Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 132, views: 13.747 •

Minister Eurlings van Verkeer weet nog niet wanneer reizigers in NS-treinen draadloos kunnen internetten, zo heeft de bewindsman de Tweede Kamer gemeld. Volgende maand hoopt Eurlings de Kamer nadere informatie te kunnen geven.

De regering heeft al enige tijd plannen om het gebruik van de trein te stimuleren door de passagiers te voorzien van internettoegang, maar de NS is nog niet begonnen met de daadwerkelijke implementatie. In treinen van Connexxion kan al wel worden geïnternet, wat voor Tweede Kamerlid Diederik Samsom aanleiding was Eurlings te vragen waarom dit in de voertuigen van de NS nog steeds niet mogelijk is. De PvdA'er wees de minister erop dat er eind vorig jaar vijftien miljoen euro is vrijgemaakt voor dit doel.

NS-trein Eurlings heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten te vermoeden dat dit onder meer komt door de veel kleinere omvang van de Connexxion-vloot, waardoor er zonder aanbestedingstraject een systeem kon worden aangeschaft. Het vervoersbedrijf zegt slechts enkele duizenden euro's per trein te hebben geïnvesteerd. Ook de wens van de NS om het internetsysteem te combineren met informatieschermen in de trein, zou een extra complicatie opleveren ten opzichte van de relatief eenvoudige voorziening waarvoor Connexxion heeft gekozen.

Samsom verzocht de minister de NS te bewegen snel met de installatie van internet in de treinstellen te beginnen, maar volgens het vervoersbedrijf moet daar, onder meer door de omvang van de investering, een onderzoeksfase aan vooraf gaan. De NS kan al wel melden dat er tien marktpartijen geïnteresseerd zijn om het project uit te voeren. Mogelijk kan de NS echter niet zomaar een van die partijen selecteren, maar zal het project Europees moeten worden aanbesteed. Een inschatting van de tijd die zal verstrijken voordat de eerste NS-reizigers het internet op kunnen, zegt het vervoersbedrijf dan ook nog niet te kunnen maken. In oktober zal de NS-directie een beslissing nemen over de technische en financiële richting die het project op moet. Op basis daarvan hoopt Eurlings de Kamer nader te kunnen inlichten, zo zegt de minister in antwoord op de Kamervragen.

Reacties (132)

Reactiefilter:-11320131+135+211+31
Kunnen ze niet 'gewoon' dezelfde techniek toepassen die al in vliegtuigen wordt gebruikt?
Als ik het goed begrijp is de techniek het probleem niet. Daar zijn meerdere oplossingen voor en het is meer een kwestie van een goede keuze maken. Afgezien dan dat ze hun informatie-systeem ermee willen integreren, maar dat moet ook oplosbaar zijn als ze niets geks eisen.

Het grootste probleem lijkt hier (weer) de Europese regels te zijn. D.w.z. aanbesteden. Dat betekent dat er een goed onderzoeksrapport moet liggen dat partijen de gelegenheid moeten krijgen daar op te reageren, bieden etc. Heeel veeel tijd dus.
De NS heeft zelfs al een half jaar proef gereden tussen Haalem en Heerlen/Maastricht met internet in de trein. Dat ging gewoon goed dus ik snap niet wat het probleem is.
Het probleem is dus precies wat ritsjoena al zegt. Naast het feit dat de NS een grote, logge organisatie is moet de NS waarschijnlijk (aldus artikel, ik zou zeggen bijna zeker, de financiele ondergrens voor aanbesteding is niet bar hoog) door een aanbestedingsprocedure vanwege Europese regels, waardoor het gewoon niet zo snel gaat als bij de vier en een halve connection trein.
Kwestie van snel beginnen dus. Maar zelfs na een jaar heeft de NS dus nog niets ondernomen. Het Europese aanbestedingstraject zal de NS moeten beheersen (aanschaf treinstellen), dus daar zou geen probleem moeten liggen. Er is geld, er zijn leveranciers, er is een marktvraag, er is kennis van aanbestedingen maar toch is er in 9 maanden niets gebeurd. Vaag verhaal van de NS.
toch ligt het allemaal niet zo simpel,

jij zegt, er is kennis van aanbesteden..... ' ja van treinen ja maar niet van internet-appparatuur.

en kennis in zake testtraject is er ook niet, in ieder geval niet voldoende, want hoe ga je zo groot systeem uiteindelijk strax voor een normale prijs kunnen leveren elke trein een 1gbps LTE verbinding meegeven is bijv gewoon geen optie (en niet alleen omdat LTE nog geen gbit kan transporteren).
verder is er marktvraag, euh ja er is vraag, maar de grootste vraag is voorlopig nog hoe concreet is die vraag dan. iets als, ik wil internet. tja daar kun je niets mee. en dus zal er eerst moeten worden gekeken naar: hoe waar wanneer voor welke (kost)prijs etc.
Er zijn vele tientallen treinbedrijven over de hele wereld die al jaren internet in hun treinen aanbieden, van gratis tot peperduur. Technisch is het allemaal geen probleem, er zijn zelfs al jaren bedrijven die zich specialiseren in het aanleggen van internet voor treinnetwerken.

Het lijkt dus eerder een aanbestedings/organisatorisch probleem dan een technisch.
Het techniek zal het probleem niet zijn en een bedrijf vinden die het installeert al helemaal niet, maar het Europees Aanbestedingssysteem is niet zo heel simpel. Om tijdens het proces ook veel geld te besparen zal je van te voren ook volledige duidelijk moeten hebben wat er precies gedaan moet worden.
Waarom wil de NS nu per se informatieschermen. Het is niet alsof je zonder informatieschermen niet kan internetten. Ik zou de NS willen laten kennis maken met KISS.
Ze noemen het informatieschermen, maar wat ze eigenlijk bedoelen zijn advertentieschermen waar soms ook wat informatie op getoond kan worden. Het levert dus gewoon geld op (denken ze), daarom willen ze dat zo graag in plaats van alleen internet.
Ik denk dat dat wel mee valt, de connexxion bussen hebben bijvoorbeeld ook informatieschermen waarop je constant kan zien waar je bent, wat de volgende halte is, en hoelaat de bus daar hoort aan te komen.

Ook zie je de huidige tijd op het scherm, zodat je kan zien of de bus wel op tijd of juist te laat is.

En op die dingen is helemaal geen reclame te vinden.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 24 september 2008 14:28]

Omdat het misschien handig kan zijn voor reizigers? Real-time updates over vertragingen en andere zaken die van belang kunnen zijn?

Verder is het in mijn optiek ook het europese aanbestedingstraject wat de boel vertraagd. Niet alleen moet er een gedegen plan liggen, maar de aanbestedingsperiode duurt een aantal weken. Dan is er 6 weken voor bezwaar, dan worden er beslissingen genomen en zijn er weer een aantal weken voor bezwaar uitgetrokken. Als er bezwaar wordt gemaakt duurt dat zeker 4 tot 6 weken per bezwaar. het kan dus heel, heel, heel lang duren voordat een aanbesteding van plan tot uitvoering komt.
Laat ze dan eerst een goed informatiesysteem opzetten op de stations. Ik sta regelmatig op Utrecht centraal, waar je niets van de omroepster hoort, omdat er zoveel treinen herrie maken. Informatieschermen op de stations in plaats van in de trein zouden hier zeer zeker handig kunnen zijn voor de reiziger. In de trein zelf zie ik daar niet echt het voordeel van, naast dat je daar 9 van de 10 keer ook niet verstaat wat de conducteur of machinist te vertellen heeft.
Informatievoorziening op de stations is niet iets waar de NS iets aan kan doen. Dat is namelijk één van de taken van Prorail (de beheerder van de infrastructuur, een overheidsinstantie), die verzorgen biivoorbeeld ook de omroepberichten enzo.
Die informatieschermen zijn echt zóóó storend. Zit je rustig in de trein, zit er constant zo'n aandachttrekkend schermpje te scrollen / schuiven / flitsen in je ooghoek.

Ik ben in de testperiode een aantal keren met zo'n trein gegaan en vond het echt heel vervelend. Ik kan me niet echt goed voorstellen dat de evaluatie daarvan door de reizigers heel positief is geweest.

Internet in de trein lijkt me handig, maar het moet wel vrij snel gebeuren. Over niet al te lange tijd heeft waarschijnlijk toch iedereen wel HSDPA- of opvolger-daarvan-kaartjes in z'n laptop, en sowieso overal internet. De tijdspanne waarin internet in de trein heel nuttig is lijkt me niet meer dan enkele jaren :)
Hopelijk wordt dit internet zeer goedkoop (met jaar abbonementen) of gratis. Want ik ga echt niet een paar euro betalen om mijn mail te lezen of wat onderzoek te doen tussen thuis en me werkplek.
Hooguit voor forensen die dit echt nodig hebben, maar die hebben vaak al internetvia hun telefoon abbonement.
Ze mogen eerst eens beginnen met het aanbrengen van stopcontacten. Dit ben ik in andere landen al vaak genoeg tegengekomen.
dit hebben sommige treinstellen vroeger al gehad dus zo nieuw is het concept van stopcontacten in de nederlandse trein niet
Wist niet dat dit bestaan heeft. Een stopcontact maakt werken in de trein echter een stuk beter mogelijk. Daarnaast kun je dan zelf wel voor internet zorgen, mocht je dat absoluut nodig hebben in de trein.
heeft inderdaad bestaan, in de 1e klas van intercity's. Helaas gaat de NS liever achteruit dan vooruit (kijk maar een naar de treinen van 50 jaar geleden, zat je heerlijk in het pluche in plaats van op pakkend plastic) dus ook dat zal wel weg bezuinigd zijn...
er zijn al treinen met stopcontacten, ik zit er namelijk dagelijks in (utrecht-eindhoven)
Alle IRM (zie foto) dubbel dekker treinstellen hebben stopcontacten,
je moet alleen ff zoeken ;)

middelste bakken bovenin achter de stoel, ow en neem een platte schroevendraaier mee
Zoiets heeft meer met 'hufter proof' te maken.
Omgekeerde wereld. Voed de hufters op en laat mij lekker zitten...
Ik weet dat dit al wel is in die nieuwe treinen van NS, mja dan ook alleen nog maar bij de 1e klas :S
inderdaad, ergernis #1 ...onbegrijpelijk dat je in HEEL europa op z'n minst in een flink deel van de treinvloot stopcontacten kunt vinden (Zelfs soms in stokoude treinen) maar in Nederland gewoon helemaal, absoluut, totaal nergens. (Behalve de internationale high-speed treinen natuurlijk, maar om die nou echt nederlands te noemen..).
Kijk eens in de 1e klas van de koplopers ;) Oude uitvoering, nieuwe weet ik niet.
Onzin. Zoals hierboven al gemeld, ICM en ICMm (Koplopers) hebben gewoon keurig stopcontacten. Ook ICRm en de GTW's hebben gewoon stopcontacten.

