Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Super Mario Odyssey Preview

Mario gooit er met de pet naar

15-06-2017 • 13:00

112

Singlepage-opmaak

Voorlopige conclusie

Super Mario Odyssey is de eerste echt nieuwe Mario-game voor de Switch. Het is echter vooral een game waarmee Nintendo een flink risico neemt, want de Japanners wijken er flink mee af van de zelfgecreëerde formule. Hoewel de Kingdoms onderling flink van elkaar verschillen, vind je vrijwel nergens de klassieke gameplay van rennen en springen om vijanden te ontwijken en obstakels te overwinnen. Het gaat hier af en toe om quests uitvoeren en zoeken naar aanwijzingen. Juist dat onderdeel vonden we zelf erg geslaagd, al is het de vraag of alle fans van de serie het even goed weten te waarderen. Gooien met de pet van Mario is ook nieuw, maar het is een mechanisme dat past bij de opties die Mario ook in andere games al had. Daar zal niemand een probleem van maken. Hoe de verschillende vernieuwingen in de game vallen, zal blijken als de game op 27 oktober in de winkel verschijnt.

Preview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario OdysseyPreview Super Mario Odyssey

Reacties (112)

112
103
54
11
0
39
Wijzig sortering
Mario 64 was ook geen side-scroller en dat spel is een mega succes geweest. Ik vind het eigenlijk wel vernieuwend. Als je een sidescroller wilt spelen van Mario zijn er zoveel verschillende mogelijkheden en games van allerlei verschillende generaties.

Het enige wat mij opvalt zijn de graphics. Ja het gaat bij Mario niet op de graphics, maar ik word op de screenshots echt leip van de aliasing. Natuurlijk gaat het niet op de graphics, maar het voordeel van cartoon graphics is vaak dat aliasing minder opvalt. Maar omdat er nu zoveel detail is valt het mij juist weer heel erg op.

We gaan zien wat het wordt, ik ben vooralsnog enthousiast.
Mario 64, Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy (2), Super Mario 3D. Niet echt iets nieuws dus (onder welke rots heeft Paul Hulsebos geleefd?), maar wel heel leuk. Vind ik.
Ga de game spelen en je weet dat je in Super Mario Odyssey echt veel vrijer rond kunt lopen dan in de voorbeelden die je aanhaalt. Ik zou dat eerder 2,5d noemen, een beetje zoals LittleBigPlanet. Maar laten we er geen woordspelletje van maken. Ik zou zeggen; kijk naar de beelden en zie wat het verschil is tussen Odyssey en z'n voorgangers.
Ik heb intussen aardig wat video's gezien en reviews gelezen en eigenlijk allemaal roepen ze hoe zeer Odyssey lijkt op met name Mario 64 en Sunshine. Dat gevoel bekruipt mij ook enorm bij het kijken naar filmpjes. In tegenstelling tot jou heb ik de game natuurlijk niet vast gehad maar het is me echt een raadsel hoe je kan zeggen dat Nintendo breekt met oude formules terwijl het juist weer oude en bekende gameplay terugbrengt in een nieuw jasje. Wat overigens perfect is, want Mario 64 en Sunshine waren IMO de beste console-Mario's, dus ik kijk er echt enorm naar uit. :)
Nou nou Paul, noemt je serieus Mario sunshine, Mario 64 en Mario Galaxy 2,5D?

Officieel betekend 2,5D dat je een 2D game via 3D polygons weergeeft. Neem een donkey kong country voor de wii of een metroid other M. Voor hedendaagse begrippen begrijp ik dat je Mario odesey als echt 3D omschrijft. Maar dat is niet correct. Die omschrijving is blijkbaar voor jouw de afgelopen jaren veranderd. Want blijkbaar vinden de meeste mensen hier dat Mario 64 en Mario Sunshine iig echte 3D games zijn en zelfs nog redelijk open.

In je filmjes zegt je het beter. Het is een open 3D wereld en dat is nieuw. Maar eigenlijk is dat ook alleen perceptie. De levels zijn gewoon groter. Maar het is nog steeds geen sandbox ;).

Daarnaast vraag ik mij af wie de Mario fans zijn die je bedoeld in je filmpje. De 2D of de 3D fans? Want als liefhebber van mario 64 en sunshine, spreekt mij deze game juist erg aan: Lekker springen en capriolen uithalen (in 3D).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 02:05]

In het geval van de Galaxy games ben ik het helemaal met Paul eens. Je zit letterlijk vast aan de 'planeten'. 3d is het uiteraard wel, maar zo speelt het dus niet.

Mario64 en sunshine hebben precies dezelfde opzet idd, snap zijn redenering hier dan weer niet. Wat ik zo van Odyssey zie, is dit precies hetzelfde principe. Een grote open wereld om geheimen in te ontdekken en de afgezette levels te bezoeken.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 23 juli 2024 02:05]

LittleBigplanet is gewoon een side-scroller waar je naar voor en naar achter kan stappen. Daar past inderdaad de benaming 2,5d. Maar Mario 64 en Galaxy (heb Sunshine en 3D niet gespeeld) zijn toch echt volledige 3D-games waarin je rond kan springen.

Als ik naar de beelden kijk dan zie ik dus weinig verschil met de voorgangers, behalve dat de wereld nog iets opener is dan eerst. Quests zoals 'vind de vier muzikanten' zijn ook weinig vernieuwend binnen de Mario-serie. In Galaxy kon je ook extra gouden sterren verdienen door bepaalde quests te voltooien.

De overgrote meerderheid van reacties hier valt over de insteek van deze review. Als je zelf nu zegt 'kijk naar de beelden en zie wat het verschil is' dan had je dus beter je voice-over en bijgevoegde tekst weg kunnen laten. Die werkt kennelijk alleen maar verwarrend.

Volgende keer beter!
Wat dat betreft heb je gewoon gelijk. Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen zeggen dat dit niet afwijkt van de formule. Dat is het eerste wat in me opkwam toen ik de paarse munten zag, de shop, de pet, etc. Een 3D wereld is vaker gedaan met Mario maar een open wereld zoals Odyssey is de eerste in de reeks. Hopelijk zien mensen dat verschil .
De eerste in de reeks? Herinner je je Mario 64 en Mario Sunshine niet meer? Dat was ook gewoon één grote open wereld. Goed, technisch gezien opgedeeld in levels maar je kon wel overal naartoe en kon hetzelfde level zelfs meerdere keren uitspelen op andere manieren voor een nieuwe shine. Verder heeft de mate van "open world" zijn natuurlijk weinig te maken met of het nou een vrije 3D-wereld is of niet. 2D en 2.5D Mario's zijn allebei sidescrollers en het mag toch wel overduidelijk zijn dat Mario 64 en Sunshine niet aan die omschrijving voldoen.
Goed, technisch gezien opgedeeld in levels maar je kon wel overal naartoe en kon hetzelfde level zelfs meerdere keren uitspelen
Dit lijkt ook bij Odyssey het geval te zijn. In de filmpjes zie ik ook levels/puzzels die bezocht worden, en een apart geheel zijn van de 'over-wereld' (stad/woestijn).
Bedoel je dat de levels meer ontworpen zijn om alle kanten op te kunnen gaan, met meer hoogteverschillen e.d.?
Volgens mij verwar je "side-scrolling" met "lineaire gameplay". De oude 3D mariotitels waren inderdaad behoorlijk lineair, maar ze waren net zo 3D als deze titel.
2.5D werd altijd gebruikt voor games die niet echt 3D waren. Dus bijvoorbeeld 3D graphics, maar 2D gameplay. Of juist 3D gameplay, maar bijvoorbeeld 2D sprites voor de enemies, zoals bij Doom en Duke Nukem 3D.

Mario 64 is juist zo'n beetje de grondlegger van de moderne 3D gameplay. Het was de eerste game waarbij je de analoge stick gebruikte om die kant op te lopen. Daarvoor bestuurde je 3D third person games als een tank, waarbij de personages om de as draaiden en je geen echt complexe moves kon uitvoeren.

Ook waren de levels in veel gevallen een sandbox waarbij je de sterren op verschillende manieren kon halen.
Wacht even.
4 titels opsommen die zijn uitgekomen in de afgelopen 20 jaar!?!
Er zijn mensen die deze game gaan spelen die niet eens geboren waren ten tijde van 64.

Dus als je bedoeld: dit is niet echt iets nieuws -> want -> het is 'gewoon een 3D mario game'... Komop, dat kan niet :P

Of is nu elke shooter ook 'niet echt iets nieuws' want... Wolfenstein + (noemt 1000 andere shooters).

Over 1 ding zij we het eens: "heel leuk"

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 02:05]

Huh? Als je geboren wordt is de wereld voor jou misschien nieuw, maar in het echt bestaat die wereld al een tijdje. Je krijgt dus geen lintje als je een wiel of nat toiletpapier uitvindt, ook al had jij daar nog nooit van gehoord.

Als een game vernieuwend claimt te zijn (en dat doet deze game niet eens echt, maar stel) dan kan het niet zo zijn dat je zo uit het blote hoofd 4 andere games kunt opnoemen die soortgelijk zijn. Nogmaals, de game zelf claimt dit niet maar de Paul Hulsebos komt met een tamelijk verbijsterende opmerking over dat 3D nieuw is voor Mario, en dat is gewoonweg onwaar.

Wat shooters betreft, tsja, ieder z'n heug en meug, maar voor mij hield het op een gegeven moment wel op vernieuwend te zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En er is ook niks mis met lekker een potje knallen in een 13-in-een-dozijn shooter.
Hij heeft heeft het volgens mij alleen over dat puzzelen nieuw is. Dat hoort eerder bij een Zelda game. Met name New Donk City gooit het over een totaal andere boeg: geen echte obstakel runs die je moet clearen, maar je wordt juist vrij gelaten. Ofwel een OPEN 3d wereld. Voor de rest is Mario odesey vrij Mario achtig met een prima balans tussen oude en nieuwe stijl.

Ik denk dat Paul de gemiddelde Mario fan onderschat. Zelda deed het ook extreem goed en die was ook vernieuwend voor een zelda game. Deze Mario gaat het net zo goed doen. Ik ga hem in ieder geval PRE-ORDEREN!
Ja ik snap wel wat je bedoeld. Ik interpreteerde het niet echt als "3D = nieuw in een Mario game". Kan me niet voorstellen dat dit zo letterlijk bedoeld is. Hoop ik... De laatste console Mario heette zelfs 3D world, ondanks dat het geen volwaardige 3D Mario was zoals de bekende 4.

Het gedeelte van: -> vernieuwend -> kan niet zo zijn -> want -> zo uit het blote hoofd 4 andere (ook als je er uren naar zoekt worden het er niet meer.. ietwat suggestief) -> soortgelijk zijn...

En dat 'soortgelijk zijn' vind ik wel twijfelachtig. Ik weet niet of dit op smaak aankomt of dat je het tot op het bot moet analyseren. Persoonlijk denk ik niet dat de Mario games waar we het nu over hebben zo bizar hoog scoren als ze 'soortgelijk zijn'.

Maar goed, ik ben hier niet eens om te claimen dat Odyssey de meest vernieuwende game ooit is :P Dus who cares.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 02:05]

Dit is natuurlijk te makkelijk. Dan moet je bepaalde films die alleen uit explosies en spektakel bestaan ook niet bekritiseren omdat bijv. een moderne Michael Bay Transformer film voor iemand die het nog nooit gezien heeft ook een geweldig spektakel is waar enorm van genoten kan worden ondanks het flinter dunne verhaallijntje. En bijv. ook de uit de tijdse zaken als seksistische weergave van vrouwen die geen enkele andere functie hebben dan gewoon een mooi plaatje zijn, of de weergave van iemand met een niet-blanke etniciteit als comic relief met typische karaktertrekken en gedragingen is gewoon courant en dus ook niets mis mee.

