Hoofdcategorieën

'Settopbox Apple verkoopt beneden verwachting'

Door Robin Vreuls, maandag 10 december 2007 13:12, views: 19.489

De settopbox van Apple zou beneden verwachting verkopen. Forrester Research had in mei dit jaar geschat dat Apple dit jaar 1 miljoen Apple TV's zou verkopen, maar nu geeft het marktonderzoekbureau aan dat dit aantal niet gehaald wordt.

James McQuivey, analist bij Forrester Research, schat dat Apple tot nu toe 400.000 settopboxen verkocht heeft. Met de feestdagen voor de deur zou het bedrijf met het nodige geluk hetzelfde aantal kunnen verkopen, waardoor er dit jaar in totaal ruim 800.000 Apple TV's verkocht zouden kunnen worden. Dit zijn 200.000 stuks minder dan dat Apple verwacht had te verkopen, aldus McQuivey.

Apple logo (kleiner) Volgens McQuivey is dit een teken dat er niet zoveel interesse is in de video's die aangeboden wordt in iTunes, de online muziek- en videowinkel van Apple, en er dus weinig vraag is naar de mogelijkheid om video's af te spelen. Welke rol de iPod classic en de iPod touch spelen, wordt niet duidelijk gemaakt door Forrester. Deze muziekpelers zijn net als de Apple TV in staat om video's af te spelen, maar niet in hd-kwaliteit.

In het derde kwartaal van dit jaar zijn meer dan tien miljoen iPod's verkocht. American Technology Research verwacht dat in het laatste kwartaal van 2007 maar liefst 25 miljoen iPod's verkocht zullen worden. Als in de laatste drie maanden van dit jaar daadwerkelijk zoveel van Apples kleinoods verkocht zullen worden, dan moet er minstens 3,2 procent van dit aantal toegeschreven worden aan de iPod classic of iPod touch om op gelijke hoogte te komen met de door Forrester geschatte verkochte Apple TV-eenheden.

Uit onderzoek van Forrester blijkt verder dat Apple TV bij ongeveer de helft van de volwassenen die online actief is, bekend is. Van deze groep heeft 5 procent de settopbox via de website of de winkel van Apple nader bekeken en 3 procent zou vervolgens daadwerkelijk overgaan tot aankoop. McQuivey heeft Apple ook advies gegeven. Zo zou NBC Universal teruggehaald moeten worden en zou het verhuren van films via iTunes de opbrengsten kunnen verhogen.

Apple TV

Apple's settopbox werd in september vorig jaar aan het grote publiek getoond. Het apparaat droeg toen nog de naam iTV, maar tijdens de officiële introductie begin januari van dit jaar werd de naam veranderd naar Apple TV. Via de 299 dollar kostende box is het mogelijk om foto's en video's af te spelen. Daarbij kan er media op de Apple TV gezet worden of vanaf een andere computer met iTunes gestreamd worden.

Volgende 13:46
Vorige 12:44

Reacties

«  1  2  3  »




USB sticky van Pinnacle, nvm , das TV in :p

[Reactie gewijzigd door Str1ngS]


Pinnicale |:(
Voor de Mac gebruik je natuurlijk Elgato en Miglia :z

Maar vind eyeTV ook te slechte specificaties hebben en voor een gewone tv al niet
aantrekkelijker.

Pak ik liever 24 inch TFT met mac-mini en digitale tv.

Mjah, en waar haal jij de TV out vandaan op je Mac Mini?
DVI > HDMI ? :)

Daarmee ben ik het volledig eens.
Maar is een iPod dan wel interessanter dan de andere mp3-spelers.
Er is een relatief groot aanbod mediaspelers voor je TV, dus er moet wel ergens markt voor zijn. Maar ze hebben duidelijk minder geluk met de AppleTV dan met de iPod of iMac

Zet er een browser op, en ik denk dat je de doelgroep met gemakkelijk verdubbeld hebt.
Jammer genoeg concureert hij dan weer te veel met de Apple mini, wat dus niet zal gebeuren.

Is gemakkelijk zelf te doen en apple laat het hacken toe.
Het paswoord om aan de software te kunnen bijvoorbeeld is 'backrow', de software noemt frontrow. Dit was direct gevonden en nog steeds niet gepatcht met een update van de firmware ofzo.
Opnamemogelijkheid lijkt mij eerder 'het grote gemis'. Zeker als je dan gewoon naar de computer kan streamen en daar met iMovie bewerken ofzo.

Gemakkelijk zelf te doen voor bezoekers van T.net misschien wel, maar de gewone huis-tuin-keuken-gebruiker zal het in Keulen horen donderen.

Alsof de gemiddelde consument dat ding wil hacken voordat het doet wat hij wil dat het doet... Het is een out-of-the-box oplossing, dus als jij (als doorsnee-consument, niet als tweaker) een ding wil om te internetten en filmpjes te kijken op je tv koop je alvast geen Apple TV.

Als Tweaker zou je ook geen ding kopen, dat niet onmiddellijk kan doen wat je wilt.

Zoiets doe je alleen als er zeer gewichtige andere redenen zijn om het ding te kopen... En die redenen zou ik niet kunnen verzinnen.

Ummm, is die opname mogelijkheid niet toe te voegen via het hacken dan? Zat er geen USB aansluiting op? en als het gehackt is kun je altijd nog meer soorten media afspelen dan daarvoor. Ik bedoel, je kan gewoon OSX eronder draaien dus..

Een eerder bericht gaf echter aan dat de Apple mini uitgefaseerd werdt, dus dat zou dan wel weer kunnen.

Als er nou een tuner op zat en een harde schijf, dan was het nog wat. Nu heeft het m.i. niet echt toegevoegde waarde, zeker niet als je Windows Media Center gewend bent.

Video's en muziek streamen naar je tv/hifiset kan met een kabeltje ook, daar hoef je niet zo'n kastje voor te kopen. En bijvoorbeeld Front Row is daar prima geschikt voor. Heb zelf geen Mac, maar heb dit gezien bij een vriend van me. Werkt als een trein, maar ook daar is het nadeel dat er geen tv (en dus pvr, gids, e.d.) op zit.

edit: Ok, alleen een tuner mist. Nog steeds redelijk belangrijk ;)

[Reactie gewijzigd door rb338]


zit een hdd in. 40GB of 160GB

Apple TV is dus ook gewoon frontrow he? Alleen dan dus op je HD TV en met een hardeschijf..

Als er nou een tuner op
En voor welke tuner moet Apple dan kiezen?

Analoog, DVB-T, DVB-C, DVB-S, CableCard,clear-QAM?

En dan hebben we het nog niet eens over de DVB encryptie problematiek.

misschien moeten ze dat dan maar door een externe partij laten oplossen en een MADE FOR APPLE TV label, tunes toe laten bv door pinacle

Alles gaat toch naar digitale TV / streaming video op internet / video on demand verschuiven, dus waarom zou Apple nog in ouderwetse tuners investeren?

Dat is natuurlijk wat overdreven. Televisie maakt de laatste jaren stormachtige ontwikkelingen door, en voorlopig is de kabeltelevisie (analoog of digitaal, of digitenne) niet uit een huishouden weg te denken. Ook in Amerika is TV nog steeds 'hot'.

De AppleTV is een mooi apparaat. Als je een flinke iTunes library hebt, met video en muziek, en foto's. En een paar Macs in je huis, dan wordt het écht interessant. Zelf op mn studentenkamer heb ik een gewone Mac met Cinema Display, en een TV tuner. FrontRow (AppleTV software) is echt geniaal om vanaf de bank de muziek te regelen.

Het is op dat gebied ook ver voor op Windows Media Center. Probeer daar maar eens op een fatsoenlijke manier bestanden in te ordenen. Avi ondersteunt geen tags waarmee je een film van voorzien van info als releasejaar, acteurs, director, genre etc etc. Onder iTunes (en Lostify) is dat snel gedaan. Iedereen met Front Row kan dat bevestigen. Echter, als je die niet netjes ordent, en dus eerst je bestanden vaak moet converteren naar Apple's formaten (mp3/aac en mp4 voor video), heb je er al niks aan.

Het nadeel van de AppleTV is dat je ¤ 300 betaald voor een apparaat wat alleen je iTunes Libraries kan lezen en streamen. Het komt 'er bij'. Als er een dvd-sleuf in zat, of blue ray tegenwoordig, zou je aanschaf van een ander apparaat al besparen. Als er een usb tuner op kan worden aangesloten (van bv. MIglia of Elgato) en de software toegang geeft tot de tv tuner en de mogelijkheid biedt op te nemen en zelfs op dvd's te branden is de AppleTV is een volwaardig vervanger van alle apparaten die we nu op de tv aansluiten. En dan gebruikt het ook nog eens fatsoenlijke bestandsformaten (flikker toch op met dat Avi en DivX).

Still. Die DVD speler is een zaak voor Apple. De aansluiting van tuners kunnen ze beter partners voor zoeken. Miglia en Elgato staan in de rij, I'm sure.

Waarom niet gewoon analoog, mss de DVB standaarden en een hdmi-in voor externe decoders.

Overigens zou het wel handig zijn als decoders aangestuurd konden worden via een standaard over de hdmi, zodat apple tv achtige dingen ook de zenders van een decoder kan veranderen en aanzetten en zo...

Tuner zou niet eens zo nodig zijn, maar als ie naast iTunes ook overweg zou kunnen met het Windows Media Connect protocol overweg zou kunnen zou dat ook een hoop meerwaarde opleveren.

Maar dan komen klanten minder vaan in de iTunes Store om video te kopen, en dat wil meneer Jobs natuurlijk niet.

Absoluut niet. Juist de uitsluitende controle over iTunes maakt het apparaat intelligent genoeg om op een handige manier door je media te browsen. Als je al je media in iTunes beheert (wat niet veel gevraagd is, naast dat je je videos moet converteren naar het toch betere MP4), en de tags etc. netjes invult, is het een groot zegen. Als fervent Front Row gebruiker garandeer ik je dat.

Echter, ¤ 300 om video van je computer naar je tv te streamen is een hoop geld. De meerprijs van een MacBook t.o.v. een qua hardware gelijke Dell notebook valt compleet te rechtvaardigen. Maar de meerprijs van de AppleTV t.o.v. een goedkopere oplossing die sneller, doch minder overzichtelijk, de data van een windows machine kan halen, is niet echt te rechtvaardigen.

Wél wordt het interessant als de AppleTV het enige apparaat is wat aan je tv is aangesloten. Met in de USB-poort een ondersteunde tuner van één van de partners (bijv. Miglia of Elgato), en een DVD-brander ingebouwd. Zodat je met de AppleTV alles kan doen: media afspelen van computers, dvd's spelen, tv kijken/opnemen.

En misschien, omdat ik bovenstaande een jaar geleden al riep, om een beetje bij de tijd te blijven een optionele Blu Ray drive voor 100-200 extra. Dan is het écht af :) Maar qua streaming content houd het liever bij iTunes, de consument mag best wat moeite doen haar media te ordenen.

[Reactie gewijzigd door t-h]


Ik vind frontrow niet zo heel veel beter als de MCE interface. Beiden zijn functioneel, overzichtelijk en makkelijk te begrijpen...

Een nadeel van een MacBook of een Dell Laptop is wel het ontbreken van HDMI, MacBooks hebben gelukkig nog miniDVI, Dells hebben alleen VGA.

(Op dit moment gebruik ik zelf een combinatie van Dell Laptop, port replicator met DVI uitgang, en MythTV)

[Reactie gewijzigd door knirfie244]


Het product is bedoelt als concurrent voor Windows Media Center, maar dan als compleet product.

