? Dus ten opzichte van 5 jaar geleden zijn er miljoenen mensen extra op de hoogte van wat er aan de hand is. 100% dekking zal je nooit krijgen (niet iedereen heeft een mobiel, of capabele mobiel, sommigen zijn te ver van masten af, etc, etc). Maar het is altijd meer dan de 0% van 5 jaar geleden.
Ondersteunen is één, maar moet je zelf ook nog iets aanzetten of instellen voor het werkt?
Ja, dat moet inderdaad, dus het zal nooit het bereik hebben als die de sirene heeft.

Zie ook http://instelhulp.nlalert.nl/
Niet altijd. Mijn telefoon (Nexus 5), die van mijn collega's (LG G2, Huawei Ascend P6) hoefde niks in te stellen. Die instelhulp gaf alleen maar aan om "Extreme gevaren" aan te vinken, die op alle 3 de toestellen al aangevinkt stond.

Dus er zullen mensen zijn, die zonder iets in te stellen, het bericht ontvangen.
Behalve als je 4G hebt, dan werkt het niet... Lekker handig weer.

[Reactie gewijzigd door jarrin op 2 juni 2014 13:15]

Jup, op de Nexus 5's van mijn vriendin en mij was dat ook zo. En precies om 12 uur kreeg ik de NL Alert. Collega van me met een Samsung Galaxy Tab2 kreeg niks binnen (nu nog steeds niet), dus in het geval van een gifwolk die eraan komt weet ik wie ik allemaal moet waarschuwen :P Volgens mij heeft hier op de afdeling niemand dat bericht gehad. Alle bedrijfstelefoons hier draaien WP8.1, ondersteunt dat NL Alert helemaal niet of zijn ze gewoon niet goed ingesteld?
Windows Phone ondersteunt het wel voor zover ik weet. Alleen bepaalde Lumia toestellen (zoals de 925 bijvoorbeeld) niet.
En de Lumia 900 ook niet. Kan hem niet vinden op de instelhulp en geen melding ontvangen.
Klopt. Alleen niet-Nokia toestellen, als HTC en Samsung. Sommige Nokia's ontvangen wel iets, al weet niemand hoe dat kan :)

http://www.wp7.nl/45826/n...ds-niet-op-windows-phone/
Op Cyanogenmod 11.2 op de Huawei Ascend Y300 staat het ook standaard ingesteld, ik hoefde zelf niets meer te doen. Ik schrok me wel kapot toen ik daarnet mijn telefoon ineens keihard hoorde trillen :P

Naar mijn mening is dit een goede ontwikkeling, dit zou nog eens heel goed voordelig kunnen werken. Er kan nu immers een grote groep mensen tegelijk duidelijk gemaakt worden dat er iets mis is, als er iets mis is.
Precies bij de nieuwere toestellen staat het vaak al standaard ingesteld.
Ik heb 4G (Vodafone) op mijn Samsung S4 en heb vanmorgen een bericht hiervan ontvangen. Heb dit nooit ingesteld :).
Welke provider?
Zie reactie.

Dit was het sms bericht die ik heb ontvangen in Delft:

NL-Alert 02-06-2014 12:00 CONTROLEBERICHT. Uw telefoon is juist ingesteld voor NL-Alert. U hoeft niets te doen. Meer informatie op www.nl-alert.nl

[Reactie gewijzigd door iFap op 2 juni 2014 14:37]

Weet je ook of en waar die NL-ALERT info berichten worden opgeslan, om 12:00 uur precies ontving ik een Test Alarm, de Nexus5 gaat dan vreselijk tekeer :o Met een harde zoem en ongewenste vibraties (trillen inmiddels UIT gezet) het bericht stond direct op het vergrendelde startscherm, toen ik het toestel ontgrendelde was het info bericht zoek en kan ik het het nergens meer terug vinden (ook niet in HangOuts de standaard berichten applicatie) Enig idee waar ik het nog niet gelezen info bericht kan terug vinden of waar dat wordt opgeslagen?
Zelfde met de iphone, kon het bericht ook nergens terugvinden na het unlocken
Inderdaad, bovendien beïnvloedt dit ook de batterijduur van je toestel, hij moet toch constant 'listenen' naar deze meldingen.

En de webdesigner van die site mogen ze ook wel ontslaan zeg, tjezus mina, wat is dat ding pijnlijk om naar te kijken.
Voor zover ik weet gaan deze signalen over het gewone telefoonnetwerk. Daar luisterde je telefoon toch al naar dus zal er geen effect zijn op je batterijduur.
Helaas is dit niet waar...

Stukje van iphoneclub.nl:

Mindere batterijduur door NL-Alert

Apple waarschuwt ervoor dat het activeren van Noodmeldingen de batterijduur van je iPhone kan verminderen. In een eerder artikel over iPhone-batterijduur vertelden we al dat het activeren van NL-Alert de iPhone-batterijduur met 10 procent kan verminderen als je het GSM-netwerk gebruikt. Gebruik je 3G, dan wordt de batterijduur met maar liefst 30 procent verminderd.


Bron:
http://www.iphoneclub.nl/...-juni-weer-noodmeldingen/

Dit komt omdat het CMAS is: http://en.wikipedia.org/wiki/Commercial_Mobile_Alert_System

Dus het heeft juist wel effect op je batterij!

[Reactie gewijzigd door nickelz op 2 juni 2014 10:58]

Het is geen CMAS want dat is het NL-Alert van de VS ;) onderliggend wordt wel dezelfde techniek Cell Broadcast gebruikt, dat een soort SMS-bericht is.

Overigens is mij niet duidelijk waarom het zo'n impact op de accuduur heeft, zit het op een dusdanige andere frequentie dat het luisteren zoveel extra energie kost? Is er iets dat de providers of telefoonfabrikanten nog kunnen doen om het te verbeteren?

[Reactie gewijzigd door Rafe op 2 juni 2014 11:17]

Ja true, ik doelde ook meer op het systeem. Maar je hebt gelijk, het CMAS is specifiek gezien US! Het achterliggende systeem, cell broadcast, is wel hetzelfde.
Nog steeds geen aanwijzing waarom dit meer zou verbruiken. Het is niet dat er een polling systeem of extra frequenties gebruikt worden. zie ts 25.419.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 2 juni 2014 11:48]

Aangezien het niet overal zo lijkt te zijn en ik nog geen technische verklaring heb gezien lijkt het me eerder een implementatieprobleem dan een structureel probleem van de Cell Broadcast technologie.

Misschien dat er in sommige software implementaties een bug zit/zat waardoor er meer energie wordt verbruikt. Als het dan handmatig moet worden aangezet en nog niet veel wordt toegepast wordt zo'n bug niet snel gevonden...

Om te ontdekken of het werkelijk een probleem is zul je een hele reeks verschillende modellen en merken toestellen met verschillende software versies allemaal exact dezelfde handelingen moet laten uitvoeren terwijl de helft Cell Broadcast aan en de andere helft het uit heeft staan. Als er dan een significant verschil optreedt kun je concluderen dat er inderdaad een verband is.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 2 juni 2014 12:13]

Als het bereik van die sirene tien miljoen mensen is en de dienst heeft elf miljoen mensen als abonnee dan is het bereik toch al groter?
Ook als de dienst 1 miljoen abonnees heeft kan daarmee het bereik vergroot worden, als bv 50k de sirenes niet horen.
Achja, bij mijn vorige telefoon (HTC 8S) staat ook dat die niet geschikt is. Ik kreeg in November vorig jaar gewoon een bericht. Dus niet alle telefoons klopt de info van. Verder zijn een aantal telefoons standaard al ingesteld, terwijl dat niet op de site staat...
Klopt, die lijst van geschikte telefoons is erg onvolledig en dat ze melden bij ''telefoon staat niet in de lijst'' dat je telefoon dan ongeschikt is, is erg misleidend en slechte overheidsinformatie. Doet de betrouwbaarheid van dit NL Alert ook geen goed.

Voor een HTC Incredible S die er niet bij staat heb ik gewoon de stappen van de redelijk vergelijkbare HTC Desire S doorgenomen, uiteindelijk bleek het er al in te staan.
Lumia 625 staat erbij, maar: Je toestel is helaas niet in te stellen voor NL-Alert.
Volgens mij geldt dat voor de meeste WP toestellen.
Ik kreeg het bericht net op mijn Lumia 520. Zonder iets in stellen inderdaad.

[Reactie gewijzigd door tweak_dude op 2 juni 2014 12:08]

En ik kreeg niets op een 820, zonder iets in te stellen inderdaad. Dus.....?
Die sirene horen we nooit op het werk. Goede isolatie :)

Mn vriendin kreeg zonder ook maar iets aan te zetten wel het bericht - ik echter niet.
Wellicht zal er nog iets van een verschil tussen ios en android zitten qua standaard ondersteuning?
Nagekeken, maar op een Moto G staat het standaard aan. Ben benieuwd straks :)
In de meeste telefoons zit het tegenwoordig al ingesteld, heb je je toestel al wat langer in bezit of wil je controleren of het al is ingesteld:
http://instelhulp.nlalert.nl/

met deze instelhulp moet het iedereen wel lukken om in te stellen of controleren.

[Reactie gewijzigd door MisterEagle op 2 juni 2014 10:09]

Dat klopt inderdaad. Wat ik wel vreemd vind is dat er bij mijn toestel (HTC One M7) zowel een 919 kanaal als een 4371 kanaal staat ingeschakeld. Terwijl je volgens de instelhulp alleen 919 moet toevoegen. Overigens vind ik 11 stappen wel vrij veel. Dat moet simpeler kunnen.
4371 is een Amerikaans kanaal. (ik dacht dat dat iets heet als presidential alert oid)
Staat gewoon fabrieksaf erin zodat het toestel wereldwijd verkocht kan worden denk ik?
Op zich wel relevant als je eens op vakantie gaat naar de VS en er daar dan iets gebeurt...
Het systeem verstuurt een bericht op beide kanalen. Ik kreeg rond twaalf uur twee berichten binnen :)
Bij iPhone wel, daar moet je naar Instellingen / Berichtencentrum en dan helemaal onderaan "Noodmeldingen" aanzetten.
Dese staat standaard uit.
Mijn IPhone 5S ook. Toch wel bizar dat er zoveel shit wel automatisch aan staat maar zoiets niet...
Volgens mij was dat de eis van Steve Jobs. Die wilde het helemaal niet in iOS. Tenminste, ik meen dat eens gelezen te hebben dus someone correct me if I'm wrong. En ik heb het ook gewoon uit. Heb al genoeg last van de roverheid, als ik nu ook al berichtjes op mijn mobiel ga krijgen van ze. Als er wat aan de hand is ergens krijg je dat langs zoveel kanalen binnen.
Dat is helemaal niet bizar. Het verbruikt immers gewoon energie, dus als men niet weet dat het aanstaat maar het wel energie verbruikt, gaat het natuurlijk klachten regenen.

Wat ik wel bizar vind is dat niet alle telefoons ondersteund worden. Zo kan je het niet ontvangen met een Nokia Lumia. Mijn oude Lumia 710 (WP7) kan het niet en mijn nieuwe Lumia 920 (WP8) ook niet.
Deze alert en pushberichten hebben daadwerkelijk invloed op de standby duur van je toestel, EN is netwerk afhankelijk; heb je kpn, dan is je phone eerder leeg dan bij vodafone :F (frequentie netwerk informatie en updates).
Zet deze meuk uit; bespaard je redelijk wat batterijduur!
uitzetten ios; http://www.iphoneclub.nl/...os-apps-berichtencentrum/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 juni 2014 10:25]

Voornamelijk iPhones zijn daar gevoelig voor, bij Android telefoons is het niet tot nauwelijks merkbaar in de accuduur.
nope; IEDERE telefoon; is namelijk provider afhankelijk; zo stuurt kpn 2x zo vaak een netwerk-informatie update dan vodafone. Hierdoor is een kpn telefoon dan ook eerder leeg dan hetzelfde toestel met vodafone sim. Dit is toestel/merk onafhankelijk.

//edit:
je test dat met dezelfde toestellen, beide andere sim over langere periode (batterij leeg)?
Veel van dit soort testjes gedaan bij BelCompany; en dan is het niet steekproefje maar serieus met meerdere uitvoeringen en modellen.
Om incidenten en uitzonderingen uit te sluiten.

Heel bijzonder dat jij compleet tegenover gestelde ervaard. Ik weet hoe wij de tests hebben uitgevoerd, en kan niet anders concluderen dat er daadwerkelijk een benoemswaardig verschil is.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 juni 2014 10:43]

Ik heb het uitgetest met 3 verschillende android toestellen en ik heb geen verschil in accuduur waargenomen, op het Vodafone en het KPN netwerk getest. Verschil was is in het uiterste geval 30 minuten, het gemiddelde was verwaarloosbaar.
HTC X8 windows heeft het standaard ingesteld (althans die niet van een provider komt)
Limiet van 10 km om zender? Hoeveel range heeft een gewone telefoon zendmast dan?
Ik heb niet zo zeer het idee dat het een bereik heeft tot 10km, maar dat ze bij een bepaalde situatie een x aantal matsen selecteren en daar een bericht naar toesturen. Iedereen die in een bereik van 10km rond de mast zit krijgt het bericht. Anders wordt je bereik teveel en krijgen mensen die er niets mee te maken hebben ook het bericht.
Maar betekent dat dan dat er in nederland zoveel masten staan dat iedereen altijd wel binnen een straal van 10 km zo'n ding heeft staan?
Het is erg afhankelijk van telefoon en frequentie waarop het netwerk met de telefoon communiceert. GSM toestellen ontvangen en zenden in Nederland 900Hz of 1800Hz, dit is afhankelijk van je mobiele provider. Een 900 frequentie is lager heeft dus minder weerstand en kan verder door gebouwen heen. Met ideale weersomstandigheden (onbewolkt), ideale temeratuur (25 graden), minste weerstand (geen gebouwen of bossen tussen de zendmast en telefoon) kan een 900Hz telefoon 25 KM halen.

[small](Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/handhelds-smartphones/zendvermogen-bereik-gemiddelde-gsm.75376[/small])

[Reactie gewijzigd door t-bl op 2 juni 2014 10:18]

Dan snap ik dat limiet van 10 km niet echt.
De limiet van een 2G verbinding heeft voornamelijk te maken met een time-out die je krijgt. Met een andere instelling kan 25 km of meer bereikt worden, wordt voornamelijk toegepast in oa Noorwegen.

3G en 4G hebben geen last van dit probleem.
35 km zelfs! En komt omdat je anders buiten je timeslot gaat uitzenden omdat de lichtsnelheid te langzaam is :P
Misschien dat ze de 'cellen' waarmee ze werken max. 10 km groot maken. Zodat ze niet te grote gebieden hebben die een bericht ontvangen.
Klopt, het verschilt per provider en frequentie. Overigens zal in de praktijk de afstand tot de dichtsbijzijnde mast vaak korter zijn omdat telco's het niet tot het aller uiterste zullen willen pushen. Hoe groter het bereik hoe meer mensen binnen die cel hoe groter de benodigde capaciteit (of hoe sneller overbelast). Dan is het vaak nuttiger om meerdere kleinere cellen te bouwen. Je zult in een beetje gemeente in Nederland zelden verder dan een kilometer of twee van een mast zijn.

Voor een noodnetwerk als dit is dat natuurlijk geen probleem. Het is weinig verkeer en bovendien een broadcast in één richting. Dan mogen die cellen best een stuk groter zijn en zal het formaat eerder afhankelijk zijn van hoe groot het gebied is dat je wil bereiken met een specifieke melding dan dat het een technische achtergrond heeft.
Dat nlalert niet werkt met 4G, is onbegrijpelijk en onacceptabel, terug naar ontwikkelaars.
Dat jij vind dat het niet werkt met 4G vind ik onbegrijpelijk. Het is precies zoals the_shadow zegt.

Dat JIJ toevalig bij die kleine groep "rijke" Mensen zit, die heel "toevallig" een telefoon met de "nieuwste" snufjes, waaronder 4g zit hebt, is maar pure toeval.

Ik vind het heel normaal eigenlijk dat 4G nu niet werkt. Het is nieuw, 90%(speculatie) van alle mensen bevat geen telefoon die 4G aan kan en al kan je het aan, dan heb je er in Zeeland, Limburg of zelfs Groningen toch niks aan.

Dus waarom zou nlalert moeten werken met 4G als het haast toch niemand zal bereiken.

Nee, ik geef de overheid en de ontwikkelteam toch kudo's dat ze aardig wat personen kunnen bereiken, in plaats van dat ze een nieuwe techniek die nog niet landelijk bruikbaar is.

/Rant

Fyi, Ik heb geen telefoon met 4g, maar ik krijg tenminste wel een berichtje. Vind ik toch wel een stuk belangerijker.

[Reactie gewijzigd door Felsch op 2 juni 2014 16:20]

Het moet gewoon werken op 4G, de techniek moet los staan van een evt. melding. Bijna elke nieuwe telefoon heeft 4G en bij bijna alle (nieuwe) abonnementen zit het erin. KPN heeft landelijke dekking, zelfs in Groningen en Zeeland...
Bijna alle? Ja, als je KPN hebt. Als je T-Mobile of Vodafone hebt, dan kun je nog lang wachten (sommige regio's eind 2014 pas, zelfs regio's met redelijk grote steden)
De providers hebben bij elkaar al paar honderdduizend mensen die 4G hebben op hun toestel, dus die mensen krijgen het allemaal niet.
Dus de opmerking dat het op een kleine groep 'rijken' gaat vind ik een BS opmerking.
Dat jij blijkbaar je nogal minderwaardig voelt omdat je geen 4G hebt doet niets af aan het feit dat het een waarschuwingssysteem is vanuit de overheid en dus op alle systemen zou moeten werken.

Als je toch de redenatie van die "kleine groep rijken" aan wil houden, die betalen ook het meeste belasting dus hebben meer recht op waarschuwing dan jij, immers ze betalen er meer voor. Zo goed?
(ik hoop dat je begrijpt dat dit een belachelijke redenering is)

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 2 juni 2014 15:27]

Pardoon, maar ik vind de reden waarom 4g niet werkt om het alleen op duurdere smartphones draait niet een geledige reden. Je hoeft helemaal geen dure smartphone te kopen om gebruik te kunnen maken van 4g, de lumia 635 ondersteund 4g en is maar 175 euro. Als dat al teveel geld is moet men afvragen waren we überhaupt mensen op hun smartphone willen benaderen

Ik vind als je met een systeem komt die de ouderwetse noodinstallaties moet vervangen het op elk device moet werken, welke grote ,snelheid en prijskaart hij ook heeft, .

Hun quote is ook
"Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht op de mobiele telefoon informeren."
Ze konden er beter van maken dat ze maar een deel van de Nederlandse bevolking kunnen informeren, want op vele 3g toestellen werkt het niet en op 4g helemaal niet. Er zal maar een echte noodsituatie zijn en we erachter komen dat 10 % van de Nederlandse bevolking niks ontvangen had op hun smartphone... Niemand wilt dit op zijn geweten hebben.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 juni 2014 10:36]

Je wil niet afhankelijk zijn van een technologie die nog niet landelijk dekkend is. Je pakt dus de meest eenvoudige, meest gebruikte technologie die beschikbaar is, GSM dus.
Als je op 4G verbonden bent krijg je hem gewoon niet, dat is een kwalijke zaak. De telefoon schakelt niet tijdelijk terug om dit bericht te ontvangen. KPN is trouwens landelijk dekkend...
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Vorige keer had ik 4x hetzelfde bericht ontvangen. Ook kennissen die bij ons waren kregen dubbele berichten of zelfs helemaal niet terwijl de instellingen gewoon goed vonden.

Ik hoop dat het systeem beter zal gaan werken. Gezien het toch erg handig is. Gebouwen die steeds meer geïsoleerd worden waardoor geluid van buiten nog slechter te horen is. Maar ook voor mensen die gewoon slecht horend zijn is het een goed systeem.
Het ljikt me vooral nuttig dat je direct weet waar het alarm voor is. Ik ga er tenminste vanuit dat er direct in het kort staat wat er aan de hand is. Bij het luchtalarm weet je wel dat je ramen en deuren moet sluiten, maar je weet niet of dat is omdat er een brand is of omdat de russen aanvallen (om maar eens wat te noemen).
Bij mij ook 3 berichten. Maar ben eens naar mijn instellingen gaan kijken en daar zag ik meerdere vinkjes aanstaan. 3 Waarschuwingsniveau's (verklaard de 3 berichten). Verder nog opties voor infowaarschuwing en amber allert. Xeria SP
Waarom sturen ze niet gewoon een SMS bom? Dan bereik je alle mobiele telefoons in de buurt ipv alleen de ondersteunde en zit men niet met een verkorte batterijduur. Of is er iets speciaals met dit systeem? Heb het zelf nog nooit ontvangen
Een SMS broadcast is naar mijn idee ook de beste oplossing maar dan niet in de zin van een SMS sturen naar een idiote berg telefoonnummers maar gebruik maken van de SMS techniek vanaf de zendmast en het SMS bericht botweg naar alle aangesloten toestellen sturen zonder gebruik te maken van de nu toegepaste en niet door alle toestellen ondersteunden SMS-CB techniek. Juist standaard SMS zou de oplossing kunnen zijn omdat ieder toestel dit ondersteunt. Een dergelijke broadcast 'vanaf de paal' zou technisch mogelijk zijn en jaren geleden zelfs iemand gevonden die beweerde een werkend prototype te hebben - dit helaas nooit werkend gezien: we kwamen er juridisch en financieel niet uit.
Een overbelast mobiel netwerk kan geen sms meer afleveren. Cell broadcast werkt ook nog steeds als het netwerk totaal overbelast is. Daarom.

Bovendien wil je geen onnodig verkeer over het netwerk laten gaan in noodgevallen. Cell broadcast is volledig niet-belastend voor mobiele netwerken.
Oh dus daarom ontvangen sommige mensen met cell broadcast NLAlert pas na 15-30 minuten... lekker veilig. Werkt dus echt niet beter.
Dit is een software-issue op de telefoons die ze gebruiken. SMS naar alle subscribers op een netwerk sturen wil je gewoon echt niet...
Of later, ik kreeg hem om 12:42 in Almere op mijn Vodafone HTC One M7.
Dat is wat ik bedoelde met een sms bom ;) Gewoon alle mobiele aansluitingen binnen het bereik van de zendmast.

Ik weet dat eerder is toegepast, waarom dan niet voor dit soort doeleinde?
Dit kan en doet de politie al jaren, de toegevoegde waarde van NL-Alert is dat het niet afhankelijk is van wie aan welke telefoon mast verbonden is, een 'SMS bom' (in ieder geval degene waar jij op doelt) stuurt gewoon een bericht naar iedereen die is verbonden met telefoon mast X, voor NL-Alert zal het zo zijn dat er ergens centraal iemand een bericht in het systeem zet en deze over heel nederland word verspreid (of in ieder geval grotere regio's dan wat 1 mast kan dekken)
Hmmm, ik dacht altijd dat Cell-Broadcast juist een hele oude techniek, die vroeger in alle oude mobieltjes zat en juist door schaars gebruik is uitgefaseerd in de smartphone wereld.

Could be wrong tho' =\

*Edit: blijkbaar heb ik het idd fout, schijnt pas sinds 2008 in gebruik genomen te zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast

[Reactie gewijzigd door 5V1NA70G op 2 juni 2014 10:09]

Nee het was eerder ook wel in gebruik in NL hoor, vroeger kon je hier ook zien in welke regiocode je zat (zoals als voorbeeld genoemd wordt in dat artikel). Alleen dat specifieke gebruik is uitgefaseerd omdat het voor mobiele telefoons op een gegeven moment niet meer uit maakte waar je zat, er was niet meer zoiets als lokaal tarief.

edit: Dit was in ieder geval zo op het libertel (wat nu vodafone heet) netwerk.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 juni 2014 10:25]

*Edit: blijkbaar heb ik het idd fout, schijnt pas sinds 2008 in gebruik genomen te zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast
Nee hoor, het is dezelfde techniek die Libertel vroeger gebruikte (op kanaal 050) om de netnummers door te geven waarbinnen je met korting bellen kon. In 1998 was dat sowieso in gebruik (volgens Usenet).

Cell Broadcast is volgens mij altijd onderdeel van de GSM standaard geweest, maar in ieder geval staat in het door jou gelinkte artikel dat het in 1997 voor het eerst gebruikt werd. Of dat klopt weet ik niet, in ieder geval klopt dat het in 2008 voor het eerst grootschalig gebruikt werd niet. De Duitstalige lemma op Wikipedia zegt ook iets anders.
Raar, mijn Nokia N-Gage uit 2003 ondersteunt het ook.
Het werd in de oude gsmmetjes vooral gebruikt om de regiocode in je scherm weer te geven (iets wat nu juist niet meer wordt weergegeven helaas)
Klopt. Volgens mij werd het ondersteund door elke telefoon die ik heb gehad sinds 1997 (alle (Sony-)Ericsson). Maar mijn laatste telefoon, een Nokia N9, ondersteunt het niet, voor zover ik weet.
Op iOS kun je het instellen op de volgende manier:
Instellingen -> Berichtencentrum -> Helemaal onderaan de pagina 'Noodmeldingen' inschakelen.
Het lijkt erop dat je IOS7 nodig hebt voor dit.. Helaas heft IOS7 op mijn 4S een te grote aanslag op mijn accuduur (en gebruik nog IOS 6).
Overigens werkt dit dus niet i.c.m. 4G. Daar is men mee bezig, aldus de site:

http://www.nl-alert.nl/veel-gestelde-vragen/
Overal in Nederland waar mobiele telefoons bereik hebben via het 2G- of 3G-netwerk kun je NL-Alert ontvangen. In de toekomst zullen alle aanbieders van mobiele telefonie NL-Alert ook via hun 4G-netwerk uitzenden.
Op iOS kun je het instellen op de volgende manier:
Instellingen -> Berichtencentrum -> Helemaal onderaan de pagina 'Noodmeldingen' inschakelen.
Wat als je geen Nederlands talige iOS gebruikt?
Mijn volgende telefoon wordt iPhone.
Settings -> Notification Center -> all the way down 'Emergency Alerts'
In het engels
Settings - Notification Center -> Government Alerts Emergency Alerts
1 2 3 ... 18