Nintendo gebruikt al jaren hun bekende IP's. Iets wat ik persoonlijk een zwakte vind (omdat hetgeen ze ernaast uitbrengen op zich prima is, maar niet zulke sterke IPs zijn, waardoor ze maar een kort leven beschoren zijn en we uiteindelijk wéér met dezelfde character een game aan het spelen zijn in een volgende generatie ipv iets dat qua ervaring ècht eens anders over komt), maar zolang het goede games oplevert prima kan hebben. Alleen met deze Mario-games wil ik wel snel wat anders, daar het verhaal niet bijzonder is en de gameplay al snel repetitief is. Wellicht dat ik er gewoon te oud voor ben, dat kan natuurlijk ook.
Maar volgens mij zijn de beste Mario's helemaal niet zo repetitief. En als ik naar Odyssey kijk heb ik juist het idee dat je constant ander dingen aan het doen bent.

Neem Zelda BOTW als ander voorbeeld. Die game is juist bakken met fun omdat je best veel verschillende dingen kunt door de game mechanics. Ik weet dat het geen RPG is, maar om een tegenhanger een Witcher 3 te nemen. Hou echt van die game (want verhaal, setting, looks, etc). 125 uur in gestoken. Maar mannekes wat heb ik daar veel repetitief shitwerk in zitten doen zeg. Uren en uren aan verloren. Daarnaast waren basis mechanics zoals GEWOON LOPEN niet eens op orde. Laat staan de fighting mechanics (ben ook verpest door Dark Souls).

Of neem zon Assassins Creed. Echt een completionist HELLLL. Dat is het stijlicoon van repetitie.

En als jij dat bij Mario's hebt snap ik helemaal dat je meteen afhaak want verhaal.... bestaat gewoon niet in Mario.
Bij The Witcher vond ik dit ook vervelend, maar dit is meer eigen aan de game en kan ik dus beter accepteren. Bij Mario is het steeds een gameplay-mechanic die herhaald moet worden. De sfeer van de levels verschilt niet genoeg en de bewegingen om iets te doen zijn steeds hetzelfde. Wellicht eigen aan het platformgenre, maar toch. Wellicht is het gewoon dat de uitdaging mist qua snelheid en puzzelwerk en dergelijke plus dat er geen interessant verhaal is.

Verder wil je met een van de pijlers op een platform iets hebben waarin getoond wordt dat je nog niet eerder zag. Maar op iets als de Switch is dit wellicht sowieso onmogelijk. Ik mis ook originaliteit. Ik heb nooit het idee dat ik ècht met nieuwe gameplay mechanics aan het spelen ben of de creators echt originele ideeën hadden waarmee ik als speler echt wat nieuws speel.

Iemand die niet bekend is met de games en moet kijken naar wanneer iets uitgekomen is, zou op basis van de mechanics niet kunnen zeggen dat dit de nieuwste game is, en All Stars de oudere game.

Mario is eigenlijk een beetje de Elvis onder de games :)
Anoniem: 501293 @Djoetma15 juni 2017 21:30
Ik snap je punt maar ergens mag je dit ook niet bij Mario verwachten. Ik ga mee vanaf de 8-bit periode en ik blijf elke game leuk vinden en ik ben iemand van vernieuwing of die open staat voor alternatieven. Alleen, dit moet dan wel een goed alternatief zijn en een goed verhaal in Mario gaat hem niet worden.

De vernieuwingen zoals een open wereld, de pet, de munten, ''New York city'', de shops en side questen zijn toch al een aardige vernieuwing. Bij Nintendo gaat het puur om games zoals games bedoeld zijn.

