Google Nest Hub - Chalk Review

Jeltire 6 november 2019, 1.418 views

Google Nest Hub - Chalk

Hoewel het even onwennig is om tegen een apparaat te praten is het op zich best een leuk idee. Maar de Google uitvoering van dat idee is niet helemaal in orde. Google heeft mij (nog) niet kunnen overtuigen om dit dagelijks te gaan gebruiken.

Pluspunten

• Goed gebouwd
  • Helder scherm
  • Verstaat en spreekt Nederlands

Minpunten

• Matige geluidskwaliteit
  • Spraakherkenning werkt niet goed

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 3

Een tijdje geleden was er op tweakers.net een prijsvraag waarbij je een complete smart home make over kon winnen. Onder het motto ‘Niet geschoten is altijd mis’ besloot ik mee te doen. En hoewel ik niet de winnaar van de make over was ontving ik wel een Google Nest Hub met het vriendelijke verzoek om deze te testen en een review te plaatsen op tweakers.net. Dus bij deze mijn eerste uitgebreide review op tweakers.net van de Google Nest Hub.

Wat zit er in de doos

De doos op zich is niet heel spannend. Een volledig witte doos met op de voorkant een afbeelding van de Nest Hub en het Google logo. Op de zijkanten staan een aantal Franse en Nederlandse teksten. Aan de linkse en rechtse kant staan duidelijk leesbare zinnen met wat algemene info over hoe de Nest Hub gebruikt kan worden. Ook staat er 1 zin die verwijst naar de onderkant van de doos voor meer details. Maar aan de onderkant staan hele kleine, nauwelijks leesbare lettertjes. En dat is jammer. Want het belangrijkste gegeven wat daar staat is dat je in het bezit moet zijn van een compatibele smartphone of tablet om bepaalde functies in te stellen en te activeren.

Na het openen van de doos zie je meteen het scherm van de Nest Hub. Dit beslaat de hele oppervlakte van de doos. En onder de Nest Hub en de inlay waar deze op rust zitten nog de netadapter, de handleiding en een boekje met regels over garantie, regelgeving en veiligheid.

Bouwkwaliteit

Als je de Nest Hub uit de doos pakt heb je echt iets in handen. Het is niet te zwaar maar voelt direct degelijk aan. Het apparaat is netjes afgewerkt en er zijn geen zichtbare schroeven of ander bevestigingsmateriaal. Een kleine zoektocht op YouTube heeft laten zien dat alles van binnenuit geschroefd is en dat de rubber voet en het scherm er als laatste opgezet worden om alle bevestigingsmaterialen uit het zicht te halen.

Op de achterkant zitten nog 2 knoppen. Eén om handmatig het volume te regelen en één knop om de microfoon in of uit te schakelen. Aan de voorkant zitten 2 kleine gaatjes voor de microfoon en daar tussenin een ledje dat gaat branden als je de microfoon uitschakelt.

Het scherm zit gevestigd aan een basis waarin de luidspreker verwerkt zit met aan de onderkant een rubberen voet. Hierdoor staat het scherm ietsje schuin waardoor je er makkelijker op kunt kijken van bovenaf. En de voet zorgt er samen met het gewicht voor dat de Nest Hub ook op gladde ondergronden goed op zijn plek blijft staan. De eerste indruk van de bouwkwaliteit van de Nest Hub is zeer goed.
Handleiding
Het boekje met de regels voor garantie, veiligheid is een document wat officieel bij ieder apparaat moet zitten van de overheid maar wat volgens mij nooit iemand leest.

De handleiding is ook zoiets wat veel mensen niet direct lezen. Ik ben er daar een van, eerst zelf proberen en als het niet lukt dan de handleiding er bij pakken. Het liefst eerst een quickstart guide of iets dergelijks en alleen in geval van uiterste nood de volledige handleiding.
Google denkt daar schijnbaar anders over. Want de handleiding van de Nest Hub is niet meer dan een klein kaartje met 2 stappen en 3 regels tekst.
Stap 1: Sluit de stroomadapter aan op de Google Nest Hub.
Stap 2: Download de Google Home-app op een geschikte telefoon of tablet. Stel dan de Google Nest Hub in met de app.
Op de achterkant staat dan nog beschreven wat je kunt doen om meer te weten te komen maar ook daar zijn slecht 3 regels tekst voor gebruikt.

Het eerste gebruik

Na het uitvoerig bestuderen van de handleiding heb ik vervolgens de adapter aangesloten op de Nest Hub. Hierdoor wordt de Nest Hub opgestart en toont het een scherm waarop staat dat de app gedownload moet worden en dat vervolgens de stappen in de app moeten worden gevolgd. Zonder een telefoon of tablet waarmee de app gedownload en uitgevoerd kan worden kan de Nest Hub niet ingesteld worden. Het is daarom ook jammer dat het in bijna onleesbare lettertjes op de doos staat dat je een compatibele telefoon of tablet nodig hebt. Er staat overigens nergens bij wat de minimale requirements zijn voor een compatibele telefoon of tablet. Hiervoor moet je op Google Nest Help (support.google.com) kijken via het internet.

Na het downloaden en starten van de Google Home-app gaat de installatie bijna vanzelf. Zowel de app en de Nest Hub geven aan wat er gedaan moet worden om alles voor de eerste keer in te stellen. Daarna volgt er een demo op de Nest Hub van wat er zoal mogelijk is met de Nest Hub. Mocht je die demo om wat voor reden dan ook missen dan kun je die heel snel opnieuw starten op de Nest Hub.

En dan val je in een diep zwart gat. Ik heb nog nooit eerder Google Assistant gebruikt en was dus totaal niet bekend met spraak gestuurde commando’s. Gelukkig staan er op de doos en de handleiding een paar zinnen die je als commando kunt gebruiken, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Het zou fijn zijn geweest als hier wat meer hulp geboden zou worden door wat uitgebreidere hulp in de vorm van een ‘echte’ handleiding. De enige hulp die je krijgt vanuit de doos is een verwijzing naar de online Google Nest Help.

Ondersteuning door fabrikant

Het bestuderen van de online Google Nest Help leert je vervolgens dat je vrij eenvoudig allerlei smart apparaten kunt linken met de Google Nest Hub. Via de app kom je in 3 stappen bij een lange lijst van apps die met de Nest Hub gelinked kunnen worden zodat je ook die apparaten met spraak kunt besturen.
Zelf ben ik in het bezit van een Philips Hue bridge met daaraan gekoppeld een aantal Hue, Innr en Ikea smart lampen. Een druk op de Hue link in de Google Home-app en even inloggen en als alles dan goed is ingesteld heb je direct verbinding. En daar ging het voor mij al meteen mis. Wat ik ook probeerde ik kreeg de link niet geactiveerd. Dus uiteindelijk via de chat maar even contact gezocht met een support medewerker van Google. Een uur later bleek dat de Google Assistant op mijn telefoon niet goed geïnstalleerd was. Nadat dat verholpen was werkte het nog steeds niet en moest ook de support afdeling van Philips ingeschakeld worden. En weer een uur later bleek ook daar nog een probleem te zitten in mijn online Philips account. Daar zit een verwijzing in naar mijn oude Hue Bridge die niet ondersteund wordt door de Nest Hub. Maar uiteindelijk, na ruim twee uur, was het dan zover. Mijn Google Nest Hub was gelinked met mijn Hue Bridge 2.0 en alle lampen lieten zich direct gewillig besturen door mijn stem.

Alleen mijn slimme wasmachine van Bosch is een heel ander verhaal. Ook hier weer contact gehad met twee support afdelingen maar deze link kon niet gelegd worden. Het probleem: de Nest Hub werkt alleen met een oude versie van de smart home app van Bosch terwijl de wasmachine alleen met de nieuwe versie werkt. Maar de support medewerker van Google liet me weten dat de lijst met ondersteunde apparaten en apps continu bijgewerkt wordt dus het is slechts een kwestie van tijd voordat ik ook mijn wasmachine via de Nest Hub kan besturen.
Al met al veel lof voor de support afdeling van Google die mij uitstekend geholpen heeft. En na 2 dagen worstelen met het instellen en linken van apparaten en alles delen met Google kon ik dan eindelijk de Nest Hub echt gaan testen.

Geluid

Om te beginnen eerst maar eens het geluid van de Nest Hub speaker testen. Door mijn Google account en Spotify account te koppelen kan geluid vanuit YouTube en Spotify direct afgespeeld worden op de Nest Hub. En als er een andere smart speaker in huis is kan het geluid vanaf de Nest Hub via die speaker gecast worden. En dat is zeker aan te raden want het geluid van de Nest Hub zelf is acceptabel maar ook niet meer dan dat. Het volume is geen probleem maar de kwaliteit van het geluid wel. Je kan wel wat spelen met de bass en de treble maar echt veel helpt dat niet. Het verschil tusssen minimale en maximale treble is duidelijk te horen maar minimale en maximale bass maken nauwelijks verschil.

Ook opvallend is dat het casten van muziek via Spotify vanaf telefoon, tablet of PC vloeiend verloopt en ook het casten van een YouTube filmpje levert qua geluid en beeld geen probleem op. Maar als je alleen het geluid vanuit YouTube naar de Nest Hub cast verloopt het geluid alles behalve soepel. Het geluid blijft continue stotteren en dat is geen prettig luisteren, nog los van de kwaliteit van het geluid.

Touchscreen

Wat dat betreft is de kwaliteit van het scherm stukken beter. Een helder beeld met scherpe kleuren. En hoewel de Nest Hub bedoeld is voor spraak gestuurde commando’s kan met behulp van het touchscreen ook nog wel wat gedaan worden. Zo kun je snel je agenda openen, het volume regelen, een timer instellen, aanbevolen video’s en muziek uit YouTube en Spotify starten en meer. Maar waar het om draait is toch het met spraak besturen van smart apparaten.

Een ander voordeel van het scherm komt in combinatie met een speaker en Googel Assistant zie je terug in het kookboek. Met de Nest Hub kun je namelijk ook een eigen kookboek samenstellen via online recepten en in dat geval is het wel heel erg handig dat je het scherm kunt gebruiken. En heb je even je handen vol dan laat je de Nest Hub het recept in stappen voorlezen. De combinatie van spraak getuurde commando’s, de speaker voor het voorlezen en het scherm of te kijken is dan wel heel handig. Ik heb niet echt de tijd gehad om meer van dit soort taken uit te zoeken maar voor het koken geeft de Nest Hub heel wat meer dan alleen een kookboek of YouTube filmpje. Het is alleen wel jammer dat de Nest Hub geen accu heeft want je kunt hem daardoor niet gemakkelijk verplaatsen.

Google Assistant

Die besturing loopt via de Google Assistant en de ingebouwde microfoon van de Nest Hub. Ik had nog nooit eerder gebruik gemaakt van Google Assistant dus dit was allemaal nieuwe voor mij. Dus begon ik met een paar basis commando’s en een zoektocht op internet naar uitgebreidere commando’s. Zo kwam ik er achter dat het niet mogelijk is 2 commando’s te combineren. Bijvoorbeeld ‘Hey Google, zet alle lampen aan en activeer scene Gedimd’. Ieder commando moet vooraf gegaan worden door ‘OK Google’ of ‘Hey Google’ of iets wat daar op lijkt zoals ‘Pay Google’, ‘Oké poedel’ of ‘Hey Gay Poodle’.

Het voelde in het begin wat vreemd om tegen een apparaat te moeten praten maar na een paar dagen begon het wat meer te wennen. En na een paar maanden gaat het misschien zelfs wel normaal voelen. Enige nadeel vind ik dat de Nest Hub niet altijd verstaat wat ik zeg en soms ook gewoon dingen gaat doen als ik het niet tegen de Nest Hub heb.

De Nest Hub staat nu centraal in de woonkamer en als ik ’s avonds naar bed ga zeg ik ‘Hey Google, alle lampen uit’. Soms gaat dat direct goed en soms moet ik het commando meerdere keren herhalen voordat de Nest Hub reageert en de lampen uit zet. De Nest Hub reageert dus niet altijd goed op commando’s die ik geef.

Maar ook omgekeerd komt voor. Zo werd ik tijdens het werken door mijn hond, een teefje genaamd Gijsje, gestoord omdat ze nogal opdringerig om aandacht vroeg. Omdat ik op dat moment druk bezig was met werk zei ik zoiets als ‘Ho Gijsje, ophouden nu’ waarna de Nest Hub begon te vertellen dat ze (vrouwelijke stem) niet kon helpen met het commando. Euh, nee, natuurlijk niet Google, want dat commando was bedoeld voor de hond en niet voor de Nest Hub.
Op een ander moment zat mijn zoon te gamen met online vrienden en werd het schijnbaar nogal spannend. En opeens ging het licht in de kamer uit en hoorde ik de Nest Hub zeggen ‘Ok, ik zet alle lampen uit’. Ja, mijn zoon was wat luidruchtig door het gamen maar ik kan me niet voorstellen dat hij in de game iets riep als ‘Hey Google, zet alle lampen uit’.

Toen ik de mail ontving waarin ik las dat ik de Google Nest Hub had gewonnen was ik blij verrast. En na wat meer informatie ingewonnen te hebben over de Nest Hub dacht ik dat dit apparaat mijn leven in huis een beetje zou kunnen vereenvoudigen.

Maar na 2 weken testen ben ik toch wel enigszins teleurgesteld. Een apparaat dat via gesproken commando’s een slim huis kan besturen klinkt fantastisch. Maar als het soms niet doet wat het moet doen en soms doet wat het niet moet doen, dan wordt het toch vervelend.

Het idee van een Smart Assistant vind ik wel interessant maar de uitvoering van Google met de Google Nest Hub is niet wat ik er van hoopte en valt ronduit tegen.

Heb jij ook een Google Nest Hub - Chalk?

Ik vind het een grappig review. Ik schoot een paar keer in de lach. Met mijn smartphone is het makkeijk om zaken in huis te bedienen. Door de combi denk ik er aan om een Ghub te kopen. Ondertussen ook ergens gelezen dat je namen van lampen duidelijk moet definiëren bij het benoemen en instellen van de betreffende lamp. De term lampen is te algemeen... Aangezien ik nieuwsgierig genoeg ben en komende black friday bij AH een aantrekkelijke aanbieding is denk ik dat ik de stap waag. Ik hoor graag meer ervaringen met jouw Hub
Hij is weer in de aanbieding bij Albert Heijn!