En ook de nieuwe V-IRM's hebben stopcontacten.

Alles bij elkaar is dat toch echt een héél groot deel van het materieelpark. Alleen het oudere spul (Plan-V, Plan-T) niet, maar die gaan er binnen nu en een aantal jaar toch uit, dus het is economisch niet interessant om die nog te gaan verbouwen.

En idd, de Thalys en ICE ook, maar dus ook een heel groot deel van het binnenlands materieel is tegenwoordig voorzien van stopcontact.

Of het werkt is een tweede, maar daar moet je de Nederlandse vandalen op aankijken die het vaak leuk vinden om van alles te slopen...
In moderne treinen zal je stopcontacten vinden zonder probleem. Ouder materiaal kan ergens een veborgen stopcontact hebben, maar het is ten sterkste af te raden de meer verborgen exemplaren te gebruiken aangezien deze een zeer geblokte spanning uitsturen waarbij ook de frequentie en de spanning wel eens durven afwijken.

Het is een veel te dure zaak om in ouder materiaal zomaar snel even een hoop stopcontacten te plaatsen. Enkel bij een grondige modernisatie kan men zoiets overwegen.
Dan wijkt de spanning en de frequentie een beetje af. Kijk eens naar je laptop adaptor. Wedden dat die 100-240V, 50-60Hz is?

Ik kan me voorstellen dat stopcontacten overal inderdaad niet verstandig is. Maar de hele 1ste klas is natuurlijk wel haalbaar. Meer ruimte, minder zitplaatsen.
mja, maar niet alle apparaten hebben dat hé. En als die stopcontacten enkel bedoeld zijn voor de reinigingsdiensten en ineens gaat er iets mis met de omvormer en je notebook krijgt een spanningspiek en is om zeep. Ga jij dan een klacht indienen om je onkosten terug te krijgen?

Stopcontacten die duidelijk zichtbaar geplaatst zijn zijn ook beter beveiligd en hebben een mooiere spanning.
Laten we eerst eens wat doen aan de kosten van de trein in plaats van internet aanbieden als de regering de trein wil stimuleren. Ik reis dagelijks met de trein maar ik kan niet zeggen dat ik nou warm of koud word van internet in de trein. Ik heb liever meer garantie dat treinen optijd rijden (hoewel dit over het algemeen wel goed gaat) en dat de kosten wat gedrukt worden.

De kosten van de trein zullen wel weer gaan stijgen omdat de NS de kosten van hun internet in de trein eruit wil halen ...
Ja inderdaad laat er eerst maar eens voldoende capaciteit bestaan wat op tijd rijdt ipv beestenwagons, waar soms iets over gemeld wordt als deze te laat arriveren (wat omgeroepen wordt als 'vertrekken over ... minuten' ipv 'is vertraagd met ...minuten')
Ja, daar erger ik me ook altijd aan, vroeger werd er nog gewoon omgeroepen dat er vertraging was. Duidelijk weer een ideetje van een of andere manager
Nee, vooruit werken naar metro-stijl dienstregeling. Als de dienstregeling alleen zegt dadat er 6 of 8 treinen per uur rijden, dan is er geen concept van vertraging meer.
Daar word ook al aan gewerkt. Zo is het de bedoeling dat in 2015 in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland op een aantal trajecten elke 10 minuten een intercity en elke 15 minuten een stoptrein komt te rijden. Je hebt dan in die gebieden dus ook niet echt een dienstregeling meer, het gaat volgens een soort metro-achtig systeem rijden.

Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.

Zoiets kost alleen veel moeite om in te voeren, want het spoor is nu al heel druk bezet allemaal (het Nederlandse spoornet is het drukst bereden net van heel Europa, en één van de drukste ter wereld).
De trein is nog altijd goedkoper dan alleen in een auto gaan zitten over hetzelfde traject. De auto is overigens goedkoper met een of meerdere passagiers en vanaf 2 passagiers en afhankelijk van het type auto ook milieuvriendelijker als je er een lifetime berekening op los laat.
De trein is nog altijd goedkoper dan alleen in een auto gaan zitten over hetzelfde traject.
Ik vraag het me af? Heb je een onderbouwing?
Als je namelijk de afschrijving op de auto meeneemt in je berekening (wat men meestal doet) dan gaat het hele verhaal niet op; Dan is de trein namelijk alleen goedkoper als je exclusief voor de trein kiest en je auto wegdoet. Voor mensen die al een auto hebben (waarop ze dus hoe dan ook moeten afschrijven) gaat het volgens mij niet op. Als je alleen kijkt naar de benzine dan is de auto, zelfs in je eentje, meestal goedkoper dan OV op hetzelfde traject.
Inderdaad, naar m'n vriendin toe met de trein is een uur en met de bus 30 minuten. Dat kost me dan zo'n 16 euro voor een retourtje zonder bus kosten. Met de auto kost het me 40 minuten en is een retourtje 13-14 euro aan benzine. Auto is goedkoper, sneller en ik erger me niet dood aan mensen die het nodig vinden lawaai te maken. Bovendien kan je niet gemakkelijk met je laptop in de trein zitten want het tafeltje is te klein. Je hebt geen internet, geen stroom. Trein is verre van ideaal op langere afstanden.
Zowiezo is en blijft de auto voor velen altijd gemakkelijker, omdat je daarin veel mobieler bent als in een trein. Je kan met je auto tot aan de deur reizen, en dit is absoluut niet mogelijk met de trein of in combinatie met de bus.

Ik ben ook gestopt met treinen omdat dit steeds duurder werd ipv goedkoper. Ze zouden eens wat minder poespas moeten toepassen en meer aan de prijs en bereikbaarheid moeten werken. Vooral aan hun imago.

Als je je auto zou wegdoen en alleen nog maar met de trein zou gaan, dan heb je ook nog eens een grote kans dat er een staking bij de treinpersoneel komt en je alsnog helemaal geen vervoer hebt. Zolang dat gevaar bestaat zal ik nooit meer met de trein gaan.
Sterker nog, zelfs als de auto niet mobieler is dan is het nog steeds veel sneller.

Ik ken voldoende situaties waar mensen letterlijk voor de deur kunnen instappen en voor de deur van bestemming kunnen uitstappen (Uiteraard niet altijd direkt, maar op het totale traject). Helaas duurt het traject via het OV soms tot 3x zo lang. Dat is bij een autorit van 45 minuten (zonder file) dus bijna 2 uur met het OV.

Naast het reeds vermelde kosten plaatje, waar zeker op trajecten waar je vaak moet overstappen/wisselen van type OV, de kosten hard oplopen.

Daar bovenop bestaat nogsteeds de grootste problematiek van het Nederlandse treinwezen. De trajecten zijn veelste groot. Treinen tussen Den-Helder en Maastricht of Rotterdam en Groningen zijn bijzonder a-productief. In het geval van een storing, welke regelmatig voorkomen levert dit voor te veel mensen, op te veel plaatsen vertraging op.

Kleinere trajecten en gereedstaand reserve materiaal zouden het reizen via de trein al een stuk aantrekkelijker maken ondanks de toch iets langere reistijd.
Nou, ik kan je zeggen dat als ik met mijn slurpende jeep (tja, ik rijdt op lpg) ga ik veel goedkoper uit ben dan met de trein..
Jij vergeet namelijk nog 1 heel belangrijk ding, ik moet ook nog naar het station en weer van het andere station naar mijn eindbestemming, en doordat dat natuurlijk nooit netjes aansluit ben je veeeeeeeel langer onderweg, enuh tijd=geld... naast het feit dat je ook kunt gaan wanneer jij wilt...
Ik ben het met je eens als je op loopafstand van het station woont en werkt.....
Die stijgen altijd al, daar hoeft geen internet voor in de trein te komen.
Nee ;) daar hebben we de OV-chipkaart voor }>
Aan je leeftijd te zien heb je of krijg je binnenkort een OV kaart, dus kun jij gratis reizen. Het gros van de mensen gebruikt de trein voor woon-werk/woon-school verkeer, dus krijgen alles 100% vergoed, binnenkort MBO wellicht ook (grotendeels). De dagjesmensen zal het wat uitmaken of een kaartje die ene keer een euro duurder is.

Maar je hebt gelijk, de trein wordt steeds duurder. Maar als op deze manier meer mensen met de trein gaan, betekent dat meer omzet (winst wellicht?) voor de NS, dus kunnen op den duur de kaartjes weer goedkoper worden.

Maar als internet in de trein bekostigd kan worden door bijvoorbeeld 5 euro per maand te laten betalen, worden zo de kosten wel gedekt, en hoeven er geen prijzen te stijgen.

Het eerste dat de NS wel eens mag doen is zorgen voor meer of langere treinen in de spits. Want staand internetten in de drukte is ook geen succes dunkt me ;)

[Reactie gewijzigd door Ypho op 24 september 2008 11:51]

100% vergoed bij woon-werk verkeer? In welke fantasiewereld leef jij? Dat kost gewoon bakken met geld bij het gros van de werkgevers.
Nee, de trein is gewoon voor veel dingen te duur. Het moet een significant financieel voordeel opleveren om met de trein te gaan voordat je mensen uit de auto krijgt en je het gemak van deur tot deur en het comfort van je eigen coconnetje om je heen laat liggen. Dat is er nu gewoon niet. Het kost bijna net zo veel om met de trein te gaan als met de auto, en als je met meer dan één persoon bent is het gewoon duurder. Maargoed, de NS is helemaal niet geïnteresseerd in meer reizigers, en zeker niet in de spits. Een grote toestroom zou de NS helemaal niet aan kunnen. Investeringen om de capaciteit uit te breiden (zowel qua treinen als qua infrastructuur) worden wel gedaan, maar dat is een kwestie van lange adem.
Ik win minstens een half uur per dag door met de trein te gaan, krijg alles 100% vergoed en mag de tijd dat ik in de trein werk (2 maal een half uur) als werktijd opvoeren. heb dan ook een werkgever die reizen met het openbaar vervoer probert te stimuleren.
PS En ik woon niet op een station. Files en werk-aan-de-weg vreten dagelijks gewoon tijd.
In België is het in ieder geval zo dat je werkgever je volledig vergoedt voor je verplaatsing. Ik snap trouwens ook niet waarom treinreizen in Nederland zoveel duurder is dan in België. Hier betaal je in 2de klas maximaal 7,10 euro voor een enkele reis. En hoewel er op bepaalde regionale trajecten in België nog heel oude treinstellen rondrijden, zou ik niet durven zeggen dat in het algemeen de Nederlandse treinen zoveel moderner zijn dan de Belgische (kijk binnenkort maar, als de bladeren weer beginnen vallen ;-)).

Internet op de trein kan het reizen alleen maar aangenamer maken, zolang het niet ten koste gaat van de algemene dienstverlening.
Hey, je woont blijkbaar in een ander België dan ik. Max 7,10 voor een enkele reis? Ik denk dat de loketbediende mij zal uitlachen als ik dit opwerp de volgende keer dat ik een kaartje koop.
Heel simpel... je koopt een RailPass voor 71 euro en daar kan je 10 enkele reizen mee maken. Wel zorgen dat je een pen bij hebt ;-). Maar zelfs als je gewone kaartjes koopt, dan kan de auto in België niet op tegen de trein (als je alleen reist). Zelfs nu de prijs van diesel/benzine terug laag staat
Dat europees aanbesteden is echt een ongelooflijk slecht systeem als het op innovatieve projecten aankomt.
Sloom stroperig en ingewikkeld.

Als de NS ook maar een beetje ballen had dan hadden ze een kleinschalige opdracht ervan gemaakt voor een beperkt aantal treinen (intercities op lange afsteanden) en deze direct gegund.
Je kunt dan altijd bij een succesvolle implementatie kiezen of je meer treinen die ook op andere trajecten rijden ook met internet wilt uitrusten.

Wat een trieste bureaucratie is die NS zeg.
Niet echt, waar je dan dus tegenaan kan lopen is, dat die paar eerste intercities apparatuur van merk A hebben. Maar als ze daarna een volgende serie treinen met internet willen uitrusten, moet het vermoedelijk alsnog Europees aanbesteed worden, en dan is er geen enkele garantie dat ze weer merk A mogen kiezen. met incompatibiliteit tot gevolg, en hun onderhoudsdienst moet dan beschikken over kennis van merk A en B, waardoor het op termijn weer een stuk duurder kan uitvallen.
Europese aanbesteding is inderdaad een vreselijk traag, burocratisch gedrocht wat projecten nodeloos vertraagt en vaak duurder maakt.
Dan doe je toch gewoon trein voor trein.. en hou je zo de opdracht steeds klein genoeg om uit de aanbesteed hel te blijven...
Al die kleine projecten zijn natuurlijk veel duurder dan een massale inkoop van apperatuur en arbeidstijd. Op grote schaal werken is veel voordeliger, zelfs als je in die aanbestedingshel zit.
Nou, daarom is Europees aanbesteden dus moeilijker dan het lijkt. De slimme optie is dus de voorserie klein houden (geen officiele aanbesteding, gewoon goede selectie) en vervolgens bij de grote aanbesteding eisen dat de winnaar alles gaat onderhouden. Merk B moet dan ook opdraaien voor de kosten van bestaande Merk A apparaten.
Ik ben het hier wel met je eens.
Het woud van aanbestedingsregels is oneindig groot lijkt het soms. Het is in elk geval ingewikkeld, maar juist daardoor zijn er wel een aantal mogelijkheden. De indruk die ik krijg is dat men gewoon teveel wil. Info schermen in combinatie met wifi. Dat is vragen om zware aanbestedingsrichtlijnen.

Volgens mij is het zo dat het van belang is om wat voor aanbesteding het gaat:
  • Diensten
  • Werken
  • Leveringen
Voor diensten en leveringen geld een europese aanbestedingsgrens van ¤211.000,- ex BTW(als het bedrag groter is dan dit moet er Europees aanbesteed worden)
Voor werken is dat 5,2 miljoen.
Als ik me niet vergis zijn de bedragen voor de rijksoverheid lager (diensten & leveringen = ¤124.000) Voor "werken" weet ik even niet meer.

De eerste keus die de NS of het ministerie hier heeft is bepalen wie de aanbestedende dienst is (is de club die de aanbesteding doet). Bij de overheid gelden de bovenstande regels. Een private partij (NS??) heeft soepelere regels met hogere aanbestedingsdrempels.

Als er veel geld van de overheid in zit (>50%), dan mag de overheid eisen dat er een overheidsregeling gebruikt wordt. Dat lijkt me niet echt logisch als je iets snel wilt uitrollen.. dus dat zou ik als het ministerie was hier niet doen.

Verder mag je, als je kunt hard maken dat maar één partij het kan uitvoeren (= exclusieviteit) het direct gunnen aan die partij. Lijkt me niet echt van toepassing hier omdat er al tien partijen hebben aangegveen het te willen uitvoeren. Ook een grote tijdsdruk kan (mag) een reden zijn om van de aanbestedingsregelementen af te wijken.