Probeer je eens voor te stellen hoe Mario zou zijn met een goed verhaal en de daarbij behorende intro's? Gaat hij dan de dialogen aan met een Voice of is alles in tekst? Wordt een level ineens een realistisch onderdeel van een verhaal? Dat past allemaal niet. Bij mij betekend een nieuwe Mario weer een verbazing hoe ze de levels nu weer bedacht hebben. Mario Maker laat hierin zien dat het echt wel kunst is om een standaard level te creëren die het Mario gevoel geeft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 23 juli 2024 02:05]

Precies. Het is duidelijk een opvolger van Super Mario Galaxy 2! In het artikel wordt gezegd dat er gebroken is met de 2d scrolling, maar eigenlijk waren er al meer 3d versies dan 2d versies afgelopen 10 jaar toen er ineens weer een 2d scrolling versie kwam op de Wii U (en de 3DS). Kijk maar naar deze lijst , aan de zijkant staat "2D platformer" als het 2D is. Sinds 2006 zijn er bijna geen 2D games van mario geweest:

https://en.wikipedia.org/...deo_games_featuring_Mario

Dus ik zou eerder zeggen dat Super Mario Bros brak met de 3D gameplay en nu met deze game weer terug is naar 3D!

Edit: ff lijstje van Wiki erbij gehaald om het te onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 23 juli 2024 02:05]

Galaxy's zwaartekracht gerelateerde game mechanics kun je toch niet vergelijken met 'dat petje' of ben ik nou gek aan het worden?

Eigenlijk zijn er dus bijna geen Mario's uitgekomen in de agelopen 10 jaar, want jij weet ook wel dat het eigenlijk maar om 2 stuks gaat: Galaxy 1 en 2.
3D world is geen volwaardige 3D Mario in het rijtje 64, Sunshine, G1, G2

Even los van "oho! jij bent vette fanboy gek". Ik snap het punt niet zo goed dat mensen willen maken. Odyssey is echt niet vernieuwend want... ? Daar graag eens onderbouwing voor. Want 4 games die ook 3D waren in 20 jaar.... Sorry, die snap ik even niet
Ah, maar volgens mij claimt niemand dat Odyssey niet vernieuwend is. De opmerking in de video en het artikel dat Mario met een 3D wereld nieuw is klopt alleen niet. Dus.

Maar goed, als je het graag wilt: Odyssey is niet vernieuwend. Daar. Onderbouwing: Ondanks dat er nieuwe spelelementen in Odyssey zitten, zoals het petje, is de het spel in de basis hetzelfde als de andere 3D Mario's. Elke incarnatie heeft een aantal vernieuwende elementen, en Odyssey is wat dat betreft niet anders. Dat wil niet zeggen dat dit geen geweldige game kan zijn, trouwens.
Niet vernieuwend? Volgens jou gedachten is elke sequel niet vernieuwend dan, om nog maar te zwijgen over de semi-jaarlijkse afkooksels (fifa, cod, ass creed, en de vele anderen). Als je de verschillende previews bekijkt/leest van SMO, wordt er net gezegd dat Nintendo als enige zijn IP nog durft te vernieuwen.
semi-jaarlijkse afkooksels
Dus jij wil zeggen dat 'semi-jaarlijkse afkooksels' wel vernieuwend zijn???

De meeste sequels zijn inderdaad ook niet vernieuwend. En nogmaals, daar is niks mis mee. Je koopt niet een deel 2/3/etc van een game of een film omdat je een volledig nieuwe game verwacht. Of je het nou vernieuwend noemt omdat er nieuwe dingen in zit, of niet vernieuwend noemt omdat het spel veel overeenkomsten heeft met zijn voorganger, maakt niet zoveel uit, zolang het maar een leuk spel is, toch?
Jaarlijkse afkooksels vind ik uiteraard niet vernieuwend.

Je hangt bij een sequel altijd vast aan de setting van de vorige. Mainline Mario games zullen altijd platformers zijn. Daar binnen kan je qua gameplay vernieuwend zijn. Maar je kan van je sequel niet ineens een RPG maken terwijl de eerste game een Racegame is. Of wel, als het maar leuk is :)
In de basis hetzelfde? Als exploreren/bewegen in een 3D wereld de maatstaf is, sure. Dan is het in de basis hetzelfde. Maar met dat kader kan ik geen enkele franchise top of mind verzinnen die dan WEL vernieuwend is. Laat staan meerdere.

Van mij hoef je dat standpunt niet in te nemen, maar nu je het toch doet. Vind het een erg zwak verhaal. Want als het hele concept rondom de zwaartekracht gebasseerde gameplay in Galaxy, slechts een 'element' is... Dan ben je mij echt kwijt.
Wat raar dat je stelt dat Odyssey niet vernieuwend is. Paul stelt in de videoreview juist dat de puzzelelementen heel erg afwijken van vorige Mario games en dat hij daarom twijfelt of de core fans dit accepteren.
Anoniem: 501293 @terracide15 juni 2017 21:33
Ik vond Super Mario 3D Land op de Wii-U echt geweldig :)
Mario 64, Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy (2), Super Mario 3D. Niet echt iets nieuws dus (onder welke rots heeft Paul Hulsebos geleefd?), maar wel heel leuk. Vind ik.
Volgens zijn profielomschrijving rechtsbovenin is hij sinds 1996 actief als games journalist, volgens mij is dat ook precies het jaar dat Mario 64 uitkwam. Toeval? Ongetwijfeld :P Maar het is een behoorlijke flater in deze review als je het mij vraagt :/
Ik moest ook gelijk denken aan de N64 versie.. Leuk dat dit weer terugkomt!
Ik las wel een interessante theorie: Mario is in werkelijkheid de pet. De loodgieter is gewoon een arme drommel die al die jaren gegijzeld is door die pet en gedwongen wordt al deze dingen te doen. Waarschijnlijk is het helemaal geen stereotype (enigszins racistisch vormgegeven) loodgieter uitgerust met navenant accent, maar gewoon een simpele, iets te dikke gast die wellicht 'Jeroen' heet. Die pet dwing alle acties af, Jeroen is gewoon een slaaf van de als een soort psychische symbioot fungerende pet.
Wat is er racistisch aan Mario?

[Reactie gewijzigd door Heedless op 23 juli 2024 02:05]

Dat het een stereotype Italiaan is met dat accent, dan snorretje, het dikke postuur, etc. Het is natuurlijk een opmerking met een knipoog. Maar denk je eens in wat er zou gebeuren als het een Afrikaans of Joods figuurtje was met soortgelijke stereotype invullingen. Ik denk niet dat de character dan overheid zou blijven.
Ah, Ok, je bedoeld dus stereotype, niet racistisch.
Racisme is onderscheid maken op basis van ras. Volgens het woordenboek: "als iets blijk geeft van de opvatting dat het ene menselijk ras superieur is aan het andere".

Italiaans is geen ras ;) Je hebt het toch echt over een stereotype beeld (en dan nog 1 van velen, een ander stereotype is bijvoorbeeld de Italiaanse zongebruinde vrouwen versierder). Overigens hoort dat accent daar eigenlijk niet echt bij; mensen waarvan Engels niet hun eigen taal is hebben nou eenmaal vaak een accent.
'Geen Side-scrolling' als hoofdstuk?

Echt!? Ik had het frappant gevonden als een Mario op grote console wèl side-scrolling was, behalve de 'New Super Mario Bros' spin-offs zijn ze sinds het N64 tijdperk allemaal 3 dimensionaal geweest. Aangezien 'Odyssey' heel erg klinkt als 'Galaxy' is het natuurlijk compleet niet verassend dat het 3D is.

Het is bijna alsof de schrijver totaal niet weet wat Mario op de console meestal is.

Alsof je voor Zelda Breath of the Wild een hoofdstuk 'Niet top-down side-scrolling' maakt =/
Wat een vette console is dit aan het worden. Jammer alleen nog van de prijs en beschikbaarheid.
Deze Mario game bewijst hier wederom wat een waardevolle IP het is voor Nintendo. Van alle generaties, fantasievol, vrolijk, snel en toch met puzzels.
Er is geen enkele game op de andere platforms die kan tippen aan de gameplay van Mario en tegelijk zo solide en gepolijst overkomt. Toch wel jammer wat dat betreft, maar een geluk voor Nintendo.
Anoniem: 341936 @svennd15 juni 2017 16:58
Je bedoelt Xenoblade Chronicles 2, Arms, Splatoon 2, Mario Odyssey, Fire Emblem Warriors, die allemaal dit jaar uitkomen?
Ik denk dat 'ie The Uncharted Collection, Wipeout: Omega Collection, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Gravity Rush Remastered en The Last of Us Remastered bedoelt :P
Anoniem: 341936 @Richh15 juni 2017 17:36
Ja, ik wordt er een beetje geirriteerd van wanneer mensen beweren dat de Switch weinig nieuwe games heeft/een port machine is. We krijgen een AAA exclusive per maand, wat zeuren ze? En daar zitten twee games bij die allebei GOTY zouden kunnen winnen.
Zelda GOTY geen probleem, maar deze Mario is echt geen hoogvlieger lijkt mij.
Anoniem: 341936 @svennd16 juni 2017 10:17
Het hoeft niet je ding te zijn, maar qua platformers is er niks zo goed als Mario. Gecombineerd met de openheid, gaat dit heel veel harten veroveren denk ik.
Eind 2017/begin 2018 wanneer de console 1 jaar oud is. Voor Nintendo fans zijn dat klassiekers, maar voor de rest van de wereld zijn dat maar matige games, de console heeft zoveel potentieel, maar er is maar weinig van zichtbaar met de huidige games.
Anoniem: 341936 @svennd16 juni 2017 10:16
Dat is echt niet voor alleen Nintendo fans. XC2 is een semi-klassieke JRPG (de originele was vrij vernieuwend), en de Warriors formule wordt al jaren gedaan door Tecmo Koei op andere platformen. Maar goed, je lijkt nu gewoon te zeggen dat elke Nintendo exclusive alleen voor Nintendo fans is.
Anoniem: 341936 @Rabelais15 juni 2017 18:00
Ik had alleen de first parties benoemt. Qua AAA games opzich zit je op ongeveer 15 het eerste jaar, en dan nog een hele reeks AA games, plus nog een boel indies. Je hebt echt wel genoeg te spelen. Het is geen vervanging van je Xbox/PS voor third parties, maar dat beweert ook niemand. Het punt is dat Nintendo een goede stroom aan exclusives heeft voor het komende half jaar.
Ja man, ik raak ook geïrriteerd van mensen die 1 game op alle consoles willen zien |:( . Ik heb een X-Box en Playstation voor de main stream spellen ''die een mega budget aan marketing hebben'' en Nintendo is gewoon.... Nintendo. Precies zoals het moet zijn. Daarbij vind ik de games die ze dit jaar uit poepen niet mis en heb ik wel respect wat er allemaal in zo een korte periode geproduceerd wordt. Gemiddeld zijn gameontwikkelaars 3 jaar bezig met 1 game, vaak nog langer.

Ik vond Zelda echt fenomenaal, Mario Karts speel ik veel online met vrienden en is erg leuk, Street Fighter is gewoon op en top nostalgie en ik kijk uit naar Arms. Lijkt me een vernieuwend spel.
Ik snap niet zo goed waarom ze suggereren dat het een open-wereld game is. Verder is zelfs de trailer vol met repetitieve actie, waardoor ik aanneem dat dit voor de game zelf ook al geldt. Is eigenlijk ook een beetje typisch voor de Mario games. Maar goed, massa's mensen vinden het wel leuk om er wat uurtjes aan te besteden.
Suggereert Nintendo dat het een open wereld is? Nog nergens gelezen.
Die indruk kreeg ik wel van de initiële beelden, zeker toen de Switch aangekondigd werd, maar ook nu nog. Ik ben trouwens niet de enige, zie ook deze reactie: stewie in 'reviews: Super Mario Odyssey'

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 02:05]

Hmmm dan komt dat in de trailers mogelijks verkeerd over. Ik heb gelezen dat het een vervolg is op super Mario 64 en super Mario sunshine, wat wil zeggen: een hub wereld, waaruit je naar andere werelden reist. 1 wereld = groot level met meerdere opdrachten.
Een vervolg wil natuurlijk niet zeggen dat het concept helemaal hetzelfde is. Zie de Sonic games, de GTA-games (de eerste games spelen zich in hetzelfde universum af), en de Command and Conquer games als het meest trieste voorbeeld (die laatste game heeft feitelijk de franchise vermoord).

Verder is de naam natuurlijk ook compleet anders en kwam de introductie op een nieuw platform.
Het is een Super Mario-game. De naam is dus gewoon hetzelfde :)
De Nes-Mario's dragen ook deze naam, en dat is toch echt een ander concept.
Dan noem je ook een user zeg :P alles over Nintendo en trouwens ook Microsoft is slecht volgens Stewie. Check zo'n postgeschiedenis, dat is niet voor niks massaal op -1 gezet in het algemeen.

Anyhow, volgens mij is er nergens de claim geplaatst dat Odyssey een open world game is. De game is waarschijnlijk iets minder lineair in de zin van dat je meer vrijheid hebt in de keuze naar welke wereld je wil gaan, in plaats van dat dit op een bepaalde volgorde moet.
Beetje vreemde titel. Die doet vermoeden dat het een matige game lijkt te worden.
Dit!

Erg des Tweakers, die titel. Een grappig woordgrapje! *Ahum* mateloos tenenkrommend maar daarnaast ook niet in de lijn van het artikel zelf. Die geforceerde grappen zijn schijnbaar belangrijker dan of de titel een goede afspiegeling van de content is.

Verder fijne site ;)
Misschien moet je deze walkthrough even bekijken en dan je mening 'zonder al te veel diepgang en met minder vooroordelen over de Nintendo fan' herzien
https://www.youtube.com/watch?v=f8cyFpns0IE

Het lijkt eerder alsof ze voor deze Mario dezelfde open wereld structuur hebben willen toepassen als in Zelda: Breath of the Wild. En ik denk persoonlijk dat het heel erg goed uitpakt: wat een vrijheid, wat een detail en toffe combinatie tussen real life wereld en mario. Kan niet wachten (om er een Switch voor in huis te halen)!
"Nintendo heeft in Super Mario Odyssey gebroken met de side scrolling gameplay die kenmerkend is voor de serie."

Volgens mij zijn ze daar 20 jaar geleden al met gebroken, en maken ze sindsdien zowel 3D Mario games, side scrolling 2D en alles er tussen.

[Reactie gewijzigd door Bierautomaat op 23 juli 2024 02:05]

Ik moest bij de video ook vooral denken aan Super Mario 64. Moet zeggen dat ik die mix van 3d en 2d in deze game er wel leuk uit vind zien overigens.
Gek dat er wordt gedaan alsof dit de eerste 3D Mario is. Ik vind de Kingdoms juist een vrij logische evolutie van de werelden in Mario 3D Land/World en de Galaxys van Super Mario Galaxy (2). Hoe dan ook lijkt dit me geweldig, heb alle 2d en 3d Mario's helemaal uitgespeeld en dat gaat met deze ook gebeuren. Misschien voor mezelf maar een Switch in de zak van Sinterklaas stoppen.
"Nintendo heeft in Super Mario Odyssey gebroken met de side scrolling gameplay die kenmerkend is voor de serie."

Say what? Mario games zijn sinds de nintendo 64 al voor een groot deel 3D. Welke steen kom je onder vandaan dat dit deel als 'breuk met de side scrolling gameplay" ziet?!

[Reactie gewijzigd door T_elic op 23 juli 2024 02:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.