Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Google Home Hub Review

Slimme speaker en fotolijst in één

Wat kun je met zo'n scherm?

Wat de Hub onderscheidt van een reguliere Home, is dat je bij vrijwel elk commando zowel een gesproken als een visuele reactie krijgt. Wil je de weersvoorspelling weten? Google laat je een beknopte versie horen en toont de vooruitzichten op het scherm. Zet je een timer voor tijdens het koken? Google start hem en toont op het scherm hoeveel tijd resteert. Wil je halverwege weten hoeveel tijd er nog over is? Opnieuw krijg je zowel via audio als visueel antwoord. Hetzelfde geldt voor het opvragen van feitjes en bijvoorbeeld het checken van de verkeersdrukte naar je werk, waarbij Google je vertelt hoe lang je erover doet en eventuele verstoppingen en alternatieve routes op het scherm laat zien.

Hoeveel die visuele informatie toevoegt, hangt sterk van het verzoek af. Ben je druk in de keuken en heb je drie timers lopen, dan is het veel makkelijker om snel even naar het scherm te kijken dan Google alle resterende tijden te laten opdreunen. Ben je via Home een recept aan het bereiden, dan is het handig dat je een instructie nog een keer kunt nalezen nadat hij uitgesproken is. En heb je via Home een stukje muziek gestart via bijvoorbeeld Spotify, dan kun je de muziek via het scherm pauzeren of verder skippen. Wil je weten in welk jaar het album Thriller van Michael Jackson uitkwam, dan volstaat het audioantwoord compleet en voegt het coverplaatje weinig toe. Vergeleken met de functionaliteit die je op een normale Home krijgt, voegt het scherm dus meestal wat toe, maar de mate waarin verschilt.

De aanwezigheid van een scherm maakt extra functionaliteit mogelijk die je op een normale Home niet krijgt. Zo kun je er content naartoe casten, zodat je een YouTube-filmpje of Spotify-nummer op het scherm krijgt. Netflix werkt helaas nog niet, maar Google zegt hierover in gesprek te zijn met de streamingdienst. Heb je een Nest Hello-deurbel, dan kun je het camerabeeld op de Hub tonen en daarvandaan antwoord geven, of een van de vooringesproken antwoorden op het scherm aantikken. Ook wordt Googles Duo-videobeldienst ondersteund, hoewel een van de deelnemers geen beeld te zien krijgt, aangezien de Hub geen camera heeft.

Wie smarthomeapparatuur in huis heeft, kan deze ook met de Hub bedienen, zolang de apparaten compatibel zijn met Google Assistant. Door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te vegen, krijg je een overzicht te zien van alle aangesloten smarthomeapparatuur, zoals lampen, sloten, camera’s en de thermostaat. Hier kun je bijvoorbeeld je Philips Hue-lampen schakelen, dimmen en van kleur laten veranderen of je Nest-thermostaat instellen. Hoewel dit ook allemaal met stembediening kan, is het handig dat deze tweede optie er is. Voor dit gebruiksscenario zou het logisch zijn om de Hub plat tegen de muur te hangen, maar dat kan helaas niet.

Is de Hub niet actief in gebruik, en dat zal voor veel mensen het gros van de tijd het geval zijn, dan kun je hem inzetten als digitaal fotolijstje. Deze feature werkt in combinatie met Google Photos, waarbij je een of meer albums kunt selecteren om weer te geven. Foto’s komen dan voorbij in een slideshow en via het touchscreen kun je er zelf doorheen swipen. De bijna papierachtige kwaliteit van het scherm komt hierin het beste tot zijn recht en tijdens de testperiode werd ik door de Hub regelmatig aan mooie dingen uit het verleden herinnerd als ik toevallig langsliep. Het is ook mogelijk om gedeelde albums weer te geven, waardoor opa en oma wellicht foto’s van de kleinkinderen op hun scherm kunnen krijgen zonder dat ze die foto’s zelf hebben.

Gebruik je geen Google Photos, dan kun je onder het kopje 'Experimentele opties' ook kiezen voor integratie met Facebook of Flickr. Geen van beide diensten kregen we echter aan de praat. Na het selecteren van een album op een van die gekoppelde accounts bleef de Home-app zeggen dat er geen selectie was gemaakt. Verder zit er ook geen kaartlezer of usb-poort in de Hub, zoals je die in een echt fotolijstje wel zou hebben om foto's toe te voegen.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True