In mijn ogen zijn er dus ook nog genoeg mogelijkheden voor de NS/ministerie om dit redelijk snel aan te besteden
1. faseren. alleen wifi (geen info schermen), waardoor het bedrag laag blijft
2. private partij laten aanbesteden (NS), dsaarmee zijn de drempels hoger
3. hard maken dat er tijdsdruk is, waardoor je direct mag gunnen.

Succes NS!
Gek genoeg loopt het hele NS netwerk op stroom. Op de dieseltreintjes her en der na dan. De IC's en andere treinen op grote en drukke trajecten zijn allemaal verbonden aan een stroomnet. Dus het aanbieden van stroom dmv een stopcontact oid lijkt me ook niet een heel groot probleem. Aanpassing zal dan wel weer wat tijd en zeker geld gaan kosten. Dat moet toch ergens vandaan komen. Nu hebben ze met al die prijsstijgingen van de kaartjes volgens mij geld genoeg, en alle bezuinigingen die ze maken op hun computerapparatuur moet ook wat opleveren.

Het zou zeker wel relaxt zijn als het beschikbaar komt, eventueel tegen goede betaalbare prijzen. Nu, als student zijnde, zit ik elke dag ongeveer 2 uur in de trein, en je kan toch een hoop meer doen dan wanneer je bijvoorbeeld in de auto zit. Natuurlijk is internet daar niet een vereiste voor. Maar ik ben al vaak zat tegengekomen dat ik tijdens het traject verbindign maak op de stations om even wat te conroleren ofzo.
Denk je dat stroom (electriciteit) gratis is? Bovendien loopt het NS netwerk op gelijkstroom. Voordat je van gelijkstroom een nette (dat wil zeggen: mooi sinusoïde) wisselstroom hebt ben je even verder. Uiteraard kan het wel, maar het is niet goedkoop.

Nog afgezien van dat je rekening dient te houden met de extra belasting die alle computers eventueel op kunnen leveren. Bovendien -- en nu open ik pessimisten- en NS-wantrouw-modus -- gok ik dat al die stopcontacten treinen vaker vertraging zullen geven door uitgeslagen stoppen of wat dan ook. [/NS-wantrouw-modus]
Denk je dat een electromotor iets doet op gelijkstroom?
Ze hebben gewoon een wisselrichter in de trein hoor.
Het hele NS-net is dacht ik wisselspanning, paar kilovolt. Dat wordt in een andere wisselspanning met andere frequentie omgezet voor de electromotor.

Daarnaast is er het 220v netwerk in ongeveer elke trein voor verlichting, ventilatie e.d., dus 220v wisselspanning krijgen is niet het punt. Probleem is dat die niet stabiel genoeg is.
Zelfs de dieseltreinen rijden stiekem op electriciteit, er zit een grote generator en een electromotor in. Dat is namelijk efficienter dan een mechanische overbrenging.
Er zijn inderdaad diesel-electrische treinen maar er zijn ook diesel-hydraulische treinen, die hebben dus geen electromotor.
Bovenlijding in NL is 1500V= .Als men 220V aanbied vertrekt men dan meestal ook van de batterijspanning (zowel bij elektrische als bij dieseltreinen). Deze spanning moet dan verhoogd worden, dan moet men deze gaan wisselrichten en daarna moet deze nog gefilterd worden.

Het is echt niet zo simpel dus.
. Nu hebben ze met al die prijsstijgingen van de kaartjes volgens mij geld genoeg, en alle bezuinigingen die ze maken op hun computerapparatuur moet ook wat opleveren.
Tuurlijk, de diesel word niet duurder, elektriciteit word niet duurder, personeel moet geen loonsverhogingen hebben, er moet niet geinvesteerd worden in nieuwe infrastructuur of in nieuwe treinen, ...
iedere NS trein heeft al stopcontacten... in de 1e klas.. Lekker stereotypering dat alleen 1e klassers een laptop hebben. Tegenwoordig zie ik meer laptops in de 2e klas dan in de 1e. Sowieso wordt het eens tijd dat ze de 1e klas afschaffen, beetje een achterhaald concept...
Eens, dat het achterhaald is. Vind het ook ronduit belachelijk dat die knakkers met ze 3en naast elkaar kunnen ipv 4. Scheelt toch best wat zitplaatsen. En vaak gaan mensen gewoon staan als er plek is in 1e klas ( als 2e klas vol is ), terwijl het volgens mij toegestaan is om dan wel te mogen zitten in de 1e klas.

Van die stopcontacten weet ik niet, is dat zo? Ik zit er nooit :)
Eens, dat het achterhaald is. Vind het ook ronduit belachelijk dat die knakkers met ze 3en naast elkaar kunnen ipv 4. Scheelt toch best wat zitplaatsen. En vaak gaan mensen gewoon staan als er plek is in 1e klas ( als 2e klas vol is ), terwijl het volgens mij toegestaan is om dan wel te mogen zitten in de 1e klas.
Elke maandagochtend, in de trein richting Amsterdam centraal (vanuit Haarlem) zit ik in een overvolle trein waarbij iedereen gewoon in de 2e klas gepropt zit. Het is dan ook streng verboden om in de 1e klas te gaan zitten (die dan helemaal leeg is). Beetje schandalig, aangezien er genoeg ruimte is.
Het is dan ook streng verboden om in de 1e klas te gaan zitten (die dan helemaal leeg is). Beetje schandalig, aangezien er genoeg ruimte is.
Het zou pas schandalig zijn als dat wel mocht. Als je eerste klas wilt zitten moet je er voor betalen. Wil je dat niet dan moet je genoegen nemen met wat de 2e klas je kan bieden.
Kom op de tijd van de Titanic hebben we gehad. Als een trein ontspoort moeten zeker ook de mensen van de 1ste klas als 1ste worden geholpen? Het is de 21ste eeuw denken in klassen is wel een beetje achterhaald.
nee hoor. Iedere telefoonaanbieder heeft meerder abonnementen, goedkope, en dure. Bij de dure krijg je meer service.

Iedere supermarkt heeft 2 soorten pindakaas, goedkope en dure.

Iedere autofabrikant maakt duurdere en goedkopere modellen.

Niks aan de hand hoor. Al vraag ik me wel eens af of de 1e klas rendabel is. Zoveel duurder zijn de kaartjes nou ook weer niet. Maar de NS kennende zal het wel zo zijn, anders was die 1e klas al lang geschrapt.
Precies. Daarom hebben we stilte ruimtes, fietsruimtes, invalidentoiletten, balkon ruimtes, coupés, etcetera. Binnenkort krijgen we ook de belruimte.
Niks klassen. Dat is inderdaad een achterhaald concept wat nog stamt uit de verzuilde samenleving. Nu zijn we individuen met allemaal verschillende persoonlijke wensen, zoals bellen, invalide mogelijkheden, fiets mogelijkheden, etcetera.
1e klas zou een goed vervangen kunnen worden door een werkruimte. Dus stilte, stopcontact. internet, misschien nog een papierbak.
de prijzen van de nederlandse treinen zijn sowieso vreemd
ik reis vaak van Arnhem naar Amsterdam. ik heb dan keuze uit 2 treinen, de ICE trein, die alleen stopt in Utrecht tussendoor, en de normale intercity die iets meer stops heeft.

2e klas is ¤ 14,40
en 1e klas is ¤ 24,40
het leuke is, dat de ICE maar ¤ 16,40 is (2e klas daarvan)

dat levert zoveel voordelen op,
je zit fijner, je hebt minder last van mensen die in en uitstappen.
je hebt een bar in de trein, fijne reisinformatie, wat meer snelheid.

dus zodra ik op arnhem of amsterdam sta, en er staat een ICE gereed om te vertrekken, is de keuze snel gemaakt voor mij.
toch lijkt me er iets niet kloppen, kwa prijzen tussen 1e klas en de ICE.
aangezien ik fijner reis met de ICE dan met de eerste klas van de ns. dat scheelt maar 8 euro, en ook nog een fijner.
Tsja probleem is wel dat de NS de service in de 2e klasse wel heel erg omlaag haalt. Voor de NS wel een fijne manier om hun 1e klas kaartjes kwijt te raken, maar de service in de 2e klasse is echt zwaar ondermaats op sommige trajecten.

Je staat op die trajecten je zo dicht op elkaar gepakt dat je niet eens meer je telefoon uit de binnenzak van je jas kunt halen. En dat is niet een keertje, maar dag in dag uit.

Daarnaast levert het ronduit gevaarlijke situaties op; ik heb meerdere malen mensen flauw zien vallen in overvolle coupes. En mocht de trein ooit verongelukken dan is de chaos niet te overzien. Het is gewoon afwachten tot er een flink aantal doden valt met stampvolle spitstreinen, zeker aangezien machinisten nog wel eens een rood seintje negeren.

De service van de 2e klasse is wat mij betreft zo ver onder de maat dat het schandalig is dat ze er nog zoveel geld voor vragen. Die prijs is berekend op 'normale drukte' niet op veewagon achtige praktijken. De eis dat je dan niet in de eerste klasse mag gaan zitten vind ik dan ook niet meer reeel. Je doet dan tenminste nog iets aan het probleem (mensen verspreiden over de trein).

[Reactie gewijzigd door Morrar op 24 september 2008 13:27]

Weet je hoe irritant het is als je werkend in de eerste klas zit en er komen een paar schreeuwende idioten naast je zitten? Je hoopt dan echt dat een conducteur snel langs komt.

Je betaalt die eerste klas prijs om rust en ruimte te hebben.

Sowieso is het gedrag in de eerste klas vaak een stuk netter dan in de tweede klas. Mensen houden deuren voor je open, mensen zeggen elkaar netjes gedag, een stilte coupe is stil, wordt iemand gebeld, dan loopt ie naar het balkon met zijn gesprek.
En dat is precies het punt, wat weerhoud jouw om te zeggen dat ze daar niet mogen zitten of rustig aan moeten doen?

[Reactie gewijzigd door xzaz op 24 september 2008 13:08]

Het feit dat je dan een mes tussen je ribben krijgt? Ik ben inmiddels in de tweede klas al een keer bedreigd met een mes (doordat ik netjes, met alstublieft en alles erbij) aan een groep jongeren met vrij duidelijk niet-Nederlandse 'roots' (om het maar eens subtiel te zeggen) in een stiltecoupé vroeg of ze misschien de muziek van hun telefoontjes uit konden zetten.

Bij nader inzien mag de NS dat internet in de trein wel even laten zitten en een groep ME'ers mee laten rijden, wat mij betreft.
Daar kun je dan gewoon stiltecoupes voor gebruiken. Het punt was dat de eerste klas in zijn totaliteit overbodig en achterhaald is. Het wordt tijd dat de NS dit reorganiseerd en service gaat verlenen aan alle reizigers.
Lekker stereotypering dat alleen 1e klassers een laptop hebben
Ik denk dat het de NS niet gaat om die typering maar eerder om het bieden van een betere service aan 1e klas reizigers dan aan 2e klas reizigers
Toch kan ik me ergens wel voorstellen dat je die dingen alleen in de 1e klas monteert. Het punt is dat de 1e klas iets extra's biedt ten opzichte van de 2e klas. Dat is niet vreemd, dat gebeurd in de luchtvaart ook gewoon (en niemand die het gek vindt). Wil je dus dat extraatje zal je meer moeten betalen.

Tot zover dat standpunt. Want persoonlijk ben ik het volledig met je eens dat het raar is dat alleen de eerste klas stopcontacten heeft terwijl daar voornamelijk oudere 'Heeren' met hun 'Nieuwe Rotterdamsche Courant' of Haagse Post zitten. De tweede klas zit vol met laptoppende forensen die willen internetten.

Kleine annecdote: ik heb wel eens de internetverbinding van mijn laptop gedeeld via m'n WiFi in een volle tweede klas coupé. Binnen tien minuten zo'n 20 (twintig!) mensen die via mij probeerden te internetten (waarmee ik maar aan wil geven dat er zeker behoefte lijkt te zijn aan gratis WiFi internet in de trein :)).

[Reactie gewijzigd door Zsub op 24 september 2008 10:53]

wat mij betreft mogen ze wel eens wat beter maken dan de 1e klas. De 1e klas is bij lange na niet te vergelijken met audi's of bmw's, vind je het gek dat je de mensen niet uit de file krijgt...
Hier bij ons in België hebben we dat debat ook gehad, en in sommige treinen is de eerste klasse gewoon buiten proportie, veel te groot. En hoewel er weinig mensen in eerste zitten, brengen zij wel een aanzienlijk aandeel van de omzet in ticketverkoop mee.
Helemaal mee eens, de mate waarin gebruik wordt gemaakt van deze koetsen staat in geen enkel contrast tot de noodzaak voor meer plaatsen. Afschaffen!

On-topic:

Hoewel ik zelf geen laptop heb, vind ik dit een jammerlijke ontwikkeling. Zeker voor mensen die ver met de trein moeten reizen zou het prachtig zijn om alvast wat voorbereidend werk te kunnen doen of zelfs alvast de nieuwe e-mails even door te nemen. Wel zou ik, bijvoorbeeld!, Youtube en dergelijke blokkeren om zo bandbreedte (en overlast) wat in te perken
tja, als ik het geld heb, dan reis ik ook liever 1e klas, zit je tenminste een stuk ruimer.. Dat JIJ het achterhaald vindt wil nog niet zeggen dat het ook zo is..
Lijkt me ook steeds minder interessant te worden aangezien het mobiel internet op je laptop en telefoon steeds aantrekkelijker wordt.
Als ze dit een paar jaar eerder hadden ingevoerd had dit wel een succes kunnen worden maar nu niet meer imo.
Daar zou ik me niet in vergissen. In ieder geval bij enkele providers is het officieel niet toegestaan om je telefoon als modem (gateway?) te gebruiken om te internetten op je laptop. Bovendien zakt de internetsnelheid van GPRS-verbindingen bij hoge snelheden drastisch in (en die was al niet zo hoog). Dus tenzij je een telefoon met tenminste een 3G verbinding en bijbehorend abo hebt waarbij het toegestaan is je telefoon als modem te gebruiken: succes :P
Daar zou ik me niet in vergissen. In ieder geval bij enkele providers is het officieel niet toegestaan om je telefoon als modem (gateway?) te gebruiken om te internetten op je laptop.
En hoe word dit gecontroleerd?
Antwoord: niet, want het is niet te controleren. Je kan het dus ook zien als een richtlijn.
Doelde ook meer het tegenwoordige internet op je laptop door middel van o.a een USB Stick (HI Laptop bijvoorbeeld).
Spike1506 gaat volgens mij ook niet uit van de huidige standaarden, abo's voor laptops zijn er al. En internet abo's voor mobiele telefoons worden steeds goedkoper, denk eens aan het iphone 3G abo...
Inderdaad is de dekking/betrouwbaarheid van deze netwerken nog niet zoals het zou moeten zijn, echter worden deze abonnementen steeds populairder en zal er in de toekomst dus ook meer in geinvesteerd worden, wat ten goede komt aan het netwerk en abonnementsprijzen.
Maak gewoon de investeringen in deze netwerken aantrekkelijker, en de NS hoeft alleen nog maar voor stoomaansluitingen te zorgen in de treinen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.