Hoofdcategorieën
Device Settings

Intel introduceert 3GHz Pentium 4 op 14 november

Door Jeroen P Hira, dinsdag 8 oktober 2002 09:19
Bron: CRN, views: 662

Intel is vastberaden van plan om op 14 november aanstaande de 3GHz versie van haar Pentium 4 processor uit te brengen, om zo aan de voorspellingen van ruim een jaar geleden van een paar directeuren gestand te doen. Hierdoor zijn ook nieuwe prijsverlagingen naderbij gekomen, aangezien elke introductie van een nieuwe processor gepaard gaat met prijsdalingen van de bestaande modellen. Deze prijsverlaging zal in ieder geval gelden voor de kerstperiode. Vooralsnog wilde een woordvoerder van Intel de releasedatum van de 3GHz-processor ontkennen noch bevestigen. Intel zal met de introductie en de prijsverlagingen weer een harde tik richting de concurrentie uitdelen:

By coming out with a 3GHz product in that time frame, Intel would reach an important psychological milestone and beat chip rivals such as Advanced Micro Devices and IBM, the solution providers said.

[...]"They are going to drop the price on the high end," one solution provider said, explaining that the 2.6GHz P4 could become the new "sweet spot" for price and performance after the 3GHz launch. Although the new processor and expected pricing moves could realign the chip market, the solution provider said, "I think the market is stable. I think the market is still there."

Intel Pentium 4 perspic
Volgende 09:56 Volgende week ATi Radeon 9500 introductie verwacht
Vorige 01:27 Albatron introduceert reeks nieuwe moederborden
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Wordt het toch nog een warme kerst. :)

Maar gaat dit ook een paper release worden met als uitzondering de geflipte japanse die hard overclocker of worden zo ook al daadwerkelijk geshipped?

Paper release, zal wel meevallen. Alleen heb ik geen idee of de moederborden met de nieuwe voedingsspecificaties voor deze professionele stroomvreter al leverbaar zijn.

Intel heeft in ieder geval de fabrikanten medegedeeld dat deze CPU gemiddeld zo'n 80 Watt aan energie dissipeerd ( pieken dus nog hoger ) en dat schijnt met de huidige MoBo voedingen dus niet goed te gaan.

Intel heeft dus weer een CPU op de markt gezet, waarbij wijzigingen ( al zij het deze keer niet al te ingrijpend ) aan het moederbord nodig zijn om hem ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

De Gigabyte GA-8PE667 Ultra is in ieder geval al te krijgen, en zoals je hier kunt zien komen er zeer binnenkort nog meer borden aan.

Alleen heb ik geen idee of de moederborden met de nieuwe voedingsspecificaties voor deze professionele stroomvreter al leverbaar zijn.

Jazeker, alle huidige ASUS moederborden met i845E of i850 (en nieuwer) zijn hiervoor geschikt. Kijk maar op http://www.asus.com.tw/inside/Intel-HT.htm

En ook MSI heeft voor de MSI 648 Max (SiS648) een bios update gereleased met ondersteuning voor bovenstaande CPU.


Eigenlijk komt het gewoon door AMD dat Intel nou zo hard werkt ;)
Concurrentie is goed en moet blijven.

Het gaat steeds minder met AMD, ze raken steeds verder achterop. Hopelijk halen ze met de Hammer (K8) weer hun marktaandeel terug. Anders zal AMD helaas (weer) low-budget-only worden en dan gaat Intel natuurlijk niet meer zo z'n best doen op steeds snellere CPU's te produceren...

Je gaat toch geen 200% meer betalen voor de magere performance winst die een P4 levert :?
Als je 4 maanden wacht heb je voor de helft van de prijs een net zo snelle AMD.

Ja, dat is zo. Maar ik zei helemaal niet dat ik dat ging doen... ;)
helaas
zei ik :D

Maar die betaal ik wel voor de stabiliteit van een INTEL chipset, de lage temperatuur van een P4 en vooral de STILTE van de P4 coolers.

dat stabiliteit geouwehoer mag ook wel eens afgelopen zijn... er zijn tegenwoordig voor AMD net zo goed stabiele chipsets, dan wel hun eigen, dan wel de VIA KT266A en KT333 (KT400 is te nieuw om daar zeker over te zijn) en dan hebben we nog de nForce en de Ali chips... qua prijs/performance zijn die misschien wat minder interesant, maar stabiel zijn ze wel.

