Google Nest Hub - Chalk Review

Peter is Gamer 29 oktober 2019, laatste update op 29 oktober 2019, 600 views

Google Nest Hub - Chalk

Wij hebben de Google Nest Hub 9 oktober gekregen van het Tweakers.net team tijdens de Smarthome make-over comfort. Eerste reactie, zelf zou ik hem nooit kopen. Maar na gebruik denk ik er toch anders over.

Pluspunten

• Goed scherm
  • Goed design
  • Bouwkwaliteit
  • Meer dan alleen een slim foto lijstje
  • Sluit aan op Google home

Minpunten

• Microfoon lijkt minder dan die van google home mini
  • Nog niet features beschikbaar
  • Eigen adapter i.p.v. usb mini / C
  • Privacy?

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 3

Google Nest Hub - Chalk Review

Intro

Graag willen wij onze dank uit spreken naar het Tweakers.net team voor deze geweldige dag en de installatie van al het moois.
Bouwkwaliteit & uiterlijk
De Google Nest Hub is voelt stevig aan ondanks dat hij van plastic is gemaakt. Door de brede voet onder het apparaat staat deze erg stabiel. Het 7"grote scherm is in mijn ogen een perfect formaat, niet te groot of te klein, hierdoor valt hij niet te veel op in je interieur.

Wij hebben de Google Nest Hub op het TV meubel geplaatst, ik dacht dat het scherm tijdens het TV kijken zou storen als een irritant fel ding onder de TV. Echter door de ingebouwde licht sensor dimt het scherm (automatisch) erg goed. Hierdoor is het geen storende factor voor ons.
Connectiviteit
De Hub kan alleen via Wi-Fi verbonden worden met het internet, een stroom / usb adapter met een RJ45 aansluiting als bij de Chromcast Ultra zou ik een mooie toevoeging hebben gevonden. Het is mogelijk om andere speakers, Koptelefoons etc. via bluetooth te koppelen met de Nest Hub. Zelf heb ik hier geen tests mee uit gevoerd, mocht je willen weten hoe het werkt en hoe je het instelt kan je hier bekijken.
Wat van mij anders had gemogen is de stroom aansluiting, Google heeft er voor gekozen om een "eigen" stroom stekker te gebruiken. Mijn voorkeur zou een USB C aansluiting zijn geweest.
geluidskwaliteit
Voor de Nest Hub had ik al een Home Mini in huis de geluidskwaliteit daarvan vond ik prima voor zo'n kleine speaker. De Nest Hub is groter, hierdoor had ik hogere verwachtingen van de geluidskwaliteit. Echter wie beter geluid verwacht dan een Home Mini komt in mijn ogen bedrogen uit, De bas, lage en hoge tonen zijn in mijn oren nog al vlak, echter zal dit voor iedereen anders (kunnen) zijn. Wel vind ik het acceptabel genoeg om via de Hub radio te streamen als achtergrond geluid.
Featureset
De Nest hub heeft vele features, ik heb ze nog niet allemaal gevonden of kunnen testen. De features die ik vooral gebruik zijn:
• Chromecast, je kan video's casten naar de hub (dus kijken op het apparaat zelf)
• Camera monitor, bijvoorbeeld met het commando "Hey, Google laat voordeur zien", de functionaliteit / integratie die ik mis is dat a;s er bij de voordeur wordt aangebeld (Nest Hello) de hub niet automatisch als intercom dient en het camera beeld laat zien. Deze functie is ook voor niet Google camera's beschikbaar, echter dienen deze wel geïntegreerd te worden / zijn in Google Home.
• Afspelen van audio / radio / podcasts via de diverse verbonden diensten
• Via het touchscreen bedienen van de apparaten verbonden met Google Home (o.a. lampen of chromecasts)
• Omroepen van berichten in andere ruimten waarin Nest / Google speakers staan.
• Bellen met andere Nest / Google speakers
• Route / reistijd weergeven
• Foto lijstje via
• Agenda weergeven (ook gedeelde agenda's echter moet je deze wel [extra configureren)
Privacy
Net als bij alle slimme speakers komt altijd de vraag wil jij je privacy "opgeven" voor slimme functionaliteit. Dit is een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken.
Wij hebben thuis besloten dat wij deze apparaten wel toelaten in ons huis. Mochten wij dingen (willen) bespreken waar van wij echt niet willen dat iemand mee kan luisteren gaat de stekker er gewoon tijdelijk uit. Mocht ons bezoek er om vragen zullen wij dit ook doen. Natuurlijk zit er een schakelaar om de microfoon "uit te schakelen" echter wie zegt dat, dat daadwerkelijk zo is.
Als dit apparaat een ingebouwde camera had, dan had ik het apparaat niet willen aansluiten of alleen als de camera standaard afgedekt was (of natuurlijk dit zelf op een nette manier te realiseren was..
De Google Nest Hub heeft bij ons in de woonkamer de "oude" Google Home Mini naar mijn werk kamer gestuurd, waar deze waarschijnlijk de rest van zijn leven zal slijten. Waar ik in eerste instantie dacht dat het niet meer zou zijn dan een veredeld foto lijstje, heeft het apparaat toch een plekje in mijn hart weten te veroveren. Het scherm heeft in mijn ogen toe gevoegde waarde ten opzichte van de Google Home Mini. Zeker als het gaat om het weergeven van het weer of de route naar werk.Mocht je al in het Google eco systeem zitten en denken aan een slimme speaker van Google, is dit een behoorlijk compleet apparaat. De prijs op het moment van schrijven is ongeveer €120, zelf vind ik dit redelijk voor wat je er voor terug krijgt.

Heb jij ook een Google Nest Hub - Chalk?

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite