Battlefield 1 Review

Prachtig eerbetoon aan helden van WO I

Operations en War Pigeons

Het bruggetje tussen de singleplayer- en multiplayer-kant zit vooral in de omgevingen waar de gevechten plaatsvinden. De zes onderdelen van de singleplayer vertalen zich naar verschillende multiplayer-maps, die in Battlefield 1 een toneel bieden aan gevechten voor 64 of 24 spelers. Zoals we gewend zijn van Battlefield biedt het spel diverse modi, en afhankelijk van de gekozen modus geldt een maximum aantal spelers. De traditionele modi Conquest en Rush bieden bijvoorbeeld actie voor 64 man, terwijl potjes Domination en Team Deathmatch gericht zijn op minder spelers. Bij die modi voor minder spelers worden de speelvelden wat bijgesneden, waardoor er een kleiner deel van de map over blijft om op te spelen. DICE doet dat al jaren op die manier, en weet maps zo op efficiënte wijze schaalbaar te maken.

Operations: meerdere maps op rij

Natuurlijk biedt Battlefield 1 niet alleen bekende spelmodi. Aan beide kanten van het multiplayer-spectrum - veel en weinig spelers dus - is er iets nieuws onder de zon. De meest in het oog springende toevoeging is de introductie van Operations. Hierbij trekken twee teams van 32 spelers ten strijde, waarbij een partij de aanvallende en een partij de verdedigende partij is. De verdedigende partij dient een serie objectives te verdedigen, terwijl de aanvallers ze juist proberen in te nemen. Lukt dat, dan schuift het gevecht op naar de volgende twee doelen. Tot zover is dat niet anders dan je gewend bent van de Rush-spelmodus uit de vorige Battlefield-games.

Het wordt pas echt anders als een team verslagen is op een map. Hebben de aanvallers namelijk gewonnen, dan verandert het strijdtoneel van map. Dat is de essentie van de Operations: je speelt geen losse gevechten, maar een hele militaire operatie. In Operation 'Kaiserschlacht' begin je bij de loopgraven, maar daarna schuift het gevecht op naar de straten van Amiens. Een heel andere map, een heel andere stijl van spelen en een heel andere manier van vechten, maar wel binnen dezelfde operatie, met dezelfde teams en dezelfde squads. Daarmee verandert het gevoel tijdens het spelen wel een beetje. Je krijgt meer het idee bezig te zijn met een oorlog, en niet simpelweg met een los potje knallen. Daar staat tegenover dat een potje Operations wat langer duurt, want in feite speel je meerdere potjes Rush op rij. Reken er dus op dat zoiets al snel een uur of langer kan duren.

De 'kleinere' nieuwe spelmodus is een stuk beknopter, maar daarom zeker niet minder leuk of minder toepasselijk. In War Pigeons, een modus voor 24 spelers, draait het om het vangen en in bezit houden van een postduif. Door de duif vast te houden, begint de speler in 'duifbezit' automatisch met het schrijven van een bericht. Is dat bericht klaar, dan laat je de duif los en vliegt hij weg, richting het artilleriegeschut van jouw team. De tegenstander heeft, terwijl de duif wegvliegt, heel kort de tijd om de duif neer te schieten. Lukt dat niet, dan scoort je team niet alleen, maar worden je tegenstanders ook nog onder vuur genomen door je artillerie. Op die manier proberen beide team dus punten te scoren, tot een van de teams drie punten heeft, want dan is het potje afgelopen. Het leuke is dat je, doordat je losgelaten duiven kunt neerschieten, kunt voorkomen dat er gescoord wordt. Zo kun je dus altijd nog terugkomen, zelfs als je team met 2-0 achter staat. Spanning gegarandeerd.

Squad meenemen naar andere servers

Voor we verder gaan over hoe alle elementen in de gameplay het doen, nog even aandacht voor wat andere elementen rond de multiplayer, die niet direct met het schieten zelf hebben te maken. Een leuke vernieuwing is bijvoorbeeld de toevoeging van persistent squads. Heb je een team van maximaal vijf spelers gevonden waarmee je lekker samenspeelt, dan heb je de optie om met dat team van server naar server te springen terwijl je squad intact blijft. Aangezien in Battlefield 1 goed teamwork een wereld van verschil kan maken, is dat een aardige toevoeging.

Ook noemenswaardig is de manier waarop je nieuwe wapens vrijspeelt in Battlefield 1. Dat gaat via een combinatie van een specifiek level dat bij een klasse hoort en Warbonds. Warbonds is het betaalmiddel in Battlefield 1. Je verdient ze tijdens de gameplay en geeft ze uit aan nieuwe wapens en andere spullen. Bij het reviewen hadden we de luxe dat DICE alles voor ons had vrijgegeven, waardoor we alle wapens en spullen konden uitproberen. Het is vooral leuk om de vele handwapens uit te proberen, met name omdat ze allemaal eigen animaties hebben. Het ene wapen levert nog brutere klappen op dan het andere, dus probeer ze vooral allemaal uit.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite