Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 193, views: 42.921 •

De Nederlandse Spoorwegen voorziet maandag voor het eerst in Nederland een trein van draadloos internet. Reizigers op het traject Amsterdam Bijlmer - Leiden kunnen gratis van wifi gebruikmaken. Andere treinen zouden snel volgen.

De eerste NS-trein met wifi vertrekt om 14.30 in het bijzijn van de directeur van T-Mobile, de president-directeur van NS en demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De introductie is het startsein voor een landelijke uitrol. In 2013 moeten alle NS-treinen van wifi-hotspots van T-Mobile zijn voorzien. Nog dit jaar moet 27 procent van de intercity's draadloos internet krijgen en elke week worden nieuwe treinen met de technologie uitgerust.

Via een antenne op het treindak krijgen de wifi-hotspots in de treinen een uplink naar het hspa-netwerk van T-Mobile, vertelt Priscilla Tomasoa, woordvoerster van het bedrijf. Ze wil geen garanties geven over het bereik, 'maar we hebben een stabiel netwerk met vrijwel overal dekking'. Volgens Tomasoa is de snelheid theoretisch 7,2Mbps, het maximum van het 3g-netwerk, maar is de werkelijke snelheid die reizigers ervaren mede afhankelijk van de dekking en de hoeveelheid gebruikers. T-Mobile werkt bij de uitrol samen met Nomad Digital, een Brits bedrijf dat de hardware levert en wereldwijd treinen van draadloos internet voorziet.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het project met 15 miljoen euro subsidie gestimuleerd, terwijl NS zelf voor de overige 45 miljoen opdraait. NS belooft dat internet in ieder geval drie jaar lang kosteloos te gebruiken is; wat daarna gebeurt, is onduidelijk. Een eerdere poging van het vervoersbedrijf om draadloos internet samen met KPN mogelijk te maken, liep vanwege de hoge kosten op niets uit.

Overigens is de NS niet de eerste in Nederland met draadloos internet in de trein. Arriva levert samen met KPN en ProRail al wifi op het traject Leeuwarden - Groningen en Connexxion heeft een hotspot in de 'Valleilijn', die tussen Ede-Wageningen en Amersfoort ligt.

Reacties (193)

Reactiefilter:-11930186+198+20+30
1 2 3 ... 7
Eens, vindt het eigenlijk schandalig dat we tot 2010 moesten wachten totdat begonnen werd met draadloos internet in de trein. Hoop dat ander openbaar vervoer snel volgt zoals Bus, Metro, Tram e.d. Zeker als je een iPhone o.i.d. hebt kan het zeer handig zijn om internet bij de hand te hebben in het OV. :)
Dit is ook een artikel dat wel in de trant van geschiedenis zal gaan. WIFI in de trein. net als de auto ;)
Een iPhone heeft ook gewoon 3g.
De uplink van het wifi-netwerk in de trein is ook 3g.
-> iPhone is een verkeerd voorbeeld denk ik..


Bovendien met dat 'het tijd werd' ben ik het volledig oneens. Er staat in het artikel ook gewoon dat een eerdere poging met KPN is mislukt omdat het te duur was.
Is al te laat nu 3g gemeengoed begint te worden, dit had 5jaar terug interessant geweest. nu niet meer
Zijn anders nog genoeg mensen die klagen dat 3g regelmatig op een traject wegvalt.. Nu weet je in elk geval zeker dat je internet hebt en vast blijft houden tijdens de reis.
Precies, daar is ook mijn hoop op gevestigd; zo'n antenne op het dak van de trein is natuurlijk een stuk beter dan het bereik van de brakke hardware van bv de iPhone als je in een geisoleerde trein zit!
Ik denk ook dat de garantie die de mobiele provider moet leveren voor zo'n netwerk groter is dan bij individueel gebruik van 3G; daarbij ben je maar een individu die klaagt.. als het hele netwerk in de trein faalt is dat veel meer zichtbaar voor de provider.
Ze wil geen garanties geven over het bereik, 'maar we hebben een stabiel netwerk met vrijwel overal dekking'.
We weten dus nog niks zeker totdat het allemaal in werking is gesteld.

edit: quote toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 29 maart 2010 19:36]

Nu dat er een fatsoenlijk 3g netwerk aanwezig is, is wifi in de trein ook daadwerkelijk technisch & financieel mogelijk.


Waren ze 5 jaar geleden aangekomen met een wifi netwerk in de trein met GPRS snelheden, dan had je wel zitten zeuren over hoe langzaam het wel niet was.
Toch bijzonder dat in een tijd van bezuinigingen 15 miljoen wordt besteed aan zo'n project. Als de NS zoiets wil moeten ze dat zelf maar betalen vind ik persoonlijk.
Dit word gesubsideert omdat hierdoor (waarsscheinlijk) het gebruik van het openbaar vervoer toeneemt, waardoor er minder last is op de wegen, waardoor er minder kosten zijn voor de staat. (en meer gemak is voor ons.)
De vraag is natuurlijk of de NS het NIET had gedaan als er geen subsidie was.
Het heeft twee kanten.
1 Als het van zichzelf rendabel is, heeft het geen subsidie nodig.
2 Als het van zichzelf rendabel is betekent dat dus dat er veel mensen op zitten te wachten, en je dus meer nut creeert.
vaak betekend subsiddie voor de overheid een versnelde implementatie.
kan goed dat wifi opzich interestant is, maar dat het nog even zou duren voor bijvoorbeeld de hardware betaalbaar genoeg zou zijn.
met de subsidie kan het al dit jaar van staat gaan en niet pas over zeg 5 jaar.
Ik reis dagelijks tussen amsterdam en leiden, maar om je laptop mee te nemen en maar te hopen dat je die ene trein krijgt....
hopelijk zullen ze snel de andere er mee gaan uitrusten.
daarom staat er ook
Nog dit jaar moet 27 procent van de intercity's draadloos internet krijgen en elke week worden nieuwe treinen met de technologie uitgerust.
uiteraard moet er altijd één de eerste zijn :)
ik ga er van uit dat de belangrijkste lijnen tegen volgend jaar allemaal dagelijks wifi gaan hebben, dus lijkt mij dat een mooie aantrekking voor zakelijke gebruikers (indien het fatsoenlijk werkt natuurlijk)
Er zijn best veel dingen, die een bedrijf nooit (of pas veel later) zal doen omdat het voor het bedrijf niet evenveel winst oplevert als een investering in een ander punt maar die voor de samenleving in het geheel wellicht veel meer opleveren dan de oorspronkelijke investering waard is.
Dit is best een belangrijk project wat mensen van de weg af haalt. Echter brengen die mensen niet noodzakelijk heel erg veel extra winst aan de NS omdat ze waarschijnlijk op toch al drukke trajecten zullen gaan rijden en de NS dus bv meer treinen moet inzetten ed.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 29 maart 2010 11:39]

Er zijn best veel dingen, die een bedrijf nooit (of pas veel later) zal doen omdat het voor het bedrijf niet evenveel winst oplevert als een investering in een ander punt
In je eerste zin geef je dus precies aan dat dit geld dus beter anders besteed had kunnen worden. Dit is misallocatie van resources en een rem op de economie.
Of niet, want mensen kunnen productiever zijn als ze met de trein reizen, wat ervoor zorgt dat die 1,5 a 2 uur die mensen per dag van bv. Amsterdam naar Den Haag in de trein doorbrengen toch economische winst kunnen opleveren. (Geen weggegooide uren, maar gewoon werkuren)
Als dit zo zou zijn, zouden al veel meer bedrijven stimuleren dat mensen met de trein gaan. Blijkbaar geldt dit niet in alle gevallen. Bedrijven kunnen prima zelf bepalen wat voor hen het beste is. Centrale planning van de economie werkt niet, dit heeft het communisme al aangetoond.
Echter brengen die mensen niet noodzakelijk heel erg veel extra winst aan de NS omdat ze waarschijnlijk op toch al drukke trajecten zullen gaan rijden en de NS dus bv meer treinen moet inzetten ed.
Dit levert ze alsnog flinke winst op, want NS zal toch echt geen extra treinen laten rijden op een traject (gaat ook niet of zeer krap met de dienstregeling etc), terwijl er wel meer mensen gebruik maken van hetzelfde aantal treinen.