Alle tekortkomingen aan het product, zoals het ontbreken van een tuner en allerlei andere producten is momenteel bijna onmogelijk om te maken. Ik heb ook het gevoel dat Apple/Microsoft van mening zijn dat de oudewetse kabel verbinding, digitale televisie en sateliet verbindingen geen toekomst perspectief hebben. Internet is dé toekomst!

Als ze ook nog de mogelijkheid hadden tot opnemen van televisie dan is het misschien een aardige multimediacenter. Alleen is de harde schijf beperkt en het ontbreken van hd kwaliteit komt ook de verkoop niet ten goede. Helaas. Maar wie weet is er nog een verrassing op de keynote in januari!

Nu moet ik alleen toegeven dat ik de verrassingen een beetje vindt tegenvallen de laatste tijd. Over het algemeen introduceert men een nieuw of iets verbeterd product, maar om nu te zeggen dat men plots de AppleTV van alles gaat voorzien, wat ontbrak...ik heb er een sterk hoofd in. Ik denk dat Apple wellicht een online-store applicatie gaat toevoegen, maar veel meer dan dat niet. Het enige jammere van Apple vind ik dat men nooit grote sprongen voorwaarts maakt op bestaande producten. Verder zou ik de box top vinden, opname-mogelijkheid zou het voor mij meteen interessant maken. Mijn xbox streamt ook wel, maar samen met Windows en wifi vind ik het nog steeds behoorlijk tegenvallen.

ik denk dat als ze de ondersteuning van divx xvid en andere codecs toevoegen het apparaat een stuk populairder zal worden. En misschien een iets hoger HD, mogelijkheid om een blueray of hd-speler aan te sluiten en webbrowsing zou niet mis zijn.

al die codecs hebben niks met Apple te maken. het zou een onverklaarbare zet zijn om codecs te gaan ondersteunen die Mac niet eens ondersteunt. Voor DivX en XVid en die rommel moet ik goed zoeken naar codecs. Althans, als ik het in QuickTime wil afspelen.

Dergelijke codecs zijn ook uit de tijd. MPEG-4 H.264 is een uitstekende codec die Apple overal gebruikt (iPod, iTunes, iPhone, AppleTV, YouTube). Hier moeten ze vooral mee doorgaan. Ook zijn er applicaties die makkelijk video converteren naar deze bestanden.

Het voordeel van MP4 is de mogelijkheid om tags toe te voegen aan het bestand die de AppleTV (of Front Row) uit kan lezen. Als ik in Front Row naar Movies ga, en een film selecteer, krijg ik onder het album art in beeld waar de film over gaat, de rating voor jeugdige kijkers, de acteurs, director, lengte, filmmaatschappij etc. Dat werkt met AVI niet, maar dat is wel wat een dergelijk apparaat gebruiksvriendelijk en beter maakt dan de concurrenten. Nogmaals, toevoegen van onwillende en ouderwetse videoformaten is niet aan te raden.

Het zal ook niet gebeuren. Apple past liever de wereld aan, i.p.v. dat de wereld Apple aanpast. De iPhone doet ook geen MMS, je hebt e-mail. Daarom gebruiken we nu icoontjes op ons beeldscherm, een muis, en iPods. En over een paar jaar overal touchscreen :)

Euh, de iPhone doet met een 3rd party app wel MMS :)

Maar ik geef je gelijk mbt de AppleTV. Ik heb er ook een gekocht (2de hands, dus iets interessanter qua prijs) en ben een weekend bezig geweest met hacken. Dit werkte niet echt lekker IMHO, dus heb ik de ATV weer ge-unhackt en ben nu al mijn DivX aan het converteren naar H264.

Wat Apple wel moet doen, is TV series gaan aanbieden in iTunes. Ik snap echt niet waarom dat niet kan in de NL store.

rechten. hoewel we een eind zijn valt de bereidheid van mediabedrijven vies tegen in dit opzicht. in Amerika willen ze nog net, in het buitenland niet. anyway, doe jezelf een plezier en schaf de dvd's aan. rip die met Handbrake naar je Mac en maak de tags kloppend met Lostify. Heb je ook nog een leuke dvd in de kast staan.

Het gaat pas leuk worden wanneer je via je AppleTV direct je content kan kopen, en beter nog, huren..

Er gaan sterke geruchten dat Apple ook films gaat verhuren. Ik denk dat dit ook de beste zet is. De insteek van Apple voor muziek was altijd "Mensen willen hun muziek hebben, en neit huren". Echter lijkt me dit niet echt het geval bij de films. Als je een film 1x hebt gezien, is dat meestal wel genoeg.. Het zou gaaf zijn als je bv voor een paar dollar een film gewoon kan huren (bv een week). Ik denk dat dat de AppleTV veel goed zou doen.

Helemaal mee eens. Dit zou mijn xbox bijv. ook een stuk waardevoller maken als media center. Echter las ik laatst dat juist het video-gebeuren een beetje tegenvalt qua populariteit, dus men moet de vraag creeren...en dat doen bedrijven vaak minder.

Het valt tegen omdat er nog geen goede huur mogelijkheden zijn.. Daarbij is binnen iTunes ook nog gewoon weinig film content..

Verder denk ik dat productiemaatschappijen bang zijn dat hetzelfde gebeurd als met de platenmaatschappijen. Ze zijn bang om in zee met Apple te gaan omdat ze zo hun misschien te groot maken, en ze daardoor dus teveel macht geven.

Kan aan mij liggen hoor, maar dit is voor zover ik mij herinner de eerste keer dat ik van dit ding hoor, dus ik zou het al zeker niet gekocht hebben.

Edit: Wat ik dus bedoelde is dat de tegenvallende cijfers ook aan een matige promotiecampagne kunnen liggen.

[Reactie gewijzigd door Rainlife]


Ik heb het weten op nieuws te komen, het heeft zelfs in veel kranten gestaan. Als ik me niet vergis zelfs allemaal. Ik volg sinds 2à3 jaar terug iedere keynote en bekijk ze daags nadien nog is, voor meer duidelijkheid. Ik versta veel beter met beeld.
Het is nog een week in de media geweest, de TV :)

Nogal logisch dat dat ding niet verkoopt, er zit geen DVD drive in en geen tuner in. Het is een simpele media extender maar kost net zoveel als een XBox 360.


Tja "boffen"... Je hebt sowieso een host met iTunes (Apple of Windows) nodig wil je uberhaupt content op een Apple TV kunnen krijgen, dus het is niet echt mazzel dat je al een MBP hebt, meer een randvoorwaarde waar je aan voldaan zou hebben als je een ATV zou kopen.

Je hebt sowieso een host met iTunes (Apple of Windows) nodig wil je uberhaupt content op een Apple TV kunnen krijgen
Dat is bij de meeste media extenders. Bij andere extenders heb je alleen geen iTunes nodig maar bv media player of zoiets degelijks.

[Reactie gewijzigd door OMEGA_ReD]


Komt miss ook omdat de Apple TV een beetje duur is , 300 eurie om videotjes en gedownload spul op je TV te kijken kan je beter gewoon een kabeltje naar je pc leggen voor 30 euro.

Inderdaad, want die kabel biedt dezelfde functionaliteit als de Apple TV.


En jij hebt de sarcasme niet begrepen. Ga terug naar de middelbare school, en kom bij mij zitten.

Wel met Dutch-Razor eens, een kabeltje vanaf je gewone Pc werkt VEEL BETER. Dat Apple TV is een product met slechte ondersteuning en een Mac is nog beter dan een Apple TV.

Edit: Typoes...

[Reactie gewijzigd door ExNomenDei]

«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:46
Vorige 12:44
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: