Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

Wachtwoordmanagers in je browser

Hoe handig en veilig zijn ze?

13-08-2021 • 06:00

144

Multipage-opmaak

Introductie

Wachtwoordmanagers mogen dan laaghangend beveiligingsfruit zijn, voor veel gebruikers leveren ze een hoop gedoe op. Met een goede manager ben je op eenvoudige wijze snel beschermd tegen het grootste gevaar rondom wachtwoorden: hergebruik. Tegelijk wemelt het van de keuzes in wachtwoordmanagerland, van gratis tot betaalde managers en van thirdpartysoftware tot opensourceprogramma's die je zelf kunt hosten. Tweakers behandelde die diversiteit eerder al in een vergelijking van vijf populaire managers.

Wat nou als je helemaal geen zin hebt in al dat gedoe en als je geen keuze wilt maken, omdat je eigenlijk alleen maar je browser gebruikt? Veel grote browsers hebben inmiddels een eigen wachtwoordmanager. Die vormen vaak een compromis tussen gemak en veiligheid. Ze zijn bijvoorbeeld lekker toegankelijk in je browser ingebakken, maar je mist belangrijke functies, zoals een goede generator. Tweakers ging aan de slag met Chrome, Edge, Firefox en Brave om te kijken hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Brave wachtwoord

Overeenkomsten en verschillen

In alle gevallen valt op hoe zwak de generator is. Bij alle browserwachtwoordmanagers genereert die een vergelijkbare string van zo'n vijftien willekeurige tekens. Nergens kun je de lengte aanpassen of bepalen welke tekens je wel of niet wilt meenemen. Ook missen alle browsers basale functies die losstaande wachtwoordmanagers wel hebben, zoals het opslaan van notities. Je kunt ook weinig aanpassen aan entries en wachtwoorden delen is bij allemaal onmogelijk.

Er is ook veel verschil tussen de managers. Zo biedt Firefox met Lockwise een essentiële functie die de rest niet biedt: een masterwachtwoord. Daarmee kan een lokale aanvaller niet meteen al je wachtwoorden inzien als hij je browser opent. Die functie ontbreekt bij de andere managers. Daar staat tegenover dat Chrome de beveiliging van Google-accounts goed op orde heeft met uitgebreide tweetrapsauthenticatiemogelijkheden. Edge heeft een uitgebreide controle op gestolen wachtwoorden, die Brave en Firefox niet hebben.

Vendor lock-in

Gebruikers van een browserwachtwoordmanager lopen het risico op vendorlock-in. Wie zijn wachtwoorden in Chrome opslaat en synchroniseert met zijn Google-account, zal eerder geneigd zijn overal Chrome te gebruiken. Hetzelfde geldt voor Firefox, Edge en Brave; de managers zijn nergens onderling compatibel, ook niet via extensies of plug-ins. Het is gelukkig wel mogelijk om wachtwoorden te im- en exporteren, dus overstappen naar een andere browser of thirdpartysoftware zoals LastPass of Bitwarden is gelukkig een stap makkelijker geworden.

Dit artikel is niet bedoeld als een review, maar als een overzicht van de verschillen, mogelijkheden en obstakels van verschillende managers. Ze komen wat functionaliteit betreft niet in de buurt van thirdpartymanagers, maar het verschilt per gebruiker hoe erg dat is. Iedere wachtwoordmanager is immers beter dan er geen te hebben.

Mozilla Firefox

Firefox heeft een ingebouwde wachtwoordmanager genaamd Lockwise. De dienst bestaat sinds 2018, toen hij werd geïntroduceerd als Lockbox. Net als de meeste browserwachtwoordmanagers is de functionaliteit beperkt ten opzichte van standalonemanagers, maar je krijgt nog steeds genoeg opties om het tot een praktische manager te maken.

Zo werkt Firefox Lockwise

Toen Lockwise nog Lockbox was, was het een aparte add-on. Inmiddels is het ingebakken in de desktopsoftware. Wachtwoorden zijn via het menu te bereiken of via about:logins. Bij het aanmaken van een nieuw account of bij het inloggen met een bestaand account kun je die direct in Lockwise opslaan: standaardspul eigenlijk. Lockwise werkt in de browser op Windows, macOS en Linux, maar voor Android en iOS zijn losstaande apps beschikbaar die een beetje functioneren als een thirdpartywachtwoordmanager. Dat maakt Lockwise iets praktischer bruikbaar op andere platforms, maar als je wilt overstappen naar bijvoorbeeld Chrome, moet je toch al je wachtwoorden exporteren. Lockwise-wachtwoorden worden gesynchroniseerd via een Firefox-account.

Lockwise

Hoe kun je de software beveiligen?

Lockwise heeft zelf geen beveiliging, maar de apps, Firefox-browser en Firefox Sync hebben dat wel. Als we dus willen weten hoe je de software kunt beveiligen, moeten we naar die specifieke applicaties kijken. De mobiele apps kun je beveiligen met een vingerafdruk op Android, en met FaceID en TouchID op iOS; dat is standaard in de app. Je logt automatisch uit na vijf minuten.

Wat voor wachtwoorden kun je aanmaken?

Firefox Lockwise kan zelf wachtwoorden genereren, maar de functie is beperkt. Je kunt bijvoorbeeld niet naar de wachtwoordenpagina gaan om er een aan te maken. Als je Lockwise hebt geactiveerd in Firefox, krijg je bij ieder invulveld automatisch de optie een wachtwoord te genereren.

Dat wachtwoord is altijd vijftien tekens lang en bestaat uit kleine letters, hoofdletters en cijfers. Leestekens worden niet toegevoegd en je kunt evenmin kiezen hoe lang het automatisch gegeneerde wachtwoord moet zijn. Firefox geeft daarvoor de tip dat je het wachtwoord zelf kunt bewerken als het niet aan de website-eisen voldoet.

Een ander vrij groot nadeel aan de generator van Lockwise is dat je niet kunt kiezen voor een ander wachtwoord. Als het eerste je niet bevalt, is het niet mogelijk een nieuw wachtwoord te genereren, zelfs niet als je de pagina ververst.

Lockwise generator

Kun je naast wachtwoorden ook extra velden opslaan?

Je kunt geen extra velden opslaan. Lockwise slaat alleen wachtwoorden op.

Kun je wachtwoorden makkelijk delen?

Opvallend is dat Lockwise helemaal geen manieren heeft om wachtwoorden te delen met andere gebruikers. Daarvoor moet je dus toch terecht bij een andere tool.

Kun je wachtwoorden im- en exporteren?

Het is mogelijk om wachtwoorden uit je Lockwise-account te exporteren, maar ook daarbij zijn er niet veel opties. Na een waarschuwing dat wachtwoorden in plaintext leesbaar zijn, krijg je de mogelijkheid om een csv-bestand te downloaden. Naast de wachtwoorden staat daarin op welk moment een credential is aangemaakt, voor het laatst is gebruikt en is veranderd.

Importeren ligt iets ingewikkelder. Dat kan sinds vier maanden niet zomaar, vanwege een bug. Gebruikers die meer dan duizend wachtwoorden importeren, krijgen te maken met prestatievermindering. Importeren staat daarom standaard uit, maar gebruikers kunnen dat inschakelen via een flag in about:config.

Wat weten we over de beveiliging van Firefox Lockwise?

Firefox prijst zich graag aan als een privacyvriendelijk alternatief voor andere browsers, maar over de veiligheid van Lockwise zegt Mozilla niet veel. Er is bijvoorbeeld geen whitepaper dat de beveiliging uiteenzet, en er zijn geen audits gedaan op Lockwise. Op een pagina met veelgestelde vragen worden slechts een paar woorden besteed aan security: de wachtwoorden worden versleuteld met AES-256-GCM, en gehasht met Pbkdf2 en HKDF met sha-256. Het bedrijf verwijst daarnaast naar zijn eigen onepw-protocol. Het is onmogelijk om Lockwise los te zien van Firefox Sync en onepw is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor het synchroniseren van gebruikersgegevens.

LockwiseWat Lockwise uniek maakt tegenover andere wachtwoordmanagers in browsers, is dat je gebruik kunt maken van een masterwachtwoord. Dat betekent dat je dat wachtwoord moet invullen voordat je de autofillfunctie van Lockwise kunt gebruiken. Dat beschermt je tegen lokale aanvallen waarbij iemand op je systeem zit. De andere browsers bieden die functie niet.

Zijn er audits beschikbaar en wat weten we daarvan?

Er zijn geen specifieke audits gedaan op Lockwise, maar wel op Firefox Sync. De laatste daarvan is al oud: uit oktober 2016. Toen bestond Lockwise nog niet. De audit werd uitgevoerd door Cure53. Dat is een bekend beveiligingsbedrijf dat ook verschillende audits uitvoerde voor wachtwoordmanagers als Bitwarden.

In de audit kwamen redelijk wat issues naar voren rondom Sync, of specifiek Firefox Accounts of FxA, zoals Mozilla de dienst noemt. Er zaten twee cross-site-scriptingkwetsbaarheden in FxA en de mogelijkheid een HTML-injectie uit te voeren die de kwalificatie Kritiek krijgt.

Opvallend aan de audit is dat Cure53 zag dat de wachtwoordhashes via Pbkdf2 maar duizend rotaties gebruikten. Dat is 'veel te weinig', concluderen de onderzoekers. Zoals we in onze vorige review van wachtwoordmanagers al concludeerden, gebruiken de meeste standaloneprogramma's minimaal honderdduizend iteraties en bij veel ervan kan de gebruiker dat aantal verhogen. Bij Firefox kan dat niet. Dat 'probleem' is ook nog niet opgelost. Mozilla erkende in een blogpost uit juli 2017 dat het voorlopig niets wilde veranderen aan het aantal Pbkdf2-iteraties. Zo houdt het bedrijf 'de prestaties op minder krachtige apparaten acceptabel'. Ook nu staat het issue in de desbetreffende issuetracker nog steeds open.