Dus kosten per persoon per trein omlaag en winst per persoon per trein omhoog ;)
Het zal zichzelf moeten reguleren. Echter als er nogal hoge opstartkosten zijn voor een bepaald project mag je daar ook markttechnisch subsidie in steken. Om het maar over een bepaalde drempel te krijgen zeg maar.
Ze kunnen momenteel beter de schoonmakers wat subsidie geven. Een beetje schoonmaken op de perrons en in de treinen zal veel meer reizigers opleveren dan een draadloze internetverbinding.
Mee eens maar dat is een andere discussie helaas :) Daar krjgen ze dus geen subsidie voor...
Dat komt omdat er alleen bezuinigd word op dat gene waar de mensen die de minste stemmen opleveren last van hebben ;)

On topic:
Ik vraag me af hoe haalbaar het is om op basis van deze technologie een uitrol in heel Nederland te doen. Gezien het feit dat er nog steeds blank spots zijn in Nederland waar ook T-mobile geen 3g verbinding heeft.
Er staat toch ook 'vrijwel' overal dekking... Ik reis elke dag tussen Nijmegen en Utrecht, en daar is op de veluwe elke dag een Blind-Spot van een paar honderd meter....
Ja en laat dat ding op het dak nou 3/4x beter zijn als een antenne in een telefoon ;) Die kan je simpelweg bijna oneindig krachtig maken (kost enkel stroom) en dat lukt mij een mobieltje niet he, die wil je ZUINIG hebben!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 maart 2010 11:29]

nog afgezien van de limiet op het zendvermogen: je telefoon mag je oren niet roosteren ;)
Ik denk niet dat ze het vermogen al te veel opschroeven, dat kan helemaal niet volgens de standaard. Hooguit een betere/grotere antenne op het dak ipv in de kooi van faraday.

Ik vind het nogal nutteloos: iedereen die dat wil kan voor een paar euro zo'n dongle-abbo nemen. 220v zou nuttiger zijn, maar dat zit hooguit in de 1e klas.

[Reactie gewijzigd door MBV op 29 maart 2010 11:39]

yup, dat is ook een goed idee om tegelijk met wifi ook 230v in de trein te installeren..

maar ze mogen ook wel ns kijken naar de aansluitingen, en aansluitingen met overig OV, want ik doe nu met het OV dr altijd minstens 2 tot 3x zo lang over als dat ik met een auto zou doen.. en in het OV kan ik ook nog eens niet van mn eigen muziek genieten, veel spullen meenemen, buiten de 06.00-00.00 periode rijden, etc.. (nachtnet is geen substituut, de meeste plaatsen in NL zijn dan gewoon niet meer bereikbaar)

ohja, en de schoonmakers iets meer geld geven.
Mjah, maar 220v is risicovol vanwege vandalisme, ff kortsluiten en de trein staat stil ;)
*bij wijze van spreken* iig is het erg makkelijk om het te slopen

[Reactie gewijzigd door FireDrunk op 29 maart 2010 13:04]

de 230 punten die nu in treinen zitten hebben elk hun eigen zekering, mijn laptop trekt iets teveel stroom en knalt er elke 5 minuten dan weer uit, binnen 1 min staat het er dan weer op. De trein zal er echt niet van stil gaan staan ;)
Er zijn makkelijkere manieren om een trein te stopen hoor.. (denk aan een noodrem ;) )
waarom 230? waarom niet EmPower (12 15v vliegtuig aansluiting) zou veel veiliger zijn en is genoeg om je telefoon of laptop op te draaien, is juist een standaard die hier voor gemaakt is.

[Reactie gewijzigd door conradm op 29 maart 2010 14:42]

Alsjeblieft geen 15v want daar is geen enkele adapter geschikt voor 8)7 . En om nou weer speciaal vliegtuigadapters te kopen voor in de trein.

Ik zou zeggen sigarettenaanstrekeraansluitingen. 12v is redelijk standaard, je kan met betrekkelijk weinig vermogensverlies je mobieltje laden via een standaard adapter en het is veilig (een vinger in steken is geen probleem, zolang die niet nat is;) ) en ook nog eens vandalisme-ongevoelig.

Stel dat je op max 10A voor de 12V aansluiting zit, dan heb je met een groep of 4-8 een hele (enkeldeks) coupé wel gedekt.