Je kan tegenwoordig zonder moeite een stabiel systeem bouwen, waar de meeste mensen de mist in gaan is met de software, geen VIA 4in1 drivers instaleren etc. maar zelfs als je een comprak koopt heb je kans op instabiliteit als je niet de juiste Windows critical en driver updates installeert.

Instabiliteit is tegenwoordig geheel afhankelijk van de mensen die het systeem bouwen en de software instaleren, en ja, voel je maar aangesproken ;)

Feit is en blijft nog steeds dat als je thuiskomt met je tasje onderdelen, het zaakje in elkaar schroeft en dan windows installeert, dat dan een Intel-based setup 'out of the box' zonder driver-updates of wat dan ook praktisch altijd in 1keer stabiel is. Bij een AMD setup is dit vaak niet zo.

Ja het is idd goed stabiel te krijgen, dus voor een tweaker geen reden om geen AMD te kopen.

Precies. Of je nou voor Intel of AMD kiest is onafhankelijk van stabiliteit en compatabiliteit want dat is zo goed als gelijk.

Tja, als je 4 maanden wacht dan heb je voor de helft van de prijs een net zo snelle AMD, dan heeft Intel onderhand nog weer snellere processoren uitgebracht. Je kunt wel steeds zeggen van nog even, dan komt AMD, maar daar heeft niemand wat aan. AMD moet nu maar eens op de proppen komen met die Hammer, mijn geduld is een beetje op...
edit:
Vorig berichtje ben ik ook helemaal mee eens!

woei, amd moet nu wel erg snel met een antwoord komen anders wordt het verschil wel erg groot. vele mensen die 3 maanden geleden gedacht hadden om een XP te kopen kopen nu toch denk ik liever een P4..... en zeker met die prijsverlaging straks...

AMD blijft goedkoper, alleen op deze manier raken ze wel hun aandeel in de high-end markt kwijt ;(

AMD is alleen nog goedkoper voor langzamere processors.
Vergelijk de XP2400+ maar eens met de P42.4GHz. Een prijsverschil van enkele euro's (3 oid) met als verschil dat bij de P4 een koeler meegeleverd wordt die je bij de AXP er nog bij moet kopen. Verder is de 2400+ nog eens slecht tot niet leverbaar.

Je moet niet de AMD Athlon XP 2400+ met de Intel Pentium 4 2,4-GHz gaan vergelijken; je moet twee CPU's vergelijken met dezelfde performance, bv. AMD Athlon XP 2400+ met de Intel Pentium 4 2,8-GHz!
Wat performance/prijs betreft blijft AMD (veel) leuker! :)

Neenee, Hero heeft gelijk: je moet de XP 2400+ vergelijken met de P4 2,4 GHz. Ze hebben niet voor niets die perfomancerating ingevoerd :) De XP 2400+ werkt met een clock van 2.0 GHz, maar zou in perfórmance gelijk zijn aan een P4 2,4 GHz

Dat is enkel AMD's verklaring, wetende dat toch iedereen vergelijkt met de P4 maar dan kunnen ze moeilijk officieel zeggen. Trouwens, je gaat toch niet denken dat een 1800 MHz Thunderbird maar even snel zou zijn dan een 1533 MHz Palomino?

Qua ratings is het zo dat een AMD 2400+ ongeveer even snel tot net een zuchtje sneller is dan de P4 2400 MHz. Maar de P4 kan je wel niet opbranden (als je dat doet met de AMD kan je naar garantie fluiten en ben je dubbel het geld kwijt) , er komt geen deftige cooler bij de AMD en ga zo maar voort. Het geluk is wel dat de enthusiast market zit te wachten op snellere XP's, en alle 2400+ die momenteel te koop worden aangeboden worden ook snel verkocht. Maar dit is enkel omdat de productie van die dingen enorm laag blijkt te zijn, want zo groot is het aanbod hoegenaamd niet.

Dat is niet echt een eerlijke vergelijking die je maakt. De 2400+ is nog nauwelijks leverbaar zoals je zelf al zegt (7 aanbieders in de pricewatch die geen prijsbrekers zijn) en dus duur. De P4 wel (45 aanbieders), en dus is er veel meer concurrentie, wat de prijs drukt. Zelfs zoveel dat hij goedkoper is dan de onderliggende 2 modellen!

Vergelijk nu eens de 2200+ met de P4-2200. Nu is het ineens euro 159 tegen €249.

Ik ben met de 2200+ net zo tevreden als met een 2400+ hoor. Koop ik volgend jaar wel een nieuwe voor het geld dat ik nu uitspaar, op hetzelfde mobo. Kun je bij iNtel meestal wel vergeten.

(edit: stomme euro teken)

laten we toch nog objectief blijven he, lees de review er maar op na bij anandtech daar is de p4 2.8 ghz toch duidelijk sneller dan de 2600+ en is de 2400+ duidelijk niet "superieur" aan de 2.4 en/of 2.53

Ik zeg dan natuurlijk niets over de prijs van het hele systeem want qua prijs van de cpu zal het niet meer erg veel uit maken maar om geheugen te hebben dat er voor zorgt dat de p4 alles uit zich kan halen ( rambus bedoel ik dus ) zal je wel wat mogen betalen.

Nee, die rating van AMD is niet gelijk aan de echte CPU snelheid in GHz van Intel, maar aan de snelheid die een niet XP Athlon zou moeten hebben om dezelfde performance te halen als de wel XP Athlon.

Bij de AMD Athlon XP boxed zit wél een cooler. En die is nog gecontroleerd en goed bevonden door AMD.

hedskes, 2400+ moet je WÉL vergelijken met 2.4

anders is het wel erg simpel...

als het in je (ik hoor dat je AMD gezind bent) voordeel uitkomt zeg je dat AMD in verhouding sneller is (performance rating) en als je dan de prijs vergelijkt zou je ze ineens niet gelijk mogen stellen? niet hypocriet doen he

*on topic*

trouwens wel geinig de kaap van de 3Ghz is der ook geweest :D

op naar de 4 :Y)

*on topic*

wat een onzin... de PR rating is van af het begin geweest om hem af te zetten tegen de Thunderbird...
het was redelijk nootzakelijk, als je 2 1400Mhz op de markt brengt en 1 is 3x sneller als de ander is het niet zo gek om een rating in te brengen...

dat dit ongeveer gelijk is aan de P4 Mhz is eigenlijk meer toevallig, als je kijkt naar dat het eerst gewoon meer was en nu ongeveer gelijk...
de IPC van de Thunderbird en de P3 waren ongeveer gelijk, die van de Athlon XP was meer en die van de P4 Williamet minder... AMD brengt een PR in om hun XP's in perspectief te plaatsen met hun Thunderbirds..
Later komt de P4 Nothwood en die brengt de P4 clock speed ongeveer gelijk aan de PR rating van de AMDs qua performance...

Dat valt ook wel mee. Je moet niet vergeten dat alles boven de 2.6 GHz van Intel en boven de XP2400 nog geen mainstream is. Er worden hiervan nog weinig verkocht omdat de prijzen daarvan te hoog zijn. Op het moment dat deze uitkomen gaan uiteraard wel de prijzen van de langzamere modellen eronder omlaag.
Misschien ligt AMD in de high-end nu achter maar waarom zouden ze dat nu op het laatste moment proberen in te halen? Ze kunnen beter hun efforts richten op de next-gen cpu om daar de leiding weer over te nemen. Waarom namelijk veel inspanning leveren (en dus geld!) op een cpu die binnenkort een grotere broer krijgt?

Laatst stond al op Tweakers.net dat er steeds minder high-end en steeds meer mid-end producten werden verkocht. Wat dat betreft is deze 3-GHz CPU niet zo 'erg' voor AMD, maar die prijsdalingen zouden we een probleem kunnen geven.

14 november :D ik kijk er nu al naar uit,
kunnen ze mij een mooi verjaardagscadeautje geven,
aangezien de prijzen weer gaan dalen :P

nu zal AMD wel weer moeten gaan volgen om te blijven concureren met intel als ze op de high end markt willen blijven

Uit dit artikel van the inquirer ( http://www.theinquirer.net/?article=5728) leid ik af dat er nog weinig hoop is voor AMD, zelfs met de komst van de Hammer.....

Volgens mij in de nabije toekomst een intel monopolie

Intel heeft altijd al een marktaandeel gehad van ca. 80%; AMD was welliswaar enige tijd sneller, maar daardoor meer marktaandeel viel mee. Echt een monopolie wordt het niet, dat kan ook niet. Iedereen mag een x86 compatible CPU gaan bouwen en AMD blijft heus wel, al was het slechts als low-end CPU-bakker.

Zit er HyperThreading in deze nieuwe proc?

Ja! :)

Vanaf 3-GHz bevat de Intel Pentium 4 HT. Was trouwens al eerder op Tweakers.net voorbijgekomen.

Ja, deze processor zou gebruikmaken van deze techniek. Een tijdje geleden was hier een topic over.
http://www.tweakers.net/nieuws/23613/?highlight=hyperthreading

eigenlijk is dit helemaal niet zo goed voor de prijs.
Intel moet zich helemaal de tandjes werken om dit soort verplichtingen na te gaan komen. Nieuwe processoren komen sneller en sneller op de markt. Op deze manier kan de fabrikant, of het nou intel is of een lokale spculaasbakker, nooit efficient gebruik maken van de gedane investeringen.

Voorbeeld: als een product 3 jaar 'meegaat' heeft de leverancier 3 jaar de tijd om de investerinen uit te smeren.
Gaat nu hetzelfde product een half jaar mee dan wordt die tijd dus met een factor 6 verkort.

Oftewel het product moet tegen hogere prijzen aangeboden worden anders is de investering niet terugverdient.

Daarnaast kan de concurrenthet niet meer bijbenen en gaat naar de filistijnen. Hoppa daar gaat de prijs nog meer omhoog.

OP de een of andere manier zal Intel gewoon geld willen blijven verdienen. En als de markt bedelt om hogere doorloopsnelheid zal de markt daarvoor moeten bloeden.

Intel denkt dat het voor hen en voor hun markaandeel beter is om nu met deze snelheid nieuwe CPU's te introduceren en AMD uit de high-end markt te drukken en dan te vertragen en duurder te worden dan dat ze AMD nu een deel van de high-end markt 'geven' terwijl ze meer winst maken. Dan is ook het aantal verkochte CPU's van Intel lager wat ook weer duurder is. Dus wat dat betreft is Intel logisch bezig, op de langetermijn bekeken.

Niet helemaal waar, de investeringen die zijn gedaan in het ontwerp van de Pentium 4 worden al een tijdje uitgesmeerd door Intel. De 3Ghz uitvoering heeft een aantal nieuwe features, maar zijn onderliggend nog steeds gebaseerd op het P4 ontwerp. Het toevoegen en researchen van die features kun je ook zien als een bescherming van je eigen investering ten opzichte van de markt.
Het is zelfs zo en niet ondenkbaar dat bepaalde technologiën gelicensieërd worden aan derden, zodat daar ook een deel van de investering mee terugverdiend wordt (denk maar eens aan mmx toendertijd). Dit heeft als gunstig voordeel dat de economische levensduur korter mag zijn terwijl er nog wel steeds dezelfde verkoopprijzen en marges gelden, wat uiteindelijk beter is voor ons, de consument.

Daarbij is het marketing technisch gezien een voordeel, aangezien ze de eerste soortement van consumentencpu op 3Ghz uitbrengen, wat sowieso een psychische slag en voorsprong is bij en op de concurentie

http://www.tweakers.net/pricewatch/35634

:? :? :? :? :? :? :? :?

wie gaat mij dit uitleggen?

Ik ;)
Dat zijn voorinschrijvingen; ze hebben de CPU's nu nog niet gekregen, maar je kunt ze al wel bestellen/reserveren.
P.S. Één :? is ook wel genoeg.

Voor het Giga-Byte 8IHXP bord is net F7 firmware uit die Hyperdinges ondersteund. De langzaamste proc die Hyperdinges ondersteunt in de 3GHz, mag ik ervanuitgaan dat Giga-Byte met het uitbrengen van deze firmware dus aangeeft dat dit plankje de spanning kan leveren die deze proc. nodig heeft?
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:56 Volgende week ATi Radeon 9500 introductie verwacht
Vorige 01:27 Albatron introduceert reeks nieuwe moederborden
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011