Door Jurian Ubachs

Redacteur

Mario Kart 8 Deluxe Review

Socialer en veelzijdiger, maar niet nieuw

03-05-2017 • 06:00

125

Singlepage-opmaak

Conclusie

De waardering die je als gamer voor Mario Kart 8 Deluxe hebt, hangt sterk af van je situatie. Wie de game overweegt als upgrade vanaf Mario Kart 8 voor de Wii U, heeft er nauwelijks een nieuw spel aan. De toevoegingen in de gameplay en spelmodi beperken zich tot wat kleine veranderingen en nieuwe arena's voor de Battle Mode, maar daar houdt het wel mee op. Toch brengt de Deluxe-versie van Mario Kart 8 iets extra's, al dankt het dat vooral aan de hardware van de Nintendo Switch. Nooit eerder kon je zo makkelijk een volwaardige versie van Mario Kart op elk moment en op elke plek samen met een of meerdere vrienden spelen. Die veelzijdigheid valt te prijzen en geeft de game flink wat meerwaarde, zelfs al heb je Mario Kart 8 al grijs gespeeld. De conclusie is dan ook even voorspelbaar als simpel: speciaal voor Mario Kart 8 Deluxe een Switch kopen gaat misschien wat ver, maar wie de nieuwe console van Nintendo toch al in huis heeft gehaald of van plan is dat te doen, kan zich nauwelijks een buil vallen aan deze uiterst sociale racegame.

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

Reacties (125)

125
118
63
6
0
48
Wijzig sortering
Hieruit blijkt maar weer dat negatieve en positieve punten uit reviews echt meningen zijn en geen feiten, ik heb echt achterlijk grote handen(als in zo groot dat alleen de allergrootste computermuizen comfortabel voor mij zijn en ik eigenlijk niemand ken met grotere handen) maar ik vind de losse joycon's gewoon fijn spelen mits je de strap er aan hangt, toegegeven niet zo fijn als de pro controller maar ik vind ze los fijner bij mario kart als de optie met de grip voor de joycons.
Op mijn werk heb ik ook een paar uur samen met mijn collega's mario kart gespeeld ondertussen en ook daar was er niemand die klaagde over de joycons er waren eigenlijk alleen maar lovende geluiden over.
Misschien als je ze verkeerd vast houd of last hebt van de schouderknoppen(als in de knoppen die schouderknoppen zijn als je de controller in een grip zou hebben) die niks doen dan kan ik me voorstellen dat het niet fijn speelt.

En als je als minpunt neer gaat zetten dat er weinig meerwaarde is voor MK8 eigenaren(en dat ook nog 2x doet minpunt 1 en 3 komen op hetzelfde neer) moet je dat ook neer gaan zetten bij zo ongeveer elke sport game en COD opvolgende versies. battle mode in Mk8 had net zo goed niet kunnen bestaan ten op zichte van de battle mode in mk8d wat alleen al meer verandering is als de meeste van de hiervoor genoemde spellen.

De kleine aanpassingen in gameplay zijn voor mij daarentegen niet zozeer een pluspunt of een minpunt meer iets wat al in de originele game zo had moeten zijn voor sommige aanpassingen.
Ik kan niet meepraten over de controller, maar als het gaat om de Mario Kart 8 vergelijking heb ik wel iets te zeggen.

Ik heb tientallen uren in Mario Kart 8 zitten met vrienden. Ik was super blij toen ik hoorde dat er een vernieuwende versie uitkwam. Maar bij het zien van de "nieuwe" content en de hoge prijs ben ik best verbaasd. Voor mij voelt het als een re-release van een game die al 3 jaar beschikbaar was en dit had beter gedaan kunnen worden door middel van een DLC.

Ik zie niet hoe dit 3 jaar oude spel met enkele tweaks plots weer 55 euro moet opleveren. Ja, het blijft een goed spel. Maar de prijs voor het spel vind ik toch wel erg aan de hoge kant. Vergelijk dit met een game als Zelda voor de Switch of een andere console game en dan vindt ik het lui overkomen.

Ik had meer characters, meer banen, meer auto's, eventuele skins, etc verwacht. Zeker voor dit geld. Als Mario Kart 8 speler zie ik geen enkele reden om te "upgraden" naar Mario Kart 8 Deluxe en dat vind ik jammer, want nu wacht ik nog jaren op een vervolg.

Het voelt alsof Nintendo niet voldoende games voor de Switch had liggen en daarom maar snel iets ouds afstofte en rereleased met wat aanpassingen zodat de Switch een aantrekkelijkere console wordt.
Ben het wel met je eens dat het een makkelijke cashgrab is. Ondanks dat er wel wat toevoegingen zijn is het gewoon een soort updatet versie. Ik zou het perfect vinden wanneer je net als op de XBOne mogelijk is voor bepaalde XB360-games), dit als een oudere game direct omgezet was met wat DLC en dat je het dus kocht als een oudere game (voor een navenante prijs) die nog steeds ondersteunt wordt. Dit zou de ideale fanservice zijn.

Vorig jaar het Xbox-alternatief gekocht op de Xbox One, wat Sonic & Allstars-Racing Transformed is (m.i. zelfs een betere game tov Mario Kart omdat naast de dynamischere gameplay het ook als een skill-game gespeeld kan worden en dingen als time-attacks echt pittig zijn). Al was die met 25 Euro m.i. ook net te duur m.i. voor een oude game.
Als er dan ook als minpunt had gestaan : Brengt te weinig vernieuwingen ten op zichte van de WiiU versie om de hoge prijs te rechtvaardigen voor mensen die die versie al hebben
dan was het een terecht minpunt geweest naar mijn mening, nu voelt het voor mij aan alsof de game per se geen 9 mocht krijgen omdat Nintendo een remaster uitbrengt en er maar minpunten bijgezocht moesten worden.

Overigens als Mario Kart 8 Deluxe er niet was geweest had je vrijwel zeker nog steeds jarenlang gewacht op een vervolg. Het is niet alsof dit zoveel dev tijd heeft gekost dat ze daarvoor in de plaats een compleet nieuwe game hadden kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door protoss warrior op 23 juli 2024 02:13]

Ik denk dat het belangrijk is om het van een ander perspectief te bekijken. Wanneer verdient een spel een 9? In mijn optiek moet een spel dusdanig geweldig zijn om een 9 te krijgen. Je tikt dan bijna alle boxjes aan om een geweldig spel te maken. Ik zeg nu niet dat Mario Kart 8 Deluxe geen geweldig spel is. Maar is het na een 2 jaar oude release iets wat beloond dient te worden met een hoge score? Niet echt denk ik.

Ik snap heel eerlijk een review van het spel ook niet, aangezien er geen grote veranderingen zijn ten opzichte van MK8. Een review van een DLC was logischer geweest, want dan focust de review zich direct op de toegevoegde waarde. In mijn optiek verdient dit spel niet echt een nieuwe review.

Ik zeg niet dat remasters slecht zijn. Maar dit is geen remaster. Dit is hetzelfde spel met een paar tweaks. Het dient niet te worden gereviewd want het is er enkel om een leegte te vullen tot er een volwaardige nieuwe Mariokart 9 is. Ondanks dat ik vandaag nog Mario Kart 6 heb gespeeld, kijk ik uit naar Mariokart 9 en hoop ik dat deze iets vernieuwends brengt. Leuk dat er op de Switch Mariokart gespeeld kan worden in de tussentijd.
ik denk dat je het feit dat het een rerelease is bij een review in ieder geval nooit mee moet nemen en als je dat toch wilt doen dan zouden er 2 cijfers moeten zijn 1 voor de mensen die het nog nooit gespeeld hebben en 1 voor de spelers die het al wel gespeeld hebben.
Daarnaast zou een spel wat dus opgepoetst is, bugs uitgehaald zijn en extra functionaliteit is toegevoegd in theorie dus altijd hoger moeten scoren als het basis spel(Mario Kart 8 WiiU kreeg een 9 van tweakers).

Of het überhaupt een volledige review zou moeten krijgen valt over te twisten inderdaad ik zou eerder een review doen alleen over de veranderde aspecten(wat hier ook grotendeels gedaan word) en dan bekijken of het spel beter zou moeten scoren als het origineel(en eventueel voor de rest doorverwijzen naar de originele review).

Als dit volgens jou geen remaster is dan is zo'n 80% van de spellen die als dusdanig bestempeld worden na opnieuw uitgebracht te zijn dus geen remasters? De meeste spellen poetsen letterlijk alleen de graphics op en that's it.
Ik zou dit ook eerder een GOTY editie willen noemen maar in vergelijking tot een hoop andere games die wel remasters genoemd worden is dit ook gewoon een remaster.
Hmmm. Ik ben het grotendeels eens met wat je zegt. Een ding struikel ik echter over:
Daarnaast zou een spel wat dus opgepoetst is, bugs uitgehaald zijn en extra functionaliteit is toegevoegd in theorie dus altijd hoger moeten scoren als het basis spel(Mario Kart 8 WiiU kreeg een 9 van tweakers).
Ik vind dit een rare beredenatie. Spellen van 10 jaar terug voldeden aan andere standaarden dan spellen in tegenwoordige tijd. Als er nu een spel uit komt wat jaren geleden de top van de top was, dan is dat spel in dit jaar niet meer zo goed als dat het toen was.

Als wij onze verwachtingen van een spel niet hoger leggen, zouden alle spellen nu een 10 krijgen, volgens de standaarden van jaren terug.

Dit is ook waar ik met Zelda: BOTW over viel. Het is een leuk spel, maar heeft in mijn ogen flinke tekortkomingen. Het is een superduidelijke verbetering ten opzichte van de laatste releases imo, maar met het nieuwe genre lacken ze in: performance, graphics, een "lege wereld", multiplayer, etc. Het is niet eerlijk om Zelda alleen te vergelijken met Zelda. Je moet het spiegelen tegen de gehele game industrie. En dat vind ik bij Mariokart ook. Je moet Mariokart niet alleen spiegelen tegen de vorige mariokart, want volgens die logica kan het vrijwel enkel beter worden. Maar je kan het ook spiegelen tegen games als DRIFT en kijken waar Nintendo gemiste kansen heeft.

Remastering volgens wikipedia: refers to enhancing the quality of the sound or of the image, or both, of previously created recordings, either audiophonic, cinematic, or videographic.

Dit is dus absoluut geen remaster. Het is een (karige) expansion/patch waar je als Mario Kart 8 bezitter weer eens 60 euro voor mag neerleggen. Ze hadden het gewoon als update uit kunnen brengen of DLC en dan Mariokart 8 voor de Switch releasen. Ik snap vanuit een business perspectief de beslissing, maar vandaar ook mijn kritiek erop dat het lijkt op een quick cashgrab.
volgens de wikipedia definitie is het dan dus inderdaad geen remaster, volgens mij is het ook meer een GOTY editie, of inderdaad een grote patch. Jij mag het natuurlijk karig vinden maar de DLC zit er bij in(die telde uiteraard nog niet mee met de 9 van de originele review dus die zou nu ook meegenomen moeten worden als extra voor een review ten op zichtte van de oude review), battle mode is gigantisch uitgebreid en de 2 items ipv 1 maakt een aardige impact, voor een Mario kart is het in ieder geval behoorlijk wat en er zijn genoeg GOTY edities die alleen de DLC toevoegen en dan alsnog bugs hebben die al in het origineel zaten en Nintendo fixt die dus nu wel.
Overigens vind ik ook dat een spel van 10 jaar terug wel genoeg vernieuwing moet hebben ten opzichte van andere spellen in hetzelfde genre wil het hetzelfde cijfer moeten krijgen(ik had in mijn vorige post er eigenlijk bij moeten zetten dat het alleen is als er niet teveel tijd tussen releases zit en alleen bij opvolgende consoles). Maar welke spellen in hetzelfde genre als mario kart zijn er uitgekomen tussen de release van MK8 en MK8D die iets hebben verbeterd aan het genre wat eventueel het cijfer zou kunnen/moeten beïnvloeden?

Iedereen die zegt dat Zelda een lege wereld heeft heeft ofwel het spel niet gespeeld, heeft nooit andere open world games gespeeld of heeft het spel gigantisch gerushed. Als je puur naar personages en quests kijkt dan is een groot gedeelte inderdaad leeg maar er is eigenlijk geen enkele plek waar je kan gaan staan in Zelda waar er niet iets te doen is van de koroks en shrines tot het vullen van het compendium met de vlinders/wapens en dergelijke en de vijandelijke kampen en vriendelijke dorpjes. Dat het tussen de dorpjes in en qua aantal NPC's wat minder is als bijvoorbeeld een skyrim is perfect te verklaren aan de hand van het verhaal gezien de oorlog in feite verloren is en de monsters dus daar de macht hebben.
Performance zie ik niet echt in hoe je dit als minpunt kan zien ten opzichte van andere open world games, op consoles hebben die vrijwel zonder uitzondering ook frameratedrops en met de patches voor Zelda zijn zelfs die vrijwel volledig verdwenen.
Graphics is persoonlijk, ik vind de graphics van Zelda beter als veel van wat ik zie op PS4 of XBOX One, als ze meer naar realistische graphics toe zouden gaan zou het icm met de zwakte van de switch er uiteraard minder goed uitzien als andere spellen op de andere consoles met dezelfde graphics maar voor zover ik weet zijn er echt niet veel spellen op andere consoles die betere graphics neerzetten met dezelfde graphische stijl.
Daarnaast is het cijfer van zelda ook goed te verklaren, alles wat in het spel zit klopt gewoon en dat zie je al bij bijna geen enkel gewoon spel laat staan een open wereld spel, dat kun je bijvoorbeeld ook zien aan de filmpjes die "misbruik" maken van verschillende mechanics die in het spel zitten.

Daarnaast vind ik DRIFT niet echt in hetzelfde genre zitten als mario kart, dan zal je meer naar games moeten kijken als sonic allstar racing.

[Reactie gewijzigd door protoss warrior op 23 juli 2024 02:13]

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb zelf ook Mario kart 8 voor de wii U met de DLC's en het is gewoon een geweldig spel. Ik heb zelf geen reden om de Switch versie te kopen maar moet wel zeggen dat ik zeer aan het twijfelen ben om het toch te gaan halen. Als nintendo nog meer DLC's wil uitbrengen voor de switch versie dan ben ik wel weer bereid om het spel nog een keer te kopen aangezien ik de switch al heb met zelda. Toch blijf ik het veel geld vinden voor iets wat ik al heb.
Ik snap je punt, maar wat heeft het voor een zin dit als DLC uit te brengen als het alleen voor de WiiU zou zijn.

Aan de andere kant is dit gewoon het zelfde als bijvoorbeeld The Last of Us Remasterd. Die was ook niet goedkoop bij de release.

Als je het spel niet wilt kopen, dan kun je dat gewoon niet doen. Ik zie ook niet in waarom dit een nieuwe Mario Kart zou moeten uitsluiten. Sterker nog de kans is hoger dat er een nieuwe Mario Kart voor de Switch komt dan eerst, gezien Nintendo de laaste jaren een TV -> Mobile-> TV schema had. 9 zou dus eerder een mobile game worden dan een TV game wat nu dus niet het geval is. Nieuwe Mario Kart in 2018? Dikke kans!

Is het een beetje filler voor de Switch? Ja ik denk het wel, maar het is een goed spel en voor mensen die het niet gespeeld hebben ook zeker een goede keuze. Al helemaal dat je het mobile kunt spelen.

Ik snapte het commentaar ook niet op de 3DS versies van Ocarina of Time en Majora's Mask. Als of die games er voor zorgen dat er in de tussen tijd niet aan een nieuwe game kunt werken (vooral omdat die uitbesteed werden aan Grezzo, voor MK8D weet ik het niet). Ik verwacht dat er al een tijdje aan MK9 word gewerkt.
Eigenlijk zou het spel 2 cijfers moeten krijgen van Tweakers.net. 1 cijfer voor mensen die MK8 nog niet hebben op de WiiU, en 1 cijfer voor mensen die de originele MK8 wel al hebben.

Ik vermoed dat de cijfers dan iets zouden zijn als: Een 9 voor de nieuwkomers. Een 6 of 7 voor de MK8 bezitters.
Moest ik een Wii U hebben, dan zou ik een dubbel gevoel hebben bij de Switch. Zelda BotW was beloofd als een Wii U game. MK8D zou ik al gehad hebben en eerlijk verwacht ik van Splatoon niet veel meer dan een upgrade zoals met MK8D. Wat extra content maar zowat hetzelfde framework. Als niet Wii U owner ben ik best blij met MK8D (een game die af is van in het begin inclusief dlc), met BotW (well d'uh...) en met games als Splatoon en zelfs Puyo Puyo Tetris. Ik vermoed dat ze ergens bewust voor een sterke launch kiezen ten nadele van hun bestaande Wii U fanbase. Loyale fans maken de overstap. En de rest is quantité negliable volgens mij.

tl:dr - switch is pas waard om te kopen vanaf dat er echt nieuwe games zijn voor Wii U owners. Voor de rest is de rehash en 'cashgrab' aanvaardbaar en niet erg. Heck, ik zie een Mario 3D world ook wel zitten op Switch bvb.
[...]eerlijk verwacht ik van Splatoon niet veel meer dan een upgrade zoals met MK8D. Wat extra content maar zowat hetzelfde framework.
Van wat we tot nu toe gezien en gespeeld hebben biedt Splatoon 2 al genoeg vernieuwing voor bestaande Splatoon-spelers. De basisformule is gelijk, maar de nieuwe moveset voor bepaalde wapens en nieuwe specials zorgen voor nieuwe verfrissende encounters en strategieen.
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de Joycons erg klein vind, en daarom direct bij mijn bestelling de stuurtjes mee besteld heb. Vanaf het moment van openen geen enkele spijt! Iets wat ik overigens wel bij de Wii editie had.
Opvallend aan deze stuurtjes is, dat de L+R knoppen lekker groot zijn en perfect aanvoelen. Je hierdoor gemakkelijk de tricks kan doen of een item achter kan blijven vast houden.

Voor de mensen die dus klagen over 'te kleine Joycons', zeker een poging waard.
http://www.intertoys.nl/g...veringen/joy-con-stuurset
Jouw oplossing werkt alleen wanneer je voornamelijk speelt met de motion controls.

Voor alle andere mensen zou ik een grip aanraden waarin je je joycon can plaatsen, zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...18/?suggestionType=browse. Gecombineerd met een extra rubbertje over de thumbstick, is dit best te doen.

Wil je ook in handheldmode een betere grip hebben, dan zou ik deze aanschaffen: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch of de PDP variant. De eerst is optimaal in handheldmode. De PDP variant is juist geschikter als je veel met 1 enkele joy-con Mario Kart of andere multiplayergames speelt.
Jouw oplossing werkt alleen wanneer je voornamelijk speelt met de motion controls.
Nee hoor, de wheels functioneren prima als grip.
Inderdaad, met de strap er aan zijn ze prima vast te houden!
Hetzelfde kan gezegd worden van Motion controls. Dit staat niet in de minpunten en wordt vaak genegeerd. Het is iets waar de meeste old school gamers een aversie tegen hebben, maar het werkt zó goed. Pijl en boog aimen in Zelda, dat laatste stukje precisie dat je kan toevoegen met die motion controls... Het is wennen in het begin, maar het werkt echt perfect.

Zelfde met sturen. Uiteindelijk werken de motion controls gewoon hetzelfde als dpad-controller. Mensen die het niet geloven hebben er niet de tijd in gestoken motion controls goed onder de knie te krijgen, want dan weet je wel beter.
Helemaal eens met @protoss warrior

Kijk bijvoorbeeld naar de review van een topper als The Last of Us. Moest daar ook geen minpuntje bij "Niet heel anders dan op ps3"

Ik was superblij als eigenaar van een ps4 dat deze verkrijgbaar was voor de nieuwste console van Sony, aangezien ik geen ps3 had. Net zoals er nu Switch eigenaren zonder Wii U zullen zijn. Nodeloos minpunt, dat niet consequent wordt toegepast...
zelfde hier, ook heel grote handen. Was ook erg nerveus over die joy cons, maar ze spelen geweldig.
Thuis speel ik wel met de pro contoller trouwens.

Er zijn echt heel weinig mensen die Mario kart gespeeld hebben, dus ik snap deze stap wel.
Hoop eigenlijk dat ze het met alle WIiU toppers gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Jerox op 23 juli 2024 02:13]

Belachelijk hoge score voor een re-release maar dat is mijn mening 8)7 .

MK8 is een leuk spel maar het constant opnieuw uitbrengen van een oude games laat wel een gebrek aan creativiteit zijn bij Nintendo (of men wil gewoon lekker makkelijk cashen).

Afgezien van Splatoon heeft Nintendo recentelijk weinig vernieuwende games uitgebracht en dat vind ik jammer.
De Wii U heeft niet goed verkocht, en het was jammer dat zo veel mensen daardoor dit geniale spel niet gespeeld hebben. MK8 krijgt met deze release een 2de kans. Het is nu niet dat het er ondertussen al verouderd uitziet. Ik vind de score van 8,5 zelfs te laag.
maar het constant opnieuw uitbrengen van een oude games laat wel een gebrek aan creativiteit zijn bij Nintendo
Afgezien van Splatoon heeft Nintendo recentelijk weinig vernieuwende games uitgebracht en dat vind ik jammer.
Welke definitie hanteer je voor recent? Wat versta je onder vernieuwend? Nog nooit eerder gedaan? Een nieuw IP van Nintendo?

Hier is een nieuw IP dat recenter is dan Splatoon en zeker vernieuwende elementen bevat: 1-2-Switch.
Splatoon is inderdaad 1 nieuwe franchise van ze in tig jaar. Voor de rest is er volgens mij weinig nieuws bijgekomen bij Nintendo.

1-2 Switch is een geinige verzameling van mini games die goed als tech demo kunnen dienen om de gimmicks van de Joycons te demonstreren. Jammer alleen dat het niet gratis meegeleverd werd.
Splatoon is inderdaad 1 nieuwe franchise van ze in tig jaar. Voor de rest is er volgens mij weinig nieuws bijgekomen bij Nintendo.
Wat is tig jaar? 10? Nou, hier is een greep:
  • Wii Fit
  • Rhythm Heaven (2009)
  • StreetPass Mii Plaza (2011)
  • Pullblox (2011)
  • Dillon's Rolling Western (2012)
  • Steel Diver (2011)
  • Xenoblade (2012)
  • Rusty's Real Deal Baseball (2013)
  • Wonderful 101 (2013)
  • Captain Toad: Treasure Tracker (2014)
  • Code Name S.T.E.A.M (2015)
1-2 Switch is een geinige verzameling van mini games die goed als tech demo kunnen dienen om de gimmicks van de Joycons te demonstreren. Jammer alleen dat het niet gratis meegeleverd werd.
Dus je ontkent niet dat 1-2-Switch iets nieuws? Prijs heeft hier geen plek in de discussie.
Je vergeet Splatoon :+ en ARMS die volgende maand uitkomt.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 02:13]

Die was al genoemd, dus die sloeg ik over. ;) Daarnaast zal ARMS waarschijnlijk niet meetellen want het is nog niet uitgebracht. :p
Dat was ook mijn eerste reactie, echter, Nintendo noemt het nog steeds MK8, en pretendeert niet echt iets nieuws te brengen. Als ze het nou MK9 hadden genoemd, was het een ander verhaal geweest. Ik denk niet dat een dergelijke re-release moet worden af gewaardeerd omdat het een re-release is. Recentelijk is Planescape:Torment Enhanced Edition uitgebracht. Veel meer dan een paar tweaks zijn het niet, maar het scoort toch negens, en dat vind ik volledig terecht, omdat de game na 20 jaar nog steeds staat als een huis.
Planescape is dan ook maar €20euro tegenover de €55-60 van mario kart. Ik denk dat als de prijs van de game tussen de €35-45 was geweest dit punt een heel stuk beter te rechtvaardigen is! Sowieso zouden eigenaren van MK8 wat mij betreft een gratis of €5-10 upgrade optie moeten krijgen.
Maar dan kom je op de volgende discussie, namelijk of prijs meegenomen moet worden in het cijfer, en daar ging het mij niet om.
Natuurlijk moet je de prijs meenemen in een review.... iets wat vaak niet gebeurd omdat deze mensen de game voor niets krijgen.
Amen! Een omruil actie met kleine bij betaling
Nintendo zou niet alleen gek zijn, maar compleet zwakzinnig om MK8 niet naar Switch te brengen. En het is nog te vroeg voor een compleet nieuwe MK, dat is echt niet zo moeilijk om uit te vogelen hoor.

Maar maak dat rijtje dan ook even af met al die 'oude games'. Daar hoort ook Zelda bij? De game die bijna een 10 gemiddeld scoorde. Serieus?

Je kunt precies hetzelfde argument maken voor elke frkn COD of Halo. En gooi daar Gears ook maar bij. Echt super creatieve games. Nee, ze komen omdat ze goed werken en omdat het cash cows zijn.

Je zou voor de grap eens lifetime Mario Kart tov Forza of NFS moeten zetten. Met het aantal jaren dat die reeks bestaat zou dat nog wel eens tegen kunnen vallen wat betreft uitmelken.
Zelda BOTW is een van de weinige games waarbij Nintendo wel een keer iets nieuws doet en je ziet dat het er goed heeft uitgepakt.

Wat je zegt over CoD en Halo enz. klopt precies. Het gebrek aan creativiteit in de games business is groot.
Maar als Nintendo steeds nieuwe dingen moet doen en het moet ook steeds goed uitpakken, hoe realistisch is dat nog?

Als Mario Odyssey ook een klapper wordt van de orde 95% is dat al de 2e in 1 jaar. Dan mag je echt niet zeuren hoor.

Binnen het concept MK was 8 een topproduct. Splatoon was verfrissend en zeer goed ontvangen. Nu proberen ze iets met Arms (zelf nog niet overtuigd, maar kan best tof zijn en is sowieso 'anders'). Mario Maker pakte goed uit. De Donkey Kong Country's? Een oud recept (waar ze jaren niks mee hebben gedaan), maar echt zo nice. Veel beter wordt platforming niet hoor. Voor de gein even een half uur Little Big Planet's floaty shit spelen om te waarderen hoe goed platforming kan zijn.

Star Fox was een dikke misser. Erg jammer.
Metroid en F-Zero nog steeds missing in action. Als Metroid volgend jaar komt en ook een klapper wordt is dat gewoon super netjes.

Je kunt moeilijk Nintendo verantwoordelijk maken voor heel de industrie en/of afzetten tegen alle andere studio's tezamen. Die ook hetzelfde recept van de lopende band laten rollen *kuch* Assassins Creed *kuch* boring *kuch*. Zelfs een Uncharted 4, die ik met heel veel plezier heb gespeeld, was voornamelijk een verfijning van een bestaand recept. Denk dat er nog veel voorbeelden te noemen zijn.
Tsja, het is maar net hoe je een review doet; geef je een koopadvies, op basis van kwaliteiten zoals herspeelbaarheid, originaliteit, prijs etc, of review je de game gewoon op inhoud en verder niets.

Alleen maar punten aftrekken omdat het spel eerder op een andere console uitgebracht is, lijkt me onterecht.
Grappig dat je het een gebrek aan creativiteit bij Nintendo noemt. Er zijn legio developers die spellen opnieuw uitbrengen en dan hoor je mensen er niet over. Maar Sony en Microsoft doen precies hetzelfde en daar is niks mis mee.

Niemand dwingt je om het spel nogmaals te kopen. Het stelt mensen gewoon in staat om een (in dit geval goede) game te spelen op de nieuwste console mochten ze dat nog niet gedaan hebben. Aan de verkoop aantallen te zien willen veel mensen ook deze versie van Mario Kart.

O en reken maar dat Nintendo meer spellen van de WiiU overzet naar Switch, zeker als Mario Kart zo goed blijft verkopen.
Ik denk er precies zo over bij andere developers, deze reactie ging alleen over Nintendo omdat het hier om een Nintendo game gaat. Het leek me weinig relevant om over andere developers the gaan klagen.
Smash Bros 4 Switch! Dat is eigenlijk alles wat ik wil hebben van de Wii U / 3DS (en het liefste met alle maps uit de 3DS én Wii U versie van de game)

Verder ben ik het niet eens met de reviewscore.
1. Een punt in mindering brengen omdat een spel wat verkocht wordt als een deluxe port
een deluxe port is. Is niks anders dan pure ONZIN.
- Er zit een compleet nieuwe Battle mode in, met nieuwe maps.
- Er zitten 6 nieuwe karakters in, incl. de Inklings uit Splatoon.
- Er zitten dubbele items in het spel, waardoor het héél anders speelt dan MK8.
- Er is een nieuwe Pink boost toegevoegd die ook het nodige tactische veranderd.
- Het spel is nu overal speelbaar en je kan meerdere consoles over WiFi / LAN koppelen om zo lokaal met max. 8 consoles te spelen.
2. Verder speelt het spel super met de Joy-Con los, of in handheld mode, of met de Joy-Con grip, of met de Pro Controller...

Mijn score voor de game is dan ook een 9.5. Wat +0.2 is tov. MarioKart 8.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 02:13]

In de score is al meegenomen dat er weinig nieuws in zit. De oorspronkelijke Mario Kart kreeg een 9. reviews: Mario Kart 8 - zet de wereld op zijn kop
Ik schat in dat er 1 punt aftrek is geweest voor de re-release. En weer een half punt erbij voor de Switch meerwaarde, en de overige toevoegingen.

Het was en is imho echt een heel goed spel. Dus de score is wat mij betreft verdiend.
Aangezien MK8 Deluxe erg goed verkoopt geeft het aan dat er vraag naar is. Genoeg mensen met een Switch die geen MK8 hebben gespeeld. De prijs had wat lager mogen zijn maar desondanks gewoon weer opnieuw gekocht en ik heb er weer enorm veel plezier mee.
Tsja, net wat al wordt aangegeven, Nintendo zegt ook niet dat het een nieuw spel is, maar een verbeterde versie van de vorige. Iets betere graphics, uitstekende gameplay, etc. Maakt het feit dat het een re-release is (met verbeteringen) dat het een lager cijfer moet krijgen? Is de game slechter dan andere games of de vorige? Kijk eens naar Skyrim. Spel uit 2011. Werd een tijdje geleden weer uitgebracht voor PS4 en XBox One (en PC). Wezenlijk anders? Nee! Spel had alleen betere graphics en wat meer vegetatie in het spel. Het zag er allemaal net wat beter uit. Prijs was ook weer gewoon 50-60 euro. Maakt dat het spel minder goed? Nope. Ik heb hem wederom met veel plezier gespeeld (eindelijk ook wat meer tijd aan de sidequests besteedt). Blijft een uitmuntend topspel.

Die discussie over cijfers, tja, die had je vroeger ook. In Power Unlimited werd altijd originaliteit meegerekend. Maar gaat het uiteindelijk niet om dingen als een verhaal (bij een racer niet echt van toepassing), graphics en is gameplay niet uiteindelijk king?

Welbeschouwd had je na Mario Kart 64 al kunnen zeggen dat het 'veel van hetzelfde' was. :)
Volledig eens, waarom krijgt een re-release een 8.5, er mag wat mij betreft bij game-reviews ook een beoordelings-categorie komen als 'originaliteit' o.i.d.
Ah als jij op de hoogte bent van een betere kart game dan wil ik dat graag horen!

En anders vind ik het vrij bizar dat de beste game in zijn genre een 8.5 krijgt en dat dit nog te hoog gevonden wordt ook...
Sonic all star racing transformed is een goede game. En er zijn nog wel goede 'kartachtige' games uitgebracht in de loop der jaren. Dit totaal terzijde.

Ik vind MK8D best wel een 9 waard. Ok het menu zit wat verstopt en men kan op vanalles vitten maar dit is gewoon een goede game waar weinig op aan te merken valt. Heb je hem al op de WiiU? Tjah koop hem dan niet. Is imo geen minpunt.
Sonic all star racing transformed komt voor mij (als groot Sega fan) toch niet in de buurt nog, het is wel een leuke game en ook zeker wel de moeite waard. Ik hoop dat Sumo Digital een nieuwe versie gaat maken!

Het grootste nadeel aan deze MK8 versie vind ik dat online gamen op de Switch niet langer gratis is, maar dat is meer het probleem van het platform dan van het spel.
Ik vind het juist de betere game door de meer dynamische game play en dat het standaard gewoon sneller is. Ook dat je het kan spelen als een game waar je daadwerkelijk wat speelniveau moet vertonen spreekt mij wel aan. Naar laten we inderdaad hopen dat Sumo Digital met een nieuwe game komt.
Langs de ene kant heb je uiteraard gelijk maar langs de andere kant blijft het spijtig dat bepaalde topgames maar door een selecte groep mensen gespeeld zijn wegens omstandigheden. De remaster van Windwaker was bvb voor mij niet nodig -heb de originele gespeeld op de gamecube- maar ik lig er ook niet wakker van dat ze deze game opnieuw uitbrengen want het is een fantastische game. Bovendien dwingt niemand je het te kopen. Zolang ze voldoende nieuwigheden uitbrengen, kan dat best naar mijn mening. En vernieuwing is er echt wel genoeg. Op de Wii U na (nu ik heb ook geen wii u), kan ik echt wel nintendo games oplijsten die afwijken van de norm en iets nieuw brengen voor zowat elke console (handhelds volg ik niet).
Had de WiiU versie, maar die is al verkocht en dus nu de Switch versie. Blijft echt een top game, wat wel jammer is is dat er geen in-game chat is (ja in de zomer via een app |:( ). Voor de rest dus weer gewoon een leuke game waarbij ze ook een paar (kleine) bugs uit de WiiU versie hebben opgelost.

Ik zeg kom maar op met DLC's packs, voor nieuwe cups, karakters, etc

[Reactie gewijzigd door Bisamrat op 23 juli 2024 02:13]

Dat is dan ook het enige scenario dat ik kan bedenken om mijzelf opnieuw deze versie van Mario Kart 8 aan te laten schaffen. Ik had graag gezien dat Nintendo de deluxe versie ook uitbracht in de vorm van DLC voor de WiiU. Als ik ook een Switch had, wist ik niet of ik deze game zou aanschaffen gezien de minimale bijkomstigheden ten opzichte van de WiiU versie. Om voor die paar zaken weer full price te betalen, vind ik een beetje gortig. Trouwens, dit vind ik ook van bijvoorbeeld het opnieuw moeten kopen van een pro controller voor de Switch. Dat men geld moet verdienen, ok. Maar dat men je een poot uitdraait, is ook weer niet de bedoeling.
De pro controller voor de Switch heeft features welke niet in pro controller van de WiiU zitten. Zo heeft de Switch versie een NFC scanner, gyroscopische sensor en HD rumble.

Maar goed het is inderdaad weer 70 euro, maar ik heb er geen spijt van. Het speelt zoveel beter dan de joy-cons.
"Niet heel anders dan Mario Kart 8" is voor 99% van de wereld geen minpunt, want die hebben MK8 nooit gespeeld.
Anoniem: 181786 @Megalodon863 mei 2017 09:06
Ik vind het toch wel behoorlijk anders spelen omdat je nu twee vakjes hebt voor items. Dat zorgt ervoor dat je veel minder vaak een item vasthoud wat de dynamiek van een potje heel anders maakt dan de Wii U versie.
Dus ook voor de 1% geen geldig minpunt? Dat is jammer van de reviewer dan.

Ik heb tientallen zo niet honderden uren in MK8 zitten, maar heb (nog) geen Switch. Als die er komt, gaat MK8D er ook gewoon weer bij in ieder geval. De extra's en het feit dat het overal gespeeld kan worden zijn voor mij toch wel redenen genoeg.
Ik heb zelf geen MK8 voor de WiiU gespeeld en heb hem voor de Switch gehaald. Ik was erg teleurgesteld toen ik zag dat alle banen en (bijna) alle characters al gelijk te spelen waren.. Dan is er toch geen uitdaging in de single player meer?

En ik had het niet verwacht.. Maar spelen met één losse JoyCon in het officiele stuurtje speelt vele male lekkerder dan wanneer je met 2 cons speelt (en dat terwijl ik bizar grote handen heb)..
Anoniem: 897493 @theunevers3 mei 2017 10:30
Ik denk dat ze hiervoor gekozen hebben omdat een groot aantal spelers die het origineel op de Wii U hebben gespeeld alles toch al hadden vrijgespeeld. Hierdoor hoeven ze niet alles opnieuw te spelen om hun favoriete banen vrij te spelen.
Wat ik persoonlijk jammer vind aan deze MarioKart is dat je bij het moment van aanschaf, alle personages en circuits voor je zijn vrijgespeeld.

Ik kan mij herinneren dat we op de Wii en GameCube keihard moesten knokken om net die laatste maps/personages/auto's vrij te spelen. Nu speel je customisations vrij(karts/onderdelen) doormiddel van het verzamelen van coins tijdens het rijden... Het is totaal niet moeilijk om deze te verzamelen en op een gegeven moment heb je genoeg coins en heb je alles vrijgespeeld.

Het zal wel aan mij liggen maar het op die manier vrijspelen van content gaf toch echt een gevoel dat je iets bereikt had in die game. Nu doormiddel van coins verzamelen ingame mis ik dat.
Niet helemaal waar, Golden Mario moet je vrij spelen en succes met het vrij spelen van alle Golden kart onderdelen. Dat is iets lastiger dan simpel wat coins verzamelen (ok één van de Golden onderdelen is 10k coins)
nvm.

Is al hierboven vernoemd.

Je unlocked wel auto onderdelen. En opzich ergert het niet dat je alle maps heb want daardoor kan je ook gelijk multiplayer spelen met iedereen en alles. :D

[Reactie gewijzigd door Smiling2death op 23 juli 2024 02:13]

Krijgt de Nintendo Switch nog echte nieuwe titels ipv de uitgemolken opnieuw uitgebrachte meuk?
Anoniem: 181786 @magnifor3 mei 2017 11:34
Jazeker. Zie bijvoorbeeld het artikel over de nieuwe Mario-Raving Rabbits game. Maar als launchgames waren zowel Super Bomberman R als Snipperclips nieuw.
Maar dat zijn toch geen volwaardige games? Meer als tussendoortje. Het merendeel van de titels die momenteel zijn uitgekomen voor de Switch zijn beschikbaar op andere platformen of zijn eerder uitgebracht en wordt voor de volle prijs verkocht.
Super Bomberman R is een lachertje naast Bomberman 94 voor de PC Engine.... Ook nog eens een misplaatste 3D conversie die niks toevoegt.
Inmiddels al wat updates gehad en schijnt het prima te werken.
Maar het mist de kwaloteiten van het origineel: geweldige muziek, perfecte pixel graphics.
ARMS komt volgende maand uit.
Splatoon 2 de maand erna.
Fire Emblem Warriors deze herfst.
Super Mario Odessy met de kerst.

En ik verwacht ook dat er met E3 behoorlijk wat aangekondigd gaat worden.
Het jammere met de joycon is dat de L en R knoppen achteraan zitten naast een 90 graden hoek in de behuizing dat speelt gewoon niet fijn vergeleken met de Wii u pro controller waarmee ik veel uren Mario kart 8 gespeeld heb.
Als je met losse Joy Con's speelt moet je ook eigenlijk de Joy Con Straps ( https://www.budgetgaming....strap+(grijs)_switch.html ) erop zetten. Als het goed is heb je er gewoon 2 bij je switch / extra Joy Cons gekregen.
Is alsnog de pro controller veel fijner spelen, maar maakt het weer iets beter verdraagzaam.
De Switch heeft trouwens ook gewoon een pro controller hè ( https://www.budgetgaming....ro+controller_switch.html ), maar die is wel aan de prijzige kant..
De Pro Controller is prijzig, maar wat mij betreft iedere euro waard. Het is echt een hele fijne controller!
Ik speel multiplayer hier mee, kan het iedereen aanraden http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Geen lader bijleveren bij de 3ds?
Bij dit apparaat van mij zat er gewoon een lader bij. ;)
2 keer 6 euro voor de straps
Straps zitten bij het systeem en bij elke Joy-Con die je erbij koopt.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 23 juli 2024 02:13]

Het maakt het voor mij nog geen system sneller, maar de toevoeging van stuurhulp en automatisch gas geven maken het spel ook wat interessanter voor het gezin. De kinderen kunnen ook beter meekomen zo. En met de aanschaf van extra joy consultant, kun je gelijk met zijn vieren aan de slag. Het brengt me daarom toch wel aan het twijfelen om toch maar op korte termijn een Switch te halen. Eerst maar eens onderhandelen met de vrouw :-)

EDIT: Stomme autocorrect :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 23 juli 2024 02:13]

Misschien moet je het tijdens de onderhandelingen met je vrouw maar niet over een joy consulent hebben.. :P
Misschien moet je het tijdens de onderhandelingen met je vrouw maar niet over een joy consulent hebben.. :P
Het maakt voor hem nog geen system sneller. De stuurhulp en automatisch gas zullen ook wel goede argumenten zijn om de aanschaf van de extra joy consultant te verantwoorden. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:13]

Ik had geen WiiU dus voor mij is dit gewoon de nieuwe MarioKart. En persoonlijk vind ik het een geweldige game.
Ik heb een 2e setje Joy-Cons en ook een paar goedkope grips waardoor ze voor volwassen spelers ook prima vast te houden zijn. Voor de kleine kids in het huis is dat sowieso geen probleem. Voor hun is de stuurhulp en auto-gas functie juist ideaal en maakt het voor deze papa ook leuk om thuis met de kids te racen: helemaal geweldig. Zelf race ik zonder en is dat prima te doen met bv het tussenstuk.
Zelfs op werk al een potje geraced met een collega: t's wat aan de krappe kant: 2 grote mannen met een kleine Joy-Con in de hand maar dat maakt de pret er niet minder om. Dat doe je niet urenlang. Ben het eens met de redactie; "de meest (leuke en) sociale race game ooit!"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.