[Reactie gewijzigd door LauPro op 29 maart 2010 19:46]

EmPower is ideaal. Die adapters zijn makkelijk verkrijgbaar en het is dan ook nog eens uitwisselbaar met veel airlines.
Op de treinen in België zijn in elke wagon 2 stopcontacten van 220v reeds voorzien!
Je zou eens tussen eindhoven en heerlen moeten reizen. Ik heb ook t-mobile op mijn iphone en het is bijna constant 2g en er zijn 2 of3 blind spots. Ik hoop dat ze het tegen die tijd toch wel wat beter maken.
Ligt mss aan je telefoon? Ik reis namelijk elke dag tussen sittard en eindhoven, ook met t-mobile, en heb overal gewoon 3g.
of heerlen-sittard is gewoon een pauperstuk ;)
al is het maar 10 minuten.

ontopic:
ik kan niet wachten tot het op Den-Haag - Venlo en Amsterdam - Heerlen/Maastricht komt.
dat pokke-eind van 2,5 uur van Delft-Heerlen kan ik beter gebruiken dan het slapen waar het nu meestal in eindigt. En werken op laptop werkt nét wat lekkerder als je bij je google-docs kan :)
en je kan opzoeken hoe lang je vertraging is :)
Ik durf met jou te wedden dat ie 3x wegvalt. Vooral tussen weert en eindhoven is het huilen.

T-mobile 3g is hopeloos. Heb zelfs nog hun eigen G1 ;)
Waarschijnlijk is het idee dat op deze manier het OV aantrekkelijker gemaakt wordt, waardoor meer mensen gebruik gaan maken van de trein ipv de auto, waardoor die investering van 15 miljoen aan de andere kant weer dingen oplevert (minder CO²uitstoot, minder files en daarmee dus ook minder onderhoud nodig aan de weg).

Of het werkt betwijfel ik, maar wie weet kan het wat mensen overhalen.
Het is ook echt aantrekkelijk om in de spits met je laptop te gaan zitten in de trein.... Vaak mag je blij zijn als je uberhaupt al een zitplek hebt.
Tenzij je eerste klas reist, dan is er bijna altijd wel plek. En als het bedrijf waarvoor je werkt hard bezig is met een groen imago, dan is het best interessant om mensen een 1e klas abonnement inclusief openbaar vervoer te geven.
Dat denk je maar dat er altijd plek is, vaak genoeg staan er gewoon nog mensen in de eerste klas.. En ja die hebben ook betaald..
Ik reis dagelijks met de trein en als ik 1 keer in de maand een keer moet staan is het veel...
15 miljoen is echt peanuts binnen de overheid. Daar komt bij dat dit waarschijnlijk niet down the drain belastinggeld is. Ik denk niet dat dit initiatief op korte termijn door enkel NS zelf was gedaan en dit zou best wel voor een flinke boost in het gebruik van openbaar vervoer kunnen zijn. (en wellicht voor T-Mobile om een betere dekking te verzorgen)
Ik heb dit veel liever dan het sponsoren van olympische spelen of boekenweken. Dit is namelijk goed voor de reiziger.
Geef ik je gelijk in wat de Boekenweek betreft, maar de Olympische spelen zijn (helaas ook politiek gezien) interessant voor een land om te hosten... Kost een bom duiten, maar met al die toeristen heb je kans dat je er winst uit trekt... En dat is wel weer goed voor de economie ;)
Geef ik je gelijk in wat de Boekenweek betreft, maar de Olympische spelen zijn (helaas ook politiek gezien) interessant voor een land om te hosten... Kost een bom duiten, maar met al die toeristen heb je kans dat je er winst uit trekt... En dat is wel weer goed voor de economie ;)
De boekenweek is interessant voor de boeken-sector. Dit levert namelijk geld op doordat mensen meer gaan lezen. Ik weet niet of de overheid hier geld in stopt of dat de boeken-sector dit zelf met sponsors doet.

Voor de NS is het sponsoren van de boekenweek interessant. Het levert een hoop reclame op en als meer mensen onderweg willen lezen kunnen ze dat beter in de trein doen dan achter het stuur van een auto. Die gratis dag die ze aanbieden is een rustige zondag, wanneer veel treinen toch half-leeg rijden. Dit levert ze vast meer op dan het sponsoren van een lokale sportvereniging. Daarnaast gezien veel mensen in de trein lezen past het bij de doelgroep.
In tijden van bezuinigingen wil het nog wel eens de juiste zet zijn om te investeren. Het levert uiteindelijk wellicht meer op om redenen die al hierboven genoemd zijn.
is dit dit maal wel voldoende getest op veiligheid, ik kan me nog herrineren dat de vorige keer dat zo'n test werd uitgevoerd het zeer makkelijk was om andere laptops te bereiken.
Nou nee, dat zou betekenen dat de treinkaartjes duurder worden (die al te duur zijn).

Daarnaast is het belangrijk vanuit een milieuoogpunt dat zoveel mogelijk mensen gebruik maken van de trein in plaats van de auto. (hoewel dit ook een discussiepunt is volgens top gear ;)
Lijkt mij eigen verantwoordelijkheid om je laptop dicht te timmeren. Zowiezo vragen vista en windows 7 wat voor een netwerk het is, en als je publiek opgeeft wordt windows filesharing uitgezet.

En een firewall + soortgelijken moet je gewoon hebben, heeft weinig met de ns te maken.
Begin van een goed idee... ben net terug van mijn tripje Houston en daar kun je bijna overal wel gratis WiFi krijgen. In Nederland sinds kort bij alle verstigingen van McDonalds (uitzondering Schiphol uiteraard!).

Benieuwd of het goed gaat werken, anders heb je er nog niks aan.
ben net terug van mijn tripje Houston en daar kun je bijna overal wel gratis WiFi krijgen
je moet er wel rekening houden met dat er in amerika een hele andere situatie is. Hier hebben de meeste telecom providers meer dan 98% 3g dekking. De mensen die echt behoefte hebben aan internet hebben al lang een 3g dongle of internet op hun mobiel. In amerika is die optie een stuk minder aantrekkelijk. Hierdoor zijn mensen daar veel meer afhankelijk van of er wifi aangeboden wordt op een bepaalde plek, en daardoor is een restaurant of stad met gratis wifi veel aantrekkelijker voor bijvoorbeeld zakenmensen die constant verbonden willen zijn. In amerika is het dus een veel groter "verkoop argument" dan hier, en is de motivatie om (gratis) wifi aan te bieden veel groter.

Een tijd geleden had ik het geweldig gevonden om wifi in de trein te hebben. maar nu houdt ik het denk ik liever op mijn eigen 3g verbinding van mijn telefoon, eventueel getethered aan mijn laptop. Is veiliger en waarschijnlijk ook nog sneller.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 29 maart 2010 15:13]

Lan party in de trein ;)
_/-\o_
haha, ook 1 van de weinige die hier aan denkt :) dagkaartje kopen en lannen maar ;)
Ik hoorde op 3FM de NOS Headlines daar was ook even T-mobile woordvoerder aan het woord die aangaf dat ze streaming video hadden uitgezet zal mogelijk ook voor andere zaken gelden dus gamen denk ik geen optie. Misschien maar beter ook. Als het puur bij surfen/e-mail blijft is het ook wel zo rustig. Moet er niet aan denken als diverse niet nader te noemen types straks kijhard YouTube aanzetten met de nieuwste r&b :( Ja ik weet het er staan boetes op maar ze toen het helaas nog regelmatig. Koptelefoons zijn blijkbaar niet cool en andere lastig vallen met je muzieksmaak wel. Niet zo graag dat bepaal ik liever zelf.

[Reactie gewijzigd door funrider op 29 maart 2010 21:18]

2013, net te laat. Dan ben ik waarschijnlijk net afgestudeerd en daarna zal ik wellicht niet zo veel meer met de trein reizen als nu...
Hoezo? Heb je al een baan op fietsafstand van je woning?
Waarom niet? :)
De voordelen het OV worden zo steeds groter, waarom zou je nog een vervuilende auto van de zaak willen?
Vrijheid, snelheid, gemak, deur tot deur, ook op rare tijden beschikbaar, geen zwervers, geen stations doorlopen etc. Ik vind treinen prachtig om te zien, zeker voor een Europese trip vind ik de trein iets avontuurlijks hebben (ICE, Eurostar verhalen) maar als dagelijks vervoermiddel, non merci. Ik zweer bij me eigen autootje. En nee, da's geen zuinige :P
ben net van de auto afgestapt.

De file, stadsverkeer, wachten, VERMOEIEND, weggegooide tijd, duur.

Ik ga met de trein, ontspannen, duurt íets langer, net zo vrij, kan wat werken, kan wat slapen, spaar veel geld. (ja, tel het maar na, benzine, belasting verzekering en AFSCHRIJVING).
Het bereik zal niet al te best zijn ben ik bang, ook zal de snelheid tegenvallen...
7.2Mbps theoretisch dus een max, wanneer er 100 mensen van dit netwerk gebruik maken zal het wel wat minder zijn...

Mmmm dan maar liever thetering met mijn telefoon, hoef ik het tenminste niet te delen ;)

Verder wel een goed initiatief, alleen vrees ik wel dat je na 3 jaar gratis WIFI zal moeten betalen, dit om de kosten te betalen (+onderhoud). Misschien dat ze dan een betaalde dienst krijgen voor sneller internet (4g misschien?) en het "normale" wifi gewoon gratis laten?
Het zal wel 1 antenne (of misschien meer!) zijn per waggon, niet 1 antenne voor de hele trein. :)
Er kunnen wel meerdere antenne's zijn, maar als er maar 1 HSDPA verbinding is, dan maakt het natuurlijk nog niets uit.
1 antenne per trein, elke wagon eigen hotspot.
Ga er maar van uit dat die antenne op het dak een stukje beter/stabieler is als jouw telefoon, oftewel waar jij 2/3 bars haalt heeft dat ding waarschijnlijk nog steeds 5 van de 5 bars ;)
> Mmmm dan maar liever thetering met mijn telefoon, hoef ik het tenminste niet te delen ;)
Jawel hoor dan deel je ook nl. de gateway van je provider.

En overigens vind ik subsidie onzin: ik denk dat ze dat geld beter kunnen besteden in betrouwbaarheid van het spoorwegnet. Liever rijdende trein bij sneeuw en onweer en dan zonder Wifi dan een met Wifi met risico dat ie niet rijdt bij sneeuw / onweer / kapotte seinen, stroomstoring, etc.

Daarnaast zijn er steeds meer mensen met Web n Walk / Internet Blox, en dat zal in 2013 nog veel gewoner zijn dus beetje mosterd na de maaltijd.
Dat kost wel meer dan 15 miljoen...
Dan alsnog... Laat dat geld dan daarvoor een investering zijn.

Wel eens met sneeuw met de treinen moeten reizen? Zo ja dan snap je ook gelijk waarom dit velen malen belangrijker is dan WiFi in de trein... ;)
Juistem, is er geen wifi, wat met je dan doen die 2 uur die je stil staat -.-
Alleen het is niet het een of het ander. NS investeert ook dit jaar nog 45 miljoen in die dingen. Is onlangs nog het journaal geweest.
Misschien domme vraag, maar waarom moet dit 60 miljoen euro kosten? Voor een paar uitvergrote MiFi routers?

Ook vraag ik me af wat er gebeurt als iemand doodleuk z'n torrentjes aan heeft staan op z'n notebook... Is dat verkeer geblokkeerd?

[Reactie gewijzigd door Kix@$$ op 29 maart 2010 11:21]

Paar?? De NS heeft 2900 rijtuigen die (lijkt me) elk een Wifi station moeten krijgen. En dan per trein nog een HSPA station. En dat allemaal inbouwen. En dan nog de kosten van het dataverkeer, etc.
Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid routers die ze nodig hebben, bekabeling, infrastructuur naast het trein tracé, ik weet niet of het 60 miljoen waard gaat zijn, maar ik denk dat je aardig wat geld nodig hebt om duizenden treinstellen hiervan te voorzien :)
Dat is nu juist niet nodig, de trein heeft een directe verbinding met het T-Mobile netwerk en infrastructuur, staat ook in het artikel.
Ik vraag me af hoe je denkt dat het AP verbonden gaat worden met die antenne? Ik neem aan dat daar UTP voor nodig is, en het AP zal wat stroom ook prettig vinden. Verder bedoel ik met het T-Mobile netwerk dat T-Mobile vast wel wat blinde plekken naast het tracé zal hebben welke ze zullen moeten vullen de komende jaren :)
Ik vind het inderdaad altijd erg vreemd hoeveel men beraamt voor projecten als de overheid subsidie biedt. Er wordt zoveel met geld gesmeten door bedrijven, terwijl dat helemaal geen garantie is voor kwaliteit.

Verder ben ik van mening dat dit hele project over 3 jaar totaal achterhaald is. Iedereen die echt internet wil heeft tegen die tijd wel zijn eigen 3G verbinding. De mensen zonder 3G, maar die het wel leuk vinden om het nu gratis te proberen, gaan daar later denk ik geen geld voor betalen.

5 jaar geleden was dit allemaal leuk geweest, nu hebben ze de 'trein' gemist.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 29 maart 2010 11:39]

als ze een week nodig hebben voor alle treinstellen op een trajact reken maar dat er dan heel wat arbeidsuren in zitten
Voor de liefhebber: het gaat om stel 4203, een ICMm (aka verbouwde koploper).
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013