Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Een eerste blik op de gevolgen

De exacte uitleg en reacties daarop

De documentatie van de Autoriteit Persoonsgegevens is niet heel uitgebreid. Er staat een bericht op de site en een uitleg in de faq. "De AVG stelt strenge eisen aan geldige toestemming. Een belangrijke eis is dat mensen vrij moeten zijn om toestemming te geven. En dus ook om toestemming te weigeren. De AVG ziet toestemming niet als ‘vrij’ als iemand geen echte of vrije keuze heeft. Of als diegene toestemming niet kan weigeren zonder nadelige gevolgen. Bij een cookiewall hebben websitebezoekers geen echte of vrije keuze. Weliswaar kunnen ze trackingcookies weigeren, maar dat kan niet zonder nadelige gevolgen. Want trackingcookies weigeren, betekent dat ze geen toegang krijgen tot de website. Daarom zijn cookiewalls onder de AVG verboden."

Begin van de AVG. Tekst hier

De AP baseert zich daarbij op overweging 42 en 43 van de AVG. Sectie 42 eindigt met deze tekst: "Opdat toestemming met kennis van zaken wordt gegeven, moet de betrokkene ten minste bekend zijn met de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke en de doeleinden van de verwerking van de persoonsgegevens. Toestemming mag niet worden geacht vrijelijk te zijn verleend indien de betrokkene geen echte of vrije keuze heeft of zijn toestemming niet kan weigeren of intrekken zonder nadelige gevolgen." De tekst waar het om gaat in sectie 43 is: "De toestemming wordt geacht niet vrijelijk te zijn verleend indien geen afzonderlijke toestemming kan worden gegeven voor verschillende persoonsgegevensverwerkingen ondanks het feit dat dit in het individuele geval passend is, of indien de uitvoering van een overeenkomst, daaronder begrepen het verlenen van een dienst, afhankelijk is van de toestemming ondanks het feit dat dergelijke toestemming niet noodzakelijk is voor die uitvoering." Voor de duidelijkheid: dit is niet de tekst van de verordening, maar van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de verordening.

Dat is - uiteraard - ambtelijke taal, maar wel belangrijke taal. Het is de moeite waard om die passage een paar keer te lezen, want zoals met veel juridische teksten is de interpretatie het belangrijkst. Juristen lijken het ook niet eens over de interpretatie: de AP is dus van mening dat weigering van tracking mogelijk moet zijn, maar weigeren van toegang tot de site niet mag.

Maar moet je die soep wel zo heet eten? Misschien toch niet, want de AP zelf houdt de deur op een kier voor een andere oplossing. "U moet uw bezoekers of gebruikers de mogelijkheid moet geven om trackingcookies te weigeren. Bijvoorbeeld door een informatiebalk of pop-up aan te bieden met een duidelijke keuze tussen ‘ja’ en ‘nee’. U mag geen cookies plaatsen voordat de bezoeker een keuze heeft gemaakt. Weigert iemand trackingcookies? Dan moet u deze persoon toch toegang geven tot uw website of app, bijvoorbeeld na betaling."

Ict-jurist Arnoud Engelfriet twijfelt eraan of de uitleg van de AP de juiste is op basis van de tekst van de overweging. "Het is een strenge uitleg, misschien wel té streng." Desondanks moeten sites volgens hem wel hun beleid gaan aanpassen. "Je moet een goed verhaal hebben waarom trackingcookies wél mogen op je site. Een lange versie van dat verhaal mag naar de AP, een korte versie moeten bezoekers kunnen lezen."

De crux zit hem volgens Engelfriet in sites die informatie bieden waar je niet zonder kunt. "Het zou raar zijn als de Belastingdienst trackingcookies wil plaatsen, terwijl dat de enige plek is om belastingaangifte te doen." Dat wordt al snel grijs gebied. "Natuurlijk kun je naar De Telegraaf gaan als je RTL Nieuws niet kan bezoeken zonder tracking te accepteren, maar is dat echt een alternatief?"

Een jurist die anoniem wil blijven, wijst er tegenover Tweakers op dat het lijkt dat de wetgevers in Brussel deze uitleg niet hebben bedoeld. "Op dit moment onderhandelen zij over de e-privacyverordening, waarin ook weer regels staan over cookiemuren. Als de AVG die al zou verbieden, waarover onderhandelen ze daar dan? Die discussie is zinloos als de cookiemuur nu al is verboden."

De vraag is natuurlijk of de Autoriteit Persoonsgegevens de eigen uitleg heeft gecontroleerd bij instanties in andere Europese landen. "Er heeft afstemming plaatsgevonden", zegt Martijn Pols van de AP tegen Tweakers. "Cookiemuren zijn in andere landen niet wijdverbreid, maar we hebben vooraf gecheckt of we niet ingingen tegen het standpunt van andere organisaties als de onze in andere landen. Dat is niet zo."

De eerder genoemde verordening rond e-privacy kan deze hele discussie weer overhoop gooien. Er is nog geen definitieve tekst, maar in een recente versie staat een passage die cookiemuren wel degelijk lijkt toe te staan: als sites een betaling vereisen voor een trackingvrij websitebezoek, lijkt dat ook acceptabel. De AP is zich daarvan bewust. Pols: "Die verordening komt eraan, maar is nu nog niet definitief, dus daar kunnen we ons nog niet op baseren."

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.