Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Brave brengt eerste bèta uit van eigen zoekmachine met eigen index

Brave heeft de eerste openbare bètaversie van zijn eigen zoekmachine vrijgegeven. De zoekmachine heeft een eigen index van Tailcat, en kan ook worden gebruikt zonder de Brave-browser zelf.

Brave brengt de zoekmachine uit in de bètafase, schrijft het bedrijf. Brave Search is te gebruiken via search.brave.com. Dat hoeft niet in de gelijknamige browser. Het bedrijf zegt 'geen walled garden' te willen opzetten. Wel kunnen gebruikers Brave Search instellen als de standaardzoekmachine in de Brave-browser op zowel desktop als mobiel. Ergens later dit jaar wordt Brave Search daar vanzelf de default. De zoekmachine was lange tijd in gesloten bèta.

De zoekmachine van Brave kenmerkt zich door gebruikers niet te tracken. Er worden geen IP-adressen verzameld, al kunnen websitebeheerders wel bepaalde metrics zien door te kijken hoeveel unieke gebruikers via de Brave-zoekmachine bij hen terecht komen. Ook maakt het bedrijf openbaar hoe het zoekalgoritme werkt.

Brave Search heeft een eigen zoekindex. Dat is anders dan andere privacyvriendelijke zoekmachines zoals Startpage of DuckDuckGo, die van de indexen van Google en Bing afhankelijk zijn. De resultaten komen van Tailcat, een bedrijf dat sinds een paar jaar een eigen zoekmachine ontwikkelt en dat Brave eerder dit jaar overnam. Wel waarschuwt Brave dat de resultaten niet altijd even relevant zijn. Tot die tijd 'gebruikt de zoekmachine api's tot we klaar zijn om onze index uit te breiden', schrijven de makers.

De makers van de software zeggen dat er in de bètaperiode nog geen advertenties op de site verschijnen. Daarna gebeurt dat wel, maar er komt ook een betaalde versie die geen advertenties bevat. Daarvoor krijgen gebruikers dan ook BAT, de eigen valuta die het bedrijf ontwikkelde om naar advertenties te kijken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

23-06-2021 • 07:28

51 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (51)

Wijzig sortering
Bij het vorige nieuwsbericht heb ik het ook al aangekaart, als je overweegt deze zoekmachine (of de browser) te gebruiken vanwege privacy redenen dan zou ik dat nog eens heroverwegen. Privacy is geen core value bij Brave maar een marketing tool en het is uit beslissingen die ze in het verleden hebben gemaakt vaak gebleken dat het niet iets is wat ze voorop stellen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en concepten.

Qua zoekmachines zijn er diverse alternatieven hoewel ik daar minder bekend mee ben en qua browsers ben je naar mijn mening nog steeds beter af bij Firefox (ondanks wat rare fratsen van Mozilla de afgelopen jaren is in de basis privacy nog steeds een centraal onderdeel van de browser) of in de chromium hoek Vivaldi (zie mijn onderbouwing hier)
Als ik brave gebruik krijg ik niet steeds allerlei troep op mijn pc wat malwarebytes eraf moet halen, als ik chrome gebruik en daarna malwarebytes draai vind die weer allerlei dingetjes die er niet horen, daarom gebruik ik liever brave browser.
wat voor resultaten krijg je dan. tracking cookies is geen troep . en kan je ook beter ondervangen in een browser met een goede plugin
Dan kun je beter Firefox gebruiken. Nog steeds de beste en meest veelzijdige browser, en niet in handen van een commercieel bedrijf, maar van een organisatie die privacy hoog heeft.
Heb een tijd lang geprobeerd ddg te gebruiken ter vervanging van Google.
Ddg miste destijds (geen idee of het nu nog zo is) veel van die quality of life features die Google wel heeft.
Met name het aggregeren van resultaten op dezelfde site, met name stackoverflow en reddit, kon ik eigenlijk niet zonder.
Ook waren de ddg resultaten lang niet altijd even relevant en moest ik geregeld uitwijken naar Google, zeker als ik programmeer resultaten moest hebben.

Hopen dat brave Google qua zoeken een beetje kan evenaren, kan ik daar ook weer van af.

Zal het in ieder geval gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door anythinga op 23 juni 2021 13:32]

Probeer eens als zoekopdracht:

site:reddit.com space flight

Zo krijg je alleen zoekresultaten van reddit bijvoorbeeld

Net als jij begon ik ook met duckduckgo samen met google gebruiken voor sommige resultaten, maar inmiddels lukt het om gewoon 100% duckduckgo te gebruiken
Ik was dit trucje even vergeten, veel praktischer inderdaad dan bijv google advanced search.
Een goed alternatief is de startpage zoekmachine. Deze werkt met google zoekresultaten zonder de logging en fingerprinting.

Check startpage hier

ddg werkt via bing en hun eigen duckduckbot.
https://help.duckduckgo.com/results/sources/
Dat kan DDG tegenwoordig zels beter. In plaats van site:stackoverflow.com uit te tikken kan je een bang gebruiken. Bijvoorbeeld:
!stackoverflow c# list

Tegenwoordig is er ook Qwant, een zoekmachine van europese bodem met focus op privacy.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 23 juni 2021 16:45]

Voor Nederlandse queries waardeloos in elk geval. Zoek maar eens op Tweakers. Onze site komt niet eens in de top 20 resultaten voor.
Het is het eerste resultaat als je de region op Nederland zet.
Ok waarom doet hij dat automatisch niet op basis je ip?
Misschien vanwege privacy? ;)
Privacy.. Met een systeem wat je gaat betalen om ads te bekijken. Denk je echt dat privacy iets betekend?
Wellicht omdat het deels ook een doel is om je afghankelijke resultaten te laten zien.

Als ik 'Tweakers' in typ zijn 'Tweakers Pricewatch' & 'Tweakers nl' de 3e en 4e suggesties in de autocomplete, dus dat is al best netjes.

Verder is het nieuw, en nog steeds in beta.
Dit is juist irritant, hoevaak dat ik van automatisch Nederlands, Amerika of Engels als plants moet kiezen.

Bij Google b.v.
Je kan handmatig het land op Nederland zetten en/of selecteren dat je locatie gebaseerde resultaten wil. Dan word het al een stuk beter.
Deze alternatieven doen het wel beter.

https://www.qwant.com/?th...=nl&r=NL&q=tweakers&t=web
https://swisscows.com/web...ery=tweakers&region=nl-NL
https://www.findx.com/sea...feSearch=0&personalized=0

Zelf gebruik ik geen Google meer.

[Reactie gewijzigd door space-one op 23 juni 2021 08:20]

Natuurlijk een schijnveiligheidsgevoel van mij. Maar ik vond het persoonlijk wel prettig dat Qwant een Frans bedrijf is. Geen onbeperkte persoonlijke datatransport naar Amerika.
Servers staan sinds dit jaar ook in Frankrijk. Voorheen volgens mij Amazon.
Ah super, dat wist ik niet! Toch wel een wat beter gevoel bij. Bedankt voor de update!
Ook wanneer je op "Netherlands" instelt? Volgens het screenshot in het artikel zijn er wel juiste Top Results voor zoekterm Tweakers.

edit: "Nederlands" → "Netherlands"
edit2: Zoals in de links van @space-one hieronder moet je wel de region in je url opnemen.

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 23 juni 2021 08:04]

Maar wat verwacht je nu van een zoekmachine dat net uitgebracht is :? Naarmate er meer zoekopdrachten plaatsvinden en gebruikers de juiste linkjes hebben gevonden zal het algoritme steeds beter kunnen voorspellen waar naar gebruikers op zoek zijn. Wat het daarbij lastig maakt is dat je generiek Engels woord zoekt en verwacht dat je een Nederlandse website gaat vinden.

Geef het wat tijd :)

[Reactie gewijzigd door Miki op 23 juni 2021 08:06]

Ergens later dit jaar wordt Brave Search daar vanzelf de default
Is dat ‘bij wet’ niet verboden? Of is het verplicht moeten vragen naar de gewenste search engine bij installatie allen nodig bij de grootmachten?
Heeft brave een monopoliepositie? Dacht het niet
Hebben ze ook niet nee, maar als bij Chrome, Firefox en Edge dit moet waarom ook niet bij Brave? Een monopolie positie zou daarin niet moeten uitmaken toch? Vooral Google en Microsoft hebben hun zoekmachine monopoly hier enigszins aan te danken
De regels die er op dit moment zijn zijn er vooral om te voorkomen dat iemand met een machtspositie deze misbruikt. Als je kijkt naar het aandeel dat Chrome, Edge of Firefox hebben op de browsermarkt dan is dit vele malen groter dan dat van Brave, vooral dat van Chrome. Voor zover ik weet is bijvoorbeeld Firefox ook nooit op de vingers getikt voor zoiets, alhoewel ik me nu ook bedenk dat Firefox zelf geen search engine heeft.

Zolang je geen machtspositie hebt, mag je een stuk meer. Consumenten zijn immers niet van je afhankelijk en als ze het dus niet met je bedrijfstactiek eens zijn, kunnen ze naar een concurrent overstappen. Wanneer je als bedrijf echter zo groot bent dat je een machtspositie hebt, zullen consumenten van je afhankelijk zijn en ook bij slechte keuzes niet zomaar kunnen overstappen naar een concurrent, omdat die ofwel minder goede diensten aanbiedt ofwel omdat alle concurrenten al uit de markt gedrukt zijn.
Dan nog is er een default nodig, toch? Bovendien, dat vragen valt het volgens mij ook wel tegen bij andere browsers. Je kunt het instellen maar meer meestal niet, toch?
Tsja, zoekgegevens van gebruikers is nu eenmaal zo enorm waardevol voor adverteerders, dat het heel moeilijk is om een goede zoekmachine zonder tracking te gebruiken.

Als Google zoeken de mogelijkheid had om tegen een klein bedrag af te zien van alle reclame en tracking, dan had ik me meteen aangemeld.
Ik heb er absoluut geen problemen mee dat google mijn zoekgegevens gebruikt voor advertenties. Wat ik minder aangenaam vind is dat ze een heel profiel van je opbouwen en dat verkopen. Overigens betekent dit niet dat ik geen google producten gebruik, ik denk zelfs bovenmatig veel, maar ik probeer wel langzaamaan naar alternatieven over te gaan.

Edit: Voor iedereen die de intentie van mijn opmerking niet had begrepen: Google verkoopt uiteraard geen profielen, maar verkoopt wel advertentieruimte op basis van die profielen (ipv alleen op basis van de zoekopdracht zelf).

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 23 juni 2021 10:14]

Google verkoopt je profiel niet, ze zijn niet gek, ze gebruiken je profiel om diensten en ads weg te zetten.
Google verkoopt je profiel niet, ze zijn niet gek, ze gebruiken je profiel om diensten en ads weg te zetten.
Misschien verkopen ze het niet... maar ze bewaren je profielen wel... en misschien b]worden ze ook voor je toekomst ingezet[/b]. Bijvoorbeeld, ben je suïcidaal en je wilt een levensverzekering afsluiten, dan krijgen de levensverzekeraars een bericht van (kunstmatig) AI dat je suïcidaal bent en dat je geen levensverzekering moet krijgen. Dat weet AI door het raadplegen van je sociale media en zo, als je depri bent, wordt het aan je medische profiel toegevoegd, ook krijg je mogelijk suïcidaal label.

Voor Westworld seizoen 3 kenners herkennen het misschien wel (inderdaad ik doel op chaos/anarchie. Omg daar ben ik nog steeds boos van, omdat ik zeker weet dat het al gebeurt, denk maar aan toeslag affaire. (Kunstmatig) AI verhaal in Westworld seizoen 3 was echt goed, het leek meer op Black Mirror aflevering.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juni 2021 10:02]

Heb je een linkje naar waar Google profielen verkoopt? Voor zover ik weet gebeurd dat niet?
Tsja, zoekgegevens van gebruikers is nu eenmaal zo enorm waardevol voor adverteerders, dat het heel moeilijk is om een goede zoekmachine zonder tracking te gebruiken.
Dat er in bepaalde mate getracked wordt is evident,
wat google doet is simpelweg winsten maximaliseren door in enkele niche te gaan zitten die mogelijk.


Je zou vb als overheid/organisatie een searchengine als ecosia.org kunnen gebruiken,
die houd je gegevens ook anoniem (belofte) en daar zit een combinatie van yahoo/bing/wikipedia achter. Dat clubje is minder bezig met winsten maximaliseren en als de club groot genoeg wordt komen de grotere adverteerders vanzelf.

Grotere multinationals kunnen vaker advertenties voorschotelen zonder echt specifieke doelgroep,
hetzelfde geld voor (lokale) overheden. De theorie van specifiek targetten van bepaalde personen is alwat achterhaald en ook niet meer wenselijk gezien cambridge en andere verkiezingen.
als ik met DDG niet kan vinden wat ik zoek en het is belangrijk, dan probeer ik Google alsnog (en regelmatig met succes; iets wel kunnen vinden). Ik zal de Brave index zeker proberen om de Google footprint in mijn leven te verminderen maar het zou verrassend zijn als deze met actuelere en relevantere hits komt dan Google.
Probeer Startpage eens ipv DDG, vind ik een stuk fijner werken (gebruikt Google resultaten). :)
In lijn van aanbevelingen: probeer er gewoon een aantal. Zie bijv. https://itsfoss.com/privacy-search-engines/ voor een leuk aanbod van privacy vriendelijke search engines, en tel de nieuwe Brave search daar dan even bij op.

Er zitten mooie idealistische projecten tussen. De gebruikerservaring en zoekresultaten zijn echter wisselend. Soms grijp ik alsnog terug naar Google als ik iets niet kan vinden, met vaak accurater resultaat.
Probeer Brave eens, want tot nu toe levert het bij mij echt veel betere resultaten dan Duckduckgo! Het is inderdaad nog geen Google, maar komt in de buurt.
Komt omdat DDG 'gewoon' de API van Bing gebruikt, en dat brol is nérgens goed voor..
maar er komt ook een betaalde versie die geen advertenties bevat. Dat wordt ook te betalen met BAT, het eigen betaalmiddel dat Brave heeft ontwikkeld.
Dat is niet wat in het oorspronkelijke nieuwsbericht staat. Daar staat zelfs het tegenovergestelde. De gebruiker krijgt een vergoeding voor het bekijken van advertenties. Dit is ook in lijn hoe de browser zelf werkt
When we are ready, we will explore bringing private ads with BAT revenue share to search, as we’ve done for Brave user ads.