Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Civilization VI Preview

Laat je steden groeien

Voorlopige conclusie

Wie ooit een Civilization-game heeft gespeeld, weet dat de match na 60 speelbeurten nog maar net begonnen is. Het is dus moeilijk om op basis van zo weinig beurten een goed beeld te krijgen van de game. De eerste stappen in de game maken echter wel duidelijk dat het uiterlijk een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. Verder is het grootste nieuws dat steden voortaan kunnen groeien en niet langer tot één tegel beperkt blijven. Dat is visueel aantrekkelijker, maar heeft ook grote gevolgen voor de gameplay. Doordat je gebouwen op aangrenzende tegels kunt bouwen, kun je in de knel komen met grondstoffen, wat al snel wil zeggen dat je steden zult moeten specialiseren en bijvoorbeeld een stad moet selecteren waar je je onderzoek doet. De opzet heeft ook gevolgen voor het militaire deel. In dat militaire deel is nieuw dat eenheden in beperkte mate met elkaar gecombineerd kunnen worden. Erg prettig, want het maakt het makkelijker om je aanvallende leger goed rond een belegerde stad te positioneren.

Daarnaast is het onderzoek gesplitst in de klassiek door Science gedreven Tech Tree en een door Culture gedreven Civics Tree. Daarnaast zijn er nu Policies, een soort kaarten die je in kunt zetten om op bepaalde vlakken een kleine boost te krijgen. Dergelijke boosts krijg je ook van de Religion die je kiest, al was onze speeltijd te kort om daar in te kunnen duiken. Daarmee hebben we de rode draad van de game gevonden. Civilization VI is een game waarin bonussen meer dan ooit het verschil lijken te gaan maken. Het lijkt de bankensector wel.

Titel Civilization VI
Box Civilization VI
Platform Windows
Ontwikkelaar Firaxis Games
Uitgever 2K Games
Releasedatum 21 oktober 2016

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Steden bouwen in Civilization VI Video van 21 juni 2016

Reacties (93)

Wijzig sortering
Ik ben geen Civ'er, maar vinden jullie ook niet dat de graphics maar matig zijn voor een game anno 2016 ?
Dit is echt een non-issue. Je speelt toch geen enkele game voor de graphics? Kan leuk zijn dat alles er supermooi uitziet, maar als het geen ruk aan is, helpen de graphics daar echt niet bij. True, het kan een extraatje zijn die een game net wat beter maakt dan een ander, maar vooral bij strategy games zijn graphics echt zwaar ondergeschikt aan gameplay.

Dat gezegd hebbende lijkt het er allemaal net wat beter uit te zien dan Civ V, wat ik er al prettig uit zag zien. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat je nu je stad moet uitbreiden met extra districten en zo dus ook wellicht de kans hebt om ipv een hele stad te veroveren, alleen een district neer te halen en weer te vertrekken.
Graphics zij niet alles nee.

Maar voor een game als Civ, waar je letterlijk honderden en honderden uren naar een kaart zit te staren doorheen verschillende spelbeurten, vind ik wel dat het een punt is waar zeker aandacht aan gegeven moet worden.

Als het de gameplay niet in de weg staat, zou ik toch liever hebben dat ze de graphics zo ver optrekken als mogelijk is, met dan de nodige sliders en opties voor mensen met minder krachtige systemen, zodat het voor iedereen speelbaar blijft.
Jij bent duidelijk geen strategiespeler. Die graphics kan mij totaal niet boeien. Ik heb ook al veel textbased MMRTS strategiespellen gespeeld (ja, die zijn er anno 2016 nog steeds...) en strategie heeft een broertje dood aan graphics.

Deze civ zal wederom een MUST zijn om te spelen. Heerlijk, al vanaf versie 1 ben ik een Civilization fan. Alleen de PS3 versie (Civilization Revolution) vond ik wat minder, die had te beperkte mogelijkheden.
Wat een onzin, de een sluit het ander niet uit.

Ik ben een strategiespeler, en houd er ook van als er aandacht is besteed aan de graphics. Meningen verschillen, dat je van graphics houdt maakt je geen "mindere" strategiefan.

Ik speel ascii games tot real time strategy games.
Leuke graphics zoals bij Kings Bounty heeft zeker wel meerwaarde. De animaties en models van mythische monsters zijn gewoon hartstikke leuk om te zien, zeker als je tijdens de 100 uur gameplay steeds nieuwe bazen en monsters tegenkomt.
Op zich ben ik het redelijk met je eens, maar er zijn wel degelijk games wat graphics belangrijk zijn.
Ik denk bijvoorbeeld aan Doom. Deze game moet het niet van het verhaal hebben, maar hoofdzakelijk van de actie en sfeer. En juist deze laatste wordt grotendeels bepaald door graphics.
Uiteindelijk is de laatste Doom niet heel anders dan de eerste, afgezien van graphics.

Voor een titel zoals civ echter kan het mij ook niet echt boeien, anders dan dat ik me soms kinderlijk kan vermaken met leuke (nutteloze) details in de graphics van het spel.
Tja ik vindt het belangrijkste als ik het maar kan zien. (Op horror games na dan :+ )
Bij shooters wil je graag goed je omgeving en vooral je tegenstanders zien
Bij race games wil je graag je toerenteller en snelheid zien
Bij Strategie games wil je graag zien wat er op je veld gebeurt.

Als je niet goed kan zien bij een bepaald spel maakt het een stuk moeilijker en kan het de gameplay verpesten. Maar bij de meeste games geld dit niet en bij CIV IV kan ik het goed zien wat er op mijn veld staat en wat er gebeurd

Maar een mooie omgeving en speelbord is wel leuk meegenomen! Van mij zijn mooie graphics wel mooi meegenomen ;)
Het is voor jou een non-issue, voor anderen kan het doorslaggevend zijn. Maar een game moet je inderdaad beoordelen op diverse facetten, waarbij voor het ene type graphics belangrijker zijn en voor de andere gameplay.
Nope, ziet er gewoon goed en puik uit. Boeit overigens verder ook niet veel, zolang de gameplay maar goed is en uitgebalanceerd. :)
Dat ligt een beetje aan de stijl denk ik. Het doet een beetje cartoonish aan, meer iets voor een Mobile game imo.

Klinkt overigens best goed, ik heb nog nooit CIV gespeeld, misschien toch eens proberen.. :)
ik zou zeggen haal de complete editie van civ5 voor een prikkie!
dit bied meer dan 500-1500 uren aan gameplay
g2a.com heeft de complete editie voor heel weinig geld

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 27 mei 2016 13:54]

Ik vind dit er juist prettiger uitzien dan Civ V. Bij dit type spel gaat het alleen maar om gameplay.
Daarom speel ik ook nog steeds heel veel Civ 1, tot nu toe naar mijn smaak nog steeds de beste/leukste uit de serie. Al ziet VI er erg veelbelovend uit.
Op een gegeven moment als je ver in een game bent wordt het heel zwaar om alles te renderen. Misschien hebben ze daar op ingespeeld, zodat iedereen lange potjes kan spelen.
Nee, dat vind ik niet. Die graphics interesseren me niet zo veel; ik vind het er gewoon als eerste indruk fantastisch uitzien qua gameplay.

Ik wil het alleen graag spelen op een iPad of Android tablet. En dan zonder Splashtop.
Ik wil het alleen graag spelen op een iPad of Android tablet. En dan zonder Splashtop.
Belangrijkste is dat je het offline kunt spelen, dus als je ergens bent waar je geen internet hebt dat je toch kunt spelen.
Belangrijkste is dat je het offline kunt spelen,
Oh nee, ze hebben weer een always-online game gemaakt? Die had ik nog niet meegekregen... :(
geen idee of dat zo is, maar civ5 had steam activation en er komen steeds meer games die niet werken zonder internet. voor mij is het een zwaar tellend punt. ik heb geen simcardslpt in mijn w10 tablet, en neem ook de laptop mee naar waar er geen wifi is. ik heb in die laatste wel een Wimax kaart maar veel kun je daar niet mee.
Civi speel je om de strategische uitdaging, niet om de eye candy.
Nee, sowieso is dit een turn based spel dat vrij statisch is. Graphics is dus van ondergeschikt belang. Als ze het super mooi gemaakt hadden was dat vrij nutteloos omdat vrijwel alles toch stil staat.
Er is wel een vooruitgang te zien maar een game zoals civ is een top down strategy game wat niet de aller mooiste graphics nodig heeft
Civilisation is een Turn based strategy. Grafisch kan het misschien wel minder zijn, maar de gameplay is het hele principe van het spel. Als je monopoly speelt ga je toch ook niet kijken naar de leuke prentjes? :p
Heb zelf alleen maar Civ op de Xbox gespeeld, maar wat een machtig spel. Volgens mij zijn de PC versies nog veel uitgebreider zover ik heb begrepen?

Dat ze de 360 versie maar compatible maken voor de Xbox One of een nieuwe Civilization Revolution uitbrengen :D Mijn pc trekt dit niet haha
Civilization Revolution valt in het niet t.o.v. de "normale" versies op de PC qua mogelijkheden.

Civ 5 trekt mijn pc ook niet lekker. Zeker zodra het veld groter wordt dan heeft hij er nogal moeite mee om alles te berekenen :+

Civ 4 trekt mijn pc echter prima. En voor zover ik weet trekken de meeste pc's Civ 4 wel met gemak. Zeker het proberen waard als je Civ Revolution leuk vond!
Zitten er grote verschillen tussen Civ Revolution en Civ 4? Heb altijd begrepen dat Rev meer de console versie van 4 was.
Jazeker! Ik vind van wel in ieder geval. Civ rev was sowiesow de console versie. Maar ik vind het niet echt vergelijkbaar met deel 4. Deel 4 is vele malen uitgebreider. Veel meer opties. Wat "Volwassener" graphics (voor mij een pluspunt).

Ik zou zeggen, gewoon proberen. Er is gewoon een demo van te downloaden ;

http://download.cnet.com/...3000-2119_4-10465206.html

Weet je meteen of je pc het trekt of niet ;-)
Thnx voor de link, gaan we zeker een keer uit proberen (Y) Alleen eerst Fallout 4 nog wat verder spelen, daar ben ik van het weekend aan begonnen :)
Ik heb ook Civilization Revolution op de 360 gespeeld, kan niet aan de PC versies tippen. Desalniettemin veel lol mee gehad.
Er is ook een Civilization Revolution 2, maar alleen voor mobile. Is ook een microtransaction festijn.
Jammer dat het er zo cartoony uit ziet.
Smaken verschillen, ik ben er geen fan van! :)
Ik vind dit echt veel beter dan het wat grauwe uiterlijk van Beyond Earth. Maar inderdaad; over smaak valt niet te twisten. En dat is maar goed ook ;)
Ja Beyond Earth was een beetje een depriCiv ;)
Beyond Earth was inderdaad lelijk, maar Civ 5 niet. Beyond Earth tel ik stiekem niet mee als ik aan Civ games denk.
Beyond Earth vind ik wel een erg uiterste, maar als ze Civ V als voorbeeld namen was het misschien net iets mooier in mijn ogen.

Maar ik klaag niet, Civ VI zal geweldig worden naar mijn ogen!
Jammer dat het er zo cartoony uit ziet.
Helemaal mee eens. Het kleurgebruik sprong mij direct, als een doorn, in het oog. Voor mij voelt het als een flinke stap achteruit qua looks (terwijl de graphics er wel degelijk op vooruit gegaan zijn).
Ik gok dat 't een kwestie van tijd is voordat de eerste mods verschijnen hiervoor :)
Zo jammer dat ze op dat 6 hoekige systeem zijn overgestapt . Heeft het hele CIV gevoel gesloopt :(

Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.

Ik zal vast 6 wel proberen , maar gezien ik nu al zie dat er teveel van 5 is meegenomen denk ik dat het een titel is die je even download , probeert en dan misschien ooit is voor 2,99 in de budgetbak oppikt.

Weer teveel focus op looks en weer een afkapping van wat juist civ zo vet maakte vroeger (de enorme tech tree, de vershillende builds / manieren waarop je starte).
Zeskantig vind ik wel een meerwaarde hebben. Ben wel blij dat één unit per tegen een klein beetje versoepeld wordt. Dat kan geen kwaad.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de nieuwste CIV telgen totaal niet kan waarderen.

Ze zijn zich in mijn optiek veels te veel gaan richten op het "verkeerd" veranderen van een superfijne titel.

Tuurlijk had je in de oudere CIV's wel is issues (ik speel al CIV sinds het dos tijdperk , was het eerste spelletje wat ik in twee kleuren kon spelen op de laptop van mijn pa destijds).

Zoals bijvoorbeeld stack push / mass Spearman defense etc.

Meestal zorgden de mods er dan voor (of exp packs) dat het echt lekker werkte en dat je er heel veel meer mee kon.

Zo speel ik zelf CIV 4 BTS + Rise of Mankind . Qua technologieen heeft het alles wat CIV 5 + exp packs bied en dat dan nog 2 a drie maal.

Allemaal geoptimaliseerd voor een goede spelbelevenis, moeilijkere modes en langere modes waarbij marathon echt marathon is. Daarbij als je hem op Prince of hoger zet word hij dusdanig moeilijker dat het echt een challenge word om uberhoubt het einde van het spel te halen. Geniaal.

Ik heb geloof ik twee dagen CIV 5 geprobeerd voor ik het vanuit frustratie weer gedeinstalleerd heb. (en weer geprobeerd als er een uitbreiding kwam , maar helaas kon het mij niet boeien)

Eigenlijk kwam het puur door de versimpeling van de CIV gameplay en zeker ook door het zeer slecht bedachte hexacon systeem.

Als ik CIV 4 / CIV 5 vergelijk

Meer mogelijkheden : CIV 4
Beter gefinetuned : CIV 4
Moeilijker : CIV 4
Mooier : CIV 5
Army + warfare : CIV 4
Religion + revolutions etc : CIV 4
Betere tech tree : CIV 4 by miles.
Hexagon of Normal : Duidelijk Normal ipv 6 punt nonsense. : CIV4
Culture / Border expansion : CIV 4 (ik bedoel , met geld border exp kopen is gewoon zo fout , 1 van de kritieke fouten in CIV 5 in mijn geval)

er zijn weinig punten waarop CIV 5 uberhoubt in de buurt kan komen van CIV 4 , en dat is inclusief alle expansion packs en de beschikking hebben tot mods.

Ik kan helaas niet langs hun slechte design keuzes blijven kijken.

Waar CIV sinds zijn begin al meesterlijk was in het uitleggen van geschiedenis , informatie met wonders , cultuur etc. CIV was buiten een game ook een informatiebron waar je onwijs veel van leerde.De oude Civ-O-Pedia's waren echt zo uitgebreid met informatie.

Tegenwoordig stappen ze daar ook al vanaf. Ik zou het nog bijna geen EA quality product noemen , want dat behouden we alleen voor crappy games zoals BF / Sim CITY , waar de fail van de directie zo groot was dat het voor heel wat schade heeft gezorgd.... Maar CIV5 zat er aardig in de buurt en ik hou echt mijn hart vast voor CIV 6 , ik denk dat het over is met de pret en dat ze nimmer meer een solid product zullen aanleveren waar ik oprecht volop van kan genieten.

En dat vind ik ergens heel erg jammer , want kan zo weken achter elkaar in de oudere CIV's duiken en elke keer weer genieten van hoe leuk en goed het was.

[Reactie gewijzigd door Aionicus op 25 mei 2016 17:09]

Ben het met #Aionicus eens.
Ik mis eigenlijk het Civ 1 gevoel.. Ik hoop dat ze wat graphics betreft de volgende editie meer naar het serieuzere kant op gaan. Ik hoef niet zo nodig een grotere stad te zien.
Soms kan je dingen ook aan de verbeelding overlaten. Ik vind nog steeds CIV 1 en CIV 4 het beste wat gameplay betreft.
Less is more..
Ik mis eigenlijk de CIV: CTP lijn.
Die sprak mij enorm aan, en anders CIV 1 FTW.

Hexa geeft wel een nieuwe dimensie.
Call T Power was idd een hele vernieuwende gameplay..
Wat vinden jullie van meerdere eenheden op 1 square zoals bij CIV 1?
Hear hear. Civ 1 en Civ 4 zijn het beste.

De grootste anticlimax vond ik persoonlijk toen ik Civ Revolutions op de iPad installeerde. Civ Rev is echt het beste Civ spel op de iPad. Helaas was het ook het enige Civ spel. Het was ook bijzonder fijn geweest als de fun meer dan een half uur duurde, een echte Civ speler heeft immers niet de aandachtsspanne van een garnaal. |:(

Ik zou veel liever zien dat ze Civ 4 porten en/of uitbreiden...
Ik heb Civ 4 en Civ 5 gespeeld, en naar mijn weten heeft Brave New World van Civ5 toch echt veel meer mogelijkheden. Ik vond de corporaties niks toevoegen aan Civ 4 verder, en religie was zo omslachtig. Wat is eigenlijk niet goed aan de 6-tile dan?
Als speler die met Civ V begonnen is moet ik zeggen dat vierkant of zeshoekig toch zeker een wereld van verschil maakt. Ik moet zeggen dat ik Civ V een bepaalde hilarische factor er aan heeft zitten. Wereld dominatie is geweldig in mijn ogen.

Maar daarnaast heb ik zelf maar twee Civ spellen gespeeld en dat zijn Civ V met alle DLC op de PC en Civ Revolution op de Nintendo DS. Nu zou je best kunnen zeggen dat ik eigenlijk een groentje op Civ gebied ben, maar ik heb wél beide speelstijlen ervaren. Ik moet zeggen dat behalve mechanics, de spellen als twee totale andere spellen aanvoelen. Civ V heeft bij mij al gemakkelijk 444 speeluren behaald puur omdat ik er zo enorm veel lol aan beleef en Civ Revolution voor DS heb ik 5 potjes van gedaan.

Het zou misschien eerlijker zijn om Civ V en VI als gewoon een nieuwe generatie Civilization te zien.

Misschien een beetje vreemde vergelijking, maar de shooters spelen zich toch ook in verschillende tijdperken af? Mensen klagen er wel om, maar eigenlijk als je de spellen speelt zijn ze nog steeds wel erg goed. Anders dan Civ I t/m IV, maar toch zeker wel gewoon goede en leuke spellen.
Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.
Ben ik niet met je eens. Ik heb alle Civ's tot nu toe gespeeld en ik krijg er geen genoeg van. Alleen Beyond Earth kon mij niet boeien.
Ik speel Civ 5 nog steeds af en toe en vind het briljant. Tech tree is leuk, maar dan ben je alleen maar aan het focussen op research. Ik vind het belangrijker dat ze andere win conditions toevoegen of op een andere manier diepgang toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Abom op 25 mei 2016 16:55]

Beyond earth was een reboot van een oude CIV offspin , terwijl de CIV offsping destijds heel goed was was beyond earth doorgeborduurd op het CIV V principe. Vandaar dat het ook compleet de plank missloeg.

Als ze Beyond Earth hadden opgebouwd zoals destijds men had gedaan met de eerste offsping (ik ben gewoon even de naam kwijt , moet me doodschamen ^^) dan was ook beyond earth een plaatje geworden.

Mede door de nieuwe manier van army neerzetten en hexagon tiles is het zoveel minder leuk geworden.
Je bedoelt waarschijnlijk Sid Meier's Alpha Centauri
Grappig, het zeskantige systeem is juist een van de aspecten waar Civ erop vooruit is gegaan.

Je kan kritiek hebben op vanalles in Civ 5, maar dát is juist een grote verbetering vergeleken met oudere Civs.

Ik zie ook niet hoe je een schaakbord-systeem (met diagonaal 'cheaten') een beter systeem vindt dan een zeskantig systeem?
Ik begrijp die kritiek ook niet zo. Als veteraan vanaf deel 1 vind ik Civ V meer dan prima spelen en wellicht de beste editie.

Ik hoop dat ze het modsysteem wat hebben verbeterd, vooral dat je savegames niet gelijk bork gaan als je per ongeluk ergens een update binnenhengelt :X

Overigens moet je bij V wel de expansions hebben, en ik gebruik ook een stapel mods over het algemeen. Het lijkt erop dat Firaxis het systeem van 'Envoys' en Diplomats uit een van die mods heeft gehaald.
Zo jammer dat ze op dat 6 hoekige systeem zijn overgestapt . Heeft het hele CIV gevoel gesloopt :(

Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.

Weer teveel focus op looks en weer een afkapping van wat juist civ zo vet maakte vroeger (de enorme tech tree, de vershillende builds / manieren waarop je starte).
Snap echt niet wat je bedoeld; De 6 hoekige tiles zijn wat mij betreft een grote verbetering. het wordt er een ander spel van, veelzijdiger, en zou niet weten waarom dat per se slechter is. Waarom was 5 zo'n fail, ik heb er aardig wat uurtjes inzitten. Civ 5 kent dezelfde tech tree complexiteit als eerdere Civs. Kortom, wat meer onderbouwing zou wel fijn zijn.
ik heb geprobeerd het iets meer uit te leggen in reactie op paul :)

moest het even tussen neus en lippen door doen haha :P , ben officieel nog aan het werk ;)
Mis nog altijd de uitleg waarom 4kante tiles beter zijn dan 6.

Klinkt meer alsof het gewoon gewenning was en niet van verandering houdt (wat heel normaal is)
Inderdaad, mij lijkt het ook eerder gewenning. Ik moest er ook even aan wennen maar het is echt wel beter. Afstand tussen twee tegels is normaler omdat je niet meer die diagonalen hebt.
Enige wat je misschien kan zeggen is dat mensen misschien vroeger met de numpad hun units bewogen en ik weet niet meer juist hoe dit in civ5 zit, maar ik kan me voorstellen dat dit met een toetsenbord iets moeilijker is geworden.

Ivm Civ 6, ik hield meer van de andere graphics dan de opgewekte meer cartoon achtige look. Maar de andere aanpassingen zien er wel interessant uit. Units combinen, stad op meerdere tegels en dergelijke. En 60 beurten is inderdaad weinig voor een CIV spelletje :)
Ben benieuwd. Ik hoopte al tijden op een Civ die veel meer diplomatie toe laat en dat de AI ook beter kenbaar maakt wat ze van de speler verwachten en wat ze zelf van plan zijn (als ze een oorlog tegen je willen beginnen merk je dat natuurlijk vanzelf, dat hoeven ze niet te vertellen :P ). In Civ 5 was het zeer zwart-wit: vriend of vijand. "Denounced" om onverklaarbare redenen.

Ik hoop wel op betere figuren m.b.t. bijvoorbeeld het leger. In de statistieken staan dan een leger van b.v. 700.000 man maar je hebt maar een paar poppetjes langs de frontlinie staan. Lijkt me leuker om dan ook daadwerkelijk een massa aan mensen en materieel te zien.

Ook zie ik graag gevolgen van bijvoorbeeld handelsblokkades. Financiële maatregelen zijn er nauwelijks tot totaal niet. Lijkt me mooi om zo de duimschroeven aan te draaien bij een andere beschaving.
Wellicht is Europa Universalis iets voor je. Het is zeer persoonlijk, maar sinds ik eu4 tegenkwam op steam heb ik nog maar weinig Civ. gespeeld.
Ik was ook beniewd naar Europa Universalis IV, maar ik las een aantal negatieve steam-comments, die aangaven dat de ontwikkelaars steeds maar (behoorlijk prijzige) DLC/Expansions bleven toevoegen. Dit is op zich geen probleem, echter, men haalt blijkbaar functionaliteit uit de base-game om deze enkel beschikbaar te maken middels betaalde DLC. Daarnaast schijnt het dat de AI wél te allen tijde beschikking heeft over alle mogelijkheden die de DLC biedt.

Ik heb de complete versie van EU 3 voor een vriendelijk prijsje maar aangeschaft; daar is men wel uitge-DLC'ed.
Daar ga ik komende week eens naar kijken, bedankt voor de tip! Even snel wat over gelezen toen ik gisteren thuis kwam en op zich klinkt het goed. Op de schaal van het spel (grootte van de speelkaart) zie ik al dat een potje lekker lang kan duren. Bij Civ5 raak je nogal snel de grenzen van de kaart.... en de andere spelers: "Don't settle on land near us".
Ook de uitleg over de economie maakt me zeer nieuwsgierig.

Nogmaals bedankt voor de melding. :)
Yes, eindelijk weer een classic Civ! Die laatste delen heb ik links laten liggen, die alliens boeien mij niet :)
Grafisch ziet het er ook veel mooier uit. Ik, als civ van van het 1e uur, ga deze zeker preorderen.

[Reactie gewijzigd door Bierbal op 25 mei 2016 16:05]

Die laatste delen heb ik links laten liggen
Volgens mij heb je dan precies 1 deel laten liggen.
Vergeet Colonization niet
Colonization is uit 1994!
Een betaalde standalone mod van Civ4 zo te zien.
Precies. Nieuwerwetse fratsen! :+
mkay, dacht dat er 2 delen van beyond earth waren
25 jaar geleden alweer :P Ik heb toen heel wat uurtjes achter mijn Amiga gezeten met dit spel.
Naar mijn mening ook de beste versie.
Ik heb er zin in, al zal ik wel even wachten persoonlijk tot ik weer een mooie bundelprijs met alle uitbreidingen die zeker zullen komen kan krijgen. Heb zo deel 5 als complete edition op steam voor een tientje kunnen kopen en daar kan ik me tot die tijd nog prima mee vermaken.
Zoom in en je ziet de vissen in de zee, om maar een voorbeeld te geven. Het detail geldt echter vooral voor de bouwwerken die jij en je tegenstrevers kunnen neerzetten. Juist daar zul je veel detail in zien, als je de moeite neemt om in te zoomen.
Om vervolgens niet te laten zien wat de mate van kwaliteit is in de gebouwen en of de zee..
Lijkt wel een beetje op Endless Legend zo met die districten. Dit lijkt gewoon overgenomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True