Welke vormen van tweetrapsauthenticatie zijn mogelijk?

Ook hier geldt weer dat een Firefox-account en Firefox Sync leidend zijn. Die kun je beveiligen met 2fa, maar alleen met een totp-code via een authenticatieapp. Het is niet mogelijk je account te beveiligen met een fysieke beveiligingssleutel of met het toegankelijkere hotp via sms of e-mail. In tegenstelling tot in sommige wachtwoordmanagers zoals Bitwarden kun je geen totp-codes opslaan in Lockwise.

Heeft Firefox Lockwise een bugbountyprogramma?

Omdat Lockwise met Firefox is verweven, valt de veiligheid ervan onder het algemene bugbountyprogramma van Mozilla. Dat is erg uitgebreid en kent beloningen van tussen de drieduizend en tienduizend dollar. Firefox noemt Lockwise niet specifiek in het bugbountyprogramma. Wel heeft het bedrijf een aparte bugtracker voor Lockwise op Bugzilla, het eigen platform voor het bijhouden van bugs.

Hoe worden de wachtwoorden versleuteld?

Zoals we al eerder schreven, is er niet zoveel bekend over de versleuteling van de wachtwoorden. Het enige dat Mozilla erover zegt, is dat de wachtwoorden worden versleuteld met AES-256-GCM. Dat laatste staat voor Galois/Counter Mode. Dat deelt versleutelde data op in block ciphers, voornamelijk vanwege efficiëntie en snelheid.

Voor het hashen van de wachtwoorden wordt een sha-256-hash aangemaakt met een Pbkdf2-algoritme van duizend iteraties.

Kun je zelf de vorm van versleuteling kiezen?

Je kunt in Lockwise niets veranderen aan de manier waarop wachtwoorden worden gehasht of versleuteld. Het aantal hash-iteraties is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld LastPass of Bitwarden, niet in te stellen, evenmin als de vorm van versleuteling zoals je dat bij KeePass wel kunt.

Controleert Firefox op zwakke en gestolen wachtwoorden?

Mozilla heeft een dienst in Firefox waarmee gebruikers kunnen controleren of hun wachtwoord in een datalek is voorgekomen, maar die staat los van Lockwise. De dienst heet Firefox Monitor en is ook te gebruiken door wie Lockwise niet gebruikt. Het is in Monitor mogelijk een e-mailadres in te voeren en daarvan te zien of het in een bekende database van gestolen credentials staat. Mozilla maakt daarbij gebruik van de api van Have I Been Pwned, het initiatief van Troy Hunt.

Firefox Monitor

Dat betekent ook dat je met Firefox alleen kunt scannen op gestolen e-mailadressen. Je weet niet of er in een datalek ook een wachtwoord is uitgelekt.

Op het gebied van veiligheid gaat Mozilla wel een stap verder dan alleen de api in te pluggen en het daar verder bij te laten. Het bedrijf werkt actief samen met Hunt om hash range queries toe te voegen aan de api die HIBP gebruikt. Dat betekent dat er k-anonimiteit wordt toegevoegd aan datasets, iets dat HIBP inmiddels standaard doet. Mozilla speelt dus een belangrijke rol bij het verbeteren van de bekende datalekdatabase.

Waar wordt data opgeslagen?

Waar de data wordt opgelslagen, hangt ervan af of je Firefox Sync gebruikt om wachtwoorden te synchroniseren. Als je dat niet doet, worden wachtwoorden alleen lokaal in de browser opgeslagen. Bij het verzenden naar de Mozilla-servers via Sync wordt data uiteraard wel extern opgeslagen, maar waar? Dat is een groot vraagteken. Mozilla noemt nergens de locatie van zijn servers en het is niet erg duidelijk hoe je daarvan de locatie kunt wijzigen als je dat wilt. Daar staat tegenover dat Mozilla de mogelijkheid aanbiedt je eigen lokale Sync-server op te zetten, bijvoorbeeld in een Docker-installatie of op een nas.

Microsoft Edge

Microsofts Edge maakt weliswaar gebruik van de Chromium-engine van Google, maar de wachtwoordmanagers in de twee browsers verschillen veel van elkaar. Waar het bij Google veel meer gekoppeld is aan een Google-account, lijkt het wachtwoordbeheer in Edge een doodgewone functie in de browser te zijn zonder een fancy naam zoals Lockwise. Desondanks kun je wachtwoorden synchroniseren, is er een losstaande app beschikbaar en controleert de browser of er wachtwoorden zijn gestolen bij een datalek.

De software

Aanvankelijk was de wachtwoordmanager in Edge alleen een functie in de browser, maar inmiddels heeft Edge steeds meer weg van een volledige wachtwoordbeheerder. Dat komt met name door de Autofill-extensie die Microsoft eind vorig jaar uitbracht voor Chrome. Ook is een Autofill-functie toegevoegd aan de bestaande authenticatieapp Microsoft Authenticator. Daardoor is de wachtwoordmanager ook op andere platforms te gebruiken, waarbij de credentials worden gesynchroniseerd via het Microsoft-account van een gebruiker. Er is geen extensie beschikbaar voor Firefox, Safari of andere browsers; alleen Chrome wordt ondersteund.

Browser Chrome
Microsoft Authenticator Android / iOS

Hoe kun je de software beveiligen?

Je kunt in Edge instellen om wachtwoorden niet automatisch in te laten vullen, maar dat is de enige echte beveiliging die je op deze manager kunt zetten. Daarnaast kun je de Microsoft Authenticator-app vergrendelen. Dat kan met een pincode of biometrie. Die vergrendeling staat standaard uit voor individuele gebruikers.

Opvallend genoeg kun je bij Edge nu nog geen gebruik maken van een masterwachtwoord. Bij bijvoorbeeld Firefox' Lockwise kun je instellen dat je vóór het automatisch invullen van een wachtwoord ook eerst het masterwachtwoord moet opgeven, maar Microsoft maakt de bewuste keus dat niet aan te bieden. In een faq zegt het bedrijf dat dat 'een compromis is tussen gemak en dreigingsbeperking'. "Als browserwachtwoorden opgeslagen worden op de schijf, is de decryptiesleutel beschikbaar voor ieder proces op je apparaat, inclusief iedere lokale malware", schrijft Microsoft. "Zelfs als wachtwoorden in een kluis versleuteld worden met een mastersleutel kunnen ze worden ontsleuteld als ze in het geheugen van de browser staan nadat je de kluis ontsleutelt." Volgens Microsoft zijn masterwachtwoorden 'geen wondermiddel' en kan zo'n wachtwoord bij een lokale aanval makkelijk worden omzeild.

Wel heeft Microsoft onlangs de toezegging gedaan dat er in 'een toekomstige release' van Edge alsnog een vorm van een masterwachtwoord wordt toegevoegd. Het is niet bekend wanneer of in welke vorm dat gebeurt.

Wat voor wachtwoorden kun je aanmaken?

Een van de belangrijkste functies van wachtwoordmanagers, het genereren van een wachtwoord, werkt niet zomaar op Edge. Je kunt dat alleen maar gebruiken als je Password Sync hebt aanstaan. Dat kan een dealbreaker zijn voor sommige gebruikers die de wachtwoordmanager alleen lokaal willen gebruiken.

Edge generator

Als je die functie eenmaal hebt ingesteld, is de generator prima. Die maakt wachtwoorden van vijftien of zestien tekens. Dat is altijd een combinatie van kleine en hoofdletters, cijfers, en zelfs leestekens. Je kunt ook op een knop klikken om een nieuw wachtwoord te genereren, wat niet kan bij Lockwise. In vergelijking met thirdpartywachtwoordmanagers zijn de opties nog steeds beperkt; je kunt geen gewenste lengte instellen of bepalen welke tekens wel en niet in het wachtwoord mogen komen.

Kun je naast wachtwoorden ook extra velden opslaan?

Wachtwoorden zijn het enige dat Edge opslaat.

Kun je wachtwoorden makkelijk delen?

Je kunt wachtwoorden niet delen met andere gebruikers.

Kun je wachtwoorden im- en exporteren?

Edge import exportJe kunt wachtwoorden in Edge makkelijk zowel im- als exporteren. Een export bestaat uit een leesbaar csv-bestand met daarin gebruikersnamen en wachtwoorden, maar verder geen informatie zoals een dateCreated.

Importeren gaat eveneens makkelijk; je kunt andere csv-bestanden van bestaande wachtwoordmanagers invoeren. Er is een dropdownmenu waarmee je exports van Internet Explorer, Edge Legacy of bladwijzers en favorieten uit een HTML-bestand kunt importeren. Daarnaast is er een menu waarmee je credentials uit Firefox kunt importeren. Je kunt daarbij kiezen of je naast wachtwoorden ook de surfgeschiedenis of bladwijzers uit die browser wilt importeren.

Wat weten we over de beveiliging van Edge?

Microsoft heeft redelijk wat informatie over de beveiliging van de wachtwoordmanager online staan. Daarin beschrijft het bedrijf hoe wachtwoorden ook lokaal worden versleuteld en opgeslagen, in tegenstelling tot Firefox dat dat alleen doet als je ze deelt via Sync. Heel veel details geeft Microsoft niet, maar het zegt wel dat er een AES-256-encryptie wordt gebruikt die vervolgens per besturingssysteem op verschillende plekken wordt opgeslagen.

Op Windows worden Edge-wachtwoorden opgeslagen via Dpapi, een functie die blocks met data veilig kan opslaan. Op macOS worden wachtwoorden in Keychain opgeslagen en op Linux in de Gnome Keyring of in KWallet. Opvallend is dat Microsoft in zijn blogpost erkent dat sommige beveiligingsexperts daar een mogelijk risico in zien. Dat valt volgens Microsoft 'buiten het threatmodel'.

Kun je zelf de vorm van versleuteling kiezen?

Je hebt niets te zeggen over welke versleuteling Edge gebruikt of welke hashmogelijkheden er zijn.

Welke vormen van tweestapsverificatie zijn mogelijk?

Tweestapsverificatie moet je instellen op je Microsoft-account en niet in de browser zelf, al moet je voordat je wachtwoorden im- of exporteert wel altijd je lokale Windows-wachtwoord opgeven. Het Microsoft-account kan ook op veel manieren worden beveiligd via 2fa. Je kunt dat instellen via hotp door een code per e-mail óf sms te krijgen, of je kunt een totp-authenticatieapp gebruiken. Microsoft heeft een eigen authenticator. Ook kun je een beveiligingssleutel zoals een Yubikey koppelen.

Je moet bij Edge minimaal één hotp-2fa-optie inschakelenEen bottleneck is dat je bij Microsoft verplicht altijd een van de twee mogelijke hotp-opties als back-up moet instellen. Alléén een authenticatieapp of een Yubikey instellen is geen optie.

Heeft Edge een bugbountyprogramma?

Het bugbountyprogramma van Microsoft heeft een aparte sectie voor Edge. Daar valt dus ook de wachtwoordmanager onder, al wordt die niet expliciet genoemd. Beloningen variëren van duizend dollar voor een spoofingaanval tot dertigduizend dollar voor een sandbox escape en Microsoft zegt dat in unieke gevallen hogere beloningen beschikbaar zijn.

Controleert Edge op zwakke en gestolen wachtwoorden?

Net als de wachtwoordgenerator is ook de controle op zwakke en gestolen wachtwoorden relatief recent. Sinds Edge 88 heeft de browser een functie om te controleren op zwakke wachtwoorden. In tegenstelling tot wat Microsoft over de versleuteling van wachtwoorden schrijft, is het bedrijf erg open over hoe dat werkt. In een blogpost beschrijft Microsoft hoe die functie, genaamd Password Monitor, werkt. De browser controleert alle wachtwoorden tegenover 'een grote database van bekende uitgelekte wachtwoorden'. Het is niet bekend welke lijst dat is. Tweakers schreef eerder al over zulke datalekdatabases, waarvan er naast Have I Been Pwned veel andere bestaan. Misschien stelt Microsoft die database zelf samen uit openbare of semiopenbare bronnen. Google doet dat ook.

Edge Monitor

Vervolgens wordt gebruikgemaakt van homomorfe encryptie om de wachtwoorden in Edge te vergelijken met die in de database, maar dan terwijl ze versleuteld blijven. Er is hier te weinig ruimte om heel diep in te gaan op die ingewikkelde encryptietechnologie, maar Tweakers schreef eerder deze week een achtergrondartikel over homomorfe encryptie. Met Password Monitor kunnen gebruikers zien of hun credentials voorkomen in eerdere datalekken. Edge kijkt dus naar de combinatie van e-mailadres en wachtwoord, en niet alleen naar uitgelekte e-mailadressen, zoals in Have I Been Pwned. Daarmee heeft Edge een streepje voor op Firefox' Lockwise, dat wel alleen op uitgelekte e-mailadressen controleert.

Gebruikers kunnen instellen dat ze een melding krijgen als hun opgeslagen inloggegevens in een nieuwe breach voorkomen. Ook is het mogelijk een waarschuwing in te stellen als je een website bezoekt waarvan de opgeslagen credentials uitgelekt zijn. Een bezoekje aan LinkedIn levert dan waarschijnlijk een waarschuwing op.

Waar wordt data opgeslagen?

Wachtwoorden worden, zoals we hierboven al schreven, in eerste instantie lokaal in de browser opgeslagen. Als je je Microsoft-account gebruikt om ze te synchroniseren, gaan de wachtwoorden wel naar een server. In de wirwar van Microsoft-diensten, software, applicaties en Office-suites is het moeilijk te vinden waar die data staat. Ook in het privacy-whitepaper over Edge staat alleen maar dat de wachtwoorden op 'versleutelde Microsoft-servers' staan.

Aanvankelijk hield Microsoft zich aan het Privacy Shield om gegevens van EU-inwoners uit te wisselen met de Verenigde Staten. Daar is het echter mee gestopt, schrijft het bedrijf.

Brave

Brave is een populaire browser onder tweakers, vooral vanwege de ingebouwde veiligheidsfeatures en functies als privacyvriendelijke newsreaders en de zoekmachine. Brave heeft daarnaast zijn eigen wachtwoordmanager, maar helaas kunnen we daar niet zoveel over vertellen. Er is een opvallend gebrek aan technische uitleg of aan documentatie in het algemeen. Daardoor is het moeilijk te zeggen hoe veilig de dienst wel of niet is.

Brave

De software

Gebruikers van Brave kunnen via brave://settings/passwords de optie vinden om wachtwoorden op te slaan in de browser. Ook is het mogelijk om automatisch in te loggen op websites als de wachtwoorden daarvan zijn opgeslagen. Dat is een handige toevoeging ten opzichte van andere browserwachtwoordmanagers.

Brave maakt gebruik van slimme marketing door een Brave-account aan te prijzen als een Sync Chain. Je kunt wachtwoorden samen met andere dingen, zoals favorieten en geschiedenis, synchroniseren met andere apparaten door die apparaten 'toe te voegen aan de Sync Chain'. Vergis je niet; dat betekent gewoon dat de wachtwoorden via servers van Brave worden verdeeld. In plaats van een masteraccount met een gebruikersnaam en wachtwoord koppel je apparaten aan elkaar door QR-codes te scannen of strings met willekeurige woorden in te typen. Dat betekent niet dat apparaten aan elkaar worden gekoppeld zoals bijvoorbeeld WhatsApp dat doet. Brave zit er als derde partij nog steeds tussen.

Hoe kun je de software beveiligen?

Het is niet mogelijk de Brave-browser te vergrendelen. Gebruikers vragen daar wel al jaren om. Ook de mobiele apps kun je niet vergrendelen met een pincode of vingerafdruk. Brave heeft evenmin een masterwachtwoord om je lokale wachtwoorden te vergrendelen. Iemand met toegang tot je computer kan dus relatief simpel bij je wachtwoorden.

Wat voor wachtwoorden kun je aanmaken?

Een van de frustrerendste dingen aan Braves wachtwoordmanager is dat die geen ingebouwde generator heeft. Extra frustrerend is dat Chromium die wel gewoon heeft, dus is er eigenlijk geen reden voor Brave om geen generator in te bouwen. Je kunt dus bij het registreren voor een account geen voorstel vragen voor een willekeurig wachtwoord. Dat is niet alleen irritant in het gebruik, maar je kunt ook beargumenteren dat dat de browser een stuk onveiliger maakt. Zonder generator gaan gebruikers hun eigen wachtwoorden bedenken, ofwel hergebruiken.

Er staat al sinds 2019 een issue open op GitHub, maar de makers lijken daar weinig aandacht aan te besteden. Er zijn voor zover bekend geen plannen een generator in Brave in te bouwen.

Brave 2

Kun je wachtwoorden makkelijk delen?

Het is niet mogelijk wachtwoorden te delen met andere gebruikers.

Kun je wachtwoorden im- en exporteren?

Je kunt wachtwoorden in Brave zowel im- als exporteren. De opties zijn voor beide wat beperkt, want dat kan alleen in csv-formaat. In de export staan ook alleen de credentials en geen informatie zoals de laatste inlog.

Wat weten we over de beveiliging van Brave?

Er is niet zo heel veel bekend over de beveiliging van Braves wachtwoordmanager, althans niet over de manier waarop wachtwoorden lokaal worden opgeslagen in de browser. Het is niet bekend of die versleuteld worden en zo ja, met welke soort encryptie dat gebeurt of welke hashalgoritmes worden ingezet.

Over de beveiliging van Braves wachtwoordmanager is niet zoveel bekendWel heeft Brave geschreven over de beveiliging van Sync. Dat beschrijft vooral het authenticatieprotocol van de Sync Chain zelf. De opslag van onder andere wachtwoorden komt er niet aan bod. Een Sync Chain wordt gegenereerd met een seed van 32bit, maar het is niet bekend hoe die seed wordt gemaakt. Vervolgens wordt daarvan met BIP39 een string met willekeurige woorden afgeleid die je kunt gebruiken om andere apparaten te koppelen. Volgens Brave worden wachtwoorden in ieder geval lokaal versleuteld met een BIP39-phrase als de gebruiker Sync gebruikt, maar het is dus niet duidelijk of dat ook gebeurt zónder Sync. Brave verwijst naar Chromiums custom passphrase-functie, die het gebruikt voor de verdere versleuteling. Daarbij wordt de functie scrypt gebruikt voor de sleutelderivatie en wordt een AES-128-CTR-HMAC-sleutel aangemaakt.

Dat geldt allemaal alleen voor het wachtwoord. Andere informatie die daarbij hoort, waaronder de apparaatnaam, het -type, id's en aanmaaktijden, worden wel in plaintext meegestuurd naar de Brave-servers.

Zijn er audits beschikbaar en wat weten we daarvan?

Brave heeft nog nooit een onafhankelijke securityaudit laten uitvoeren. Wel is de broncode van de browser als open source beschikbaar, zodat gebruikers daar kwetsbaarheden uit kunnen halen.

Welke vormen van tweestapsverificatie zijn mogelijk?

Brave SyncJe kunt op het gebied van 2fa niet veel met Brave. De Sync Chain is anders dan een normaal account omdat je geen credentials gebruikt. Daarom is 2fa ook geen optie. De manier waarop je andere apparaten koppelt aan een Sync Chain is wel veiliger dan alleen een combinatie van e-mailadres+wachtwoord. Je moet er een qr-code voor scannen of een lange string met willekeurige woorden voor overtypen. Een 'account' overnemen is dus niet zo moeilijk, maar dat is wel de enige beveiliging die je hebt.

Exports van wachtwoorden zijn wel extra beveiligd. Je moet vóór een export nog het wachtwoord van je desktop opgeven. Ook dat is een extra stukje beveiliging.

Heeft Brave een bugbountyprogramma?

Naast open broncode heeft Brave een eigen bugbountyprogramma via HackerOne. Beloningen liggen relatief laag: tussen de honderd en duizend dollar. Er staat in de regels van het programma niets specifiek over de wachtwoordmanager. Brave verwijst zelf ook naar zijn eigen issuetracker, waarin potentiële problemen worden aangekaart.

Kun je zelf de vorm van versleuteling kiezen?

Je kunt niets wijzigen aan de manier waarop Brave wachtwoorden versleutelt. Ook het aantal iteraties is niet in te stellen. Daarin verschilt Brave niet van de andere browsermanagers. Daarbij kan dat ook niet.

Controleert Brave op zwakke en gestolen wachtwoorden?

Brave is de enige browser die we in dit artikel behandelen, die niet kan controleren of wachtwoorden uitgelekt zijn. Brave heeft geen integratie met Have I Been Pwned of een andere datalekdatabase.

Waar wordt data opgeslagen?

Het is niet bekend waar Brave de versleutelde wachtwoorden opslaat. Het bedrijf verwijst daar in het privacybeleid niet naar. Het heeft het daar wel over 'de cloudprovider' en noemt in de Sync-documentatie AWS. Misschien zijn de wachtwoorden ergens in S3-buckets opgeslagen, maar dat is dus niet duidelijk. Er lijkt daarnaast voor gebruikers geen voor de hand liggende mogelijkheid te zijn om de serverlocatie te wijzigen.

Google Chrome

Chrome is de meestgebruikte browser ter wereld en de onderliggende Chromium-engine wordt door nóg meer browsers gebruikt. Edge en Brave maken er gebruik van, net als tientallen andere kleinere titels. Chromium heeft sinds een paar jaar een eigen wachtwoordmanager, inclusief generator, en een Sync-functie. In het geval van Chrome kun je Sync uiteraard gebruiken met je Google-account, maar andere browsers kunnen het gebruiken voor hun eigen inlogmethodes. Zo kun je Sync bij Edge gebruiken in combinatie met je Microsoft-account.

Omdat Chrome zo'n veelgebruikte browser is en zoveel gebruikers wel een Google-account hebben, is deze wachtwoordmanager in ieder geval wat gebruiksgemak betreft een van de betere die je kunt hebben. Ook op het gebied van veiligheid heb je er een goede aan.

Chrome wachtwoordmanager

Software

Chromes wachtwoordbeheerder heet simpelweg Wachtwoordmanager en is te bezoeken via passwords.google.com. In tegenstelling tot de andere wachtwoordbeheerders is de dienst alleen te gebruiken als je een Google-account gebruikt. Alleen een lokale opslag is geen optie. Je kunt het wel synchroniseren met andere diensten en dus de Google-servers.

Het allergrootste voordeel van Googles wachtwoordmanager is Android. Als je wachtwoorden synchroniseert met Google, kun je in heel Android gebruikmaken van Autofill. Dat werkt ook als je alternatieve browsers zoals Firefox of Brave gebruikt; de wachtwoordmanager zit ook in het besturingssysteem zelf. Dat maakt Wachtwoordmanager in een keer de nuttigste beheerder van alle beheerders die we hier behandelen. Het is zelfs nuttiger dan veel thirdpartymanagers, waarvan de autofill-functie op mobiele apparaten vaak veel minder goed werkt.

Googles beveiligingsbeheer in de browser is daarnaast een stuk overzichtelijker. Om je securityinstellingen, waaronder je wachtwoorden, te bekijken of aan te passen, hoef je niet in menu's in de browser te duiken. Je kunt dat van overal in je Google-account doen, of je nou op de desktop of in Android zit. Wat gebruiksgemak betreft steekt Google dan ook met kop en schouders boven de rest uit.

Hoe kun je de software beveiligen?

Met de beveiliging van je Google-account zelf zit het zeker snor. Google vraagt regelmatig om extra bevestigingschecks als je vanaf een onbekende locatie inlogt of een tijd offline bent geweest en je hebt veel opties voor tweetrapsauthenticatie. Daar staat tegenover dat je de Chrome-browser zelf niet kunt vergrendelen. Daar zijn wel extensies voor, maar alleen van derde partijen. Ook op mobiele apparaten kun je de browser niet vergrendelen.

Je kunt met Wachtwoordmanager ook geen masterwachtwoord instellen, zoals je dat bij Firefox' Lockwise kunt. Daarmee zijn je wachtwoorden beschikbaar voor iemand met toegang tot je systeem. Je kunt de wachtwoorden namelijk ook gewoon vinden in chrome://settings/passwords. Wel kun je een passphrase instellen, waardoor je je data tijdens het synchroniseren versleutelt. Daarover later meer.

Wat voor wachtwoorden kun je aanmaken?

Google heeft een eigen wachtwoordgenerator waarover de Chromium-ontwikkelaars niet veel technische documentatie bieden. De generator stelt zelf een wachtwoord voor bij het aanmaken van een nieuw account, maar er is geen optie om dat bijvoorbeeld vanuit het menu te doen.

Chrome maakt standaard een wachtwoord aan dat de ontwikkelaars 'generiek genoeg voor de meeste websites' noemen. Het wachtwoord is vijftien tekens lang en bevat kleine en hoofdletters, cijfers en leestekens. Je kunt helaas niets veranderen aan de wachtwoordeisen, zoals je dat bij standalonewachtwoordmanagers kunt doen. Google schrijft zelf dat het dat 'in de toekomst van plan is', maar wijdt daar niet over uit. Je kunt, in tegenstelling tot bij Firefox, wel constant een nieuw wachtwoord blijven genereren.

Chrome generator

Kun je wachtwoorden makkelijk delen?

Je kunt wachtwoorden niet delen met anderen.

Kun je wachtwoorden im- en exporteren?

Je kunt wachtwoorden afzonderlijk of in bulk exporteren vanuit de browser en vanuit een Google-account. Je krijgt dan een csv-bestand met alleen de credentials, maar verder geen informatie over wanneer er voor het laatst is ingelogd.

Importeren kan niet in Chrome zelf, maar alleen in een Google-account. Je kunt maximaal duizend wachtwoorden per keer importeren in een csv-bestand, maar dat zal voor de meeste gebruikers geen écht obstakel zijn. Bovendien merkt tweaker wauske op dat het met een flag mogelijk is dat aantal op te hogen.

Wat weten we over de beveiliging van Chromes wachtwoordmanager?

Chrome slaat wachtwoorden lokaal niet versleuteld op, maar net als andere browsers worden die in de beveiligde kluis van het besturingssysteem gezet zoals Dpapi bij Windows of Keychain op macOS. Je kunt wachtwoorden in Chrome wel versleutelen voordat je ze synchroniseert. Dat kan op twee manieren: met je Google-credentials of met een Sync Passphrase. Dat laatste is een apart wachtwoord of een wachtwoordzin om de wachtwoorden extra te beveiligen, maar er is maar weinig informatie te vinden over welke beveiliging Google daar precies voor gebruikt. Bij het controleren van wachtwoorden op datalekken worden de wachtwoorden toch al eerst versleuteld voordat ze naar Google worden gestuurd, voor een analyse op basis van homomorfe encryptie.

Welke vormen van tweestapsverificatie zijn mogelijk?

Voor het beveiligen van je Google-account zit je bij Google wel goed. Google maakt alle denkbare vormen van tweetrapsauthenticatie mogelijk: hotp via sms of e-mail, totp via Google Authenticator of een andere app, of een prompt op een Android-toestel. Het bedrijf heeft zelfs eigen beveiligingssleutels.

Heeft Chrome een bugbountyprogramma?

Er is een bugbountyprogramma voor Chrome, en wat voor een. Google is een grote en belangrijke speler op het gebied van coordinated vulnerability disclosure. Er werken beveiligingsonderzoekers bij het Project Zero-team, dat actief zoekt naar bugs in andere software dan van Google zelf. Google volgt zijn eigen voorbeeld door bugs in zijn software binnen negentig dagen te patchen.

Het bugbountyprogramma voor Chromium is ruim opgezet. Vrijwel alle kwetsbaarheden vallen binnen de scope en beloningen lopen uiteen van vijfduizend tot wel dertigduizend dollar. De wachtwoordmanager wordt niet specifiek genoemd, maar het programma biedt beloningen aan voor types kwetsbaarheden.

Controleert Chrome op zwakke en gestolen wachtwoorden?

chrome wachtwoordcheckGoogle controleert van alle credentials in Wachtwoordmanager of ze voorkomen in bestaande databases. Google stelt die database zelf samen en zegt dat er momenteel meer dan vier miljard records in staan. Chrome controleert niet alleen of een e-mailadres is gestolen, maar ook op de veel nuttigere combinatie van e-mailadres+wachtwoord. Dat kan doordat Google de wachtwoorden in Chrome versleutelt voordat het die naar de server stuurt. Het bedrijf gebruikt k-anonimiteit en homomorfe encryptie om vervolgens berekeningen uit te voeren op die versleutelde data. Google controleert dus privacyvriendelijk op gestolen wachtwoorden. De manier waarop Google dat doet, is nuttiger dan hoe Firefox dat doet via een Have I Been Pwned-integratie en lijkt erg op wat Microsoft in Edge doet.

De check is onderdeel van Password Checkup. Die feature controleert niet alleen op gestolen wachtwoorden, maar ook op het hergebruik en de sterkte ervan. Dat is uitgebreider dan de andere managers in deze lijst doen.

Reacties (144)

144
142
62
6
0
69
Wijzig sortering
Ik gebruik GNU pass (aka passwordsstore) https://www.passwordstore.org/ .
Het is een geweldig systeem maar wel een beetje hard-core, dit is (nog) niet voor iedereen weggelegd.

Dat is gebaseerd op drie features die voor mij killer app opleveren.
- PGP,
- je meerdere 'master' encryptiesleutels opgeven,
- git.
pass zelf is niet meer dan een eenvoudige wrapper voor pgp en git. Het zware werk wordt dus gedaan door standaard componenten in plaats van dat pass het wiel zelf opnieuw heeft uitgevonden.

Ten eerste PGP, dat is een van de belangrijkste encryptiestandaarden en dat heeft het voordeel dat er ontzettende veel software voor is en het met vanalles en nog wat goed integreerd, zoals ondersteuning voor hardware tokens. Ik heb mijn belangrijkste sleutels op hardware tokens staan zodat die sleutels niet (digitaal) uit kunnen lekken en via NFC kan ik ze ook op mijn mobiele telefoon gebruiken.

Ten tweede dat je meerdere sleutels kan opgeven. Ik wil niet mijn hele leven afhankelijk maken van 1 yubikey die ik kwijt zou kunnen raken. Daarom wil ik perse een systeem waarin ik meerdere sleutels/tokens kan registreren en gebruiken zonder verder gedoe. Ik heb twee yubikeys die ik beide kan gebruiken dus als er iets mis gaat heb ik een 'hot spare' en kan ik de andere laten blokkeren. Ook heb ik nog backup keys die ik met wat meer moeite kan inzetten als beide active yubikeys stuk zouden gaan.
Dan heb ik ook nog verschillende sleutels voor werk en prive. Dat al deze sleutels netjes naast elkaar kunnen bestaan zie je niet vaak.

Ten derde ondersteuning voor git dat zorgt voor het synchroniseren van mijn wachtwoorden tussen verschillende devices. Decentraal data synchroniseren kan erg lastig zijn maar dat is nu net waar git heel sterk in is. Net als bij pgp is er een enorme sloot aan software die met git compatible is waarmee je pass kan aanvullen, bijvoorbeeld om een centraal repository te hebben of voor backups.

Omdat pass zelf zo'n lichte wrapper is, is het ook heel eenvoudig om tools te maken die er mee compatible zijn zoals handige front-ends of browser-plugins. Eenmaal geinstalleerd werkt het geweldig, maar die installatie is wel een beetje een dingetje want het is in beginsel een commandline applicatie en je moet wel een beetje weten wat pgp is.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 06:42]

Hoe zit het met de integratie in allerlei software? Bv. voor browsers, is GNU Pass even gemakkelijk als bijvoorbeeld Keepass, BitWarden, etc?
Hoe zit het met de integratie in allerlei software? Bv. voor browsers, is GNU Pass even gemakkelijk als bijvoorbeeld Keepass, BitWarden, etc?
Er zijn browser-plugins die vergelijkbaar werken met de rest. Ik heb alleen ervaring met de plugins voor Firefox en Android. Die van Android intergreert keurig met het systeem en functioneert dus gewoon op dezelfde manier als de reguliere wachtwoodbeheerder.

De Firefox plugin was iets minder gelikt maar min of meer gelijk aan andere wachtwoordmanagers die ik ken. In alle wachtwoordvelden komt een knopje en als ik daar op druk dan vraagt het me (indien nodig) om m'n yubikey in te steken en te activeren en vervolgens wordt dat wachtwoord ingevuld en doorgeklikt. Als je je PGP-key op een andere manier beveiligd (of niet, kan ook als je dat wil) dan werkt het uiteraard een beetje anders.

Maar je moet die browser-plugin koppelen aan je lokale installatie van de software en daarvoor moest ik ergens een directory in een .json file aanpassen (ik weet niet meer of dat altijd moet of dat ik afwijk van de default). Voor een beetje IT'er is een .json configuratiefile niet heel spannend maar de gemiddelde kantoormedewerker zou ik dat niet durven te vragen.

Ik weet dat er ook andere plugins zijn maar die ken ik niet. Wat ik heb werkt voor mij :)
Hier ga ik even mee stoeien. Alleen jammer dat er geen (recente) Windows client is, want dan kan ik Keepass en Syncthing de deur uit doen voor het syncen van kdbx files tussen mijn persoonlijke laptop, desktop die beide linux draaien en werk laptop, die windows draait. Het zal vast met WSL kunnen, maar dat is wel een beetje een mug doodschieten met een kanon.

Edit: ik zie nu dat gtpass ook op Windows draait.

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 23 juli 2024 06:42]

Interessant!
drie vragen;
1. Kun je het zo instellen dat je perse zowel een wachtwoord als een yubikey of andere 2FA nodig hebt?
Een yubikey kan “geleend” worden; vandaar dat ik graag ook nog een wachtwoord op een kluis heb. (Zou fijn zijn dat je net als bv bij een sudo tijdelijk geen authenticatie nodig hebt; zodat je in applicaties die geen automatische invulling van username password en 2FA niet drie keer moet unlocken.
2. Kun je ook oude wachtwoorden opslaan?
Bij het aanpassen van een wachtwoord moet je vaak je oude opgeven. Ik sla de oude altijd op; mocht een wachtwoord reset niet gelukt zijn dan kun je het opnieuw proberen.
3. Hoe regel je het dat je partner bij je kluis kan na je overlijden en viceversa?
Je hebt waarschijnlijk ook wel de verhalen gehoord over de problemen bij het opheffen van accounts van een overledenen.
Daartegenover staan de andere verhalen waarbij partners uit elkaar gingen en de een de ander het leven zuur kon maken door dat het stel een gemeenschappelijke e-mail account hadden en dus de toegang tot wachtwoord resets en het opheffen van diensten. Bij toegang tot jouw kluis krijg je dus ook toegang tot het wachtwoord van de e-mail (en de rest).

Ik gebruik daarom een 1Password familie abonnement dat wat mij betreft uitstekend werkt op alle platformen hier in huis (Linux, MacOS, Windows, OSX en Android) met een gedeelde kluis voor gemeenschappelijke zaken zoals WiFi, Netflix of het abonnement op de krant. We gebruiken Persoonlijke kluizen voor persoonlijke accounts. En dat wachtwoord van de persoonlijke kluis in een gemeenschappelijke (fysieke) bankkluis zodat je na het overlijden van een van ons, de ander de kluis kan openen. Als je onverhoopt uit elkaar gaat verander je je wachtwoord. Alleen als je partner er in eens van doorgaat zonder dat jij het ziet aankomen loop je een risico. Echter wanneer je een relatie hebt is imho vertrouwen sowieso het belangrijkste. Dus hoever moet je gaan 😉.

Tenslotte
Als vergelijk met de yubikey gebruik ik op mijn laptop mijn iWatch om 1Password te ontgrendelen. Twee keer drukken op de knop en 1Password is unlocken. Haal ik mijn watch van mijn pols moet je eerst een pin code opgeven voordat de iWatch gebruikt kan worden voor het ontgrendelen. Op mijn iphone wordt eea ontgrendeld via bekende gezichstscanner. Op de Android toestellen word de vingerafdrukscanner gebruikt. En vanzelfsprekend gaat de kluis naar een aantal minuten niet gebruiken vanzelf op slot.
Interessant!
drie vragen;
1. Kun je het zo instellen dat je perse zowel een wachtwoord als een yubikey of andere 2FA nodig hebt?
De yubikey zelf is beveiligd met een pincode die na drie keer verkeerd gokken de hardware blokkeert.
2. Kun je ook oude wachtwoorden opslaan?
Het is gewoon een tekstfile, je kan er hele boeken in zetten als je dat zou willen.
3. Hoe regel je het dat je partner bij je kluis kan na je overlijden en viceversa?
killer-feature 2 van mijn lijst: je kan meerdere encryptiesleutels opgeven, dit is een van de redenen waarom het zo'n mooie feature is. Behalve mijn yubikeys heb ik ook nog een pgp-sleutel voor recovery-na-rampen, zoals mijn overlijden of als ik alle yubikeys tegelijk verlies. Die ligt ergens op een USB-key met instructies. Je hebt wel een partner nodig die behoorlijk technisch is...
Je hebt waarschijnlijk ook wel de verhalen gehoord over de problemen bij het opheffen van accounts van een overledenen.
Daartegenover staan de andere verhalen waarbij partners uit elkaar gingen en de een de ander het leven zuur kon maken door dat het stel een gemeenschappelijke e-mail account hadden en dus de toegang tot wachtwoord resets en het opheffen van diensten. Bij toegang tot jouw kluis krijg je dus ook toegang tot het wachtwoord van de e-mail (en de rest).
Ik heb een offline backup. Iedereen zal zelf een afweging moeten maken of je dat samen met je partner doet, bij je ouders of schoonouders bewaart of dat je een kluisje huurt bij een bank.
vertrouwen sowieso het belangrijkste. Dus hoever moet je gaan 😉.
Als vergelijk met de yubikey gebruik ik op mijn laptop mijn iWatch om 1Password te ontgrendelen. Twee keer drukken op de knop en 1Password is unlocken. Haal ik mijn watch van mijn pols moet je eerst een pin code opgeven voordat de iWatch gebruikt kan worden voor het ontgrendelen.
yubikey werkt dus ook zo, althans, zo heb ik die van mij geconfigureerd, er zijn andere mogelijkheden. Die yubikey is niet essentieel voor mijn setup, ander hardware tokens of ouderwets master-password kan ook.
Browser Market Share in Netherlands - July 2021

Chrome 54.86%
Safari 25.36%
Edge 6.15%
Samsung Internet 5.16%
Firefox 4.09%
Opera 1.18%

https://gs.statcounter.co...ds/#monthly-202001-202006

En dan Safari niet behandelen in dit artikel? Zullen we dat dan maar een “gemiste kans” noemen?

[Reactie gewijzigd door Dinsdale op 23 juli 2024 06:42]

Het is droevig gewoon dat mensen Chrome nog 100% blindelings vertrouwen. Ik heb nooit gehoord van brave. Gisteren heb ik die browser op mijn pc geïnstalleerd nu kom ik achter hoeveel rotzooi op de achtergrond van jou wordt verzameld (lees trackingscookies en Andere ongein) en dat krijg je bij het opstarten van brave mooi te zien. Chrome heb ik direct van mijn pc gewist. Edge vertrouw ik ook niet meer. Ik ben blij dat brave werkt met iedere streamingsdienst die ik gebruik en iedere website die ik bezoek. Dat ik DuckDuckGo als standaard kan instellen is nog een pluspunt zoals in mijn vm met Linux. De shield functie van brave vind ik gewoon geweldig. Ik zou nooit meer iets anders willen. Eindelijk gemoedsrust als ik ergens het internet nodig heb. Gewoon top. :Y)

[Reactie gewijzigd door Meiklokje op 23 juli 2024 06:42]

Maar waarom vertrouw je Brave wel? Alleen vanwege de tellertjes die het toont?
Ik ga niet beweren dat Brave gebruikers probeert op te lichten, maar ik hoop dat je kritischer kijkt dan naar de marketing info die in dit geval een browser toont.

Dat gezegd hebbende: Brave doet privacy-technisch veel dingen goed; als je wat rondkijkt op het net lijkt hun verhaal in ieder geval te kloppen. Ik zou wel zelf de advertising uitzetten, maar dat kan gelukkig ook.

Ik lees trouwens op meerdere reviewsites dat ook Firefox goed scoort op gebied van privacy en security. Veel beter als de grote concurrenten in ieder geval.
Firefox met bepaalde tweaks is veel beter voor je privacy dan Brave.
Dat is zeker waar! Maar die tweaks maken het echt beter. (Kijk eens op privacytools.io)
Die website ken ik ja! Ik gebruik een custom versie van deze user.js om Firefox te hardenen :)
Maar er zijn ook andere opties
Ik gebruik Chrome password manager (vnl op iPhone en iPad overigens). Ik heb al vaak naar alternatieven gekeken maar nog steeds voor mij onvoldoende argumenten gevonden om te switchen. Vertrouw ik ze voor 100%? Nee, maar ook andere bedrijven vertrouw ik niet voor 100%. Ik vertrouw erop dat Google goed in de gaten gehouden wordt. Wat daar ‘droevig’ aan is, zie ik niet.
Want Brave is dan wel 100% blindelings te vertrouwen?
KLIK

Ik bedoel maar, de mensen bij Google zijn geen heiligen, maar bij Brave lijken ze dit ook niet te zijn ;)
Zoals hier reeds door verschillende mensen aangehaald: Je kan nog het best Firefox gebruiken met extra privacy add-ons.
Als je toch wat bewuster gaat kijken, kijk eens naar dit voor op je netwerk als DNS server: https://pi-hole.net/

kant en klare Raspberry Pi met Pi-hole wordt volgens mij niet meer verkocht, maar je kunt zelf een Pi kopen of het op een bestaande van je erbij installeren. Vervolgens instellen als de DNS server op (al) je router(s) en voilà: nog minder troep :)

Hoe het werkt?

Het heeft een lading lijsten (die je zelf kunt beheren) met domeinnamen die je niet (of juist wel) mag bezoeken. Wanneer websites van die extra requests gaan zitten doen, bijv. naar googleadservices.com, dan wordt dit binnen je netwerk al gekilled met de DNS request. Super snel.

Lijsten van domeinen zijn makkelijk te vinden en anders kun je een balletje opgooien op reddit.com/r/pihole :)
We praten hier niet echt over eco systemen maar over browser paswoord managers. Safari komt nergens anders voor dan op Iphones en macs. Waarop de meeste andere browsers wel werken op iphones en macs en daarbij behoorde browserpaswoordmanagers. Dus die 25% safari gebruikers is puur van een eco systeem waarbij deze gebruikers vaak nog wel op andere systemen andere browsers gebruiken.

Bron:
https://www.cursuswp.com/...eld-google-chrome-safari/
Quote:
Safari webbrowser
Hoe komt het dat Safari zo hoog staat, met Macs die nog steeds op ongeveer 10% – -9,3% om precies te zijn, volgens DAP – van de pc-markt zijn vastgepend? Gemakkelijk. Tegenwoordig behoort iets meer dan de helft, rond de 50%, van de web browsing markt tot de smartphones in plaats van tot de PC’s. De rest, 3,1%, gaat naar tablets. Van de smartphones is 30% iPhones, terwijl 23% gebruik maakt van op Android gebaseerde smartphones. Het is dus op iPhones, en tot op zekere hoogte op iPads, waar de meeste Safari-gebruikers vandaan komen.

Dus voor dit artikel van browser paswoordmanagers niet echt interessant.
Dus op macOS èn iPhones èn iPads. Meer dan genoeg redenen om deze niet over te slaan.
Maar voor hoeveel van die macOS en iOS gebruikers is één van de andere genoemde browsers een alternatief?
Oftewel, hoe relevant is de beschrijving van de andere browsers voor Apple gebruikers?
Omdat al die andere browsers er ook voor uitgebracht worden is er een markt voor.
Want smartphonegebruikers hebben geen behoefte aan een browser passwordmanager? Oh wacht…

Anders kun je dat hele Android-verhaal ook uit de vergelijking schrappen.
Volgens mij lees jij niet goed, of begrijp je me niet goed.
Ik vind je redenering inderdaad ook moeilijk te begrijpen. Omdat Apple gebruikers in een “eco systeem” zitten, is de browser die daar het meest gebruikt wordt niet relevant?

Volgens mij gaat het artikel over browsers in het algemeen en niet over “cross system” browsers, of heb ik dat ergens gemist?
Het verhaal over Brave klopt niet helemaal. Zoals vrijwel elke op Chromium gebaseerde browser, kun je instellingen aanpassen door flags (brave://flags in dit geval). Daar kun je de wachtwoord generator aanzetten, waarschuwingen voor uitgelekte wachtwoorden, etc.

Toegeven dat het niet erg vriendelijk is, maar Brave is wel aan te passen. Grappig overigs dat jullie bij Brave niet stilstaan bij men hun adblock/anti-tracker, dat is namelijk de opzet van de browser. Of mag er hier op T.net niet over adblocking worden gesproken? :+
Het verhaal over Brave klopt niet helemaal. Zoals vrijwel elke op Chromium gebaseerde browser, kun je instellingen aanpassen door flags (brave://flags in dit geval). Daar kun je de wachtwoord generator aanzetten, waarschuwingen voor uitgelekte wachtwoorden, etc.
Lijkt me niet dat experimentele, mogelijks niet werkende, features hier van belang zijn.
Deze zijn toch niet experimenteel? Deze staan dacht ik standaard uit in Chromium, maar wel gewoon aan in Google Chrome.
Google Chrome is een andere "tak" van de Chromium basis ... Meer doorontwikkeld speciaal voor Google's doeleinden. Terwijl de Chromium basis door Edge en Brave gebruikt wordt op heel eigen manieren... Mijn ervaring met het compileren van Chromium (voor een eigen ChromeOS achtig iets ooit) is dat veel dingen in de basis nog experimenteel zijn, maar bij Chrome (de binary van Google) wel doorontwikkeld zijn.
En hoe heten deze flags dan? Ik kan ze niet vinden in Brave?
enable-show-autofill-signatures, al gebruik ik persoonlijk liever iets als Bitwarden of KeepassXC.
en "waarschuwingen voor uitgelekte wachtwoorden"? Vind wel iets over weak passwords.

Tevens het aanzetten van "enable-show-autofill-signatures" doet niet zo veel, eigenlijk niks.
Zou ook wel een beetje raar zijn als niemand dat als oplossing bied in de issue
daar gaat het artikel toch ook helemaal niet over? Of dat nu de opzet van de browser is of niet? De links in de introductie van Brave in dit artikel zijn genoeg, en ook duidelijk genoeg m.i.
Ook al is het geen review, toch haal ik hier uit dat ik het handigste gebruik met mijn Google Chrome Wachtwoordmanager. Natuurlijk is dit door de jaren heen een beetje (lees: behoorlijk) gepusht om Google te gebruiken gezien ik al jaren Android telefoons gebruik.
Het valt mij dan ook op dat er geen enkele PW-managers voor Apple genoemd wordt. Maar ik kan zonder, daar ik toch geen Apple gebruik.
Ook is opvallend dat Brave en Edge, ondanks het gebruik van de Chromium-engine toch een stuk minder handig in gebruik zijn.
Onlangs heb ik zelf een akkefietje met Google gehad dat inhield dat ik mijn (zakelijk) Google Workspace account opgeheven heb. Ik heb toen niet alle export/import functies gebruikt. Wat daarbij opvallend is, is dat mijn mobiele telefoons meteen gewiped werden, op afstand, door Google (Device Management) toen ik het beheerder account had verwijderd. Echter, mijn Chrome Login, inclusief alle wachtwoorden, staat weliswaar uit sync, maar nog volledig toegankelijk op mijn desktop. Dit houdt in dat ik alle wachtwoorden, 1 voor 1 weliswaar maar toch, kan kopiëren tussen mijn oude WorkSpace account en inmiddels mijn bij gebrek aan beter nodige privé Google account. De vendor lockin is sterk bij Google kwam ik achter bij het migreren naar een eigen cloud oplossing.
Al ben ik al met al heel blij met de door Tweakers hier aangedragen optie van Nextcloud. Het draait als een zonnetje. Maar dat is een ander onderwerp.
Apple heeft een prima wachtwoord beheerder voor iOS, hoe het bij Mac OS is weet ik niet, want heb ik niet, maar zal vast op dezelfde manier werken. Maar de wachtwoord beheerder werkt over het hele OS, dus ook in apps en andere browsers. Daarom zou een vergelijking niet eerlijk zijn, denk ik.

Overigens kan je in iOS je standaard wachtwoordmanager wijzigen of gebruiken in combinatie met, maar dit terzijde.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 23 juli 2024 06:42]

Je bedoeld Apple Keychain (sleutelhanger) die idd ook gebruikt kan worden op MacOS.
Het rare is dat ik al jaren gebruiker ben van 1Password en als ik mij goed herinner al voordat Apple met Keychain kwam aanzetten. En daarom niks doe met Keychain.

Toch maar net op de Macbook geopend en bekeken en ga mij daar eens in verdiepen. Blijkt dat je daar toch meer mee kan dan alleen maar een wachtwoord onthouden.
Misschien komt er dan toch nog een moment om over te stappen van 1Password en Keychain te gaan gebruiken mits je makkelijk wachtwoorden kan overzetten.

nb. Ik heb destijds 1Password gekocht en betaal geen abbo hiervoor. Dat scheelt weer :)
Daar komt bij dat in de volgende iOS en MacOS release het wachtwoord beheer eindelijk een eigen “app” heeft gekregen EN er 2FA zit ingebakken. Dat betekend dat voor wachtwoorden op websites en apps, waarvan het wachtwoord zit opgeslagen en 2FA is gelinked je nu met twee klikken (plus touchId of faceId) kunt inloggen zonder naar een aparte app te hoeven. Een verademing!

Omdat een filmpje nog duidelijk is: klik hier.

[Reactie gewijzigd door Sitelabs op 23 juli 2024 06:42]

Het nadeel van Keychain is een beetje dat je in Windows en andere os’en je wachtwoorden niet (makkelijk) kan gebruiken, ze zijn een beetje in gijzeling als het ware. Vandaar dat ik naast Keychain ook Lockwise gebruik, een wachtwoord aangemaakt in Safari wil je natuurlijk ook in je browser op een PC kunnen gebruiken.
iCloud op Windows heeft voor zover ik weet een Chrome plugin waarmee je iCloud Keychain wachtwoorden kan gebruiken.
Dank voor de tip, maar Chrome? Liever niet.
Ik las in andere reacties dat het ook voor Brave en misschien firefox werkt, dat ga ik in ieder geval eens proberen :)
Wel, sinds de laatste update kan je deze in Chrome gebruiken. Via iCloud. Om deze rede gebruik ik nu Chrome op de enige Windows pc die ik heb. Werkt perfect en snel.
Ik ben laatst bewust van Keychain afgestapt omdat ik een Windows-PC erbij ging gebruiken. De wachtwoorden in Keychain zijn niet te syncen naar Windows. Ook zijn ze niet te exporteren waardoor ik handmatig een kleine 1000 inlogs nagelopen ben. Ruimt wel mooi op (meteen niet-gebruikte accounts afgesloten) maar wat een werk….

Mijn advies: alleen Keychain gebruiken als je 100% zeker alleen Apple wil blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 23 juli 2024 06:42]

Ik heb laatst hetzelfde gedaan met mijn vriendin die ik eindelijk over kon halen (wat was mijn wachtwoord ook alweer?) gebruik te gaan maken van een van de lege spots van de LastPass familie die mijn broer en ik delen (uiteraard gescheiden vaults).

Alle wachtwoorden geëxporteerd uit Firefox, geïmporteerd in LastPass en daarna op de iPhone LastPass ingeschakeld en Keychain uitgeschakeld. En toen alles langs of ze ze nog gebruikte of ging gebruiken, zo ja nieuw ww, zo nee in de meeste gevallen gelijk account deleten. Grappige was dat ze eerst niet zeker wist of een WW manager wel veilig was, tot ik haar liet zien dat al haar wachtwoorden nu gewoon op te vragen waren in haar browser. :)

Ze is er happy mee tot nu toe. Maar idd, keychain werkt heel prima, maar aangezien ze ook een windows laptop heeft is dit handiger.

[Reactie gewijzigd door john milton op 23 juli 2024 06:42]

Je vriendin had eerst twijfel over de veiligheid, maar na het zien van het gebruiksgemak, was dat niet meer belangrijk? Heel veel mensen denken er helaas zo over. Een wachtwoord manager is gewoon onveilig, zeker als de gegevens in de cloud worden opgeslagen. Met een wachtwoord, vaak ook nog eens te eenvoudig, krijg in een keer toegang tot alle(!) accounts. Ideaal voor overheden en criminelen.
… dus dan maar geen ww manager gebruiken?
Tja, ik had 1PW ook gekocht maar daar heb je weinig aan als je macOS update naar een nieuwe iteratie. Dan moet je overstappen naar een nieuwe versie van 1PW en die moet je weer kopen. Als dat nog kan want men stuurt al jaren aan op het abonnementsmodel.
Het rare is dat ik al jaren gebruiker ben van 1Password en als ik mij goed herinner al voordat Apple met Keychain kwam aanzetten. En daarom niks doe met Keychain.
Apple’s Keychain is al van vóór macOS, uit 1999. Eigenlijk is het bedacht voor het beveiligen van mail, nog weer jaren daarvoor. 1PW is pas van 2006.

De reden dat veel mensen zich Keychain niet herinneren / ‘kennen’, zelfs mensen die het al jaren gebruiken, is omdat het nogal onopvallend zijn werk doet / is én omdat wachtwoorden (te) weinig aandacht kregen in het verleden. Ook Apple zelf zet het niet heel erg in de schijnwerpers of zo.
Als je een CSV kan maken, dan zou onderstaande methode ook voor 1Password moeten werken.

https://www.theverge.com/...ain-safari-apple-lastpass

En ik lees nu toevallig dat importen en exporten in keychain (sleutel hanger) een onderdeel wordt van macOS Monterey. Die als het goed is ergens eind september uitkomt.

https://www.iculture.nl/t...oud-sleutelhanger-safari/

[Reactie gewijzigd door Ghostery op 23 juli 2024 06:42]

Ik heb zowel een iPhone als een macBook en die laatste gebruik ik privé als 'de' computer. Dan werkt Apple keychain echt fantastisch. (In de review van het artikel had ik die ook wel graag terug zien komen, al was het maar om te vergelijken.) Enorm gemak, zeker nu ook dat Apple sign in er bij zit en je burn accounts kunt maken. Enorm gemak om met vingerafdruk / Face ID in te loggen ongeacht het mijn telefoon of laptop is. Enige nadeel vind ik wel dat het niet met Apple TV werkt. Ben vergeten waarom niet, had te maken met een bewuste keuze in hun architectuur.

N.B. ik zeg uiteraard nergens dat wat ik hier beschrijf andere managers niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door PrimusIP op 23 juli 2024 06:42]

Ik vind Google Chrome helemaal niet handig. Als ik eens een wachtwoord wil opzoeken is het proces zeer omslachtig. Evenals handmatig iets invullen.
Chrome heeft wel een master password.
Op je pc is dat je Windows wachtwoord. En op Android je vingerafdruk of pincode oid.
Probleem met Windows wachtwoorden is wel dat ze makkelijk worden onthuld aan reperateurs, wie dat ook moge zijn. Nu zal dat voor ons geen gevaar zijn, maar voor de minder handige mensen een groot gevaar.

Een telefoon is een stuk persoonlijker denk ik dan. (En is een stuk minder “storingsgevoelig”.)

Ik maak al vaak genoeg mee dat ik een laptop ter reparatie krijg waar het wachtwoord op een post-it memo wordt meegeleverd.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 23 juli 2024 06:42]

Maar je zegt dus eigenlijk dat windows gebruikers dom zijn en apple/linux gebruikers niet?
Of zie je nooit apple/linux laptops in de reparatie? Want dan is je steekproef niet echt representatief.
Boevendien gaat het stuk helemaal niet over het wachtwoord van het OS.

Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Lees anders de reactie van @chevchelios nog eens waar ik op reageerde.
Dat weet ik
Maar dan nog is het geen probleem van windows wachtwoorden. Ook als je je telefoon laat repareren hebben ze je wachtwoord nodig.
Nu heb ik best vaak een telfoon laten repareren maar nog nooit mijn wachtwoord gegeven? waarom zou je dat doen?
Om te controleren of het probleem is opgelost en alle functionaliteit nog werkt. Bijv. bij een headphone jack vervangen, moet hij uiteraard wel muziek afspelen. Ik backup altijd mijn telefoon vooraf en reset hem naar fabriek instellingen.
Nou ja, met zo'n klassieke Nokia snap ik dat ;)
Dat is toch een gebruikersprobleem, geen specifiek Windows- of Android/Chrome-probleem? Dat mensen onveilig met hun (master)password omgaan, maakt het systeem niet onveilig m.i.
Ja, helemaal waar, ik constateer het alleen maar.
Probleem met Windows wachtwoorden is wel dat ze makkelijk worden onthuld aan reperateurs
Maar waarom specifiek Windows wachtwoorden noemen? Nu doe je het voorkomen of het een probleem is van Windows.
Lees anders de reactie waar ik oorspronkelijk op reageerde, die persoon noemde Windows en Android.
Same in edge (beta), daar heb je de optie "sign in with device password". Het valt we wel op dat je daar geen gebruik kan maken van je vingerafdruk.
Bij Edge op Android wel. (Geen vingerafdrukscanner op mijn laptop of tablet.)
Apart dat Apple Keychain niet behandelt wordt terwijl die dezelfde voordelen heeft als Google Wachtwoordmanager. Als je in het Apple ecosysteem zit werkt dat net zo perfect. Ook apart om het artikel te beginnen met dat de universaliteit van losse passwordmanagers niet relevant is als je alleen maar een browser gebruikt maar dit daarna toch als groot pluspunt van Google’s oplossing te noemen.

Ik gebruik zelf KeyPassXC en op iOS Strongbox als client. Werkt perfect en universeel, en op iOS integreer dit ook met het hele OS aangezien iOS je toestaat om een standaard password manager in te stellen. Dus in de browser op iOS, maar ook elk ander loginformulier op iOS kan ik rechtstreeks bij mijn wachtwoorden.

Beetje beperkte, eenzijdige insteek in dit artikel.
Apple is dus geen browser. Dan had het artikel en andere insteek moeten nemen en was veel breder geworden. Wellicht Safari apart bespreken was een optie maar aangezien die denk ik vrijwel alleen op Apple wordt gebruikt weinig relevant. Ook @Dinsdale

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 23 juli 2024 06:42]

Dat geldt toch net zo goed voor Android? Toch wordt dat als groot pluspunt aangehaald voor Google Wachtwoordmanager. Je mag het Safari Keychain noemen als je daar blij van wordt maar het is nagenoeg 1-op-1 te vergelijken met Google’s oplossing.

Safari heeft een marktaandeel van 25% en is voor veel gebruikers de enige browser die ze gebruiken. Dus past dat prima in het verhaal.
Heb je op zich natuurlijk gelijk in maar hoeveel windows gebruikers gebruiken safari? Ik denk dat de Chrome browser wel veel meer cross platform is dan Safari en in die zin gewoon veel meer een ecosysteem is dan de browser Chrome. Hoe dan ook had het niet misstaan maar ik vraag me wel af of de oplossing van Apple iets van de browser is of van het systeem, geen ervaring mee.

edit; nu lees ik dus net dat niemand safari gebruikt op windows, omdat het eigenlijk dood is.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204416

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 23 juli 2024 06:42]

Safari is wel een browser, ik denk dat hij daarop doelt.
Apart dat Apple Keychain niet behandelt wordt
Waar lees jij precies Safari? Mensen missen blijkbaar Apple in het overzicht, maar het gaat over browsers niet over OS, passwordmanagers of hardkey oplossingen. Wat dus meegenomen had kunnen worden is Safari maar wellicht heeft safari geen eigen manager maar zit dat ingebakken in het OS.
Als je een wachtwoord in Safari op MacOS opslaat komt het ook in Keychain Access terecht. Het is wel een eigen manager omdat deze manager ook op iOS zit, waar geen Keychain Access op zit :)
Als je Safari gebruikt worden wachtwoorden gesynced via iCloud, doe je dat niet zijn ze alleen lokaal beschikbaar. Als je Safari gebruikt op windows moet je dus iCloud gebruiken om op meerdere apparaten je wachtwoorden te kunnen managen.

Ik zou dat geen browser manager noemen maar een hele dappere poging je hoe dan ook op die iCloud te krijgen. Dat verklaart denk ik ook dat het marktaandeel van Safari onder niet Apple gebruikers ongeveer 0 is. Een hele goede reden het als een niche te beschouwen en hem niet mee te nemen.

Edit; Safari is helemaal niet beschikbaar voor windows, je kan wel via chrome dan iCloud je wachtwoorden van Safari gebruiken

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 23 juli 2024 06:42]

In alle gevallen krijg je in Safari standaard passwordsuggesties, native out of the box. Het is een native manager. Passwords werken in Safari echt prima, extensies ben ik minder over te spreken. :)
Als je een Apple hebt. Het nadeel van een ecosysteem creëren kan zijn dat je voor algemene toepassingen als een niche gezien wordt en dus niet relevant, blijkbaar geldt dat voor de wachtwoordmanager van Safari ook, aangezien die alleen op Apple apparaten werkt en niet via allerlei extensies.
En in het artikel worden andere ecosystemen behandeld.
Nee browsers die op meerdere ecosystemen werken, in plaats van maar op één.
Een browser an sich is ook al een ecosysteem (denk aan de stores en accounts van firefox en chrome), dus ik denk dat we het eens zijn.
Ja daar heb je gelijk in. Maar da's dan een microsysteem voor een macrosysteem. Of zo
Vraagje!
Ik zit namelijk ook te denken om die setup te doen, aangezien dat native kan integreren met macos en ios, maar ik vraag me af hoe ver dit gaat? worden bijvoorbeeld wifi-wachtwoorden dan ook daarin opgeslagen of blijft dat wel soort los? Worden die uberhaupt wel gesynced als je ben geswitcht? en moet je vaak je database unlocken of kan je dit echt gebruiken als drop-in replacement voor keychain?
Voor Apple geldt: m.b.v. Twee plugin’s kun je via de Chrome store ( dus ook voor Firefox en Brave) uitstekend hun wachtwoordbeheerder gebruiken in die browsers.
Jammer dat het artikel daar volledig aan voorbijgaat.
Dat geld niet alleen voor Apple in dit geval. Bij Chrome/Chromium browsers kun je op Linux kiezen voor de backend als kwallet of gnome-keyring.

Het enige nadeel is dat je wachtwoorden dan niet worden gesynchroniseerd, al kan ik dit ook mis hebben.
Bedoel je niet Edge ipv Firefox? Firefox maakt toch geen gebruik van Chrome apps?
Toch vind ik dat jullie er een vergeten, ookal zit dat in een apple ecosysteem die heeft ook een wachtwoord manager ingebouwd, met wachtwoord generators. En die werkt super voor Apple mensen
Dat is een wachtwoord manager gebakken in je OS, niet in een browser waar het artikel overgaat.
Wellicht hadden ze Safari mee kunnen nemen. (neem aan dat het daar ook ingebakken is?, maar de besproken browsers zijn cross-platform en Safari niet.. )
Maar ja, voor de rest een prima manager voor Apple devices.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 06:42]

Dat werkt dus wel in de safari browser, die detecteert of jij een wachtwoord moet invullen of genereren
Diverse losse password managers werken ook in de browser middels plugins, die ook maar meenemen dan?
@Verwijderd bedoelt dat Keychain in de Safari browser op dezelfde manier is geïntegreerd als de andere voorbeelden die wel in het artikel worden meegenomen.
Nota bene in een reactie op @Christoxz die van mening is waarom de Keychain niet thuis hoort in een artikel wat gaat over wachtwoord managers die ingebakken zitten in een browser.

Even in het midden gelaten wie gelijk heeft; Het is jammer om te zien dat je reactie niet gaat over het bestaande argument (Keychain hoort wel/niet thuis in dit artikel, ondanks dat Safari als browser momenteel standaard ondersteuning biedt voor het beheren van wachtwoorden).
Daarentegen kom je met een redenering welke helemaal niet aan de orde was om je positie kracht bij te zetten.

Oftewel een stropopredenering
Ah ok, dat had ik niet zo begrepen en daar heb je een punt mee.

Maar kost het oefening om dat in zo'n ontzettend lange vreselijk neerbuigende reactie te typen of doe je dat van nature al? Jeetje, echt, ik ben je kind niet...
Valide opmerking.
Ik betrap mijzelf er ook wel eens op. Bijvoorbeeld door dingen aan mijn HBO-opgeleide vriendin uit te leggen. Ik denk dat het per ongeluk gaat. Bij mij wel althans. Ik heb zo vaak vragen van mensen die (lijken/doen alsof) kinderlijk / eenvoudig zijn...
En de Safari wachtwoordmanager werkt zónder plugins. :)
Nee hoor. Ik gebruik de Apple keyring gewoon in Windows. Dat kan via je browser.
Twee plug-ins: idrive en Apple passwords.
Erg tevreden
Maar dat is dus niet een password manager van een browser, waar het artikel wel over gaat, niet over passwords managers die je in combinatie met een browser kan gebruiken.
Wat nou als je helemaal geen zin hebt in al dat gedoe en als je geen keuze wilt maken, omdat je eigenlijk alleen maar je browser gebruikt? Veel grote browsers hebben inmiddels een eigen wachtwoordmanager.
In de eerste alinea refereert de schrijver naar reviews: Vijf wachtwoordmanagers onder de loep - Waarin verschillen ze?. Als je die tóch gebruikt, zit je niet vast in een eco-systeem. Het is écht niet veel gedoe. Mijn tip: gewoon doen.
Sterker nog, je bent bijna dom als je het niet doet. Jezelf bewust in een platform vastzetten met browser managers is gewoon zonde. De opties in het andere artikel zijn veelal ook gewoon gratis, of kosten heel weinig, en leveren zoveel meer vrijheid op.
Waarom zou ik me vastzetten wanneer ik de browser manager van Edge of Firefox gebruik?
Ik gebruik de browser zo lang als het me uitkomt en zodra iets anders me beter uitkomt stap ik over.
Wellicht neem ik dan de moeite om uit te zoeken hoe ik mijn wachtwoorden kan ex- en importeren. Maar waarschijnlijk wacht ik tot ik een website met wachtwoord bezoek en verander dan mijn wachtwoord, die meteen in mijn nieuwe browser (of andere wachtwoordmanager) wordt opgenomen.
En wat gebeurt er als je Google account geblokkeerd wordt? Ben je dan uit je password manager gelockt? Ik begrijp best dat als de sync even niet werkt de passwords ook lokaal staan, maar als Chrome heeft gedetecteerd dat je account gelockt is en je password manager heeft geen mogelijkheid om daar bij te komen dan is dat een enorm risico. Hier kom je pas achter als dit een keer gebeurt.

Ik vind een browser als password manager verder een heel slecht idee. Een password manager met http client, HTML rendering en scripting engine is een te grote attack-surface voor iets dat zo enorm veilig moet zijn.

[Reactie gewijzigd door casberrypi op 23 juli 2024 06:42]

Zoals je kunt lezen in mijn reactie, is zelfs als je hele Google Account verwijderd is, de lokale opslag in de (desktop) browser daarmee niet kwijt.
Maar op je telefoon dus niet. En de vraag is maar of dit gedrag van Chrome een feature is of een bug. Zolang dat niet expliciet is, kun je er niet op vertrouwen.

Sterker nog: Als zakelijke gebruikers toegang hebben tot shared passwords met TeamPassword dan is het zelfs te beargumenteren dat een browser geen toegang moet geven tot die passwords als je account geblokkeerd is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.